Festivalul George Enescu - Editia 2013

CD, vinil, concerte
Post Reply
porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by porto »

Un pic de istorie a salii.

http://www.radio-canada.ca/sujet/adress ... alle.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by West »

Ar fi interesant de stiut pretul acestei sali de concerte OSM. A fost ridicata de la fundatie sau a fost renovata o sala veche?
Nu m-as mira sa ne-o permitem de noua, daca 2-3 smecheri ar sta o tura.

Dar si ideea de mai sus era buna. De ce nu bagam bani pentru un tratament acustic de inalta clasa la Sala Palatului? Doi ani reprezinta timp suficient chiar si pentru romani. Dar expertiza si maistrii de lucrare sa fie straini. Iar materialele tot de acolo. Nu are rost sa facem experimente. Sint convins ca ar iesi o sala de concerte BUNA. Oare cite locuri sint la Sala Palatului?

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

West wrote:Ar fi interesant de stiut pretul acestei sali de concerte OSM.
din ce stiu eu, poate gresesc, 270...280 milioane dolari canadieni.
West wrote: Doi ani reprezinta timp suficient chiar si pentru romani.
pentru Romania 2 ani sunt doar pentru studiu de fezabilitate si impartit spagile. Ca sa se construiasca ceva similar cu OSM la noi in Bucuresti ar fi necesari minim 10 ani insa este imposibil din sute de cauze; principala cauza - la noi orice proiect public costa de minim 5 ori mai mult, asa ca trebuiesc inmultiti cei 270 milioane dolari cu 5, eu as estima mai degraba X 10 ! (ca sa fure toti).
O alta problema la noi - ajung sa decida exact acele persoane care habar nu au de domeniu. Apoi mai e o problema - cei care au habar de domeniu se sapa intre ei, orgoliile sunt uriase mai ales in lumea artistica si culturala.
La noi exista o unica sansa sa iasa ceva cat de cat ok (dara fara sa poata egala realizarea canadienilor, asta este imposibil in Romania!) doar daca intreg proiectul si realizarea sunt incredintate 100% strainilor si ai nostrii sa nu aiba dreptul sa se amestece in nici o decizie importanta! Practic, am avea sala de calitate doar daca ar fi....de import!

PS - revin cu impresiile de ieri.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

Sala de concerte va deveni un nou subiect de discutii, vor fi manifestatii pro si contra - ce ne trebuie sala cand lumea moare de foame, sunt destule sali, fiecare persoana cu influenta sau functionar al primariei va avea un cuvant de spus, sala va iesi "o varza" care se va auzi oribil si vom avea regrete - Ce bine se auzea in Sala Palatului - comparativ cu noua sala! :D
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

8 milioane de euro tot festivalul Enescu ... pai astia sunt bani de aprins trabucul - vorba lui Vantu, spre comparatie - spaga de la un mare angro din Bucuresti - intre 500 000 si 1,5 mil. euro pe luna, banii dati de Dinel Staicu la avocate pentru a nu fi retinut - 1,5 mil. euro, 1 km autostrada - 8 mil. euro, festivalul e chiar ieftin ... Holender e un geniu, si festivalul mancatorilor de ardei iute de la Las Vegas are buget mai mare ! :D
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by West »

momolo wrote:pentru Romania 2 ani sunt doar pentru studiu de fezabilitate si impartit spagile.
2 ani estimasem ca ar fi suficienti pentru un tratament acustic adevarat si definitiv (nu improvizatii) pentru Sala Palatului, nu pentru constructia unei sali noi.

