Nu pot spune ca m-a “deranjat” sistemul Luxman - Spendor, l-am ascultat totusi vreo 2 ani. Evit insa sa fac niste aprecieri de genul bas gajait sau bubuit, inalte sasaite sau tzatzaite, etc., acestea sunt lucruri care depind mai mult de acustica spatiului si mai putin de calitatile propriu-zise ale diverselor scule (din pacate acustica asta ne “omoara”!). Nu cred ca vreun producator de scule audiofile, cu oarece recunoastere si traditie in domeniu, ar concepe si construi niste scule care sa bubuie sau sa tipe.
Este chiar foarte posibil ca altcineva, cu mai putina experienta sau exigenta (notiuni care se si implica una pe alta) sa fi fost incantat de sunetul acelui sistem.
Pentru mine, dupa multi ani de ascultat muzica (nu vreau sa ma laud ca nu e cazul), pe multe si diferite sisteme si scule, din diverse generatii, analogice si digitale, concluzia este una singura: calitatea principala (si probabil singura care conteaza) a unui sistem audio(fil) este muzicalitatea. Aceasta caracteristica (a nu se confunda muzicalitatea cu redarea muzicii) este dificil de obtinut pe orice sistem audio, destul de greu de expimat in cuvinte si imposibil de cuantificat, aparatele de masurat decibeli sau diversele insiruiri de cifre si date din fisele sau schemele tehnice, fiind absolut inutile.
Ea poate fi sustinuta printr-o serie de alte atribute (la fel insa de subiective si imateriale) precum caldura sunetului, naturaletea, rafinamentul, etc. Si ca sa intram de tot in ceata putem continua cu altele: profunzime, soundstage, fluiditate, etc.
Muzicalitatea poate fi obtinuta si pe sisteme mai ieftine si mai scumpe, si la fel de usor o poti da in bara cu sisteme ieftine dar si foarte scumpe. Cu cat sistemul este mai scump, cu atat dezamagirea sau satisfactia este mai mare (nu stiu cat de “direct proportional”).
Muzicalitatea se obtine prin acea potrivire a componentelor unui sistem, de la cel mai mic pana la cel mai mare, de la cel mai ieftin la cel mai scump. Potrivirea componentelor este probabil lucrul cel mai dificil cu care se confrunta audiofilul. Asta tine de experienta, de muti ani de ascultat muzica (nu numai pe scule ci neaparat “live”, altfel iti lipseste cel mai important sistem de referinta) mult timp si bani cheltuiti (din pacate e o pasiune costisitoare). Sau poate tine de noroc, dar nu te baza pe asta, risti sa pierzi multi bani!
Revenind, combinatia Luxman – Spendor, in diversele forme incercate si testate, nu a reusit sa-mi ofere tocmai acel nivel de muzicalitate care sa ma faca sa trec pragul (sublim dar foarte inalt) de la ascultarea muzicii redate la implicarea emotionala sau “trairea” muzicii (scuze pentru exprimarea cam “melodramatica”).
mik1976, sugestia mea este ca acel amplificator Luxman merita niste boxe mult mai bune decat Spendor-urile pe care le ai acum. Asta nu inseamna ca trebuie sa te grabesti sa scapi de ele si sa arunci imediat banii pe alte boxe despre care ai citit pe internet sau ti s-a spus, sau chiar le-ai ascultat personal dar in alt context (amplificare, sursa). Focal Electra 1008 Be sunt niste boxe scumpe, chiar foarte scumpe pentru niste “bookshelf-uri” (daca nu ma insel in jur de 3000 euro, noi). Daca dispui de un astfel de buget, ti se “deschid” multe variante, ceea ce e la fel de greu ca si atunci cand nu ai bani. Eu ti-am recomandat doar ceea ce cunosc si am ascultat personal, asa mi se pare corect, altfel nu as da sfaturi. Luxman nu este un brand audiofil prea cunoscut si raspandit pe la noi (dar oare cate sunt?), astfel ca sunt putine persoane care iti pot oferi sugestii in cunostiinta de cauza. In concluzie, sfatul meu: daca ai bani de Focal Electra 1008 Be, ia-ti Harbeth SHL5 si ai rezolvat-o cu boxele pentru o lunga perioada! Bineinteles, nu inainte de a le asculta.
P.S. Iti trimit un mesaj, cand putem aranja o auditie la mine, din pacate sambata asta nu este posibil. Si, fiindca am vazut acum ca mai suntem posesori de Luxman prin zona (vorba reclamei “suntem multi!”), poate aranjam candva o intalnire in 3!
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.