cuburi Cardas

DIY, Accesorii , Tips&Tricks
katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: cuburi Cardas

Post by katalin »

Kaav se pare ca avem cam acelas domeniu de interes(eu sunt student la roboti industriali). Ai mare dreptate cu vibratiile si la audio sunt extrem de daunatore.
Controlarea lor este extrem de grea pentru ca toate componentele sistemului audio sunt supuse tot timpul la vibratii de diferite frecvente si amplitudini. Amortizarea prin cauciuc nu este extrem de fericita deorece cauciucul are proprietati elactice bune si mai putin de amortizare(chiar daca prezinta histerezis). Pentru a reduce vibratiile in primul rand trebuie asigurata a o decuplare buna a apratului pentru a nu primi din vibratiile raftului pe care sta care la randul lui trebuie deculpat de podea. Pentru a avea o amotrizare buna este necesar sa existe atat acumulatori de energie gen arcuri cat si disipatore de enrgien(amortizore). Am avzut abordate picioruse pentru scule in regim diy doar cu arcuri insa tare imi e teama ca nu dau rezultate bune.
La boxe este vibratiile sunt si mai critice de multe ori pot face o diferenta enorma in sunet.
Problema este ca fiecare material pe care il folosim are o amprenta proprie asupra sunetului si alegrea lui nu este deloc usoara. De exemplu as fi curios care e difernta intre granit si marmura si sa incerc diferite sandwitchuri cu astefel de materile, dar din pcate sunt greu de procurat si nu tocami ieftine iar la final dupa ce gaseti solutia castigatore ramai cu o groaza de materiale inutile.
Am vazut ca multa lume sa grabeste sa traga concluzii despre anumite boxe ca bubuie sau mai stiu e ce probleme au pe bass cand de multe ori nu se respecta un minim de crerinte de amplasare si decuplare.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: cuburi Cardas

Post by Obelix »

Cel mai simplu este ca frecventele proprii de oscilatie ale suportului ("mesei") sa fie cat mai departe de "plaja utila"... De unde rezultate "mari si grele"...

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Eu am lucrat pe un ''CC100'',doar in trei axe cu turatie maxima de 6000 de rotatii pe minut.O antichitate cu mecanica italiana (dupa mine sunt seriosi si ''potenti'' ca si japonezi la capitolul tehnic), dar foarte fiabila;sensibila doar la limitatori din cordonatele axiale.De dinainte de programele Fanuc uzuale acum.Masina cu brat fix,mobil evident doar in ''Z'',magazie cu 12 scule.Vulnerabila la vibratii mai ales cand prelucram inoxul si calculat la 15000 x 0,13 !.(Urasc plasticul,este lipicios la prelucrare la o persoana pisaloaga :D ).Apreciez sincer ca iti place domeniu si iti garantez ca da dependentza !
Din pacate eu nu am facut nici o scoala,am intrat direct in paine acum trei ani.Pregatirea mea este doar de natura ''muncitoreasca'',rutina de zi cu zi cu ''palmele'' ei de rigoare.La capitolul de limbaj tehnic,sunt convins ca ma mananci pe paine dar practica care am mancat-o eu, nu o inveti in scoala.Avand in vedere situatia actuala sper sa ai noroc, sa zicem in Norvegia ca si job mai ales daca sti programare ca aici este jale (esti dependent de tipul de masina folosit dupa cum sti,Fanucul este mult mai intuitiv,complex si cu structura mai ''simpla'' la utilizare).
Referitor la decuplarile mecanice la boxe,din pacate nu este domeniul meu deocamdata.Trebuie sa am cu ce; nu am acum ceva sa merite atentia,dar nu au intrat zilele in sac... :wink:
Last edited by kaav on 06 Apr 2009, 20:47, edited 1 time in total.

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Obelix,tu expui o situatie ideala care nu mai are nevoie de corectii.Practica lucreaza in contrasens cu ce ne dorim de multe ori sau cu ce se poate faptui concret la fata locului in conditi specifice si neschimbabile esential.Din acest motiv exista,dar nu numai specializarile pe ''ranguri'' de interes industrial sau practic si derivatele lor din meseriile traditionale.

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Granitul se preteaza,dupa cum sugereaza si ''personalitatea'' lui la ceva chiar greu deasupra lui.Marmura este mai marsava,tine mai mult de domeniul decorativ si cedeaza mai usor la stres :D .In fond sunt rude de ranguri diferite.Cred ca marmura da o aura falsa pe inalte la claritatea sunetului.Am lucrat mai demult la o fabrica de prelucrare a marmurei si tot ce pot sa-ti spun este ca granitul se rupe cu un sunet mai surd,greu si fara reverberatii mari fatza de marmura care pare ''falsa''.
Votez cu granitul :D
Este doar parerea mea si recomand sa o privesti cu rezerve.

katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: cuburi Cardas

Post by katalin »

Placi de garanit de 25mm am deja insa as fi fost curios cum se comporta si alte materiale sau combinati de materiale.
La sunet nu pare sa coloreze nasol, basul este clar mai bun cu placile decat fara, basul imbunatatindu-se automat acest lucru se reflecta asupra mediilor si inaltelor.
Am avantajul ca podeau este din scadura de bard masiva si acoperita aproape in toatlitate de covor destul de gors. Pacile deci stau pe covor. Asezarea acestor palci direct pe un pacrechet laminat cred ca ar creea ceva probleme sonice.

