Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by TomJones »

spiromedica wrote:ca proaspat si mandru detinator de Jadis Orchestra Reference , varianta cu telecomanda , tuburi Genalex KT88 si Tung-Sol , doresc sa va adresez doua intrebari :
- cam care este durata de viata a acestor tuburi ?
- ampliful accepta si EL34 , 6550 ? Merita ?
EU am cu EL34 si deja fac 3 ani, e adevarat ca ascult mai mult in anotimpul rece. Vara mi-e imposibil. Modelul meu este fara telecomanda, dar cu preu pasiv si potentiometre de control inalte si bas (nu le folosesc deloc). L-am preferat pe cel cu preu pasiv pentru muzicalitatea desavarsita Cu KT-88 nu ai avea problema sub 5 ani, nu uita ca JOR este un amplif in clasa AB. Ampliful accepta si EL34, 6550 si KT-90, dar trebuie reglat biasul fiindca JOR este cu bias manual. Din ce am vorbit cu patronul del Jadis, la JOR biasul este intre 90-120mv preferabil 110mv.
Daca asculti jazz, vocal, folk mergi pe EL34, o sa ia niste medii de vis si o muzicalitate desavarsita
KT-88 sunt basoase si se preteaza la clasica si rock agresiv
6550 exceleaza pe inalte si joase, dar au o gaura mare pe medii
KT-90 sunt foarte puternice, dar nu suna a lampa ci a solid state...

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by TomJones »

Eu din cate stiu toate jadis-urile "toaca lampile" in sensul ca tin putin . La reglarea biasului se recomanda 90-120 mv de preferinta 110mv. A trebuit sa trimit un email la jadis ca in carte nu scria.
Problema constructive sunt convins ca toate amplifurile au, nimic nu este perfect. LA Jadis-urile orchestra simple (fara reference), cele negre si mai uratele , stiu ca vin din fabrica cu EL34 si nu stiu daca se pot pune alte lampi.

spiromedica
Posts: 82
Joined: 11 Mar 2009, 04:17

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by spiromedica »

TomJones wrote:
glucica wrote:Pe aceeasi linie, ca fost proprietar al unui JOR, iti recomand cu caldura Golden Lion Genalex.
Stiu, dar nu fac EL34

http://www.banzaimusic.com/Gold-Lion-EL ... tched.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ma bate gandul sa incerc inlocuirea lampilor finale Genalex KT88 cu EL84 ( NOS RFT sau cu cele de constructie recenta Genalex) deoarece am inlocuit lampile de pre Tung Sol 12 AX7 cu Golden Lion 12AX7 si dupa aprox. 50 ore de burn-in , sesizez o alterare accentuata in zona mediilor si o accentuare in zona basului de sus ( dupa aproape 1 luna de teste )
Audio Aero Prestige Signature ,Accuphase P-4200, Jadis Orchestra Reference RC , Triangle Magellan Cello 2 (Audioquest Gibraltar 2x3m biwire , XLR: Accuphase ASLC-15 , RCA:Accuphase ASL-10 , power cables : Audioquest Thunder x 2 , Audioquest NRG-10)

User avatar
hersorin
Posts: 762
Joined: 12 Oct 2008, 18:35
Location: Bruxelles

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by hersorin »

La mine intre Tung Sol (noi) si Genalex (noi) dar modelul ECC82 cistiga net Genalex-ul .
RME 9632 Bel Canto 3.5 Unico 200 Pioneer S1EX Jena Labs Furutech

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by domnujim »

spiromedica wrote: am inlocuit lampile de pre Tung Sol 12 AX7 cu Golden Lion 12AX7 si dupa aprox. 50 ore de burn-in , sesizez o alterare accentuata in zona mediilor si o accentuare in zona basului de sus ( dupa aproape 1 luna de teste )
Mai acorda-le timp.
Nu stiu cum e la lampile de pre, insa (cred ca am mai spus-o) Gold Lion-urile mele KT88 s-au stabilizat total dupa vreo 100 de ore de burn-in. Pana la 100 de ore au avut tot soiul de fluctuatii. Iar pana in 50 de ore era chiar enervant si imi puneam problema daca nu am facut o greseala renuntand la ElectroHarmonix in favoarea lor. Cum spuneam, dupa vreo 100 de ore toate indoielile s-au spulberat.

