Special pentru Romania ?!

CD, vinil, concerte
AWDRobert
Posts: 71
Joined: 06 Dec 2008, 14:34

Special pentru Romania ?!

Post by AWDRobert »

Tot mai multe CD-uri cu aceasta eticheta apar pe rafturi. Ce implica? - in afara de pret? (tocmai am cumparat Diana Krall - basii par scosi in evidenta as zice +3dB)

Ma duce cu gindul la o remarca gasita in specificatiile Denon - "european sound tuned" - desi cred ca nu are nici o leagatura - (asta si pentru ca nu-mi este clar nici ce vrea sa zica Denon - au si "african sound tuned" ?)
Robert
"doar trancotar"

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Special pentru Romania ?!

Post by momolo »

AWDRobert
Tot mai multe CD-uri cu aceasta eticheta apar pe rafturi. Ce implica? - in afara de pret?
coperta mai subtire/ieftina, eventual fara cartulie sau diverse tiparituri. Discul din carcasa este fix acelasi vandut si in restul UE, de obicei "Made in Germany". In acest caz nu exista discuri speciale pentru RO, este o chestie de ambalaj......teoretic! :roll:
(tocmai am cumparat Diana Krall - basii par scosi in evidenta as zice +3dB)
depinde pe ce redai acest disc. Concluzia ta poate fi eronata, dar e posibil ca basul sa fie un pic exagerat. Insa nu stiu cum ai apreciat/masurat acesti +3dB ?! Poate ca boxele tale bubuie cam tare?
Ma duce cu gindul la o remarca gasita in specificatiile Denon - "european sound tuned" - desi cred ca nu are nici o leagatura
aici e alta poveste. In general japonezii prefera sunetul mai ascutit, mai sharp, mai acut....mai fara coaie.
Ei stiu bine, sunt perfect constienti ca europenii (in care ei ii includ si pe americani) au preferinte diferite pentru timbrul sunetului fatza de ale lor, cele specific japoneze. S-a dovedit ca japonezii si europenii percep complet diferit rostul muzicii si muzica in general.

Sa zicem ca le plac inaltele taioase insa nu tzatzaite, ceva de genul pe care noi l-am denumi "rece", cristalin, precis dar fara muzicalitate, taios.
Astfel ca japonezii cand "gandesc" (ei GANDESC orice.....spre deosebire de altii :roll: ) sunetul pentru export in Europa sau america si iau in calcul aceste, sa zicem, preferinte diferite.
Si cum sunt ei foarte metodici, reusesc pana si treaba asta!

In realitate eu vad problema asta pornind de la atitudinea diferita a japonezilor si europenilor fatza de muzica sau mai degraba fatza de sunet. Dar asta e un alt subiect, dealtfel foarte interesant.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Special pentru Romania ?!

Post by West »

Pare foarte interesanta aceasta teorie a atitudinii diferite fata de sunet, in Japonia fata de Europa. Eu sint curios sa o ascult. Te rog, dezvolta.

Am doua xrcd Tsuyoshi Yamamoto, mereu mi s-a parut fascinant cum suna pianul lui, mai ales la notele inalte :), in primul rind pe albumul 'Midnight Sugar'.
Probabil ca asta este 'coloratia' japoneza despre care vorbesti.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Special pentru Romania ?!

Post by momolo »

West, treaba nu e simpla. Am citit mai multe articole acum multa vreme, insa acum nu mai le gasesc.
Problema pleaca de la modul cum se compune muzica traditionala si clasica in Europa (si America) si cum se compune in Japonia (inafara influentelor occidentale care sunt extrem de puternice dupa 1945).
Dar ca principu de baza, in timp ce europenii (si americanii, defapt toate continentele unde populatia provine tot din Europa + influenta locala destul de neinsemnata, deci Americile ambele, Australia, Noua Zeelanda) trebuie sa aiba la orice lucrare muzicala structura unei povesti, istorisiri, adica o lucrare muzicala trebuie sa aiba o introducere, un continut si neaparat un sfarsit, totul fiind structurat pe un "story", un "schelet", un principiu clar ce tine de ROSTUL lucrarii, mesajului ei, dar japonezii in schimb, nu au nevoie de introducere, nici de poveste, nici de structura cu inceput, desfasurare si sfarsit, ei traiesc doar CLIPA si SUNETUL in sine ca o poveste, ca o lucrare de arta, ca o emotie. Muzica lor traditionala, dupa cum sti, e putin suportabila din punctul nostru de vedere, putin "rumegabila" si inteleasa de noi.