Momolo ne poate oferi mai multe detalii pe acest subiect deorece din cate stiu a test si incercat destul de multe pe aceasta tema.

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: cuburi Cardas

Post by TomJones »

kaav wrote:Eu am lucrat pe un ''CC100'',doar in trei axe cu turatie maxima de 6000 de rotatii pe minut.O antichitate cu mecanica italiana (dupa mine sunt seriosi si ''potenti'' ca si japonezi la capitolul tehnic), dar foarte fiabila;sensibila doar la limitatori din cordonatele axiale.De dinainte de programele Fanuc uzuale acum.Masina cu brat fix,mobil evident doar in ''Z'',magazie cu 12 scule.Vulnerabila la vibratii mai ales cand prelucram inoxul si calculat la 15000 x 0,13 !.(Urasc plasticul,este lipicios la prelucrare la o persoana pisaloaga ).Apreciez sincer ca iti place domeniu si iti garantez ca da dependentza
Kaav si eu am terminat masini-unelte in poli....mi-au mancat ficatii.. :D

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Ai dreptate,pana ajungi in faza sa te ''prinda'' domeniul asta iti scoate ''peri albi''.Zic asta pentru ca mie nu mi-a placut din prima,a trecut mult timp :D

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: cuburi Cardas

Post by Obelix »

He-he-he, hop si eu, strungar cu diploma (din liceu... nu am "profesat" niciodata, exceptand fuseraie pentru uzul propriu...) :twisted:
Cunostiinte extrem de utile, insa, m-au ajutat sa nu "ma faca" colaboratorii, cand eram in campia muncii socialiste... :mrgreen:
End off topic... :wink: cum ea cu lemnul biblic ala, ajuta si la alungarea necuratului din jurul sculelor :roll: :roll: :roll:

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Trebuie sa ajute la alungat necuratul din sunet.Cubuletzele alea nu se gandesc cu frica oare ca le astapta focul vesnic daca nu fac ce au promis? :wink:

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Oare cum ar fi o platforma care decupleaza de vibratii sub forma de sandwich si in loc de arcuri intre placi sa aiba lame sau tije tensionate in forma de litera ''C'' in cele patru coltzuri?Seamana cumva cu ''mingile'' de la MBL ca si aspect acesta suspensie dar mult presata.Idee proasta? :roll:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: cuburi Cardas

Post by momolo »

OK, vad ca aici s-a strans lume foarte in tema! Adica avem ce discuta!

Fac o mica pauza din calitatea de secretos si va spun doar atat - am desenat (proiectat) si realizat (impreuna cu un amic prezent pe forum) un model de picioruse (...nu stiu inca sa le denumesc) de pus sub aparte. Sunt bazate pe bile de otel si folosesc un material, sa zicem....cam neortodox pe care nu l-a folosit nimeni pana acum.
A fost un proces de proiectare, realizare, experimentare si corectare, apoi de la capat. Cel mai greu a fost cu experimentarea, adica faza cea mai importanta. Dar intr-un final a iesit ceva, zic eu, foarte interesant. Designul nu e logic deloc iar rezultatul final e si mai ...nelogic! Partea buna e ca a iesit ceva!

Aparent nu ar avea legatura cu lemnul si cuburile. Insa totusi are, absolut intamplator. Adica tot experimentand la cuburi de lemn, am gasit o combinatie lemn+picioruse foarte, foarte interesanta.

In mare, incerc sa sintetizez cateva lucruri descoperite ce pana in prezent nu au fost contrazise de experimente ci dimpotriva, confirmate:

- fiecare material are influenta lui proprie in sunet si "o poarta" cu el in orice forma l-ai prelucra. Aici fac o paranteza pentru marmura si granit - eu unul am eliminat granitul de pe lista preferintelor mele insa marmura de consistenta moale (recte un model numit CremNova adus din Brazilia) este interesanta si demna de studiat.

- forma e importanta insa aceasta "se joaca" doar intre anumite limite date de material si felul sau de influenta in sunet.

- boxele au cu totul alte cerinte decat aparatele electronice din punct de vedere al decuplarii, disiparii, transformarii vibratiilor. De exemplu, la boxe este foarte daunator sa folosim amortizari cu burete, cauciuc, arcuri si bile. Pana in prezent am ajuns la concluzia ca decuplarea ideala este pe spikeuri, adica trebuie un contact rigid cu suprafata pe care stau, insa conteaza mult si materialul platformei pe care stau acestea.
Platformele din lemn "canta" (oricat ar fi de groase, grele, stratificate, etc) iar lucrul asta nu e intotdeauna negativ, cele din piatra sunt mai neutre insa conteaza mult grosimea dalei si evident, materialul. Pana acum mi-au placut placile din marmura moale in grosime de peste 3cm. Cu cat mai groase si mai grele, cu atat mai bune. Evident, exista un anume raport de bun simt intre masa incintei acustice si masa placii pe care sta. Incinta grea = placa groasa si grea. Perversiunea situatiei este ca sunt cazuri in care e bine ca platforma sa "cante si ea putin". Evident, daca intram in domeniul standerelor, problema se complica insa eu nu cred ca exista standere care sa nu influenteze sunetul, oricat de putin.

