Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

DIY, Accesorii , Tips&Tricks
Post Reply
User avatar
HighEndFan
Posts: 137
Joined: 03 Oct 2008, 15:43

Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by HighEndFan »

Caz concret:Accuphase 213 + CEC 3300+boxe B&W seria 700,nu stiu exact modelul.Nu discut sunetul,care mie mi se pare destul de corect.Sistemul este a unui prieten din provincie,pe care l-am vizitat de curand.Dupa multe incercari de interconecturi RCA,s-a oprit la niste cabluri nemtesti,care i s-au parut lui mai potrivite.Atat CEC-ul cat si Accupase-ul au iesiri/intrari balansate,dar nu le-a folosit niciodata.Stiind ca si-ar dori sa asculte si pe balansate,ca sa nu ma duc cu mana goala,am luat Siltech-urile balansate de la sistemul meu.
Comparatia balansat/nebalansat e simpla:amplificatorul are pozitii distincte pentru selectorul de intrari: CD (RCA) / BAL.
Ma asteptam sa fie diferenta,dar nu chiar asa:practic erau alte aparate:sunet larg,mult mai deschis,in tot spectrul,detaliu,soundstage,ce mai,diferenta foarte mare,ca sa nu zic uluitoare.Mai ca nu mai voia sa-mi dea cablurile!Eu,avand o banuiala,i-am promis sa-i trimit,cum ajung acasa niste cabluri balansate facute de mine din cablu balansat ordinar,cumparat de la Carma(sau Charma,nu stiu exact cum se scrie).Asa cum banuiam,azi ma suna amicul meu sa-mi spuna ca diferenta e in continuare foarte mare intre RCA/BALansat,poate ca nu chiar la fel de mare,dar in continuare suna mult mai bine.Credeti ca e normal sa fie o asemenea diferenta,eu nu am decat balansate in sistemul meu,asa ca nu pot proba?Interconecturile RCA sunt selectate de el din multe cabluri,iar urechea lui este mult mai antrenata ca a mea,am mare incredere in alegerea lui,asa ca nu cred ca interconectul RCA este cel care atenueaza,creind diferenta.
E normal,dupa parerea voastra,mai ales ca nu vorbim de un cablu balansat Siltech,ci cel mai prost pe care l-am gasit? Cablul asta e o poveste mai veche,l-am cumparat si l-am facut TOCMAI ca sa verific daca exista diferenta intre cabluri de firma si cabluri ordinare-si diferenta intre Siltech si asta ordinar e atat de mare pe sistemul meu,incat initial am crezut ca am facut eu legaturile gresit,apoi am constatat ca erau bine facute si ca de fapt pur si simplu diferenta intre ele e uriasa.Ciudat este ca pe sistemul lui,diferenta nu mai e asa mare,se pare, intre un balansat de 4-500 de euro si unul de 10 ori mai ieftin.Este foarte adevarat,intre cele doua teste a trecut o saptamana,dar totusi...

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by momolo »

am scris si in alt topic, dar nu-mi aduc aminte unde?

Intre aparate construite in mod real balansat, se utilizeaza legatura XLR, intre cele cu schema nebalansata, se utilizeaza legatura simpla pe RCA-uri.

Cand le combini intre ele, rezulta probleme, adica un aparat nebalansat cu unul balansat. Inerent, nici unul nu va da tot ce poate. Trebuiesc combinate ori aparate doar balansate, ori toate nebalansate.

Multe aparate nebalansate au si mufe balansate, intrare/iesire. Acestea sunt facute in urma unui circuit de conversie, care adauga inerent distorsiuni, defazaje, scade dinamica, altereaza semnalul si prin simplul modiv ca lungeste circuitul.

Insa producatorii le pun din ratiuni de marketing, pentru ca putini consumatori au habar de aceste lucruri si pentru ca sa fie la indemana pentru orice eventualitate (se inmultesc sansele de vanzare, de exemplu al unui aparat balansat care are si mufe RCA). Plus ca exista multe aparate vintage nebalansate iar unii le mai folosesc. Dar exista o penalizare clara de calitate, prin conversie.

