Pozitia fizica a butonului de volumul al amplificarii
NU are nici o legatura cu nivelul SPL rezultat din sistemul audio.
Nici una!
Ceea ce spuneti voi cu "ora 9 si ora 12...etc" nu reprezinta un standart si nu are nici cea mai mica treaba cu realitatea.
Incerc sa va explic de ce, punctual:
1. conteaza sensibilitatea amplificarii, adica, de exemplu la un semnal de 0,775 V ce putere va rezulta la iesirea finalului audio ?
Unele amplificari sunt date pe puterea nominala la un semnal input de 330mV (0,33V), altele la 500mV, multe la 775mV, altele la 1V si altele la 2V....3V...5V.
Iar toate astea depind de constructia amplificarii, balansata sau nu. In cazul unui input balansat (real) semnalul pe input la care obti din final puterea nominala sinus este de obicei necesar sa fie mai mare, de exemplu 3,5V.
Astfel ca din punct de vedere al raportului de amplificare (sensibilitate) avem o infinitate de solutii, oarecum grupate in mare pe standarte mai vechi sau mai noi.
In general, amplificatoarele consumer din perioada de pana la aparitia cdplayer-ului aveau sensibilitate de intrare ridicata ajungand in puterea sinus nominala la un semnal efectiv de 330mV.....775mV, iar cele de dupa aparitia cdplayer-ului (al carui semnal de iesire standart la 0dB este mediu 2V) au scazut in sensibilitate la intrare, undeva in media de 1V, practic s-a injumatatit sensibilitatea la intrare.
2. potentiometrul de volum este un divizor variabil logaritmic sau in mai rare cazuri, liniar. Ma refer la cazul clasic unde potentiometrul este pus pe calea de semnal insa exista multe cazuri in care nu e pus astfel, actionand alte circuite care se ocupa cu varierea tensiunii semnalului pe input.
Unele comuta matrici de relee (iar asta e solutia cea mai buna, cea mai high-end si cea mai scumpa/rara..dar si cea profesionala!), altele variaza o tensiune ce comanda jonctiuni bipolare sau MOS-FET-uri (asta poate fi o solutie in general slaba calitativ sau in rare cazuri deosebit de buna, depinde de implementare), altele variaza panta de amplificare a unui operational sau circuit amplificare/buffer discret, iar altele (exemplu PS Audio) variaza pur si simplu global, panta de amplificare a intregului amplificator!, etc.
Astfel ca pozitia fizica a potentiometrului de volum nu are nici o regula/nici o legatura privind puterea la iesirea power-ului. Functie de nivelul semnalului aplicat la intrare (balansat sau nebalansat) poti obtine in mod normal puterea maxima pe finalul audio chiar si la o zecime de cursa potentiometru volum, dar si la maxim sau la mijloc.
Depinde de sensibilitatea de intrare a amplificarii, de nivelul semnalului aplicat la intrare din sursa dar si de SPL-ul incintelor sau impedanta aceastora.
Din cauza acestor povesti populare (care nu sunt specifice noua ci raspandite in toata lumea), producatorii de "jucarii" mass-market au inceput sa caute a relationa rasucirea potentiometrului de volum, de un semnal mediu standart folosit de consumatorul target. De exemplu luand in calcul cei 2V iesire (la 0dB) din cdplayere, care by the way, au si ele diferente considerabile intre ele ca nivel iesire.
Asta pe considerent ca utilizatorul actual al unui amplif integrat stereo il va folosi majoritatea timpului cu un cdplayer mediu consumer. Astfel ca la un amplif de 50W sinus si sensibilitate de 500mV, producatorul va cauta sa ajunga in puterea nominala, fara distorsiuni masive, la rasucirea la maxim a potentiometrului de volum, folosind un ceplayer mediu si niste boxe de 8ohmi cu SPL de 89dB. Asta ca un exemplu oarecare.
Acest lucru are si un neajuns, in cazul in care se folosesc surse analogice mai vechi ce au semnal scazut de iesire, nu poti ajunge la puterea reala nominala sinus a amplificarii in cazul in care partea de pre a fost "aranjata" ca mai sus (adica sa dea bine la p***me.....scuzati expresia!

).
Multi dintre cei care nu cunosc nici partea de baza a unei teorii tehnice (abc-ul), in momentul cand vad ca un amplificator cu volumul rasucit la maxim nu distorsioneaza spun ca acesta e mai bun decat altul care cu volumul rasucit la maxim distorsioneaza (si intra in clipping).
Nimic mai fals! . O apreciere care nu valoareaza nici doua parale....pentru cine stie!
Nu este vorba decat de rapoarte diferite de sensibilitate! Pozitia potentiometrul de volum NU are nimic deaface in mod standart cu puterea emisa pe final. Este o conventie autoimpusa. Complet lipsit de relevanta si aratand numai sensibilitatea amplificarii, nimic mai mult.
3. ca treaba sa fie si mai imposibil de standartizat, puterea majoritatii amplificatoarelor este diferita functie de impedanta boxelor, adica intr-o clasa AB pe 8ohmi ai jumatate din puterea pe 4 ohmi.
Iar ca o paranteza, daca vedeti in diverse prospecte ca puterea pe 4 ohmi nu e dublul celei de 8 ohmi, asta inseamna ca alimentarea amplificarii este subdimensionata.
Lucrul asta e practic la ordinea zilei, fiind subdimensionate chiar si amplificatoare pretinse high-end la preturi de mii de euro dar producatorii se bazeaza pe faptul ca boxele de 4 ohmi sunt foarte rare in ziua de azi.
Tot ca o paranteza, unele receivere sunt date pe minim 6 ohmi sau 8ohmi desi in mod normal pot sustine si 4ohmi, cauza fiind tot subdimensionarea dramatica a alimentarii. Insa altele sunt calculate pe minim 6 ohmi sau 8 ohmi. Nu se poate sti decat intelegand schema iar daca pui 4ohmi la cele calculate pe 8ohmi, le arzi.
4. sensibilitatea incintelor acustice este variabila de la o realizare la alta. Unele au SPL 86dB, altele au 96dB. Astfel ca in timp ce primele, la putere efectiva de 5W, abia miorlaie, cu ultimele la 5W dai tencuiala jos.
In felul asta, unde vedeti voi legatura dintre "ora 9" si harmalaia rezultata din boxe ??!!!
In concluzie, NU are nici cea mai mica legatura SPL-ul efectiv rezultat in camera cu pozitia fizica a potentiometrului de volum. Aceasta pozitie NU reprezinta NIMIC, decat eventual perceptia ca un amplificator are sensibilitate mai ridicata decat altul insa treaba asta NU are nimic deaface cu, calitatea amplificarii.
Cunosc cazuri in care (vazut/auzit cu ochii mei) diversi vasnici trancotari au ales o amplificare mai slaba calitativ, in aceeasi bani, pe motivul ca la ora 15 nu distorsiona ca alta, care in mod evident era mai buna (dar cu input mai sensibil si raport divizor/nivel semnal diferit).
Nici un amplificator integrat nu poate sa fie optimizat perfect intre pozitia divizorului si puterea maxima sinus
pe toate sursele de semnal incat un tembel sa nu poata rasuci butonul ca sa intre in clipping!
Asta pentru ca sursele sunt extrem de variate ca nivel semnal iesire si pentru ca boxele pot avea diverse impedante si diverse sensibilitati.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.