Festivalul George Enescu - Editia 2013

CD, vinil, concerte
User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Gabriel_Wo »

Era timpul si pentru Bach, dupa atatea lucrari ale Scolilor nationale :wink: ! Viktoria Mullova , Murray Perahia ..ambii sunt interpreti formidabili a Stapanului muzicii, sau distractia de abia acum incepe..
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu la a doua seara ruseasca:

La al doilea spectacol Orchestra Nationala a Rusiei a fost dirijata de Horia Andreescu. Din pacate am simtit acest lucru deoarece a sunat mai slab si mai putin coordonat decat in ziua precedenta....

In prima parte a contat Boris Berezovsky cum era si normal. In opinia mea este un pianist de mare valoare provenit din scoala traditionala ruseasca, parca provenit din vremea marilor interpreti ai anilor 50...60, repere in muzica clasica mondiala. Este un pianist universal, m-a impresionat cum stie sa interpreteze pasajele de forta maxima (cand rupea pianul) dar si pasajele de intensitate minima cu delicatete deosebita. Este un pianist calit si face fata oricarei sali, inclusiv uneia indisciplinate si needucate asa cum a fost aseara Sala Palatului. La inceputul spectacolului asezat la pian cu orchestra in jur, astepta ca sala sa se potoleasca din foiala si cautat locurile la minute bune dupa ora 19.30 iar in timpul spectacolului au sunat indelung diverse telefoane, a cazut arcusul inca unui contrabasist rus :lol: :lol: , a pocnit a mia oara grupul de boxe de nunta si botez behringer agatate in dreapta, etc, fara ca Berezovsky sa clinteasca o seminota.

Deasemenea ma alatur opiniei lui Kostas, acest pianist intelege si gadeste ceea ce interpreteaza.

Orchestra din jurul lui, rusii dirijati de Horia Andreescu, nu au fost la nivelul pianistului dar au scos-o pana la urma la capat. Din pacate am perceptul unele momente in care intepretarea orchestrei nu corespundea mai deloc cu ceea ce stiam despre aceasta piesa muzicala care-mi suna in cap inca din vremea copilariei in interpretarea marelui Sviatoslav Richter si a filarmonicii din Moskova anilor 60...

La partea a doua a urmat marea lucrare a lui Gustav Mahler, Simfonia nr.2, "Reinvierea", lucrare cu un pronuntat caracter wagnerian.

...Tare ciudat mi s-a parut sa-i pui pe rusi sa interpreteze Mahler....

Debutul partii a doua a fost cam nereusit in opinia mea. Nu mi-a placut, pentru mine nu suna a Mahler sau era un fel de Mahler lalait si rotunjit nefiresc. Pentru prima oara la festival ma cam luase plictiseala si ma gandeam, cei care au fugit la pauza sunt meseriasi, stiau la ce sa se astepte....Dar intr-un final mi-am dat seama ca a meritat sa raman!

In aceasta prima parte (a partii a doua) nu mi-a placut deloc cum a dirijat Horia Andreescu, orchestra nu se prea lega. Fals nu sunau, dimpotriva, ei luati pe bucatele erau ok, as spune prea muzicali pentru genul asta de piesa. Poate sectiunea de contrabasisti e cu adevarat slabuta insa suflatorii, tobosarii si viorile, ok.

Situatia incepuse sa balteasca, sala neobisnuit de linistita si cuminte, probabil pe multi i-a cam luat plictiseala, eu o admiram pe a doua prim-violonista, frumoasa si deosebit de fina, admiram vioara batranului prim violonist cu aspect de neamt (la pauza vorbea perfect ruseste, deci e rus dar seamana a neamt), mare meserias, poate oricand da orice solo doreste! Fiind foarte aproape ma uitam la muzicienii din prim plan, se cam plictiseau si unii "admirau" tavanul....etc.....pana cand, aproximativ dupa jumatatea piesei lui Mahler "frontul" a fost salvat de bravii eroi rusi de la percutie si suflatori, cei din spate (dupa ei mai era doar corul bagat la inceput, o chestie ciudata - puteau face o scurta pauza sa-i bage cand trebuie, adica la partea a doua). Acestia, adica eroii rusi de la tobe si suflatorii cu plamani de otel au dat un pasaj atat de cutremurator si atat de minunat incat am zis c-o iau la vale cu scaunul ! Norocul meu ca nu tineam sapuniera in mana sa filmez, ramaneam fara microfoane, imi cadea bucati din mana, o adunam de pe jos ! (apropros, cand a inceput partea a doua iar m-a batut unul pe umar ca cica sa nu mai folosesc micutul aparat ca-l deranjeaza sau era ceva cu drepturi de autor, vreunul de la tevere, nu stiu, asa ca am stat cuminte - insa abia la urma am gasit un unghi secret filmand printre doua scaune sa nu ma vada).
Cred ca la faza asta cu tobosarii rusi cei din cor au ramas fara creieri dar lucru pozitiv, am vazut cum muzicienii au tresarit inviorati si improspatati de minunatele pasaje de percutie! Din acel moment simfonia lui Mahler nu a mai fost la fel, totul a prins viata si a inceput "vraja" terminandu-se in glorie. Solistele germane au fost de exceptie, daca mi-ar fi cantat 3 ore in sir nu ma plictiseam, minunate si iar minunate!
Culmea, de data asta corul mioritik si-a facut treaba bine si a sunat asa cum trebuie, as putea spune, au fost chiar superbi !
Clar! Tobosarii rusi au inviat oastea rusa! Singurul care ramasese pe linia lui netulburata, intors de cheitza, mic la locul lui era "strumful" nostru, Horia Andreescu dar care a fost aplaudat furtunos la urma dupa marele final de Glorie !
Insa orchestra rusa canta si fara dirijor, suna bine, pun suflet, au muzicalitate, au ceva intrumente bune dar nu-i pot clasa pe podiumul festivalului. Evident, judecata mea este perfect subiectiva si nu am atat de multe elemente de pus in balanta.

