Marmura
Posted: 20 Feb 2010, 19:16
Acum ceva ani cand aveam boxe si scule mai slabute dadusem de marmura de 3cm grosime (aia de 2cm e chiar penibila) si o puneam peste tot, in special sub boxe. Mi se parea mie ca boxele sunau mai bine asa. Problema era simpla, depinde de calitatea boxelor si sculelor.
In ultimii ani trecand la agregate mai bune si deci un nivel mai elevat al sunetului, marmura a plecat din sistemele mele audio.
In opinia mea, efectul lespezilor de marmura sub boxe este nefericit.... pentru boxe si scule bune, dar aparent ajutator pentru boxe slabute si scule mai amarate (sau sisteme alcatuite prost si cablate prost).
Efectul introdus de marmura este ciudat, un soi de rezonante pe partea medie care produc senzatia de "mai rezolut", evident in cazul in care rezolutia cea adevarata e lipsa sau nefericit reprezentata.
Piatra suna a mormant, asta e adevarul. Fiecare material are rezonantele proprii si sunetul interfereaza cu orice material din incapere. Ceea ce auzim nu este numai ceea ce produc difuzoarele ci intreaga combinatie intre sunetul produs de acestea si incapere, materiale diverse, forma geometrica a obstacolelor, reflexii, etc, este o suma a unor situatii complexe si deocamdata imposibil de stapanit. Rezolvarea cea mai buna este experimentala si bazata pe observatii practice, teoria nu ajuta mult.
O incinta acustica rezoneaza puternic, nu exista carcasa complet inerta, orice carcasa introduce un patern in sunet, o anume contributie in sunet, asa ca daca punem lespezi de piatra naturala sub/pe boxe, modificam raspunsul boxelor in anume fel.
Atat ca cei care proiecteaza si realizeaza boxe nu sunt deloc fraieri (asa cum cred unii care se tin de bricolaje cretine) si cei mai buni dintre fabricanti nu o fac la intamplare, pe zicala "hai sa vedem ce iese". Munca lor este complexa si se bazeaza pe teorie, masuratori si teste. Ori nici unul nu-si masoara boxele pe lespezi de marmura, altfel le-ar vinde la pachet impreuna cu lespezi de marmura.
Ca sa nu mai adaug si un fapt evident - la cei care au pardoseli de piatra naturala, gresie, marmura, etc, le suna sistemul automat mai prost decat la cei care au parchet pe jos.
Fara indoiala ca exista bucuria fiecaruia sa-si bricoleze sistemul si sa se imbete cu apa rece ca scoate mai mult decat atat cat este. Adevarul e simplu, limita de calitate nu o poti depasi decat cu alte boxe si alt sistem audio iar toate chestiile astea sunt moduri de pierdut vremea (de multe ori si banii).
In prezent eu utilizez placi groase din lemn natural masiv, prefer stejarul dar cred ca ideal ar fi lemnul moale, exemplu tei, brad, pin, carpen. Insa boxele stau asa cum trebuie, pe ce le-a prevazut producatorul, in cazul meu spike-uri. Nu le-as inlocui cu nimic altceva, am incercat mai multe variante deja. Ceea ce nu stiu multi este ca altfel nu inseamna intotdeauna mai bine. In sunet trebuie urmarit echilibrul si nu altceva.
In concluzie, cu marmura sunt lamurit, pentru mine este depasita, o fosta etapa (ca si altele). Acum mai multa vreme, asa cum am spus, credeam ca placile de marmura sub boxe imbunatatesc.
Nici macar cu placile groase din lemn natural nu sunt lamurit 100%. Probabil intr-un viitor voi renunta si la ele si voi infige spike-urile direct in parchet. Interesant este ca pe timp ce omul progreseaza se simplifica din ce in ce mai mult (se stie ca proshtii sunt aia care se complica).
Cel mai greu este de vazut si perceput ceea ce este esential. Desi succesul sta in detalii, totusi gandirea trebuie sa treaca peste ele si sa perceapa ansamblul si esentialul, sa nu se piarda in balarii.
Nimeni nu ramane pe loc.... in fine, mai sunt cazuri, chiar triste, dar in general audiofilul pasionat si cu ureche buna evolueaza continuu. Totul se bazeaza pe experimentarea practica. Cine crede ca poate invata ceva cu adevarat citind pe net si forumuri, se inseala amarnic. Efectul este chiar invers, unora le pleaca mintea cu sorcova tot citind pe net. Sunt si destui care vin boi, asculta si apoi pleaca vaci, dar majoritatea invata pe timp ce iau contact cu ceva (din fericire) molipsitor, CALITATEA.
