eu am crezut sa vrei sa imbini utilul cu placutul, adica sa-ti iei amplificare multicanal pe care sa o folosesti si in scopuri audiofile.
Nu cred ca sunt probleme prea sofisticate legate de sunetul surround encodat pe formatele video de toate soiurile. Orice player video ceva mai scump deja asigura o buna calitate
in formatele surround. Mai ales ca inafara de stereo, lucrurile trebuiesc si e normal sa fie judecate altfel. In realitate complet diferit. Spre exemplu, in cazul sunetului surround din receivere si diverse procesoare nu prea se mai poate judeca sau pune problema de naturalete, soundstage, transparenta, etc, chestii care sunt determinante in stereo.
In aceste cazuri, conteaza pur si simplu ....manareala meseriasa pe care o pot face diversele procesoare de sunet. Sunetul in sine de la coloanele sonore de film sau chiar show-uri inregistrare (evident live) este produsul unei "manareli" electronice, de multe ori facute foarte bine (multi oameni destepti si talentati in muzica s-au refugiat la coloanele sonore ale filmelor cedand locul paiatzelor de doua parale care umplu acum piata muzicala comerciala).
Apropos de subiect. Am constatat in timp (asta ar fi un subiect foarte interesant) ca multe boxe audiofile nu sunt prea geniale puse
si intr-un aranjament surround. De multe ori boxe proaste si bubuite sunt chiar minunate cand sunt folosite pentru film-surround, pot da senzatii interesante la filme.
Pe de alta parte, e complicat de judecat performantza multicanal. Aici intervine o doza de subiectivism MULT mai mare decat in cazul stereo. Pur si simplu nu prea ai nici un reper, iar muzica, sunetul natural.....e o chestie din alta lume in acest caz!
Argumentele sunt multiple, plecand de la acustica unui spatiu intzesat de boxe care se bat cap in cap pana la compresiile standart folosite pentru coloanele sonore la filme.
Nu vreau sa fiu inteles gresit. Ceea ce spun e ca audiofilia, recte calitatea sunetului STEREO nu are nici o treaba cu multicanalul!
Unii ar sari in sus spunand ca sunt sisteme audiofile multicanal, de exemplu cu sursa SACD.....insa de care nu prea a auzit nimeni, cel putin in RO!
Problema tot la acustica ajunge. Degeaba ai boxe minunate, amplificari superbe si o sursa digitala multicanal de mare arta (exemplu un SACD de top) caci gramada de incinte acustice interactioneaza cu spatiul si intre ele. Nu se mai poate pune problema de sounstage, aici avem deaface cu forta bruta, spatiul audio e creat artificial prin forta bruta si control electronic. Iar ca orice lucru artificial nu poate fi judecat dupa standarte naturale, adica acele standarte care conteaza in audiofilie.
In opinia mea, calitatea audio la un player video surround sta cel mai mult in procesarea de sunet si mai putin in partea lui audio analoaga de iesire, parte ce ar putea teoretic sa fie judecata dupa standarte audiofile dar care nu are importanta foarte mare atata vreme cat un procesor de sunet foarte destept si bine programat isi face treaba in mod meserias.
De exemplu, am testat diverse dvd-playere care pe stereo nu prestau mare branza de audiofilie, insa pe surround deveneau geniale!
Pentru acele Accu multicanal eu as alege chiar si un player nu foarte scump. M-as uita mai mult in ograda Denon si Panasonic in cazul playerelor multicanal video cu decodari interne bune.
Dar in cazul de fata nu as merge pe Accuphase multicanal decat in cazul ca as avea o camera deosebita (si mare...adica un palat....
) dar si niste boxe de calitate. Adica o camera dedicata filmului de exemplu, chestie care ar costa mult mai mult decat electronicele!
Altfel m-as multumi si cu un receiver cap de serie de la Yamaha, Denon sau Pioneer.