Dar intr-un final apare intrebarea, de ce la acest festival rusii au ales Mahler, englezii Ceaikovski si olandezii Rapsodia Romana ?! Nu ar fi fost mai bine ca fiecare sa fi avut din repertoriul national ?! De exemplu cum a fost la suedezi cu dirijor finlandez si care au intepretat Sibelius cum numai ei puteau s-o faca !

...Si uite asa, festivalul se apropie de sfarsit....
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

VINERI 27 septembrie 2013
FESTIVALUL ENESCU, BUCURESTI, ROMANIA
ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Sala Mare a Palatului
Dirijor : ANDREW LITTON
Solist : ALEXANDRA DARIESCU – pian
Program :
J. Brahms – Uvertura Academică în do minor op. 80
E. Grieg – Concertul pentru pian şi orchestră în la minor op. 16
P.I. Ceaikovski – Simfonia nr. 6 în si minor op. 74 "Patetica"

Image
Image
Image
Image
Image

VIDEO:
https://www.youtube.com/channel/UCE7Zp1 ... ofTkRj4Quw" onclick="window.open(this.href);return false;

FOTO:
https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu:

..Se mai duse un concert !...
Am ajuns la a doua parte, Ceaikovski cantat de...englezi....
Norocul meu ca nu am ajuns la prima parte! Am ascultat la radio in masina si numaram greseala dupa greseala. Ce-i interesant, inafara de tanara pianista care-si luase un concert prea greu de dus (pentru dansa...si eu eram avantaj cu microfonul bagat in pian!), straniu este ca si Royal Philharmonic a dat-o usor pe delaturi. Probabil nuantele astea tehniciste se observa mai bine la radio in direct decat in sala cocotat pe stalpul din spate.

In fatza Salii Palatului erau parcate o seama de Range Rover si un mare Bentley! Faine masini!

Dirijorul Andrew Litton este o figura! Durduliu si cu aspect 100% englezesc a dirijat din tot sufletul una cu marea orchestra. Eu dedesupt ca si data trecuta, acum am facut baie intr-o piscina cu sunet englezesc!

Ei sunt foarte buni, mari meseriasi dar Ceaikovski a sunat precum amiralul Nelson. Nu cred ca s-ar fi recunoscut in stilul interpretarii, departe de ceea ce ar fi trebuit sa fie pentru compozitorul rus!
Intepretarea a avut parti teribile si impresionante chiar daca nu a respectat canoanele cerute de stil si defapt a fost intratat de englezeasca incat in seara asta l-am avut invitat pe Sir Ceaikovski.

Faimoasa orchestra a sunat mare si destul de apropiat cu London Philharmonic ca timbru, un sunet grav, proportia intre bas si inalte fiind in favoarea basului de sus, mai degraba a ceea ce numim sunet plin si dark. Totusi London e mai echilibrata, in seara asta Royal a sunat mai basos.

Nici macar pasajele de forta nu au fost rusesti, stiu simfonia a 6-a pe de rost, in opinia mea e grea daca nu esti rus si nu respiri ruseste. Din punctul meu de vedere englezilor le-a cam iesit altceva, frumusel dar...altceva. Am fost surprins la sfarsit sa aud in spatele meu comentarii practic identice cu ceea ce gandeam eu. Lumea a aplaudat frumos si indelung dar nu a fost efuziunea aia teribila de la London Philharmonic dupa Enescu Simfonia a 3-a.

Tare straniu repertoriul acestui festival ! Olandezii canta "Rapsodia Olandeza" de "Van-Enescu", rusii canta Mahler, noroc cu tobosarii iar englezii canta Ceaikovski deghizat in Amiralul Nelson ! Cineva le-a amestecat partiturile !

