Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

CD, vinil, concerte
User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Gabriel_Wo »

Raul fara intoarcere..

J.S. Bach a atribuit viorii o importanta deosebita, dar nu a compus atat de multe opusuri pe langa cele de clavecin sau orga, care sunt in numar mare. In schimb lucrarile de vioara sunt cele mai cunoscute, des interpretate, fredonate si mai..frumoase.

Germania in acea vreme avea o traditie bine definita in lucrarile ptr. vioara polifonica, ele fiind dezvoltate de un Schmelzer si Biber.
A dat el insusi spectacole, potrivit spuselor fiului sau, Carl P.E. Bach, ilustrul sau tata a abordat vioara din tinerete pana la batranete, facand o astfel cu vigoare.

In anii ce ii petrece ca instrumentist si muzician la Weimar, Bach isi indreapta privirea catre muzica de camera, studiind temeinic lucrarile contemporanilor sai din Italia (in urma calatoriei de acolo), Germania si Franta!
Astfel clavecinul va fi bine insusit dupa rococo ul si arta gratioasa a francezilor, orga din traditia Germaniei de Nord majoritar protestanta si vioara din sonoritatea sa cantabila, exuberanta si vivace, a maestrilor italieni. El va trece totul prin sita sa creatoare, eliminand ornamentatiile inutile ale francezilor din piesele ptr. clavecin, iar in cazul viorii, va elimina tonul pompos, exorbitant si linia melodica emfatica a italienilor. Ce vreti, un neamt sadea, de religie luterana!

In vremea sa, s a inventat Hammerklavier-ul de Silbermann, un clavecin cu ciocanele si era mereu invitat sa le incerce, ajungand sa le perfectioneze mergand pana la un pian forte, care era mai aproape de aspiratiile sale!

Un lucru mai putin cunoscuta este ca Bach era initiat in numerologie, unii muzicologi importanti atribuind muzicii sale o structura matematica, unde a dezvoltat o cunoastere desavarsita a numerelor si proportiilor.

Adolf Hitler, i l numea pe Bach..arhitectul sonor al poporului german !

In ghidurile de teorie a muzicii (unul dintre ele scris de autorii francezi Claude Abromont si Eugene Fayard), i se atribuie lui Bach, ca a folosit Numarul de aur, (sau raportul de aur, ori raportul divin).

Ce era acesta? Un numar irational egal cu 1,618....
Egiptenii si au construit marile piramide, tinand cont de acest raport, Phidias a construit Parthenonul din Atena (perfectiunea arhitecturala antica) tinand cont de numar, de la numele sau ne ramanand denumirea de PHI, romanii l au folosit in arhitectura si sculptura.
Deasemeni acest sir, apare si in Kabbalah a misticilor evrei. Marii renascentisti italieni, de exemplu Leonardo Da Vinci lasa posteritatii pe La Gioconda, unde se pare ca a folosit acest raport in schita fetei, a umerilor si a mainilor.
In muzica se spune ca Bach, Beethoven, Scriabin, Bela Bartok, Stockhausen si Sofia Gubaidulina, o compozitoare contemporana sovietica, isi scriu compozitiile lor tinand cont de raportul divin.
Ballif, un compozitor francez modern, explica aceasta nebunie a raportului de aur, pentru ca ofera un mediu muzical in miscare, aproape de perceptie in timp real.

Pe manuscrisele Partitelor si Sonatelor ptr vioara solo, stipuleaza clar ordinea cum trebuieste interpretata>Sonata nr 1, Partita nr 1, sonata nr. 2, partita nr. 2, sonata 3, partita nr.3. In genere aceasta ordine este respectata, dar sunt si exceptii..reusite.

Stiinta grea muzica asta, care pe langa inspiratie si maiestrie, e plina de algebra, seriale, intervale, proportii si masuri pe portativ, o lasam si sa trecem la treaba :)

Cele 6 sonate pentru vioara si clavecin, fac parte din sonatele trio care implicau si un clavecin obbligato pe langa linia de bas (care elibereaza instrumentul de a fi doar un singur acompaniament) si un instrument ptr melodie (o viola da gamba).

