NAIM

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

NAIM

Post by catalinmetal »

intrucat nu am vazut sa fie deschis un astfel de topic aici, si, pe langa ca sunt un mare fan al acestui brand si al filosofiei lor de sunet, imi pare ca NAIM este unul din brandurile cu adevarat mari de pe acest astru albastru.

istoria firmei se confunda cu perioada de maxim in hi-fi/hi-end, cand, la inceputul anilor 70, regretatul Julian Vereker, avand o viziune proprie asupra sunetului si ambitia sa il si produca, a scos primul amplif Naim. ulterioara imperechere a amplificarilor Naim cu faimoasele LP12 de la Linn este binecunoscuta, probabil, asa cum, la vremea aceea, un setup format din tabla Linn, amplificarea Naim si incinte britanice cu pedigree BBC era unul de varf, si a ramas un reper clasic pt multi audiofili trecuti de prima tinerete.

o serie de produse Naim au fost de-a lungul timpului, creatii de top ce ulterior au capatat un fel de statut de "cult": finalul NAP250, inca in productie si astazi, intr-o forma upgradata si fresh, seriile CDS sau CDX de cd playere, aflate si ele inca in productie sub diversele incarnari: curent CDS3 si CDX2.2.

seria 500, inaugurata la jumatatea deceniului trecut, este un flagship demn de numele casei, alte « sfere », alta mancare de peste cum zic romanii. Personal nu am ascultat, insa am discutat cu cateva persoane care au avut ocazia, si impresiile sunt cel putin pe masura asteptarilor.

dpdv tehnologic, Naim dovedeste ca stie sa tina pasul cu tot ce misca actual in domeniu, dovada fiind recentele produse HDX (hard disk player), unitiserve (streamer/server audio), uniti si unitiqute (multiplayere ce pot decoda atat info de pe clasicul redbook (in primul caz) cat si stream de pe media servere, radio de pe internet prin wifi, sau multiformat de pe port USB.

Esential insa, la Naim, este sunetul de casa tipic, si, dupa mine, unic in storia audio, atat cat am putut asculta pana acum. Filozofia casei se axeaza eminamente pe muzicalitate si feeling, si are pretentia ca ascultatorii fideli sa discearna intre evenimentul sau mesajul muzical de fractiuni ale sunetului, ca de ex cutare sau cutare detaliu. Pt Naim muzica este un tot unitar, si masura cea mai expresiva si reprezentativa a acestui deziderat este timingul, atributul fara de care, din punctul meu de vedere, nu putem vorbi de muzica redata de aparate ! de acolo apare miezul muzical, de acolo coerenta, flow-ul care ne transpune trup si suflet la evenimentul redat.

Dpdv sonor, am preferat Naim cu anumite game de incinte, care, dupa opinia mea, vin ca o manusa si completare a filosofiei casei : seria classic de la spendor, seriile toy, domus si cremona de la sonus faber, ultimatum de la neat, sau alte branduri care dupa mine merg iarasi f bine, ca dynaudio, elac sau audio physic.

Evident, Naim face parte din acea categorie exclusivista de produse unde esti fie « in » fie « out ». fie iti plac si vei ramane forever « agatat » de stilul lor minimalist in design si timingos in sunet, fie nu suporti sunetul vivace si organic, si atunci, e firesc sa cauti altceva…

Am detinut multe branduri audio pana in prezent, momentan insa sunt « calare » tot pe un setup Naim, cu chiar 2 amplificari naim (in functie de starea de spirit), si chiar de ar fi sa trec in ograda lampasilor (Jadis este brandul lampofil pe care il simt aproape de suflet), am sa pastrez fie un setup minimal Naim fie macar o sursa Naim, intrucat am descoperit in timp ca, fara Naim, nu pot asculta muzica prea multa vreme…

Este un brand (de fapt un sunet) ce trebuie descoperit, inteles si mai ales, simtit, altfel, la modul superficial, nu cred ca se poate adera cu seriozitate la el…


Multumesc lui momolo pt ocazia de a-mi re-activa userul, si sper ca initiativa sa a fost manata de fair play si echidistanta. Am profitat de ocazie sa ii arat ca nu am nici un fel de ranchiuna, sau sentimente negative, cum imi pare ca eronat suspecta…

Daca considera postarea mea deplasata / interesata / agresiva ok, se poate sterge si eu banat, a treia oara nu mai intru nici rugat…

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1771
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: NAIM

Post by SOLO »

Bine-ai revenit Cataline .