Procesul de stabilizare a fost mult mai rapid la ElectroHarmonix KT88, aprox. 50 de ore. Insa pana la stabilizare si ele au avut niste fluctuatii socante sau enervante, dupa caz.

spiromedica
Posts: 82
Joined: 11 Mar 2009, 04:17

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by spiromedica »

:oops:
am inceput sa tastez fara sa-mi beau cafeaua de dimineata ... sorry
reciteam thread-ul de la inceput , si ma gandeam sa incerc totusi si EL34 , avand in vedere ca erau foarte laudate pentru muzicalitate si calitatea de redare a mediilor , chiar daca se pierde bas si putere . Pe alte forumuri , unii useri recomandau reglarea bias-ului la 120 mV sau mai mult pentru a compensa lipsa de putere ( oricum cu KT88 , cu potentiometrul la ora 10.00 , nivelul de auditie este arhisuficient )
Audio Aero Prestige Signature ,Accuphase P-4200, Jadis Orchestra Reference RC , Triangle Magellan Cello 2 (Audioquest Gibraltar 2x3m biwire , XLR: Accuphase ASLC-15 , RCA:Accuphase ASL-10 , power cables : Audioquest Thunder x 2 , Audioquest NRG-10)

User avatar
hersorin
Posts: 762
Joined: 12 Oct 2008, 18:35
Location: Bruxelles

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by hersorin »

momolo wrote: Parerea mea este ca exagerati cu rodajul. .
Parca am mai scris dar sunt de acord cu momolo . Eu cind am bagat prima data Genalex-ul in locul celor de la Tung Sol am fost un pic dezamagit , am lasat insa amplificatorul deschis si am avut ceva treaba in jur de 30 minute ,cind am revenit am crezut ca nu aud bine deja sunetul era muult mai bun. Dupa acea zi de auditie (citeva ore) nu am mai auzit nici o schimbare . Problema la mine e alta , pina nu se incalzeste bine amplificatorul sunetul e destul de ordinar , in prima jumatate de ora mai bine fac altceva decit sa ascult muzica :mrgreen: .
RME 9632 Bel Canto 3.5 Unico 200 Pioneer S1EX Jena Labs Furutech

spiromedica
Posts: 82
Joined: 11 Mar 2009, 04:17

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by spiromedica »

TomJones wrote:
spiromedica wrote:ca proaspat si mandru detinator de Jadis Orchestra Reference , varianta cu telecomanda , tuburi Genalex KT88 si Tung-Sol , doresc sa va adresez doua intrebari :
- cam care este durata de viata a acestor tuburi ?
- ampliful accepta si EL34 , 6550 ? Merita ?
EU am cu EL34 si deja fac 3 ani, e adevarat ca ascult mai mult in anotimpul rece. Vara mi-e imposibil. Modelul meu este fara telecomanda, dar cu preu pasiv si potentiometre de control inalte si bas (nu le folosesc deloc). L-am preferat pe cel cu preu pasiv pentru muzicalitatea desavarsita Cu KT-88 nu ai avea problema sub 5 ani, nu uita ca JOR este un amplif in clasa AB. Ampliful accepta si EL34, 6550 si KT-90, dar trebuie reglat biasul fiindca JOR este cu bias manual. Din ce am vorbit cu patronul del Jadis, la JOR biasul este intre 90-120mv preferabil 110mv.
Daca asculti jazz, vocal, folk mergi pe EL34, o sa ia niste medii de vis si o muzicalitate desavarsita
KT-88 sunt basoase si se preteaza la clasica si rock agresiv
6550 exceleaza pe inalte si joase, dar au o gaura mare pe medii
KT-90 sunt foarte puternice, dar nu suna a lampa ci a solid state...
http://www.boiaudioworks.com/best-el34-tubes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
KT77
KT77 is a direct replacement for EL34, but uses different construction (KT stands for Kink-less Tetrode).

KT77 was specifically designed for audio reproduction, and in audio amps, KT77 has less pronounced mids, but has clearer highs and fuller bass. This makes KT77 produce well balanced sonic without the unpleasant sizzle and flabby thumps.

Until recently, KT77 was all but lost in vacuum tube history as an esoteric but supereme audio tube. Today, modern tube manufacturers are producing KT77 with faithfully reproduced design and sonics.

GENALEX GOLD LION KT77
As with all Genalex Gold Lion tubes, Gold Lion KT77 is built to the highest standards, with meticulous precision that stands above all other tubes being produced today.

