Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by momolo »

Silviu wrote:Cu ceva zile in urma, pe e-mail, am incercat un dialog cu cel din spatele gabrisamp. Foarte laconice si inconsistente raspunsurile primite. Probabil ca nu este incantat de vanzarea in Romania a respectivelor aparate, insa, chiar si asa, ma asteptam la mai multa deschidere din partea lui.
intai tin sa precizez ca nu-l cunosc pe "gabrisamp" (cel mentionat mai sus). Acele doua amplifuri le-am ascultat prin bunavointa unui prieten, ba chiar le-am inspectat si "matzele". Am scris mai sus, lucratura mi s-a parut foarte frumoasa si piesele nu erau gunoaie chinezofile (asa cum am intalnit la trancotarii locali care-si baga unghia in gat pentru 2 lei si nu numai ca nu pricep lucruri elementare dar se si falesc cu ignoranta lor!).

Nu cred ca trebuie sa tragi o concluzie din incercarea de dialog (prin scris pe internet din cate am inteles) cu acest om. Probabil e satul de mailuri, probabil e bombardat cu mesaje si orice om normal nu are timp sa raspunda la orice mesaj. Daca a avut deaface si cu populatia din interiorul granitelor noastre (din care si noi facem parte).... atunci cred ca e deja satul de efortul de a raspunde la orice mesaj de la un necunoscut. Poate si noi am face la fel in aceeasi situatie. Daca nu ma insel cred ca activa (sau inca activeaza) pe elforum, astfel ca a luat full contact cu "fauna locala" (= capete in guri). Poate ca deja il furnica pe maini cand vede un mesaj in romaneste (cu totii stim anumite aspecte)....

Problema ta in privinta chestiunilor astora e.... provincia. Din pacate cam totul se intampla prin Bucuresti si nici macar la un nivel prea grozav (asemanator cu situatii din tari ale Africii Centrale). Asa cum ti-am sugerat (in textele mele atat de lungi incat epuizeaza putinii neuroni ai unora), ar trebui sa incerci a vedea si asculta cat mai multe aparate, sisteme, boxe, etc. Adica sa-ti dezvolti experienta. Numai daca auzi cu urechile tale intelegi cu adevarat. Oricat ar incerca cineva "sa povesteasca" sunetul pe un forum, nu se poate.

Asa cum ti-am scris mai sus, nu mai imparti aparatele pe categorii de genul, "lampas/tranzistor" sau "clasaA/clasa AB", etc. Poti gasi amplificatoare minunate in orice varianta, de la lampa la tranzistor in toate clasele posibile. Poti gasi si tampenii in orice varianta si ti-am spus mai sus, in zona "lampadara" exista mai multe tampenii pe metru patrat decat la tranzistori. Adica nu orice lampas care zboara se si mananca. Ba chiar mai rau, amplificatoarele pe tranzistori nu sunt "capabile" sa deformeze sunetul in halul in care o fac lampasele proaste! Eu folosesc o expresie la adresa lampaselor care suna prost, adica, "suna de carciuma".

In acest hobby al audiofiliei (care nu e cu nimic mai putin daunator la buzunar decat fotografia unde sti cat costa sculele foto bune!) conteaza urmatoarele lucruri mai mult decat amplificatorul X sau Z luat separat ca opera de arta, iata ce ma gandesc eu:

1) acustica spatiului unde vrei sa-ti instalezi sistemul audio. Din pacate asta ori este.... ori nu este. Se mai poate corecta, imbunatati, dar in mare ori ai.... ori nu ai.... E cea mai grea problema si cea mai scumpa! Deoarece costa cat o casa! :)

2) matchingul intre scule (inclus boxele) valoreaza mai mult decat sculele audio luate in parte. Astfel, dupa ce ti-ai ales niste boxe pe spatiul pe care-l ai (adica nu elefanti bagati in debara sau pudeli pierduti in palatul de vara) trebuie sa le alegi o amplificarea potrivita. Din pacate se alege cu urechea, nu cu osciloscopul, nu cu analizoarele spectrale, nici dupa chemarea unui Greiere pentru a citi schema (dupa ce s-a uitat in oala de noapte). Lecturarea datelor tehnice e utila pentru cei care au cunostinte tehnice dar e inutila daca vrei sa estimezi matchingul inainte de a proba fizic. Mai nimerita ar fi consultarea Mamei Omida in caz ca nu poti face proba fizica si urechiometrica. Poti gresi cam de 99 de ori din 100.