O utila trecere in revista a tehnologiei folosite de-a lungul timpului de catre acest brand . E unul din multitudinea de pe piata . Poate alti posesori de Naim o sa ne mai povesteasca una alta din experientele lor . Am observat ca pun mare accent in ultimul timp pe muzica "liquid" . Sper ca "modernismul" asta sa nu fie in defavoarea calitatii sunetului.

solo
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: NAIM

Post by momolo »

catalinmetal
Multumesc lui momolo pt ocazia de a-mi re-activa userul, si sper ca initiativa sa a fost manata de fair play si echidistanta. Am profitat de ocazie sa ii arat ca nu am nici un fel de ranchiuna, sau sentimente negative, cum imi pare ca eronat suspecta…
si eu iti multumesc ca ai revenit si textul tau de mai sus imi place, un exemplu de postare civilizata si plina de informatie, de continut adevarat. Sper sa putem impreuna cu altii sa creem un dialog in premiera in spatiul mioritik, fara atacuri la persoana, provocari, soparle, aluzii, intrigi provocatoare, etc. Suntem mult mai asemanatori decat ne-ar place sa credem si ma refer nu numai la noi doi ci si la restul micii comunitati audiofile din pacate prea divizata din prea mari orgolii.

Stiu ca ai un sistem complet pe NAIM acasa la tine, asa ca in privinta brandului asta esti foarte pus la punct.

Imi face placere cand intalnesc oameni pasionati cu adevarat de ceva, nu conteaza care si a cui sau de unde e cumparata "marfa". Cu totii suntem adunati de aceleasi inclinatii si pasiuni, imi place sa cred ca in primul rand iubim muzica si sunetul. Imi place sa cred ca cine iubeste muzica nu poate fi un om rau.

ON TOPIC - intrebare - la NAIM, care sunt diferentele intre diversele modele, hai sa zicem de amplificatoare la nivele de pret diferite ? Diferenta consta in principal in rezolutie ? Alea scumpe sunt mai muzicale ? Cum vezi tu diferentele ?
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

sunt multe de spus despre Naim, daca ai avut rabdarea sa aprofundezi sunetul "de casa".
dar am sa revin cu aceste diferente ceva mai incolo...

as mai avea de spus, la istoric, ceva ce am omis intentionat ieri, anume un alt trade-mark al firmei care - consider eu - nu mai are nevoie de nici o prezentare - naim audio integrated amplifier, sau pe scurt, NAIT.

primul Nait a aparut in 1983, in plina "glorie" a erei hifi, punand in aplicare deviza conform careia "less is more". carcasa format ingust, sau puterea destul de mica (2 x 30 w daca nu ma insel) nu au putut nega faptul ca, in materie de "balls" in audio, naim clar cunoaste secretul eficientei minimaliste. cam din 5 in 5 ani, au urmat variantele 2, 3, apoi 3R (in 1995), cand Naim a considerat ca fanii merita rasfatul unei telecomenzi... din motive numerologice, nu a existat un Nait 4, cum nu va exista nici CDS4 sau CDX4, piata extremului Orient se pare ne-agreand acesta cifra...

in 2000 a venit Nait 5, urmat de 5i in 2004, care a primit varianta italica in 2007. daorita presiunilor fanilor de pe internet, casa s-a simtit obligata, dupa 2000, sa dezvolte o varianta high-end a NAIT-ului, care, tot in 2007, s-a concretizat in binecunoscutul SUPERNAIT, un adevarat "powerhouse" in stil pur britanic, cu un toroid imens capabil sa sustina peakuri de nivel mare, cu rezervoare capacitive pe masura, un etaj activ de pre derivat din pre-urile midrange ale casei (NAC202/NAC282), si, bonus, o placa DAC pt cei care prefera alta sursa digitala decat CDP-ul.


