Cea mai decedata firma este AKAI, toata lumea stie, mai putin cei care vad in ziua de azi prin supermarket-uri diverse deseuri electronice (noi) fabricate in China de o firma care si-a insusit denumirea de AKAI fara sa aiba nici o legatura cu marele brand defunct. Lumea nu prea stie, asa ca acesti chinezi producatori de gunoaie au ceva succes pe piata, mai ales datorita pretului foarte mic (vorba aia, putin dai, nici atat nu face!).
Ideea de a face un topic dedicat comemorarii decesului unor mari branduri mi-a venit azi dupa ce am vazut stirea despre SHARP:
http://adevarulfinanciar.ro/articol/sfa ... a-foxconn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Un mare nume japonez incaput pe mana unor taiwanezi. Tot e bine ca nu a incaput pe mana chinezilor din mainland!
Pe langa articol ar mai trebui punctate cateva chestiuni:
- Foxconn (Hon Hai Precision) este o firma destul de veche care fabrica toate placile de baza de la Intel. Defapt este o firma care fabrica placi de baza PC pentru multi integratori de top.
- Un sub-brand SHARP pentru divizia de audio a fost (in vremurile bune) OPTONICA. Sub care au fost produse scule audio exceptionale. Din pacate in articol nu se aminteste. De exemplu, am vazut un catalog electronice tiparit prin 1979...1983 in Italia, foarte gros, din pacate alb-negru dar de calitate si cu preturile in lire italiene la fiecare aparat din cele cateva sute... poate mii! Ei bine, la cassetedeck-uri ce aparat credeti ca era cel mai scump atunci ?! Nu era un Nakamichi, era un deck.... Optonica! (adica Sharp).
- Sharp s-au specializat foarte mult pe celule fotovoltaice, cea mai performanta firma in domeniul asta, dar asta se spune si in articol.
- Sharp in ultimul deceniu devenise cel mai bun producator de televizoare LCD, la un moment dat erau categoric primii la capitolul calitate TV-LCD.
- prin anii 70-80 Sharp era sinonim cu calculatoarele de buzunar si mai ales cu radiocasetofoanele celebre (boom-box). Nici un alt brand nu a facut boom-boxuri mai bune ca SHARP!
...etc.
Din pacate marile branduri japoneze care au scris istoria in domeniu sunt pe duca. Din cate stiu si Panasonic e cu un picior in groapa, iar de SONY stie toata lumea ca-si scot banii din orice altceva, mai putin din electronice (care e divizia lor falimentara)! Asta in timp ce niste idioti precum koreenii de la Samsung sau LG au inundat pietele (cu mediocritatile lor tampit gandite) si tin capul de afis. Koreenii defapt nu sunt in stare sa faca nimic klumea, eventual sa le faca pantofii la japonezi. Pana si taiwanezii sunt peste ei. Insa koreenii s-au adaptat conditiilor moderne de piata, mai ales la marketing! Iar acum in electronica cel mai mult conteaza nu mecanica ci softul. Deci cu totul altceva. Iar japonezii care-s cei mai mari maestrii in mecanica nu au inteles la timp ca asta nu prea mai conteaza in ziua de azi! Acum conteaza sa scrii softuri, coduri, programe! Cei care fac asta mananca caimacul, ceilalti (aia care muncesc sa proiecteze si faca hardware-ul) sunt sclavii lor. Intr-un fel as spune ca japonezii sunt niste mestesugari mecanicisti, geniali si idealisti (din pacate si prea cinstiti), falimentand intr-o lume care incepe sa fie dominata de imaterial, de speculatii cu fum, cu idei, cu nimic, hartii, cifre pe un monitor la bursa, etc. O lume din ce in ce mai consumista, materialista dar manipulata cu idei, unde legea e facuta de pretul cel mai mic, de iluzia chilipirului, calitatea fiind ultima pe lista prioritatilor si prima pe lista celor sacrificate (in interesul profitului).