Violina Antonius & Hieronymus Amati, Cremona, 1607
http://www.leroydouglasviolins.com/broAmati.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Clavecin Ruckers, Antwerp, Olanda, 1643
http://orgs.usd.edu/nmm/Keyboards/Rucke ... sideLG.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Alegerea mea sunt 3 versiuni, prima optiune fiind cea avandu i drept solisti pe Viktoria Mullova la vioara si Ottavio Dantone la clavecin (si orga).
Pe acest dublu album, apar inca 2 instrumentisti, Vittorio Ghielmi la viola da gamba si lutistul Luca Pianca (pe langa cele 6 sonate, mai sunt inscrise si 2 lucrari..Trio sonata for organ No. 5 si
sonata for violin & continuo in G major.

Editie digitala la Onyx label, in 2007, 2cd, digipack. Inregistrarea dintr o biserica veche din Bolzano, Italia.

Pasiune si echilibru sunt primele cuvinte ce imi vin in minte caracterizand aceasta noua versiune, o alianta perfecta dintre vioara baroca si clavecin.
Din ce detin si am ascultat, e posibil sa fie cea mai buna varianta a celor 6 sonate! Si, David Hurwitz, criticul de la Classics today, este de acord cu mine. :)

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Onyx/ONYX4020" onclick="window.open(this.href);return false;

Mullova cu toata ca, are la baza scoala rusa de vioara, fiind eleva lui Leonid Kogan la Conservatorul din Moscova, a inteles foarte bine mecanismul muzicii lui Bach, de altfel ea aflandu se de multi in Occident, initial avand cateva inregistrari Bach la casa Philips, din 2005 semnand un contract cu noua casa infiintata Onyx.
Printre altele, asa ca o nota informativa, ea a fost intr o legatura pasionala si cu regretatul dirijor italian Claudio Abbado, avand si copii cu acesta..

Aici canta magnific, vioara sa devine instrumentul care vorbeste nu numai in limbaj monodic, ci si in cel armonic si polifonic, este temperamentala, tonul viorii sale este inconfundabil, reda emotie, foloseste un vibrato echilibrat, fiind sprijinita minunat de clavecinul lui Dantone care suna superb!
Piesele de forta ce fac unic acest album sunt..acele Adagio, Adagio ma non tanto (terifianta) si Allegro.
Textura sonora este clinica, oglindeste o ritmica extrema in special in Allegro din sonata nr. 5 si in Trio sonata for organ. Sunetul discurilor este warm, cu o balansare instrumentala ireprosabila.
Premiat cu Diapason D or in 2007, BBC Music Magazine Disc of the month, Classics today 10_10 !

2. A doua versiune ce o propun este cu violonista elvetiana Chiara Banchini si veteranul Jorg Andreas Botticher.

http://www.prestoclassical.co.uk/r/Zigzag/ZZT302" onclick="window.open(this.href);return false;

Editie digitala la Zig-Zag Territoires, 2012, 2cd.

Chiara Banchini este o experta in barocul italian, in speta Vivaldi si Corelli, profesoara initial la Centre for Early Music din Geneva si in prezent conduce catedra de vioara baroca din cadrul celebrei Schola Cantorum din Basel.
A studiat vioara cu cunoscutul violonist Sandor Vegh si cu Sigiswald Kuijken. A editat in trecut albume notorii mai ales la Erato, Virgin, Astree Auvidis, Harmonia Mundi France, cu propria sa formatie Ensemble 415, azi disparuta.
De notat ca ea a fost printre primii solisti care AU IMPUS tunarea instrumentelor baroce in nota La, pe 415 cicle pe secunda!

Banchini canta pe un instrument istoric confectionat de Nicola Amati in 1674, iar clavecinul este o replica dupa un model celebru, Christian Zell.

Duetul facut de Banchini si Botticher este briliant si viguros, textura naturala. Dupa gustul meu, dintre variantele propuse, cel mai mult imi plac ornamentatiile deseori mangaietoare si melancolice facute de Botticher, in contrast cu intonatia viorii, care denota forta si vivacitate tipic italiana, inca in prima piesa, Adagio din Sonate No. 1.
Banchini exceleaza in momentele energice, pe piesele Allegro, in acest caz imi place cel mai mult dintre soliste, avand un ton suplu si dinamic. In schimb este cam terna intr o arie importanta, Largo din Sonata nr 4 (acolo exceleaza Rachel Podger, din propunerea a 3a).
Sunetul albumului natural, excelent, proprii caselor de disc franceze!
Premiat cu Diaposon D or in 2012. Classics today 10_10 !