Insa din orice iesire XLR se poate scoate semnal nebalansat cu un simplu adaptor, o mufa XLR cu un RCA in capat. Dar iarasi putini consumatori stiu si gasesc aceste adaptoare simple.

Acel CEC este full-balansat. Probabil si Accu 213, nu stiu exact. Evident ca merg mai bine cuplate pe XLR!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by LEKTOR »

Unbalanced Systems

The typical musical instrument cable is an example of an unbalanced line that has two conductors. One wire is the ground line, which is also referred to as common, earth, shield, or DC return. The other is the signal line, often referred to as the "hot" line. The hot line carries the signal, and the ground acts as a voltage reference.

Balanced Systems
A balanced system adds another signal line (called the "cold" line) to the "hot" signal-line-plus-ground combination in an unbalanced system. The basic principle here is that the two signal leads carry signals that are identical, but 180 degrees out of phase. Thus, as a signal increases in voltage along one line, its mirror image on the other line decreases.


This type of signal has to feed a special type of input, found in transformers and certain types of amplifier designs, called a differential or balanced input that responds to the difference between these out-of-phase signals. The differential input is a somewhat unusual beast that rejects in-phase signals that flow into the line, such as hum and noise. This is because the kinds of noise and garbage that get into a balanced line generally spill over both signal lines equally. As the differential input responds only to the differences between the two signal lines, when the same signal is present on both lines, then there isn't any difference, they cancel out, and the differential input ignores them.

Some differential amplifiers can reduce these interfering signals (technically called common-mode signals) by over 90 dB—enough to make the interference fade way into the background, assuming that there's the same amount of interfering signal on both lines.


So Is Balanced That Much Better?

In a small studio or onstage setup with relatively short cable runs, unbalanced connections work just fine — although you'll still probably want to use balanced connections for your mics. Most of the time there's no real need to rip your setup apart and rewire it with balanced connections. Where balanced lines shine is in situations with long cable runs, especially ones carrying low signal levels that are subject to noise or interference.


The bottom line is that both technologies have their uses. But balanced lines tend to be more expensive, so if you don't really need to go balanced, you're probably okay sticking with unbalanced lines.

Pe balansat "suna mai bine " pt ca se cistiga 4-6 db - adica suna mai tare - si e normal ca si sunetul e mai amplu - in rest, nu se poate spune ca pe balansat se aud " uleiuri de sarpe " care nu se percep pe nebalansat !
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by TomJones »

Nu am incercat balansatul la mine in sistem, insa multi nu il considera chiar asa de bun. Am ascultat la un prieten balansat vs nebalansat, cabluri accuphase maro. La prima impresie pe balansat se aude mai tare (tensiunea pe iesire pe balansat e mai mare fata de rca), plus difera impedanta cablului care e diferita intre ambele versiuni, dar muzica soundstage il ofera mai puternic versiunea pe rca. Balansatul, in speta inventatorii lui si anume elvetienii de la Neutrik l-au gandit pentru altfel de aplicatii: microfoane cu fir pe scena in care cantaretul era la 10 metri de amplificator, studiouri radio si chiar vechile centrale telefonice in care vedeam operatoarea care scotea si baga fire iintr-un tablou cu mufe balansate pentru a face legaturile dorite. Daca as avea amplificatorul la 7 metri de cdplayer as folosi balansat, altfel in nici un caz prefer un rca de 80 cm contra unui balansat. In exemplul de mai sus a folosit un siltech contra unei alte marci; exemplu neelocvent ca si cum ai compara un subwoofer cu gramofonul bunicii. Ar fi trebuit acelasi cablu in ambele variante rca si xlr conectate ambele la aparate si ascultand concomitent, printr-o simpla schimare de sursa se poate face diferenta. De exemplu iesirea xlr de la cdplayer in intrarea xlr dela amplif si iesirea rca de la cdplayer conectata la oricare in trare rca la amplif (mai putin intrarea de phono care se prajeste :) ). Un alt dezavantaj la xlr : daca vei vrea vreodata sa vinzi cablul xlr (si asta se va intampla destul pana la urma) va fi mult mai greu ca un cablu rca deoarece multe scule nu au prevazute mufe xlr pe cand rca au toate...

