Unde este problema ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by momolo »

Exista mai multe moduri de a asculta sunetul.

Cel profesional este analitic, bazat pe informatie si analiza. Monitoarele de studio trebuie sa fie foarte transparente si analitice in scopul strict informatic si nu cauta placerea auditiei.

Pe de alta parte sculele profy stiu bine un lucru sa-l faca, sa inregistreze si sa prelucreze cu pierderi minime. Multe scule care redau sau monitorizeaza mediocru, pot totusi sa inregistreze foarte bine.

De multe ori se intampla un lucru paradoxal, nici cei care inregistreaza nu stiu 100% nivelul de calitate real aflat pe produsul lor final, tocmai pentru ca la MONITORIZARE profesionala se acorda atentie doar unor anume aspecte din sunet, baza fiind informatia si analiza unor parametrii esentiali. Este metaforic spus o munca cu simboluri si abstractiuni avand ca subiect al prelucrarii exact opusul, adica arta si sentimentele.

Putini stiu ca sunt destule studiouri profy in lumea larga care au scule mega-audiofile care costa imens si sunt cablate cu cabluri audiofile scumpe. Exista studiouri cablate cu Siltech sau AudioQuest sau etc. Exista boxe audiofile din oferta de top audiofila care sunt folosite pentru analiza finala in multe case de productie, unii utilizeaza chiar si aparatura pe tuburi.

In lumea profy sunt diferente la fel de mari ca si in lumea audiofila. Unii sunt ultimii trancotari, altii sunt extrem de rafinati si lucreaza pe niste chestii ca nici nu intelegi ce sunt, multe facute la comanda, multe DIY. Sunt destui profesionisti audiofili care lucreaza pur si simplu pe scule audiofile.

Diferenta vazuta de unii intre lumea audiofila si cea profy este falsa. In realitate exista toate variantele de profesionisti ca si de audiofili.

Discurile LP sau CD/SACD de care ne miram cat de bine suna sunt trase de profesionisti audiofili care lucreaza si pe scule audiofile din oferta de top audiofila. Imaginea profesionistului care lucreaza pe Behringer este falsa.

De exemplu, un inginer de sunet pe care-l cunosc personal, Marco Linccetto din Italia lucreaza cu DAC-uri audiofile produse de North Star iar la casa de productie Velut Luna se afla majoritate scule audiofile de top.

Inca ceva - multi ingineri de sunet isi fac treaba la studio pe monitoarele profy dar acasa asculta pe boxe audiofile.

Opinia mea, despicarea firului in patru nu-si are rostul. Concertele amplificate nu sunt subiect de discutie de valoare, acolo totul este pur subiectiv si tine de instalatie, mixaj si decizia masteringului si actorilor, concertele live deasemenea nu sunt subiecte valabile pentru ca diferentele de acustica sunt imense, chiar in aceeasi sala se aude complet diferit dintr-un loc in altul.

Analiza sunetului emis de un sistem audio este o chestie de bun simt. Discutia de mai sus imi pare ca si cum am vrea sa masuram, cantarim, disecam si congela la pachet bunul simt care este o notiune imateriala si extrem de delicata si subiectiva.

Eu am observat ca cei care au avut ocazia fizica, reala, live, palpabila sa aiba contactul cu lumea profy audio dar si cu topurile high-end din lumea audiofila, nu-si pun probleme de comparatii din astea de tip revista. Pur si simplu mi se pare ca o compunere fara subiect.

Majoritatea dintre noi isi dau seama cand se aude bine, din bun simt natural, putini si pot explica-intelege de ce.
Profesionistii sunt cei care trebuie sa-si faca criterii si metode pentru a explica si clasifica lucrand cu simboluri si codificari. O fac pentru a reusi sa reproduca natura si de multe ori reproduc simbolic-metodic, fara a avea nevoie de perceptia 100% reala si directa. Dar la consumul produsului final trebuie cautata perceptia 100% reala si neobstructionata sau nepoluata. De aici vine si aparenta diferenta de neinteles.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by momolo »

Pe de alta parte, problema pusa in acest topic imi pare mai mult legata de nivelul de presiune sonora.