Pentru noi muzica lor pare fara logica, fara sens, o aiureala. Noi asteptam sa intelegem POVESTEA, adica ce se intampla?, MOTIVUL si DEZNODAMANTUL, rostul acesteia, pe cand ei nu au nevoie de asa ceva. Pentru ei muzica = sunet in sine iar pentru noi, muzica = un mesaj alcatuit din sunete.

Dar japonezii nu sunt singurii aparte. Sunt cei mai diferiti, insa in toata Asia muzica e inteleasa si privita diferit de Europa, Rusia, America.

Pentru noi sunetul este o "caramida" din care e construita muzica, este o unealta pe cand, pentru asiatici este un scop in sine, este chiar MUZICA ! De aceea o sa auzi la ei diverse "aiureli", pure sunete ce par disparate si fara legatura intre ele (pentru noi, pentru modul nostru diferit de gandire). Insa pentru ei este traire, este simt, este MUZICA in sine chiar si o bataie disparata de toba sau un tipat de fluier aiuristic.

Pe de alta parte, noi rezonam mai mult la frecventele joase, spectrul de la medie in jos, ei la cele inalte, spectrul superior de frecvente, de la medie in sus, defapt ca si in restul asiei. Cand spun rezonam, spun ceva legat de feeling, perceptie sufleteasca, traire. Cu totii avem inconstient o perceptie diferita, noi ca europeni avem predilectia de a urmari partea frecventelor mediu-inferioare a spectrului audio, complet opus de japonezi. Ca sa intelegi asta, gandestete cum percepi muzica daca dai corectorul de ton al basului (joaselor) la minim sau bagi un EQ si tai sau reduci mult spectrul jos al frecventelor. Ti se va parea o tampenie. Tot aceeasi impresie va avea si un japonez daca faci opusul, adica taind spectrul mediu-inalt. Tu ai mai putea asculta sunetul muzicii cu spectrul inalt domolit, redus, insa pentru ei ar fi oribil, exact cum e pentru tine daca reduci spectrul joaselor si asculti ca din "galena".

In lumea asta cei care "rezoneaza" (avand intelesul explicat mai sus) la cea mai mare gama de frecvente (mai bine zis tip de sunete cuprinse in diverse game de frecvente in cadrul spectrului audio) sunt arabii, defapt toata lumea araba. Acestia sunt cel mai "completi" in preferintele spre diverse game (de sus pana jos) din spectrul audio (uman).

Un lucru este insa foarte clar, exista diferente (mari) de perceptie date de locul de nastere si educatie/mediu cultural.

In Europa sunt mai multe zone si preferinte, ca si pe restul continentelor insa in mare exista grupe, iar cele mai antagonice sunt cea de tip european si cea japoneza dar si partial asiatica (mai mult o parte din China si Korea exceptand India si Indochina).

Dar asta vorbind numai de spectrul frecventelor, insa exista perceptie diferita si asupra alcatuirii muzicii, sunetului complex numit muzica, chestiune inafara spectrului dominant de frecvente, legata de ritm, tempo, atac si decay.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Special pentru Romania ?!

Post by West »

Multumesc, foarte interesant.
Dar sa judecam aceste diferente intr-un gen muzical comun, ca structura si tonalitate, sa zicem jazz-ul, ca sa ma refer la acelasi exemplu cu Tsuyoshi Yamamoto. Cinta pianistul piesa mai pe inalte, este acordat pianul 'intr-un mod japonez' sau pur si simplu totul se rezuma la masterizare?

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Special pentru Romania ?!

Post by momolo »

Cinta pianistul piesa mai pe inalte, este acordat pianul 'intr-un mod japonez' sau pur si simplu totul se rezuma la masterizare?
asta nu stiu. Insa din ce am ascultat pana acum, japonezii nu interpreteaza clasica si jazz intr-un mod particular ci urmaresc exact modul de interpretare european, cel normal. Inclusiv in cazul pianelor acordate. Insa am mai observat in acelasi timp ca unele piane Yamaha se aud ceva mai pe inalte, intr-un mod oarecum specific.

Cat priveste XRCD-urile, astea sunt trase foarte corect, deloc in stil japonez.

Iar Tsuyoshi Yamamoto, din cate stiu eu, a inregistrat mai mult in USA. Oricum, discurile pe care le am cu el nu sunt deloc "japonezarite", dimpotriva!

Insa exista destule discuri cu autori europeni in editii japoneze care au un sound cu "apetit" ridicat catre inalte extra (insa nu tzatzaite).
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Special pentru Romania ?!

Post by West »

Da, este limpede ca inca nu stiu care este 'sunetul japonez'. Te rog, poti sa indici citeva astfel de discuri?

