FOTO: (click dreapta, Open Link in New Window)
http://picasaweb.google.com/STUDERa725/DropBox#" onclick="window.open(this.href);return false;
-----------------------------------------------------------------------------
Dupa vizita mea de anul trecut, nu am lipsit nici anul acesta.
Manifestarea desi contine in tiltu si cuvantul "video", este pur si simplu in proportie covarsitoare destinata doar audio-stereo, foarte putin multicanal si doar vre-o trei proiectoare ratacite intamplator. Panourile TV sunt aproape complet absente si in multele camere de hotel situate pe 5 nivele (2 subterane, parter si eta1 + etaj 2) se afla in majoritate numai sisteme audio stereo, cu predilectie high-end, zona de pret scumpa, foarte putin entry-level, mai mult expuse prin diverse vitrine pe holuri.
Expozitia este imensa fiind aproape imposibil de vazut complet intr-o singura zi.
Chiar m-a mirat denumirea de "audio video" deoarece este practic expozitie HIFI-high-end stereo si nu video!
Interesanta ar fi o analogie intre acest TAV Milano si a noastra mioritika HIFI Arena. Prima desi are in tiltu cuvantul "video" nu are mai nimic video, a doua desi nu are acest cuvant in tiltlu, este pur si simplu expozitie video-multimedia, in materie stereo, doar cei cativa comercianti autohtoni binecunoscuti care mai se deplaseaza acolo (inca).
Cat priveste marimea, ar fi o gluma sa le comparam! Anul trecut am vazut toata HIFI Arena in exact 30 minute, pe cand TAV Milano nu poate fi vazut complet nici in 24 de ore. Cam asta e si proportia reala intre piata noastra de profil si a lor.
La TAV nu a lipsit aproape nici un brand celebru. La expozitie nu expun direct producatorii exceptand cateva cazuri, expun distribuitorii si firmele en-detail.
In Italia afacerea cu astfel de lucruri este dezvoltata pe mai multe nivele. Astfel ca in timp ce la noi comerciantii de profil importa si vand direct la end-user, la ei exista multi importatori care vand doar la firme, distribuitorilor zonali, defapt dealerii lor. Exact ca in cazul componentelor de PC la noi.
Lucrul asta nu e benefic. Duce la marirea preturilor finale pentru ca end-userul cumpara nu la a doua mana ci la a treia mana de cele mai multe ori.
La ei subiectul "preturi umflate" este de mare actualitate, indelung dezbatut pe forumul lor principal (insa nu e unicul, exista si altele foarte bine dezvoltate),
http://www.videohifi.com/forum/default.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Partea buna la TAV Milano este ca se desfasoara intr-un hotel si nu intr-un hangar sau cine mai stie ce sala imensa, depozit, etc, asa cum se mai intampla pe la altii.
Nivelul de zgomot este mult mai redus decat ceea ce ati experimentat vizitand editiile trecute de la HIFI Arena mioritika, insa la ei, chiar daca mai exista cateva subwoofere expuse, nu sunt folosite. Vizitatorul majoritar la TAV este audiofilul mediu, omul pasionat de stereo.
La ei nu vezi spectacolul (grotesc) al parvenitilor care si-au lasat Q7 la intrare pe stratul de flori, el si cu ea, imbracata in blana, el cu ciucate in picioare, gel in par, costume bune amestecate cu haine proaste, amandoi in cautare de plasma si surround pentru livingul din Pipera.
NU, asa ceva acolo nu exista, doar oamenii obisnuiti, pasionati si care nu se afla in treaba.
Daca ar fi sa fac profilul audiofilului majoritar vizitator la TAV, lucru dealtfel usor de facut, doar sa arunci o privire in jur, ar fi - sex masculin (foarte putine doamne...insa culmea!, erau si cateva femei, foarte bine informate si foarte atente si interesate de aparatele audio!), varsta majoritara peste 35...40 ani, multi batrani, hainele in general de strada sau de garaj, deloc eleganti dar nu jerpeliti, in general cu tinte precise, adica veniti sa auda si sa vada ceva anume, nu haladuind aiurea ca sa-si bifeze actiunea, deci in general omul mediu, cu venituri medii iar cei care au multi bani neiesind cu nimic in evidenta.
Defapt scriind lucrul asta imi mai dau seama de inca o mare diferenta, la ei nu exista contrastele teribile care sunt la noi in aspectul oamenilor (si nu numai). Nu sare nimeni in evidenta asa cum sare la noi "jupanul" abia intrat pe usa cu aerul ca "servitorii" intalniti in cale (amarastenii cu aer umil) i se vor pune instant la picioare pentru a-l servi.
