- din punctul meu de vedere tot ce insiri aici este gresit. "Regimurile mai aparte" (care o fi alea ?!....dar in fine, eu NU sunt calificat tehnic sa port discutii atat de adanci) nu sunt rezolvate automat prin dublarea curentului furnizat de final. In practica am intalnit amplificatoare capabile sa furnizeze (conf. datelor tehnice si constructiei) curent foarte mare insa au sunat prost cu boxe chiar mediu sensibile conf. valorii SPL (care nici ea nu e un criteriu absolut). Contrar situatiei, amplifcatoare care nu se remarca prin valori mari ale curentului de iesire pot sustine mai bine aceleasi boxe impricinate.RaimondAudio wrote:Daca nu gasim date concrete , pentru a fi acoperitor, putem sa dublam necesarul de curent necesar. Mai departe cum s-a spus mai sus exista si niste regimuri mai aparte , hai sa le spunem tranzitorii care cresc necesarul de curent pe termen foarte scurt. Din fericire aceste regimuri apar destul de rar si in anumite conditii mai greu de intalnit in practica. Totusi, pentru a nu fi surprins pe picior gresit amplificatorul , sa mai adaugam inca odata curentul necesar.
Din real life - in prezent pot amplifica absolut minunat boxele Lyrr cu un integrat de 60W absolut banal construit in AB, fara traf mare, fara capabilitati deosebite, fara sursa de alimentare speciala, fara nimic din tot ce insiri acolo.
nu sunt inginer electronist si nici nu cred ca majoritatea userilor de aici au habar de toate astea.RaimondAudio wrote:a facem un calcul sumar. Voi vorbi de varfuri de curent si nu de curent RMS. Sa presupunem ca dorim 80W la iesire. Aceasta putere se imparte la 3ohm rezultand valoarea de 26. Extragem radicalul din ea si rezulta o valoare a curentului de circa 5A. Aceasta e valoare RMS, deci trebuie inmultita cu 1.41 rezultand un necesar de curent de circa 7A valoare de varf. La randul sau aceasta valoare o inmultim cu 3 si rezulta ca amplificatorul trebuie sa sustina cateodata amperaje de 21A. O valoare foarte mare care necesita un transformator de peste 500VA si condensatoare in alimentare , capacitate totala de peste circa 40.000uF. Din fericire siutatia descrisa mai sus e putin probabil sa apara in mod regulat astfel incat sa deranjeze urechea, deci cu valorile de mai sus ar cam trebuie sa nu fie deranj.
Te rog sa eviti astfel de texte pe acest forum (altfel ti le voi sterge) deoarece nu-si au locul si plictisesc ( de exemplu, era unul "greierasul" care cand nu provoca situatii tragicomice, plictisea cu texte din astea "pline de stiinta" ). Daca doresti discutii de genul asta vei gasi forumuri dedicate (unde poti discuta cu electronisti autentici.... in caz ca-ti vor accepta aceste abureli).
... Complicata poveste!... Parca nu mai vad subiectul din cauza padurii dese de tranzistori finali !RaimondAudio wrote:Necesarul de curent este doar o parte a povestii. Cum este pus la boxa acest curent (daca exista) este o alta poveste care deja complica lucrurile. Intra in discutie schema si componentele amplificatorului. Etajul de iesire e necesar sa fie dimensionat astfel incat sa nu lucreze chiar aproape de limita, deci sa aibe destui tranzistori finali.
Ce pot spune din real life (in calitate de ne-specialist si om fara pregatire) - am intalnit etaje audio de putere dotate pana si cu cate 10 perechi de tranzistoare finale pe canal si care nu "duceau" boxe pe care dealtfel, alte etaje audio cu doar o pereche de tranzistoare pe canal (nici macar de putere mare) le duceau ! Toata povestea asta cu "finalii multi" este o abureala tocmai buna pentru discutii semidocte pe internet. Ba si mai mult, am vaga impresie ca atunci cand folosesti tranzistori de putere in paralel e mai rau din punct de vedere al coerentei sunetului. E foarte greu spre imposibil la modul ideal de imperecheat tranzistoare. Idem si la lampi, eu prefer lampase cat mai simple si am o oarecare neincredere contra celor care folosesc lampi in paralel. Dar electronica este o suma de compromisuri, intr-un final se ajunge la o balanta de pierderi si castiguri iar judecata finala o da urechea.
ia zi, poti sti dinainte cum suna doar citind schema ?!RaimondAudio wrote:Mai departe sunetul placut sau neplacut tine de schema