Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

remoteviewer1 wrote: Si cand toate sperantele erau desarte si abandonate, m-a lovit vinilul dupa ceafa, si am inceput sa ascult cu nesat muzica clasica, imi place in special pianul. Identic am patit si cu muzica jazz, blues.
Sincer să fiu şi mie îmi place pianul (Sergei Rachmaninoff) în special 3-iul cu tot dramatismul lui...ar mai fi şi violoncelul (pe care îl ador) poate cele 6 suite de Bach interpretate de Pablo Casals...şi mai e muuuuult de spus. Nu mai spun de vioară şi altele.

Ai mare dreptate şi în jazz, blues se poate ajunge dincolo. Dar dacă tot simfonica e acolo şi e atât de imensă de ce aş mai căuta pe lângă.
Pentru cei care nu au ajuns încă la simfonică celelalte forme de exprimare (jazz, rock sănătos, blues) nu sunt o tranziţie greşită.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

oake, nu e sanatoasa pozitia de "taliban" si nici nu exista "cauza nobila" pentru care sa merite. Uite de exemplu, am niste LP-uri trase.... digital prin anii 80 (muzica clasica) si pun pariu ca ai cadea pe spate daca le-ai auzi, probabil ai zice iarasi treaba aia cu "analogul biruitor" (daca nu ti-as spune ca sunt masterizate digital), etc. Sunt inregistrate fantastic de bine, dinamica este imensa, treaba facuta cu scule digitale de la inceputul erei digitale.
Parerea mea este ca se poate calitate buna in ambele formate, analog si digital. Diferenta o dau "amanuntele". Este adevarat ca LP-ul inca se mentine lejer in top daca comparam cele 3 posibilitati pentru consumatorul casnic, CD, LP si fisiere. Insa asta nu e o conditie automata de calitate, cum spuneam, "amanuntele" sunt cele care fac diferenta, cateodata foarte mare si nu automat si nici la orice cost in favoarea LP-ului.
Parerea mea e ca problema scaderii calitatii audio pleaca in primul rand de la producator, de la masterizare si nu neaparat din cauza digitalului. Nu sculele sunt de vina ci omul care foloseste sculele. Pe deoparte e vorba si de consumator care in majoritate asculta din aparate prea slabe ca sa redea un minim de calitate, pe de alta parte e vorba de producator care vrea sa obtina o inregistrare care sa para "buna" pe toate aceste scule audio, de la iPod pana la sisteme audio de masina si diverse plastice sinistre. Pe vremurile HiFi, anii 50/60/70, consumatorul majoritar, cel care trebuia sa aprecieze si sa cumpere avea scule audio bune, cei mai multi ascultau din boxe facute din.... lemn :D , din scule azi socotite "vintage". Alea permiteau oricui sa-si dea seama de un anume nivel de calitate si astfel producatorul cauta sa obtina respectivul nivel. Ori azi majoritarul asculta din telefon sau iPod cu doapele in urechi, de cele mai multe ori mergand cu metroul, intr-un mediu zgomotos. Nici educatie muzicala nu mai exista la copii, pe vremuri eram toti obligati sa facem ore de muzica, si chiar daca nu se prindea nimic, ceva tot ramanea.
Practic e vorba de un "ecosistem" intre producator si consumator, nu e automat de vina digitalul si nici automat bun analogicul.
E vorba despre oameni, nu despre masini. Uite, de exemplu muzica clasica e falimentara de multa vreme. Prin anii 50....60....partial 70 muzica clasica reprezenta un sector important in industria inregistrarilor si aducea venituri. Insa incepand cu anii 80 care au debutat cu o criza economica severa, muzica clasica a cunoscut o cadere masiva in preferinta publicului consumator de inregistrari. Evident, a fost si cauza aparitiei si raspandirii aparatelor video, dintr-o data omul de rand nu mai era obligat sa mearga la cinema ca sa vada un film. Partea video i-a absorbit dintr-o data tot timpul liber si nu a mai ramas ceva si pentru partea pur audio.