Alta constatare - cei ce prezentau sisteme audio functionale nu-si prea dau silinta sa le faca sa sune bine, chiar si in conditiile de hotel. Teoria lor este ca oricum, nimeni dintre cei cu adevarat interesati sa cumpere nu sta sa aleaga si sa judece acolo, vor veni ulterior la show-room/magazin sa aprofundeze.
Un alt obicei al unora, sa puna numai muzica favorabila sistemului audio (in general muzica simpla si usor de amplificat) iar la insistentele unor vizitatori pentru a pune un disc al acestora adus de acasa, sa amane la calendele grecesti punerea discului venetic, pana se satura pretendentul si pleaca. Adica nu un refuz direct pe fatza ci indirect.
Lucrul asta mi s-a parut foarte deranjant. Erau multe sisteme care promiteau sunet bun, insa nu puteai sa-ti dai seama cu o balalaica si un fluier, cu o orga electronica si un saxofon, etc, etc.
Am observat ca multi dintre expozanti erau perfect constienti ca sistemul prezentat suna prost, astfel ca ori adoptau tactica descrisa mai sus, ori dadeau foarte incet incat sa nu-ti dai seama de nimic. Ba unii care acceptau si discuri din public (in fapt cam majoritatea), dupa ce bagau discul primit dadeau volumul mai jos pentru a sublinia diferenta fatza de discul sau precedent, adica unul ales cu grija sa sune favorabil pe acel sistem, pentru ca stim cu toti ca ceea ce se aude mai tare creeaza instant iluzia ca se aude mai bine.
Defapt aceste tactici le stiti unii dintre voi, orice comerciant de profil cauta sa-si puna marfa in valoare atat cat poate.
O alta constatare la TAV - multi producatori mici italieni, undeva peste granita DIY, defapt fosti DIY-eri intrati in afaceri. Aici pot spune ca finisajul, designul, aspectul aparatelor si boxelor este in majoritate superb, desavarsit! Multi isi prezentau interiorul aparatelor, defapt asta fiind o tendinta crescatoare de la an la an, si e un lucru foarte bun, aparate lucrate absolut superb!
Dar ceea ce este si mai interesant, la multi din acesti mici producatori qvasinecunoscuti (inclusiv in Italia) am intalnit calitate audio veritabila.
Si apropos de asta, italienii ca si ai nostrii au un dispret total fatza de producatorii co-nationali si elimina din oficiu ofertele autohtone, desi in realitate multe sunt printre cele mai grozave oferte.
Astfel s-a ajuns la paradoxul ca in Romania sa se vanda aparate italienesti mai ieftin ca la ei!
Cauza principala a acestui fapt, adica lipsa lor de patriotism in acest domeniu, face ca oferta producatorilor italieni sa fie mai ieftina, mai buna in raport calitate/pret, zic eu, spre deosebire de polul opus, adica oferta britanica, in opinia mea, cea mai supra-evaluata si over-pretuita oferta. Fiindca e britanica, daca nu stiati!

Ei sunt in masa cazuti in limba dupa niste branduri care au ajuns adulate pe scara nationala, de exemplu Marc Levinson, McIntosh si Audio Research care sunt pomenite la orice fraza.
Evident, ati intreba unde sunt brandurile britanice?! Sunt si ele, cu mult inainte celor italiene in preferintele italienilor.
Ei sunt in stare sa plateasca si dublu pe un brand englezesc chiar daca suna mai prost decat cel italian la juma' de pret, din pur dispret pentru tot ce este fabricat la ei......



Insa, deocamdata va dau un link pana gasesc o modalitate sa-mi postez si eu pe net reportajul vizual: http://www.milossaluciano.com/tav%202008%20prima.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Pozele sunt facute de un audiofil din Trieste, Luciano in varsta de 38 de ani, de profesie bucatar care scrie de mult pe forumul italian de profil unde si-a facut multi prieteni, http://www.videohifi.com/forum/forum.asp?FORUM_ID=1" onclick="window.open(this.href);return false; si de curand si-a facut un site propriu si a infintat un club audiofil non-profit si inregistrat legal cu acte in regula, site pe care ar merita sa aruncati o privire deoarece contine multa informatie si poze interesante: http://www.milossaluciano.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;