Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
pisiculverde
Posts: 71
Joined: 01 Aug 2014, 13:28
Location: Bucuresti / Ilfov

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by pisiculverde »

In poza asta http://dual.pytalhost.eu/tvv46/DUAL%20T ... of%204.gif" onclick="window.open(this.href);return false; din manualul de aici http://dual.pytalhost.eu/tvv46/" onclick="window.open(this.href);return false; arata cum se monteaza intr-o carcasa de Dual 1019.
La acea vreme doza magnetica era relativ noua, si probabil ca inca erau putine amplificatoare care sa aiba inclus modul de preamplificare pentru doza magnetica. De aici si necesitatea unui astfel de preamplificator separat. Este posibil si ca unele pickupuri care au avut perioada de fabricatie contemporana sau ulterioara preampului sa fi fost livrate optional cu modulul preinstalat.
De curiozitate, am comandat un TVV46 si e pe drum.
"Music is feeling" - Salvador Sobral

User avatar
bongiorno
Posts: 100
Joined: 02 Aug 2016, 16:20

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by bongiorno »

Trebuie putin recapat-updatat. Colegul Oake iti poate da ceva amanunte.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

"Recaparea" nu este un leac universal. Facuta in conditii de bezna mintii este chiar daunatoare! Am intalnit aparate stricate prin recapare de diversi Dorei. Ca sa nu mai spun ca multe scheme nu au fost aplicate 100% identic in procesul de fabricatie, multe modele au revizii care au fost ulterior publicate prin circulare interne in circuitul de service la vremea respectiva. Daca in artele vizuale e simplu, te uiti, in arta audio trebuie sa asculti. Pentru asta iti trebuie niste urechi si conditii de test, analiza. Ceea ce am vazut eu la unii reprezinta, politicos spus, un haos, un jeg. Astfel, "concluziile" sunt defapt niste aberatii.

Cand o sa am timp si chef, o sa testez placa respectiva care acum cativa ani functiona. Fara dubiu, condensatorii sunt extrem de vechi, dar nu se incepe automat cu schimbarea, trebuie intai studiat putin.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
pisiculverde
Posts: 71
Joined: 01 Aug 2014, 13:28
Location: Bucuresti / Ilfov

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by pisiculverde »

In principiu, da, condensatorii electrolitici vechi isi pierd proprietatile (dar si unii relativ noi, de calitate indoielnica), ceea ce poate duce la alterarea sunetului sau la defectarea altor componente, insa devalorizarea caracteristicilor nu se intampla in 100% din cazuri.

Image

In poza se vad doi condensatori electrolitici, care ar fi (cei mai) susceptibili pentru schimbare, dar asta nu inseamna ca obligatoriu trebuie schimbati. Probabil ca in functie de calitatea pe care au avut-o, de conditiile de pastrare si utilizare se pot afla inca in parametri.
Am un radio Grundig 360 RTV cam din aceeasi perioada si nu am schimbat nimic la el, si functioneaza foarte bine. Daca o sa o ia razna o sa vad atunci.
Ca sunetul poate ca nu mai e acelasi ca la inceput datorita imbatranirii componentelor e o alta discutie, care la fel ca si discutia despre sunetul diferit rezultat in urma schimbarii componentelor vechi cu unele din productia actuala nu isi are locul aici.
Revin cu impresii dupa ce ajunge si apuc sa il probez.
"Music is feeling" - Salvador Sobral

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Pentru analfabetii functionali (care-si poarta prostia ca pe o podoaba si se si mandresc cu dansa) si care polueaza/acapareaza netul implorand (cu mica ciubuceala sau cu ciomagul) pe fraieri sa le cumpere trancotele sinistre ---- un preamp MM/MC facut in acelasi circuit (rar exista circuite separate si dedicate) are 2 stadii de functionare:
1) amplificare nivel si corectii (+ impedanta specifica) pentru MM
2) amplificare nivel si corectii (+ impedanta specifica) pentru MC
Cele 2 stadii de functionare sunt complet diferite. Si in cazul in care facem modificari minore la un amplificator (adica modificari mult mai mici) se aude!.... Pentru aia care pot sa auda! Daramite in cazul asta!