In legatura cu 'sa fure toti', am ajuns sa cred ca scopul nu este sa fure toti, asta este doar unul dintre mijloace, ci sa nu realizeze Romania ceva, ba mai mult, sa se distruga rapid si sigur. Din evolutia tarii de dupa 1989, cred ca planul se indeplineste cu brio. Mesteri cirmacii, ascultatori si veseli marinarii, corabia-i fara de noroc.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

SÂMBATĂ 14 SEPTEMBRIE 2013
FESTIVALUL ENESCU
ORCHESTRE NATIONAL D’ÎLE-DE-FRANCE
Ateneul Român
Dirijor : ENRIQUE MAZZOLA
Solist : ALISSA MARGULIS – vioară
Program :
J. Sibelius – Concertul pentru vioară în re minor op.47
H. Berlioz – Simfonia fantastică op. 14

Image
Image
Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

SÂMBATĂ 14 SEPTEMBRIE 2013
FESTIVALUL ENESCU
LONDON PHILHARMONIC ORCHESTRA
Sala Mare a Palatului
Dirijor : VLADIMIR JUROWSKI
CORUL ACADEMIC RADIO
Dirijor : DAN MIHAI GOIA
Solist : LEONIDAS KAVAKOS – vioară
Program :
J. Brahms – Concertul pentru vioară şi orchestră în Re Major op. 77
G. Enescu – Simfonia nr. 3 cu cor în Do Major op. 21

Image
Image
Image
Image
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

FOTO adaugate aici:
https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;

VIDEO adaugate aici (informativ):
https://www.youtube.com/channel/UCE7Zp1 ... ofTkRj4Quw" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

comentariu:

sambata 14 septembrie 2013:
ORCHESTRE NATIONAL D’ÎLE-DE-FRANCE
Ateneul Român
Dirijor : ENRIQUE MAZZOLA
H. Berlioz – Simfonia fantastică op. 14

Cu greu abia am ajuns la pauza. As fi vazut si prima parte insa nu cred ca lumea a fost incantata discutand cu anumite cunostinte intalnite in sala.

Simfonia Fantastica de Berlioz este o piese fabuloasa, una dintre cele mai minunate din repertoriul universal. Cu ocazia asta (stiind-o pe dinafara dupa inregistrari insa auzita live de mine prima oara acum) mi-am dat seama cat este de dificila si complicata !

Orchestra franceza s-a dovedit la un nivel doar putin peste mediocru. Sala Ateneului este mica in timp ce aceasta piesa muzicala este mare. Orchestra numeroasa a fost indesata in micutul spatiu de secol 19. Dirijorul are un aer de actor american din serialul "Sex And The City"...si dirijeaza in consecinta, mie mi s-a parut antipatic, nu l-am perceput prea iubit de orchestra, mai mult drastic si intrasigent.

Acum ma gandesc retrospectiv si am banuiala ca nu au repetat destul, am banuiala ca au venit prea putin pregatiti si poate erau si fara chef, poate erau obositi. La unele pasaje nu se gaseau intre ei, in special prim violonistii in frunte cu o mulatra tanara nu se legau de restul orchestrei. Am remarcat sectiunea din spate a suflatorilor, destul de buni. Si-au dat silinta si percutionistii care voiau sa demoleze Ateneul. Stilul dirijorului este clasic-modern.
Din pacate interpretarea nefiind proasta (dar nici deosebita) nu a reusit sa-mi transmita sentiment, sa ma faca sa uit de timp si celelalte griji. Am observat, nici publicul nu a fost entuziast, in sala aflandu-se multi care au legatura directa cu lumea muzicala.
Piesa este in sine absolut superba si lucrul asta a salvat spectacolul.
Ateneul este prea mic pentru piese mari, l-as considera un loc special pentru Mozart si compozitiile de camera, solo-uri de instrument, chitari, balalaici, chestii de la mediu spre mic ori marea compozitie a lui Berlioz e cam "balena" pentru micuta conserva cu sardele din centrul Bucurestiului.

Dar nu mi-a displacut, am plecat bine dispus si lucrul asta a contat, am mai prins putere dupa ultima perioada atat de obositoare pentru mine.

