Moromete wrote: ↑29 Nov 2022, 19:30
Și câte alte povesti ar mai fi! Cu radiocasetofoane făcute pe vapor gen Panasuanic, Sunny sau International care se vindeau prin târguri gen Castani. Ieftine și execrabile ca și Domotec. Dar aveau orgă de luminițe la difuzoare.
Panasoanic ! Scris cu identic aceleasi caractere. Insa cel mai tare a fost "
AKAIWA" care multumea atat fanii AKAI cat si fanii AIWA!
La gunoaiele astea puneau botul numai novicele si tineretul prea fraged, cei care nu stiau ce fusese inainte, care abia deschideau ochii. Aparatele
made in Japan din anii 80 creau emotie la despachetare! Nimeni nu uita mirosul aparatului nou si emotia! Dar si calitatea fantastica! (si drept dovada majoritatea inca mai functioneaza dupa 40...50 de ani!)
Casetele RAKS erau bune, lux pe langa alte variante, unele avand si proveninenta BASF dar proaste - sau mai degraba exista o problema - benzile europene sunt complet diferite de cele japoneze si in consecinta cass-urile de brand european au fost reglate si facute pe BASF si AGFA pe cand la japonezi era invers. Problema e ca multi trageau cu stive de deck-uri Technics din anii 90, "gogosile" de plastic faimoase dar extrem de rezistente - pe benzi BASF sau AGFA industriale. Banda europeana necesita alte reglaje si corectii. Deck-urile japoneze erau proiectate si reglate pe Maxell si TDK. Asa ceva nu ajungea in saracia de aici. Doar banda vraf de la BASF-EMTEC si poate si AGFA cat a mai fabricat banda. Ori multiplicatoare europene.... mai rar sau deloc si evident erau mai scumpe decat cele provenite din Asia (probabil am fi discutat de Revox, Studer, etc) Asa ca puneau banda ieftina (si deci si cam proasta) europeana pe scule asiatice proiectate si reglate pe benzi japoneze.
La deck-urile Technics se consumau numai rolele presoare, capetele si curelele, le duceau la service si le faceau ca noi dupa care inapoi in stiva tragand 24/24.
Cativa de care stiu au importat si scule profy speciale de multiplicat casete, niste huidume urate care erau facute pentru scop industrial. Alea trageau bine, mai bine decat improvizatia cu gogosi Technics (care costa si mai mult).
Se pare ca profiturile erau enorme, le conveneau sa traga pe stive de deck-uri Technics (care cum stim costau cumplit de scump in raport cu veniturile rumanului de atunci). Prin volum mare cu adaos mic ieseau saci de bani si sa tinem cont de evaziunea fiscala imensa de atunci! Totul era pe spaga, coruptie, organul isi lua portia si intreprinzatorul privat isi vedea de treaba. Prin coruptia asta au mers bine afacerile, doar statul pierdea insa oricum risipea si fura banii publici. Asta e si cauza paraginei generalizate. Deci si a saraciei de lumea a treia. Ca o paranteza, nu exista un sistem bun si altul rau complet, fiecare are avantaje si dezavantaje. Pe vremea aia cine facea afaceri se imbogatea repede si fara mult efort dupa ce invata cum sa manevreze coruptia necesara. "Organul" facea la randul lui avere (ca un parazit perfect) si in final consumatorul se bucura si el de ceva accesibil care in conditii corecte de piata occidentala ar fi fost de neatins pentru sclavul de rand. Insa per total pierdea toata societatea care baltea in paragina, saracie si izolare. Iar unele chestii raman amintiri placute cum e camaraderia din puscarie.
Existau putini care se preocupau si de calitatea "audiofila". Eu eram mai diliu cu treaba asta, nefiind o preocupare majoritara. La majoritar nu prea conta calitatea audio, totul era sa zbiere cat mai tare. Casetele erau trase cat de tare permitea banda si chiar peste, multe erau trase in rosu si distorsionau daca le ascultai pe scule bune, dar pe rasnite era "beton" pentru ca ERA TARE! Trebuia sa ai scule peste medie sa iti dai seama ca au fost trase in rosu. Daca le trageau audiofil, deci sub 0VU zicea lumea ca "
sunt trase prost, leshinat"! Aia mai semi audiofili trageau corect, casetele alea sunau mai incet, nu placeau la boomboxuri, insa din pacate bagau si EQ in V la REC. Era chiar o manie! EQ-ul a fost un aparat foarte dorit si indragit in perioada 80-90.
Era unul mai "audiofil" cu taraba chiar in statia de metrou Universitate.
Sa nu uitam ca in statiile de metrou existau tarabe peste tot pana in momentul cand nici nu mai aveai loc sa treci de ele! Imi aduc aminte ca erau si pe tunelul intre Unirii 1 si Unirii 2 - nu exista atunci nici o preocupare pentru dezastre, evacuari de urgenta, etc. Daca te prindea urgia acolo se lasa cu morti si raniti, dar interesant, chiar asa fara reguli, fara asigurare, fara planuri, fara organe de salvare nu s-au intamplat catastrofe teribile. Pentru ca lumea era adaptata lumii in care traia, ma refer la majoritate.
Imi aduc aminte abundenta de tarabe cu casete si CD-uri pirat (mai ales cu softuri krakuite) la Universitate dar si la Romana la coloane.
Casetele in general au fost trase cel mult mediocru. Si ala care se lauda (de care am spus, statea in statia Universitate de metrou, cred ca sus pe tunel spre Inter) tragea cel mult mediocru dar mult mai bine ca restul. Cele mai multe casete erau copiate pe viteza dubla, evident, se foloseau si deck-uri duble (in general tot Technics) care cam toate aveau copiere pe viteza dubla. Avantajul chestiei asteia e ca ridica fahsaitul sursei la ultrasonic si copia iese aparent cu mai putin zgomot insa sunetul este mortificat.
Dupa valul tip tsunami de casete pirat a inceput cam de prin 1999 sa se raspandeasca masiv si CD-audio (aparusera de mai multi ani dar mai nimeni nu avea pe ce le pune) si astea incet au dominat, casetele se mai redusesera de la un val urias la ceva mai putin urias.
La CD-uri audio a fost mai bine, pirateriile chiar sunau bine, cateodata excelent in comparatie cu originalul. Cele mai bune CD-uri pirate au fost cele bulgaresti din prima etapa timpurie (in jur de 1995) cand mai nimeni nu avea pe ce sa le asculte. Dar pretul era decent si se gaseau numai titluri bune, numai bunatati.
Probabil am mai scris, eu am avut CD-uri cu mult inainte sa imi pot cumpara un cdplayer. Le cumparam si nu aveam ce face cu ele, doar cateodata pe la cunoscuti care aveau cdplayer.
Apoi (maI spre urma) bulgarii au bagat EQ (in V) sa placa la tzaranoi (BUM-TZATZ-etc) si s-au stricat. Dupa care au aparut piratele din Ukraina. La inceput alea au fost foarte bune dupa care s-au stricat (la sunet). Mai erau si pirate din Russia care au fost exceptionale, am intalnit cazuri in care pirateria ruseasca suna mai bine ca originalul fabricat in Olanda sau Germania (la comparatie). Dar spre urma s-au stricat toate la sunet. Si apoi nu mai tin minte cand s-a terminat, a fost legat de legile cu drepturile de autor si intrarea noastra in lumea civilizata. Care asa cum am spus, vine si cu bune dar si cu rele.