Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

DIY, Accesorii , Tips&Tricks
Post Reply
User avatar
hpavictor
Posts: 127
Joined: 26 Apr 2009, 09:42
Location: Romania Bucuresti

Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by hpavictor »

Va prezint schema de baza ( dar fara etajul de alimentare ) a unui preamplificator celebru pentru doza MC / MM pentru redarea de foarte inalta calitate ( inclusa lejer in categoria HiEnd ) a caracteristicii de redare RIAA a discurilor vinil , schema este redesenata de un constructor supercunoscut in lumea vinilului , dupa un proiect foarte bine apreciat de audiofili ( pentru a pastra misterul total , nu va voi oferi numele firmei care sta la baza proiectarii acestui concept HiFi ) :

http://docdro.id/HoQGCeD" onclick="window.open(this.href);return false;

Intr-un alt subiect , va voi prezenta o solutie proprie de inlocuire a circuitului operational cu un etaj ce contine doar componente discrete in realizarea functiei de amplificator operational cat mai aproape de structura operationalului ideal ( PCB + sch ) de foarte inalta calitate realizat doar cu componente discrete ( V-AMP 1 ) , total compatibil cu oricare dintre proiectele mele ... ele cumva vor exista si in varianta comerciala independenta de proiectele mele , dar nu ma vor reprezenta 100% decat pe cele care exista expres aceasta mentiune , asa cum nici pe cei de la Philips ( actual NPX ) nu ii reprezinta un preamplificator RIAA oarecare , realizat cu celebrul integrat operational NE5532 , chiar daca este realizat 100% conform schemei din aplicatia de catalog .
Cu siguranta , din anumite motive de cooperare lejera dar si de discretie totala , voi coopera cu cel putin un user ( renumit deja ca @username in mediul online de electronica in limba romana , dar care doreste ca in viitor , in mod expres , cumva , sa ramana definitiv in umbra , din motive de confidentialitate privind proiectele economice ale unor anumiti useri externi acestui proiect RIAA ) ) privind proiectarea PCB-urilor si cu o anumita firma pentru realizarea personalizata a ( foto , debitare , serigrafie , metalizare , corodarea , etc ) PCB-urilor ca si pana in prezent , datorita promptitudinii si calitatii exceptionale deja dovedite , chiar daca eu pot accepta anumite derogari privind raportul calitate / pret , dar nu sub raportul ( calitate / pret ) celui obtinut in mod firesc de la ofertele producatorilor de PCB din RO .

Ca sa fie treaba clara , ii avertizez pe carcotasi ca schema atasata si urmatoarele detalii despre acest proiect sunt ca de obicei , doar copy/paste gasite pe net !
Oricum exercitiul de gandire privind analiza schemei de mai sus ii va depasi pe anumiti useri , adica pe cei inclusi in categoria electronisti inchipuiti .
Se stiu ei , sunt cei ce fac doar clabuci in coltul gurii fara motive reale , prin alte parti ale internetului ... dar cu ceva ( auto ) pretentii :lol: :lol: :lol: de constructori audiofili DIY , uneori dovediti ( sau nu inca :lol: ) ca analfabeti feroce in electronica audio .
Nu ma refer la cei care recunosc ca mai au de invatat in acest domeniu ... ci la cei care sunt asa-zisii electronisti terminatori , adica au terminat inainte de a incepe ...
Ca de obicei , cele rele sa fie de neamul lor !
Sper ca stiti de gluma .



