Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

CD, vinil, concerte
Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Jaya »

Gabriel_Wo, nu vreau sa intru intr-o polemica, dar sa stii ca nu varsta este aici esentiala, nici 'cunoasterea muzicala' (de la teorie la muzica in sine) - sigur, acestea au importanta lor, chiar mare, dar si as zice ca: sunt necesare, dar nu si suficiente!. Urechea conteaza si educarea ei in redarea sunetului, testele si comparatiile facute pe multe sisteme si scule, comparatia lor cu realitatea si intrumentele acustice etc. La fel, intre un meloman si un audiofil sunt niste diferente - mari chiar! Nu orice meloman este audiofil, dar in mod normal un audiofil ar trebui sa fie in primul rand un meloman. O sa dau un exemplu pe care-l cunosc: o persoana melomana, care canta la un instrument intr-o orchestra clasica, cu experienta muzicala atat practica dar si teoretica, si cu ureche muzicala, a fost pusa sa asculte un sistem scump (50k+), si care in final a zis ceva de genu: da, interesant, suna bine. Dar nu a fost miscat la modul profund, esential incat sa-si doreasca sa mai asculte sau sa aiba asa ceva (nu cred ca stia pretul, nu asta era ideea). Iar sistemul respectiv chiar suna BINE! Pt acea persoana sa asculte muzica in masina, sau pe vreo combina, sau mp3 player, probabil era la fel. Muzica conta si nu redarea ei, ceea ce pentru un audiofil devine aproape la fel de important ca si muzica in sine.
Iar cu incepatorul in ale audiofiliei - e prea vasta discutia si iarasi nu vreau sa intru in polemica. Ideea este ca tot timpul invatam, experimentam si ne dezvoltam (sau ar trebui). Doar ca m-am regasit pe mine acum ceva ani in descrierea ta ('auzi mai multe detalii', 'boxele sunt mai iertatoare' etc etc), cand orice parea ca are mai multe 'detalii', mai multa 'rezolutie' ma 'excita' urechistic, crezand ca asta e ceea ce trebuie si asta e directia, si cu cat aud mai multe detalii, cu atat sistemul este mai bun, sau scula/sculele mai bune. Crede-ma, de cele mai multe ori aceasta 'rezolutie' este ceva fals si nenatural, care nu are treaba cu Muzica si redarea sunetului natural, si nu asta e 'miezul' in audiofilie - si nu vreau sa intru in mai multe detalii. Sigur, rezolutia reala, naturala (nu falsa), este foarte importanta, si fara de care un sistem nu se apropie de dezideratul de 'a reda cat mai fidel realitatea', dar nu este asta criteriul de baza in comparare, ierarhizare si categorisire. Eu asta am sesizat din exprimarea si parerea ta, si in consecinta mi-am exprimat si eu o parere. Daca am inteles gresit, sau te-am judecat gresit, imi cer scuze.

Si la final reiau ce a zis atat de bine Momolo mai sus: "Pe boxe ai parte de o intelegere a muzicii mult superioara castilor." - 100% adevarat!!

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Eugen Jochum are unele dintre cele mai bune inregistrari a simfoniei 4 de Bruckner dar nu cea prezenta in editia EMI inregistrata in 1975 cu Staatskapelle Dresden, ci la Patefonul nemtesc, editia Nowak, cu Filarmonica din Berlin, inregistrata in 1965 si editata in 1996.

Eugen Jochum, Bruckner: Symphonie No.4/Sibelius: Nächtlicher Ritt und Sonnenaufgang

http://www.allmusic.com/album/bruckner- ... 0001528260" onclick="window.open(this.href);return false;

A doua versiune este cea de la DECCA, cu orchestra din Viena in 1973, care poate fi redata drept o referinta si care e si cea mai lunga versiune a sa.

http://avaxhome.cc/music/classical/Bruc ... y_No4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mai includ in lista celor mai bune versiuni a acestei simfonii, denumite si Romantica, inca 2 inregistrari.

Gunther Wand cu Orchestra din Berlin, editia RCA Red Seal, editata in 2000, are o semnificatie deosebita pentru mine fiind si printre ultimele inregistrari si aparitii in public a maestrului, el murind in 2002.

http://boxset.ru/wand-bruckner-symphony-no-4-flac/" onclick="window.open(this.href);return false;

Editie japoneza SACD Esoteric :wink:
http://www.amazon.de/Vol-4-Bruckner-Sym ... bruckner+4" onclick="window.open(this.href);return false;

http://music.douban.com/subject/1788690/" onclick="window.open(this.href);return false;

O calitate sonora remarcabila, ca de altfel si simfoniile 5, 7, 8 si 9 incluse in box set, ele fiind comercializate si singulare.

A doua editie ce mie personal imi place mult, este cu Bruno Walter si Orch. simfonica Columbia, editie Sony, aparuta initial pe LP la Columbia.

http://www.cduniverse.com/search/xx/mus ... bia+so.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Fiind o inregistrare mai veche si sunetul poate parea pe alocuri mai arhaic, dar nu i asa, cel mai bun whiskey este unul de pe vremuri. :)
............................................................
Sunteti un fericit domnule Jim, cu asa sursa..Ed Meitner a surubarit unele dintre cele mai bune transporturi si DAC uri din lumea asta, pe langa cei de la Accuphase, Audio Research si dCS!

Imi amintesc de un user de pe un forum care avand un HD 800 si un Beyerdynamic DT 880, rulate pe un DAC Benchmark DAC 1, avand un PC ca transport se tot plangea, ca nu are rezultate bune, bass ul fiind retinut, sunetul steril, samd.. :x
Va da din coate, joaca la LOTO, scapa de sursa de 1000 euro si isi va lua un transport EMM Labs CDSA la 10.000 de euro si un DAC Bada pe valve, un chinez. Tanarul nostru are un adevarat soc audiofil , cum era si de prevazut..

Iata ce ne povesteste el>...Rezolutie de vis si spatialitate/ambianta greu de imaginat pentru o pereche de casti (ai tendinta sa intorci capul dupa instrumente prin camera !!!). Rezolutia scoate in evidenta toate defectele inregistrarilor, asa ca fiti pregatiti sa puneti la pastrare anumite discuri.