3. J.S.Bach - Sonatas for Violin and Obbligato Harpsichord - Rachel Podger, Trevor Pinnock

Editie Channel Classic, 2000, 2cd.

http://www.classicalm.com/en/compositio ... or-Pinnock" onclick="window.open(this.href);return false;

O versiune de calibru, Podger si Pinnock doi muzicieni ce redau suplete, un discurs al celor doua instrumente care este fluid, delicat si liric. Clavecinul lui Pinnock este lipsit de ornamente, cam auster si prea direct pentru gustul meu, in schimb timbrul viorii lui Podger este dulce, cu o intonatie minunata, piesele de referinta fiind in cazul ei, Largo din sonata nr. 4, Adagio ma non tanto din nr. 3, in care este monumentala!
Dinamica buna, instrumentele sunt captate bine.
Premiat cu Gramophone Magazine Editor s Choice in 2001, BBC Radio 3 First Choice in 2002

4. Mira Glodeanu (cu cea mai veche vioara cunoscuta, facuta de Groblicz, un lutier polonez in 1604 !) si Haas (pe un clavecin istoric, un Ruckers din sec XVII), o editie reusita la casa Ambronay label France, in cooperare cu Centrul Cultural Roman.

Daca le as alege la fiecare cate un cuvant, acestea ar fi>Mullova pasiune, Banchini vigoare si Podger lirism. Aici este problema in compozitiile camerale, ca este aproape imposibil de a fi executate idilic, fara cusur. Cu toate ca pot da cateva exemple, dar sunt irelevante aici. Ce se poate spune este ca violonistele se completeaza!
E ca si cum as numi un fruntas dintre Genesis, Pink Floyd si Yes. Obiectiv, este imposibil !

Recomandari absolute! Freude! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Acest domn Vadim Repin mi-a bulversat seara de ieri cu concertul lui Brahms pt vioara.
Senzational omul, fluenta , concizie, poezie, totul ... Iar orchestra dirijata de Chailly, fara cusur. Totul de un farmec incredibil, 40 de minute au trecut ca nimic.
Bine, nu e o descoperire accidentala, imi atrasese deja atentia de aici.
Sunt foarte curios o comparatie directa cu interpretarea lui Oistrakh pe care o am (1954, dirijor Franz Konwitschny, Staatskapelle Dresden).

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Ah, si am uitat sa spun ca intrararea lui Repin in prima miscare este absolut fantastica! Incisiva, precisa dar si complet poetica, ma ia cu fiori doar aducandu-mi aminte.
Fantastica inregistrare, tot ce ai de facut este sa lasi frumusetea sa vina la tine, fara nici un efort, si minunea se intampla :)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 13937
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by momolo »

domnujim wrote:Acest domn Vadim Repin mi-a bulversat seara de ieri cu concertul lui Brahms pt vioara.
l-am ascultat pe viu !!!! (ca sa ma laud :D )
domnujim wrote:Sunt foarte curios o comparatie directa cu interpretarea lui Oistrakh
in opinia mea, totusi David Oistrakh ramane in continuare inegalabil.....
prostia, ignoranta, lipsa educatiei elementare sunt cele mai letale arme de distrugere in masa.

User avatar
Spirit Crusher
Posts: 139
Joined: 10 Nov 2013, 14:04
Location: HARBEarTH

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Spirit Crusher »

Salutare,

Care ar fi cea mai "audiofila" inregistrare pe CD a Scherehezadei de Rimsky Korsakov? Karajan, Svetlanov, Reiner, Maazel, Temirkanov... Si daca se poate si niste explicatii.

Va multumesc!
Harbeth, vinyl and tubes...

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

http://www.classicstoday.com/search-res ... 2FEnsemble" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Spirit Crusher
Posts: 139
Joined: 10 Nov 2013, 14:04
Location: HARBEarTH

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Spirit Crusher »

Nice link. Multam tare fain domnujim. Cred ca am sa merg pana la urma pe Svetlanov.
Harbeth, vinyl and tubes...

User avatar
Spirit Crusher
Posts: 139
Joined: 10 Nov 2013, 14:04
Location: HARBEarTH

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Spirit Crusher »

Mda. Se pare ca varianta Svetlanov (BBC) e de negasit. Trebuie sa ma reorientez.
Harbeth, vinyl and tubes...

