LEKTOR ....aceste comparo sint rare, ce se face acum se compara intre ele numai - alde BAT versus Krell, ACCU vs McIntosh, etc - nu exista interes sa se compare ultra amp digital Theta model 2010 cu un Sansui 1978 - apare buturuga mica atunci ( adica un amp simplu, vechi, dar bine gindit si construit ) - si se duc de ripa super opampuri, super duper black gates si circuite dezvoltate de Nasa !
mare adevar ai zis insa nimeni nu-l crede pana nu aude cu urechea proprie! Nici eu nu credeam pe vremuri ca e posibil insa dupa unele experiente de mi-a stat ceasul in loc cum poate suna o trancota veche si cum face de rusine scule noi si scumpe.....nu mai pot comenta! Stiu doar ca trebuie sa ascult si apoi sa comentez! Pozele nu sunt un indiciu suficient, nici datele tehnice si nici ceea ce presupunem noi logic.
De exemplu, ceea ce spune
Shambala e logic si de bun simt, asa gandeam si eu cu ceva vreme in urma.....dar cum mereu teoria e una si practica alta, am ajuns sa fiu foarte precaut!
Unii dintre noi am avut scule audio bune pe vremuri si habar nu aveam ce calitate aveau. Motivul este simplu, "canta" sistemul si nu sculele separat. Totul conteaza, de la combinatia intre aparate si boxe pana la sarme. Altfel, daca nu-ti pasa de orice amanunt, nu ai cum sa apreciezi si sa intelegi, asa ca poti ramane un trancotar cu trancote bune (buturugi mici) si sa habar nu ai ....ce ai!
In general pe vremuri problema era la boxe. Acum incintele acustice sunt in medie mai bune, adica procentul celor de calitate mai buna pe piata audiofila e mai mare decat era acum vreo 30...40 de ani facand media incintelor existente atunci. Nu spun ca nu au existat incinte bune vintage, dimpotriva, au existat unele care si azi sunt redutabile insa erau rare si scumpe. Azi situatia la capitolul incinte acustice e imbunatatita insa e singura situatie pozitiva. La capitolul aparate e invers, e inrautatita, majoritatea sunt niste facaturi pe care se cer preturi nerusinate si ca sa ai CALITATE trebuie sa platesti preturi de nabab, adica o masina = un aparat audiofil bun. Pe vremuri nu era asa, calitatea adevarata se vindea mai ieftin ca azi in privinta aparatelor.
Cat priveste proiectarea si realizarea, atunci era o industrie aducatoare de bani multi asa ca interesul economic a dezvoltat pana la adevarate culmi proiectarea si realizarea. Azi e doar ceva de nisha, un soi de artizanat care traieste in mare parte din "osanza" acumulata atunci cand marile companii puternic financiare aveau bani sa tina departamente de proiectare si testare foarte serioase si cu traditie. Azi productia audio de calitate functioneaza dupa un cu totul alt scenariu, un singur inginer de obicei plecat din hobby (DIY) care creaza un brand sau daca mai exista branduri vechi, o mana de ingineri batrani.
Insa pe vremuri erau adevarate departamente si echipe, se lucra cu resurse umane adevarate.
Asa ca nu putem judeca dupa poze, trebuie comparat A/B asa cum spune LEKTOR. Insa interesul pentru asa ceva este zero barat. Pe deoparte, orice comerciant de profil s-ar feri pe buna dreptate de astfel de lucruri neaducatoare de profit, dimpotriva!, pe de alta parte nici la porducatori nu le convine ca le-ar cam sta in gat unele rezultate jenante pentru ei.
O mare problema actuala sunt piesele, componentele. Acum toate sunt facute in China doar cu rare exceptii ce nu prea conteaza. Calitatea este in consecinta proasta, asa cum ne-au obisnuit chinezii. Insa pe vremuriel bune sa nu uitam ca "trancotele" erau fabricate cu piese din Japan si Europa, de la mama lor de acasa.
Indiferent ca tehnologia de fabricare a unor componente a evoluat foarte mult si logic, ar trebui sa fie mult mai bune.... realitatea spune altceva, in practica sunt mult mai proaste. Motivul e si materia prima cat si calculul economic dar si dezinteresul voit pentru fiabilitate, lucru ce nu se petrecea acum 30 de ani! Competitia era diferita intre branduri, la loc de cinste era fiabilitatea dar si clientii erau educati altfel si cautau acest lucru. Azi mentalitatea e complet schimbata si axata pe consum de consumabile. Produsele trebuie sa tina putin, doar cat sunt in garantie ca sa faca loc la altele.
Dar intr-un final, oricat de desteapta schema ai avea nu iese bine cu piese proaste ("chinezofile"). Si este practic dovedit, oricine a surubarit stie asta, tot ce se fabrica ca piese in China e sub tot ce se s-a fabricat in Japan. Asta e un motiv, in viziunea mea, ce cauzeaza la sunet, adica motivul pentru care multe scule "audiofile" noi suna ca niste tigai date pe scari. Ca oricat te-ai chinui, daca nu ai piese bune, degeaba!
In final, pot sa va asigur ca desi pare incredibil, unele din "trancotele" alea argintii pe care le vedeti in poze, chiar daca au puteri mici, fac de rusine aparate noi. Aici ma refer nu numai la amplificatoare dar si la CD playere.
Si in general, scaparile unor aparate vechi si bune sunt extrem de simple. Un cablu de curent mai bun, niste mufe mai putin de tabla chioara si bagarea fazei corect in priza o data cu o legare corecta la impamantare e cam tot ce au nevoie pe langa curatarea de rigoare.
Multi si-au dat cu tesla in coaie vrand sa upgradeze aparatele vechi de 30 de ani inlocuind piesele vechi si "obosite" cu unele noi ca dupa aia sa constate ca suna ca porcu' la taiere, adica mai prost.
Dar, problema e simpla, nimeni nu are interesul sa faca comparatia iar consumatorii simpli care au deja aparatura noua scumpa sunt cu atat mai putin interesati de comparatii din astea.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.