Cum evaluam un sistem audio
Cum evaluam un sistem audio
Citind ce a relatat Momolo despre expozitia de la Milano privind modul cum se auzeau intr-o camera de hotel anumite sisteme, unii nemaiobosindu-se sa le puna in valoare, expozitia fiind considerata doar o informare, o luare de contact, dar si experientele unor audiofili de la noi, cand la reprezentant aparatul sau sistemul mult ravnit se auzea ok apoi dupa indelungi auditii sa constate ca nu e ceea ce trebuise pune problema - cum evaluam un sistem audio. Nu mai vorbesc daca doua sisteme sunt apropiate ca valoare aprecierea lor e si mai greu de facut. Aprecierile subiective au o carenta, sunt subiective, deseori noi auzim ce am dori sa auzim, ne mai fura si frumusetea muzicii, potrivirea dintre un sistem si un anumit tip de muzica , privirea entuziast convingatoare a dealerului. Fireste nu se intampla intotdeauna asa, exista si alegeri norocoase. Ca sa vin cu o observatie proprie, cred ca nu trebui sa fi niciodata sclavul primei impresii.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu
Re: Cum evaluam un sistem audio
Un subiect foarte interesant .
Pentru mine un sistem suna bine daca imi place mie , pentru unii poate parea un mod prea simplu de a rezolva lucrurile. Eu merg tot timpul pe aceasta linie si fac tot posibilul sa imi iau cat mai multe puncte de referinta : merg la concerte , ma duc la dealer pe la auditii , aduc aparatura acasa si o probez , vizitez pe altii .
In plus incerc sa dezbat problema atat cu persoanele care sunt de-acord cu parerile mele , cat si cu cei cu opinii diferite , asta pentru a incerca sa elimin cat mai mult din subiectivitate (ea va exista tot timpul ) .
Chiar sunt curios sa citesc si alte pareri .
solo
Pentru mine un sistem suna bine daca imi place mie , pentru unii poate parea un mod prea simplu de a rezolva lucrurile. Eu merg tot timpul pe aceasta linie si fac tot posibilul sa imi iau cat mai multe puncte de referinta : merg la concerte , ma duc la dealer pe la auditii , aduc aparatura acasa si o probez , vizitez pe altii .
In plus incerc sa dezbat problema atat cu persoanele care sunt de-acord cu parerile mele , cat si cu cei cu opinii diferite , asta pentru a incerca sa elimin cat mai mult din subiectivitate (ea va exista tot timpul ) .
Chiar sunt curios sa citesc si alte pareri .
solo
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului
Re: Cum evaluam un sistem audio
Da, ar fi bine sa mai ne impartaseasca si altii din experientele proprii.
Cred ca toti folosim discuri cu piese muzicale pe care le stim bine ca test , sau discuri speciale pentru test, si aici discul recomandat de momolo este binevenit, dar cred ca cel mai fericit caz este cel in care ai auzit pe viu o anumita muzica si o ai si inregistrata in aceleasi conditii pe cd.
Cred ca toti folosim discuri cu piese muzicale pe care le stim bine ca test , sau discuri speciale pentru test, si aici discul recomandat de momolo este binevenit, dar cred ca cel mai fericit caz este cel in care ai auzit pe viu o anumita muzica si o ai si inregistrata in aceleasi conditii pe cd.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu
Re: Cum evaluam un sistem audio
evaluarea unui sistem audio, un mare subiect! S-ar putea scrie o carte!
Intai trebuie specificat ca actiunea de evaluare audio a unui sistem electronic ce reda o inregistrare a fost de multa vreme oficializata, s-a ajuns deja la antrenamente de pregatire in scoli speciale si diplome de acreditare in acest sens!... Nu e o gluma, este un fapt real!
Este vorba de evaluarea sistemelor audio de masina (car-audio). Nu cunosc multe despre acest domeniu insa sper sa apara cei implicati si sa ne spuna cate ceva.
Este vorba de cei care formeaza comisii de jurizare sisteme car-audio. Punctarea si aprecierea in cazurile astea nu se face aiurea "dupa ureche" si cheful fiecaruia, exista niste reguli destul de precise, niste probe cu anumite piese muzicale, niste etape de parcurs, diferite pe sectiuni.
