Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

CD, vinil, concerte
User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Elias Reusner, cu Konrad Junghanel, lute baroc, Deutsche Harmonia Mundi 1992

Elias sau Ysaia Reusner, nascut in Silezia, compozitor german baroc, de origine evreiasca la fel ca, S.L. Weiss si Melchior Neusidler, este considerat a fi unul dintre cei mai mari virtuozi ai lautei si un mare maestru a lautei baroce cu 11 corzi.

http://www.amazon.com/Reusner-Suites-Eu ... 198&sr=1-5" onclick="window.open(this.href);return false;

Waw! Tare, nu ? :shock: :) Unii, ne cred tare bogati..

Norocul meu, este ca am acest superb album, l am achizitionat cu ani in urma si va pot spune, ca e unul dintre cele mai frumoase discuri cu lauta.

Ei vedeti, in timp ce occidentalii astia huzureau si isi petreceau timpul cantand la clavecine, viole da gamba, flaute, theorbe, archilute pe nustiu cate corzi, trompete baroce, balalaice sovietice si piane forte cu manivela 8) , noi astia, cei de aici, trageam nene cu arcul in turci, alergam tatarii de pe holdele manoase, bateam boierii cu biciusca, lucram cu maiestrie joagare si coase.. :o ..uite asa am construit noi incet, incet, socialismul si capitalismul cel multilateral dezvoltat. :mrgreen:

Enjoy! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Va invit in trecut, doar el este glorios. :)

Vieux Gaultier, cu Hopkinson Smith, lute Naive Classique label, reeditat 2000, initial in 1993

http://www.allmusic.com/album/pi%C3%A9c ... 0001371819" onclick="window.open(this.href);return false;

Sau Gaultier de Lyon, lutist si compozitor francez, a fost unul dintre maestrii lautei din sec al 17-lea de scoala franceza, alaturi de Vallet. Barocul francez in opinia mea, este cea mai rafinata pagina din istoria muzicii.

O muzica sublima, o tehnica magnifica, Hopkinson Smith fiind cel mai bun interpret pentru lucrarile franceze.


Alonso Mudarra: Tres Libros de Musica en cifras para vihuela, cu Hopkinson Smith, vihuela, Astree Auvidis label, editat initial in 1992, reeditare recenta.

Mudarra, alaturi de Luis de Narvaez si Milan, face parte din acea pleiada de compozitori spanioli si mari vihuelisti ai Renasterii, din sec al 16 lea. El fost un compozitor si un inovator al muzicii instrumentale, printre care si chitara.

Vihuela este un instrument folosit in Spania, in perioada Renasterii. Cunoscuta in Portugalia si Italia sub numele de viola da mano. A fost folosita in pen Iberica si Italia din sec 15 pana in sec 16.

http://www.allmusic.com/album/alonso-mu ... 0001822814" onclick="window.open(this.href);return false;

O muzica a sferelor, ce te invita la o incursiune intr o lume tainuita, trecuta..Extrem de expresiva.

La fel in cazul lautei franceze si pe acest album Hopkinson Smith dovedeste, ca e cel mai bun interpret a vihuelei. O inregistrare sub raport tehnic de nota 10 !

Francezii, chiar stiu sa inregistreze discuri. :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

acustik
Posts: 384
Joined: 19 Oct 2011, 11:32

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by acustik »

Tentante propunerile tale Gabriel_Wo, si ca sa raman in aceeasi sfera a magnificii muzici baroce franceze eu propun un alt mare compozitor francez din aceea epoca renascentista si anume Marin Marais si interpretarile superbe ale lui Jordi Savall, alaturi evident de alti muzicieni de prestigiu printre care si dl.Smith 8)

http://www.amazon.com/Marais-Pieces-Vio ... B0044U6KOC" onclick="window.open(this.href);return false;
Exista un citat grozav al poetului Hafiz, el a spus: “Chiar si dupa tot acest timp, Soarele niciodata nu ii spune Pamantului: Imi esti dator”. Doar gandeste-te ce poate face o iubire ca aceasta! “Ilumineaza” o lume intreaga!(Dr.Wayne Dyer - Schimbarea)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Acustik, ai vrut sa spui perioada ..baroca. Sa fim bine intelesi, perioada Renasterii, nascuta in Florenta, odata cu primele semne a maestrilor italieni in arta, apartine secolelor XV si sfarsitul lui XVII, iar perioada baroca incepe la inceputul lui XVII si se incheie la jumatea sec al XVIII, exact in perioada mortii lui JS Bach, cand va lasa loc clasicismului, un curent artistic aparut prima data in ..Franta..Oui! :)