- aparatele trebuiesc decuplate unul cate unul. Daca pui doua aparate unul peste altul, ambele asezate pe 3 picioruse, cel de deasupra nu beneficiaza aproape de nimic, dimpotriva, este afectat de cel de sub el.

- rackul pe care stau aparatele este critic. Influenta lui in sunet e chiar mare. Aici trebuie mentionat ca decuplajul cu bile mi s-a parut superior celui pe spikeuri in cazul rackului. Alta constatare - oricat de minunata este decuplarea rackului, fiecare aparat suna mai bine decuplat la randul sau pe propriul raft.

- Alta constatare - contrar credintei unora, perna de aer nu e cea mai tare chestie in materie de decuplare. Nici vorba! E un sistem ok care are avantajele si dezavantajele lui si care influenteaza in modul sau propriu sunetul. Conteaza in limitele expuse mai sus forma, marimea si "dezumflarea" pernei de aer insa din ce am testat eu, piciorusele pe bile sunt superioare pernei de aer. Deasemenea, este total daunatoare in cazul boxelor.

- vibratiile nu pot fi anulate, doar transformate, concentrate sau difuzate.
La incintele acustice, majoritatea....sau chiar toate, materialul din care este facuta cutia, sasiul, carcasa, etc, conteaza direct in sunet. Oricat de inerte sunt gandite, materialul cutiei are totusi influenta in sunet si aceasta e specifica materialului respectiv. De exemplu, oricat ar crede unii ca MDF-ul este inert, are propria sa influenta in sunet indiferent cat de rigida si groasa e cutia. In opinia mea nu exista cutie perfect rigida si inerta, toate influenteaza sunetul incintei oricat de grele si "betonate" ar fi. Ceea ce conteaza e proportia si felul influentei.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Ma bucur sa vad o detaliere a experientelor practice care au ajuns in timp la concluzii infinit mai stabile decat experientze doar tangentiale cu domeniul in cauza.
Asa vezi tot ''elefantul'' nu doar parti din el ! Ce este interesant ca pentru a ajunge la un rezultat cu ''scopuri'' simple (auditia de calitate in cadrul careia se incearca iesirea de sub influienta spatiului de auditie,care poate deranja ca si o privire indiscreta) trebuie mult efort.Lucrurile nu se explica singure, se releva doar in anumite conditii de observatie corecta.Iarasi munca.Dar daca ai cu ce,ai si ce impartasi cand sperantele initiale devin rezultate pozitive.Frumos :D

kaav
Posts: 2233
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: cuburi Cardas

Post by kaav »

Off Topic:
O apreciere in spatiul public spune ceva si poate fi si interpretata gresit (o dorintza mai arzatoare de acordare a atentiei cand o fi ''cazul'',o anumita imagine publica,etc).Din punctul meu de vedere aprecierea sincera este o forma de respect,de apropiere optima ca si intentie de cineva,cat sa il cunosti mai obiectiv dar fara sufocari jenante,exact cat iti permite persoana in cauza.Cata vreme am sentimentul ca persoana care relateaza ceva nu vrea sa aiba dreptate pe motive de glorie personala [(daca are si motive solide de ce nu, mai ales daca stie sa fie ''invizibil acustic''...)],cauta adevarul,este inteligenta, capabila de sute de nuante si spune ce spune dar nu din fantezii ,faptele vorbesc de la sine in timp,si totul devine mai clar.Nu are importantza daca acea persoana are gusturi diferite de mine,prefera anumite branduri sau gen de muzica.Problema aici este.Cei care sunt prea ''orgoliosi'' cred ca de fapt nu stiu ce este orgoliul,sunt doar vanitosi.Un om orgolios accepta sa invete de la altul.Este un modest cinstit :wink:
Odata o sa-mi cumpar si eu cuburi Cardas,vreau sa rezolv si eu mai ieftin financiar problemele de decuplare a viitoarelor scule :D

Kostas
Posts: 1489
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: cuburi Cardas

Post by Kostas »

Momolo, cam la aceleasi concluzii am ajuns si eu in materie de vibratii. La boxe, acestea fiind ca niste instrumente, spike-urile sunt ideale, precum in cazul violoncelului sau al contrabasului. Si boxele se pot pune pe placi de lemn stratificat , sub spike-uri. Repet, totul este bazat pe experiente si observatii proprii. (Oricum observ ca a inceput Inkashiada de primavara la traforaj viteza ! :D )
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

Post Reply