-Neutralitate si liniaritate in frecventa, fara cusur.

-Extensie foarte buna in frecventa la ambele capete ale spectrului.

-Usoara lipsa de impact pe frecvente joase...

Am ascultat CD/SACD/XRCD-uri de referinta (Chesky, Usher, Reference Recordings, Naim, Linn, Clarity Records, Stockfish…), muzica pop/dance din anii ’80, jazz, sud-americana…
.......................................................
Si eu ma tot gandesc, ca in loc de SR 507, sa mi fi luat Omega 007 MK2, ..in loc de 323S un driver SRM 272 II solid state, dar si pretul era mai mult decat dublu ! Mai e si playerul..o gramada de probleme :mrgreen:

Din experienta mea personala pot spune ca cdplayerul joaca rolul esential, fiind precum un legionar roman, ce va fi trimis in prima linie, in orice batalie! Restul trupei, calaretii si trupele auxiliare, i l vor urma si vor definitiva frontul.

Unii isi gandesc angrenajul in jurul unei doze de pick up, acestia avand o experienta ultimativa, altii in jurul unei casti high end sau o pereche de boxe, dar si aici e nevoie de cunoastere.

Proiectantii de la Accuphase, declarau odata, ca cel mai important lucru este..amplificatorul, el fiind si inima organismului.

Suntem pe planeta 7 miliarde de sufletisti si tot atatea pareri. :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

Jaya wrote:intre un meloman si un audiofil sunt niste diferente - mari chiar! Nu orice meloman este audiofil, dar in mod normal un audiofil ar trebui sa fie in primul rand un meloman.
foarte frumos spus si foarte adevarat !!!
Jaya wrote:Crede-ma, de cele mai multe ori aceasta 'rezolutie' este ceva fals si nenatural, care nu are treaba cu Muzica si redarea sunetului natural, si nu asta e 'miezul' in audiofilie - si nu vreau sa intru in mai multe detalii.
nu suntem singurii care ne-am dat seama si defapt e depasirea unui prag de intelegere care vine numai din practica (nu lectura pe internet). Daca imi aduc aminte si hersorin a zis la fel ca noi (fara sa fim nicicum in legatura unii cu altii). Se pare, incet si cu perseverenta adevarul iese singur la lumina, doar sa avem mintea si urechea deschisa dar sa avem si pasiune.
Gabriel_Wo wrote:Proiectantii de la Accuphase, declarau odata, ca cel mai important lucru este..amplificatorul, el fiind si inima organismului.
e prima oara cand aud, daca e adevarat, e posibil ca japonezii astia sa aiba dreptate....
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Prin anii 97..98..rasfoiam un numar din HI FI Choice, in care era prezentata firma Accuphase.
Retin bine doua idei de acolo, prima cu ampliful in care se recomanda clientului ipotetic un model cu rezerva de putere si a doua acesta...Cei de la Accuphase isi prezentau ultima aparitie, un model de cdplayer entry level si intrebati fiind de un reporter>..ce ii face pe ei sa mai dezvolte un nou model, in conditiile in care trendul audiofil mondial era incoronarea SACD si a DVDA ca rege si regina a formatelor si cand multi entuziasti, numarau zilele cd lor..la fel ca acum :lol:

Raspunsul unui samurai, a fost sec si transant>..noi vom dezvolta in continuare acest format, pe care i l consideram inca f. bun. Cd ul inca mai are multe de spus.

Deci nimic sub soare..Long life Red ! 8)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Promit sa fie ultimul off-topic, ca am cam luat-o cu totii pe alaturi - chiar daca intr-un mod cat se poate de interesant.

Fara sa doresc sa intervin in discutia casti vs. boxe:
(chiar nu am nimic de spus pe subiect, am intervenit doar pt ca m-a frapat ideea despre boxele care mascheaza lucruri, de vreme ce experienta mea neaga total aceasta afirmatie - poate ca e de asteptat ca niste boxe/sisteme slabe vor masca lucruri fata niste casti/sisteme de casti foarte bune. Dar si reciproca e adevarata, asa ca nu are sens sa generalizam in mod periculos)

eu unul privesc cu destula reticenta revelatiile bruste pe care le are cineva care pana de curand asculta pe "DAC Benchmark DAC 1, avand un PC ca transport". Chiar daca acum are acces la o sursa foarte buna, faptul ca educatia si concluziile de pana acum s-au construit pe Benchmark DAC 1 + PC nu il fac sa aiba aparatul intern si intelegerea necesare pentru a vorbi in mod fundamentat despre
"Neutralitate si liniaritate in frecventa, fara cusur / Extensie foarte buna in frecventa la ambele capete ale spectrului." Iar fraze de genul "Rezolutia scoate in evidenta toate defectele inregistrarilor, asa ca fiti pregatiti sa puneti la pastrare anumite discuri" ma fac sa il cainez pentru drumul gresit pe care se afla - tocmai si-a facut un "sistem neiertator cu inregistrarile slabe" - condoleante!
Serios, ma umfla rasul, suntem inconjurati de hoarde de sculofili care nu au ascultat vreodata un sistem frumos capabil sa redea coerent o muzica frumoasa, insa peroreaza despre caracteristici ale sunetului, precum orbul care povesteste cum arata culorile.
Pentru asta trebuie timp. Si muzica. Si inteligenta. Si bun simt. Si simtul ridicolului, ca sa nu te apuci sa macani despre ce nu stii doar pentru ca altii o fac :)
Parerea mea
(Gabriel_Wo, te rog sa nu o precepi ca pe o interventie belicoasa, asta a fost un excurs generalist despre o chestiune care imi sta pe creier. Iar declansatorul l-a constituit povestirea ta. La fel de bine, sau poate in primul rand, consider ca cele spuse mai sus se aplica ascultatorilor de boxe).