Userilor de bun simt interesati de subiect , le recomand studierea cu atentie a schemei atasate .
In anumite limite ( legate de liberul timp aflat la propria dispozitie si desigur al bunului simt al curiosilor binevoitori ) , voi incerca sa raspund in viitor unor posibile intrebari de bun simt cu privire la structura schemei acestui amplificator pentru doza RIAA MC / MM din atasament .
Atentie acest proiect nu se adreseaza celor grabiti , nu-mi sta-n fire sa fac ceva contra cronometru .
Celor care nu le convine , le recomand sa se descurce singuri , ignorand total ideile mele .
Dumnezeu sa va ajute , ca eu nu am cu ce :) !
Leonardo Fibonacci :  F(n) = F(n–1) + F(n–2)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by momolo »

hpavictor, as vrea sa spun ceva legat sau nelegat de subiect. Consider ca niciodata nu poate sa iasa un aparat audio din prima chiar si pe baza unei scheme preluate de la altii care au realizat-o pe un cablaj sublim, chiar daca montajul va functiona din prima secunda (presupunand ca informatia e 100% corecta si cel care executa stie ce face).
....Sau mai precis exprimat, poate iese, poate canta ceva, poate se aude ceva, dar eu discut despre calitatea audio deosebita. Faptul ca un preu sau oricare aparat audio "canta", nu mi se pare de ajuns si nu mai reprezinta nimic senzational in ziua de azi.

Aparate audio banale (HiFi) se gasesc pe toate drumurile si la ora asta in piata second hand costa chiar foarte putin.

De exemplu un preamp phono nu mai este nici o taina, se poate realiza foarte usor de catre orice incepator (care stie pe ce parte a letconului sa puna mana) plecand de la cel mai banal integrat operational, si oricare montaj functional, si in final..... "canta", adica se aude!

Problema cea mare este cum se aude, cum "canta"?! Un lucru nu tocmai usor de analizat! Exista atat de multe variabile de la un preu phono pana la capatul lantului acustic, incat o analiza cat de cat obiectiva e tare greu de realizat. Valabil pentru oricare alt aparat, evident si la boxe unde situatia e si mai dificila!

De aceea, eu cred ca inainte de realizarea unui aparat audio ar trebui sa existe o perioada de cercetare cu diverse prototipuri. De exemplu realizarea unei scheme pe un cablaj universal, apoi realizarea unui cablaj varianta 1, apoi varianta 2 si tot asa pana intr-un final cand o anume configuratie cu un anume set de componente (ma refer la piese electronice active si pasive) intr-o anume cutie va alcatui varianta finala.

Aceste incercari ar trebui sa fie supuse mai ales examenului "urechistic" pe langa cel obligatoriu al masuratorilor "de laborator". Astfel, daca dotarea "de laborator" se mai poate face, dotarea pentru "analiza urechiometrica" e mult mai complicata, costisitoare si necesita chiar si anumite abilitati naturale si educationale. Una este sa ascult realizarea pe niste boxe de doi lei si scule "entry-level" si alta este sa am boxe de top high-end cu amplificare pe masura, cablaraie pe masura, totul intr-un spatiu acustic bine aranjat. Sau mai precis spus (o spun la modul general, nu e legat de acest topic), sistemul audio sau mai bine, sistemele audio pe care se face analiza realizarii, trebuie sa fie in concordanta valorica (nu ma refer numai la pret) cu aparatul supus analizei ("urechistice"). Adica (din nou nu are legatura cu topicul aici de fatza) e chiar usor penibil sa pretinzi ai "ouat" un aparat "hiend" cotcodacind de parca ai ouat toata planeta, iar tu in timpul asta sa dispui doar de niste umile scule audio modeste, niste vai de ele, un zero barat sistem audio pus intr-un colt de debara spanzurate cu sarme de veioza si alimentate cu prelungitorul lui Gigel din piata, cel in care isi baga becul de la taraba!

Mai pe romaneste, eu in loc sa comand o roaba de cablaje frumos, minunat, mirobolant desenate si executate (in final, plantate cu piese sa arate de-ti ia ochiul!), mai degraba as incerca sa incropesc diverse prototipuri (urate!) pentru a putea fi masurate si mai ales ascultate.