Royal Philharmonic e meseriasa, masina de cantat, unsa, profesionala dar nu are prea multa muzicalitate sau ceea ce ar spune rusul, сердце.
Evident, mi-a placut totusi foarte mult. Andrew Litton este spectaculos cand dirijeaza si o face din tot sufletul (dar pe englezeste) ! Ei sunt buni, ar canta fara greseala si atarnati cu capul in jos, multe pasaje au fost impresionante, chiar si cele joase, spre sfarsit au devenit din ce in ce mai buni, pesemne pe multi ii debusoleaza acustica salii, complet anapoda. Contrabasii englezilor suna fabulos si nu dezumflat ca ai rusilor de aseara insa viorile rusesti sunt mai bune totusi, doar i-am auzit la distanta de o zi stand cu totii in brate !
Mai este maine seara, deocamdata nu intra nici ei pe podium.

Pe Accademia Bizantina cu Viktoria Mullova i-am ascultat la Radio Cultural, transmisia fiind in opinia mea deadreptul high-end! Imaginea am avut-o din internet cu 5 secunde intarziere fatza de radio.
Mi s-au parut grozavi la modul absolut in respectivul gen. Ascultand la Radio Cultural, comentatoarea a spus o groaza de chestii despre ei in pauzele de acordaj si astfel am aflat ca au instrumente originale din vremea lui Bach, corzile sunt din intestin de animal si astfel trebuiesc acordate dupa fiecare piesa muzicala deoarece nu sunt fiabile precum corzile moderne metalice (si evident suna altfel). Arcusurile sunt diferite de cele moderne, neavand curbura si de aceea sunetul nu are acel tremolo specific normal instrumentelor clasice moderne.
Am ascultat cu atentie, sunetul viorii lui Mullova este grozav dar foarte diferit de o vioara moderna, in opinia mea este mai drept, mai matematic, mai putin expresiv la modul emotional, mai degraba expresiv la modul tehnic. Fericiti cei aflati in sala dar eu nu mai puteam....

Un mare bravo pentru Radio Cultural unde sunt oameni care stiu ce inseamna sunet de calitate ! Adevarul ca si Ateneul ii ajuta la genul asta de captari formatii micute.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

SÂMBATĂ 28 septembrie 2013
FESTIVALUL ENESCU, BUCURESTI, ROMANIA
MURRAY PERAHIA
Ateneul Român
Recital MURRAY PERAHIA – pian
Program :
J. S. Bach – Suita franceză nr. 4 în Mi bemol Major BWV 815
L. van Beethoven – Sonata nr. 23 în fa minor op. 57 “Appassionata”
R. Schumann – Faschingsschwank aus Wien op. 26
Fr. Chopin – Impromptu nr. 2 în Fa diez Major op. 36
Fr. Chopin – Scherzo nr. 2 în Si bemol Major op. 31

Image
Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Ultimul spectacol de la FESTIVALUL ENESCU 2013:

SÂMBATĂ 28 septembrie 2013
FESTIVALUL ENESCU, BUCURESTI, ROMANIA
ROYAL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Dirijor : CRISTIAN MANDEAL
Sala Mare a Palatului
CORUL ACADEMIC RADIO
CORUL DE COPII RADIO
Dirijorul Corului : DAN MIHAI GOIA
Dirijorul corului de copii : VOICU POPESCU
Program :
G. Enescu – Capriccio pentru vioară şi orchestră (orchestraţie de Cornel Ţăranu după schiţele compozitorului)
Solist : DMITRY SITKOVETSKY – vioară
G. Mahler – Simfonia nr. 3
Solist : JENNIFER JOHNSTON – mezzo-soprană

Image
Image
Image
Image
Image

FOTO:
https://plus.google.com/photos/11314592 ... erid=gplp0" onclick="window.open(this.href);return false;

VIDEO:
https://www.youtube.com/channel/UCE7Zp1 ... ofTkRj4Quw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/channel/UCSfF98 ... TdTGch2KzA" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu:

La concertul dat de catre renumitul pianist evreu-american Murray Perahia Ateneul a fost cu desavarsire plin, nemaiexistand locuri nici in picioare!
Publicul a fost neobisnuit de civilizat si cuminte.
Eu nu am vazut/auzit decat partea a doua stand in picioare intr-o zona apropiata de pian. Acustica Ateneului a fost in cea mai proasta varianta pentru un instrument solo deoarece sala era plina peste capacitate. Ateneul suna bine cand este umplut aprox. 70....80% si foarte prost in doua situatii, cand este gol sub 50% si cand este plin ochi, in primul caz are ecouri repetate (ca in baie), in al doilea caz sunetul este mortificat.
Pianul Steinway & Sons mi s-a parut de top absolut, exceptional, fara indoiala acelasi utilizat de catre bunul lui prieten, Radu Lupu in concertul similar dat la Ateneu.

...Fara sa vreau am comparat in cap cum suna Radu Lupu in aceeasi locatie (cand am stat la aceeasi distanta de pian si cu aceeasi sala plina peste capacitate) si din pacate si spre numultumirea specialistilor si fanilor, comitand si o grosolanie (cica nu se fac comparatii), in opinia mea Radu Lupu este cu cel putin o clasa peste Murray Perahia... ca sa fiu diplomat!