3) formatul audio pe care vrei sa-l folosesti ca "sursa" (o expresie nefericita dar alta nu e). Vrei sa asculti LP, CD, banda magnetica sau fisiere?! Fiecare din astea implica cunostinte si experiente diferite pentru a incropi o sursa buna. Aici nu e prea mult de ales, pe langa banda magnetica care e o trufanda inutila in ziua de azi (o mai iubesc nostalgici ca mine) cea mai buna sursa de departe este vinilul.

4) atentia catre "amanunte", adica cabluri, brice si carice (inclus stechere, mufe si alte alea). Dupa ce reusesti sa treci de toate pragurile dure expuse mai sus, gramada de fiare trebuie facuta sa cante, sa-i dai suflet. Un om care nu stie despre ce e vorba rade ca prostul de propriul deget in mijlocul pietei Matache (ba mai face si dese crize de epilepsie trancotara pe anumite forumuri permisive cu mitocanii). Un om care stie despre ce e vorba de obicei isi vede de treaba si nu se ia in gura cu toti idiotii pe internet. Ei bine, aici intervine ajutorul din partea comunitatii audiofile, prietenilor, deoarece la "brice si carice" nu o prea scoti singur la capat (ca incepator). Aici avem variabile de variabile si in haosul existent trebuie apucat un fir de capat. Asta e partea la urma, cea mai distractiva insa nu si ieftina, din pacate.... Aici se despart cele doua lumi, trancotarii ignoranti si audiofilii adevarati. Si aici forumul poate avea un rol, dar nu de explicare in scris online.
Silviu wrote:Marcile de aparate audio cu tuburi care ma atrag momentan sunt Jadis, Unison, Line Magnetic, Octave. Limiarea, aici, este facuta de preturi.
cum ziceam.... provincia unde singura fereastra este internetul. Ai citit mai des numele astea de branduri. Sub aceste nume poti cumpara si aparate bune si chiftele. Fiecare are (ma refer la cele serioase) o linie de sunet specifica. Poate fi extrem de diversa si de aceea trebuie sa le asculti sa afli daca iti place. Poti avea surprinza sa visezi la un brand care ti se pare marea cu sarea dupa ce ti-au umplut capul de internet si cand il vei auzi, poti ramane foarte dezamagit. Si invers.
Deci, incearca intai sa asculti iar daca reusesti sa si compari, asta e cea mai folositoare treaba!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Silviu
Posts: 31
Joined: 07 Mar 2017, 11:34
Location: Brasov
Contact:

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by Silviu »

Asta urmeaza sa fac. Brasovul este ( prea ) aproape de Bucuresti si nu este mare efort sa vin la o eventuala auditie. In weekend doresc sa merg sa ascult Opera Grand Callas, pe langa alte aparate audio. Par foarte potrivite pentru muzica pe care o ascult eu, iar constructia boxelor ma atrage foarte mult ( boxe inchise, existenta celor trei difuzoare la spate cu promisiunea unui soundstage deosebit etc. ). O sa mai ascult o pereche de Triangle Signature Delta si o pereche de Focal Electra 936. De la Focal sa doresc sa ascult, cand o sa am ocazia, boxele Electra 1028.
Este si o auditie sambata la Extreme Digital Sound.
Referitor la apartenenta la "provincie", imi place sa spun: Transilvania este provincie, insa a imperiului.

ttsto
Posts: 79
Joined: 13 Oct 2008, 18:24

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by ttsto »

Salut Silviu. Recomandarea mea este sa pui pe lista de auditii in Bucuresti si niste boxe PMC. In runda mea de auditii de acum 4-5 ani, cand am facut ultimul upgrade, le-am considerat cele mai potrivite pentru gustul meu, plusul fiind reprezentarea foarte realista a instrumentelor si a vocilor.
Sursa: Bryston BDP-1, BDA-1
Amplificator: Bryston B135, Bryston BHA-1
Boxe: PMC Twenty 24
Casti: Hifiman HE-500

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by momolo »

Silviu wrote:boxe inchise, existenta celor trei difuzoare la spate cu promisiunea unui soundstage deosebit etc
eu deja ma repet, lasa deoparte aprecierea/selectia dupa sistem, clasa, principul constructiv! Exista boxe minunate si cu bas reflex si pe compresie, defapt in orice sistem constructiv. Asa cum exista tampenii in orice sistem constructiv.

