HARBETH

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: HARBETH

Post by doru »

Nu stiu daca se poate spune ca o anumita componenta a sistemului “impune” cablul, fie ca e vorba de cablu de boxe sau interconect. In general in acest domeniu sunt greu de stabilit niste reguli, fiindca pur si simplu…nu exista! Norocul, da, sunt de acord, are rolul sau.
Cablurile despre care vorbesc nu sunt totusi niste simple cabluri de veioza, desi arata si costa cam la fel. Ba chiar au avut parte de aprecieri extrem de favorabile in presa audiofila. Se pare insa ca avem tendinta in general de a ne feri si indeparta de lucrurile simple, considerand din start ca ce e simplu si ieftin e si prost. Cred de altfel ca gasirea cablurilor potrivite pentru un sistem nu are nicio legatura cu pretul acestora.
Da, le-am comparat cu toate cablurile pe care le am prin casa, atat DIY cat si de firma. Nu am insa vreun cablu care sa depaseasca limita a 2-300 euro.
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

PolyGram
Posts: 199
Joined: 26 Feb 2010, 09:35
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: HARBETH

Post by PolyGram »

doru wrote:E cam greu, din pacate. Cel care si-a cumparat Compact 7 ES3 e din Brasov, eu din Bucuresti...
Brasovul nu e asa departe de Bucuresti. O vizita audiofila eu zic ca merita.
Oricum, eu stiu ca Florin are intentia sa ajunga la Bucuresti.

Eu am amintit despre al doilea roman fericit cu boxe Harbeth, dar ceea ce am postat a fost sters. Si el si le-a cumparat tot fara sa asculte inainte(ceea ce presupune un anumit risc - risti si castigi :wink: ). Lui ii plac foarte mult si boxele Spendor si, astfel, pasul nu a fost asa de greu de facut. Le-a legat la un sistem Sugden cd + amplif A21SE si este foarte incantat si multumit de aceasta noua achizitie.

Asteptam interventia, comentariile si opinia lui
Singura cale de a aprecia digitalul este sa nu asculti vinilul

User avatar
Adrian_2k8
Posts: 227
Joined: 30 Mar 2009, 07:54
Location: Bucuresti

Re: HARBETH

Post by Adrian_2k8 »

A cumpara ceva fara sa asculti nu contravine cumva Primului principiu (nescris) al Audiofiliei? :P
"Netul este locul ideal unde omul aberant poate abera si se poate da ceea ce nu este." - by M _ _ _ _ o.

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: HARBETH

Post by doru »

Ba da, dar eu promit ca n-o sa se mai intample... :oops:
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

PolyGram
Posts: 199
Joined: 26 Feb 2010, 09:35
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: HARBETH

Post by PolyGram »

Exceptia intareste regula.
Singura cale de a aprecia digitalul este sa nu asculti vinilul

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: HARBETH

Post by Jaya »