In ultimii ani trecand la agregate mai bune si deci un nivel mai elevat al sunetului, marmura a plecat din sistemele mele audio.
In opinia mea, efectul lespezilor de marmura sub boxe este nefericit.... pentru boxe si scule bune, dar aparent ajutator pentru boxe slabute si scule mai amarate (sau sisteme alcatuite prost si cablate prost).
Efectul introdus de marmura este ciudat, un soi de rezonante pe partea medie care produc senzatia de "mai rezolut", evident in cazul in care rezolutia cea adevarata e lipsa sau nefericit reprezentata.
Piatra suna a mormant, asta e adevarul. Fiecare material are rezonantele proprii si sunetul interfereaza cu orice material din incapere. Ceea ce auzim nu este numai ceea ce produc difuzoarele ci intreaga combinatie intre sunetul produs de acestea si incapere, materiale diverse, forma geometrica a obstacolelor, reflexii, etc, este o suma a unor situatii complexe si deocamdata imposibil de stapanit. Rezolvarea cea mai buna este experimentala si bazata pe observatii practice, teoria nu ajuta mult.
O incinta acustica rezoneaza puternic, nu exista carcasa complet inerta, orice carcasa introduce un patern in sunet, o anume contributie in sunet, asa ca daca punem lespezi de piatra naturala sub/pe boxe, modificam raspunsul boxelor in anume fel.
Atat ca cei care proiecteaza si realizeaza boxe nu sunt deloc fraieri (asa cum cred unii care se tin de bricolaje cretine) si cei mai buni dintre fabricanti nu o fac la intamplare, pe zicala "hai sa vedem ce iese". Munca lor este complexa si se bazeaza pe teorie, masuratori si teste. Ori nici unul nu-si masoara boxele pe lespezi de marmura, altfel le-ar vinde la pachet impreuna cu lespezi de marmura.
Ca sa nu mai adaug si un fapt evident - la cei care au pardoseli de piatra naturala, gresie, marmura, etc, le suna sistemul automat mai prost decat la cei care au parchet pe jos.
Fara indoiala ca exista bucuria fiecaruia sa-si bricoleze sistemul si sa se imbete cu apa rece ca scoate mai mult decat atat cat este. Adevarul e simplu, limita de calitate nu o poti depasi decat cu alte boxe si alt sistem audio iar toate chestiile astea sunt moduri de pierdut vremea (de multe ori si banii).
In prezent eu utilizez placi groase din lemn natural masiv, prefer stejarul dar cred ca ideal ar fi lemnul moale, exemplu tei, brad, pin, carpen. Insa boxele stau asa cum trebuie, pe ce le-a prevazut producatorul, in cazul meu spike-uri. Nu le-as inlocui cu nimic altceva, am incercat mai multe variante deja. Ceea ce nu stiu multi este ca altfel nu inseamna intotdeauna mai bine. In sunet trebuie urmarit echilibrul si nu altceva.
In concluzie, cu marmura sunt lamurit, pentru mine este depasita, o fosta etapa (ca si altele). Acum mai multa vreme, asa cum am spus, credeam ca placile de marmura sub boxe imbunatatesc.
Nici macar cu placile groase din lemn natural nu sunt lamurit 100%. Probabil intr-un viitor voi renunta si la ele si voi infige spike-urile direct in parchet. Interesant este ca pe timp ce omul progreseaza se simplifica din ce in ce mai mult (se stie ca proshtii sunt aia care se complica).
Cel mai greu este de vazut si perceput ceea ce este esential. Desi succesul sta in detalii, totusi gandirea trebuie sa treaca peste ele si sa perceapa ansamblul si esentialul, sa nu se piarda in balarii.
Nimeni nu ramane pe loc.... in fine, mai sunt cazuri, chiar triste, dar in general audiofilul pasionat si cu ureche buna evolueaza continuu. Totul se bazeaza pe experimentarea practica. Cine crede ca poate invata ceva cu adevarat citind pe net si forumuri, se inseala amarnic. Efectul este chiar invers, unora le pleaca mintea cu sorcova tot citind pe net. Sunt si destui care vin boi, asculta si apoi pleaca vaci, dar majoritatea invata pe timp ce iau contact cu ceva (din fericire) molipsitor, CALITATEA.