Pe vremea anilor 80 cand inca nu se descoperise termenul licuricist "DIY" eu asa surubaream (mai degraba preuri phono, corectoare de ton. EQ-uri, preuri de linie si "statii" audio), mai intai realizam ceva cum puteam, cateodata chiar "in aer" pentru a auzi .... ce se aude. Sau faceam cablaje si dupa diverse experimente (in care modificam valori, modificam schema, trageam strapuri sau adaugam) desenam din nou cablajele si tot asa. La final arata cum arata, bine pe vremea aia, ascultam, foloseam si imi mai venea o idee dupa care o luam de la capat cu cablajul. Si ca un facut, de cate ori spuneam ca e ceva final.... urmau modificarile! :D

Eu cred ca asa lucreaza toti cei care proiecteaza si realizeaza aparate audio in micuta nisa de profil audio-stereo. Ideea asta de a prelua retete gata facute, cablaje minunat executate, totul curat si superb in poza, mie mi se pare chiar si numai plictisitoare daca nu si mai mult! Orice schema merge macar putin modificata, ajustata, etc, etc. Si mai nimeni nu ofera pe "deamoaca" totul pe net. Si nimic nu merge perfect din prima. Sau chiar daca merge, conteaza cum merge!

Treburile astea le asociez cu emisiunile TV de mestereala DIY in domeniul tamplariei. Era o emisiune din asta australiana, tipul care prezenta era mereu curat, totul era curat, toate se potriveau de minune si se lipeau de minune, era ca o joaca de lux. Ori in realitate tamplaria e meserie murdara si zgomotoasa, nu e deloc usoara si nimic nu se potriveste impecabil din prima.

E un fel de "cultura a netului".....
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
hpavictor
Posts: 127
Joined: 26 Apr 2009, 09:42
Location: Romania Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by hpavictor »

Da , asa stau lucrurile daca pornim de la o premiza clasica , adica un pasionat de constructii electronice se apuca sa realizeze ( prin preluarea unei scheme de la un proiectant celebru sau pur si simplu prin dezvoltarea unei idei proprii ) , dar acel pasionat nu are decat cunostiinte tehnice de baza insusite prin studiu individual , din carti , reviste sau lecturarea internet-ului ..
Evident , aceste demersuri nu-i vor garanta faptul ca acea constructie electronica nu va fi altceva decat o investitie sufleteasca , mult timp pierdut si desigur , bani aruncati .
Mai exista si o alta categorie , cei care se pricep , adica au suficienta practica si studii in domeniul electronicii .
Electronica este o stiinta complexa , multidisciplinara , care trebuie sa se completeze in mod perfect cu alte cunostiinte de prelucrari mecanice , vopsitorie , IT , proiectare CAD etc .
Desigur , constructorul trebuie sa aiba acces la anumite resurse financiare si sa externalizeze toate acele prelucrari mecanice sau CAD pe care nu le poate realiza pe tocatorul din bucatarie :lol: .
Altfel va rezulta o improvizatie deja clasica pe orice forum DIY .
Uneori tocmai in asta consta farmecul unor proiecte , dar in majoritatea cazurilor acele montaje vor fi niste FAIL-uri grandioase , bune doar pentru aruncat la gunoi .

Culmea , unii , mai slabi de minte , fac dintr-o asemenea impreunare nefericita de fire si tinichele o afacere "de succes " facand cadouri " moka " unor idioti utili ( dar cu pretentii de formatori de opinie online ) cativa metri de cabluri si ceva conectica , alaturi de o bautura sponsorizata , si gata afacerea " de succes " .
Datorita acelor idioti utili , reusesc sa-i intepe la buzunar pe altii , si mai slabi la minte .
Asa cum ai mentionat anterior , aproape orice aparat HiFi second hand poate oferi performante decente , de obicei mult peste majoritatea puterii de analiza a performantelor audio a acelor nefericiti slabi de minte , fara o educatie muzicala minimala .
De aia poti intalni in mediul online tot felul de descrieri ale unor performante incredibile ale acelor gunoaie DIY .
Totul se bazeaza doar pe manipulare , unicul scop fiind profitul financiar .
Adica sa bagi putin si sa scoti mult , e simplu .
Uite un exemplu oarecare : vizitezi talciocurile , OLXurile si achizitionezi aparate vechi , care vor constitui baza resursei materiale , prin donare de organe catre noul proiect .
Cauti cea mai simpla schema in revistele sau cartile de popularizare a stiintei din anii '50 si gata .
Ai un "proiect " si cateva componente NOS , acum treci la pasul urmator : sa pui la un loc niste sarme , tinichele si alte ruginituri gasite in tomberon sau in targul de vechituri , pana functioneaza cumva .
Dupa , ii faci o masca comerciala , inspirata dupa realizarile industriale .
Cum functioneaza , nu conteaza , ca este un sunet personalizat , ca sa-l citez pe un clasic inca contemporan cu noi " nu exista cel mai bun , ci doar ce ne place noua " dar eu nu ma refer la partea subiectiva , ci la manipularea prin conditionare verbala , extrem de evidenta .

