Sisteme audio automobil

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Sisteme audio automobil

Post by LEKTOR »

Experiente, concluzii, teste - sisteme stereo, multicanal

Incep cu un link -http://www.caraudiomag.com/features/061 ... index.html
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...


Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Sisteme audio automobil

Post by Obelix »

Sper ca discutia initiata de tine sa prinda, linkurile sunt foarte interesante pentru toti ("audiofili auto" cat si DIY-eri) desi... ea a pornit de la asta:

Image

In alta ordine de idei, eu ma multumesc cu un (relativ) modest CD-Player Blaupunkt in masina (are si MP3... :P ) si cu schimbarea difuzoarelor de origine cu altele (doar) un pic mai bune.
http://www.bluespot.co.uk/stock/daytona.asp
Asta este, nu e un "subiect de lauda", isi fac datoria cu stoicism intr-un mediu zgomotos... :mrgreen:

audioexpert
Posts: 79
Joined: 10 Mar 2009, 14:53

Re: Sisteme audio automobil

Post by audioexpert »

Dupa cum se stie un sistem audio de fabrica cuprinde minimum un CD-player integrat in bord (cu amplificare proprie) si o pereche de boxe pe 2 sau 3 cai in fata (2 canale). Mai departe se poate ajunge la 4 canale ( pe care se pot grupa si 10-12 difuzoare la gamele premium Audi de ex) si subwoofer. Tin sa precizez de la inceput ca rezultatele obtinute prin achizitionarea optionala a oricarui sistem de fabrica la X bani se realizeaza aftermarket cu X/2 bani. Acum...ce se poate face aftermarket ?

1) Buget < 300RON >>> Antifonarea portierelor fata cu material bituminos aplicat intai pe fata de tabla exterioara si pe urma daca mai ajunge si pe scheletul de tabla interior (intre el si fata de plastic). In functie de atelierul la care mergeti 300RON ar trebui sa ajunga pentru material bituminos necesar fetelor exterioare de tabla si manopera. Daca lucrati in regim DIY cu banii scutiti de la manopera luati mai mult material insonorizant si aplicati si intre schelet si fata de plastic.
2) Buget 300-500RON >>> Punctul 1) + un set de difuzoare entry level pe 2 cai
3) Buget 500-700RON >>> Punctul 1) + un set de difuzoare mid level pe 2 cai si fixarea mid-basilor de partea metalica a usii prin inele de MDF
4) Buget 700-1000RON >>> Punctul 3) + un CD-player entry level pentru un semnal mai bun decat cel oferit de CD-playerul de fabrica
5) Buget 1000-1500RON >>> Punctul 4) + un amplificator entry level pe 2 canale pentru boxele fata + un kit de cabluri bunicel
6) Buget 1500-2000RON >>> Punctul 4) + un amplificator pe 3/4 canale entry level + un subwoofer micut entry level de 25cm in incinta inchisa sau reflex
7) Buget 2000-3000RON >>> Punctul 6) cu mentiunea ca la 4) vom inlocui CD-playerul entry cu unul mid level, la 1) vom antifona in mod obligatoriu usile si intre scheletul metalic si fata de plastic si eventual se pun 2 straturi pe tabla exterioara iar la 6) vom incerca un amplif mid level
8) Buget 3000-5000RON >>> Punctul 6) cu mentiunea ca la 4) vom avea CD-player hi-fi, la 3) difuzoare pe 2 cai hi-fi, la 6) un amplif pe 3/4 canale mid level si un subwoofer mid level de 25 sau 30cm
9) Buget 5000-7000RON >>> Punctul 8) cu mentiunea ca la 3) vom avea difuzoare pe 2 cai high-end sau pe 3 cai hi-fi, la 6) un amplif pe 4 canale hi-fi ce va amplifica numai boxele fata (tweetere si mid-basi separate) si un amplif mono mi-level pentru subwoofer. Datorita amplificarii separate cu 4 nanale a difuzoarelor fata avem pentru prima data posibilitatea de Time alignment din CD-player, ceea ce va permite aducerea scenei in centrul masinii si inceputul definirii spatiale a unei scene sonore
10) Buget 7000-10000Ron >>> Punctul 9) cu mentiunea ca la 4) vom avea un CD-player high-end (din gama celor mai ieftine) si cabluri hi-fi, la 3) vom avea difuzoare pe 3 cai high-end (din gama celor mai ieftine) si la 6) amplificator pe 6 canale in locul celui pe 4 sau variante 2+4/2+2+2. Aici in cazul montarii difuzoarelor de medii in bord vom obtine o scena sonora mult mai precisa.
11) Buget 10000-15000RON >>> Punctul 10) cu mentiunea ca la 6) vom avea un subwoofer si un amplif mono hi-fi, la 4) putem adauga un procesor dedicat CD-playerului high-end
12) Buget 15000-30000RON >>> CD-player high-end cu procesor dedicat, difuzoare pe 3 cai in fata cu variatiuni cum ar fi 2 mid-basi in portiera, 6 canale de amplificare pentru difuzoarele fata si unul high-end pentru subwooferul high-end. Se poate merge pe varianta cu 2 subwoofere (unul de 25cm si unul de 38cm) si o amplificare in consecinta.
13) Buget > 30000RON >>> Posibilitati infinite ce includ punctul 12) precum si antifonarea portierelor cu materiale neconventionale (dupa mintea fiecaruia), modificari interne ale amplificatoarelor, filtrelor sau CD-playerelor (pentru cine se pricepe sau cunoaste pe cineva care se pricepe), cabluri foarte scumpe