Gold Lion KT77 is a classic KT77 in that it smoothly balances out the lows and the highs, while adding the dynamics reminiscent of more powerful tubes like 6550. It manages both classic and contemporary materials very well. A Gold Lion KT77 can literally transform your EL34 amp and your music.

Ce parere aveti , se pot utiliza pe JOR si ar ar fi un replacement OK pentru KT88 ?
Audio Aero Prestige Signature ,Accuphase P-4200, Jadis Orchestra Reference RC , Triangle Magellan Cello 2 (Audioquest Gibraltar 2x3m biwire , XLR: Accuphase ASLC-15 , RCA:Accuphase ASL-10 , power cables : Audioquest Thunder x 2 , Audioquest NRG-10)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by momolo »

Nu mai produc de mult.
As of 2007, the Mullard brand has been revived by Sovtek, producing a variant of the ECC83 and EL34.
http://en.wikipedia.org/wiki/Mullard" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by TomJones »

spiromedica, din ce am citit pe forumuri KT-77 nu suna la fel de bine ca si EL34, probabil a fost o strategie de marketing a celor ce produc GoldenLion, De fapt la JOR pe audiogoon a testat unul kt88GoldenLion contra el34 si au sunat mai bine el34 si de 3 ori mai ieftine.. LA fel si pentru 6CA7, versiunea americana, nici macar nu arata la fel. KT77 sunt mai pronuntate pe bas si inalte, dar la medii nu au sunetul lui EL-34. LA fel si 6ca7.
Daca vrei cu adevarat cele mai bune EL343 sunt Winged C (SED), am inteles ca sunt Svetlana si costa 60$-100$ bucata.
http://www.amazon.com/Winged-EL34-Vacuu ... B004I4HI6I" onclick="window.open(this.href);return false;

In europa le iei mai ieftine, la 30 de euro bucata
http://www.banzaimusic.com/Svetlana-Winged-C/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by momolo »

Dupa umila mea parere (nefiind specialist in domeniu insa invat de la cei care sunt) cele mai bune lampi din productia moderna sunt facute de SVETLANA (Russia). Din ce am inteles, problema lor este sortarea (lampile nu ies la fel de pe banda, asta e ceva normal); cine are bani si timp cumpara o cantitate mare (la pret mic) dupa care le sorteaza.

Unele re-branduiri care au ca sursa aceasta fabrica ruseasca, defapt asta fac, sorteaza, de aceea si pretul e mare (si nu contine numai costul lampilor rebutate dar si munca, timpul, transportul, ambalajul, reklama, profitul, etc). Ceea ce ma ingrijoreaza este, unde ajung lampile rebutate ?! In mod cert ajung tot in comert, probabil la preturi mai mici.

Problema care se pune - in ce firma sa ai incredere, unele vandute ca fiind "speciale" nu sunt nici macar sortate cum trebuie sau chiar deloc, doar ambalate, re-branduite si cu multa reklama.

Acei constructori seriosi care tin la calitate si au posibilitati, le cumpara in cantitati mari si nesortate direct din Russia si apoi le sorteaza.

Chinezii au calitate mai slaba din toate punctele de vedere, in special fiabilitatea. Si au mai multe rebuturi insa le vand chiar si pe piata interna sortate la un nivel mediu, rapid. Multe tuburi chiar daca sunt bune la inceput, dupa scurta vreme ori capoteaza complet, ori suna rau. Sortarea cea mai drastica consta si in functionarea tubului intr-un montaj pentru o vreme sub supraveghere deoarece toate tuburile in momentul in care functioneaza primele zeci de ore (depinde in ce tip de circuit sunt puse) isi schimba carateristicile, unele drastic.

De aceea apare si problema asta cu rodajul printre audiofili, de cele mai multe ori lampile primite sunt noi noute, dupa cateva zeci de ore sau chiar foarte repede, tubul variaza si in consecinta, sunetul se schimba audibil (nu neaparat in bine - iar aici nu e intotdeauna tubul de vina, se poate ca montajul sa nu permita anumite iesiri din parametrii medii in timp ce tubul sa fie bun, dar altfel la parametrii - in cazul asta s-ar necesita modificari in circuit, ceea ce nu-i cazul - de aici deducem logic, amplificatoarele pe tuburi de inalt nivel de calitate sunt in sine niste unicate, unul cate unul. Altfel suna oricum bine, muzical, placut dar nu sunt si de inalta calitate denumita "high-end audio". Faptul ca sunt destui pacalici cu mare brand care vand aparate facute "asa si asa" bazandu-se pe design si reklama, asta e irelevant. Sunt destui care muncesc serios si nu lasa sa plece un aparat pana nu e "gadilat" manual. De aceea e bine de apelat la constructor cand e nevoie de alta garnitura de tuburi.).