Da , este este un exemplu despre cum nu trebuie procedat .
Parerea mea !
Englezismul DIY nu ne spune prea multe , mult mai potrivit ar fi termenul romanesc de " constructor amator " , uneori luat in deradere datorita exemplului descris mai sus .
Unii crapa firu-n patru , incercand o antagonie fortata intre notiunea de amator - profesionist , evident avand un sens peiorativ in defavoarea amatorului .
Nu este asa , deoarece cuvantul amator vine de la latinescul animus - suflet , adica totul este construit cu sufletul !
Deja cred ca intelegeti ce se intampla in lumea constructorilor , unii sunt disperati dupa profit material , injust si imoral , iar altii , care construiesc pentru uz propriu , dupa stiinta si priceperea fiecaruia .
Constructorii amatori care se pricep sunt putini si de obicei confundati cu restul .
Cei care au resurse suficiente pentru a realiza un proiect propriu sau unul preluat , dar personalizat conform propriei viziuni sunt si mai putini .
Oare cati constructori dispun de atelier utilat cu CNC pentru prelucrari mecanice , licente cumparate legal pentru soft-urile de proiectare si imprimante 3D ?
Dar cunostiinte temeinice pentru utilizarea acestor resurse ?
De aia eu consider ca se pot realiza proiecte foarte serioase , cu rezultate bune , doar prin realizarea unui grup de lucru , in care sa existe diviziunea muncii pe criterii de competente reale .
Nimeni nu are cum sa se priceapa la orice , dar cu siguranta ca se pot intalni cativa constructori amatori si pot realiza un proiect , fiecare aducandu-si aportul in domeniul unde performeaza .
In acest fel se poate sari de toate acele etape descrise de @momolo in postarea precedenta .
Eu pe acest gen de relatii cu un grup de lucru ma bazez in realizarea proiectelor mele .
Total intamplator , consider ca cel mai important lucru este punerea la punct a unui proiect !
Restul activitatilor sunt simple , implica doar manopera calificata .
Partea de documentare , analiza , sinteza , calcule financiare , aprovizionare cu materiale , alegerea schemei , realizarea simularii functionarii , corectarea schemei si revizia listei de componente , proiectarea PCB-ului pentru protoptip , realizarea fizica aPCB-ului , scrierea soft-ului ( majoritatea proiectelor mele folosesc microcontroller-e ) se face fara mari costuri , acasa .
Adica DIY 100% :lol:
PCB-urile , carcasele si lipirea unora dintre componentele SMD se realizeaza de catre firme specializate , pentru repetabilitate , calitate si micsorarea costurilor de fabricatie .
Restul e simplu : se comanda componentele electronice , organele de ansamblare si alte diverse maruntisuri , se ansambleza si proiectul este finalizat .
Toate aparatele vor trebui sa functioneze identic cu prototipul daca se respecta intocmai proiectul , conform simularii functionarii schemei electronice .
Cum va suna ?
Pai exact aici este secretul , de aia am specificat clar ca cea mai importanta parte este punerea la punct a proiectului !
De minim 40 de ani se foloseste proiectarea CAD in industrie , iar simularea functionarii tine cont de multi parametri , pe care nu ii poti corecta fara stapanirea unui aparat matematic foarte complex pentru a atinge obiectivele propuse privind anumiti parametri de genul THD , IMD , noise , FFT , BODE etc adica acei parametri ce descriu functionarea statica si dinamica a viitorului aparat .
Daca obiectivele propuse sunt realiste si pot fi obtinute prin alegerea corecta a unei scheme si a componentelor electronice necesare , rezultatele acustice sunt intotdeauna confirmate de auditii .
Un aparat care " masoara " bine , va " suna " bine .
Adevarata problema este sa stii ce sa masori si ce inseamna binele !
Evident , mai trebuie si sa ai cu ce sa masori .
Cat despre cum " suna ", acolo treaba e clara , pentru o evaluare corecta trebuie educatie muzicala suficienta , adica auditii acasa , in linistea sufrageriei in fiecare zi dar si minim o pereche de pantaloni tociti :lol: pe fotoliile din Ateneu sau alte sali de concerte si desigur trebuie ascultate cat mai multe stiluri de muzica .
Dar doar muzica de calitate , fara exceptii .