PS : Toate sfaturile date aici nu reprezinta un adevar absolut si universal valabil. Eu am exprimat ordinea fireasca a investirii banilor pentru obtinerea unui sistem care sa sune corect. Vor fi probabil multi care vor intreba de ce nu am inceput cu un subwoofer la pasul 1) sau de ce nu am vorbit nicaieri de boxe pe spate. Punctul meu de vedere este unul cu inclinatii evidente spre partea de calitate si mai putin cantitate iar sunetul corect este unul singur si anume cel ce a iesit din gura interpretului. In putinele cazuri in care si inregistrarile sunt de exceptie, vocea solistului este una singura (nu ma groasa sau mai subtire, mai la stanga sau mai la dreapta pe scena, mai in fata sau in spate...). Variantele date de mine se apropie cel mai mult de aceasta perfectiune fiecare in limita ei de buget dar nici macar in ultima categorie de buget nu vor fi perfecte ! Cei ce incep cu subwooferul constructia sistemului nu au cum sa obtina un sunet liniar si coerent iar cei ce utilizeaza boxe pe spate nu pot reproduce pozitionarea instrumentelor pe scena orice ar face !

puf
Posts: 471
Joined: 09 Oct 2008, 20:30

Re: Sisteme audio automobil

Post by puf »

Ai uitat ce era cel mai important lucru si anume ce aduce in plus la auditie fiecare din cele 13 puncte.Treaba cu soundstageul precizata pe la mijloc este confuza.
Eu nu as fi sigur ca urmarea acestor pasi garanteaza fara nici o indoiala rezultate sigure superioare, totul depinde de cunostintele si experienta celui care proiecteaza si executa un sistem car-audio.

Inca ceva eu mi-as pune problema cati vor sesiza diferenta intre diversele etape cati vor fi capabili sa defineasca diferenta si cati vor considera necesar sau satisfacator efortul financiar si constructiv.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Sisteme audio automobil

Post by Obelix »

O remarca, de cele mei multe ori, instalarea unei instalatii "audiofile" in masina (ghilimelele isi su locul lor...) incepe cu... alegerea masinii :wink:
Adica una cu un habitaclu cat mai bine izolat de zgomotele motorului, zgomotelor exterioare si de rulaj... :roll:
Aceasta exclude in cele mai multe cazuri masinile Diesel, chiar si cele mai moderne...

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sisteme audio automobil

Post by momolo »

Obelix
Aceasta exclude in cele mai multe cazuri masinile Diesel, chiar si cele mai moderne...
inseamna ca nu ai mers cu un model de top de la Mercedes sau B&W pe varianta diesel! :wink: Eventual si un Lexus de top (la asta eu nu am avut experienta, dar banui).
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Sisteme audio automobil

Post by Obelix »

Eu ma refeream implicit la oameni "normali", cu bugete "normale" :mrgreen:
Oricum, "ceilalti" folosesc in imensa majoritate ceea ce a stiut comercialul dealerului auto sa le "bage pe gat", "timpul lor fiind mult prea pretios" (ca sa nu vorbesc urat...)
Si chiar in cadrul clasei "premium" ACEEASI masina este mai silentioasa in "benzina" decat in "motorina"...

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: Sisteme audio automobil

Post by LEKTOR »

momolo, nu eventual ci sau Lexus - pe care il consider, nu numai modelul de virf, f.f.f.f silentios si bine izolat de exterior - de fapt chiar intrece pe Rolls.