Sa nu ma intelegeti ca as spune ceea ce nu am spus, a sunat minunat, Perahia este un mare tehnician al pianului, interesant este ca-i singurul pianist care se aseamana cu stilul total special al lui Radu Lupu (...iar ajung la comparatii mitocanesti....), modul in care "manevreaza" clapele pianului este vrajit, parca instrumentul muzical nu exista in ecuatie ci numai muzica.....insa pentru mine exista un mare dar.....

Ca sa ma explic - muzica se poate asculta si intelege foarte bine din inregistrari pe scule audio de calitate insa oricat ar fi acestea de bune si inregistrarea de audiofila, in real-life este altceva, intelegerea nefiind completa decat in realitate. Am multe inregistrari absolut minunate cu Murray Perahia si le ascult oricand cu mare placere insa de data asta ascultandu-l prima oara pe viu mi-am dat seama de ceva ce deja percepeam intr-o oarecare masura din inregistrari.... Probabil voi deranja cu opinia mea (neavizata si neacademica) insa mie nu mi-a placut cum a tratat piesele de Chopin, unul din compozitorii mei preferati de cand ma stiu. Chopin a venit dupa Schumann (unde nu ma pronunt deoarece nu am ascultat atat de mult din inregistrari) si ceea ce m-a frapat a fost aproape inexistenta diferentei dintre acesti doi compozitori foarte diferiti dealtfel. Am avut senzatia pe care o am cand ascult un sistem audio care ...coloreaza sunetul foarte frumos, care ma vrajeste din prima insa dupa un timp imi dau seama ca toate suna cam la fel, cam in acelasi dealtfel frumos fel !

Poate sunt rau si clantanitor deoarece ma aflu pe un biet forum si nu scriu articole in zone de specialitate, Perahia mi s-a parut ieri un minunat tehnician vrajitor al clapelor pianului tratand instrumentul muzical ca si cand nu ar exista decat muzica insa in acelasi timp, din punct de vedere ar gandirii, intelegrii si simtirii compozitorului semana mai degraba cu o masina de tocat carne pentru hamburgeri, adica orice bagai, porc, vaca, pui, oaie, pe partea ailalta iesea acelasi hamburger. Intr-un final mie nu mi-a placut si interesant, pe parcurs ce l-am ascultat mi-a placut din ce in ce mai putin. Din nou amintesc ce am spus mai sus, am avut aceeasi senzatie ca la sistemele audio cu sunet frumos colorat, de exemplu anumite sisteme pe tuburi care suna dulce si frumos, vrajesc din prima insa dupa o vreme de utilizare te ia plictiseala deoarece toate suna la fel de dulce si frumos, deoarece abia dupa o vreme ceva esential incepe sa lipseasca din muzica.
Din punctul aceasta de vedere, prietenul lui Perahia, Radu Lupu e complet diferit, intelege compozitorul si reuseste parca sa-i reproduca sufletul in sala de concert. Imi aduc aminte de seara similara unde a intepretat in memoria Mihaelei Ursuleasa, Schubert. In acea seara a fost magie pura, cu cat trecea timpul cu atat era mai minunat ! De data aceasta, pentru mine a fost invers, cu cat trecea timpul cu atat ma uitam pe ceas....
Fara indoiala, sala a aplaudat frenetic si toti cei intrebati s-au aratat incantati.

Mai vreau sa adaug ceva - am incercat sa filmez fiind chiar intr-un loc avantajos sunetului. O femeie din spatele meu mi-a facut semn sa incetez. Era din staff, la urma am intrebat-o de ce nu a existat dreptul de transmisie, macar la radio ?! Mi-a raspuns ca asa s-a negociat contractul. In sala am vazut niste microfoane de calitate prin tavan si doua stereo mai mici langa pian indreptate sub capac. Am intrebat-o daca cumva s-a inregistrat si mi-a zis, "Nici noi nu le stim pe toate...".

Ceea ce vreau sa mai spun, evident opinie personala - rusine artistilor (sau impresarilor lor) care nu permit transmisia in direct ! In primul rand chiar ei au de pierdut, un concert dat la nici o mie de oameni este aproape ca si inexistent, dupa spectacol se va pierde complet in oceanul timpului pe cand un concert transmis la milioane de ascultatori de radio si telespectatori va ramane in memoria multora si va exista ! Mi se pare regretabila lacomia de bani in acest domeniu, arta, muzica. Cred ca lucrurile trebuiesc tratate echilibrat, conteaza banii pentru artisti dar conteaza si arta, omenia si generozitatea. Un artist care vine la un Festival ca al nostru, plin de invitati de top din toata lumea si care nu "cedeaza drepturile de transmisie" mi se pare un cartzar, un chitros si un fomist de bani ! Genul asta de artisti consacrati nu sunt muritori de foame, cei mai multi sunt milionari, nu-i afecteaza cu nimic transmisia in direct, ba dimpotriva ! Am zis-o si alta data, lacomia de bani a dus si va duce lumea muzicala in jos!