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

domnujim wrote:"Neutralitate si liniaritate in frecventa, fara cusur / Extensie foarte buna in frecventa la ambele capete ale spectrului." Iar fraze de genul "Rezolutia scoate in evidenta toate defectele inregistrarilor, asa ca fiti pregatiti sa puneti la pastrare anumite discuri" ma fac sa il cainez pentru drumul gresit pe care se afla - tocmai si-a facut un "sistem neiertator cu inregistrarile slabe" - condoleante!
super! :lol:
domnujim wrote:Serios, ma umfla rasul, suntem inconjurati de hoarde de sculofili care nu au ascultat vreodata un sistem frumos capabil sa redea coerent o muzica frumoasa, insa peroreaza despre caracteristici ale sunetului, precum orbul care povesteste cum arata culorile.
Pentru asta trebuie timp. Si muzica. Si inteligenta. Si bun simt. Si simtul ridicolului, ca sa nu te apuci sa macani despre ce nu stii doar pentru ca altii o fac
Parerea mea
si mai tare! :lol: :lol:
Nu stiu ce o sa mai zici daca apare Greierasul (felicitari pentru el, totusi, de la o vreme s-a retras si ii urez sa ramana asa ca bine face !) si-ti explica (dupa poze, nu intotdeauna are scheme :roll: ) cum iti suna sistemul de acasa, cat si cauzele ! :lol: :lol: :lol:
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Nathan M. Milstein, un celebru violonist de origine evreiasca nascut in anul 1904 la Odessa, in imperiul tarist. Face parte din careul de asi a formidabilei scoli rusesti si sovietice de vioara, alaturi Jascha Heifetz, Leopold Auer, David si Igor Oistrach sau Leonid Kogan. J. Heifetz ii inspira pe parintii tanarului Nathan, sa studieze vioara. Va studia la Conservatorul din San Petersburg si cu David Oistrah.

Are cele mai bune versiuni pentru o interpretare clasica a Partitelor si Sonatelor ptr vioara solo de Bach !

1. Bach: Sonatas and Partitas for Solo Violin, Nathan Milstein, Deutsche Grammophon, 2cd, 1998..editat initial pe 3LP in 1975, editie cd initiala in 1990, 2 editii japoneze, din care una SHM CD.

Pentru aceasta inregistrare, Milstein va primi prestigiosul premiu Grammy in 1975.

http://www.clicmusique.com/-pi-30296.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Face parte din acele albume pe care un meloman este obligat sa le aiba in rafturile sale!

Interpretare uluitoare, pur si simplu este una dintre cele mai mari performante din toate timpurile.
Chaconne, cea mai importanta si dificila lucrare pentru o vioara, este interpretata aici magnific, avand o latura intima si o eleganta patriciana. Lucrarea in sine ne este redata cu acea aura misterioasa, cu o respiratie aproape mistica, cum nici un violonist nu au putut sa o mai faca.
Milstein nu introduce acel vibrato in momentele corespunzatoare decat judicios, acolo unde multi violonisti abunda si deseori deranjeaza. O precizie tehnica de bistiriu, in special in latura tonala.

Foloseste o vioara Stradivarius din 1716.. Goldman. El a redenumit aceata vioara Stradivari ..Maria Tereza, in onoarea fiicei sale Maria, care este sotia unui duce de Spania, descendent al Papei Pius al VI lea. Lume grea.. :)

Calitatea sonora este excelenta, ton dinamic, intrumentul are corp, tempo echilibrat.

Anterior a inregistrat acest ciclu la EMI, o versiune provenita din anii 50. Editii pe vinyl 3LP EMI si Capitol, editie americana din 1957. Editie digitala in 1993, o reeditare EMI Tape Master in 2012.

2. Bach: Sonatas & Partitas, Nathan Milstein, editie initiala

http://www.allmusic.com/album/bach-sona ... 0001405985" onclick="window.open(this.href);return false;

Editie seria Tape Master

http://www.prestoclassical.co.uk/r/EMI/6787412#listen" onclick="window.open(this.href);return false;

O interpretare redata din primele auditii destul de austera, dar aici Milstein gaseste o modalitate de a reda piesele cu o adancime si o caldura interiorizata, pe alocuri trista. O prezenta spontana, fata de editia DG ulterioara.

Vibrato folosit aici nu este somptuos, dar tonul viorii este articulat, expresiv, aristocratic.

Transfer digital reusit, sunetul albumului este limpede, expansiv, cu o prezenta sonora mai buna si mai clara decat cea din 1975, de la DG !

Eu detin ambele versiuni si imi este imposibil sa fac o clasificare intre ele ! Milstein o prefera pe cea de a doua versiune..

Recomandare absoluta !

Includ si versiunile lui Itzhak Perlman, editie initiala EMI din 1990, reeditare seria Tape Master in 2011 si pe Hilary Hahn, cu un album de debut la 16 ani !.., o versiune partiala semnata Sony Classical in 1997. Premiat cu Diapason D or si Choc, premiul absolut a celor de la Choc du Monde de la Musique.

Personal am dat din intamplare in 1998 de Hilary Hahn, citind un nr din revista franceza Choc du Monde de la Musique si flerul meu mi a zis de atunci, ca tanara Hilary, o pustoaica pe atunci, o americanca cu origini evreiesti, va distorsiona lumea violonistilor, in sensul bun al cuvantului. :)

3. http://www.prestoclassical.co.uk/r/EMI/0852812#listen" onclick="window.open(this.href);return false;

4. http://www.allmusic.com/album/hilary-ha ... 0001814852" onclick="window.open(this.href);return false;

Pe aceste discuri Perlman foloseste o vioara renumita..Soil facuta de eternul A. Stradivari in 1714, care i a apartinut lui Sir Menuhin.

Istoria viorii lui H. Hahn, este una extrem de interesanta, fiind o copie din 1864 facuta de Vuillaume, cel mai bun vestit lutier din acea vreme. Statul italian ii va da pe mana acestuia sa reconditioneze celebra vioara apartinuta lui N. Paganini ..Il Cannone Guarnerius din 1743. Acesta o va face dar in acelasi timp va mestesugi una absolut identica cu cea istorica, respectand cele mai mici detalii ! Copia a fost atat de perfecta, incat nici Paganini nu le a putut distinge una de cealalta, pana nu a observat diferente subtile in ton. Copia a fost daruita unui elev, de catre Paganini. Ei, domnilor, aici poate fi vorba de audiofilie curata ! :wink: Pe ea a mai cantat si Shlomo Mintz si Regina Carter.