Dupa gusturile mele Opera Grand Callas nu-mi plac. La inceput cand le-am auzit prima oara m-au incantat (acum multi ani). Dupa o vreme am avut ocazia sa le mai ascult, sa le judec si comparativ, sa le aud in mai multe combinatii. Mi-am dat seama in scurt timp ca nu prea suna in regula in zona medie. Acolo par sa aiba niste nelinearitati, cateodata par sa aiba un loudness incorporat, ceva nu mi se pare in regula tocmai in zona de banda unde conteaza cel mai mult. Zona joasa, basul, mi se pare foarte OK si intradevar, compresia la modul teoretic e o solutie calitativa. Din cauza asta aceste boxe reactioneaza mai putin cu mediul acustic, adica sunt ceva mai prietenoase cu diverse incaperi de auditie. Insa in final chiar nu am putut accepta prezentarea saraca, colorata, cateodata nazala si de trompeta sparta a mediilor (cand au o amplificare foarte nepotrivita). La o comparatie cu niste boxe vintage (culmea, niste "cotetze" din anii 70!) grozavele, frumoasele si scumpele Opera Grand Callas si-au luat-o urat din puncte de vedere esentiale (in muzica)! Si o alta problema (costisitoare) este dificultatea de a le potrivi cu amplificari care sa conduca multumitor (avand nevoie si de cabluri anume.... din pacate scumpe! Sau indecent de scumpe!). Cel mai bine le-am auzit amplificate cu un sistem de top de la Accuphase care costa de zeci de ori cat boxele! Si nici in conditiile alea nu m-au incantat inafara de faptul ca intradevar, au o muzicalitate a lor.... culmea, impreunata si cu o anume raceala. Asa cum am mai scris, sunetul e greu de povestit. Si aprecierile oricui (inclus ale mele) trebuie luate cu bagare de seama deoarece nu toti aveam aceleasi gusturi! (ci nici acelasi nivel de experienta, educatie, talent, pregatire).
Silviu wrote:O sa mai ascult o pereche de Triangle Signature Delta si o pereche de Focal Electra 936
din cate imi dau seama Delta sunt fostele Quartet. Eu iti recomand mai bine sa asculti (sau dupa ce le asculti pe astea) Alpha care sunt fostele Lyrr sau daca gasesti niste Lyrr vechi asculta-le pe alea. La Triangle din gama asta trebuie sa iei in seama calitatea amplificarii si sursei. Sunt boxe neiertatoare, maciuite prost suna cam de porc, puse in incaperi nepotrivite suna ca niste trompete ruginite. Dar puse in valoare eu cred ca fostele Lyrr si noile redenumite Alpha sunt printre cele mai bune boxe raportate la pretul lor din oferta moderna. Dar, din cate nu sunt prea bine informat, Alpha costa mai mult decat vechile Lyrr.

Din pacate modelul Quartet e facut dintr-o economie la modelul complet Lyrr. Adica au mai scos ceva sa coste mai putin. Din cauza asta sufera la liniaritate dar te consolezi cu pretul, poate. Dupa gusturi pretentioase (nu e valabil la toata lumea) se pot totusi asculta in camere de auditie mai mici, dispuse in zone care favorizeaza basul (dar daca sunt dispuse in mediu acustic care penalizeaza basul.... nu e bine!...).

Aceasta gama de mijloc de la Triangle este pretentioasa la matching nu neaparat prin prisma puterii, adica nu sunt potrivite automat cu orice "aparat de sudura". Parerea mea, cele mai potrivite amplificari pentru ele ar fi lampasele cu ceva putere si mai ales calitate. Din pacate astea costa parale.