Acel box set prezentat de tine e excelent, dar mai exista inregistrari M. Marais cu Savall si in alta componenta.. :wink:, cu Pierre Hantai si lutistul Rolf Lislevand. In opinia mea, la ora asta maestrul Jordi Savall, este cel mai prolific interpret de muzica clasica, mai mult, casa de discuri Alia Vox, este fondata de el..
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

acustik
Posts: 384
Joined: 19 Oct 2011, 11:32

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by acustik »

Gabriel_Wo wrote:Acustik, ai vrut sa spui perioada ..baroca. Sa fim bine intelesi, perioada Renasterii, nascuta in Florenta, odata cu primele semne a maestrilor italieni in arta, apartine secolelor XV si sfarsitul lui XVII, iar perioada baroca incepe la inceputul lui XVII si se incheie la jumatea sec al XVIII, exact in perioada mortii lui JS Bach, cand va lasa loc clasicismului, un curent artistic aparut prima data in ..Franta..Oui! :)

Acel box set prezentat de tine e excelent, dar mai exista inregistrari M. Marais cu Savall si in alta componenta.. :wink:, cu Pierre Hantai si lutistul Rolf Lislevand. In opinia mea, la ora asta maestrul Jordi Savall, este cel mai prolific interpret de muzica clasica, mai mult, casa de discuri Alia Vox, este fondata de el..
Gabriel_Wo , mea culpa.Imi cer scuze, asa este vorbim de perioada baroca, care sincer e preferata mea chiar daca clasicismul are ca reprezentanti titanici ai muzicii universale precum Mozart sau Beethoven.
Voi mai reveni cu alte inregistrari ale lui monsieur Savall.
P.S.:Merci beaucoup pour votre avertissement monsieur Gabriel_Wo :mrgreen:
Exista un citat grozav al poetului Hafiz, el a spus: “Chiar si dupa tot acest timp, Soarele niciodata nu ii spune Pamantului: Imi esti dator”. Doar gandeste-te ce poate face o iubire ca aceasta! “Ilumineaza” o lume intreaga!(Dr.Wayne Dyer - Schimbarea)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Oare de ce in Romania, o minune nu are viata lunga ? :?: :mrgreen:

Trecand acum ceva timp in urma, la ramasita de librarie Humanitas din Iasi, ce are un spatiu penibil de mic, asemanator cumva cu vechiul Humanitas din Bucuresti, ce se gasea in spatele hotelului Hilton, m am uitat dupa albumele lui Savall si..nimic ! Pentru cine nu stie, Humanitas este singurul seller autorizat sa comercializeze casa Alia Vox in Romania. Aparuse anul trecut un alt magazin Humanitas, extrem de bine utilat :lol: . gaseai albume cu Savall si cate 3 exemplare la raft :!: ..Dar, a fost inchis..

La fel s a intamplat si cu libraria Carturesti in Iasi, initial la deschidere se revarsau din rafturi numai discuri de la Gramofonul nemtesc, Erato, Teldec si Harmonia Mundi France, titluri unul si unu, amu..au ramas doar titluri din HMF si Naxos buluc, bune ce i drept..va asigur, ca nu le au cumparat numerosii iubitori de muzica, e posibil sa fi fost doar eu :) . Norocul meu, parca simtind timpurile ce va sa vina, mi am rupt mamaliga, branza de burduf si carnatii de la gura si mi am smuls din rafturi, crema de la Savall. Imi pare rau, ca au ramas 2, 3 Bach uri.. :|

Oare, de ce ? Ptiu, drace.. :mrgreen:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Bruch, Concerto No. 1, Scottish Fantasy, cele mai cunoscute lucrari ale compozitorului romantic german.