Orice activitate economica pe piata libera trebuie sa aduca un profit, altfel nu are cum sa existe pentru ca nu gasesti pe nimeni sa aduca bani de acasa doar sa-i dea. Cand profiturile sunt mari, interesul creste, concurenta creste, calitatea si inovatia cresc. Si invers.
La un moment dat muzica clasica in industria inregistrarilor a decazut atat de mult incat au disparut case de inregistrari, drepturile au fost vandute unora care le-au luat doar pentru ca erau ieftine, falimentul a lovit adanc. Cumva si jazz-ul a patit la fel ramanand un sector de nisa cu incasari mici, deci interes redus, deci calitate cat se poate pe bani putini, inovatie spre zero, etc. Intr-un final a venit randul si muzicii pop, azi nu mai este ce a fost o data. Iar orientarea publicului majoritar consumator a mers catre partea vizuala, partea audio ramanand ceva ce insoteste partea vizuala.
Cumva cred ca in ultimul deceniu a aparut un fenomen contrar, in randurile consumatorului majoritar a aparut saturatia impotriva noilor tehnologii invadatoare (care ajung sa agreseze, sa streseze) si o mica parte se intoarce la "origini", adica audio fara video. Tehnologia nu merge liniar, cunoaste momente de exaltare si momente de repaos. E si o chestie omeneasca la mijloc, s-a mers intr-un ritm prea accelerat catre dematerializare. Ori omul nu se schimba peste noapte ci in generatii. Fiecare vrea sa tina in maini, sa simta greutatea, materia pentru care a platit. Pana la un punct este comoda dematerializarea (pentru ca omul este o fiinta lenesa prin definitie) insa pe termen lung creeaza nesiguranta si anxietate. Omul are nevoie si de materie, sa ne uitam la toate religiile, toate sunt indisolubil legate de materie, obiecte de cult, amulete, chestii de inghitit, materie, asta desi religia in sine este ceva imaterial! Fara materie nu se poate.... inca!
Astfel revine LP-ul prin componenta lui esentiala, este materie, este greu, este mare. Asa se explica inclusiv succesul la generatii tinere care nu cunosc nimic din ceea ce am trait noi.
Insa digitalul nu are nici o vina in sine, este doar o unealta, depinde cum o folosesti. Toata aceasta pozitie de "taliban analog" are cumva o explicatie, probabil la inceput doar entuziasmul descoperirii a ceva frumos insa trebuie pastrat totusi echilibrul si bunul simt.
Parerea mea este ca totul se reduce intr-un final la scara umana si nu la masinarii, nu la "fiare". Totul duce intr-un final la om, mentalitate, constiinta, educatie si in suma la scara de valori care se schimba foarte lent, in generatii si generatii. Intrebarea fundamentala ar fi - ne ajuta noile tehnologii sa devenim superiori ca fiinta umana?! Nu e chiar asa usor de raspuns.
Si inca ceva - am fost invatati sa credem ca mersul tehnologiei este neabatut de la inferior la superior aprioric, am fost crescuti in credinta ca mersul este liniar si tot mai sus. Insa chiar evolutia speciilor ne arata exemple uimitoare care dovedesc contrariul, mersul nu este intotdeauna liniar si nici mereu in sus, evolutia nu este mereu catre superior, modelele noi nu inlocuiesc intotdeauna complet pe cele vechi.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Foarte interesant ceea ce spune momolo:
Parerea mea e ca problema scaderii calitatii audio pleaca in primul rand de la producator, de la masterizare si nu neaparat din cauza digitalului
Eu am incercat sa repet aceasi patanie avuta cu vinilul si cu digitalul, cu partea de cd-uri caci inca nu exista fisiere vintage :lol: . Adica am achizitionat cd-uri mai vechi, facute prin anii 90 si am ramas destul de dezamagit de calitatea lor, suna cam sintetic pe un sistem mai decent, nu e nimic grozav la ele (din ce am achizitionat eu, acum nu inseamna ca sunt toate praf). Probabil erau si vremurile de vina in care se facuse deja praf industria... Am si eu niste viniluri masterizate digital si se aud foarte bine, deci nu as putea spune ca digitalul este automat rau si fug ca de dracu cand vad cuvantul.