Am fugit ca niste nesimtiti inainte de bis (desi sala nu-l cerea din cale afara, era probabil programat). Dar am fugit degeaba deoarece la Sala Palatului spectacolul fusese amanat pentru ora 20.00.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

SÂMBATĂ 14 SEPTEMBRIE 2013
FESTIVALUL ENESCU
LONDON PHILHARMONIC ORCHESTRA
Sala Mare a Palatului
Dirijor : VLADIMIR JUROWSKI
CORUL ACADEMIC RADIO
Dirijor : DAN MIHAI GOIA
Solist : LEONIDAS KAVAKOS – vioară
Program :
J. Brahms – Concertul pentru vioară şi orchestră în Re Major op. 77
G. Enescu – Simfonia nr. 3 cu cor în Do Major op. 21

Am venit la acest spectacol cu gandul criminal sa fug la pauza deoarece credeam ca nu pot asculta Simfonia nr. 3 de Enescu decat legat de scaun ! Mare bou eram !

Prima parte a fost cum o stiti din cele mai bune inregistrari, piesa aceasta de Brahms fiind superba si una dintre cele mai cunoscute din patrimoniul planetar!
Orchestra la concertul de vioara este redusa din motive evidente, ar ingropa biata vioara solo.
London Philharmonic au fost perfecti, stiu concertul pe dinafara, in cap imi suna David Oistrakh pe o inregistrare din 1964 (fabuloasa!) asa ca eram ca un ...corector !
Englezii s-au dovedit la inaltime, acompaniamentul a fost perfect, precum pe cele mai bune inregistrari auzite de mine vreodata.

Solistul grec s-a dovedit la inaltimea sarcinii extrem de dificile, acest concert fiind un prag greu de trecut pentru un violonist ! Omul imi semana cateodata cu ...Rasputin la aspect si as putea spune ca e un pic vrajitor cu vioara, in special imi pare extrem de priceput la pasajele pianissimo reusind sa coboare intensitatea sunetului pana la limite la care multe viori nu ar mai functiona! Defapt ambele bisuri (cerute entuziast de sala) au fost axate pe piese cu pasaje pianissimo, foarte, foarte fin! Mai putin pretabil pe aceasta sala cat hangarul de avioane, noroc de mine ca nu aveam nici 10 metri pana la solist! Dar nu stiu ce au auzit cei din spate, poate din boxele de nunta si botez agatate in tavan!

Imi cer scuze daca ma dau "profesor" nefiind cazul, dar nu ma abtin sa notez concertul acesta pentru simplu motiv ca acesta piesa de Brahms este una din preferatele mele si o stiu pe dinafara (detin vreo 15 LP-uri si nu stiu cate CD-uri), asa ca as pune nota 10 pentru London Philharmonic si nota 8+ pentru grecul cu vioara desi sunt convins, multi l-ar nota cu 10 ("dezavantajul" meu fiind ca-l am in cap pe marele David Oistrakh pe care oricum, nimeni nu l-a egalat vreodata la aceasta piesa...)

La pauza am hotarat totusi sa nu fug. Daca fugeam eram un mare bou !

La simfonia nr. 3 de Enescu orchestra britanica a fost enorma, practic cat un regiment, vreo 7 contrabasi, vreo 8 sau mai multi violoncei, o artilerie demolatoare de percutie care a scuturat sala (unii faceau ochii mari, au fost pasaje intense cum nu am auzit vreodata in sala aia!), etc.

Vreau sa va spun un lucru simplu (si acum a trecut timp, m-am racit si am ramas la aceeasi opinie) - aceasta piesa de Enescu intepretata de aceasta orchestra a fost CEL MAI BUN LUCRU DE LA FESTIVALUL DE ANUL ASTA (pana acum) !!!!

In primul rand, imi fac mea culpa, sunt un bou ! Datorita acestei interpretari l-am inteles pe marele Enescu ! A fost genial si il consider unul dintre cei mai mari compozitori ai lumii alaturi de cei mai grei ! Partitura este de o complicatenie si atat de dificila incat numai o asemena orchestra de top cu asemenea dirijor genial sunt capabili sa o redea! Este ca un plan de arhitectura a unui palat magnific dar atat de complicat si greu de realizat incat numai cei mai mari mesteri din lume sunt capabili! Stiam piesa de pe unele inregistrari romanesti de la Electrecord si acum imi dau seama ca muzicienii nostrii il batjocoresc pe Enescu.... Daca ascultati acele inregistrari nu il ascultati pe Enescu ci anumite variante jalnice a unor jalnici de muzicieni !