In prezent vioara originala se afla expusa la Genova, in muzeul Palazzo Doria Tursi, fiind donata initial de Il Diavolo, orasului genovez, considerata o comoara nationala.. Sunt si eu un fericit, ca am vazut o postata in vitrina. :)

Intr un interviu, Hahn afirma ca nu si paraseste aproape niciodata instrumentul din vedere!

Cele 4 albume prezentate le am ascultat, detin doar 3 dintre ele, pe langa cele 2 exemplare pe o vioara baroca, prezentate anterior..

Perlman si Hahn deopotriva, au o prestanta majestoasa, ambele albume avand gravat pe ele un sunet de un nivel superior, cu o claritate deosebita. Ambii exceleaza in partea Chaconnei.

Alte interpretari ce se remarca, pot fi considerate si cele cu Jascha Heifetz la RCA Gold Seal, 2 versiuni semnate Henryk Szeryng, una mai veche la Columbia, reeditata si de Sony si una mai recenta la Gramofonul teuton, o varianta Arthur Grumiaux si reeditari la Philips si una istorica, mai speciala, facuta de George Enescu in anul 1940 si gravata la casele de discuri IDIS in 1999, Classica D oro label si Naxos.

http://ponlaotravez.com/album/id:383667 ... sco___1940_" onclick="window.open(this.href);return false;

Bach mit uns !

..................
Domnule Jim, nu va suparati ca doar stam pe aceleasi baricade! Avem nevoie de Dvs. :)

Eu am preluat doar un text nevinovat referire la analiza unui audiofil ceva mai tanar, care printre altele, mai are si un sistem de boxe Focal..

Daca sunt singurul criminal meloman de pe acest forum si am inceput sa va deranjez in cateva fraze, personal imi dau demisia de onoare! Oricum toate acestea tin de domeniul unei nuvele suprarealiste sudamericane..Se observa ca, Muzica nu uneste, ci dezbina in cel mai pur stil romanesc. O fi concurenta ?..Ita est!
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

Gabriel_Wo wrote:nu va suparati ca doar stam pe aceleasi baricade! Avem nevoie de Dvs.
si tu vorbesti in numele a mai multi ?! (parca am mai intalnit aceasta atitudine la altcineva... :roll: ) Care e compozitia grupului al carui purtator de cuvant esti ?! E cumva un grup de savanti sovietici de la Vocea Rusiei ?! (ma refer la aia din Siberia unde nu a ajuns vestea colapsului).
Gabriel_Wo wrote:Daca sunt singurul criminal meloman de pe acest forum si am inceput sa va deranjez in cateva fraze, personal imi dau demisia de onoare! Oricum toate acestea tin de domeniul unei nuvele suprarealiste sudamericane..Se observa ca, Muzica nu uneste, ci dezbina in cel mai pur stil romanesc. O fi concurenta ?..Ita est!
nu e cazul sa te autovictimizezi ca nu deranjezi pe nimeni din ce sunt eu informat (si daca era cazul iti aduceam la cunostinta). Trebuie sa privesti si partea buna, te asigur, Muzica (si pasiunea comuna pentru aceleasi domeniu) uneste, cel putin pe aici prin partile Bucurestiului (culmea, chiar si oameni cu opinii politice diferite!).

Bach mit uns ! Бах с нами !
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Nu inteleg cum de la ce am spus eu s-a ajuns la
"Daca sunt singurul criminal meloman de pe acest forum si am inceput sa va deranjez in cateva fraze, personal imi dau demisia de onoare! Oricum toate acestea tin de domeniul unei nuvele suprarealiste sudamericane..Se observa ca, Muzica nu uneste, ci dezbina in cel mai pur stil romanesc. O fi concurenta ?..Ita est!"

Tocmai pentru a evita derapaje de orice fel am scris:
"te rog sa nu o precepi ca pe o interventie belicoasa, asta a fost un excurs generalist despre o chestiune care imi sta pe creier. Iar declansatorul l-a constituit povestirea ta."

Credeam ca am fost suficient de explicit - acel post al meu a fost unul retoric, care nu avea nici o incarcatura personala in ceea ce te priveste, nu dorea sa te combata, doar am folosit relatarea ta ca punct de plecare pentru a vorbi despre ceea ce vad eu ca fiind niste probleme de masa ale peisajului audiofil inconjurator. Fara nici o legatura cu tine. Sa repet? Doar am folosit acea relatare ca punct de plecare? Fara sa vizez in nici un fel persoana si ideile tale?

Am obosit de mult de contraziceri, banuieli insidioase si prostii despre concurenta, dealeri si alte tampenii. Nu vreau sa ma implic in astfel de discutii.
Sunt un om suficient de inteligent ca sa pot exprima fix ceea ce doresc sa spun. Asa ca nu e cazul sa se subinteleaga nimic dincolo de ce scriu in mod explicit.

Daca nici acum nu am fost suficient de clar, imi pare rau, propun sa depasim momentul, daca se poate.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

S a notat, Maestre..pace si amicitie intre popoare! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Anglia nu a fost o Excelentza in muzica, precum Germania, Italia, sau Franta, referandu-ma aici doar la muzica preclasica. Daca sonoritatea germana se poate caracteriza printr o spiritualitate inalta, prezenta sub forma unificata a unor tehnici compozitionale riguroase si logice, muzica franceza prin melancolie, profunzime si rafinament, cea italiana prin exuberanta si vivacitate, compozitiile baroce ale Angliei, au acea retinere a emotiilor si o sobrietate intelectuala.

Cele mai importante nume muzicale ale Angliei, sunt John Dowland, compozitor din perioada elisabetana, post renascentista, poet, muzician de curte si prieten de taina a reginei Elisabeta I, ce se va remarca prin lucrari superbe ptr lauta si cunoscute piese vocale, piese pentru virginale, precum si cunoscutele imnuri de dragoste ..Come Again, Sweet Love, In darkness let me dwell sau Flow my tears.
Thomas Morley, Gibbons, Thomas Tallis, W. Byrd si John Taverner, importanti muzicieni si compozitori renascentisti, se fac cunoscuti prin compozitii corale sacre.