Curios este faptul ca am mai salvat de la groapa de gunoi discuri de vinil produse de Electrecord, Melodia, etc. si unele dintre ele sunt foarte bune calitativ, in ciuda prezentei modeste (si a unor spori de mucegai bonus :) ), dupa parerea mea (superficiala poate) cred ca nu era foarte greu sa produci viniluri de calitate decenta atat timp cat exista un oarecare interes si probabil o piata. Odata cu disparitia cererii, probabil a disparut si calitatea. Nu-i nicio problema, vinilul creste in ultimii ani ca Fat-Frumos si ma inchipui deja in 30 de ani intr-un apartament pe planeta Marte savurand muzica in format analogic pe vinil :lol: .
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Kostas »

Unul din atuurile vinilului este si faptul ca permite transmiterea unui mesaj prin intermediul graficii , de multe ori foarte inspirate

http://m.youtube.com/watch?v=qFTWiTq5kOo" onclick="window.open(this.href);return false;
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Unele placi sunt teribil de murdare si poate nu avem timp:

https://www.youtube.com/watch?v=Wmh7Ziyo7i4" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Daca va uitati un pic mai jos la comentarii veti vedea ca este un tip care chiar a incercat metoda tipului de curatare dar...ce a observat e ca defapt tipul cu metoda lui cu doua carpe ...pur si simplu...uniformiza mizeria dea lungul discului si dispareau pur si simplu inaltele de pe disc.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

In linkul pus de mine mai sus exista descrierea si se si vede modul in care se facea o inregistrare in 1956, adica acele inregistrari de care azi ne minunam si sunt folosite pentru CD-uri audiofile, inclusiv XRCD-uri.
Urmariti comentariul:

https://www.youtube.com/watch?v=2u8OpI6NZt8" onclick="window.open(this.href);return false;

Exact ce am banuit, calea era simpla, un mixer, magnetofonul stereo, putine microfoane (in imagine se vad 4), se inregistra stereo desi LP-urile scoase erau mono. In comentariu se spune ca mai multe microfoane ar duce la pierderea fidelitatii si orchestra simfonica e tratata ca un singur instrument.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

When Albums Ruled the World:

https://www.youtube.com/watch?v=Em4kpy1YuNQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Documentary showing how the long-playing album changed popular music for ever between the mid 1960s and the late 1970s by allowing artists to express themselves as never before.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
Tarabostes
Posts: 42
Joined: 02 Apr 2014, 20:35

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Tarabostes »

In ziua de azi pe multe voci se foloseste autotune... multe instrumente sunt de fapt clape ( a se intelege pian electric cu sunet de instrument acustic).
Orice format analog in astfel de cazuri e deja un moft. Vocea aia nu mai e ce trebuie e ceva sinistru. Merita sa sune din sisteme coreene 7.1 din plastic :)) Pune o astfel de masterizare moderna pe un sistem bun si vei simti nevoia acuta sa o rupi la fuga spre baie. Suna de-a dreptu gretos...
"Fraged trancotar"