As putea sa scriu pana maine cate impresii mi-a indus aceasta simfonie! Orchestra britanica in frunte cu dirijorul rus au demonstrat un respect total pentru capodopera uriasului Enescu! Aproape mi-au dat lacrimile la anumite pasaje intelegand cat de multe a vrut sa spuna prin aceasta compozitie care are atat de multe elemente romanesti in ea, elemente pe care aceasta fabuloasa orchestra a reusit sa le redea cum nimeni dintre ai nostrii nu au reusit vreodata (daca astia de la nationala ar avea putina constiinta si onoare si-ar face harakiri dupa spectacolul de aseara!).
Ce sa va mai spun ?!...Nu am cuvinte! Au mers cu rafinamentul pana acolo incat au introdus instrumente exotice si unice pentru doar o clipa in tot spectacolul, imi aduc aminte chiar, un contrabasist dintre cei 7, la un moment dat a batut cu palmele in cutia contrabasului, intr-un anume fel dar au fost multe, multe elemente de mare, mare finete!

Nu mai are rost sa continui, nu cred ca nota 10 este suficienta si nu cred ca am mai auzit vreodata o asemenea calitate din toate punctele de vedere - intepretare, sound, armonie, intelegerea operei (una deosebit de complicata!), cursivitate, expresie, emotie, tot, absolut tot! Un spectacol unic si de departeeee cel mai bun din tot ce a fost pana acum la Festivalul Enescu!

La sfarsit sala era naucita, a durat clipe bune pana oamenii sa se dezmeticeasca, aplauzele nu se mai opreau, la a treia iesire din culise dirijorul a ridicat partitura in sus victorios, un catalog A3 gros cat cartea de telefon, trebuia sa le vedeti fetele prim-violonistilor, radiau de fericire (chiar din timpul spectacolului), erau incantati de propria lor interpretare. Au cantat cu bucurie, din tot sufletul, cred ca au fost pur si simplu pasionati de aceasta lucrare, probabil impusa de organizarea festivalului si pe care interpretand-o au descoperit-o cu bucuria gasirii unui diamant in noroi ! Absolut genial Enescu ! El a scris partituri atat de grele incat intrate pe mana unor mediocrii iese cu totul altceva si nu intelegi nimic. Ceea ce a compus el trebuie interpretat numai de catre muzicieni de top mondial ori Filarmonica din Londra mi se pare mie una dintre cele mai bune orchestre din lume!

Daca la primul spectacol, in primele 10 secunde am ramas cu gura cascata cum se aude orchestra, acum dupa pauza, la primele secunde de Enescu, ma intrebam care este cauza pentru care suna atat de fabulos, minunat, perfect, maret, urias ??!?! Intrebam un prieten din sala (in gluma) daca asa ceva poate fi redat cu difuzoare si aparate si radeam amandoi ca de o gluma!

Defapt sa va marturisesc cinstit, am fost chiar mai bou decat paream - acum 2 ani tot la Festival am auzit orchestra regala din Amsterdam cu Enescu simfonia nr.2 bagata in prima parte dupa care urma un pianist francez de top cu Brahms concertul de pian nr.2 dupa pauza. Macaiam si atunci ca fraierul ca trebuie sa suport Enescu pana la pauza dar dupa ce am ascultat si mi-au dat lacrimile (nu numai mie, cam la toti din jur....tin bine minte!) am zis ca trebuie sa-mi fac harakiri! Dupa aceea Brahms parea muzica de umplutura, pur si simplu am stat sa ascult ca sa ma dezmeticesc, dupa Enescu nu se mai putea asculta nimic, eram prea plin!
Asa a fost si aseara, trebuia sa merg la Ateneu la Mozart cu minunatul "Tzacarias" dar nu am mai putut, pur si simplu nu mai incapea, nu poti manca icre negre cu polonicul ! Asa ca m-am dus acasa si am vazut a doua parte de la Ateneu pe TVR HD in direct (prima oara cand am vazut ce da TVRul in direct).

