vjvarta wrote:vad ca deja cele 2 fire negre care ies din brat (presupun ca sunt masa dozei) sunt deja lipite la masa RCA.
nu. Cele doua fire negre sunt masa bratului (si probabil al doilea e lipit la carcasa de tabla a motorului), nu a dozei.
Iti recomand sa procedezi in felul urmator:
1) montezi pe spate sau laterala (zona bratului, cat mai aproape de brat - sa iti ajunga direct firele subtiri care ies din teava bratului, pe dedesupt) 2 mufe mama RCA si un surub de masa (borna) - poate fi borna de boxa sau borna amplificator, nu conteaza. Exemplu:
2) dezlipesti toate firele de pe cosa din imagine, elimini cablul coaxial ecranat, ala negru gros, cosa o abandonezi, nu-ti mai trebuie.
3) lipesti firele subtiri colorate (rosu, verde, alb, albastru) la mufele RCA in felul urmator (vezi culoarea si destinatia in foto - rosu, verde, alb, albastru):
4) firele negre care ies din brat (de obicei este unul singur - si asa cred ca e in cazul tau) le lipesti la surubul borna (cel din foto sus).
5) vezi daca in aparat mai sunt fire negre (de masa. De obicei sunt negre dar pot fi si de alte culori, exemplu, alb). Trebuie ca masa montajului (carcasa motorului, tablele, etc) sa faca legatura cu surubul-borna. Practic la acest surub-borna de masa trebuie sa se adune:
- masa bratului
- masa pickupului (motor, montaj electronic, carcase traf, carcase de ecranaj, etc). Atentie! Daca aparatul are la spate mufa mama IEC, pinul de impamantare trebuie si el sa mearga la borna de masa. Daca nu are, ii poti monta, e mai practic decat sa-ti atarne firul ala de veioza cand il muti de colo, colo.
Astfel, cand legi pickupul la preamplificare vei avea un cablu phono RCA-RCA si o sarma simpla care face contact intre surubul borna si borna de masa a preului phono (sau amplifului integrat sau preului de linie).
In felul asta in pickup vei avea 3 mase separate astfel:
1) masa bratului si pickupului (motor, ecranaje interne, table, etc, inclusiv pinul IEC de impamantare daca exista asa ceva)
2) masa de semnal din doza canal Left
3) masa de semnal din doza canal Right
Doza la randul ei are corpul separat de pinii denumiti "ground" (de masa). Practic doza e o cutie de tabla care in interior are 2 bobine. Fiecare bobina are notat un pin "ground" pentru simplu motiv sa nu pui in antifaza cele doua bobine. Masa dozei (carcasa ei) face contact cu headshell-ul care face contact cu bratul, care prin firul negru isi duce masa la pinul-borna de masa despre care am discutat.
Se foloseste firul negru de masa (cel subtire, unul din cele doua, al doilea e legat la ecranajul motorului) deoarece din cauza lagarelor bratului e posibil ca masa electrica a bratului sa nu intre bine in contact cu masa electrica a pickupului, de multe ori bratul fiind montat in plastic sau lemn astfel ca "teava"(daca e metalica) si headshell-ul nu fac contact de masa cu elementele metalice din pickup. Important este ca masa headshell-ului sa faca contact cu masa dozei si la randul lor sa ajunga la borna de masa din spatele tablei (cea din foto de mai sus pe care ai montat-o). Headshell-urile de plastic au de obicei o tabla care intra in contact cu tabla corpului dozei. Dar exista multe cazuri in care masa corpului dozei nu face contact cu masa generala adunata la borna pentru ca doza e montata in plastic si headshell-ul e de plastic sau nu face contact. In unele cazuri nu brumuie, in altele brumuie, depinde mai mult de preamplificator. Dar e bine sa existe contact. Din aceasta cauza majoritatea dozelor au deja rezolvata problema asa cum vezi la SHURE din poza de mai sus, si anume - masa dozei (carcasa metalica) este legata la pinul de masa al canalului Right (RIGHT CHANNEL GROUND). In aceste cazuri (nu toate dozele sunt asa, mai mult cele montate in plastic) trebuie respectati pinii dozei asa cum e la standard. In cazul in care aceasta legatura (e o tablita de cupru pe care o vezi) nu exista si deci masa dozei (carcasa metalica) nu e legata la nici un pin de ground (right sau left), poti pune sarmele de semnal si invers ca nu conteaza decat sa nu fie in antifaza. Dar asta e ca un fapt divers. Conventional se aleg pinii de masa ale celor doua bobine functie de faza cu care incepe semnalul sinusoidal. La sunet nu are importanta, unica importanta e asa cum am spus, sa nu fie bobinele in antifaza.
In cazul cablului phono de tip DIN care atarna din pickup, toate aceste 3 mase sunt adunate la masa mufei si cablului DIN, si merg la pinul 2 al mufei DIN standard cu 5 picioare. In cazul acesta, standardul DIN, preurile phono nu mai au masele separate la intrare ci adunate. Nu e mai prost acest sistem atat ca iti trebuie un preu phono DIN. In ziua de azi nu se mai foloseste acest standard. Unele aparate in standard DIN au si borna de masa (amplifuri integrate, preuri de linie sau phono) dintr-o prevedere suplimentara, e posibil ca unele pickupuri sa nu aiba legata masa generala la cea comuna DIN, dar e caz rar, mai degraba cele improvizate.
OK, cam asta e. Ar mai fi si teoria generala (care implica toate standardele), intrebarea existentiala,
unde e bine sa se adune masele ?! Aici e un subiect de dezbatut dar in opinia mea cel mai bun sistem este cel pe care ti l-am explicat mai sus, borna de masa si mufe RCA, astfel ca toate masele se vor aduna in preamplificator si asa mi se pare optim.
Un alt aspect care e legat de cablul phono RCA-RCA - cum e bine sa fie legata camasa cablului in caz ca se foloseste un cablu de tip balansat (minim 2 fire "calde" in interiorul unei camasi de masa, de obicei impletitura de cupru). La cablurile coaxiale simple, 1 fir cald si o camasa, situatia e clara. Dar la cel balansat apare intrebarea unde lipim camasa de masa a cablului ?! Ei bine, in opinia mea trebuie invers decat in cazul interconectarii aparatelor audio unde camasa se leaga la sursa. Aici eu prefer sa o leg la preamplificator daca am de ales. In cazul asta apare o dilema audiofila - sensul cablurilor! In cazul unui interconect pentru aparate audio situatia e simpla, se tine cont de sens (de multe ori notat chiar pe cablu) si se leaga camasa la sursa. Dar daca l-as pune in rol de cablu phono ar trebui sa stea cu sensul invers (ca sa am camasa la preamplificatorul phono) si nu e bine (din punct de vedere al.... rodajului cablului, unii spun ca se aiureste). De aceea cred ca ar trebui sa avem cabluri (RCA-RCA) phono dedicate pentru treaba asta sau daca folosim un interconect normal sa-l punem normal, cu sensul respectat, caz in care camasa vine legata la pickup si nu la preu. Eu folosesc si asa, nu e nici o diferenta sau ar putea fi doar pe sisteme audio ultra high-end, merita studiat. Oricum, ce am zis acum e de finete, nu conteaza la sculele majoritare. Ideea e ca respectata reteta de mai sus nu va mai exista brum.