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Sa-ti fie de bine.
Nu i-as ignora nici pe Kempe si nici pe Ormandy, ambii cu orchestre foarte bune (ca intotdeauna).
De altfel, e plicticos sa ai o singura versiune :).
Interpretari diferite pot reprezenta universuri complet diferite.

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listin ... lp_tab_all" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.amazon.de/gp/offer-listing/B ... dition=all" onclick="window.open(this.href);return false;

In Belgia fiind, poti comanda sh-uri (poti incerca si amazon.fr)

User avatar
Spirit Crusher
Posts: 139
Joined: 10 Nov 2013, 14:04
Location: HARBEarTH

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by Spirit Crusher »

Salutare,

Nici macar nu m-am uitat pe used CD. Tocmai l-am comandat de pe amazon.de. Ultima bucata disponibila, chiar nou!

Multam inca o data!

P.S. Asta ar fi oficial, primul CD cu muzica clasica din colectia mea. Asta deoarece abia de cateva luni am un sistem audio (inca umblu dupa preu si cabluri) ce vrea sa fie high-end in cele din urma. Daca s-ar putea sa-mi faci niste recomandari de CD-uri, cu inregistrari istorice si interpretari de exceptie, ca sa ne mentinem in topic. Fiind mai la inceput, sa nu fie compozitii prea greu digerabile.
Toate bune.

Sunet intins!
Harbeth, vinyl and tubes...

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Felicitations si la cat mai multe iti urez, din toata inima. Iar un sistem ok te va face sa descoperi frumuseti si armonii nebanuite in lipsa lui.

Si la mine fascinatia pentru opera, de exemplu a inceput acum niste ani in mod complet accidental, de la un singur cd, ascultat intamplator intr-un show-room audio. Oamenii nu aveau timp de mine, am ramas singur intr-o camera si am inceput sa imi pun chestii pe un sistem oarecare, aflat acolo. Plictisit de atatea jazz-uri si progressive am bagat un cd cu oratoriul Messiah al lui Haendel. Moment in care am fost lovit si impresionat total de frumusetea vocii umane ca instrument si mai ales de capacitatea vocii unui om de a se integra intr-o orchestra, de a dialoga cu liniile orchestrale ... minunatele jonglerii pe care le poate face o voce si nenumaratele nuante pe care le poate exprima ... e o nebunie!
Iar de atunci nu a mai fost cale de intoarcere, nu prea mai pot sa ascult altceva.

Referitor la rugamintea ta:
1. in muzica clasica / opera termenul de "istoric" se refera in genere la inregistrari de pana in anii '50. Esti sigur ca asta vrei? :D . Cu mentiunea ca exista inregistrari absolut devastatoare si din anii 50, unele mono, altele stereo
Aceasta Elektra al lui R. Strauss, din 1953, mono, este una dintre cele mai bune inregistrari ascultate de mine vreodata - http://www.amazon.de/Elektra-Astrid-Var ... tra+varnay" onclick="window.open(this.href);return false;
Aceasta Tosca, cu Callas, din 1953, mono este o minunatie si o referinta indiscutabila - http://www.amazon.de/gp/product/B0002I8 ... sic&sr=8-6" onclick="window.open(this.href);return false;
Acest Turandot, parca din 1957 (nu mai stiu exact), stereo, cu minunatii Mario del Monaco, Renata Tebaldi si Inge Borkh este superb si e o inregistrare excelenta - http://www.amazon.de/Turandot-Ga-Borkh/ ... dot+monaco" onclick="window.open(this.href);return false;
Primul Ring al lui Wagner, in stereo - live, 1955, o minune in sine si o minune a ingineriei de sunet: http://www.amazon.de/Der-Ring-Nibelunge ... +keilberth" onclick="window.open(this.href);return false;
In boxul asta exista o inregistrare Lohengrin-ul lui Wagner live (din 1943 sau din 1939, nu mai tin minte exact) si pe langa cum canta oamenii, sunetul mi s-a parut absolut neasteptat pt o inregistrare atat de veche - http://www.amazon.de/Wagner-at-Met-Lege ... at+the+met" onclick="window.open(this.href);return false;

Trebuie mentionat ca pentru oricare dintre inregistrarile astea este necesar un sistem de genul celui pe care sper sa reusesti sa il creezi :D