Tranzacţia vine după ce Sharp, un concern cu picioare de lut, a fost deja salvat de către băncile creditoare şi după ce Sharp a înregistrat în ultimii ani pierderi financiare imense, de miliarde de euro.
Pentru cine este obişnuit cu lumea electronicelor, numele Sharp este sinonim cu calitatea în domeniul televizoarelor. Grupul are, însă, mult mai multe premiere la activ în istoria sa de mai bine de peste 100 de ani.
„Creionul ascuţit“
Puţini ştiu că Sharp a pornit la drum în anul 1912, când fondatorul său, Tokuji Hayakawaa pus bazele unui atelier în Tokyo. Primul său produs a fost o cataramă metalică de curea, dar primul său succes a fost lansarea unui creion mecanic în anul 1915. De acesta se leagă, de altfel, chiar numele companiei. Creionul în cauză se numea „Creionul gata ascuţit“, iar de la „sharp“ (ascuţit – n.r.) provine însuşi brandul sub care se vând acum produsele sale.
În 1925 compania a realizat primul aparat radio japonez, în vreme ce în 1953 a realizat primul televizor produs în Japonia. Acesta costa de două ori şi jumătate mai mult decât câştiga lunar un absolvent de facultate, astfel că era foarte scump.
Regele televizoarelor LCD
Totuşi, Sharp a perfecţionat televizoarele sale astfel că a rămas un nume în domeniu. În 2013, Sharp era al zecelea producător mondial de televizoare şi cel mai mare din Japonia.
În1973, compania a produs primul calculator cu ecran cu cristale lichide (LCD).
În anul 2012, anul centenarului, Sharp a realizat atât cel mai mare televizor de la acea vreme, de 80 de inci, dar a bifat şi cea mai mare pierdere din istorie, de 4,7 miliarde de dolari.
Anul trecut, compania a pus în vânzare primul televizor 8K disponibil publicului larg. Spre comparaţie, nici măcar televizoarele 4K nu sunt aşa răspândite, după cum nici posturi tv care să emită 4K nu prea există…
Primul telefon cu cameră
O altă premieră mondială a avut loc în anul 2000, când Sharp a realizat primul telefon mobil cu o cameră foto.
Chiar şi acum, compania este al treilea producător de smartphone-uri din Japonia.
Tot în sectorul smartphone-urilor, Sharp realizează şi o parte din ecranele folosite de Apple în iPhone, după ce producătorul american a decis să mute o parte din producţia de la Samsung, cel mai mare rival sl său în domeniul smartphone-urilor.
În fine, anul trecut, compania a anunţat un smartphone-robot.
Cea mai eficientă celulă solară din lume
Dar Sharp nu înseamnă doar atât: produce şi celule solare, iar Sharp a realizat în anul 2013 cea mai eficientă celulă solară, cu un randament de 44,4%, un record în domeniu. De asemenea, Sharp realizează şi electrocasnice, precum aere condiţionate sau cuptoare cu microunde, dar şi copiatoare şi multifuncţionale.
Lupta pentru supravieţuire
Ultimii ani au însemnat o permanentă luptă pentru supravieţuire. Sharp a trecut de două ori şi printr-o telenovelă cu actualul său proprietar, grupul taiwanez Hon Hai Precision, cunoscut cel mai bine sub numele Foxconn.
În anul 2012, cele două părţi au agreat ca Foxconn să cumpere un pachet de 10% din acţiunile Sharp, dar şi 50% dintr-o fabrică a Sharp ce produce ecrane LCD pentru telefoane şi tablete. Însă din cauza declinului preţului acţiunilor, oferta a căzut.
Ulterior, în luna februarie a acestui an, Sharp a acceptat o ofertă de preluare în valoare de 6,24 miliarde de dolari din partea Foxconn pentru 66% din acţiuni. Şi aceasta a fost cât pe-aci să cadă, după ce s-a aflat că datoriile Sharp ar putea fi mult mai mari. Ca urmare, taiwanezii au oferit mai puţin, astfel că tranzacţia se face acum pentru 3,5 miliarde de dolari.