Va propun urmatoarele exemple interpretative, din punctul meu de vedere, istorice!

1. Heifetz: Bruch, Concerto No. 1, Scottish Fantasy; Vieuxtemps, Concerto No. 5 editat la Living Stereo label si varianta cd de la RCA Read Seal label, 1995.

http://www.allmusic.com/album/bruch-con ... 0001357794" onclick="window.open(this.href);return false;

Acest album RCA contine si cea mai reusita varianta Scottish Fantasy, din punctul meu de vedere, care este cu adevarat impresionant si precum si Vieuxtemps Concerto No.5 pentru vioara. O remasterizare de succes, un sunet vintage excelent !

2. Brahms: Double Concerto / Bruch:Violin Concerto No 1 cu David Oistrakh, EMI, remasterizare 2006

http://www.allmusic.com/album/brahms-do ... 0001426469" onclick="window.open(this.href);return false;

O versiune majora a cunoscutului concert de Bruch, probabil cel mai bun ! O mentiune, dublul concert de Brahms, este in varianta mono. Conteaza? mai ales, ca maestrul este secondat de legendarul violoncelist Pierre Fournier !

3. Bruch & Mendelssohn: Violin Concertos, Itzhak Perlman EMI Art 2006, reeditare in seria EMI Master Tape Analogue 2013. Initial cele doua concerte au aparut tot la EMI in 1990, respectiv 2005.

Un album ce contine 3 concerte, precum si doua bijuterii concertistice , concertul de Felix Mendelssohn si Bruch Concertul nr 2 pentru vioara.

http://www.allmusic.com/album/mendelsso ... 0001845878" onclick="window.open(this.href);return false;

4. Aparitie EMI in 1990, initial in 1986.

Fantezia scotiana in versiunea lui Perlman, o superba piesa de colectie, la fel ca si concertul nr 1 si 2, sunt ambele de acord cu maiestria viorii lui Perlman, ce ne descopera o emotie profunda, un ton al viorii cald si ..melancolic. Doar, e Bruch.. :)

http://www.amazon.com/Bruch-Scottish-Fa ... B000002RPP" onclick="window.open(this.href);return false;

5. Johannes Brahms, Max Bruch, Sarah Chang violin, Kurt Masur dirijor, Dresden Philharmonic Orchestra EMI 2009

O versiune moderna care pe mine m a impresionat extrem de placut, este cea cu Sarah Chang.

http://www.allmusic.com/album/bruch-bra ... 0001875714" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruch, in viziunea frumoasei violoniste, are o fluiditate, eleganta si o frumusete absoluta ! Inregistrare tehnica perfecta. :)

Bucurati va! :wink:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Impresionism.. un curent artistic aparut in sclipitoarea Franta, ca o contrapondere la clasicismul academic, s a manifestat mai intai in artele plastice, mai ales in pictura si mai tarziu in muzica. Principalii exponenti ai muzicii impresioniste franceze sunt Debussy, Ravel iar cei ai neoclasicismului sunt Saint Saens si Faure.

Va propun cateva interpretari absolut remarcabile, cu Pierre Boulez la pupitru, el fiind si un cunoscut compozitor avangardist. Studii la conservatorul din Paris cu Messiaen.


1. Pierre Boulez, Debussy: Orchestral Works Sony Classical, 1995, 2cd, aparut prima data la Columbia
Marea, Nocturne si Primavara

http://www.allmusic.com/album/debussy-o ... 0001365747" onclick="window.open(this.href);return false;

Un album fenomenal, o referinta pentru muzica lui Debussy! Aceste inregistrari facute la Sony, au fost inregistrate in analogic, la Columbia.

2. Pierre Boulez / Cleveland Orchestra> Nocturnes; Premiere Rhapsodie; Jeux; La Mer Deutsche Grammophon 1995

http://www.allmusic.com/album/debussy-n ... 0001518995" onclick="window.open(this.href);return false;

Te pomenesti, ca Debussy s a gandit doar la Boulez :) O inregistrare briliant, o inregistrare uimitoare, facute de cei de la Patefonul nemtesc.