Daca orga, clavecinul si vioara sunt principalii performeri in barocul german, violoncelul in cel francez, vioara si viola da gamba in republica venetiana, centrul muzical ce va reprezinta Italia istorica, compozitorii englezi si scotieni vor excela prin lauta renascentista, care este diferita de o archilute si cea baroca germana sau franceza.

Nume de seama precum..Dowland, Anthony Holborne, Thomas Robinson, Th. Campion,
J. Johnson, Daniel Bacheler, au lucrari incantatoare ptr lauta, gravate in special la Virgin Classics Veritas, Harmonia Mundi France si Naxos.

Principalul exponent al barocului englez ramane Henry Purcell, nascut in anul 1659, in Westminster si mort in 1695.

Compozitiile sale au influienta din stilismul francez si cel italian si se vor remarca prin opere teatrale importante, precum Dido and Aeneas, King Arthur, The Fairy Queen, opusuri vocal instrumentale ca,...Music for the Funeral of Queen Mary, lucrari precum Music for a While sau O, Solitude si muzica de camera ptr instrumente pe corzi.

John Jenkins, un compozitor putin cunoscut de marele public, mai ales de la noi, traieste intre anii 1592 si 1678. Va dezvolta lucrari pentru confrerii de viole, fiind influientat de doi precursori, Ferrabosco si Lawes. Insusi regele Carol I a Angliei, a comentat ca Jenkins a facut minuni pe un instrument neglijabil., referindu se la viola lyra.

Pe mormantul sau din biserica St. Peter din Norfolk, stau scrise..
.....................................
Under this Stone Rare Jenkins lie
The Master of the Musick Art
Whom from the Earth the God on High
Called up to Him to bear his part.
Aged eighty six October twenty seven
In anno seventy eight he went to Heaven.
In God We Trust.
........................................

Ma voi opri pe moment, doar la un album ce mie personal imi este foarte apropiat.

John Jenkins, Consort Music For Viols in Six Parts, cu Hesperion XX, Jordi Savall, editie initiala la Astree in 1991, reeditat la Astree Fontalis in 1992, Astree in 2001 si Alia Vox in 2009.

http://rateyourmusic.com/release/album/ ... ts__savall_/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.allmusic.com/album/jenkins-c ... 6732#no-js" onclick="window.open(this.href);return false;

Albumul cuprinde un repertoriu absolut minunat de Pavane si Fantesii pentru mai multe viole.
In formatia condusa de Savall, apare si renumitul violoncelist italian, Paolo Pandolfo.
Lucrarile in sine prezente, necesita o abordare de o claritate extrema. Farmecul povestii noastre, ne este redat tocmai de sunetul din lemn arhaic a instrumentelor vechi folosite de performeri. Savall insusi, foloseste in mod curent o viola da gamba Barack Norman facuta la Londra in 1697.

Captarea sonora de pe pe acest album este clara si precisa, in bunul renume al casei de discuri franceze Astree Auvidis.

http://www.violine.at/norman.html" onclick="window.open(this.href);return false;

God Save the Queen ! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Pe G.F. Handel, intentionat nu l am trecut in galeria anterioara a muzicienilor englezi, el fiind german get beget, nascut la Halle, in Saxonia.
In preajma anului 1712 se stabileste devinitiv la Londra, unde va deveni compozitorul curtii regale britanice. Va compune imnuri de curte, precum acel celebru Coronation Anthems, opere, precum Rinaldo si Alcina, lucrari instrumentale si suite, cele mai cunoscute fiind Concertele Grossi opus 3 si opus 6, ..Muzica apelor si Foc de artificii..sau concertele pentru orga si orchestra si oratorii, avand modele vechi testamentare, precum Iuda Maccabeul si Solomon.
Cununa operei handeliene este Messiah, cel mai important oratoriu din istoria muzicala, pe langa cele ale lui Bach..Pasiunile dupa Matei, Pasiunile dupa Ioan, Oratoriul de Craciun ..sau Anotimpurile si Creatia de Joseph Haydn.
Libretul din Messiah, este scris in limba engleza. Next.. :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

...Lift up your heads, O ye gates,
and be ye lift up, ye everlasting doors,
and the King of Glory shall come in.
Who is this King of Glory?
The Lord strong and mighty,
the Lord mighty in battle.
The Lord of Hosts:
He is the King of Glory.

Psalms 24

G.F. Handel compune in anul 1741, timp de 24 de zile, cel mai cunoscut oratoriu din istoria muzicii..Messiah.
O minune ? Inspiratie divina ? Legenda ne spune ca, Handel a scris muzica pentru acest oratoriu fiind cuprins de o fervoare inspirata de catre Divinite, in timp ce compunea masurile corului Hallelujah, el va cadea intr o adevarat transa divina, spunand ca a vazut ..Tot cerul inaintea lui..!
Un fapt fictiv sau o realitate, acum pentru noi putin mai conteaza, ce stim este ca acest cor Aleluia, este cea mai cunoscuta si cantata piesa din istoria muzicii!
La sfarsitul manuscrisului, Handel a notat initialele..SDG..adica Soli Deo Gloria.., Numai lui Dumnezeu slava.

Handel va fi influientat in special de barocul italian in compozitiile sale, el studiind muzica la Halle si multi ani in Italia, inainte de a se stabili definitiv la Londra in 1712.
Prima reprezentare Messiah va fi la Dublin, Irlanda in anul 1741 si la Londra in 1743. Exista unele variante ce reprezinta acest opus sub nota> Messiah, varianta Dublin, 1742.

Mozart, va compune si el o varianta dupa acest oratoriu de Handel, cu libretul in limba germana, interpretare evident clasica, in care rolul contratenorului va fi inlocuit cu cel a unei mezzo soprane sau altiste, in acest caz fiind prezenta si o orchestra de mai mari dimensiuni.

O versiune aproape completa a fost emisa pe 78 rpm in 1928, de atunci lucrarea a fost inregistrata de foarte multe ori.