Pt. ca am vazut ca s-a discutat deja despre Harbeth si a intrat in atentia catorva, si mai ales ca s-au facut referiri la mine, m-am decis sa va impartasesc si eu cate ceva despre modelul Harbeth Compact 7ES3 (ultima varianta a modelului Compact7). Ideea de la care am pornit in a cumpara asa ceva este legata de cautarea unui anumit sunet, care in viziunea mea si dupa urechile mele, sa fie cat mai aproape de realitate, de naturaletea redarii instrumentelor. Desi initial am pornit (de vreo 2 ani) cu Proac (am detinut 2 modele, Studio 140 si apoi din seria Response, D18) si la care iarasi am gasit intr-o anumita masura sunetul neutru, corect si necolorat pe care il cautam (in viziunea mea), am audiat Spendor Classic SP2/3 intr-o anumita combinatie (cu Sugden Masterclass, DAC Naim si transport Rockna) care mi-a placut f.f.mult. Am realizat ca directia si genul de sunet in traditia BBC este ceea ce vreau, desi repet sunt calitati certe
ale anumitor modele de Proac pe care le apreciez in continuare (nu intamplator sunt folosite de diversi ingineri de sunet in mixing si mastering in intreaga lume). Dupa ce am auzit Spendor-urile SP2/3, la care cel mai mult mi-au placut naturaletea sunetului si a intrumentelor, sunetul 'low colored' cat si usurinta si relaxarea redarii (desi evident orice incinta are o anumita coloratie), intr-un fel as putea zice ca mi-am dorit ca incinta care sa mi se potriveasca mie ar fi o combinatie intre calitatile Spendor-ului Classic si anumite calitati ale Proac-urilor. Initial, am vrut sa cumpar clar modelul Spendor SP2/3, dar din anumite motive acest lucru nu s-a putut face la momentul respectiv. Asa ca studiind mai multe despre 'filosofia' si conceptul pornit de la BBC am ajuns si la Harbeth. Majoritatea parerilor de pe forumurile britanice si americane sustineau ca Harbeth desi vine din aceeasi traditie BBC ca si Spendor, sunetul lor este destul de diferit, in sensul ca desi avand acel 'midrange to die for' sunt mai rezolute si mai neutre decat Spendor Classic. Spendor Classic, desi naturale si 'low colored' au o anumita savoare, 'dulceata' sa-i spun, care te face sa le placi din prima, pe cand Harbeth sunt mai neutre si cu mai mult detaliu. Si in realitate, asa s-a dovedit a fi, evident dupa ce au sosit si le-am ascultat. Pe scurt, am riscat si am mers pe Harbeth si sincer nu-mi pare de loc rau. Ca si calitati, in sistemul actual (amp. SugdenA21SE, sursa SugdenCD21SE, cablu interconect Kimber KS 1011, si 8TC la boxe, filtru PS Audio Quintessence & cabluri PS Audio AC5), si dupa urechile, gusturile si priceperea mea, pot enumera: naturalete a instrumentelor si timbrelor, acuratete, coerenta, echilibru, transparenta, soundstage larg, adanc si focalizat, muzicalitate, caldura (dar o 'caldura' naturala, nicidecum exagerata, ea venind mai degraba din redarea naturala), detaliu si rezolutie fara a fi agresive sau prea deschise (in combinatia potrivita cu restul sistemul bineinteles). Singurele minusuri ar fi bass-ul care nu coboara cat mi-as dori (desi incintele coboara pana undeva in zona 50Hz-46Hz la +-3dB, dar intr-un mod foarte clar si foarte controlat) si anumite ecouri si reverberatii in zona de low-mid, mid, dar asta se datoreaza camerei (care este in plan pt.a fi tratata). Cand ascult sistemul cu Harbeth tot ceea ce conteaza este MUZICA si nimic altceva (scule, matching etc). Nimic nu mai conteaza sincer, si incep sa inteleg ceea ce zicea un american care dupa ce-a schimbat, dupa multi ani multe incinte, si pe multi bani, cand a ajuns la Harbeth s-a vindecat de 'audiophilia nevrosa' cum s-a exprimat el. Evident gusturile nu se discuta, nici in muzica si audiofilie, ca si in orice altceva, fiecare are propriile lui preferinte, gusturi si alegeri. Mai consider ca mai trebuie lucrat la standuri, la cablare si chiar la electronice (simt ca merita ceva mai sus decat actualele electronice). Iar daca ar fi sa fac un upgrade, in momentul de fata, as face tot la Harbeth modelele superioare, desi recunosc ca nu mi-ar displace sa am si un Spendor Classic ca varianta acasa.
Cam atat deocamdata si sper ca cei care vor posta la ceea ce am scris s-o faca la obiect si in mod civilizat.
Multumesc.

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: HARBETH

Post by doru »

Jaya, bine ai venit in “clubul Harbeth”, pe care, scuze pentru lipsa de modestie, ma mandresc ca l-am deschis chiar eu, pe aici pe la noi.
Nu ascund faptul ca primul gand a zburat si in cazul meu spre Harbeth Compact 7 ES3, care mi se pareau usor mai abordabile ca pret si de potrivit in locuinta. In cele din urma, probabil, doar intamplarea a facut sa aleg modelul superior SHL5, fiindca, asa cum am spus si eu, nu ascultasem niciun model al acestui brand inainte, cumparandu-le cu "ochii inchisi".
Felicitari asadar pentru achizitie si sistem si cat mai multe ore de auditii din cele mai placute, de care sunt convins ca vei avea parte!
Spune cateva detalii despre stand-uri si cabluri, la care zici ca mai ai de lucrat. Ce te nemultumeste la ora actuala?
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