3. Pierre Boulez / Cleveland Orchestra> Prélude a l'apres-midi d'un faune; Images; Printemps Deutsche Grammophon 1992 Premiat Diapason D or!

http://www.allmusic.com/album/debussy-p ... 0001523912" onclick="window.open(this.href);return false;

O alta referinta, o prezenta sonica superba, plina de vitalitate, clinica, intima. Nivelul tehnic al inregistrarii de nota 7, deci nu se poate constitui intr un reper test audiofil, pentru superbele noastre componente :oops: :mrgreen:

Toate aceste 3 albume, sunt absolut indispensabile prentru iubitorii muzicii lui Debussy!

Enjoy! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Azi, iar e Franta! :)

Jordi Savall, Mr. de Sainte Colombe le Fils: Pieces de Viole
(Les Six Suittes pour Basse de Viole seule), Alia Vox, 2003, 2cd

http://www.allmusic.com/album/mr-de-sai ... 0001844400" onclick="window.open(this.href);return false;

Monsieur de Sainte-Colombe (ca. 1640-1700) a fost un compozitor baroc si violoncelist francez.
Mai este cunoscut sub numele de "Jean de Sainte-Colombe", sau "domnul de Saint Colombe si fii..
Un muzicolog american ne spune ca, acest nume atribuit ar fi eronat, Colombe fiind de religie protestanta din sudul Frantei, cu primul sau nume Jean, ce a avut 2 fiice.

Cel mai probabil, M. Sainte-Colombe provine dintr o veche familie nobila, cunoscuta sub numele de Sancta Columba, la origini catalana.

La fel ca si M. Marais, a fost un maestru a violei da gamba. Se spune, ca el ar fi introdus cea de a saptea coarda pe un bass viol.

Jordi Savall, o figura exceptionala, in viata muzicala de azi!

Pe acest album, el conduce un antic bass de viole cu 8 corzi, un Barak Norman, Londra 1697.

O muzica subtila, melancolica, solitara, in multe locuri sumbra, cumva asemanatoare muzicii lui Marais. O interpretare celesta, uluitoare, a maestrului.

Captura sonora este exceptionala, sublima, la fel ca si majoritatea discurilor Alia Vox.

Un mic repros..atat de bine i a fost de captat si redat instrumentul, de se aud unele accese de tuse si zgomotul unui respiratii greoaie, din spatele muzicii, care pe alocuri mai pot distrage atentia neobositului nostru ascultator..cel putin asa i l percep eu, pe vechiul meu Marantz CD 75 DX, un jucator din perioada postromantica a erei digitale.

Liesse! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

E imposibil sa nu iubesti Italia!

Tot Red book ul si tot cei de la Sony Music, duc greul..

Compuse de A. Vivaldi, maestrul din Venetia, in anul 1725, Il cimento dell armonia e dell invenzione, cuprind ciclul de concerte pentru vioara si orchestra Anotimpurile, care sunt cele mai populare, indragite si interpretate opusuri din muzica baroca si tot au trecut 3 veacuri..

Vivaldi: The Four Seasons; Three Violin Concertos
Giuliano Carmignola, Andrea Marcon, Venice Baroque Orchestra, Sony Music, 2000..reeditare Sony Expanded Edition in 2003, versiune Sony Japan in 2008.

http://www.allmusic.com/album/vivaldi-t ... 0001372539" onclick="window.open(this.href);return false;

Giuliano Carmignola, nascut in Treviso, un oras cu rezonante audiofile prezente :) , scolit la Conservatorul din Veneția, apoi cu celebrii Nathan Milstein la Accademia Chigiana din Siena si Henryk Szeryng la Conservatorul din Geneva, folosind o vioara Stradivarius Baillot din 1732, lasa memoriei colective, cea mai buna interpretare a celor 4 Anotimpuri, pana in prezent ! Si cine putea sa o faca mai bine de cat un venetian, folosind una dintre cele mai bune viori Stradivarius ?!