@momolo , cred ar trebui sa imparti acest subiect , iar ultimele doua postari sa faca parte dintr-un nou subiect " despre DIY si constructorii amatori " , cumva toate aste sunt sau nu offtopic , dar cei interesati despre filozofia din spatele constructiilor amatoricesti nu vor cauta in acest subiect despre amplificatoarele pentru doza RIAA ...
Desigur , daca consideri ca este necesar .
Leonardo Fibonacci :  F(n) = F(n–1) + F(n–2)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by momolo »

Pe forumul asta (am mai scris) nu vreau sa impart subiecte, nu vreau sa intrerup sirul discutiilor chiar daca se deviaza mult de la subiect. Este neplacut sa te duci la un restaurant, sa ai mancarea pe masa, sa ai nevoie la baie, lipsesti putin si cand te intorci nu-ti mai gasesti toate farfuriile, intre timp unele mutate de chelner (plin de bune intentii si mai ales de mania ordonarii stupide. Viata nu e ordonata, este in majoritate dezordonata! :D Dar exista o manie in general pe la IT-isti a clasarilor, unii isi petrec viata clasand si odonand dar uita sa o traiasca).
hpavictor wrote:Cum functioneaza , nu conteaza , ca este un sunet personalizat , ca sa-l citez pe un clasic inca contemporan cu noi " nu exista cel mai bun , ci doar ce ne place noua " dar eu nu ma refer la partea subiectiva , ci la manipularea prin conditionare verbala , extrem de evidenta .
Asta cu "ce ne place noua" este celebra. E un alibi in alb pentru lucrurile proaste. In realitate calitatea adevarata este perceputa corect de toti oamenii de pe planeta. Ca sunt si diversi ciudati care nu percep la fel, e perfect normal. Conteaza majoritatea, nu extremele.

Dar mai e o teorie si mai zgubilitica, incerc sa o sintetitez: "Daca iti place cum suna, daca suna frumos, inseamna ca suna prost deoarece sunetul e plin de distorsiuni din alea care ne fac sa ne placa. Sunetul adevarat e ala care nu-ti place, deoarece este liniar, corect! Daca sunetul e prea bun, in mod normal nu are cum sa-ti placa, nu esti calificat sa-ti dai seama, pur si simplu te depaseste, biata fiinta umana supusa subiectivismului si greselii de a-ti placea distorsiunile si coloratiile placute. In cazul asta ai nevoie de specialisti care iti vor indica ce sunet este bun si prost, ce trebuie sa-ti placa si ce nu! Acestia au calitatea de a "vedea" dincolo de aparente, acestia cunosc teoria, stiinta, adevarul si chiar daca nu aud nici o p_ula, ei stiu perfect ce sunet e bun si care e prost! In concluzie, ceea ce suna bine e defapt prost si ceea ce suna prost e defapt bun, deoarece e corect, liniar, mult prea dinamic sa ne placa (chiar daca suna ca o basina adormita), etc" :lol: :lol: :lol: Nu stiu daca am "sintetizat" bine ce le bazaie prin cap unor mari "specialisti" (somitati) de pe forumurile autohtone, adevarati formatori de opinie la Gigei si repede sugatori de orice se da pe deamoaca (o bere, 1 m de cablu, o mufa, o reparatie la trancota, etc).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
hpavictor
Posts: 127
Joined: 26 Apr 2009, 09:42
Location: Romania Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by hpavictor »