Noise inside the car at 70 mph

Lexus LS600h L: 58.9 dB [1]
Rolls-Royce Phantom: 59 dB [2]
Bentley Continental Flying Spur: 65 dB [3]

Despre aftermarket stuff - am avut contact / instalat sisteme audio aftermarket destul de complicate - Alpine,JL,Nakamichi,Eclipse,Pioneer,etc in masinile pe care le-am condus, este adevarat ca unele au preturi mai mici ca cele OEM , dar rezultatele nu intotdeauna sint cele scontate - cele de fabrica sint proiectate special pt acel habitaclu ( ma refer la sisteme OEM bune ). Iar sistemele audio OEM de la Nakamichi si Mark Levinson mi se par cele mai bune, chiar mai bune decit sisteme aftermarket cu pret mai mare decit pachetul oferit de fabrica.
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sisteme audio automobil

Post by momolo »

LEKTOR am spus
Eventual si un Lexus de top (la asta eu nu am avut experienta, dar banui).
pentru ca in mertzan si bemveu m-am dat dar in Lexus nu.

Ca tot suntem la subiect, gurile rele spun ca Lexus e mai slaba la zdruncinaturi decat mertzanurile si bemveurile de acelasi calibru. Asa zic unii care au bani de aceste masini. Dar stiu ca la America nu ie gropi ca la Rromanika sa se rablageasca Lexusul la hurducaiala.
Si apropos de brandul de lux de la Toyo Motors, am vazut chiar asta seara una alba si mare, parea nou nouta. De la spate, daca erai un pic mai chioroman, jurai ca este bemveu din seria mare! Ce naiba le fac sa semene asa mult cu mertzul si bemveul ?! Chestia asta mi-ar induce disconfort daca ar fi sa-mi iau Lexus.

Cat priveste masinile japoneze, astia au un adevarat cult pentru masinile silentioase, se ocupa de mult de treaba asta in proiectare si stiu ca au anumite norme nationale. Iar daca o masina nu face zgomot pe afara, nu face nici inauntru. Insa la noi in RRO nu e bine sa ai Toyota silentioasa ca nu te aude bizonul care se plimba teleleu pe mijlocul drumului, dealtfel sport national. Chiar acum cand veneam am vazut o scena cool - un individ cu celulalrul la ureche trecea agale pe trecerea de pietoni, numai ca era rosu pentru el; coloana de masini a oprit si primii claxonau furibunzi; omul nostru vorbea linistit la telefon mergand agale si uitandu-se la semaforul rosu (pentru el). Precizez ca a plecat sa traverseze cand era rosu de mult, pur si simplu omul mergea, nu statea!
Scene din astea vezi la tot pasul prin Bucale. De aia e bine sa ai o trashcaleta care rumega suruburi sa te auda toti zevzecii care merg pe diagonala carosabilului!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: Sisteme audio automobil

Post by LEKTOR »

Lexus e un fel de Accuphase in audio/video - un alt exemplu, in 1989 cind au scos primul model, au avut si o reclama numita BALANCE


1989 - The advertisement showed the Lexus LS 400 on rollers, with a set of champagne glasses stacked on its hood.[5] The engine is then set to a top speed of over 145 mi (233 km) per hour. Despite the fast speed, the LS 400 engine produces no vibrations to upset the champagne glass pyramid, and not one drop of liquid is spilled. The narration reads, "After years of intense work, Lexus is ready to celebrate...because even at the equivalent of 145 miles per hour, the Lexus LS 400 is designed to stir the soul..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... nce_ad.jpg



Si tot despre pahare de sampanie - alta reclama la self parking, tot cu Lexus - http://www.webridestv.com/showvideo.aspx?video=22799
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sisteme audio automobil

Post by momolo »

Lexus e un fel de Accuphase in audio/video
asta inseamna ca un Lexus cu sistem audio Accuphase ar fi chestia suprema! :lol: Numai ca cei de la Accu inca nu au ajuns atat de disperati.....Dar mai este timp....
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Sisteme audio automobil

Post by Obelix »

Nu e vorba de "disperare" ci de oportunitati comerciale :roll:
Sau voi mai credeti ca bisnisurile sunt conduse de pasionati :?: :twisted:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 15650
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Sisteme audio automobil

Post by momolo »

Sau voi mai credeti ca bisnisurile sunt conduse de pasionati
- fara indoiala ca DA!.....cele de succes! :D Altfel nu ajungi in top ci ramai in grosul pluton al mediocritatilor.
Faptul ca pe lumea asta e loc pentru toti, e cu totul alta discutie.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.