Prezint cateva interpretari pe care eu le consider cele mai bune.

1. Messiah, cu John Eliot Gardiner, English Baroque Soloists, ed initiala 3LP si 3CD Philips, Polydor, aparute concomitent in 1982, anul aparitiei pe piata a primelor discuri compact! Reeditare in 1992 si 2003 pe 2cd, ultima aparitie fiind la DECCA Universal, ce o am si eu. In ultima vreme mai multe inregistrari vechi de la Philips Classics sunt matritate la DECCA!

Albumul are si una dintre cele mai frumoase si expresive coperti, pe care eu le am vazut.

http://www.classicalm.com/en/compositio ... t-Gardiner" onclick="window.open(this.href);return false;

In opinia mea, ar fi cea mai cea mai echilibrata inregistrare cu Messiah. Pe album apar 5 solisti, precum si Saul Quirke, un copil. Copii solisti apar des in intepretarile relativ mai noi, pe lucrari sacrale de Bach si Handel, incepand cu anii 70..80, fiind stiut faptul, ca acea perioada in biserica catolica, luterana si calvina, femeilor nu le era permis sa cante in incinte.

Gardiner are aici cea mai buna instrumentare, toata autentica, solistii, corul, tempo ul si dictia fiind perfecte !
Spre deosebire de variantele pufoase in care apar coruri si orchestre mari cu orchestre mari, unde acel vibrato folosit intens, oboseste ascultatorul, aici MUZICA este un intreg singular, ea curge lin si curat, dimesiunea grandioasa a oratoriului, aici fiind intima.
Ariile in interpretarea basului Robert Hale si a tenorului Anthony Rolfe Johnson sunt minunate, voci bogate cu un timbru perfect.
Calitatea inregistrarii este una foarte buna, fiind una dintre primele aparitii pe un compact disc!
Sunet echilibrat, luminos, o claritate maximala, o balansare f. buna, totusi iese in evidenta o relativa absenta a basului mediu si de jos, dar treaca asta de la noi.. :)

2. Messiah, Trevor Pinnock, The English Concert and Choir, editie Archiv Produktion din 1988, reeditare in 2006.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG%2BArchiv/4775904" onclick="window.open(this.href);return false;

Mezzo soprana Anne Sofie von Otter cu o voce elocventa si contra tenorul Michael Chance, radiant, unul dintre cei mai buni haute contre din lume, ironia sortii fiind ca el apare in The Monteverdi Choir al lui Gardiner, doar un simplu cantor. John Tomlinson, un bas o voce puternica, patrunzatoare, acel weighty sound. O extraordinara rezonanta si adancime a vocilor! Orchestra este fluida, cu o distributie optima.

In ce priveste calitatea sonora, textura este clara, sunet cu un bun balans, warm.

3. Messiah, cu Christopher Hogwood, Academy of Ancient Music, editat initial pe LP in 1990, la L'Oiseau Lyre, Decca, editia digitala in 1991, 2cd. Reeditare L'Oiseau Lyre. Editie pe DVD la Warner Classics, in 2005, inregistrare din catedrala Westminster, din Londra.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Decca/4304882" onclick="window.open(this.href);return false;

O versiune speciala din 1754. Se remarca 2 soprane de exceptie Emma Kirkby si Judith Nelson, Kirkby aici fiind absolut minunata, cu o voce pura si vibranta, plina de gratie, cum extrem de putine soprane de pe lumea asta o au, precum si tenorul Paul Elliott, unde aici este sublim !
Interpretare plina de vitalitate si emotionala, Maestrul Hogwood fiind un handelian prin excelenta.
Calitate tehnica a albumului este savuroasa, de calitate.

Am mai remarcat si alte inregistrari, unele noi, cum ar fi cele cu The Sixteen, Harry Christophers, de la Coro si cu Stephan Layton, Britten Sinfonia de la Hyperion.

Dintre inregistrarile vintage ar fi de mentionat cea cu Sir Thomas Beecham, de la RCA Gold si cea cu Sir Colin Davis, London Symphony Orchestra and Chorus, la Philips in 1966.
Aceasta cu Davis, mie imi place mult, nici nu ai zice ca s ar desprinde din secolul trecut, are voci credibile, orchestra ce respecta autenticitatea istorica, un cor admirabil ! Sunetul este dinamic, cu o buna rezolutie.
O editie minunata, ce o recomand amatorilor de interpretari clasice!

Editie Philips Duo din 1993...http://www.prestoclassical.co.uk/r/Decca/4383562" onclick="window.open(this.href);return false;

Reeditare ... http://www.prestoclassical.co.uk/r/Philips/4647032" onclick="window.open(this.href);return false;

Editie DECCA pe blue ray audio!

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Decca/4785396" onclick="window.open(this.href);return false;

Messiah, sub aranjamentul cu Mozart, a fost revizuita cu orchestra de mai mari dimensiuni.

Personal in acest caz am doar o singura editie ce o pot recomanda, numai asta o am.

Messiah, arr. W.A. Mozart cu Sir Charles Mackerras, ORF Chor und ORFSymphonieorchester, editie Archiv Produktion, din 1990.
Are in distributie doar nume mari precum Birgit Finnila, Edith Mathis, Peter Schreier si Theo Adam! Toti unul si unul :) Adam, Schreier, Mathis chiar sunt solisti de mare renume, ce reprezinta barocul!
Aici grandoarea sonoritatii barocului englez a fost inlocuita cu mare fast si succes de instrumentele clasice vieneze.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG%2 ... 2#download" onclick="window.open(this.href);return false;

Mackerras mai are o versiune la casa de discuri engleza Signum, 2cd, aceasta putand fi achizitionata la librariile Humanitas si Carturesti la 90 lei.

..............................................

Him that sitteth upon the throne,
and unto the Lamb, for ever and ever.
..Revelation
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Daca tot in primavara asta Rasaritul se gaseste pe val, cu masive retrocedari de terenuri si tresariri de orgolii imperiale, va semnalez o inregistrare relativ noua!