Cat priveste Focal Electra 936 (pe care deasemenea le stiu) astea sunt fatza de Triangle din alta lume, adica au un sound cu totul altfel. Acum depinde ce urmaresti in sunet si ce-ti place dar in opinia mea mai potrivite pentru tine ar fi Triangle (Lyrr/Alpha) avand in vedere preferintele tale muzicale (genul muzical preferat). Focal ar fi fost mai potrivite daca-ti placeau muzicile mai sintetice, electronice, pop, rockareli, poate ceva jazzuri simple. Insa niste Triangle (Lyrr/Alpha) bine maciuite avand un sistem audio de calitate in spate, sunt in opinia mea mai aproape de sunetul natural, mai aproape de realitatea muzicii, mai vii si mai rafinate (nu in ultimul rand si mai rapide!). Exista povestea cu Triangle care tipa/zbiara insa ar fi mai bine sa asculti niste combinatii potrivite si apoi alte marci de boxe, dupa care vei constata ca "tipatura/zbieratura" poate exista in fel si fel de moduri. Unele branduri tipa/zbiara chiar si pe media de jos, altele tzitzie, altele sunt agresive fix in mijlocul mediei si toate pot sa sune prost daca nu au amplificarea, cablaraia si sursa potrivite in spate. E foarte usor sa batjocoresti niste boxe bune printr-o combinatie proasta intr-o acustica mizera. Domeniul asta audiofil e atat de contestat si neinteles tocmai din cauza ca spre deosebire de HiFi, nu e de ajuns sa aduni o gramada de fiare, sa le trantesti pe jos, sa le legi cu sarme de veioza, dupa care sa pui maneaua sa bubuie. Toate sculele audio bune pot fi facute fara efort sa sune prost (doar cu rea vointa sau nepricepere sau prostie... sau toate la un loc!). Eu de multe ori (cand eram mai verde) auzind in premiera diverse boxe (scumpe... astea sunt interesante, cele scumpe, din pacate....) am crezut ca unele sunt fara speranta pana in ziua cand le-am auzit bine macuite si bine aranjate. Cu timpul am inceput sa le "miros" pe cele care au potential insa imi dau seama ca asta e un sport de performanta. Ajungi acolo daca esti pasionat si faci efort, adica nu ajungi acolo daca te asezi pe spate (sau pe taste) si astepti sa-ti pice para malaiata direct in gura natafleatza.

Am vazut ca iti sunt recomandate si PMC. Ascultand cateva modele cred ca la acest brand o mare problema este pretul. Ca sa ai un model PMC cat de cat bun trebuie sa platesti mai mult decat in cazul boxelor frantuzesti Triangle sau chiar Focal. Plus ca ..... ce intelegi din niste boxe daca le asculti dintr-o sursa cu fisiere ca un PC deghizat?!?! Plus ca si PMC (modele bune, de la mediu in sus - cele mai de jos doar ca scrie marca pe ele, asta platesti...numele!) vor amplificari anume, din pacate scumpe.

Iar modele ieftine (la orice mare brand) nu se adreseaza audiofililor pasionati de muzica "culta". In principiu cele ieftine (ma refer la toate marcile discutate) sunt destinate home cinema si consumatorilor de HiFi, adica celor care nu pun asa mare pret pe "sensibilitati audiofile".

Totusi, ca o oarecare concluzie a mea personala, e bine ca incepi sa te orientezi inainte de orice in gasirea unor boxe potrivite in bugetul tau. Cel mai bine este sa incepi cu boxele. Insa in orice alegere trebuie sa ai si noroc.