Este foarte greu de inteles si de acceptat in ce consta diferenta intre bine si mai bine in redarea analogica , fara o auditie comparativa , fara jignitoarele si nefundamentatele teste tip ABX .
Spre exemplu , pentru a mari confuzia , va voi prezenta in atasamente , o solutie de top din punct de vedere al teoriei cu CI , o solutie tehnica oarecum agreata de puristi ( dar si de economisti ) , adica de cei ce considera ca semnalul trebuie sa strabata o cale de semnal cat mai scurta , cu un cost cat mai mic , evident avand cat mai putina procesare in afara reactiei negative globale ...
Desigur , ca orice solutie tehnica , este o solutie extrem de controversata , existand multe opinii pro sau contra .
La nivelul urmator , putem trece la o analiza comparativa intre cele trei mari categorii de preamplificatoare de doza MM si MC .
O schema de nivelul 1 deja o cunoasteti din primul post , urmeaza un grup de scheme de nivelul 2 .
Aici aveti atasamentele cu pricina , insist sa le studiati cu foarte multa atentie , fara pic de graba :

http://docdro.id/0siX6xQ" onclick="window.open(this.href);return false;

http://docdro.id/oyNJHQi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://docdro.id/LGHkJt7" onclick="window.open(this.href);return false;

Concluziile sunt extrem de greu de evaluat doar din prima etapa , adica aceea de luat la cunostiinta , de insusit continutul si procedat intocmai , conform recomandarilor inscrise de producator in pagina de catalog , dar niciun user nu va grabeste si nu va va trage la raspundere pentru punctul de vedere personal .
De ce ?
Pentru ca electronica de top se poate face in multe feluri .
Voi continua ...
Leonardo Fibonacci :  F(n) = F(n–1) + F(n–2)

User avatar
hpavictor
Posts: 127
Joined: 26 Apr 2009, 09:42
Location: Romania Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by hpavictor »

In mare , cam astea ar fi topologiile de baza ale amplificatoarele pentru doza MC / MM .

Image

Ca orice lucru din lumea reala , fiecare topologie ( etaje de amplificare cu castig concentrat sau distribuit , reteaua de compensare RIAA in bucla reactie negativa globala , locala , mixta sau pur pasiva ) are avantaje si dezavantaje .
Nu ma refer la caracteristici tehnice , usor de exprimat in valori absolute , ci la diferenta de perceptie auditiva .
Este evident pentru oricine ca THD+ noise , IMD , etc trebuie sa aiba valori cat mai aproape de zero , dar ... in lumea reala , conteaza pana si modelul constructiv al componentelor active si pasive folosite in amestecul alchimist al acestor parametri .