Insa in lumea (casnica) audiofila inca nu au aparut scoli de format membrii unui juriu. Cel putin din ce stiu eu, poate ca altcineva are mai multe informatii?
..As spune ca din fericire!
Astfel ca apar mai multe intrebari:
- ce apreciem mai mult la sunetul unui sistem audio? - muzicalitatea, timbrul, detaliul, precizia/informatia completa, soundstage, etc ?
- ce muzici sunt mai relevante pentru aprecierea calitatii ? Ce muzici nu au nici o relevanta sau cel putin ar forma o alta categorie ?
- este un avantaj pentru cel ce apreciaza daca este in acelasi timp si muzician ? Spre exemplu, un pianist este automat superior in aprecieri fatza de un om obisnuit ce nu are tangenta cu interpretarea muzicii sau compunerea ei ?
- un om care merge des la concerte live este automat superior in calitatea aprecierii ? De exemplu un meloman care are abonament anual in randul 18 la Ateneu.
- deasemenea, un compozitor de muzica e superior in mod automat fatza de oricare om obisnuit in privinta aprecierii unui sistem audio ?
Astea cred ca ar fi cateva puncte de lamurit, mai degraba dezbatut, treaba asta nu cred ca se poate lamuri pe un forum.
Intai trebuie specificat ca actiunea de evaluare audio a unui sistem electronic ce reda o inregistrare a fost de multa vreme oficializata, s-a ajuns deja la antrenamente de pregatire in scoli speciale si diplome de acreditare in acest sens!... Nu e o gluma, este un fapt real!
Este vorba de evaluarea sistemelor audio de masina (car-audio). Nu cunosc multe despre acest domeniu insa sper sa apara cei implicati si sa ne spuna cate ceva.
Este vorba de cei care formeaza comisii de jurizare sisteme car-audio. Punctarea si aprecierea in cazurile astea nu se face aiurea "dupa ureche" si cheful fiecaruia, exista niste reguli destul de precise, niste probe cu anumite piese muzicale, niste etape de parcurs, diferite pe sectiuni.
Insa in lumea (casnica) audiofila inca nu au aparut scoli de format membrii unui juriu. Cel putin din ce stiu eu, poate ca altcineva are mai multe informatii?
..As spune ca din fericire!
Astfel ca apar mai multe intrebari:
- ce apreciem mai mult la sunetul unui sistem audio? - muzicalitatea, timbrul, detaliul, precizia/informatia completa, soundstage, etc ?
- ce muzici sunt mai relevante pentru aprecierea calitatii ? Ce muzici nu au nici o relevanta sau cel putin ar forma o alta categorie ?
- este un avantaj pentru cel ce apreciaza daca este in acelasi timp si muzician ? Spre exemplu, un pianist este automat superior in aprecieri fatza de un om obisnuit ce nu are tangenta cu interpretarea muzicii sau compunerea ei ?
- un om care merge des la concerte live este automat superior in calitatea aprecierii ? De exemplu un meloman care are abonament anual in randul 18 la Ateneu.
- deasemenea, un compozitor de muzica e superior in mod automat fatza de oricare om obisnuit in privinta aprecierii unui sistem audio ?
Astea cred ca ar fi cateva puncte de lamurit, mai degraba dezbatut, treaba asta nu cred ca se poate lamuri pe un forum.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
Re: Cum evaluam un sistem audio
Cred ca ar mai trebui adaugata o variabila in ecuatie care poate influenta mult aprecierea si anume scopul evaluarii. Daca se face de amorul artei sau pentru achizitia sitemului/unei componente.
Re: Cum evaluam un sistem audio
katalin, bine ai venit printre noi!
Mereu am vrut si eu sa subliniez diferenta dintre o apreciere facuta cu banul in mana in vederea ALEGERII, inaintea cumpararii, si alta facuta intr-o oarecare vizita cand nici in cot nu te doare, sau in vizita la un amic pe care il ai, sau nu-l ai la pipota !
Intradevar, scopul aprecierii este foarte important!
o vorba mare ai zis!!!Cred ca ar mai trebui adaugata o variabila in ecuatie care poate influenta mult aprecierea si anume scopul evaluarii. Daca se face de amorul artei sau pentru achizitia sitemului/unei componente.