tot datorita interesului arata de fani, Naim vine cu un an mai tarziu cu o varianta mai ieftina, si de putere mai mica, anume Nait XS, care nu mai beneficiaza de placa suplimetara DAC, dar are aceleasi avantaje ale upgrade-ului ca si fratele mai mare, poate primi alimentari separate pt pre, poate fi folosit ca pre sau numai ca power, in conjunctie cu pre-urile si power-urile casei sau cu altele de la alte firme.

un pas f important zic eu pt istoria Naim, a fost reprezentat, dupa 2000, de daugarea mufelor phono pe aparate, desi Naim a continuat sa incurajeze utilizarea mufelor traditionale DIN. acest lucru a facut ca firma sa devina perceputa ca avand o mai mare deschidere pt incrucisarile inter-brand, desi, sincer va spun, parca totusi cele mai bune rezultate se obtin combinand tot numai aparatele lor... insa am descoperit si "imperecheri" de mare clasa, despre ele, mai incolo...
Last edited by catalinmetal on 06 Aug 2010, 08:00, edited 1 time in total.

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

ceea ce este important dpdv client, si, dupa criteriile mele, tine un brand bun in liga mare si din alte perspective decat sonore, este suportul firmei oferit clientilor, precum si implicarea activa in fenomenul muzical.

din cate stiu, Naim este singura (dar corectati-ma daca gresesc) firma de hifi/hiend, care ofera suport pt absolut TOATE produsele manufacturate vreodata. asta mi se pare o dovada de maxima seriozitate si atentie fata de clientii fideli, sau chiar "ocazionali" (desi, din cate am constata, si la noi in RO, si in afara, odata "atins" de "boala" naim, macar un aparat doua, daca nu un setup integral, tot mai pastreaza omul in casa).
in depozitul din salisbury, locatie pe care intentionez sa o vizitez si eu, firma are un serios procent dedicat subansamblelor atat pt produsele manufacturate curent, cat si pt cele din trecut, dar pt absolut toate!

De asemenea, oarecum in stransa legatura cu aspectul de mai sus, nivelul de productie la Naim este unul ce depaseste cu mult faza de mica firma de produse de lux, practic avem, pt nivelul high-end un mic “colos”, unde, impartiti pe echipe, angajatii sunt responsabili de un produs de la 0 si pana la finish, in acest fel asigurandu-se o mai buna coerenta pt fiecare aparat, in loc sa avem echipe care fac un anume lucru si in acest fel, sa poata interveni anumite “ruperi” de coerenta in intreg procesul… in plus, daca un aparat vine inapoi la fabrica pt reparatii, intreaga echipa care a participat la el va fi motivata sa produca aparate flawless pe viitor… mi se pare un approach f bun !

Am zis de implicarea in muzica, si aici, nu cred ca exista pasionat cat de cat vechi de audio sa nu detina macar 2-3 titluri de la casa de discuri a englezilor, numita, evident, Naim Label. Personal, am fost intotdeauna incantat de produsele lor muzicale, genurile abordate precum si simplitatea in tehnicile de inregistrare, bazata ca si in cazul sculelor pe cat mai putin dar de cat mai buna calitate, si, nu in ultimul rand colaborarea cu extraordinarul inginer de sunet Ken Christianson, adeptul tehnologiei « true stereo » inregistrarea minimalista cu numai 2 microfoane. Recomand cu caldura aceste inregistrari, pt cei care apreciaza sunetul cat mai life-like…

De notat ar fi si recenta implicare a bradului in industria auto, colaborarea cu co-nationalii de la Bentley fiind un alt domeniu pe care Naim nu a dorit sa il treaca cu vederea, plecand de la premisa ca, probabil, sunt si unii care nu au timp de ascultat muzica acasa, dar ar putea face acest lucru in masina.

Ar mai fi de punctat si despre incintele Naim, insa despre ele mai tarziu…

Ca o mica paranteza, Julian Vereker, fondatorul, disparut dintre noi de 11 ani, a ezitat la inceput in alegerea numelui produselor sale. Tot intrcand problema pe toate fetele, nu a gasit ca nume decat … NAME. pt a nu fi insa chiar atat de banal, a ales spellingul pe care il cunoastem in prezent, NAIM, care, ca pronuntie, este identic cu name.