O interpretare uimitoare, precisa, coerenta, o expresivitatea ritmica, calitati tonale, schimbarile dinamice, detaliile fine si articulate ale orchestrei, impreuna cu tehnica impecabila a lui Carmignola, toate astea, fac o simbioza perfecta!

Calitatea sunetului de pe album este slefuit, flexibil si rezolut, in buna traditie a celor de la Sony.

Carmignola mai are o versiune a Anotimpurilor mai timpurie, editata de elvetienii de la Divox, din 1994, o interpretare uimitoare, la fel de calitativa sonor, dar cu un tempo mai alert, fiind mai timpurie..

http://www.allmusic.com/album/antonio-v ... 0001824815" onclick="window.open(this.href);return false;

In 1991, Fabio Biondi, alt specialist italian in muzica baroca italiana, deschide lista noilor viziuni interpretative a Anotimpurilor. Alt ritm, alta mancare de peste.. :) Pana la el, expresia vivaldiana era cumva lenta, lalaita, el o va face vie, vivace.

Un album ce a facut istorie, a fost vandut in 500.000 de exemplare :!:, aici Biondi folosind o vioara Antonio Testore manufacurata la Milano in 1750, la aparitia sa, va obtine toate premiile si laudele criticii de specialitate posibile..Diapason D or, Choc du Monde de la Musique, 10 de Repertoire, Telerama un evenement, Premio RTL, Grand Prix Du Disque.. samd si dupa cum stim, baietii astia nu se joaca. Contrar ipotezelor, in cazul discurilor premiile nu se dau pe ochi galesi si picioare frumoase, precum in cazul compenentelor HiFi...

Vivaldi: Les Quatre Saisons, Fabio Biondi, Europa Galante, OPUS 111 France, 1991..reeditare 1994 si 1998.

Pe acest album isi face prezenta pe un clavecin de epoca si cunoscutul Rinaldo Alessandrini, un cunoscut interpret, conductor si prolific editor de albume, cu precadere Monteverdi si nu numai, la casele Naive France si Tactus Italy.

http://www.allmusic.com/album/vivaldi-l ... 0001817751" onclick="window.open(this.href);return false;

Biondi, va mai edita o versiune Vivaldi, la Virgin Veritas in 2003, deasemeni bine primita de public.
Personal detin cele 3 versiuni prezentate si toate imi sunt dragi !

Fortissimo! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Germania ..si in clipa urmatoare te gandesti la ordine, tehnica, civilizatie si la muzica reprezentata de cei 3 mari B..Bach, Beethoven si Brahms!

Vechii greci considerau muzica o arta imitativa in stare sa reproduca caracteristici morale si sa le transmita auditorilor.

Teoreticienii muzicii culte, sunt cu totii de acord, ca J.S. Bach, pe drept cuvant supranumit si arhitectul artei sonore, reprezinta punctul de referinta a intregii muzici, de la izvoarele ei grecesti, ne referim aici strict in plan european si pana in zilele noastre, ce va asimila si sistematiza variate tendințe care se incrucisau in spiritualitatea vremii, la inceputul sec 18.

Johann Sebastian Bach, cel mai important reprezentant al muzicii baroce, s a nascut in 1685, la Eisenach, in Germania. Curentul baroc va lua sfarsit in 1750, in anul mortii lui Bach si va fi urmat de maniera clasicista, nascuta in Franta. De religie protestanta, el va compune marile opusuri ale muzicii lutherane.

Vioara are o reprezentare majora in compozitiile sale, pe partiturile sale devenind instrumentul care se exprima nu numai in moduri monodice, cat si in limbaj polifonic si armonic, asemanator lautei baroce.