Tchaikovsky: Violin Concerto in D and Sibelius: Violin Concerto in D minor, cu Leila Josefowicz vioara, Academy of St. Martin-in-the-Fields, Sir Neville Marriner. Editie initiala la Philips, din 1995. Editie japoneza Philips in 2006, reeditare DECCA in 2009.

Editie europeana Philips

http://img3.douban.com/lpic/s4345565.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Varianta japoneza

http://www.billboard-japan.com/goods/detail/220383" onclick="window.open(this.href);return false;

Debut recording!

Sub bagheta lui sir Marriner, lumea muzicala i a cunostinta cu o tanara violonista de numai 17 ani !, Leila Josefowicz, o canadiana cu radacini evreiesti. Sub conducerea maestrului, amintesc ca vor debuta in aceiasi perioada, tot la Philips, Viktoria Mullova cu 2 concerte Mendelssohn Bartholdy si japoneza Akiko Suwanai cu concertul de Bruch si Fantezia Scotiana!

Din primele masuri, Leila isi arata clasa precoce! Pe acest disc, debutantei i se dau pe mana doua viori istorice. Astfel in concertul lui Ceaikovski foloseste un Ruby Stradivarius (nu, Jack Ruby! :lol: ), iar la Sibelius, Ebersolt Guarneri.

Doua concerte foarte dificile de interpretat chiar si pentru un venerabil, in care Josefowicz le va face fata cu brio. Doua variante frumoase, concertul lui Sibelius, aici fascineaza. Performera este vioaie, orchestra precisa in buna reputatie a lui Marriner. Cadenza este executata briliant, pe masuri standard. Fata de vioara Stradivarius, care mie personal imi pare bright, mai acut, dar cu un timbru remarcabil, interpretarea pe un Guarneri lasa loc multor efecte uimitoare, avand un sunet mai cald. Paleta suflatorilor din orchestra are o exprimare bogata.

Trilurile viorii fascineaza din prima clipa, frazarea viorii este poetica. Muzica lui Sibelius se desfasoara are sub o intonatie grava, fata de Ceaikovski care are un lirism accentuat, o haina transparenta.

Sunetul discului este clar, precis, in buna reputatie a casei Philips, totusi singura mea obiectie ar fi volumul usor diminuat, ce te obliga sa misti olecutza potentiometrul. Niet problema, i l rotesti si gata! :)
Premiat cu Diapason D or!

Recomand achizitionarea acestui disc imediat, eu am avut sansa sa l achizitionez in stare imaculata, dar desigilat..

O alta varianta teribila cu Ceaikoski si Sibelius este cea cu Jascha Heifetz de la EMI Reference, din Perioada de aur, inregistrata in 1930!

Näyttää hyvin :!:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Azi, din nou Italia! :)

Daca Franta isi va incepe formidabila sa aventura muzicala in cadrul scolii de la Notre Dame din Paris, in sec XII..XIII, unde se va pune bazele muzicii polifonice, avandu i drept magistrii pe Leoninus, Plainchant si Perotin, scolile polifonice din provincia Aquitaine, continuand in sec al XIV cu Guillaume de Machaut, in Anglia, Londra va fi curtata de ilustrii ei compozitori precum Dowland si Purcell, Germania va misuna de acei Minnesingers, incepand cu sec al XII, aici vizionara si ilustra compozitoare Sf. Hildegarde von Bingen, o celebra abatesa benedictina, mistica, scriitoare si filozoafa, cu Orlando di Lasso, culminand in cele din urma cu lacasul zeilor din Bayreuth, oprindu se la muzica lui Richard Wagner, Olanda candideaza cu Dufay si un Josquin des Prez, in pen. Iberica maurii vor avea o influienta importanta in dezvoltarea arhitecturii si a muzicii, un important aport va fi dat de creatiile din cadrul catedralei de Toledo, cu acei compozitori mezoarabi din sec XV, un Tomas de Victoria, in sec al 16 lea, in Cehia un Adam Michna, in Transilvania, renascentisii Bakfark si J. Honterus, in Italia germenii muzicali medievali vor aparea in cadrul Bisericii din Roma, scoala milaneza si Catedrala din Benevento incepand cu perioada bizantina din sec VI, continua cu cel mai important compozitor al Contra reformei, Palestrina, muzica italiana va atinge apogeul in perioada ei baroca incepand cu anul 1600 in Venetia !

Exista cateva formidabile albume cu muzica bisericelor primare romane, in interpretarea celor de la Ensemble Organum, condusa de Marcel Peres, cu participarea renumitului psalmist grec Lycourgus Angelopoulos, editate de HM France.

Cei mai grozavi lutieri vor excela in orasul Cremona, (pe langa cei germani, aici fiind Jacobus Stainer) ..varful lor de lance fiind reprezentata inca din jurul anului 1550 de Amati, urmat fiind de Stradivarius, Guarneri del Gesu si Testori, precum si alti manufacturieri mai putin cunoscuti. Un amanunt important ptr noi, romanii, este ca aceste formidabile instrumente ce azi se pot licita cu sume fabuloase, se faceau si cu lemn adus din zona Carpatilor rasariteni.
Suprema este o viola Stradivari estimata acum la 33.000.000 de dolari, facut din lemn adus din padurile zonei Putnei, Suceava !

Asadar barocul italian avea toate premisele, sa poata suna bine ! :)

Claudio Monteverdi, nascut tot la Cremona ! este cel mai important compozitor italian ce va face tranzitia in muzica, de la Renasterea tarzie la baroc, fiind considerat totodata si PARINTELE OPEREI italiene!
El este un compozitor aproape deloc interpretat in Romania, aici doar corul Madrigal a facut o, dar NU la standardele ansamblurilor occidentale.
A fost multi ani preot si cantaret in celebra basilica San Marco din Venetia.
Pe langa numeroase cicluri de madrigale, in total 9 la numar, compozitii instrumentale, misse ptr diferite voci, a compus si mai multe opere importante precum Orfeo, cu teme din mitologia greaca, toate avand o formidabila muzicalitate, cu o scenografie debordanta.