User avatar
aurel pustiu
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2009, 18:00
Location: Giurgiu

Re: NAIM

Post by aurel pustiu »

Naim este un nume evreiesc daca nu ma insel. Patronul era pasionat in anii '70 de curse de masini si incerca sa scoata tot ce era inutil de pe ele, facandu-le mai usoare. Ideea asta a implementat-o mai departe la aparatura Naim.

Nu mai stiu cum sunt realizate amplifurilr Naim actuale, dar la un moment dat de timp ele nu aveau filtru de iesire Bucherot, tocmai pentru a nu limita performantele. Era lasata la indemana utilizatorului alegerea cablului de boxa, daca boxa nu facea probleme puteai sa pui un cablu mai putin inductiv pentru performante maxime la inalte, iar daca boxa era naravasa puteai alege un cablu mai inductiv care sa tempereze problemele. Aici sa auzi diferente intre aegint si cupru :)

User avatar
Adrian_2k8
Posts: 227
Joined: 30 Mar 2009, 07:54
Location: Bucuresti

Re: NAIM

Post by Adrian_2k8 »

Tare as fi curios Domnu' Pustiu daca la un amplificator cu un damping factor de putin peste 10 (zece) in 4 ohmi, mai conteaza daca pui cupru sau argint la boxe. :) Eu zic ca ar trebui sa mearga la fel de... adica la fel, indiferent de cablu.

PS: Promit in fata colectivului ca este ultima data cand mai tocesc tastatura pentru a incerca sa combat ideile Dvs. atat de.... originale. :D
"Netul este locul ideal unde omul aberant poate abera si se poate da ceea ce nu este." - by M _ _ _ _ o.

User avatar
aurel pustiu
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2009, 18:00
Location: Giurgiu

Re: NAIM

Post by aurel pustiu »

:) Ce copil esti si cum le zici tu de pe net adunate. Damping factor la ce frecventa ? La 100hz ? Ce sa facem cu el daca diferentele dintre cupru si argint apar peste zeci de khz si tin de STABILITATEA SISTEMULUI , nu neaparat de diferentele directe dintre cupru si argint.Cat e damping factorul la 100khz sau mai sus ? Ai mai zis tu o aberatie cum ca la 10Ghz adancimea de penetrare e de cativa microni in cupru iar in argint e nitel mai mare nestiind faptul ca materialul numic cupru oxideaza in alt fel decat argintul iar acesti microni de cupru sunt inutili, argintul fiind mult mai propice. De fapt se si foloseste in transmisiile radio, se sufla argint peste ceramica. Nici nu mai am de gand sa te corectez, nu pot eu sa te invat ce trebuiau sa te invete pe tine profesorii in scoala. Ce crezi ? O sa suplinesti lipsa cu Goagalul ? :)

User avatar
Adrian_2k8
Posts: 227
Joined: 30 Mar 2009, 07:54
Location: Bucuresti

Re: NAIM

Post by Adrian_2k8 »

... No comment.
"Netul este locul ideal unde omul aberant poate abera si se poate da ceea ce nu este." - by M _ _ _ _ o.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: NAIM

Post by momolo »

Ai mai zis tu o aberatie cum ca la 10Ghz adancimea de penetrare....

Adrian_2k8 si aurel pustiu va rog mult, NU va mai penetrati intre voi! Aveti-va ca fratii.... sau nu ca fratii! :D
Nu vreau sa intrerup firul conversatiei cu mutari de posturi, sa zicem ca ati vorbit despre ce fire cupru sau argint sa bagati la Naim, dar va rog, fiti mai blanzi unii cu altii!

...Si apropos de oxid, am auzit ca sarma din metal oxidat incepe sa se comporte cam dubios, indiferent ca miezul ramane curat. Continuam aici: viewtopic.php?f=1&t=1035&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;

On topic:

catalinmetal
impartiti pe echipe, angajatii sunt responsabili de un produs de la 0 si pana la finish
as vrea eu sa fie asa si in proiectarea in constructii !

catalinmetal
din cate stiu, Naim este singura (dar corectati-ma daca gresesc) firma de hifi/hiend, care ofera suport pt absolut TOATE produsele manufacturate vreodata
nu sunt documentat dar parca am mai auzit, daca nu ma insel si Bryston garanta pe viata.