User avatar
c6t9
Posts: 410
Joined: 05 Dec 2008, 09:39

Re: Special pentru Romania ?!

Post by c6t9 »

scrie pe ele ceva de genul "editia pt japonia" :lol: si exista multe astfel de albume.

si da, au un sunet diferit. culmea e ca abia acum il descopar si eu. inaltele nu sunt tas-tas, ci mai pecutante. nu le gasesc deranjante deloc.

legat de senzatia +3db, eu la orice disc de masa aparut acum am senzatia de loudness, fata de cele din anii 80.
"it's time to transfer all those mp3 on vinyl"

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Special pentru Romania ?!

Post by West »

OK. Am sa vad daca pe site-urile care vind muzica voi gasi o asemenea mentiune.

AWDRobert
Posts: 71
Joined: 06 Dec 2008, 14:34

Re: Special pentru Romania ?!

Post by AWDRobert »

Am gasit referiri la tema asta intr-un articol. Articolul este amplu despre difuzoare boxe si nu numai - f bun pentru "mobilat creierul".

citat din: http://ai.kaist.ac.kr/~suh/DIY/feedback.html

"What is important to remember here is to remember that the record
playing system is a media of its own like film, paint, or clay. With any
artistic media, communication is achieved through the creative use of
dynamic contrasts (drama) and profound architecture (form and structure).
In this country, the creators have chosen to build audio that emphasizes
the mental picture of the performance. Image, depth, transparency, and
grain are of high importance to American audiophiles. Alternatively, the
Euro/Asians have chosen qualities that emphasize the emotional content.
These music lovers design for maximum dynamic contrasts, presence,
vividness, and effortlessness."
Robert
"doar trancotar"

User avatar
c6t9
Posts: 410
Joined: 05 Dec 2008, 09:39

Re: Special pentru Romania ?!

Post by c6t9 »

va recomand sa ascultati muzica chinezeasca, vietnameza (http://www.imeem.com/ecnamor/music/Dujd ... n_hoa_sim/ ca un exemplu de muzica vietnameza, din pacate de aici nu va puteti da seama cat de patrunzatoare este vocea) si "populara" si moderna. are de departe un sunet aparte, o prezenta aparte, ceva ireal, patrunzator.

scuze de paranteza legata de muzica asiatica.
"it's time to transfer all those mp3 on vinyl"

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Special pentru Romania ?!

Post by TomJones »

West wrote:Multumesc, foarte interesant.
Dar sa judecam aceste diferente intr-un gen muzical comun, ca structura si tonalitate, sa zicem jazz-ul, ca sa ma refer la acelasi exemplu cu Tsuyoshi Yamamoto. Cinta pianistul piesa mai pe inalte, este acordat pianul 'intr-un mod japonez' sau pur si simplu totul se rezuma la masterizare?
momolo wrote:Iar Tsuyoshi Yamamoto, din cate stiu eu, a inregistrat mai mult in USA.

Acest album este scos in mai multe variante. Cel mai bine se aude cel inregistrat in japonia XRCD, varianta CD , nu SACD si este scos de TBM (Three Blind Mice)-emblema cu soricelul...versiunea asta costa dublu fata de versiunile altor case inclusiv versiunile SACD care se aud mai prost. Costa numai ...60$, dar e mult peste celelalte versiuni in ceea ce priveste calitatea...
http://www.elusivedisc.com/prodinfo.asp ... TBMXR-0023

User avatar
West
Posts: 504
Joined: 20 Nov 2008, 08:22

Re: Special pentru Romania ?!

Post by West »

Exact acesta este albumul pe care il am si care m-a fascinat prin felul in care suna pianul.
In booklet care este scris si in japoneza, se arata:
'Recorded at Aoi Studio, Tokyo, on 7 August 1974.

User avatar
Alexx
Posts: 55
Joined: 18 Nov 2008, 22:52

Re: Special pentru Romania ?!

Post by Alexx »

Interesanta partea despre Japonia si cum este perceputa muzica acolo. Fara indoiala cultura joaca un mare rol in aprecierea atat a muzicii cat si a sunetelor.

Lasand asta la o parte, am cateva cd-uri printate in Japonia, pop ce-i drept, si mi se par realizate cu mai mult simt de raspundere decat cele europene. Nu am remarcat lipsa joaselor, si in general nimic in minus fata de cele europene, doar o calitate mai buna a matritarii (presupun ca despre asta e vorba, inregistrarea nefiind facuta in Japonia).