PolyGram
Posts: 199
Joined: 26 Feb 2010, 09:35
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: HARBETH

Post by PolyGram »

Jaya wrote: Ca si calitati, in sistemul actual (amp. SugdenA21SE, sursa SugdenCD21SE, cablu interconect Kimber KS 1011, si 8TC la boxe, filtru PS Audio Quintessence & cabluri PS Audio AC5), si dupa urechile, gusturile si priceperea mea, pot enumera: naturalete a instrumentelor si timbrelor, acuratete, coerenta, echilibru, transparenta, soundstage larg, adanc si focalizat, muzicalitate, caldura (dar o 'caldura' naturala, nicidecum exagerata, ea venind mai degraba din redarea naturala), detaliu si rezolutie fara a fi agresive sau prea deschise (in combinatia potrivita cu restul sistemul bineinteles).
Calitatile unui sistem in care sunt cabluri si un filtru de la PS Audio.

In sunet, parerea mea, ponderea mare o au boxele. dar boxele nu canta singure, totul conteaza.
Singura cale de a aprecia digitalul este sa nu asculti vinilul

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: HARBETH

Post by momolo »

Acum 3...4 ani am ascultat Monitor 20 (domestic) sau modelul premergator astuia de azi, nu retin decat ca era exact la fel ca aspect http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... 20domestic" onclick="window.open(this.href);return false; si nu mi-au placut deloc, parea un sunet banal de bookshelf mic si fara vlaga, detaliu redus, nimic de remarcat decat banalitate din difuzoare mici si banale, nici urma de bas, etc. Defapt un SPL de 83dB e foarte mic si problematic, alea erau amplificate pe niste tuburi push-pull KT88 de vreo 35...40W. Seamanau oarecum cu niste Rogers vechi, adica fostele adevarate de la BBC, dar nu se ridicau nici la jumatate valoare ca cele vechi.

Dar se pare ca am gasit pe cineva cu 7ES-3 mai aproape si in curand o sa-mi fac timp sa le ascult sa vedem cum presteaza dupa HL5 ?

Eu as fi curios doar de M40.1 (cele fara amplificare). Dar la astea sigur trebuie amplif cu vana in el la cei 86dB (varianta profy, aia de casa are si mai putin, 84dB, probabil diferenta vine din sortarea difurilor).
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

PolyGram
Posts: 199
Joined: 26 Feb 2010, 09:35
Location: Viseu de Sus, Maramures

Re: HARBETH

Post by PolyGram »

Eu sunt tare curios daca exista o diferenta mare in sunet intre Super HL5 si Compact 7ES-3, ca ''din exterior'' difera doar prin dimensiunile mai mari si acel super tweeter. Si mai sunt curios - vorbesc la modul cel mai serios - cum ar suna HL5 daca i-am deconecta super-tweeter-ul, care scoate sunete audibile (doar)pentru ... animale.
Singura cale de a aprecia digitalul este sa nu asculti vinilul

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: HARBETH

Post by momolo »

PolyGram
vorbesc la modul cel mai serios - cum ar suna HL5 daca i-am deconecta super-tweeter-ul, care scoate sunete audibile (doar)pentru ... animale.
citeste despre psihoacustica si asista la testarea/proiectarea si executia unei incinte acustice. Te vei convinge ca scotand un super-tweeter (setat ultrasonic) dintr-o incinta acustica, sunetul se schimba de la bas la medie.

Te vei convinge ca modificand tweeterul (clasic) se va modifica (chiar substantial) si basul cu toate ca tweeterul incepe sa redea de la frecvente superioare mediilor si lasi diful de mid-bas asa cum e.

O incinta acustica e o treaba al naibii de complicata, desi pare simpla.

Nu cred ca ascultand un alt model Harbeth in alte conditii, alta camera si cu alte scule as putea face comparatia. Dar sa vedem, sunt curios macar daca seamana ca stil de sound. De obicei la genul asta de firme fiecare model suna in felul lui, unele total diferite de restul modelelor, unele reusite, altele varza.