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Problema este cam asa, un sistem audio de calitate (inerent avand multa rezolutie) va arata calitatea sinistra a inregistrarilor moderne de muzica pop. Ca sunt fisiere sau CD nu conteaza, problema e sursa acestora. In primul rand se foloseste o compresie enorma cu scopul de a suna cat mai tare in iPod si alte asemenea dispozitive. La sistemele audio proaste, tare este echivalent cu mai bine. Ori tare se obtine printr-o compresie enorma care omoara complet orice urma de dinamica. Pe langa asta intervine balansul tonal care este stimulat nefiresc pe medie, sa iasa vocea in fatza in mijlocul haosului acustic al compresiei foarte mari. Unor producatori nu le ajunge si baga un fel de bubuiala de sus, elaborata ca sa dea impresia de bas pe difuzoare impotente, in primul rand in "doapele de urechi". Evident, bomboana pe coliva e tzatzaiala, absolut obligatorie deoarece toate sistemele proaste nu sunt capabile de a reda inalte. Intr-un final iese un fel de camila trecuta prin urechile acului care are totusi un efect de a da "bine" pe iPod si prin toate calculatoarele. Problema este educatia gresita, consumatorul se obisnuieste cu treaba asta cum se obisnuieste cu monoglutamatul de sodiu turnat cu sacul in mancarea unsuroasa de tip fast-food.
Peste toata problema e linia melodica (atata cat mai exista, sporadic printre urlete) simpla, oligofrena, parca de la scoala de neajutorati si evident, lipsa totala a mesajului din texte, cuvintele fiind doar un alt mod de a face zgomot sau unele texte au "subtilitatea" si "adancimea" unei telenovele, "pasiuni adanci si suferinde" pentru primitivi.
De obicei exista doar cateva teme principale pe care le-as sintetiza cam asa, 1) "Sunt cel mai ciumeg din parcare si sunt mandru de mine, ia uite cum am tras de fiare si ce tatuaje am!", 2) "Sunt un urangutan sau o maimuta in calduri, simt ca mor si caut sa mi-o trag cat mai urgent!", 3) "Mor de plictiseala, stau atarnat de craca si nu am nimic de facut, m-as da cu curul de pamant dar pana si de asta mi-e lene!", 4) "Ce m-as face fara droguri, e bucuria vietii mele de rahat!" si ultima care e suprema, 5) "Nu am inspiratie de nimic, sunt o leguma miscatoare si trebuie sa blabai ceva din gura ca sa nu uit ca-s totusi (inca) in viata pe care ar fi totusi funny sa mi-o iau!". Cam astea sunt in mare mesajele transmise tineretului bovin prin "muzica" de spalat creierul, in genere denumita pop. Ca tonalitate la moda este vocea sparta, vulgara, agresiva, ragitoare (in calduri), voci care zgarie pe timpan iar imaginea trebuie sa aiba musai tente sinistre, agresive, complicate inutil, neaparat pompoasa ca pentru gertzoiul frustrat care viseaza anesteziat cu chimicale, stimularea vizuala trebuie sa fie si ea violenta, vulgara, brutala si obligatoriu, sa contina elemente sexuale.
Si am mai constatat ceva, cu cat masa de consumatori este mai fara vlaga, mai flasca, anesteziata, legumicola, cu atat muzica trebuie sa fie mai violenta, vulgara, agresiva, tipatoare, amenintatoare, ragitoare.
In conditiile astea ce mai conteaza masterizarea analogica, LP-ul si alte fineturi ?! La ce ar mai folosi si cui ?! Mai ales ca se tinde ca furajatul sa fie alimentat direct din on-line, fara ca utilizatorul sa detina fisierul, doar isi conecteaza "doapele" la "teava" de imbecilizare si trage la nesfarsit avand unica multumire ca poate alege instantaneu din milioane de piese. Care, by the way, vor fi din ce in ce mai scurte deoarece s-a constatat ca fiinta consumatoare capata deficienta majora de atentie si mai mult de un minut nu poate sta pe aceeasi "melodie". Asta e un alt efect al dispozitivelor digitale cu fisiere, deficienta de atentie, piesele trebuie sa devina din ce in ce mai scurte deoarece consumatorul isi pierde atentia si interesul din ce in ce mai rapid. Probabil in viitor se va ajunge la un singur raget si gata, dupa care urmatoarea "piesa"!
Si mai e o chestie daca ma gandesc bine - monotonia indusa ca un drog. "Muzica" trebuie sa fie uniforma, monotona, trebuie sa aiba mereu aceeasi tema, defapt sa fie aceeasi cu doar mici variatii de forma, sa se incadreze in acelasi tipar strict si ingust. Subiectul consumator dezvolta un fel de atasament si in momentul cand s-ar schimba ceva peste anumite limite foarte inguste, subiectul ar simti anxietate, s-ar simti amenintat. Monotonia si simplitatea imbecil-oligofrena este "acasa". E un efect al nevrozei autiste si maniacale, frica de nou, de necunoscut.
Astfel muzica din ceva eliberator, revolutionar, instigator, ajunge un instrument de incatusare, de dominatie asupra maselor dorite a fi cat mai inerte, docile, manipulabile. Chiar si dispozitivele de asazisa "comunicare" on-line sunt instrumente de docilizare, de transformare a omului in leguma dependenta de ceea ce i se livreaza prin micul dispozitiv. Tehnologia participa si ea mai mult prin forma si nu prin continut (e greu cu continutul, inovatia e pretioasa), subiectul devine dependent de noile dispozitive si nu-si mai gaseste linistea daca nu-l are pe ultimul, modelul MK4 sau S6 nou aparut, etc. Iar "muzica" despre care am vorbit face parte din marele plan. E o deturnare si are legatura nu numai cu continutul dar si cu modalitatea de consum. Felul in care e consumata contribuie la dezumanizare. Defapt de treaba asta discutam unii mai ciudati pe aici, eu nefiind singurul care a observat problema.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