Revenind la subiectul topicului, am cumparat o singura data un astfel de cd 'made specialmente for Romania' si m-am lecuit. Nu stiu daca doar am avut eu ghinionul sa dau de unul mai prost, sau chiar e diferenta de produs (logic n-ar trebui sa fie, insa multe lucruri sunt ilogice la noi, chiar foarte multe, iar in privinta calitatii produselor e drum lung intre noi si restul lumii, de la detergenti la racoritoare). Oricum, fapt este ca nu vad de ce as cumpara un produs dubios (in opinia mea) cu vreo 7-8 euro, cand il pot cumpara la aceeasi bani sau mai putini de pe net din partea civilizata a Europei. 8)

Constantin C.
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2008, 17:28

Re: Special pentru Romania ?!

Post by Constantin C. »

...am cumparat o singura data un astfel de cd 'made specialmente for Romania' si m-am lecuit. Nu stiu daca doar am avut eu ghinionul sa dau de unul mai prost, sau chiar e diferenta de produs (logic n-ar trebui sa fie, insa multe lucruri sunt ilogice la noi, chiar foarte multe, iar in privinta calitatii produselor e drum lung intre noi si restul lumii, de la detergenti la racoritoare). Oricum, fapt este ca nu vad de ce as cumpara un produs dubios (in opinia mea) cu vreo 7-8 euro, cand il pot cumpara la aceeasi bani sau mai putini de pe net din partea civilizata a Europei.
Am avut placerea sa mai particip la discutii legate de acest subiect.
Experienta proprie ma indeamna sa-ti dau dreptate .

Dar nu intru totul...Sa ma explic.
Am cumparat un disc cu Madeleine Peyroux. "Half The Perfect World" se numeste.
Calitatea inregistrarii mi se pare foarte buna si nu spun asta prin prisma raportului
calitate / pret , adica "pentru 30 de lei suna destul de bine!".
Chiar mi s-a parut ca se aude bine.

Dar cum curiozitatea nu-mi da pace , am cumparat unele discuri de doua ori.
Unele "Special pentru Romania " si altele "din partea civilizata a Europei" , pentru a le compara.
Dintre mai multe , voi da doua exemple.
Discul Chaka Demus & Pliers "Murder She Wrote" /Spectrum/Aug.2000 produs in UK.
Un exemplar "Special pentru Romania", altul comandat in UK.
Spectrum este o casa de discuri de categorie B , cu productii ieftine din cadrul grupului Universal.
Discurile par identice,singura mica diferenta pare sa fie la vopseaua care s-a folosit.
Booklet-ul este minimalist , 4 pagini , cu un cuprins sarac.
Se aud mizerabil ambele.

Discul Amy Winehouse "Back to Black" /Universal Island Records/ Oct.2006 (cel mai bine vandut album in 2007 in UK).
Un exemplar "Special pentru Romania", altul comandat in UK.
Booklet-ul celui britanic , spre deosebire de cel "special” care este minimalist, este amplu , contine versuri ,poze, etc.
Cel "special" se aude mai prost ( dinamica mai redusa , definitie mai slaba ) , iar cel britanic ,dupa parerea mea , se aude mai bine.

Discurile sunt inscriptionate Made in EU.

Ma feresc sa trag vreo concluzie , dar , macar pentru mine insumi , as avea niste pareri , desigur subiective si , poate ,fara relevanta...
-Pare greu de crezut ca Universal Music Romania a achizitionat o casa de productie in Romania , dar discurile vandute aici la pret mic sunt importate din Vest, diferind doar booklet-ul.Realizeaza aici cel putin discurile artistilor romani care au contract cu Universal , de ce nu le-ar matrita si pe cele ale unora straini ;
-Unele dintre discurile "speciale " pot fi foarte bune , altele foarte proaste , cu o gama calitativa larga intre extreme;
-Pare probabil ca discuri matritate ieftin in Est (Romania , Ungaria ,Bulgaria ,Polonia ,etc.) sa ajunga si pe piata din Vest la preturi mici.;
-Este de inteles deplasarea productiei fizice a discurilor spre Est , unde piata are un ritm anual de crestere de 16% (cf. delaratiilor Universal) , costurile de productie sunt mai mici , etc.De altfel , discurile realizate (pirat sau legal) in Bulgaria sau Rusia chiar si inainte de venirea lui Universal in aceste tari erau considerate destul de bune;

-Cel mai important lucru mi se pare, insa , ca daca se doresc discuri ireprosabile , chiar daca ele pot costa ceva mai mult , le vom gasi la case de discuri care se respecta , au traditie in acest sens si-si respecta , de asemenea ,clientii…
Inregistrarile de buna calitate este de asteptat sa se gaseasca , dupa parerea mea , in alta parte decat in seria „Special pentru Romania”.

Post Reply