Intrebare - daca am un Naim de pe vremea lui mamaia pe care l-am cumparat second hand de la cineva care l-a avut si el second hand iar aparatul se strica, ma pot adresa la Naim in Anglia sa mi-l repare si mi-l repara oricat e de vechi ? (evident, contra cost, presupun ca nu au dat certificate garantie gratis pe viata; apropos, cat da NAIM garantia oficiala ?).
Ar mai fi de punctat si despre incintele Naim, insa despre ele mai tarziu…
acum mai multi ani, sa fie vreo 5, am ascultat unele tip standfloor ceva mai pitice, furnir maron mat ca la sifonierele vechi, urate foc, cu panoul frontal dat pe spate si parca pe 3 cai sau 2,5 cai (2 mid-bas si tweeter), compresie, hartie cred, care conform gusturilor mele de atunci mi-au placut foarte mult.
un pas f important zic eu pt istoria Naim, a fost reprezentat, dupa 2000, de daugarea mufelor phono pe aparate, desi Naim a continuat sa incurajeze utilizarea mufelor traditionale DIN.
- cred ca ar fi un subiect foarte interesant, mufe DIN comparate cu mufele RCA. Din ce am mai citit intamplator pe vremuri si din ce mi-au mai zis unii, se pare ca mufele DIN ar avea unele avantaje, culmea, unii spun ca ar fi mai bune ca RCA-urile.

O chestie care m-a pus pe ganduri - unii fabricanti de cabluri RCA-RCA audiofile si cu mari pretentii monteaza mufe RCA tip tata care pentru masa nu au un contact circular asa cum sunt majoritatea ci o clema subtire care face contact cu mufa tip mama RCA numai intr-un ingust punct.

Apoi alta observatie - am prin colectia de trancote vintage si unele europene din anii 70....80 dotate cu mufe DIN (unele numai cu DIN; de mentionat ca si japonezii montau pana prin anii 80 si mufe DIN pe standartul Philips de semnal mic, din ce stiu 50mV pe linie, erau daca nu ma insel pe toate AKAI-urile) - am testat cateva cu cabluri DIN ca nu aveam cum altfel si sunau prea bine.

Alta chestie - acum mai multi ani aveam un mag AKAI Gx 630 si ca intotdeauna si cateva Rostov ramase. Am renovat un rusnac din asta (schimbat conzii mizerabili) si apoi l-am comparat cu AKAI-ul. La rusnac nu i-am mai schimbat mufele DIN ca e mare bataie de cap sa le inventez loc la RCA-uri. In conditiile astea, adica AKAI pe RCA si Rostov pe DIN, rusnacul i-a dat clasa AKAI-ului pe redare, fapt pentru care am dat vant la japonez (care se afla intr-o stare tehnica renovata, curata si exemplara, deci atata putea el nativ). Eu ma asteptam sa ma penalizeze mufa aia DIN si cand colo, Rostovoiul canta net superior japonezului (pe REC se mentinea AKAI in frunte dar inca nu-mi batusem capul cu reglajele la rusnac).

Intrebare - care ar fi comparatia intre mufele RCA si cele DIN ?
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

bryston ofera garantie 20 de ani. asta e un pic altceva, daca nu chiar total diferit...
naim ofera suport life-time, si ca sa iti raspund si la o doua intrebare, DA, indiferent ce aparat Naim ai detine, chiar si primul NAP160 de acum aproape 40 de ani, Naim ti-l poate reconditiona sa arate si sune ca nou (evident contracost).

sunt multi naimofili care au prins drag de anumite produse mai vechi, si desi si-au upgradat sistemele cu sculele noi mai performante, isi reconditioneaza si acele febleturi mai "in etate".