Cu lampi care au fost sortate prin "rodaj" (adica folosirea unui timp de cateva zeci de ore intr-un montaj de test) nu se mai petrece acel "rodaj" audiofil dramatic, se petrece numai rodajul normal, tranzitia montajului impreuna cu tubul la punctul de stabilitate termica optim. Asta se petrece de obicei destul de repede, minim 15 minute dar in cele mai multe cazuri vreo 40 minute. Insa, stabilitatea termica optima se obtine mai tarziu, dupa cateva ore, unele ajung in 2 ore, altele in 4 ore, sunt unele care ajung mai repede, 1 ora de exemplu, depinde de tot, clasa functionare, tuburi, marime, tensiuni, curenti, carcasa, mediul ambiant, etc.

Lampa variaza in parametrii pe toata durata de folosire insa cele mai mari variatii se produc in primele ore, zeci de ore (am zis, depinde de montaj in care e pus tubul, curenti, reglaje).
Insa lampasele sunt extrem de tolerante, trebuie sa li se intample chestii dramatice ca sa se simta la ureche.

Cat priveste KT88 si EL34, in opinia mea au caracteristici sonice foarte diferite.

KT mi se par mai reci la sunet, mai "drepte" si mai agresive avand totusi un atribut important, sunetul pare vanos, cu viteza.

In timp ce EL34 suna mai cald, mai lalait (laid-back) avand un sound mai basos, umflat in basul de sus, insa au mai putina rezolutie decat KT-urile.

Pe EL34 le-as alege negresit pentru boxe mici, bookshelf-uri deoarece avand aceasta caracteristica de a umfla sunetul in basul de sus, le face pe astea mici sa sune mai mare, mai plin, mai gras. Par bune si pentru boxele agresive, tzipacioase, nevricoase, neaparat rezolute. Insa pentru boxe mai putin sensibile si mai echilibrate sau mai calde la sunet as alege KT-urile in loc de EL34.

Din tot ce am ascultat, in opinia mea EL34 nu este o lampa high-end, se incadreaza mai mult in zona medie de calitate, hi-fi, mai ales la boxe mici si slabute, scule mai umile, etc. Acest model are avantajul ca e foarte muzical, suna cald, umflat pe basul de sus si deci grasos, mare (insa bubuit pe boxe mari si corecte). E o lampa foarte placuta si muzicala dar e limitata, insa daca vrem sa discutam de high-end, nu e cazul.

La distanta (in sus) mi se par EL84 care suna pur si simplu minunat, perfect! Marele dezavantaj este puterea foarte mica, deci necesitatea unor boxe foarte eficiente si folosirea in camere mici-medii, adica nu merg pentru "salonul haudiofil" insa merg pentru "debaraua melomana" :D Morala - pe lumea asta nu le poti avea pe toate! :D

Asa cum a spus si viobio, trafurile de iesire trebuie sa fie construite cat mai potrivit pe caracteristicile unui anume model de tub.

Faptul ca unele amplifuri functioneaza si cu lampi diferite insa de model echivalent (la pini si tensiunile principale) nu inseamna ca si suna mai bine cu alte modele (decat ala pentru care a fost calculat traful de iesire).

Asta se traduce prin "suna altfel", adica "coloreaza altfel". Unii fabricanti produc sasie (modele lampase) care accepta mai multe modele de lampi finale din ratiuni comerciale. Clientul e mai atras de modelele care accepta mai multe tipuri de tuburi insa, cum am zis, trafurile sunt calculate pe unul din ele.... sau pe o medie (caz nefericit).