MC-ul necesita un raport de amplificare MULT mai mare. Practic acelasi montaj functioneaza in 2 moduri COMPLET DIFERITE si daca luam in considerare si modul in care functioneaza doza cu preampul, rezulta cu totul alt sound de la un stadiu la altul. Ceea ce este perfect de inteles pentru un inginer electronist (care are scoala la activ - aia fara scoala nu prea inteleg sarmanii!). Faptul ca atunci cand comuti un montaj suplimentar de amplificare la intrarea altui etaj de amplificare (pentru a ridica mult panta de amplificare), culmea mai si modifici corectiile si impedantele, rezultatul este ca se aude altfel, adica cu totul altceva..... e ceva firesc pentru aia care au scoala.

Oricare montaj de amplificare in momentul cand ii modifici raportul de amplificare (in cazul preampului MM/MC e o modificare dramatica!) si impedanta de intrare (ce sa mai spun de corectii!) si ii pui cu totul alta sursa la intrare..... pai in cazul asta ACELASI MONTAJ suna total diferit de la un caz (stadiu) la altul. Si se poate optimiza mai bine pentru unul dintre stadii. De obicei preurile phono MM/MC se optimizeaza sa sune cat mai bine pe MC. Cele care sunt doar MM, evident suna cat pot ele sa sune pe MM si atat. In epoca cand se raspandise MC-ul se optimizau maxim pe MC, presupunand ca cel care cumpara un aparat de top, are si o doza (MC) de top. Considerata in anii '80, "cea mai buna".

Dar mai exista o situatie - unui preamp MM i se pune un traf ridicator la intrare pentru a amplifica si doze MC (care asa cum stim, scot semnal mai mic de zece sau de zeci de ori). In cazul asta conteaza calitatea trafului adaptor (exista trafuri separate, se fabricau inca din anii 70 de catre, de exemplu, Denon, Audio Technica, Yamaha, etc - se mai gasesc pe ebay, preturile sunt mari). Si evident, chiar in aceste conditii suna total altceva si datorita dozei, si datorita trafului, practic acelasi montaj e cu totul altceva.

Evident, pentru a intelege lucruri atat de simple trebuie:
1) educatie (adica sa nu fi o mârlã proasta, un redus mintal, un puber intarziat, un frustrat sau un onanist-electro)
2) ureche - de unde nu e, nici Dumnezeu nu cere!
3) dotare materiala - scule audio bune, nu gunoaie, conditii bune acustice si de aranjament, nu beciuri manelare sau debarale imputite.
4) dorinta de a cunoaste, o minte deschisa (nu incuiata!).

Avand toate cele 4 componente, orice se poate intelege (in final, cunoaste). Chiar si cercurile de silicon pe tuburi (care schimba dramatic sunetul in cele mai multe cazuri). Chiar si rodajul cablurilor. Chiar si suportii pentru cabluri (care schimba deasemenea sunetul, usor de auzit.... daca ai cele necesare), etc. Evident, exista si nazbatii audiofile, dar acelea nu sunt regula ci exceptia. Folosite des ca "argument" de tot soiul de mârlani frustrati (vedeti ce au facut din forumul vecin, o hazna cu trei, patru frustrati, restul care mai stiu cate ceva ori au plecat, ori posteaza extrem de rar).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Chiar si cercurile de silicon pe tuburi (care schimba dramatic sunetul in cele mai multe cazuri). Chiar si rodajul cablurilor. Chiar si suportii pentru cabluri (care schimba deasemenea sunetul, usor de auzit.... daca ai cele necesare), etc
Cum ramane cu sigurantele audiofile :lol:?

P.S. Ai grija sa nu te izbesti "prin oras" de vreun epigon :lol:
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