Si ca tot m-am bagat in discutie, probabil cel mai onest e asa, dupa gusturile mele ti-as recomanda (deja am cam facut-o) sa mergi pe Triangle Lyrr sau Alpha (mai ales ca ai o camera de auditie aparent/estimativ potrivita) dupa care un "lampadar" cu peste 20W putere (de preferat cat mai multa putere), nu conteaza clasa A sau AB. Ba chiar ti-as recomanda un push-pull pentru aceste boxe! E mai ok cand nu deti un buget generos. Evident, merg bine si cu tranzistoare insa din cate am citit de la tine, bag de seama ca ai amplificatoare finale cu putere destul de mare insa nu ai preu de calitate. Ti-am mai scris, preul e mai important decat finalul de putere. De exemplu, lumea pe net are tendinta (in opinia mea) sa discute mai mult despre DAC cand defapt cea mai importanta e sursa digitala (transport sau altceva care livreaza DAC-ului semnal digital) si sa discute mai mult despre finali de putere (cat mai monstruosi) nestiind ca defapt preamplificarea e "sufletul" amplificarii. Tot asa am observat si la unii constructori DIY-eri neintelegea importantei etajului de preamplificare punand accentul mai mult pe partea finala de putere. In opinia mea cele mai mari schimbari in sunet sunt cauzate de etajele de preamplificare, acolo unde semnalul este mic. De aceea unii descopera la infinit ca schimband bufferul analogic de iesire din cdplayere, alea pot sa sune mai muzical si chiar mai bine. Cu toate astea se perpetueaza multe discutii obsesive despre perechi de finali de putere si lampi de putere cand in fapt, etajele de semnal mic, adica partea de preamplificare, adica partea de intrare e si mai importanta, si cu modificari minime acolo, sunetul poate suferi modificari majore. Fara indoiala, conteaza tot cap coada, insa exista zone mai sensibile decat altele. Apropos, o alta bazaconie pe care o tot citesc scrisa de trancotari irecuperabili, anume ca un amplif de putere bun trebuie sa aiba cat mai multe perechi de tranzistoare finale! (probabil extrapoland, un lampadar mirobolant trebuie sa aiba cat mai multe "maciuci" de putere). Asta prin definitie o consider prostie pur trancotara direct impotriva logicii si teoriei pe care unii o tot clameaza si dau cu ea in cap "poetilor audiofili" nestiutori de legea lu'Om. Cu cat ai mai multi tranzistori finali (sau mai multe tuburi finale in paralel) cu atat sunetul are mai mult de suferit. Pentru ca nici un trazistor cat de sortat ar fi el, nu functioneaza identic cu altul iar la lampi e si mai grav, daca azi doua par cam la fel, cand incep sa se uzeze, se indeparteaza una de alta la parametrii, deoarece nici o lampa nu se uzeaza identic cu alta. Evident, electronica e o suma de compromisuri, nu ai de ales, cand vrei sa construiesti puteri mari trebuie sa folosesti "hoarde" de tranzistori de putere in paralel sau "multe maciuci". De aceea conteaza maciuiala intre boxe si amplificare. Ideal este sa ai cat mai putini tranzistori finali, un minim de o pereche pe canal si la tuburi e aceeasi situatie. Insa in cazul asta (minimal) boxele trebuie sa fie foarte eficiente si spatiul de auditie trebuie sa fie in debara (sau camara). Cand ai palat, nu ai de ales, trebuie mers pe "basculanta", unde prin marime se mai accepta si un pic de rabat la calitate. Totul e un raport de compromisuri, de exemplu chiar si intre spatiul de auditie si rafinamentul sistemului audio exista un raport sau mai multe raporturi. Cand te bagi in debara trebuie sa mergi pe minimal purist pentru ca.... se poate ..... iar o marlanie de sunet te-ar stresa cam tare, ca traiesti cu ea direct in poala. Dar cand vrei sa ai muzica in holul de la aeroport, nu mai merge cu minimalul deoarece legile fizicii te impiedica. Alegerea trebuie obligatoriu sa includa pe langa buget si spatiul de auditie. Stupizenia unora (si asta am vazut in real life) este sa bage "basculanta" in debara (cazul in care ciolovecul are bani si pofte mari dar locuieste in debara), dupa care intra intr-o vrie continua de "upgradare" (mana cereasca pentru comerciant!). Altii isi aduc "minimalul" in ditamai pestera rigipsata (pentru ca poate sunt zgarciti, poate chiar nu au, sau poate habar nu au) si cand aud la altii Muzica cu M mare, se inverzesc de invidie intorcandu-se la "galena" de acasa (dupa care se reobisnuiesc cu "galena" audiofila si o iau de la capat cu aiureala).

De aceea in final nici un sistem constructiv, nici o clasa de functionare nu este "cel/cea mai bun/buna"! Totul trebuie discutat la obiectul A, B, C, etc in situatia (acustica) A,B,C, cu bugetul X. Altfel vorbim discutii sa ne aflam in treaba. Orice poate fi bun sau prost, depinde de situatie.

PS - special am scris mai mult, pentru ca cei cu neuroni rarefiati sa sucombeze pe la mijlocul textului. Vor urma poate si prezentari de stechere, mufe, directii de asezare la sigurante precum si impletirea firelor, toate in texte cat mai lungi! :lol:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Silviu
Posts: 31
Joined: 07 Mar 2017, 11:34
Location: Brasov
Contact:

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by Silviu »