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

legat de mufele RCA, ar fi de luat in calcul:

fie, oficial, si daca nu te pricepi sa bricolezi cabluri calumea, mergi pe DIN si ai fie varianta ieftina Naim Snaic de semnal, care vine moca la pachet cu oricare player, fie, tot DIN, exista Hi-line. personal nu l-am testat inca... mai ar fi varianta Chord, care ofera vreo 3 cabluri cu mufe DIN special pt sculele Naim, sau chiar "mixat" cu DIN si RCA, unul din ele fiind modelul anthem 2 pe care eu il am in varianta RCA si pot spune ca este manusa pt Naim. s-ar putea sa mai fie oficial multi alti producatori care sa scoata cu mufe DIN, eu Chord ii stiu ca fiind oarecum Naimofili...

daca mergi pe RCA, aici numai imaginatia si rabdarea iti pot sta impotriva in a gasi un matching bun. eu din ce am incercat (chord, kimber, audioquest, neotech, furutech, accuphase, vdh) imi pare ca chord potenteaza cel mai bine calitatile Naim, dar evident, e o chestie de gusturi... ca de obicei, trebuie incercat, pt ca de multe ori e chestiune de fineturi, si, dupa parerea mea, trebuie cautat cablul care strica cel mai putin sunetul.

la nivel entry, cablul original snaic ce vine moca, este cel putin la fel de bun ca orice cablu de firma dedicata, de pana in aprox 100-150 de eur, cu mentiunea ca, din ce am testat, acest subtirel snaic gri, pastreaza intact 100% acel PRaT(pace, rhythm and timing) tipic Naim, garantat, si din punctul asta de vedere, nu ai de ce sa iti bati capul.
Last edited by catalinmetal on 09 Aug 2010, 08:29, edited 1 time in total.

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

in plus, cablurile DIN la Naim au si intrebuintari de alimentare nu numai de semnal. snaicul mixt, semnal si alimentare, este de culoare neagra, sensibil mai gros decat cel gri numai de semnal, si exista in 2 variante in functie de utilizare: cu 5 pini sau cu 4.

de exemplu un snaic cu 5 poate alimenta cdp-ul dintr-o sursa externa, iar cel cu 4 poate face conexiunea intre un pre-amp si un final, sau finalul dintr-un integrat, daca finalul are iesire de alimentare catre pre (de la NAP250 in sus nu mai au), si, in acelasi timp, primeste si semnalul de la pre la final. asta la modul simplu de conectare, pt ca, daca se pune o alimentare dedicata pt pre, cum e recomandat, semnalul va trece din pre in PSU prin snaic cu 5 pini, si din PSU in power prin snaic cu 4 pini.

la versiunile superioare, (NAC252, NAP300, CDX2, CDS3 de ex) exista alta conectica, dedicata Naim, si un cablu special, Burndy, pt a alimenta separat diferite etaje din amp sau sursa.


Naim insa sunt trasparenti si in manualele lor gasesti usor aceste moduri de conectica, ce e drept, mai stufoase decat la alte marci, dar din motive tehnice de conservare a alimentarii tip stea si un singur ground de referinta (de obicei sursa).

catalinmetal
Posts: 47
Joined: 20 Nov 2008, 15:47

Re: NAIM

Post by catalinmetal »

Apropos de comparatii…
Ca si asa eram eu in “challenge” cu cele 2 integrate pe care le detin, nait 5i si nait XS, preferand pe anumite chestii XS-ul si pe altele 5i-ul, recent am putut re-evalua 2 produse mai de soi, un integrat Supernait (cel mai scump si cel mai “potent” integrat consstruit vreodata de Naim) precum si preul de linie NAC282.

Initial, cu supernait, mi s-a parut ca trecerea e asa de mare, incat nici XS (mai rafinat, mai puternic, mai bogat tonal decat 5i) si nici 5i-ul (mai vitezist, mai direct decat XS-ul) nu mi-au mai placut. Practic cu SN aveam calitatile ambelor integrate mai mici, insa totul « enhanced » de cateva ori, totul capata o soliditate si un rafinament exceptional. Imi zic « SN-ul le face pe amandoua sah-mat si mai bea si 2 tzapi de bere dupa » !

Zic, apoi, hai sa vedem daca facem o combinatie pe baza XS-ului meu, daca tot am pre-ul 282, sa vedem ce iese. Neavand sursa recomandata de alimentare pt 282, anume Hi-cap, aveam 2 optiuni : fie cuplat direct printr-un snaic de 4 pini la intrarea de power a lui XS, fie in schema clasica, folosind flatcapul 2x (care mie imi alimenteaza sursa cd5x) si un snaic cu 5 in plus.