In realitate presiunea sonora la un concert chiar si live (neamplificat) este destul de mare. Aceasta nu se poate reda cu difuzoare mici cu suprafata radianta mica ci cu difuri mari cu suprafata radianta mare si amplificate pe puteri mari.... in spatii cat de cat mari. Numai asa poti avea mai reala senzatia de live ascultand si boxe (mari).

Ori 90% din sistemele audio audiofile sunt bazate pe difuri mici si puteri mici, presiuni sonore mici care nu sunt liniare in spectru, pentru ca nici nu au de unde sa fie. Cu un difuzor de 16cm nu poti reda nici jumatate din ceea ce se aude live dintr-un singur violoncel, daramite orchestra sau soprana de opera. Ca sa redai un singur violoncel solo iti trebuie o ditamai boxa pentru a face fatza la redarea spectrului sonor in frecvente joase, deci o boxa mai mare decat violoncelul. Pai ce facem in cazul unei orchestre cu contrabasi, tobe mari, tube si timpane ?

In general PA-urile sunt mari, dar si in multe studiouri se folosesc monitoare puternice si mari pentru un anumit statiu de prelucrare. De aici si aparenta diferenta de perceptie. Acum se pune problema ce prevaleaza, calitatea, finetea fidelitatea sau realismul in presiune sonora ? Fara indoiala ambele, dar asta e topul cel mai de sus in audiofilie unde preturile sunt astronomice.

Multe sisteme mici de calitate audiofila pot prinde esenta sunetului dar nu au cum ajunge la realism. Astuia ii trebuie presiune sonora reala, eficienta, mare, deci suprafata radianta mare cu puteri mari in spate si un necesar de incapere mare, altfel e mai mult iluzie, una placuta, fina, realista, dar totusi o mica iluzie.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Adrian_2k8
Posts: 227
Joined: 30 Mar 2009, 07:54
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by Adrian_2k8 »

Testul suprem pentru orice sistem (indiferent de buget): mergeti la un concert de orga + cor intr-o biserica / catedrala. Dupa aia mergeti acasa si dati foc la scule. :D

Si o intrebare pe care eu o tot pun (apropo de ce auzim noi acasa): aveti idee cam ce caracteristici (raspuns in frecventa) au microfoanele profesionale, de studiou, folosite la inregistrari? Eu zic sa nu cautati ca va apuca plansul.

Deci in opinia mea, problema apare fix in momentul in care sunetul, in loc sa intre in ureche o ia pe alaturi si se infunda intr-un microfon.
"Netul este locul ideal unde omul aberant poate abera si se poate da ceea ce nu este." - by M _ _ _ _ o.

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: Unde este problema ?

Post by LEKTOR »

Exemple studiouri



Manhattan Center - - folosesc Yamaha NS-10 si Tannoy monitoare, amp cu Bryston si Hafler, Mag Studer ,Otari si Sony, cd player Denon, deck Tascam

http://www.mcstudios.com/audio-studios/studio4.php" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mcstudios.com/audio-studios/studio7.php" onclick="window.open(this.href);return false;
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by momolo »

Ar mai fi un aspect de mentionat si nu sunt singurul care zice asta - am avut ocazia de multe ori sa ascult in studio sunet provenit direct din captare sau din sintetizatoare (se canta direct) si suna de-ti cade basca din cap. Apoi se mai pierde ceva cand asculti REC-ul, depinzand si de masinaria REC/mixere/scule.

Insa cand pui CD-ul rezultat final, mai ales cel produs de fabrica, diferenta e crunta, se aude mult inferior. Calitatea maxima e pe direct. Sa auziti cum suna niste sintetizatoare bagate direct in amplificare! Nici o sansa sa egalezi asa ceva cu CD, SACD, LP si chiar banda de mag daca nu discutam de recordere profy pe platane, viteza 38 sau chiar 76,2cm/sec, singurele care tin pasul !