Exista totusi cel putin un parametru masurabil , care face diferenta .
Se numeste distributia distorsiunilor armonice FFT .
El este ascuns "la vedere " adica acel parametru absolut banal , foarte popularizat in prospectele aparatelor si pliantele publicitare ca fiind THD+ noise , dar descompus in armonice independente , diferite de fundamentala la care s-a facut masuratoarea .
Ce conteaza ?
Conteaza amplitudinea si faza acestor bucati de distorsiuni armonice .
Din motive comerciale , acest lucru este ascuns majoritatii cumparatorilor , pe motivul ( oarecum real ) ca nu toti sunt specialisti in analiza semnalelor audio , dar o simpla privire pe un grafic FFT si putina teorie ( o voi prezenta alta data ) ... va lamureste deplin care aparat este mai bun , fara sa evaluati auditiv cu discuri de test , sa dati vina imperfectiunile din sala de auditii , pe cabluri , pe incinte audio sau pur si simplu pe starea de spirit din momentul auditiei de test .
Acele " motive comerciale " i-au determinat pe majoritatea ascultatorilor nefamiliarizati cu tehnica masuratorilor sa considere ca nu poti pune egal intre doua aparate ca au acelasi THD , declarat in prospect .
Aparatele trebuiesc ascultate si abia dupa se poate face diferenta , in cunostiinta de cauza !
La capatul opus exista unii , atoatestiutori , electronisti inchipuiti sau semihabarnisti , care considera ca daca au un aparat de masurat curenti , tensiuni , osciloscop si generator de semnal stiu ei mai bine cum sta treaba .
Adevarul nu este la mijloc , ci in alta dimensiune !
Totul este doar stiinta pura , deoarece exista aparate care au distorsiuni mari ( in genul aparatelor cu lampi ) care suna mai bine urechiometric decat un aparat solid state ce are distorsiuni mult mai mici .
Unde este diferenta ?
Fix in graficul FFT al seriei distributiei armonice , ala care producatorii se chinuie sa nu rasufle graficele !
Ce conteaza in special ?
Raportul intre nivelul armonicelor pare fata de nivelul armonicelor impare .
Mai conteaza cum se modifica acest raport , in functie de nivel , dar acest lucru este cu adevarat important la amplificatoarele de putere .
( Acest lucru explica diferenta intre amplificatoare construite cu semiconductoare cu siliciu si un amplificator oarecare , dar avand semiconductoare cu germaniu .
La putere mica , auditia amplificatorului cu germaniu este foarte apropiata de o auditie naturala .
La putere mare , nu mai conteaza , auzul uman se protejeaza , existand efectul de mascare a detaliilor , de aia DJ-ii si lautarii asculta dar la nivele audio peste 105 dB :roll: ! )

In ultima perioada , tehnicile de masura moderne impreuna cu aparate de masura performante si ieftine sau simularea functionarii unei scheme electronice gen CAD permit analiza THD-ului descompus pe armonice , adica graficul FFT .
Ca sa pun cireasa pe tort , am remarcat cateva teste la care un cablu de semnal a fost inlocuit cu un altul , diferit constructiv fata de cablul initial .
Miracolul a aparut , pentru ca a schimbat in bine structura FFT unui lant audio , deci este confirmarea 100% ca unii ascultatori cu auz educat fac diferenta intre cabluri !
Da , ceea ce unii , cam surzi si rautaciosi considerau auzenii ale altor ascultatori, sunt lucruri cat se poate de reale .

Concluzionand , se poate estima cat de bine se va auzi un aparat audio , simuland functionarea acestuia .
Trebuie doar sa stii ce sa ceri simulatorului ...
Daca totul va merge bine , acea calitate audio dorita initial in caietul de sarcini care a stat la baza proiectului , se va regasi in realizarea practica si poate fi usor evaluata auditiv .
Leonardo Fibonacci :  F(n) = F(n–1) + F(n–2)

User avatar
hpavictor
Posts: 127
Joined: 26 Apr 2009, 09:42
Location: Romania Bucuresti

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by hpavictor »