Important sa retinem, ca frecventa de 440 hertzi, este nota muzicala La si serveste ca tuning general in acordajul strunelor instrumentelor cu coarde si a pianului.
In perioada baroca, aceasta valoare era diferita, folosindu se frecventa de 415 hz, deci cu un semiton mai jos, atat in acordajul viorii, cat si a violei da gamba si a clavecinului.
In 1885 austriecii trec la 435 Hz, iar americanii in anii 1926 ajung la standardul de 440 Hz, folosit si de muzicienii britanici. In Europa se va folosi 442 Hz, iar ptr muzica compusa special ptr biserica va urca pana la 446 Hz. Cam atat cu stiinta acustica.. :)

Varful de aisberg a lucrarilor pentru vioara scrise de Bach sunt cele 6 Partite si Sonate ptr vioara solo.

In acceptiunea mea, versiunea inregistrata de Rachel Podger cu un instrument baroc este versiunea definitiva, a celor 6 opusuri.

Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 1, Rachel Podger, Channel Classics label UK, 1999

http://www.allmusic.com/album/bach-sona ... 0001824896" onclick="window.open(this.href);return false;

Bach: Sonatas and Partitas, Vol. 2, Rachel Podger, Channel Classics label UK, 1999

http://www.allmusic.com/album/sonatas-a ... 0001844170" onclick="window.open(this.href);return false;

Versiunea reeditata in 2002, dublu cd.

http://www.allmusic.com/album/bach-comp ... 0001385841" onclick="window.open(this.href);return false;

O interpretare monumentala, eclectica, acestea fiind primii termeni apreciativi ce imi sar in minte, o perfecta intelegere a muzicii lui Bach! O inregistrare ce te seduce, inspirata, fluida, extravertita, care reuseste sa te implice in muzica dar si sa ai o experienta in istorie. Unii ar putea sesiza o usoara lipsa de expresie, dar muzica lui Bach nu va semana defel cu cea a unui compozitor francez, de exemplu..

Ea foloseste aici o vioara rara, mestesugita in Genova in 1739 de Pesarinius, un ultim student ucenic al lui A. Stradivari. De fapt denumirea oficiala cunoscuta de colectionari, este ..Antonius Pazarinius et Calcanius, Genaue 1740 !

Sunetul de pe aceste doua discuri este majestos, perfect balansat, puternic articulat, obsedant de frumos, in mod clar unul audiofil, ce va face sa performeze orice componenta, fie ea si modesta.

A doua varianta ce va o propun, este a lui Viktoria Mullova.

Ea are experiente bachiene in trecut si la Philips, dar pana in acest moment, albumele inregistrate la Onyx, o casa de discuri mai nou fiintata, o vor pune in valoare maximala.

Bach: 6 Solo Sonatas & Partitas, Viktoria Mullova, Onyx, 2009.

http://www.allmusic.com/album/bach-6-so ... 0001867917" onclick="window.open(this.href);return false;

Cand am ascultat primele masuri, mi a scapat un waw ! :) Avem de a face cu o inregistrare remarcabila. Aici, comparativ cu vioara lui Podger, muzica lui Mullova te invaluie. Cu o nuanta mai introvertita, cumva artista isi respecta formidabila traditie a scolii sovietice de vioara, stilistic fiind mai traditional. Poate ca unii, nu ar fi de acord..Conteaza?..
Partile sunt cu adevarat minunate sub raport tehnic, o armonie perfecta, o intelegere structurala perfecta la fel ca Podger, ce te implica emotional.

Are in maini o vioara Guadagnini violin din 1750, cu strune din intestine de oaie, foloseste un arcus dupa un model german din perioada baroca, cu o forma mai arcuita decat cele prezente, sub forma de arc, un Barbiero. Strunele viorii respecta acordul baroc de 415 Hz.

Sunetul de pe acest dublu album este superb, prezent, profund, cu un ecou subtil, mai warm fata pe prima versiune amintita.

Ambele inregistrari sunt o recomandare absoluta! Un meloman ce se respecta, va avea minim 2,3 interpretari a marilor opere. Nu ai scapare!

Va expun inca 3 versiuni interesante in viziune baroca.