Acum hai sa mai zic ceva - transmisia TVR ca imagine este superba si profesionista, parca ar fi la nivel de BBC ca imagine. Sunetul l-am bagat prin sistemul meu mega-surround (care e bengos si capabil) fiind in dolby digital. Insa, din pacate, sunetul pe care il da TVR-ul este foarte prost. Ascultasem in Ateneu cu o seara inainte aceeasi interpreti cu acelasi Mozart, diferentele intre piese nefiind prea mari din punct de vedere tehnic. Asa ca am putut sa-mi dau bine seama de diferenta intre sunetul real de acolo si ceea ce se transmite HD la TVR (avand dotare tehnica de top). Pai se pierde ENORM ! Sunetul redat de TVR este mort, mortificat, pierde tot ce este esential, fercventele joase care dau "carne" sunetului sunt inexistente, practic e alta muzica! Nu va imaginati cum se aude formatia marelui CHRISTIAN ZACHARIAS in sala ! Este o armonie si o "viata" in acel Mozart incat daca nu ma insel am spus si data trecuta, daca era in sala raposatul compozitor ii dadeau lacrimile! Ori la TVR HD se aude de mp3 ucis in bucatarie cu tocatorul de lemn pentru vinete! Tipii aia care se ocupa cu imaginea sunt foarte buni dar aia cu sunetul sunt niste surzi si niste trancotari sinistrii !
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by West »

Senzatia mea de telespectator este ca sunetul amputat este oarecum compensat de informatia vizuala. Prim-planurile cu partida sau cu instrumentul solist, dar mai ales trairile fiecaruia dintre instrumentisti te introduc intr-o atomosfera magica.
Probabil ca ceea ce lipseste din ambitus suplineste memoria de meloman. In final poti simti ca si spectatorul, ca se comite ceva special acolo, chiar daca din ingrediente diferite.

Tu care vii cu capul mare de sunetul mirific normal ca esti frustrat. Dar chiar tu ai spus de mai multe ori ca nici o scula nu poate reda ce furi tu cu urechile din dotare. :)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

DUMINICĂ 15 SEPTEMBRIE 2013
FESTIVALUL ENESCU, BUCURESTI, ROMANIA
RUNDFUNK – SINFONIEORCHESTER BERLIN
Sala Mare a Palatului
Dirijor : MAREK JANOWSKI
Program :
R. Wagner – Aurul Rinului WWV86A
Distribuţia :
Wotan – EGILS SILINS
Donner – VALENTIN VASILIU (Opera Naţională Bucureşti)
Froh – MARIUS VLAD BUDOIU
Loge – CHRISTIAN ELSNER
Alberich – MARTIN WINKLER
Mime – ARNOLD BEZUYEN
Fasolt – GÜNTHER GROISSBÖCK
Fafner – SORIN COLIBAN
Fricka – ELISABETH KULMAN
Freia – ALEXANDRA REINPRECHT
Erda – DANIELA DENSCHLAG
Woglinde – JULIA BORCHERT
Wellgunde – ALINA BOTTEZ
Flosshilde – SORANA NEGREA

Image
Image
Image
Image

FOTO adaugate la acelasi link ( https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false; )
VIDEO adaugate la acelasi link ( https://www.youtube.com/channel/UCE7Zp1 ... ofTkRj4Quw" onclick="window.open(this.href);return false; )
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu:

Aseara am fost la primul Wagner din serie. Am ajuns tarziu din cauza traficului blocat de manifestatia cu Rosia Montana si am intrat in sala la 7.33 in fuga si dupa incepere astfel ca am ocupat niste locuri goale de langa usa din dreapta scenei. Legat de lucrul asta am de relalat o constatare legata de acustica deosebit de proasta a Salii Palatului. Prima oara am stat practic sub ultima loje inspre scena si astfel aveam perete si "tavan" ambele tapetate cu plus/catifea/carpa. Desi aproape de orchestra, la cativa metri, totusi sunetul mi se parea cam ciudat, parca erau filtrate anumite frecvente si suna mort, nu pot spune ca se auzea incet dar pot spune ca se auzea mort, tern, fara plinatate. Dupa o vreme mi-am luat curajul si m-am mutat putin mai in fata cu pasi de balerin din Lacul Lebedelor deoarece scaunele vechi scartaie groaznic la cea mai mica atingere.

