TomJones wrote:Daca ai posibilitatea financiara, cumpara-ti un asfel de amplif, dar ceva de calitate (nu chinezesc).SS este pentru inceput. Incepi cu el si termini (maturizezi) cu lampi...
- nu e bine sa generalizam. Exista aparate exceptionale in ambele variante (siliciu si tuburi electronice), exista deasemenea si aparate proaste in ambele variante. Probabil esti foarte entuziast acum cu noul tau lampas.
TomJones In opinia mea, din ce am mai citit, amplifurile pe lampi in pura clasa A, lampile lor au un ciclu de viata mult mai scurt ptr ca sunt fortate continuu si cand sta pe loc aprins fara a canta. Clasa A chiar daca este in mare voga printre audiofili este ineficienta pe boxe mai putin sensibile. Sunetul produs este mai gras, mai basos cu accente de "retro" in sunet, chestie si de gust. La clasa AB, duce bine cam orice boxa, dar te confrunti cu ceva distorsiuni.
- iti spun doar din ce stiu, s-ar putea sa ma insel, nu sunt electronist - varianta Single-Ended (clasa A) are distorsiuni mai mari decat varianta Push-Pull (clasa AB). Distorsiunile nu inseamna doar THD, mai inseamna si nelinearitate, distorsiuni de faza, etc,etc. Toate acestea dau "culoarea sunetului" si din ceea ce stiu eu, Single-Ended sunt mai colorate la sunet decat Push-Pull. Dar "coloratia" asta e de factura placuta urechilor in timp ce coloratiile montajelor pe tranzistoare se incadreaza in zona neplacuta.
Marele avantaj este ca un amplif pe lampi in 5 minute suna ca un SS ce l-ai lasat sa mearga 4 ore ca sa intre in parametrii..
- tot in opinia mea - perceptia "incalzirii" (la sunet) a unui amplificator este ceva subiectiv, evident, desi poate fi masurat si obiectiv, adica montajul ajunge la niste parametrii de stabilitate termica. Astfel, nu depinde de principiul constructiv ci pur si simplu de cum a fost construit un montaj. Montajele pe tranzistoare pot atinge mai repede punctul de stabilitate termica (care se traduce la urechea noastra prin afirmatia in limbaj audiofil - "s-a incalzit, a inceput sa se auda!") dar depinde cum au fost construite. Exista montaje pe tranzistoare care ating punctul maxim de stabilitate dupa foarte mult timp, probabil cazul Accuphase. Asta se datoreaza constructiei si nu principiului de functionare. Ce am observat - montajele care ating stabilitatea termica dupa multa vreme sunt montaje care lucreaza mai reci si care sunt mai fiabile in timp. Insa nu e o dovada a calitatii sau non-calitatii; pot suna bine sau prost, nu de asta depinde calitatea audio.
Lampile au si ele nevoie de timp pentru a se stabiliza termic. Iti dau un exemplu, acel Unison Absolute 845 pe care il sti si l-ai ascultat, ajunge la punctul optim dupa fix 2 ore de functionare (cand un prieten comun spune, "A inceput sa cante scroafa!"
). Lucrul asta se aude cu urechea in cazul unui sistem high-end. E doar un exemplu. Exista lampase care isi ating maximul in 4 ore, altele intr-o ora, exista montaje pe tranzistoare stabilizate termic in 20 minute, altele in 24 de ore. Cazuri si cazuri dar in opinia mea nu e bine sa generalizam o situatie particulara.
Inca ceva legat de cum "duce" clasa A in comparatie cu AB la tuburi - in opinia mea nu are nimic deaface cu principiul functional ci cu puterea si calitatea transformatorului de iesire. Cele Single-Ended au in general puteri mici si in mod evident trebuiesc boxe eficiente, cele pe principiu Push-Pull sunt mult mai eficiente avand (pe bani putini) puteri mai mari si astfel criteriul boxelor e mai putin restrictiv.
Daca ar fi sa aleg un principiu constructiv la amplificarea pe tuburi, eu unul as opta pentru varianta Push-Pull cu anumite tuburi. Dar un alt criteriu peste care nu se poate trece este matchingul cu boxele. Aici proba "urechiometrica" este determinanta chiar daca datele tehnice pot insemna un indumator pentru cele selectate la auditie (ca sa nu pierdem vremea cu ceea ce nu merita testat intr-un anume context-combinatie).