2. Ar fi necesar sa spui ce curente / perioade te intereseaza. Sau macar ce compozitori.
Iar daca te decizi la niste compozitori, http://www.classicstoday.com" onclick="window.open(this.href);return false; , sectiunea http://www.classicstoday.com/advanced-search/" onclick="window.open(this.href);return false; e o sursa de informatii 100% de incredere. Extrem de rar m-am descoperit in dezacord cu cele scrise de ei. Chiar s-a intamplat ca initial sa fiu in dezacord si apoi sa fiu nevoit sa le dau dreptate. Am citit nenumarate recenzii de-ale lor pur si simplu de dragul scriiturii si al informarii.

porto
Posts: 415
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by porto »

"domnujim" am citit ca iti place opera.
Am o intrebare ca poate ai ascultat mai mult ca mine opera...
Care din inregistrarile Mariei Callas - Norma , daca ai ascultat mai multe variante , iti place mai mult?
Intreb deoarece am descoperit ca imi place mult Norma si mai ales cu vocea Mariei Callas.
Eu acum am aceiasi varianta si pe cd si pe vinyl cea din 1961 de la Scala cu Serafin dirijor.

User avatar
domnujim
Posts: 111
Joined: 26 May 2009, 13:08
Location: Muntii Fagaras

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by domnujim »

Callas are doua inregistrari de studio cu Norma:
Prima din 1954, mono - dar inregistrarea este buna, tot La Scala, dirijata tot de Tullio Serafin, cu un cast mai putin impresionant decat a doua (mai putin cunoscutii Mario Filippeschi in rolul Pollione si Ebe Stignani ca Adalgisa).
Avantajul major este ca vocea lui Callas este totalmente fara de cusur, efectiv face absolut tot ce vrea.
Dezavantajul este ca interpretarea nu are intru-totul incarcatura emotionala si inteligenta pe care le reuseste in cea de a doua inregistrare.

A doua este cea din 1961, despre care vorbesti. Stereo - inregistrarea excelenta. Castul este magnific - Franco Corelli - Pollione, Christa Ludwig - Adalgisa, Nicola Zaccaria - Odoveso. Christa Ludwig mi se pare superba, iar Corelli este absolut daramator, patosul si forta din scena cu Adalgisa, la finalul primului cd (scena 1, actul 1), nu le-am mai regasit nicaieri altundeva, la nimeni. Cu inregistrarea asta Corelli m-a cucerit pentru totdeauna :)
Iar Callas ... hm ... Ramane Callas. Ok nu mai e capabila de performantele nepamantene din 1954, insa iti sfarama inima in bucati. Se poate spune ca vocea este mai slaba doar daca o compari cu ea insasi. Oricum, ceea ce face acum in 1961, cand nu mai este in "full voice" depaseste tot ce am auzit de la orice alta soprana.

Dupa cum poti banui, o prefer pe a doua.

Pe cd, ambele inregistrari sunt disponibile in boxul EMI cu toate inregistrarile de studio pe care le-a facut Callas la ei.
Parerea mea? Merita sa le ai pe amandoua ...

Mai exista un live din 1955, care este si el considerat ca fiind o interpretare extrem de importanta, insa nu am ascultat-o. Ce mi se pare atractiv la inregistrarea asta, dincolo de Callas si Serafin, este prezenta lui Mario del Monaco, un alt foarte important tenor al perioadei de aur.
Despre aceasta inregistrare aici

porto
Posts: 415
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Inregistrari istorice, interpretari de exceptie

Post by porto »

Multumesc !
Deci tu spui ca per total cea din 61 este mai buna.
Eu am aceasta varianta pe vinyl editia a doua in varianta stereo.
Atunci cred ca ar fi bine sa iau prima editie de la Columbia EMI UK si am sa iau varianta MONO pentru ca din ce am observat vocea umana este cel mai bine redata pe MONO.
Sa stii ca in opinia mea cei de la Columbia UK au fost cei mai buni in inregistarea discurilor de muzica clasica.
Nu vreau sa spun prin asta ca toate discurile lor sunt cele mai bune dar daca eu mi-as face o colectie cu inregistrari de exceptie prima optiune ar fi ei si caut pe cat posibil sa am prima editie din anul cand s-a scos discul.

Romi

Post Reply