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by TomJones »

lektor wrote:Pe balansat "suna mai bine " pt ca se cistiga 4-6 db - adica suna mai tare - si e normal ca si sunetul e mai amplu - in rest, nu se poate spune ca pe balansat se aud " uleiuri de sarpe " care nu se percep pe nebalansat !
Mai tare nu inseamna mai bine, din contra inseamna distorsiuni mai mari, probleme in plus de acustica, rezonante in plus , camera bla, bla, bla..

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by TomJones »

HighEndFan wrote:Caz concret:Accuphase 213 + CEC 3300+boxe B&W seria 700,nu stiu exact modelul.
Caz concret care te duce efectiv in eroare daca faci testarea fara cablu xlr accuphase. La accuphase cei trei pini de la balansat nu respecta sistemul standard, le fel si circuitul interior pentru balansat. Pinul de impamantare ground este pozitionat total diferit fata de standard. La fel si cablurile xlr de la accuphase care-si fac treaba foarte bine numai cu scule accuphase. Uite structura de la accuphase vs standard
Balanced output connectors (analog)
a Ground
b Inverted (–)
c Non-inverted (+)

Standardul este: 1 ground, b +.si c -

Avand in vedere ca Accuphase este nonstandard xlr iar cec-ul este standard xlr si folosind cablul siltech care are conexiune standard inseamna ca ati avut parte de o defazare de toata frumusetea adica ati ascultat pe "invers" fata de normal. Urechii poate ca i-a placut sunet mai tare, mai aerisit (defazat) insa nu corectr

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Iesiri/Intrari balansate vs. RCA

Post by momolo »

TomJones
La accuphase cei trei pini de la balansat nu respecta sistemul standard, le fel si circuitul interior pentru balansat. Pinul de impamantare ground este pozitionat total diferit fata de standard. La fel si cablurile xlr de la accuphase care-si fac treaba foarte bine numai cu scule accuphase.
ati avut parte de o defazare de toata frumusetea adica ati ascultat pe "invers" fata de normal.
http://en.wikipedia.org/wiki/XLR_connector

Faci unele confuzii.

- nu exista un standart XLR. Este doar o conventie. Defapt exista doua moduri de cuplaj, asazis unul americano-japonez si altul european. Ambele folosesc pinul 1 pentru masa insa primul utilizeaza pinul 3 pentru "hot" ( + ) iar celalalt (european) foloseste pinul 2 pentru "hot" ( + ). Evident, cel cara ramane este "cold" ( - ).
In anii 70 era mai raspandita legatura de + pe pinul 3, acum e invers.

Accuphase foloseste + pe pinul 3, insa TOATE sculele produse sub firme europene (indiferent ca sunt fabricate in China) au + pe pinul 2 .

- cablurile XLR fac legatura pin la pin, adica 2 cu 2, 3 cu 3 si 1 cu 1. Astfel ca daca faci o legatura intre aparate inversate, ti-ar trebui un cablu in X, adica pin 2 legat la pin 3 si pin 3 la 2, pinul 1 ramane neschimbat.
Astfel de cabluri se pot face sau se gasesc de cumparat insa majoritatea aparatelor au inversor de faza, ori utilizand un buton pe spate, langa mufa si cu schema mufei XLR desenata, ori intern, electronic din telecomanda.

- nu se aude in "antifaza" sau deandoaselea daca cuplezi doua aparate in standarte diferite. Se aude normal, insa nu poti obtine calitatea maxima posibila din cauza asta. Solutia cea mai simpla e un cablu XLR inversat, adica asa cum se denumeste popular, in X.

Mai exista si cateva observatii privind inversarea fazei prin butonul aparatului sau intern electronic - adica, vorbind de sisteme audio high-end si cu inalta rezolutie, ORICE mic amanunt conteaza. Astfel ca exista cazuri in care e mai bine sa faci un cablu in X decat sa utilizezi schimbarea interna de faza. Diferentele sunt subtile si tin de varfurile calitatii sunetului high-end.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Post Reply