Mereu am vrut si eu sa subliniez diferenta dintre o apreciere facuta cu banul in mana in vederea ALEGERII, inaintea cumpararii, si alta facuta intr-o oarecare vizita cand nici in cot nu te doare, sau in vizita la un amic pe care il ai, sau nu-l ai la pipota !
Intradevar, scopul aprecierii este foarte important!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
Re: Cum evaluam un sistem audio
Probabil momolo se referea la partea de arbitrare car-audio ce se face in competitiile de profil organizate de European Mobile Media Association.
Sunt competitii pentru sisteme car-audio-multimedia unde exista mai multe sectiuni si mai multe categorii , cea mai interesanta fiind Sound Quality.
Exista o metodologie elaborata bine pusa la punct ce a evoluat in decursul anilor.Metodologia aceasta permite evaluarea concreta sistematica a unor parametrii ce definesc calitatea sunetului fara a avea pretentia ca este modul absolut de apreciere sau ca poate cuprinde toti parametrii ce definesc sunetul.
Se incearca astfel creerea unui sistem de evaluare unitar care sa acopere diversele carateristici diverse ale sunetului in scopul cuantificarii nivelului calitativ total.
Scopul acestei metode de evaluare este definirea si diferentierea calitatii sunetului prezentat de competitori.Se poate compara si diferentia folosind acelasi sistem de evaluare, competitorii fiind punctati la fiecare categorie prevazuta in regulament.
Regulamentul care il atasez este disponibil pentru competitori pentru a cunoaste exact cum se evalueaza performanta acustica.
Pentru cine este interesat in detaliu poate citi de la capitolul 1.2 ce si cum se puncteaza.
Pe scurt fara sa intru in detalii se evalueaza stageul cu pozitionarea tridimensionala ,ambianta, focusul apoi precizia timbrelor, balansul spectral
(si la diverese nivele) si chiar placerea ascultarii.Vad ca nu merge sa atasez PDF... se poate gasi regulamentul pe : http://www.emmanet.com/EMMAnew/menue.htm la sectiunea Rulez.
Acum cel mai important lucru este faptul ca in aceasta evaluare se foloseste numai un material audio pe diverse suporturi(in functie de categorie), special creeat pentru asta, nu discuri audiofile care suna grozav.Acest material a fost produs in conditii exceptionale tocmai pentru a avea o referinta pentru determinarea cu precizie a fiecarui parametru ce trebuie analizat.
Avand acest material audio si un regulament clar se poate obtine o evaluare macar relativa a sistemelor de sunet.
Spun relativa deoarece intotdeauna trebuie sa existe un sistem de referinta iar in competitii conteaza in principal diferentierea si ierarhizarea competitorilor nu neaparat evaluarea absoluta.
Si ca sa nu uit, evaluarea sau autoevaluarea o poate face orice participant, cunoscand materialul audio si regulamentul insa aprecierea o fac arbitrii care cunosc in detaliu ce si cum sa urmareasca din punct de vedere acustic.Analiza pas cu pas a fiecarui parametru definit in regulament asigura o apreciere complexa si precisa.Dupa jurizare competitorul este informat asupra concluziilor despre sistemul de sunet si poate primi indicatii despre ce este bine si ce nu.
Sistemul acesta nu asigura o evaluare absoluta a calitatii sunetului insa poate creea o baza de evaluare ce poate asigura un sistem unitar pentru a compara diverse sisteme audio.Definind si sistematizand diversi parametrii ai sunetului se poate obtine un instrument de evaluare obiectiva.
Totusi din experienta un sistem audio care puncteaza substantial la toti parametrii definiti de acest regulament suna absolut grozav, iar ca dovada sistemele castigatoare in competitiile EMMA au spulberat competitorii americani in o alta competitie (IASCA), competitie ce foloseste alt regulament de evaluare.Asta arata ca sistemul acesta poate asigura o determinare destul de precisa a calitatii sunetului.
Legat acum la ce foloseste aceasta evaluare sau jurizare, daca ar fi sa folosesc termenii tehnici?
In concurs este clar pentru a diferentia concurenti dar scopul principal este imbunatatirea si evolutia sistemului.