Multumesc pentru raspuns.
Am vorbit cu cineva din Bucuresti si urmeaza sa merg ( nu weekend-ul acesta ) sa ascult Triangle Magellan Cello CW2. Mai doresc sa ascult Opera Grand Callas si Focal Electra 1028.
Focal Electra si Opera ma atrag in primul rand. Ce am ascultat eu de la Focal mi-a placut ca sunet. Pareau extrem de neutre, iar ca tonalitate nu erau nici bright, nici dark. Sunau foarte echilibrat.
Opera nu am ascultat, dar am mari asteptari de la ele. Ma atrage foarte mult faptul ca sunt boxe inchise. Putini producatori mai aleg acest model constructiv. Sunt mai greu de priectat si realizat aceste boxe. Basul boxelor standfloor inchise imi place cel mai mult. Este scurt, definit si nu deranjeaza.
Triangle ma atrage cel mai putin dintre aceste trei marci. Am ascultat trei modele de la ei: Titus, Altea, iar a treia pereche nu mai tin minte ce model era.
Absolut toata lumea cunoscuta de mine care a ascultat Triangle si insist si accentuez sa spun ca nu sunt toti neinitiati, incepatori sau fara experienta, toti au ajuns la pareri similare. Specificul marcii, cu variatii evidente intre modele si excluzand modelele cele mai scumpe, a fost catalogat ca fiind: boxe rapide, bright, detaliate, dinamice. Tine foarte mult de gusturile fiecaruia si de camera in care asculti. La boxele Elara am folosit cablurile unui prieten, cabluri pe care le folosesc si acum si anume Triangle Ghost. Au sunat foarte bright. A doua pereche de cabluri folosite au fost W&M Audio Mix Stream de 6 mm diametru. Sunt cabluri neecranate, formate din fire de cupru si de argint impletite impreuna. Cu acestea boxele sunau mai bine, insa tot putin bright, observabil mai ales la auditiile lungi.
Cu Triangle mai am o problema. Nu imi plac ca aspect. Plasticul din jurul difuzoarelor si de la bass-reflex ( similar boxelor Paradigm ) nu imi place absolut deloc. Daca investesc o suma de bani in boxe, doresc ca acestea sa-mi placa si ca aspect.
Imi place la Triangle faptul ca au difuzoare de hartie.
Difudoarele de hartie si cele de matase ( tweeter ) mi-au placut mereu cum redau vocile.
Ma mai atrage la Triangle Magellan Cello faptul ca sunt din seria Magellan, adica din seria lor de varf.
Rugamintea mea este sa-mi dati ceva informatii despre cele trei modele de boxe si nu despre respectivele marci de boxe.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by momolo »

Silviu wrote:Opera nu am ascultat, dar am mari asteptari de la ele. Ma atrage foarte mult faptul ca sunt boxe inchise. Putini producatori mai aleg acest model constructiv. Sunt mai greu de priectat si realizat aceste boxe. Basul boxelor standfloor inchise imi place cel mai mult. Este scurt, definit si nu deranjeaza.
ETC! (nu citez tot postul)

Realizez ca intradevar este exact cum am scris, pe un forum nu se poate invata NIMIC, fiecare trebuie sa se dea cu capul de propriul prag. Atata vreme cat, citez, "ai asteptari", NU ai cum sa fi obiectiv. Atata vreme cat judeci dupa, citez, "Basul boxelor standfloor inchise imi place cel mai mult". nu ai aproape nici o sansa sa intelegi ceva. Am scris probabil in textele mele prea lungi, in orice varianta constructiva poti intalni reusite si nereusite. Sa fi tu sanatos cat bas prost auzi din boxe pe compresie si ce calitate uimitoare poti sa auzi din boxe cu bass reflex! Ba exista si cazuri in care partea de subwoofer dintr-o "boxa" e data NUMAI pe o singura gaura si acele "boxe"(defapt un sistem constructiv) nu vei avea tu sansa se le auzi (pentru ca iti retezi singur sansele inca de acum.... incep sa cred ca cineva pe aici avea cumva dreptate, doar abordarea a fost violenta si lipsita de tact).

Ce vrei sa-ti spun (eu sau altul) despre anume modele de boxe cand ai capul plin de "legende" populare culese de pe net!? In imensa majoritate toate aceste "legende" sunt complet pararele cu realitatea.