Arta, muzica trebuiesc tratate nu ca pe o afacere capitalista ci pentru ceea ce sunt in miezul lor imaterial. Ideea unora ca arta trebuie sa se auto-sustina, sa-si produca singura banii, "sa fie privata" este o mentalitate de rahat. De aceea in perioada comunista arta a inflorit in tot blocul rosu, pentru ca statul se implica fiind defapt "sponsorul" principal si pentru ca, lucru minunat, publicului larg si evident, sarac (material si spiritual) a fost chiar impins de la spate de catre stat sa consume arta. Atunci altele au fost problemele care au compensat negativ acest lucru minunat, de exemplu amestecul politicului in arta.

Rusine tuturor celor care la acest Festival nu au permis (cedat) dreptul de transmisie in direct ! Ca a fost vina lor directa sau managerilor lor, nu conteaza dar in primul rand ei au de pierdut deoarece lumea nu mai este aceeasi ca in secolul 19, acum suntem mult mai multi pe planeta, nu poti sa-i bagi pe toti in Ateneu ! Si dupa dispartia artistului raman doar inregistrarile; daca acestea nu exista, artistul este ca si inexistent dupa ce nu mai poate canta... pentru o mie de oameni, cu usile inchise si dreptul de transmisie interzis!...
Dar imi spunea bunica mea o vorba desteapta - "Banii prea multi smintesc omul"

PS - aseara mi-a venit o idee de protest personal, sa nu mai merg la spectacolele din Festival care nu sunt transmise in direct macar la radio !
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Comentariu la ultimul spectacol de la Festivalul Enescu 2013:

Ca de obicei, Sala Palatului plina ochi ! O criticam noi pentru acustica oribila dar are si ea un avantaj... este mare! Incape multa lume in sala si asta e un lucru bun ! Spuneam mai sus ca nu mai traim in secolul 19 ! Ca o paranteza, cine nu se schimba dispare, lumea merge pe drumul ei, acum conteaza vital sa existi pe internet, sa te "popularizezi" in mediul virtual, sa nu refuzi ca artist inregistrarea, etc, etc. Probabil nu peste multa vreme transmisiile in direct se vor vedea si pe telefon ceea ce mie unul mi se pare normal si benefic.

La prima parte intepretarea piesei lui Enescu a fost destul de jalnica. La acest Festival nu am auzit atatea greseli, orchestra a falsat de cateva ori spre disperarea evidenta a lui Cristian Mandeal iar violonistul a pus mult suflet insa probabil nu a exersat destul si fara indoiala nu cunostea elemente muzicale esentiale pentru redarea unei asemenea piese absolut SUPERBE! Ma gandeam cum ar fi sunat Grigoras Dinicu la vioara ?!...
Englezii probabil nu au exersat destul, poate nu a fost timp si pe deasupra nu au cum intelege o asemenea lucrare complicata. Daca vrei sa pui in dificultate orice artist da-i sa interpreteze Enescu ! Mai ales ceva cu pronuntat caracter din muzica populara romaneasca pe care daca nu ai auzit-o si nu o cunosti, nu ai cum intepreta decent o astfel de piesa ! (mie unul mi se pare sublima)
Unicul lucru care in opinia mea a salvat situatia a fost vioara rusului, instrument care suna minunat dar mai ales frumusetea piesei muzicale !
Lumea a aplaudat de politete....

A urmat partea a doua, Mahler Simfonia nr.3 cu scena plina de englezi si la pupitru Mandeal care mi s-a parut aseara mai in stil spaniol, parca era un toreador!
Au inceput bine (nu foarte bine in opinia mea, doar bine). Aceasta simfonie a 3-a este mai putin dramatica si mai putin complicata decat a doua dirijata de Horia Andreescu cu rusii. Fara sa vreau faceam in cap comparatie stand si in acelasi loc in sala. Acum as fi mai putin critic la adresa lui Horia Andreescu si a rusilor, au fost totusi si ei foarte buni ! Englezii de la Royal Philharmonic sunt mai putin simtitori decat rusii, mai spre masini-roboti de cantat. Interesant, au sunat destul de diferit de vineri seara cand au fost dirijati de catre Andrew Litton, de data aceasta orchestra a fost mai putin "basoasa", sunetul mai echilibrat, semana cu RAI Nazionale la sound. Probabil mana lui Mandeal pe care eu unul il apreciez foarte mult, l-am ascultat in multe ocazii si de cateva ori a dat spectacole geniale. In seara aceasta mi s-a parut ca a contat (fara indoiala) timpul scurt de acomodare si exercitiu. Noroc de Royal Philharmonic, e masina perfecta de condus, englezii sunt extrem de disciplinati si urmeaza perfect dirijorul oricare ar fi acesta, asa au fost educati, diferit de popoarele latine si slave care sunt mai pe mofturi si toane.
As fi vrut poate ceva mai multa agresivitate la acest Mahler.... as fi vrut o orchestra germana, oricare din cele venite la festival ! A fost ciudat anul asta cum s-au incrucisat compozitorii pe nationalitati.
Nu pot spune ca acest Mahler a fost "british" dar nici nu pot spune ca a fost germanic asa cum sunt obisnuit din inregistrari cu nemti si cehi, cei mai buni "mahleristi".
Si o alta observatie.... cat s-a putut inspira Mahler din Wagner ! Sau mai degraba nici nu a dorit insa asa a iesit din admiratie pentru titanul predecesor.