Am mers initial pe schema simpla, si reascultand acelasi disc ca pe supernait, o compilatie f muzicala de la chesky, nu mi-a venit sa cred ce auzeam. Am trecut la loc pe SN, degeaba, nu mai puteam simti aceleasi lucruri pe care le simtisem de la trecerea de pe 5i sau XS ca integrat. Pur si simplu 282-ul imi aducea muzica direct in casa, palpabila, detectabila cu fiecare por ! trec inapoi pe 282 cu XS, si, intr-adevar, diferenta era enorma fata de SN standalone.

Am mai avut contact cu acest pre de multe ori chiar, fie cu moon ca power fie tot cu XS sau cu NAP200/NAP250 de la Naim, fie, chiar cu jadis DA7 ca final pe impresionantele SF Stradivari, in plus, in orice sistem am ascultat acest aparat pana acum contributia sa a fost cat de cat similara : aducea acel feeling de palpabilitate, de 3D, de parca poti atinge artistii in timp ce canta. Am comparat diverse genuri sa vad daca nu cumva, pe ceva anume, supernaitul se apropie periculos de performanta lui 282/XS, insa nu am reusit sa gasesc acel disc, pt ca nu cred ca exista.

Ce mi s-a parut frapant este ca, acest preu, reuseste in egala masura sa fie extrem de delicat pe pasajele care cer acest lucru dar si extrem de autoritar acolo unde se cer « balls ». mularea pe muzica redata mi se pare maximala, substantial mai buna decat ce ofera pre-ul din supernait. Intr-un fel este logic, 282 fara Hicap (doar cu sursa de comanda NAPSC, care vine bonus la 282, la 202 este upgrade) e pe undeva pe la 4,5k, in timp ce SN, integrat complet si cu DAC bonus, trece un pic de 3k.

Am incercat si varianta cu flatcap2x, insa, pt 282 nu mi se pare o potrivire buna, am simtit cum se pierde ceva din timing, naturalete si rezolutie, si, in plus, flatcap este bine sa alimenteze singur cd5x-ul pt ca chiar conteaza. Cu hicap se shimba treaba dar sincer nivelul la care se situeaza 282 direct in XS, pt mine unul, si pt boxele mele, este mai mult decat de vis.

Din punctul meu de vedere, NAC 282 aduce muzica la un nivel hi-end matur, un statement de cum trebuie sa sune un pre-amplif fara compromisuri. Il stiam f bine, si il « indragisem » si in trecut, acum mi se pare de-a dreptul indispensabil ! scuzati-mi entuziasmul dar, daca ar fi sa deschida cineva un topic cu « scule de suflet » clar NAC 282 de la Naim ar fi in fruntea listei.

Sper ca nu m-am pierdut prea mult in lirism de fan, insa daca ar fi sa rezum la un singur cuvant, as zice doar atat : FABULOS ! nu vreau sa stiu cum suna NAC 252 si nici NAC 552 ! mi-ar fi frica !

User avatar
MariusO
Posts: 133
Joined: 11 Oct 2008, 08:09
Location: Bucuresti
Contact:

Re: NAIM

Post by MariusO »

Vis-a-vis de conexiunile de semnal DIN oferite de Naim, justificarea alegerii lor in detrimentul RCA-urilor era mai demult explicata chiar pe pagina lor de internet (din pacate acum au renuntat la sectiunea FAQ din ce vad). Postez mai jos extractul respectiv, aferent impedantei mufelor si impamantarii :


"Over the years, many people have asked why Naim Audio prefers to use DIN connectors on its components for line-level signals. Here are a few technical reasons why.

Why not use RCA connectors?

The introduction of the RCA connector, or "phono plug", pre-dates the era of high-performance audio gear. It was provided on many radios and "stereophonic" units as a convenient alternative to screw terminals for speaker connections.

At the time, the benefit of separate component design was yet to be fully realized, and as such the suitability of the RCA connector for inter-component connections was unknown. It was later determined that the DIN plug, on the other hand, was ideal for low-level signal voltages, and so became a standard connector on many audio components manufactured in Europe.

Reflectivity

The typically capacitive high-frequency impedance of an RCA connector is around 200 ohms--a mismatch with the 50 ohm impedance of the connecting wire! As a result, the RCA connector at each end of the wire acts as a partial reflector at higher frequencies, bouncing musical information back and forth.