User avatar
HighEndFan
Posts: 137
Joined: 03 Oct 2008, 15:43

Re: Sisteme audio automobil

Post by HighEndFan »

Sa revenim pe pamant....satul de sunetul Hi-Fi din masina si alarmat de timpul din ce in ce mai lung petrecut in masina din cauza traficului din ce in ce mai greoi din B ucuresti,am hotarat acum vreo doi ani sa-mi fac mai placute orele pierdute la volan.
Am inceput cu inlocuirea difuzoarelor din portierele fata(in portierele spate n-am difuzoare si nici nu-mi pun,raman la stereo si in masina,ca si acasa) cu unele mai audiofile.Difuzoarele le-am ales aproape la intamplare-recunosc,in urma auditiei la SIAB 2007 astea mi-au placut cel mai mult,dar acolo era greu sa-ti dai seama de ceva in nebunia aia si oricum,fara amplificarea de la standul respectiv si cu o alta sursa de semnal(HU=Head Unit,cum vad ca se numeste acum),e greu sa obtii acelasi sunet.Practic le-am ales mai mult din review-uri si dupa brand(Focal),desi daca ar fi fost dupa mine mi-as fi luat modelul de varf-focal utopia be no.6,dar consider ca ar fi fost o exagerare,mai ales ca masina fiind diesel e destul de zgomotoasa si in general prost insonorizata,desi e un Opel de numai 2 ani.
Am ales o solutie pe doua cai, 165K2P parca, cu tweeterele montate sus pe portiere, in dreptul oglinzilor laterale,iar medii-basi in locul clasic, pe niste inele adaptoare.Dar difuzoarele cele noi n-au adus o schimbare asa de spectaculoasa cum a adus izolarea sau captusirea portierelor cu un material special,un fel de cauciuc-sau mai degraba mastic-sub forma de coli autocolante ,numit HushMAT. Mai mult, in dreptul difuzoarelor am folosit chiar materialul original Focal,un fel de cauciuc spongios mult mai gros (si mai scump! :roll: )decat acel Hushmat,dar ce efect!
Sunetul in masina s-a imbunatatit incredibil!E adevarat ca intre timp am"tunat" si HU-un Sony 7700 prin schimbarea placii de CD cu cea de la modelul 7750 cu convertor Burr-Brown,la randul ei imbunatatita prin inlocuirea tuturor operationalelor JRC 4558 cu OPA2132 si inlocuirea tuturor electroliticilor banali cu Elna Silmic.
Si inainte de inlocuirea difuzoarelor simteam o limitare ,pe care o punem pe seama difuzoarelor de Opel,dar dupa schimbare era si mai prezenta,e clar ca finalii de la Sony "gafaie" pe noile difuzoare,chiar la nivele mici,asa a trebuit sa adaug un amplificator stereo de buna calitate,un Focal 2.150.
Oricum,ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost efectul acelui cauciuc,pe care recunosc ,l-am lipit atat pe suprafata interioara a panoului exterior al portierei,cat si pe panoul interior,acoperind in totalitate gaurile care inainte erau acoperite cu o folie de plastic,pe care am si aruncat-o.Daca aveti difuzoare si decente,va recomand DOAR captusirea cu un material absorbant a portierelor,o sa fiti mai mult decat incantati,asta va poate aduce mai multa calitate a sunetului decat amenajari mult mai costisitoare.
Amplificatorul Focal a adus un plus de putere si "corectitudine" sunetului, amplificatoarele originale ale HU se comportau destul de nelinear pe noile Focal-uri. Oricum, amplificatorul e mult mai puternic si daca dau prea tare difuzoarele distorsioneaza masiv, insa in general ascult muzica la nivele reduse, cat sa acopere zgomotul general al masinii(motor, roti, transmisie, ventilatie etc) si in general ascult chestii "potolite", in special Jazz, insa daca am chef de ceva mai "zbuciumat", exista resurse... :wink: .
Tragand linie, il consider un sistem stereo destul de reusit, nu foarte scump si adecvat masinii, o Astra G diesel.
Consider ca maximul pe care il merita o astfel de masina, orice investitie in plus ar fi inutila fara o insonorizare generala a masinii, care iese din calculele mele din mai multe motive.
Attachments
DSC00496mic1.jpg

Post Reply