Cat priveste domeniul constructiilor, as putea spune ca ma pricep ceva, ceva.
Din punctul meu de vedere, gips-cartonul (rigipsul)
este moartea sunetului prin definitie. (doar opinia mea)
Oricum ar fi montate placile de rigips, din punctul meu de vedere, din tot ce stiu, am verificat, testat, etc, acest material duce la "mortificarea" sunetului. Mai pe scurt, intr-o camera placata cu placi rigips acustica in scopul auditiei este compromisa iremediabil. Adica nu se mai poate face NIMIC! Decat eliminarea rigipsului......
Izolarea fonica in sensul ca vecinii sa nu auda zgomote prin pereti e o treaba, insa cu totul alta este
acustica intr-un spatiu destinat auditiei. De cele mai multe ori cele doua scopuri sunt divergente, adica se bat cap in cap. Adica poti izola o camera in asa fel incat sa nu "scape" sunet inafara, dar acest lucru poate duce la o acustica interna nepotrivita, nefericita, "moarta".
Stiu si cateva cazuri in care s-au captusit camere cu rigips si vata minerala (de calitate buna) in scopul amenajarii acestor spatii pentru auditie. Chiar si cazuri in care s-au folosit rigle de lemn in loc de profile de tabla, cazuri in care s-au folosit mai multe straturi de rigips gros, cazuri in care panourile gips-carton au fost prinse extrem de rigid. In TOATE cazurile rezultatul acustic este pur si simplu sinistru, adica mai rau nu se poate!
Efectul ar fi greu de descris, insa pot spune ca in primul rand se consuma mai multa putere "pompata" in boxe pentru ca sa ai aceeasi senzatie de intensitate sonora, am mai observat ca se simt mult mai acut undele stationare rezultate din forma geometrica si marimea camerei plus amplasamentul boxelor, am observat ca sunetul este "mort", flasc, plictisitor, nefiresc si mai ales nelinear, sau da o senzatie acuta de nelinearitate, iar in toate cazurile nu mai exista bas, sau basul "se pierde" ca apa in desert.
In astfel de spatii si in toate cazurile pe care le stiu, a fost nevoie de mai mult bas, sunetul pare "castrat" de frecvente joase insa intr-un mod ciudat, adica basul e ciudat, vuit, bubuit, neliniar etc.
Am mai observat ca nu se poate obtine acea "sclipire" naturala a sunetului, cel mai acut se simte la muzica clasica, instrumentele se aud sintetic, fals, as spune mai degraba "sunet de plastic" si haotic. Per total se aude enervant si exista un disconfort pe care acest tip de acustica il provoaca.
Alta observatie la camerele "din rigips", o harmalaie care se provoaca la cresteri de volum, adica respectivul spatiu nu "suporta" volume ridicate care ar fi lejer posibil de suportat (fara senzatia de deranjament si disconfort) in acelasi volum de spatiu insa cu pereti din zidarie si tencuiala, fara rigips, adica pereti care.....reflecta!
....intradevar, acustica e un fenomen extrem de complicat!
Am observat ca "mortificarea" sunetului are loc chiar si daca un spatiu este placat doar partial cu placi rigips, de exemplu doar tavanul sau un perete.
In general imi este greu sa explic "cum se aude" intre pereti din rigips, dar pot spune cu certitudine ca se aude nashpa. E ceva care mie imi produce disconfort si dupa ce trec la o camera cu pereti si tavane normale, zidarie sau beton cu tencuiala si glet ipsos, imi dau seama si mai acut de "efectul rigipsului".
Inca o data vreau sa subliniez ca a izola fonic un spatiu este cu totul alta poveste decat a-l face bun din punct de vedere acustic interior
pentru auditie.
Si apoi as vrea sa spun ca, din punctul meu de vedere, amenajarea acustica a unui studio profy e cu totul alta poveste decat amenajarea unui spatiu casnic in scopul auditiei de muzica, "consumului" de muzica si nu productiei de muzica.
Dealtfel se stie ca a fi audiofil
consumator e una si a fi inginer de sunet
producator este cu totul alta. Ideal pentru cine produce muzica este sa fie de ambele feluri, adica si inginer de sunet dar si audiofil insa in cazul simplilor consumatori problema e simpla, nu e nevoie decat sa fie simpli audiofili. Dar cerintele de la sunet sunt foarte diferite intre cele doua cazuri.
In concluzie, eu cred ca utilizarea rigipsului in diverse scopuri la spatii acustice, destinate sau dorite a fi folosite pentru auditii, este o mare greseala.
Stiu deja cateva persoane care au investit multi bani si multa munca dar si timp pentru astfel de "imbunatatiri" cu ajutorul rigipsului si dupa ce au terminat regreta amarnic asemenea actiune. Stiu chiar cazuri in care s-a apelat la "specialisti" si dupa mari cheltuieli au rezultat spatii unde este mai neplacuta o auditie decat in camere banale si netratate de bloc ceausist.
Eu cred ca pentru cine nu e de meserie sau nu apeleaza la un meserias adevarat, mai buna este renuntarea la "imbunatatiri" acustice. Eventual la o camera obisnuita sa mai pot aduce unele imbunatatiri prin diverse panouri sau materiale textile, insa a trece la modificarea camerei cu rigips e o actiune foarte, foarte riscanta.
Cred ca fenomenul "rigips" se produce datorita placilor din rigips si oricat ar fi de groase, este un fenomen micronic de membrana. Aceste placi, cred eu, se comporta la nivel micronic ca niste membrane rezonatoare. Materialele din jurul nostru intra in rezonanta cu sunetul si oricat de mic ar fi acest fenomen, aceste micro-rezonante contribuie la fenomenul extrem de complicat numit acustica (suma tuturor fenomenelor acustice).
Problema nu este de contributie a unui anume material, toate materialele contribuiesc, problema este cum contribuie fiecare material.
Astfel eu cred ca nu exista spatiu acustic de calitate pentru ce ne trebuie noua decat cu pereti si plafon din zidarie sau beton tencuite, eventual si cu placari cu lemn, caz in care situatia se complica dar nu este
terminata ca in cazul PLACILOR din gips-carton.
Cat priveste zidaria, eu cred ca cel mai bun material este caramida plina tencuita cu mortar de var in strat cat mai gros (3cm minim), ulterior glet iar apoi zugraveala de var.
Pentru plafoane, betonul gletuit este solutia basica (dar net superior rigipsului), mai bine ar fi plafon de beton tencuit si apoi gletuit insa ideal ar fi lemnul sau asa cum se faceau tavanele la casele vechi, mortar de var pe rabit si trestie, pe structura de lemn.
Nu e decat opinia mea ca ripsul este moartea muzicii. Cert este ca nu am auzit nici macar un singur spatiu "rigipsat" care sa se auda macar cat de cat normal, nu bine!
Am uitat sa adaug, in opinia mea, pardoseala ideala mi se pare a fi din parchet masiv natural (22mm minim) lipit pe sapa dar ideal batut in cuie pe pardoseala oarba din lemn si neaparat acoperit partial (cam 60% dar nu total) cu un covor din lana naturala.
Cred ca intr-o acustica reusita pentru auditii de calitate exista un echilibru subtil intre absorbtii si reflexii. Acestea depind si de natura materialelor dar si de forma si dispunerea materialelor iar raportul este diferit functie de scop. Auditia unui sistem audio e una, auditia unui ansamblu de muzicieni fara amplificare e alta, auditia unei conferinte e cu totul alta cerinta, astea ca exemple.