This reflection traps the signal, extending the decay time of the musical signal trying to pass from one component to the other. It is especially harmful to low-level signals such as harmonics and background instruments--the ringing generated by the loudest instruments will smear the sound of smaller, quieter instrumental parts. The complexities of the music and the timbres of individual instruments get lost.

The DIN plug does not reflect the signal as an RCA plug does, and has an impedance similar to the four-core wire used in our interconnects.
Ground Loops

A principle of the Naim design philosophy is that all audio signals and power supplies should be referenced to a single, carefully-designed system ground. A single reference ground point is important so that signal details are not lost in the small, yet significant voltage differences between distant ground points.

Other manufacturers' efforts in ground plane design suffer due to the use of RCA connections, as the two separate ground wires (left and right shields) create a ground loop between components, degrading the musical performance dramatically (especially with low-level signals). Naim Audio's interconnects, using the DIN connector, have one referenced ground shield surrounding the left and right channel signal wires--one ground path for each connection, thus no ground loop.

The benefits of using a single ground, as in a DIN plug, outweigh the benefits of expensive conductor materials or complex cable geometries. Listening experiments both at the factory and at NANA have shown that any significant performance advantage in a properly set-up Naim system of expensive $1000 / meter interconnects are negated by the ground loops and reflectivity of the RCA connector!"


In ceea ce ma priveste, datele prezentate mai sus corecte in conditiile in care suntem dispusi sa ignoram produse ale unor producatori gen WBT au in oferta lor mufe RCA cu contact "single point" asa cum mentiona si momolo[/b mai sus, care in functie de model ofera o impedanta ajustata in functie de aplicatie (analog, 40-50 Ohm - 0102 Cu de ex, sau 75 Ohm, pentru conexiuni digitale, ex WBT 0110) iar campul magnetic ce poate cauza curenti paraziti este combatut prin utilizarea unei mase foarte scazute a capacului exterior mufei RCA. Oricum, probblematica impamantarii la ambele capete e un subiect controversat, unii afirmand ca in anumite cazuri se pot crea si asa numitele bucle de impamantare, lucru pe care Naim l-a adresat prin topologia "star ground" cu inchidere in echipamenteul sursa (CD-Player).

Revenind la comparatia intre DIN si RCA in cazul Naim, acum ceva vreme am avut ocazia sa compar acasa, pentru 3 zile, un interconect Naim Hi-line cu cablul Naim standard gri, livrat cu CD-player-ul, alaturi de un Cardas 300B Microtwin (gama ieftina de la Cardas), Chord Chorus, Kimber KS-1021 (din gama Select) precum si diverse cabluri home-made (cablu de semnal Cordial CGK 122 mufat Neutrik) cat si 3 perechi cabluri DIN vechi, "socialiste".

Setup-ul de la acea vreme consta din amplificator integrat Naim SuperNait si sursa Naim CD5 XS cu alimentare separata FlatCap XS.

Interconectul Naim Hi-Line "castigat" detasat in fata celorlalte, printr-o separatie mult mai buna a instrumentelor, imagine foerte precisa si un sunet, per total, foarte "aerisit".Un rezultat neasteptat de bun, pentru categoria din care face parte ( ase citi gratuit :) ) a obtinut insa si un cablu DIN-DIN Tesla, de la inceputul anilor '80, cu un sound foarte curatbun in special pe partea de medii-inalte.

Naim a bordat aceeasi ruta in cazul Hi-Line ca si in cazul placutelor cu conexiuni de pe spatele aparatelor lor, care sunt decuplate mecanic de restul ansamblului (carcasa), pentru prevenirea vibratiilor. La fel ca si in cazul mufelor WBT, masa metalica a mufelor a fost redusa in vederea reducerii interferentelor electromagnetice, alaturi de un mecanism intern de strangere acablului similar Nextgen-ului de la WBT, care sa evite dentarurea paremetrilor cablului, precum impedanta.

Per total, am remarcat faptul ca interconect-ul standard, gri, ce vine impreuna cu CD-payer-ele Naim este unul foarte decent, pentru a putea obtine un sunet superior fiind nevoie a se cheltui un minim 100 Euro pt achizitionarea unui interconect similar ca si nivel de calitate.

Post Reply