Se poate astfel determina ce nu este grozav unde se mai poate imbunatati si foarte important se poate face foarte usor o comparatie punctuala pe parametrii in cazul unei modificari sau upgrade.
Astfel se poate determina usor daca schimbarea este in bine sau in rau.
Sunt competitii pentru sisteme car-audio-multimedia unde exista mai multe sectiuni si mai multe categorii , cea mai interesanta fiind Sound Quality.
Exista o metodologie elaborata bine pusa la punct ce a evoluat in decursul anilor.Metodologia aceasta permite evaluarea concreta sistematica a unor parametrii ce definesc calitatea sunetului fara a avea pretentia ca este modul absolut de apreciere sau ca poate cuprinde toti parametrii ce definesc sunetul.
Se incearca astfel creerea unui sistem de evaluare unitar care sa acopere diversele carateristici diverse ale sunetului in scopul cuantificarii nivelului calitativ total.
Scopul acestei metode de evaluare este definirea si diferentierea calitatii sunetului prezentat de competitori.Se poate compara si diferentia folosind acelasi sistem de evaluare, competitorii fiind punctati la fiecare categorie prevazuta in regulament.
Regulamentul care il atasez este disponibil pentru competitori pentru a cunoaste exact cum se evalueaza performanta acustica.
Pentru cine este interesat in detaliu poate citi de la capitolul 1.2 ce si cum se puncteaza.
Pe scurt fara sa intru in detalii se evalueaza stageul cu pozitionarea tridimensionala ,ambianta, focusul apoi precizia timbrelor, balansul spectral
(si la diverese nivele) si chiar placerea ascultarii.Vad ca nu merge sa atasez PDF... se poate gasi regulamentul pe : http://www.emmanet.com/EMMAnew/menue.htm la sectiunea Rulez.
Acum cel mai important lucru este faptul ca in aceasta evaluare se foloseste numai un material audio pe diverse suporturi(in functie de categorie), special creeat pentru asta, nu discuri audiofile care suna grozav.Acest material a fost produs in conditii exceptionale tocmai pentru a avea o referinta pentru determinarea cu precizie a fiecarui parametru ce trebuie analizat.
Avand acest material audio si un regulament clar se poate obtine o evaluare macar relativa a sistemelor de sunet.
Spun relativa deoarece intotdeauna trebuie sa existe un sistem de referinta iar in competitii conteaza in principal diferentierea si ierarhizarea competitorilor nu neaparat evaluarea absoluta.
Si ca sa nu uit, evaluarea sau autoevaluarea o poate face orice participant, cunoscand materialul audio si regulamentul insa aprecierea o fac arbitrii care cunosc in detaliu ce si cum sa urmareasca din punct de vedere acustic.Analiza pas cu pas a fiecarui parametru definit in regulament asigura o apreciere complexa si precisa.Dupa jurizare competitorul este informat asupra concluziilor despre sistemul de sunet si poate primi indicatii despre ce este bine si ce nu.
Sistemul acesta nu asigura o evaluare absoluta a calitatii sunetului insa poate creea o baza de evaluare ce poate asigura un sistem unitar pentru a compara diverse sisteme audio.Definind si sistematizand diversi parametrii ai sunetului se poate obtine un instrument de evaluare obiectiva.
Totusi din experienta un sistem audio care puncteaza substantial la toti parametrii definiti de acest regulament suna absolut grozav, iar ca dovada sistemele castigatoare in competitiile EMMA au spulberat competitorii americani in o alta competitie (IASCA), competitie ce foloseste alt regulament de evaluare.Asta arata ca sistemul acesta poate asigura o determinare destul de precisa a calitatii sunetului.
Legat acum la ce foloseste aceasta evaluare sau jurizare, daca ar fi sa folosesc termenii tehnici?
In concurs este clar pentru a diferentia concurenti dar scopul principal este imbunatatirea si evolutia sistemului.
Se poate astfel determina ce nu este grozav unde se mai poate imbunatati si foarte important se poate face foarte usor o comparatie punctuala pe parametrii in cazul unei modificari sau upgrade.
Astfel se poate determina usor daca schimbarea este in bine sau in rau.