Pentru a intelege mai bine la ce ma refer in cele scrise anterior , va propun sa studiati un alt proiect gasit ( cum altfel :? ? ) pe internet .
Cumva , este asemanator cu primul proiect propus ... dar inferior din anumite puncte de vedere .
Oricum , acest proiect merita studiat sau chiar construit de pasionatii sunetului cu lampi , ofera performante similare sau superioare cu preamplificatoare RIAA din gama celor vandute la peste 5K USD .
Mi-a atras atentia prin faptul ca este o solutie bine gandita , de la cap la coada , chiar daca contine cateva componente mai exotice , cum ar fi lampi sovietice fabricate pentru aparatura militara .
Nu este o problema , inca se gasesc din belsug , cine cauta , gaseste .
De ce am afirmat ca este o solutie care mi-a atras atentia ?
Pai ... foloseste in mod rational toate resursele lampilor , fara a face compromisuri majore legate de simplificarea schemei si permite folosirea oricarei doze MM sau MC , avand un bloc de adaptare a rezistentei de sarcina si a capacitatii de intrare optime pentru majoritatea tipurilor de doze .
Cu putina rabdare , puteti obtine sunetul optim .
Alte proiecte nu au aceste " fite " , si ca urmare totul este un noroc chior daca preamplificatorul se potriveste cu doza si cablul de semnal sau ... incercam magia voodo , cautand permanent piatra filozofala a audiofililor , uitand sa ne bucuram de muzica de calitate in linistea sufrageriei .
Performantele rezulta din captura ecranului analizorului de spectru .
Au fost evaluate raportul semnal / zgomot pe cele doua intrari MM / MC , liniaritatea corectiei RIAA , circuitul Anti RIAA folosit ca referinta si neliniaritatea complementara a circuitului Anti RIAA si preamplificator .


Raspunsul seriei armonice FFT

Image

Raportul semnal / zgomot la intrarea MM

Image

Raportul semnal / zgomot la intrarea MC

Image

Curba RIAA

Image

Neliniaritate Anti RIAA + Preamplificator RIAA

Image

Circuitul Anti RIAA folosit la determinarea abaterii fata de standardul RIAA

Image

Vedere montaj Anti RIAA

Image

Imagine din timpul punerii in functiune

Image

Detaliu fata cu componente

Image

Vedere preamplificator RIAA + sursa alimentare

Image

Schema

Image

Cablajul imprimat preamplificator + sursa

Image

Image


Se poate remarca foarte usor ca performantele sunt de top ... sper ca acest lucru sa-i puna pe ganduri pe cei ce arunca banii achizitionand prostii mesterite de electronisti inchipuiti :lol: .
Cand voi avea suficient timp disponibil , voi continua acest miniserial despre preamplificatoarele RIAA pentru doze MM / MC si cu proiecte care se califica la categoria " asa nu " din punctul meu de vedere .
Asta ca sa fiti in cunostiinta de cauza , atunci cand intentionati sa construiti sau sa achizitionati un preamplificator RIAA , realizat de o firma consacrata sau manufacturat in regim DIY .
Leonardo Fibonacci :  F(n) = F(n–1) + F(n–2)

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by DorinD »

Offtopic dar poate intereseaza pe cineva: am masurat curba de raspuns Bode a unui preamplificator RIAA oarecare (DeeJayPre). Am ales 1Hz-50kHz datorita importantei raspunsului sub 20Hz (in contextul adaptarii la rezonanta brat-doza, sub 12-15Hz) sau peste 20kHz; urmeaza si un Musical Fidelity V-LPS.
Image
"It is never too late to have a happy childhood"

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by DorinD »

Image
"It is never too late to have a happy childhood"

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by DorinD »

Din pacate pt. Musical Fidelity, care are o margine de supraincarcare la intrare mai mica decat DeeJayPre, nu pot face masuratoarea cu 50mV la intrare, va trebui sa procur un atenuator de 20dB. Daca resusesc sa procur unul de 40dB e posibil sa pot masura chiar intrarea MC.
"It is never too late to have a happy childhood"

User avatar
DorinD
Posts: 264
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Amplificator pentru doza RIAA MC / MM

Post by DorinD »

Am refacut graficul pt. DeeJayPre la 5mV intrare dar la scala in dB trebuie adunati 20dB:
Image

Pt. Musical Fidelity V-LPS curba pt. MM la 5mV este urmatoarea (se adauga 20dB):
Image

iar curba pt. MC la 0.25mV este urmatoarea (se adauga 46dB):
Image
"It is never too late to have a happy childhood"

Post Reply