Ai dreptate, netul e plin de insi deviati.
Insa exista si cazul soricelului - o intamplare reala din viata mea - intr-o noapte un soricel rodea de neoprit la teava caloriferului, conducta care venea din beci prin podea. Bateam in teava, tacea o vreme dupa care se apuca din nou sa roada. Voia cu tot dinadinsul sa treaca prin placa. L-am rabdat o noapte, ziua lua pauza, probabil dormea. In noaptea urmatoare a inceput din nou, ajunsese la parchet, zgomotul era si mai mare! In linistea noptii parea un elefant care-si croia drum prin munti! Credeam ca-i ditamai sobolanul, asa ca m-a apucat furia, am gasit o ranga si am coborat la beci cu lanterna (subsol tehnic, numai tevi, betoane, trebuie sa mergi aplecat). M-am dus la teava care urca in tavan, am dat de cateva ori cu ranga si.... soricelul a cazut pe jos. Era minuscul, unul mic de tot, gris deschis. Furios i-am tras o ranga si l-am omorat, regret si acum, nu pot uita cum s-a chircit minuscul si dragalas, paralizat de frica! (...daca nu as fost atat de furios!.... Sincer ma doare sufletul cand ma gandesc! Iubesc enorm animalele!).
Sfarsitul tragic i s-a tras din cauza diferentei intre zgomotul pe care l-a facut, parand un sobolan gigantic si realitatea lui minuscula de soricel ascuns si inconstient (totusi tampit, deoarece trebuia sa-si dea seama ca se indreapta spre un teritoriu al mortii! Avertismente a avut multe cand i-am batut in teava. Sa mai zica cineva ca prostia nu ucide!).
Asa este si pe net, e plin de "soricei gigantici"! Unii rod spectaculos.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Se zice ca norocul tine cu cei mai buni :D , in week-end am reusit sa achizitionez printr-o intamplare, 10 viniluri intacte cu muzica clasica (Decca,Philips si DG) la pretul unui vinil nou alaturi 11 cd-uri (deasemeni toate la pretul unui cd nou). Bineinteles ca o parte din inregistrari le am in dublu, unele chiar in triplu, insa nu acest fapt este important. Ceea ce m-a mirat este calitatea discurilor, nu numai a celor de vinil ci si a cd-urilor. Captura de cd-uri(cateva erau sigilate, noi, am ales tot case celebre multe disparute intre timp) este fabricata in mare parte la inceputul anilor 90 (sau sfarsitul anilor 80) si pot spune ca au un sunet foarte delicat, sa zicem "analog", sunt foarte diferite (in sens pozitiv) fata de cd-urile anilor 2000. Vinilurile vechi, aici nu e surpriza, sunt in majoritate foarte bune ca si sunet (inclusiv cele din anii 70-80). In aceste conditii, in ultimile zile am savurat alternativ cd-uri si viniluri in limita timpului disponibil :D, din fericire am ajuns de abia la jumatate cu ascultatul capturii norocoase.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

Soul
Posts: 110
Joined: 12 Nov 2010, 22:24

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Soul »

Am decupat ceva ce mi-a mers la inima, Nicu Alifantis spunea despre vinil....

https://i.imgur.com/KZnbAyr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
[URL=https://matchnow.info]Optimal Сasual Dating[/URL]

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by tatatodor »

superba descriere ! Multa emotie,cam ceea ce face de fapt vinylul.
Back in the days music was the only drug you needed

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

Un articol interesant:

Which Sounds Better, Analog or Digital Music?

https://blogs.scientificamerican.com/ob ... book-Share" onclick="window.open(this.href);return false;
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Daca am inteles bine articolul, vinilul se vrea ca un semnal analog reprezentat de o infinitate de puncte si digitalul ar fi o "aproximare" utilizand matematica idealizata (la baza sta transformata Fourier-ce poate "descrie" orice semnal ca o suma de frecvente). Eu personal, nu cred ca problema digitalului ar zace in rezolutie, deoarece o rezolutie superioara nu aduce automat un sunet mai bun...(citation needed :lol: ) .Problema zace in alta parte, deoarece am intalnit cd-uri antice ce suna infinit mai bine decat multe fisiere moderne. Daca rezolutia ar fi problema (sau saracia de puncte dupa care se recompune semnalul pentru a ma exprima mai plastic), situatia ar fi ca in industria jocurilor: un joc din anii 90 este de nejucat (datorita rezolutiei grosolane) in 2017. Totusi cd-urile de la sfarsitul anilor 90 se aud de multe ori extraordinar pe playere mai moderne, au bogatia timbrala a vinilurilor si nu suna "sarac", mort si simplificat cum suna unele fisiere moderne (also citation needed). Problema o fi la implementare? Mijloacele disponibile oamenilor de rand (pentru ascultat digitalul)sunt prea rudimentare? De ce un analog bun suna in general mai plin, mai bogat cu o rezolutie (aparent) superioara in comparatie directa cu digitalul? Ma scuzati daca intrebarile au fost prea directe, nu am dorit sa inoportunez pe nimeni, insa am niste intrebari fara raspuns pe acest subiect... :wink: .
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1881
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by SOLO »

"Stimularile sonore si scaderea sensibilitatii"

Am gasit intr-o carte urmatorul pasaj, care ar putea explica de ce vinilul suna altfel si mai ales ce este acel altfel si motivul pentru care exista. Nu este o carte cu profil audiofil care sa vrea sa demonstreze cu toate fortele ca vinilul e mai bun decat cd-ul.