Tolerantele in cazul lampaselor sunt foarte mari, tuburile suna prin definitie bine pe urechea umana, muzical, natural pe voci (adica mai ales in zona medie unde conteaza cel mai mult) asa ca treaba asta cu "suna altfel = coloreaza altfel" nu e atat de grava, in fond ar trebui sa cautam sa ne bucuram de sunet, nu sa-l teoretizam (ca fiind "impur" sau "incorect"). Exista intr-o vreme la unii teoria bizara ca sunetul corect, chiar daca nu-ti place e cel mai bun.... pentru ca e corect! :lol: In general astia habar nu au ce aud, sunt aceia pe care-i salveaza nevestele venite de la cratita, spunand din pragul usii in zece secunde care scula suna mai bine (pe bune). Practic sunetul care iti place e cel mai bun, asta e unica regula constanta si naturala. :lol:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

tatatodor
Posts: 140
Joined: 13 Dec 2008, 15:45
Location: arad

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by tatatodor »

Cu EL34 Winged C (SED), Svetlana, ascult si eu.Suna bine,....reusind sa compar cu altele produse de RFT,Zaerix,si cu versiunea venita din fabrica EL34B pare-se Shuguang( astea sunt imperecheate draconic,multumesc pe aceasta cale userului popamarius(blue) de pe elforum pt timpul acordat).
Dar nu am reusit sa le ascult cu biasul reglat in parte pt fiecare lot/brand si nici nu au un nr. de ore minim de functionare,macar sa ard vopseaua inscriptiei de pe lampa.
Back in the days music was the only drug you needed

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by momolo »

Am sters postul dublu (cred ca suntem iarasi atacati, probabil le stau in gat unor jeguri de securisti prin ceea ce scriu la off-topic).

Dl. Panaitescu poate vine nu cu 845 ci cu noul 805.
Multam de invitatie dar ma mai gandesc daca am ce cauta pe acolo (unde vor veni niste personaje pe care NU le agreez deloc; intamplator nu e vorba despre DIY-eri).
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by comanr »

corect momolo,
exact cum un pilot bun trebuie sa stie foarte multe despre masina pe care o conduce, sa stie in mare parte cum functioneaza, asa un audiofil ar trebui sa stie un minim despre echipamentele pe care asculta, asta nu inseamna doar specificatii, iar cu cat stii cate ceva cu atat iti dai seama ca ar mai fi de invatat, asa nu ar mai apare betoniere in fata blocului, cabluri de 110kv la sistem care leaga doua shelf uri sinistre facute din cuburi de sticla roz.

citesc si eu despre tuburi, device uri simple dar atat de fidele si rapide, totusi remarc o treaba care nu stiu daca face casa buna cu ideea de amplificator pe tuburi.
pentru obtinerea puterilor mari se folosesc o multitudine de tuburi care teoretic trebuiesc imperecheate si care pe termen lung e posibil sa nu stea imperecheate, ma gandesc ca poate fi o tampenie sa faci 100w pe tuburi, audiofil vorbind si vad ca multi meseriasi in ale tuburilor dau boii pe gheata si tot in wati se arunca, ceva mi se pare aiurea.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Tubes for the winter, SS (solid state) for the summer!!!

Post by TomJones »

momolo wrote:Chinezii au calitate mai slaba din toate punctele de vedere, in special fiabilitatea. Si au mai multe rebuturi insa le vand chiar si pe piata interna sortate la un nivel mediu, rapid. Multe tuburi chiar daca sunt bune la inceput, dupa scurta vreme ori capoteaza complet, ori suna rau. Sortarea cea mai drastica consta si in functionarea tubului intr-un montaj pentru o vreme sub supraveghere deoarece toate tuburile in momentul in care functioneaza primele zeci de ore (depinde in ce tip de circuit sunt puse) isi schimba carateristicile, unele drastic.
Chinezii s-au mai redresat si ei pe parte de tuburi. Amplifurile chinezesti Cayin, jolida etc sunt bine cotate si nu sunt nici ieftine. Legat de lampi, nu uita ca lampile 845 le mai fac doar chinezii si amplifurile ce au astfel de lampi sunt ale naibii de scumpe, vezi unisonul lui gigi manea.
Legat de El34, iti dau dreptate, nu sunt de forta, dar sunt muzicale. Nu stiu daca el34 se pot schimba cu el84, am sa intreb la jadis vad daca se poate sa incerc. Mi-e imi plac si lampile de putere mica 845, 300b si 2A3...Dintre toate cel mai mult mi-auplacut 2A3, putere cam 5w sau cam asa ceva, dar sunetul era cel mai aproape de realism. (binenteles ca nu poti asculta rockareli si ale astea ci doar inregistrari minimaliste)

Post Reply