O data mutat de sub "tavanul de carpa" (adica de sub loja de deasupra) am ramas uimit de schimbarea sunetului desi ca distanta fata de scena nu eram cu mult mai aproape, doar vreo 2 metri sau aproape la fel dar din alt unghi, neimportant, practic eram in acelasi loc acustic din punct de vedere al planului.

Practic sunetul se mortifica sub acea loja din cauza suprafetei marite de carpa (dedesupturile lojelor sunt tapetate cu carpa, ca si peretii salii). Sunetul in noua locatie in "aer liber" era la modul dramatic mai bun, era viu, mare, natural ! Am zis, - Oau! Practic beneficiam de priza directa fara reflexii. Mi-am dat seama a mia oara ce mult inseamna acustica si am banuiala ca nu am mai recunoaste orchestrele daca le-am auzi intr-o alta sala mai buna, una dedicata!

Mare bataie de joc este cu sala asta! Inteleg ca au fost vreo doua etape in care cica s-a mai lucrat la acustica si dealungul timpului am avut vaga senzatie ca a devenit mai putin oribila decat era pe vremuri insa tapetarea aceea cu plus/carpa/catifea pe toti peretii nu face bine deloc!
Aseara ma uitam la sala si ma gandeam ca s-ar putea modifica daca s-ar scoate tot inclus scaunele si s-ar construi un alt finisaj interior cu panouri din lemn si scaune dedicate (care sa nu scartaie si sa fie comode - apropos, scaunele ceausiste sunt deosebit de incomode si inghesuite)... sau poate o alta sala in sala, cutie in cutie!

Sa trec la concert.
A fost senzational, un Wagner de categoria 1 lux ! Orchestra e perfecta iar solistii au fost toti la inaltime, nu am de criticat nici unul, toti au fost foarte buni ! Stilul intepretarii a fost perfect clasic, probabil asa cum si-ar fi dorit si Wagner. Ce sa mai zic, suna a Wagner !

Piesa este "hard-core" pentru impatimitii genului si estimata de TVR la 160 minute a durat 150 minute fara nici o pauza....adica sa ma exprim clar, chiar nici o pauza, nici macar de cateva secunde!!! Cativa din sala nu au rezistat, venisera unii si cu copii mici de 5 ani....stau si ma intreb ce o fi in capul oamenilor astora ?! Evident, au tulit-o dupa o ora cu aia mici de manuta. Ca tot veni vorba, cat de multi nesimtiti exista - cam la 10 minute dupa ce noi am intrat in sala (la vreo 3 minute de la incepere si ne-am asezat discret intr-o secunda pe primele locuri de langa usa sa nu deranjam) intra doi, un el si o ea bine imbracati (se vedea ca sunt oameni cu bani) care cu biletele in mana....umblau pe intervalele din mijloc-fatza si....isi cautau locurile de pe bilete ! Care erau in buricul salii, chiar prin mijlocul randului din mijloc si dupa ce ca orbecaiau sa vada neaparat numerele de pe scaune au deranjat jumatate din rand sa ajunga la locurile lor de pe bilete desi mai existau scaune goale in zone chiar mai bune si la margine! ...Iar asta in timpul spectacolului ! Pai cat de ghertoi si nesmtit trebuie sa fi sa faci asa ceva ?! Mai ales ca pe scena la vreo 15 metri cantau niste solisti......care se uitau la ei !!!....

Si nu e prima oara cand vad asemenea aberanti intrati dupa incepere orbecaind dupa locurile de pe bilete vrand chiar sa citeasca numerele de pe scaune, ba chiar o data doi ghertoi din astia, aia tot scump imbracati se certau cu unii care le ocupasera locurile prin mijlocul unui rand full de ocupat din fata in timp ce orchestra canta si toata sala se uita la ei !