".....Experimentul arata ca auzul tinerilor este puternic afectat in ziua de astazi de diverse practici: asistarea la concerte hipersonorizate, frecventarea regulata a discotecilor, unde sunteul este puternic, folosirea cvasi-permanenta a ipod-urilor. De aici rezulta o forma de insensibilitate sonora care i poate determina pe adolescenti sa cresca volumul pentru a auzi ceva.
Cum s-a ajuns in acesta situatie in care tinerii consumatori de muzica au urechile bombardate si afectate de dispozitive emitatoare de muzica din ce in ce mai agresive ? Fizicianul si informaticianul Suhas Sreedhar considera ca evolutia este de ordin tehnic: cand CD-ul si-a facut aparitia si a inlocuit discul de vinil, natura informatiilor sonore inregistrate pe disc s-a schimbat si a supus urechea unei supraincarcari de decibeli. Cd-urile functioneaza pe principiu hipercompresiei datelor: semnalul are mai putine diferente de intensitate sonora intre partile linistite ale unei orchestre si partile mai intense, este mai omogen si mai putin dinamic. Toate acestea se fac in detrimentul subtilitatii ascultarii, dar permite obtinerea unei intensitati sonore medii mai intense intre momentele linistite si momentele mai zgmomotoase.
S. Sreedhar a remarcat ca acest obiectiv a fost intotdeauna urmarit de casele de discuri, pentru ca, din punct de vedere psiho-acustic, urechea este mai atrasa de un nivel puternic al sunetului mediu decat de varfuri sonore puternice tranzitorii cum se intampla in perioada dicului de vinil. Astfel a inceput cursa hipercompresiei, terminand prin inregistrari "strivitoare", pierzand in relief fata de tehnica vinilului si captand atentia publicului printr-un nivel al sunetului de baza. Evident, acest nivel sonor de baza reprezinta si o supraincarcare pentru ureche, care sfarseste prin a suporta consecintele.
Nu numai ca generatiile crescute in acest regim muzical si-au pierdut obiceiul de a asculta inregistrari cu o dinamica puternica, care constituie baza nuantelor in muzica, dar au suportat si efectele negative despre care vorbeste F. Merluzzi in privinta perceptiei auditive. Stimularile sonore puternice au devenit norma si fac loc stimularilor din ce in ce mai intense."
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

User avatar
remoteviewer1
Posts: 936
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Apropo de acest subiect, la un moment dat am fost cu "clasa" la un concert de pian la Ateneu din cate tin minte. Langa mine statea o colega ce are obiceiul sa stea non stop cu nistea doape de aifone in ureche, la birou, in metrou, cunoasteti tipologia etc. In timp ce savuram intens concertul de pian ce se auzea diabolic de bine dupa urechea personala, am observat o usoara grimasa pe fata ei, parand sa nu se simta in largul ei. La finalul concertului, uitand intamplarea, am intrebat-o daca a fost incantata de artist si de sunetul pianului si mi-a raspuns ca s-ar fi simtit si mai bine daca sunetul nu era "infundat". Avand in vedere faptul ca eram localizati printre randurile fruntase, nu am inteles pe moment remarca, pentru mine sunetul fusese cristalin si viu, insa am realizat ulterior "drama". Ascultatul cu doape la volume sustinute pe o durata indelungata de muzica cu o compresie ridicata, poate sa produca aparent la pierderea iremediabila a auzului, nu e de glumit...Igiena sonora a urechilor trebuie respectata cu sfintenie pentru a ne putea bucura de muzica o perioada indelungata. Dupa gustul personal, cele mai bune cd-uri (sau discuri de vinil) sunt cele cu dinamica mare, unde pasajele mai linistite sunt urmate de pasaje cu intensitate sonora ridicata. Unele discuri pur si simplu tipa din momentul in care ai atins tasta play, in consecinta nu le suport deloc.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

Nu stiu exact daca aici e sectiunea cea mai potrivita pentru intrebarea mea. Cam care credeti ca ar fi diferentele intre vinil, banda si caseta audio? Din punct de vedere acustic dar si tehnic, desigur...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

Post Reply