Nu a iesit nici o sectiune in evidenta din Royal Philharmonic, toti sunt uniform buni insa parca l-as evidentia pe prim-violonist (care seamana leit, geaman cu un vecin de-al meu care bea bere in spatele pietei si discuta footbal). Meserias ca prim-violonist, a avut multe pasaje cand greul a cazut pe el fiind defapt deadreptul solo.

Spre sfarsit au sunat din ce in ce mai bine fara sa fac distinctie precum in cazul rusilor intre o prima parte baltita si plictisita si o ultima parte animata si in Glorie. De data asta a fost uniform corect cu accent de calitate deosebita la ultimele parti si mai ales la o parte mai pianissimo cand au sunat rupator la sufletel ! Bun Cristian Mandeal, a scos-o frumos la capat ! Bravo lui !

Publicul a aplaudat mult, foarte, foarte mult si pe merit ! Mi-a placut si solista britanica din Liverpool dar in ciuda marimii nu se pune la voce cu solistele germane de la Simfonia a doua care mi-au placut enorm.

Spectacolul s-a incheiat un bis probabil neprevazut si care a fost SUBLIM ! Un adevarat final in Glorie !

Trebuie sa adaug ceva - la inceput a vorbit actualul ministru al culturii (probabil Ioan Holender este plecat, pacat ca nu a vorbit el!). La multumiri adresate diverselor parti si persoane implicate au fost aplauze furtunoase la mentionarea lui Ioan Holender si cele mai anemice aplauze au fost la mentionarea guvernului :D
Ministrul culturii actual a spus, "- Ne vom intalni aici pe 29 august 2015!" la care sala in majoritate populata de fanatici a izbucnit in aplauze !

..Si iata cum s-a incheiat o alta editie minunata si glorioasa a Festivalului Enescu ! Vorbind numai in numele meu deoarece asa este politicos, aduc multumire lui Ioan Holender fara de care nu era posibil ! Omul asta a facut pentru tara in cateva luni ce mii de politicieni nu au reusit in peste douazeci de ani ! Iar acum i-au si taiat din bani, am auzit ca mai mult de 17 zile nu va putea tine viitoarea editie din 2015....
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Gabriel_Wo »

Maestrul Cristian Mandeal, ar fi putut incerca si o simfonie de Bruckner, de exemplu a 4a sau a 7a, ca tot sunt cele mai populare. Dintre dirijorii romani din generatia recenta, sta f. bine la capitolul asta. :). Are aparitii analogice cat si digitale la Electrecord cat si diferite case de disc din Occident, pe langa un George Georgescu, Celibidache si un Ionel Perlea.

http://www.abruckner.com/store/download ... oniesJFFB/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.classicalsource.com/db_contr ... hp?id=7932" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.discogs.com/Bruckner-Cluj-Na ... se/2603218" onclick="window.open(this.href);return false;
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

Kostas
Posts: 1480
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Kostas »

La recitalul lui Perahia am stat in sala, lipit de zid si intr-un picior. Recitalul a avut o nuanta tehnicista, de virtuozitate, uneori inutila, dar cu sunetul marilor pianisti - care ii numeri pe degete. Aflu din ziarul festivalului, excelent editat, cu informatii utile despre artisti si repertoriu, ca Perahia sufera de o boala care-i paralizeaza partial mana dreapta si face eforturi deosebite pentru a canta, uneori fiind in imposibiliatea de a mai iesi pe scena. Cand poate canta o face cu o mare intensitate nestiind daca este pentru ultima oara. A fost decorat de regina Marii Britanii, devenind Cavaler al Imperiului Britanic, pentru meritele sale artistice. Are opt premii Gramophone pentru diverse inregistrari si este considerrat unul din marii pianisti ai lumii.
In privinta stilului, a fost influentat de Radu Lupu, avand interpretari superbe la doua piane si la patru maini alaturi de pianistul roman. Are si o varta - 66 de ani - in ciuda figurii de locuitor din Anzi ( ii lipseste o palarioara de paie specifica) pe care nu si-o tradeaza prin spirit si vivacitate.
La editia actuala a fost la Muzeul G. Enescu unde a rasfoit o serie de partituri propunandu-si intelegerea unora dintre ele.