Nu mai spun de telefoane care suna in timpul spectacolului....

Revin la Wagner. Eu unul sunt fan, pe vremuri era pentru mine compozitorul numarul unu. M-am simtit...."ca acasa", cel putin asta mi-a fost sentimentul. Nu am stat sa citesc traducerea pe monitoare, am ascultat muzica si nu stiu cand au trecut peste 2 ore si jumatate de interpretare continua fara pic de secunda de respiro ! Hard-core !

Era de asteptat sa fie buni, doar orchestra e din tara lui Wagner ! Insa de data asta am avut ocazia din intamplare sa constat ce inseamna acustica. Unii care stau in locuri mai putin bune din sala ar putea sa-si formeze opinii diferite si gresite. Insa depinde de om, pentru multi nu conteaza decat linia melodica.

M-am tot gandit, cred ca ideea de a transforma actuala Sala a Palatului intr-una acustica prin modificarea interioara pe aceeasi structura este cea mai viabila idee la momentul asta, cea mai la indemana din punct de vedere bugetar. Sala e pozitionata minunat, fix in centrul orasului chiar langa Ateneu, are acces la toate mijloacele de transport! Ori chiar si intr-o sala acustica de concert muzica clasica se mai pot da si alte spectacole, poate nu rockareli sau manele dar un cinema sau o gala de ceva merg. Se poate pune un ecran care sa coboare din plafon, se pot face unele parti ale scenei mobile, se pot face multe. Ma uitam aseara in hangarul ala mai ales ca priveam dintr-o parte si aveam o vedere foarte buna de ansamblu si ma gandeam ca s-ar putea face ceva chiar fain ! Oricum, scaunele sunt terminate, plusul de pe pereti este ros si murdar, tavanul afumat si acolo atarna chestii grele din ipsos si beton ca in anii 60...70, chiar si cu alte destinatii decat muzica acustica neamplificata, sala e depasita la ora actuala. Ori structura din cate stiu este ok si mai poate fi consolidata...sau poate chiar e necesar! Cred ca ar costa mai putin si ar fi mult mai la indemana de transformat aceasta sala insa cu o conditie - sa fie facuta in scop principal pentru muzica clasica neamplificata si nu multifunctionala si pe doi lei ! Prima problema pentru o sala noua este terenul. Ce-i drept, ar exista un teren bunicel liber (ala de langa bibilioteca ceausista de curand terminata) insa Sala Palatului este in buricul targului si chiar langa Ateneu, s-ar lega bine impreuna si ar costa mai putin decat una de noua! Dar ar necesita mult creier, nu e usor sa proiectezi constrans de o structura si niste materiale existente!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
brighty
Posts: 957
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by brighty »

Aseara, iesit din curiozitate din casa sa vad amploarea mitingului anti-Rosia Montana din Piata Universitatii, am ajuns, pret de cateva minute, pe langa Atheneu, in Piata Festivalului, exact cand Filarmonica din Pitesti, dirijata de Tiberiu Soare, isi facea incalzirea, cu un potpuriu de clasice celebre. Invitatii lor, soprana Mediana Vlad si baritonul Stefan Popov, au fost incantatori, ei venind din lumea operetei si interpretand cateva bucati deosebit de frumoase!

Image

M-a uimit insa sunetul sters, prost din boxele atarnate de scena... :shock: Si spun aceasta intrucat practic este acelasi echipament al ArCuBului care a prestat decent, cu brio, si la Festivalul de Jazz de la inceputul lunii iulie. Daca din vocile solistilor mai distingeai ceva, orchestra suna jalnic, mai rau decat o fanfara de inmormantari, ca si la aia s-ar fi auzit mai bine alamurile si toba :twisted: NU vreau sa imi imaginez a ce va suna vioara lui Alexandru Tomescu miercurea asta!! :evil: :x

O bila alba totusi: multitudinea de chiosculete cu CDuri, carti si brosuri cu specific muzical in majoritate, care mai de care mai interesante, dar nu numai!... Daca nu ma insel, sunt vreo 6 (sase) chioscuri cu CDuri, de la Electrecord la Deutsche Gramophon, ceea ce este remarcabil, mai multe decat la precedentele editii!