Faptul ca in lumea audiofila exista diverse "mode" se reflecta de obicei in preturi. Dar in opinia mea lumea si-a pierdut cam de vreo 20 de ani busola in audio. Chestie exploatata din plin de marketing. Ceea ce ma deranjeaza este ca producatori pe care-i consider seriosi (si aici nu ma refer la brandurile discutate in prezentul topic ci la general) aleg sa se prostitueze tehnic cu diverse modele de amplificatoare pe tuburi "la moda" atat ca principiu cat si prin folosirea unor lampi care nu prea au ce cauta in aplicatiile audio.
...Dar urechea e foarte toleranta si prin internet se pot rasuci lucrurile oricat si oricum. Adevarul poate fi ingropat usor sub un munte de minciuni si unicul care ar putea alege graul de neghina e audiofilul la el acasa.....care din pacate nu mai are astazi nici un reper. (ma refer mai ales la educatia urechilor cu muzica naturala).
-----------------
PS:
Obelix s-a referit la un fapt de viata incontestabil, aproape toate componentele din lumea asta si mai ales cele folosite in audio (un domeniu ne nisha, sarac) sunt fabricate in prezent in China. Daca ne uitam pe piata chineza vedem ca toate aplificatoarele lor contin mufe aurite WBT (care se fabrica in China, idem cu mufele altor branduri de renume), vedem potentiometrii Alps (pe unii scrie chiar si "made in Japan"), fabricati in China, vedem componente precum WIMA, Mundorf, etc,etc tot din China si intr-un final totul e facut in China.
Doar putine lucruri se mai manufactureaza in tarile UE (de exemplu) dar la un cost foarte mare si pentru aplicatii speciale.....O chestie interesanta, de multe ori calitativ mai prost ca in China....culmea!
In ziua de azi poti construi o fabrica in 6 luni la nivel de top tehnologic dupa care sa angajezi "maimute docile". Tot ce conteaza este profitul. Traim globalizarea, mandria mesterului artizan a disparut sau a ramas in locurile turistice unde turistul plateste sa-l vada pe mester cum ciocaneste la potcoave de cai inexistenti.
In ziua de azi un investitor mare isi poate muta relativ usor fabrica intr-o zona cu salarii mai mici si facilitati fiscale; toata banda de productie e gandita atat de bine ca nu prea mai are nevoie de mesteri artizani cu traditie din tata in fiu; iar asta in timp ce piata globala selecteaza cu asiduitate tot ce este mai ieftin, pretul ajungand primul criteriu de selectie. Sa ne privim pe noi insine cum alegem spre cumparare diverse lucruri !
Firmulite din astea audiofile europene combina fabricarea in China de subansamble cu asamblarea la ei in micul garaj, eventual folosind si ceva piese NOS din stocuri europene sau japoneze cum ar fi condensatori, relee (germane), lampi, etc. Si in spatele firmei respective sta de obicei un inginer batran, nea' Gigica, cel care a infintat firma si cel care da OK-ul la toate cate ies de acolo. Daca te-ai nimerit pe sunetul facut de nea'Gigica esti un om fericit, daca nu, nu. Si de obicei omul stie o anume schema si pe aia o freaca de zeci de ani; faptul ca mai scoate si alte scheme e ghinionul cumparatorului (credul). A trecut vremea marilor companii cu departamente de cercetare si proiectare. Acum in acest domeniu e mai mult artizanat unde stim bine ca oalele nu seamana intre ele, una are o toarta mai mare, alta e pictata mai stramb si toate sunt dupa ce a inventat nea' Gigica acum 30 de ani cand a inceput afacerea vanzand primul aparat la prieteni.
Cat priveste Audio Aero La Source, costa 25.000 euro in Franta, pret de catalog (dar nu si de vanzare, exact ca la multi altii); din cate am citit are mecanica Esoteric (TEAC) dar habar nu am ce model. Au mai scos un model mai "ieftin", La Fontaine cu pretul de aprox. 15.000 euro din cate am auzit. E o firma foarte mica constituita din niste audiofili-ingineri-DIY-eri care au plecat efectiv de la surubareala la domiciliu. I-au spus "Aero" deoarece cativa au fost sau inca mai sunt ingineri de aeronautica la Airbus. Cu totii lucreaza in cea mai mare parte cu piese chinezesti (bune/originale) pentru ca in ziua de azi altceva nu mai exista sau daca exista, costa mult si sunt greu de procurat in cantitati mici (firmele de genul asta sunt "de garaj" asa cum exemplifica si
Obelix cateodata).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.