Probabil vei asculta modelul Cello din seria Magellan si vei trage "CONCLUZIA despre Magellan" :lol: :lol: :lol: . E ca si cum testezi cel mai prost si economic model de la Mercedes si tragi CONCLUZIA despre Mercedes! Asa cum tragi si tu si altul CONCLUZIA despre Triangle ascultand seria de jos (lazi cu difuzoare ieftine, poate bune la banii lor, boxe destinate Home Cinema si manelelor cu soundstage!). Acum mai depinde si in ce zona vrem sa ne pozitionam. Umbla pe forumuri diversi trancotari care nu au auzit nimic de calitate la viata lor insa emit CONCLUZII despre Triangle "uitand" sa spuna ce au ascultat (nu mai spun si in ce conditii!). Dupa ce investighez situatia aflu ca au ascultat niste lazi cu difuzoare pe care scrie intamplator Triangle (ca trebuie orice brand sa aiba oferta in toate zonele, inclusiv cea mai de jos!). Valabil si cu alte marci. Unica diferenta este numarul "suporterilor". Daca multi pulifirci frecatori de taste spun ca masina de cusut pe forumuri, "brandul X, brandul X, brandul X, etc" atunci multi care DOAR CITESC isi spun in sinea lor, "brandul X e cel mai bun, nu degeaba vorbeste lumea de el". Dupa care domnul Z incepe sa faca ....AUDITII..... Isi face traseul in 4 locuri, incepe cu vizita la domnul XXXX si acolo ii raman oasele..... pardon, alegerea! :D A venit si cazut pe spate! E si normal, daca acasa are un sunet de care as voma pe loc! Saracul atat stie, atat a auzit, nu e vina lui. Prietenii si pe aia pe care i-a vizitat "s-au intamplat" sa fie la fel, chiar si cu scule mai scumpe. Sa fi sanatos cate scule scumpe si bune am vazut batjocorite pe la diversi pe acasa! Ti-am zis, diferenta o face capitolul "brice si carice" :wink: Asta se invata (de la altii, e mai greu sa descoperi singur America)

Cand vei asculta Magellan Cello, nu uita sa tragi CONCLUZIA! :lol: :lol: :lol: Oricum, dupa Altea si Titus vei cadea pe spate! Cello are trompeta mai mare si daca ai probleme fizice cu auzul, te va rezolva rapid!

Cand mergi pe strada si te impedici de ceva de calitate ai trei variante, sa te prinzi ca e ceva de calitate (dar pentru asta trebuie sa cunosti si sa nu ai capul deja plin cu prejudecati), sa mergi mai departe fara sa observi, insa exista si varianta a treia sa-i tragi un sut, "fugi de aici gloaba!". :wink:

Iata inca un moment (din cate?!...) in care-mi dau seama cat de inutile sunt astfel de discutii pe forumuri! Ba din contra, dauneaza! Unii inteleg perfect anapoda.

In concluzie, Silviu, e bine ca vrei sa mai asculti cate ceva. Nu strica, cat mai multe chestii, cu atat mai bine! Sunt curios cat de repede te vei opri si la ce! :D Eu cred ca ti-am scris destule, chiar prea mult.

Succesuri la auditii! :D
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by doru »

momolo wrote: In acest hobby al audiofiliei (care nu e cu nimic mai putin daunator la buzunar decat fotografia unde sti cat costa sculele foto bune!) conteaza urmatoarele lucruri mai mult decat amplificatorul X sau Z luat separat ca opera de arta, iata ce ma gandesc eu:

1) acustica spatiului unde vrei sa-ti instalezi sistemul audio. Din pacate asta ori este.... ori nu este. Se mai poate corecta, imbunatati, dar in mare ori ai.... ori nu ai.... E cea mai grea problema si cea mai scumpa! Deoarece costa cat o casa! :)

2) matchingul intre scule (inclus boxele) valoreaza mai mult decat sculele audio luate in parte. Astfel, dupa ce ti-ai ales niste boxe pe spatiul pe care-l ai (adica nu elefanti bagati in debara sau pudeli pierduti in palatul de vara) trebuie sa le alegi o amplificarea potrivita. Din pacate se alege cu urechea, nu cu osciloscopul, nu cu analizoarele spectrale, nici dupa chemarea unui Greiere pentru a citi schema (dupa ce s-a uitat in oala de noapte). Lecturarea datelor tehnice e utila pentru cei care au cunostinte tehnice dar e inutila daca vrei sa estimezi matchingul inainte de a proba fizic. Mai nimerita ar fi consultarea Mamei Omida in caz ca nu poti face proba fizica si urechiometrica. Poti gresi cam de 99 de ori din 100.

3) formatul audio pe care vrei sa-l folosesti ca "sursa" (o expresie nefericita dar alta nu e). Vrei sa asculti LP, CD, banda magnetica sau fisiere?! Fiecare din astea implica cunostinte si experiente diferite pentru a incropi o sursa buna. Aici nu e prea mult de ales, pe langa banda magnetica care e o trufanda inutila in ziua de azi (o mai iubesc nostalgici ca mine) cea mai buna sursa de departe este vinilul.