Pentru a pastra unitara o "filozofie" de sunet trebuiesc resursele unei firme mari cu scule, laborator, etc,etc. De aceea comparatia ta cu "soundul Spendor" mi se pare hazardata atata vreme cat si la Spendor gasim diferente atat de mari intre diverse modele. Ideea e ca nu se poate discuta la modul general.

Dar se pot impartasi alt gen de impresii - de exemplu pe mine m-au uimit niste micute monitoare ROGER de prin anii 80 sau faimoasele monitoare NS de la Yamaha (in diverse variante) tot din anii 80. Sunt fabuloase si din cate observ, in ziua de azi nu se mai poate repeta asemenea performantza (poate din cauza mutarii aproape totale a productiei de orice, in China).
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: HARBETH

Post by doru »

momolo wrote: Dar se pare ca am gasit pe cineva cu 7ES-3 mai aproape si in curand o sa-mi fac timp sa le ascult sa vedem cum presteaza dupa HL5 ?
De ce esti egoist? :) (ia-ma si pe mine!)

Diferente probabil ca exista, in afara celor enumerate de PolyGram se adauga si difuzorul de medii/bass, care in cazul C7 este de conceptie mai noua, fiind modelul RADIAL 2 si evident filtrul pasiv. Parerile (citite pe forumuri) ale celor care au avut posibilitatea efectuarii unor comparatii directe intre cele doua modele sunt previzibile: C7 un sunet ceva mai viu (bright), SHL5 un sunet mai plin cu extindere mai mare in zona frecventelor joase. Cert este ca toti si le-ar fi dorit in egala masura, daca se putea, pe amandoua.
Eu nu sunt curios sa-i decuplez tweeter-ul :)
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: HARBETH

Post by Jaya »

doru,
nu e neaparat ideea ca ma nemultumeste, ci simt ca se poate imbunatati standul - prin umplere cu nisip sau schimbarea lui cu unul open frame. La cablul de boxe simt ca se poate mai bine de asemenea. Am testat mai multe cabluri si de curent si interconect si de incinte de la Supra, Siltech, Oyaide etc si in momentul de fata astea par a se potrivi cel mai bine. Mai trebuie sa testez.

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: HARBETH

Post by doru »

Daca ai ocazia testeaza si cablurile despre care pomeneam eu mai sus (QED 79 Strand). La mine s-au potrivit foarte bine si sunt si ieftine.
In ce priveste stand-urile, eu am confectionat (comandat la un atelier de tamplarie) niste stand-uri din lemn, open frame. Desi initial am fost incantat, dupa ce am ascultat mai bine am remarcat un fel de "amortizare" a sunetului destul de neplacuta (sunet infundat de cutie). In consecinta am revenit la stand-urile metalice (Atacama SL 400) la care am atasat si spike-urile superioare comandate optional, asezand pe ele boxele. Sunetul a capatat mai multa definitie, "corp", soundstage, dinamica (niste notiuni care, personal, evit sa le folosesc, dar acum nu am gasit altceva pentru a descrie fenomenul).
Daca vrei sa-ti faci niste stand-uri pe comanda iti recomand (din aceste experiente personale) unele metalice, open-frame si dotate neaparat cu spike-uri in partea de contact cu boxele.
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

Jaya
Posts: 141
Joined: 10 Apr 2009, 11:42
Location: Brasov

Re: HARBETH

Post by Jaya »

Am observat o imbunatatire clar audibila a sunetului dupa ce am 'lipit' de standuri cu banda dublu adeziva (pe toata suprafata) a unor isopuck-uri de la Manger (facute dintr-un polymer) luate de la Marcopolo. Se pare ca priza buna cu standul face ca vibratiile sa se transmita in stand si de aici in pardoseala. Sunetul a capatat mai multa 'greutate', definitie, claritate, au disparut o parte din vibratii. Abia astept sa umplu cu nisip si pilonii standurilor.

http://manger-msw.de/index.php?language ... z&country=" onclick="window.open(this.href);return false;


PS. Incintele sunt plasate (sprijinite) pe aceste isopuck-uri si nu direct pe stand.

Post Reply