La al doilea concert - am ascultat un Enescu facut varza. Enescu a compus direct pentru urmasii nostrii, este atat de inaintat, cu o stiinta atat de complexa a sunetului incat nu poate fi abordat din serva, cu cateva repetitii si gata concertul.
Mahler a fost insa pe calapodul englezilor. Este genul de partitura pe care o stiu, o inteleg si pot sa o faca bine. O demonstratie de virtuozitate si forta, o orchestra mare, imperiala, in stare sa cante oricat, cu un bis superb. Bravo!

A fost un festival minunat, o nebunie, un tur de forta , felicitari tuturor organizatorilor, felicitari celor de la TVR pentru filmari impecabile, felicitari celor de la radio pentru sunet si pentru comentariile pertinente. Bravo!
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by brighty »

Mi se pare regretabila lacomia de bani in acest domeniu, arta, muzica. Cred ca lucrurile trebuiesc tratate echilibrat, conteaza banii pentru artisti dar conteaza si arta, omenia si generozitatea. Un artist care vine la un Festival ca al nostru, plin de invitati de top din toata lumea si care nu "cedeaza drepturile de transmisie" mi se pare un cartzar, un chitros si un fomist de bani ! Genul asta de artisti consacrati nu sunt muritori de foame, cei mai multi sunt milionari, nu-i afecteaza cu nimic transmisia in direct, ba dimpotriva ! Am zis-o si alta data, lacomia de bani a dus si va duce lumea muzicala in jos!
Radu Lupu, de exemplu, nu a permis transmisiunea in direct, nici macar la Radio Romania Muzical... :( Cei de la postul de radio insa, cu tot penibilul situatiei, au fost demni si au difuzat o inregistrare a unui alt concert, mai vechi, sustinut de Lupu, chiar in momentul cand acesta performa pe scena Festivalului "George Enescu"! Desi, din...ranchiuna, sa zic asa, ar fi putut sa nu transmita absolut nimic! :P Dar, au avut obraz si n-au facut-o...

Cred ca si varianta de festival de 17 zile va fi ok, vom vedea ce va fi. Dar-ar Domnu' sa reamenajeze macar Sala Palatului pana atunci...macar decorurile, daca nu e timp suficient si pt. acustica!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

In primul rand multumesc domnului Dumitru Avakian ( critic muzical http://adevarul.ro/blogs/dumitru.avakian" onclick="window.open(this.href);return false; ) pentru generozitate si sfatul bun, "Ascultati intai cat mai mult!" (si apoi comentati :D ), adica ce le spun si eu trancotarilor, sfat pe care nu l-am urmat intocmai aici pe forum spre deosebire de Kostas care este mult mai protocolar si neutru in postarile aici pe forum decat in realitate :wink:

Habar nu aveam ca bietul pianist Murray Perahia e bolnav tocmai la o mana, la concert nu s-a simtit lucrul asta. Oricum, rar se poate auzi pe viu nivelul asta de interpretare, carcoteala mea cu feelingul lui Chopin este ceva de genul, "imi plac icrele negre tinute 30 minute la 3 grade si nu 35 minute la 4 grade" :lol:

Cat il priveste pe domnul Radu Lupu....asa este el, i se rupe in paispe de toata lumea, la intrebarea entuziasta a concetatenilor mei dupa concertul de la Ateneu (el o mai fi cetatean roman ?!...), "Mai veniti maestre ?" a raspuns, "Doar am fost!" pe un ton de "Ce mai vreti?!"
Marii artisti isi permit sa fie ...mai altfel si mai cu mofturi, ii iarta lumea pentru cat de frumos interpreteaza! Insa e o greseala sa refuze transmisia directa. Poate o face din alt motiv decat banii, poate pentru faptul ca valoarea reala se percepe autentic numai direct in sala in timp ce pe difuzoare se pierde, multi artisti au dispret pentru inregistrari, in sensul asta ramane celebru Sergiu Celibidache care nu dadea doi bani pe discuri si inregistrari. Si culmea este ca a ramas in constiinta publica tocmai prin cele cateva inregistrari facute in dispretul si dezinteresul sau.