momolo
When Albums Ruled the World:

https://www.youtube.com/watch?v=Em4kpy1YuNQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Documentary showing how the long-playing album changed popular music for ever between the mid 1960s and the late 1970s by allowing artists to express themselves as never before.
Ce videoclip interesant, printre naratori, ce lume buna...Am observat din videoclipurile de pe ytb in general ca marii colectionari de discuri de vinil, nu au in spate un sistem mega-audiofil, le e de ajuns un pick-up sanatos si decent alaturi de niste boxe bunicele. Visez si eu sa am o colectie de discuri decenta, macar cateva mii de bucati :mrgreen:. Cred si eu (dupa cum afirma si unul din naratori) ca uitandu-te la o colectie de viniluri a unei persoane, este echivalent cum te-ai fi uitat in sufletul ei, rare ori avand aceasta ocazie in viata.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

doua exemple despre ceea ce am scris mai sus:

https://www.youtube.com/watch?v=HKpwWH2xbDI" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=1mzl2Oo8Ncw" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Revenind la subiect - LP Vinyl Record Ultrasonic Cleaner with Dryer:

http://klaudio.com/kd-cln-lp200-lp-viny ... aner-dryer" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Cu dedicatie o explicatie stiintifica :D pentru urechile de tabla (si salcam) care nu-si pot da seama (ii compatimesc) de diferenta evidenta intre vinil (analogic) si digital, nefiind vorba de distorsiuni ("placute") si alte legende populare, iata ce scrie pe 6 moons:
The same combination with one of our own turntables came close to what we had now and still has a long way to go. The ease and calm of the Blackbird were amazing. On a 1988 record like Robben Ford’s Talk to your daughter, the directness was startling. Compared to the same recording on CD played over the PS Audio PWT/PWD combination which for digital is one of the best we know, the analog rig trounced it completely. Where digital was nice and well balanced, the analog counterpart hit us in the proverbial. Even at more modest levels a rim shot from vinyl was so instantaneous as to make our eyes blink. We believe it’s here where the most profound difference between good digital and analog is: Directness. It seems that digital takes longer to rise and then doesn't rise as high. Analog is instantaneous and peaks higher*.
Image
*) We found a graph at Merging Technologies that tells more than the proverbial thousand words. In this graph MT compares the impulse response of analogue playback to various forms of digital playback and shows that only full DSD can compare to analogue. It is this lightning-fast ‘unclipped’ impulse response that makes analogue sound much more ‘live’ than digital
http://www.6moons.com/audioreviews/feic ... ird_3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Kostas »

Momolo exemplele muzicale postate de time sunt ''parfum'', adaug si eu o exemplificare la intrebarea - La ce-ti trebuie pickup, lampi , difuzoare full range in incinte de lemn si alte sofisticareli pt. acest tip de zapaceala sonora?!

https://m.youtube.com/watch?v=JXRN_LkCa ... 2L6Uhl5A2q" onclick="window.open(this.href);return false;

Ce versuri pot sa aiba

I've got bich on a trap
She wanna fuck on a rap :D
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

Post Reply