1. J.S. Bach: Sonatas and Partitas for Solo Violin, Julia Fischer, Pentatone label sacd, 2005.

http://www.allmusic.com/album/js-bach-s ... 0001853274" onclick="window.open(this.href);return false;

2. Bach: Sonates & Partites, BWV 1001-1006, Amandine Beyer, Zig Zag Territoires France, 2011

http://www.allmusic.com/album/bach-sona ... 0002204487" onclick="window.open(this.href);return false;

3. Bach: Sei Solo - Sonatas & Partitas for Violin, Christine Busch, PHI label France, 2013

http://www.allmusic.com/album/bach-sei- ... 0002472077" onclick="window.open(this.href);return false;

Christine Busch, este vioara intaia si leaderul din orchestra Collegium Vocale Gent, condusa de capelmeisterul belgian Philippe Herreweghe, ambii avand o colaborare de 40 de ani.

Gott mit uns !

Next.. :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Gott mit uns aber auch mit ihm:

Anton Bruckner - Simfonia a 4a
Celibidache este monumental.
Este incredibil cum reuseste sa ofere totul cu tensiunea dureroasa a unei desfasurari implacabile. Pe alocuri nu poti decat sa te recunosti zdrobit in fata unui eveniment care devine univers de sine statator si te inghite cu totul.
Iar inregistrarea este perfecta, ca toate celelalte din serie (desi am auzit sisteme care au fost capabile sa o strice).

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

O descriere metafizica..O clipa am crezut ca sunteti Lucian Blaga, renascut, maestre Jim! :)

In aprecierea mea, daca Bach este arhitectul sonor absolut, simfonismul brucknerian si sincretismul muzicii lui Richard Wagner, pot fi numite apogeul muzicii culte, Beethoven fiind un premergator al celor doi. Bruckner un mistic, iar in operele wagneriene sunt prezentate succint, o mare parte din mitologia veche germana, care e si cea mai eroica din Europa.

Simfoniile lui Bruckner trebuiesc prezentate astfel metodic, fiind o piatra de incercare pentru orice meloman, iar operele lui Wagner, doar de specialisti ! :wink: Inainte de a te pune pe discuri cu opera lui Wagner, trebuiesc citite multe pagini din Mircea Eliade si Nietzsche..
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

"operele lui Wagner, doar de specialisti"
Nu vad de ce. Cel mai usor, insa si cel mai greu mod de a interactiona cu ele, il reprezinta nivelul estetic al frumusetii pure, accesibil oricui are aparatul sensibilitatii suficient de dezvoltat, dincolo de background-ul informational.
De aici, nivelul cultural si intelectual propriu ii ofera fiecaruia diverse chei de intelegere, de la psihanalitic, la mitic, putand oferi chiar o provocare intelectuala pura daca stai sa urmaresti "matematic" evolutia, increngatura si interferenta diverselor motive si informatiile dincolo de muzica si cuvinte, pe care aceste motive le ofera asupra "actiunii" (sunt silit sa folosesc cuvantul in lipsa altuia mai bun).

In Beethoven regasesc amploarea constructiva a lui Bruckner, insa fara a percepe atat de palapabil dimensiunea introspecta si spirituala care pulseaza atat de intens la acesta.
In ceea ce il priveste pe Celibidache, Bruckner-ul lui este o "insititutie" in sine, departe de orice alte interpretari.
Ascultam zilele trecute a 8a dirijata de Karajan, o interpretare careia nu pot sa ii reprosez nimic, impresionanta, fara discutie. Insa, dincolo de arhitectura totalmente grandioasa, nu am reusit sa percep constructia densa, care irumpe din inima si sprit, pe care Celibidache o faureste cu migala, secunda de secunda, nota cu nota. Celibidache imi da impresia ca se construieste pe sine, cu instrumentele componistice pe care Bruckner i le pune la dispozitie. Si in procesul asta de auto-constructie il absoarbe si pe ascultator, fara putinta de a-i rezista.
Cum spuneam mai sus - un univers in sine ... Pe care nu l-am regasit nici la Eugen Jochum, nici in vreunul dintre ciclurile lui Gunter Wand, fie primul sau al doilea.

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Ca veni vorba:
In the Eye of the Ring
Scurt excurs istoric si prezentare a laitmotivelor.

Post Reply