Spectatorii din sala se duc si ei ca si artistul, ramane discul si totusi nu sunt multi artisti muzicali care constientizeaza valoarea unei inregistrari. Drept dovada ca mari muzicieni sunt inregistrati de o calitate proasta tehnic pentru ca nu le pasa. Eu asta doream sa explic mai sus, faptul ca transmisia in direct si inregistrarea de calitate sunt foarte importante. In opinia mea inregistrarile si transmisiile vor fi din ce in ce mai importante in cariera oricarui muzician, lumea e din ce in ce mai mare, salile de spectacol raman mici, spatiul live este extrem de limitat iar cei care gandesc pe mentalitatea secolului 19 vor disparea si se vor marginaliza. In secolul 19 Ateneul era mare, veneau cativa boieri cu caleasca, habar nu avea marea masa de tarani din jur ce se petrece acolo. Acum situatia e alta, miliarde de oameni au habar si au acces la mijloacele electronice, deja in politica se observa ca esti un nimeni daca nu apari "pe sticla". Oricat ar fi artistul de maiastru, daca refuza inregistrarea, transmisia (pe nu conteaza care motive) se va scufunda in anonimat in timp ce altii, poate mai slabi ajung piua intai si toata lumea stie de ei. Cu cat "oceanul informatic si mediatic" e mai mare cu atat ca muzician trebuie sa lansezi "vapoare de muzica" mai mari prin transmisii directe si inregistrari, chiar de orice fel. Traim intr-o lume concurentiala in care cantitatea tinde sa copleseasca calitatea. Daca ceea ce este autentic de calitate se retrage intr-un cocon de umbra pe motiv de dispret la adresa uriasei "armate a cantitatii", intr-o zi va disparea in asa hal ca nici nu se va sti ca a existat vreodata ! Si vorba aia, "mortii cu mortii, vii cu vii", lumea merge mai departe.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by momolo »

Aseara dupa ce s-a terminat spectacolul nu a incetat sa-mi sune in cap ultimul bis, absolut superba interpretarea si astfel aceasta editie foarte, foarte reusita s-a terminat in glorie spre satisfactia (nu numai a) mea si cu un dirijor român la pupitrul uneia dintre cele mai bune orchestre simfonice din lume !

bisul integral:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... iWJJrU4OgQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Chiar si in conditii "de sapuniera foto" se aude fantastica intepretare a orchestrei Royal Philharmonic dirijata de Mandeal !

Deasemenea, de la Mahler, Simfonia nr.3 merita vazute clipurile "de sapuniera", scurte fragmente minunate (si nu neaparat cele mai bune) prinse aleatoriu (deoarece ma furase muzica; la putine spectacole am uitat pur si simplu sa filmez, printre care si acesta!):

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... cH3wMeBJIk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... RGFaaOdQlk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... cCqV3G04pQ" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... HGtUNul_9c" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... cCqV3G04pQ" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... f6vKSQUGD4" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... l1vna0IkjU" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by brighty »

momolo wrote:Aseara dupa ce s-a terminat spectacolul nu a incetat sa-mi sune in cap ultimul bis, absolut superba interpretarea si astfel aceasta editie foarte, foarte reusita s-a terminat in glorie spre satisfactia (nu numai a) mea si cu un dirijor român la pupitrul uneia dintre cele mai bune orchestre simfonice din lume !

bisul integral:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... iWJJrU4OgQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Chiar si in conditii "de sapuniera foto" se aude fantastica intepretare a orchestrei Royal Philharmonic dirijata de Mandeal !
Fain de tot bisul!! :) Ma intreb oare de cate ori s-a interpretat "Nimrod" luna aceasta, la "Enescu"... :D Nevermind! Este o placere aristocratica sa-l asculti, cu orice prilej :wink: Cu conditia sa fie "ca la carte", cu dramatism si multa emotie. Altfel, ramai nemultumit, ca atunci cand Sir Neville Mariner cu ai lui "sfinti martini de pe campii" n-au prea luat "Nimrod"-ul in serios (in opinia mea), devenind pe alocuri chiar hazlie interpretarea lor, cu un nene in spate care batea toba, in momentele dramatice, inaltatoare, de ziceai ca face un solo Led Zeppelin :P :lol:

Dar, nu mai conteaza acum. A fost frumos, una peste alta, si iti multumesc pentru postari de impresii si clipuri plus poze, mai ales ca in ultimele zile n-am mai reusit sa urmaresc mai nimic... Multumesc, de asemenea, tuturor colegilor forumisti care au participat cu impresii la acest topic al Festivalului! :)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Festivalul George Enescu - Editia 2013

Post by Gabriel_Wo »

Alintul urechilor noastre, nu se termina aici, cel putin ptr bucuresteni :) . Concert de gala al Fundatiei Principesa Margareta a României, 25 octombrie 2013, Ateneul roman. Concert regal ce are ca invitat pe renumitul violonist Giuliano Carmignola si ansamblul La Stravaganza. Se pot procura bilete de pe myticket.ro, pretul cuprins intre 200 400 lei. Concert caritabil in beneficiul fundatiei Tinere talente.

G. Carmignola in acest moment, are inregistrat unul dintre cele mai bune variante Anotimpurile de Vivaldi inregistrate ever ! Istoric, sunt doua..ultima varianta la Sony, cea mai cunoscuta si prima la Divox, label elvetian.
Canta pe un instrument de epoca, un Stradivarius Baillot 1732, ca orice violonist ce se respecta. De fapt, muzica baroca cantata la standardele actuale, fara aceste instrumente mestesugite in sec 17, acordate in tonul partiturii, nici nu mai este de conceput.
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

Post Reply