Dar cea mai importanta lucrare a sa este una religioasa, Vespro della beata vergine, compusa in anul 1610, fiind o intreaga asimilare de piese vechi liturgice, Antifonii cantate in cadrul vecerniei Fecioarei Maria, motete si psalmi, cuminand cu un Magnificat.
Face parte din careul de asi a marilor opusuri vocal instrumentale, pe langa Messiah de Handel, Pasiunile si Oratoriul de Craciun de Bach si Requiem ul lui Mozart, eu personal gasind o daca nu cea mai profunda, atunci una dintre cele mai muzicale si coplesitoare compozitii !
Este una dintre cele mai interpretate lucrari, in cazul ei existand zeci de versiuni, sunt cateva de forta, dar am sa ma opresc strict la ce detin eu.

O nota importanta este ca, Monteverdi nu a lasat o desfasurare exacta a pieselor, fiecare dirijor avand o libertate deplina de exprimare!

Vrem, nu vrem, trebuie sa i dam castig de cauza si in acest caz, lui John Eliot Gardiner, cu English Baroque Soloists, Monteverdi Choir si Majesties Sagbutts and Cornetts. Va mai amintiti poate de el, l am dar drept referinta data trecuta, in interpretarea lui Messiah.
Amintesc ca in aceasta compozitie, ansamblul de alamuri, are un mare aport!
Este o versiune inregistrata in 1974 direct dintr un concert din basilica San Marco, ce i reda o autencitate deplina.

Editat la Archiv Produktion, 1990 pe 2cd, reeditare in 1994, editie japoneza la DECCA in 1995. Varianta DVD din 1993, dar NU o detin si nu o voi descrie. Motivul ? Prefer ca muzica doar sa o ascult..

http://www.deutschegrammophon.com/en/cat/4295652" onclick="window.open(this.href);return false;

DVD>http://www.prestoclassical.co.uk/r/DG%2BArchiv/0730359

VIDEO INTEGRAL :!: >http://www.youtube.com/watch?v=IPM3tsX6Ch4

Aici avem de a face cu ceva absolut fascinant, un evantai de solisti de prima marime, o fabuloasa experienta si trairii a muzicii, un cor splendid cu o mare incarcatura emotionala.
Fara sa fortez lucrurile, o atribui ca facand parte din galeria celor mai bune albume editate vreodata!

Captarea sonora una este spectaculoasa, cu toate ca e live, eu nu am sezitat acea suparatoare reverberatie, sibilanta, sunet warm prin excelenta, are volum, eu cel putin in castile mele putand percepe acele fine detalii vis a vis de ecourile vocilor solistilor, fiind vorba aici de o biserica cu volum mare, cu un spatiu masiv, cantaretii fiind distribuiti in mai multe locuri, cazul cel mai elocvent fiind in piesa Duo seraphim, unde apar 3 tenori, ce apar din unghiuri diferite, in sensuri opuse ! Cu siguranta e nevoie de boxe scumpe ca sa ti dai seama ce se intampla acolo, cel putin pe incinte bugetare, nu o sa le poti percepe in pururi.. (Experienta personala, nu pot fi acuzat de o rea vointa ..
La aceasta inregistrare s au folosit incinte BW Nautilius!

O achizitie obligatorie, trust me ! :)

Locul secund este ocupat de Rinaldo Alessandrini, Concerto Italiano, Naive label, 2004, 2cd.
Inregistrat in incinta Palatului Farnese din Roma.
Allesandrini, cunoscut clavecinist si conductur, relateaza intr un interviu ca el insista asupra sunetul limbii italiene ca fiind este cheia pentru a canta muzica baroca italiana bine, limba italiana fiind o limba vocala pura, destul de saraca comparativ cu lb. engleza, dar unde vocalele intr un mod pur, elibereaza pasiunea in cuvinte si muzica si el crede ca solistii italieni pot face cel mai bine aceasta!

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Naive/OP30403" onclick="window.open(this.href);return false;

O exprimare originala a acestei lucrari, prelucrata de Allesandrini, la fel ca si Gardiner el omite aici antifoanele!
Inregistrarea este brilianta, o performanta corecta, voci clare, elastice, tenori superbi ce iti redau emotie, fara acel vibrato, o atmosfera intima, sunetul este warm.

Gabriel Garrido, cu Ensemble Elyma, Coro Madrigalia, Coro Antonio il Verso, Les Sacqueboutiers de Toulouse. Editie initiala a casei de discuri franceze K617 in 1999, 2cd, reeditare in 2003 si 2010 !
Premiata de 4 importante publicatii muzicale, CHOC du Monde de la Musique, Recomande par Classica, Repertoire 10 si Recomande par Opera, Platine!

http://www.arkivmusic.com/classical/Nam ... r=1#review" onclick="window.open(this.href);return false;

Aici Garrido foloseste 3 coruri, include antifoanele amintite anterior, atmosfera este monumentala, vivacitatea monteverdiana este admirabil restituita, tenorii au acel vibrato, ijn care se reda o adevarata liturghie spatiala.
Sunetul este slefuit, echilibru sonor este perfect !

A patra versiune pe care o prezint este cu Konrad Junghanel, Cantus Colln si Concerto Palatino, condusa de renumitul cornetist Bruce Dickey (care apare si pe versiunea lui Stubbs, la ATMA label).
Editie Deutsche Hamonia Mundi, 1995, 2cd, reeditare japoneza DHM.

http://www.answers.com/topic/claudio-mo ... ien-vesper" onclick="window.open(this.href);return false;

O abordare cumva tipic germana, mai austera, voci mai retinute, dar expresive, cu o intonatie admirabila, o traducere pura a pieselor monteverdiene, lutistul ca formatie, Junghanel avand in cazul sau, o bogata si meritorie experienta. O fac remarcata aici pe soprana germana Johanna Koslowsky, o voce extrem de frumoasa, cu un timbru remarcabil.
Sunet clar, in schimb volumul un pic mai redus ca celelalte.
Are una dintre cele mai frumoase coperti !

Nota redactiei>In magazine se gasesc in acest moment variantele cu Jordi Savall SACD si Ph. Herreweghe, ambele fiind excelente!
............................

Deo, hic et ubique !
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

Post Reply