Formatele standard CD-audio, SACD, DVDA, LP au pierderi foarte mari. Iar in cazul discurilor digitale pierderile cele mai mari sunt la matritare in fabrica. Nici unul nu se compara cu banda master sau unele din noile recordere digitale de studio, daramite cu sunetul captat direct si amplificat pe loc.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
cosmin
Posts: 631
Joined: 06 Dec 2008, 14:38
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by cosmin »

momolo wrote:Ar mai fi un aspect de mentionat si nu sunt singurul care zice asta - am avut ocazia de multe ori sa ascult in studio sunet provenit direct din captare sau din sintetizatoare (se canta direct) si suna de-ti cade basca din cap.

Insa cand pui CD-ul rezultat final, mai ales cel produs de fabrica, diferenta e crunta, se aude mult inferior. Calitatea maxima e pe direct. Sa auziti cum suna niste sintetizatoare bagate direct in amplificare! Nici o sansa sa egalezi asa ceva cu CD, SACD, LP si chiar banda de mag daca nu discutam de recordere profy pe platane, viteza 38 sau chiar 76,2cm/sec, singurele care tin pasul !
Confirm si eu, din experienta personala cu urmatoarele modele de sintetizatoare:
- Sintetizator Yamaha QS 300 - extraordinare tonurile si procesoarele DSP !!!;
- Sintetizator / aranjor Roland G7;
- Sintetizator / aranjor Yamaha Tyros 3;
- Sintetizator / aranjor Korg PA2X Pro;
- Placa de sunet wavetable MIDI Yamaha SW60 XG pentru PC - functioneaza ca o extensie hardware MIDI pentru o placa existenta de sunet. Din pacate, avand interfata pe ISA nu o mai pot folosi acum decat intr-un PC mai vechi. Tonurile si procesoarele DSP sunt extraordinare, fabuloase !!!

In prezent am o claviatura MIDI M-Audio Keystation 88-ES si o folosesc impreuna cu un Macbook Pro, dar mi-e dor tare mult de placa mea MIDI pe ISA Yamaha SW-60 XG !!!

Dar placa dupa care tanjesc acum este cea mai tare placa audio de sinteza MIDI de la Yamaha: SW1000 (cunoscatorii dar mai ales posesorii stiu despre ce vorbesc aici !):
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/Con ... DY,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vreţi să ştiţi dacă o ţară este bine condusă şi civilizată, atunci ascultaţi muzica acesteia. (Confucius)

User avatar
cosmin
Posts: 631
Joined: 06 Dec 2008, 14:38
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by cosmin »

cosmin wrote: Dar placa dupa care tanjesc acum este cea mai tare placa audio de sinteza MIDI de la Yamaha: SW1000 (cunoscatorii dar mai ales posesorii stiu despre ce vorbesc aici !):
http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/Con ... DY,00.html" onclick="window.open(this.href);return false;
E pe drum ! De-abia astept sa o conectez la keyboard-ul MIDI si sa o scot direct pe amplificator ! :wink:

Completez cele spuse anterior: acest device pe slot PCI este unul din cele mai bune sintetizatoare MIDI facute vreodata pentru computer, daca nu chiar cel mai bun ! Echivalentul acestuia ca device extern este modulul Yamaha MU100. MU128 si MU2000 au decat mai multa memorie - cu 4 MB mai mult - deci mai multe sample-uri de instrumente - calitatea si constructia sunt aceleasi ! Bine, au si 128 note polifonie !
Vreţi să ştiţi dacă o ţară este bine condusă şi civilizată, atunci ascultaţi muzica acesteia. (Confucius)

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Unde este problema ?

Post by Obelix »

Corectati-ma daca gresesc, dar discutia a "alunecat" in sfera creatorilor de muzica... :?:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by momolo »

Intradevar, subiectul era altul.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
cosmin
Posts: 631
Joined: 06 Dec 2008, 14:38
Location: Bucuresti

Re: Unde este problema ?

Post by cosmin »

Asa este, scuze de off-topic.
Vreţi să ştiţi dacă o ţară este bine condusă şi civilizată, atunci ascultaţi muzica acesteia. (Confucius)

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Unde este problema ?

Post by Obelix »

Nu ai de ce sa te scuzi, doar ca eu ma culpabilizam ca nu am "scula" potrivita... :mrgreen:

Post Reply