4) atentia catre "amanunte", adica cabluri, brice si carice (inclus stechere, mufe si alte alea). Dupa ce reusesti sa treci de toate pragurile dure expuse mai sus, gramada de fiare trebuie facuta sa cante, sa-i dai suflet. Un om care nu stie despre ce e vorba rade ca prostul de propriul deget in mijlocul pietei Matache (ba mai face si dese crize de epilepsie trancotara pe anumite forumuri permisive cu mitocanii). Un om care stie despre ce e vorba de obicei isi vede de treaba si nu se ia in gura cu toti idiotii pe internet. Ei bine, aici intervine ajutorul din partea comunitatii audiofile, prietenilor, deoarece la "brice si carice" nu o prea scoti singur la capat (ca incepator). Aici avem variabile de variabile si in haosul existent trebuie apucat un fir de capat. Asta e partea la urma, cea mai distractiva insa nu si ieftina, din pacate.... Aici se despart cele doua lumi, trancotarii ignoranti si audiofilii adevarati. Si aici forumul poate avea un rol, dar nu de explicare in scris online.
De notat, Silviule (si nu numai)! Am vrut sa subliniez si eu cele mentionate de momolo mai sus, care a sintetizat in patru puncte problemele esentiale cu care se confrunta orice audiofil si de a caror rezolvare (un compromis, de cele mai multe ori) depinde construirea unui sistem audio care sa te incante, la propriu si la figurat.
Rezolvarea practica a celor patru puncte este dificila, in unele cazuri aproape imposibila (vezi acustica), si cere, in afara de pasiune, multa experienta (timp) si, nu in ultimul rand bani.
In ciuda tuturor sfaturilor de bine (sau de rau) primite de la oameni cu (mai multa) experienta in acest domeniu audiofil, probabil ca te vei da cu capul si urechile de toate problemele susmentionate, acesta fiind singurul mod sigur de a capata experienta necesara. Ca orice audiofil lipsit de experienta, vei incepe prin a cumpara niste boxe care nu se potrivesc cu spatiul si acustica de acasa, vei realiza dupa mai mult sau mai putin timp si bani pierduti (e un fel de a spune, de fapt nu sunt pierduti, obtinerea experientei necesare implica si acest lucru) ca alcatuirea unui sistem audio inseamna mult mai mult decat sursa + amplificator + boxe si vei ajunge la “perfectiune” cand vei sesiza rolul determinant al spike-urile de sub boxe si curentului de la priza asupra sunetului!
Nu vreau sa fiu si eu “lupul rau” sau sa vin cu inca un dus rece, de care ai mai avut parte, dar, in ciuda tonului ce poate fi caracterizat ca deplasat sau exagerat (ceea ce, confirm si eu, nu-l caracterizeaza in realitate deloc) folosit de remoteviewer, exista un mare “sambure” de adevar in cele spuse de el. Da, vei pierde niste bani si timp (mai multi sau mai putini, in functie de cat dispui, si de una si de alta), dar asta este inevitabil si nu trebuie sa te opreasca, daca esti hotarat, sa o apuci pe lungul si frumosul drum al audiofiliei. Restul il va face pasiunea!
Nici sfaturi concrete (ia-ti boxele cutare sau amplicicatorul y, sunt exact ce-ti trebuie) nu iti dau. In general, din cate am constatat, cei care cer sfaturi despre achizitionarea unor anumite scule audio, sunt deja “chititi” pe ceea ce vor sa isi cumpere si asteapta mai degraba confirmari ale propriilor alegeri. Si, ceea ce este mai important, sfaturile, oricum ar fi, conteaza prea putin fata de auditia pe viu a unui sistem, ideal chiar in spatiul de la tine de acasa.
“Ghidul” lui momolo, in patru puncte, este, dupa parerea mea, cel mai util sfat pe care il poti primi in acest stadiu.

P.S. Iata un exemplu concret : primul punct, acustica. Boxe mari si pretentioase (Opera Grand Callas, Triangle Magellan Cello). Spatiu mediu (24 mp), pereti de rigips (cel mai mare dusman al sunetului). Oare cum va suna (ghici)?
Mai multe, vad acum, a spus momolo in postul anterior, nu are rost sa mai continui. Bun venit in lumea audiofila!!
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

Silviu
Posts: 31
Joined: 07 Mar 2017, 11:34
Location: Brasov
Contact:

Re: Informatii despre amplificatoarele cu tuburi

Post by Silviu »

Multumesc tuturor pentru raspunsurile date. Va doresc toate cele bune.

Post Reply