momolo wrote:
Una din problemele pietei audiofile este.... clientul! Audiofil! Care daca vede ca e ieftin nici nu se mai oboseste sa asculte, e automat prost, inferior.
Ar merge o adaugire: problema este de fapt "clientul audiofil
tampit".
Dupa definitiile mele, "clientul audiofil", sau chiar audiofilul, este o specie complet inofensiva si cat de cat normala la cap.
Foarte pe scurt spus, este omul care din dragoste de muzica a descoperit ca sculele audio (mai mult sau mai putin scumpe, dupa caz/posibilitati) ii ofera ocazia sa aiba acces la adancimi ale mesajului muzical, pe care nu le-ar percepe in lipsa acelor scule. Sensibil fiind la mesajul muzical, va face tot posibilul sa amplifice calitatea redarii pentru a-si largi accesul la frumusete. Fiind un om inteligent si cu simt al sunetului/echilibrului, va sti unde sa se opreasca. Sistemul audio este pentru el un vehicul catre frumos, nu un scop. Eu cunosc astfel de oameni, ei chiar exista si sunt frumosi.
Un exemplu simplu: in clasa a 8a, cand mi-am schimbat pocnitoarea de casetofon Mekosonic cu semi-pocnitoarea de casetofon Elekta, am ramas socat de cate sunete si nuante muzicale auzeam in plus pe casete deja tocite. Stateam ca prostul cu ochii in difuzoare si nu imi venea sa cred cum suna de fapt Peter Hammill. Atunci ar fi trebuit sa ma declar audiofil, insa nu cunosteam conceptul.
Un al doilea exemplu: in unul dintre sistemele pe care le-am avut in timp, am avut ocazia sa compar cu cablurile de boxe Chord Signature pe care inca le folosesc (nu sunt ieftine, insa nici penibil de scumpe) 1) niste Kimber-uri de doua ori si ceva mai scumpe 2) niste Neotech de vreo 2000E si altele de 4000E. Rezultatul? Nici daca mi-ar fi fost oferite, nu as fi schimbat Chord-urile mele mai "ieftine" pentru celelalte. Mai proaste? Nu stiu, nu cred. Nepotrivite? Da. Mai scumpe? Ohoho ... !!
Pe de alta parte "clientul audiofil tampit" este, din pacate, fix cel descris de tine si subiect al glumelor stupide facute de diversi pogonici ... cunoastem cu totii. Din cauza speciei "client audiofil tampit" a devenit si termenul de audiofil unul perceput peiorativ. Asta deoarece, ca si in societatea inconjuratoare, soiul tampit e mai vocal si mai vizibil decat soiul inofensiv.
Ei bine, eu sunt audiofil. Si desfid pe orice prostan sa imi demonstreze ca as avea de ce sa imi fie jena.
In ceea ce priveste chestiunea rodajului.
Ma feresc sa emit legi despre sunet. Am avut vremuri cand o faceam. Dar dupa aia m-am apucat sa experimentez (cu mobile, cu pozitionari, cu multe scule, cu multe cabluri, cu picioruse, cu draperii, cu covoare, cu toate nebuniile care pot influenta sunetul unui sistem audio intr-o camera - in nebunia mea, imi faceam note de auditie pentru toate modificarile si testele). Fatalitatea a facut sa descopar ca ce parea lege intr-o situatie nu avea nici cea mai mica greutate intr-o alta. Iar modificarea unei simple variabile putea prabusi intreg castelul de carti de joc, ce parea perfectiunea intruchipata. In felul asta ce parea convingere ferma intr-o zi, devenea o gluma proasta a doua zi. Stiu ca suna pasareste ce zic, insa stiu ca sunt si oameni care stiu exact despre ce vorbesc.
In fine, de atunci prefer sa ma rezum la a relata experienta directa, cu variabilele implicate si atat. Fara legi. Daca asta foloseste cuiva, ma bucur.
Revenind la rodaj: in camera veche (in care totul era asezat cu obstinatie nebuna ca totul sa sune cat mai bine) lampile Electroharmonix KT88 puse pe un power Jadis DA7 au sunat de la frapant, la straniu si pana la enervant in primele 50 de ore. Dupa aceste 50 ore sunetul s-a apropiat al naibii de mult de ceva ce eu as putea numit perfect pentru mine. Diferenta a fost atat de mare, incat orice incercare de contrazicere nu o pot primi decat cu un zambet
(Sistemul era cu boxe Elac FS249, pre+power Jadis, DAC7 Audio Research, transport Rockna Wavequest, cablare completa Chord).
Legat de Gold Lion KT88. Cand le-am pus aveam din pacate o noua camera, cu mult inferioara primei. Din fericire, sistemul era altul, cu scule care in mod evident erau mai putin sensibile la vitregiile acustice ale camerei decat sculele vechi. Dar oricum, era clar ca acea camera nu punea complet in valoare sistemul (boxe Elac FS509, acelasi pre+power Jadis, transport+dac EMM Labs, aceleasi cabluri Chord). Variatiile despre care vorbeam mai sus au reaparut, de la ciudat la multumitor si pana la enervant. Pentru ca dupa aprox. 100 de ore totul sa fie ok. Nu a mai fost perfect
Camera nu imi permitea lucrul asta
Eu nu spun ca e cum zic eu. Pot accepta si acuzatia de auzenie (la care nu consider ca e necesar sa replic
). Ce spun e ca experienta mea mi-a aratat cele de mai sus, pe un sistem pe care eu il consider nu rezolut sau alte bazaconii, ci doar capabil de multa muzica si al naibii de multa frumusete.