Sfatul meu: mergeti acolo numai daca v-am facut curiosi cu CDurile si cartuliile de la vanzare; pentru muzica live - daca nu ajungeti la Sala Palatului, Opera sau Atheneu - mai bine ramaneti acasa, in fotolii, urmarind transmisiunile TVR HD...

In ceea ce priveste:
momolo wrote: Cativa din sala nu au rezistat, venisera unii si cu copii mici de 5 ani....stau si ma intreb ce o fi in capul oamenilor astora ?! Evident, au tulit-o dupa o ora cu aia mici de manuta. Ca tot veni vorba, cat de multi nesimtiti exista - cam la 10 minute dupa ce noi am intrat in sala (la vreo 3 minute de la incepere si ne-am asezat discret intr-o secunda pe primele locuri de langa usa sa nu deranjam) intra doi, un el si o ea bine imbracati (se vedea ca sunt oameni cu bani) care cu biletele in mana....umblau pe intervalele din mijloc-fatza si....isi cautau locurile de pe bilete ! Care erau in buricul salii, chiar prin mijlocul randului din mijloc si dupa ce ca orbecaiau sa vada neaparat numerele de pe scaune au deranjat jumatate din rand sa ajunga la locurile lor de pe bilete desi mai existau scaune goale in zone chiar mai bune si la margine! ...Iar asta in timpul spectacolului ! Pai cat de ghertoi si nesmtit trebuie sa fi sa faci asa ceva ?! Mai ales ca pe scena la vreo 15 metri cantau niste solisti......care se uitau la ei !!!....

Si nu e prima oara cand vad asemenea aberanti intrati dupa incepere orbecaind dupa locurile de pe bilete vrand chiar sa citeasca numerele de pe scaune, ba chiar o data doi ghertoi din astia, aia tot scump imbracati se certau cu unii care le ocupasera locurile prin mijlocul unui rand full de ocupat din fata in timp ce orchestra canta si toata sala se uita la ei !

Nu mai spun de telefoane care suna in timpul spectacolului....
... nesimtire ca la romanii parveniti rar mai gasesti! Am observat si eu mania multora de a-si "introduce in societate" copiii de 3-5 ani, in locatii care mai de care mai plictisitoare pentru micuti, de la sali de concerte, banci, magazine si pana la supermarketuri, in loc sa ii lase undeva, supravegheati, sa se joace in voia lor. Scenele cu deranjul provocat de ghertzoii imbogatiti care-si cauta locurile deranjand juma' de sala si pe performerii de pe scena iarasi nu mai ma mira, cata vreme au ajuns a se crede mai importanti decat artistii, ca doar "au bani"! :evil: Culmea e ca exista, pe site-ul Festivalului, pana si o sectiune pentru bune maniere in sala de spectacol (http://festivalenescu.ro/news/ce-trebui ... -spectacol" onclick="window.open(this.href);return false;), dar cine are chef sa citeasca asa ceva?! Nu mai bine face parvenitul ce vrea muschiu' lui?... :x

Iar cu renovarea Salii Mari a Palatului, probabil se va incerca ceva pana la urma, mai ales ca prestigiul Festivalului "George Enescu", de la editie la editie, o va impune. Am mai spus-o: locatia este fantastica, cu absolut tot ce este necesar pentru un asemenea eveniment. Pana si Centrul Vechi, cu binecunoscutele-i cafenele si pub-uri este aproape. Nu cred ca ne trebuie o sala mai mare decat aceasta, mai degraba prefer una ticsita ochi cu public, care sta si in picioare pe margini, decat ditai hangaru' gol 2/3 din capacitate. Ramane de vazut ce decizie se va lua, daca se va lua... :roll:

Post Reply