Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
DAN_TM
Posts: 492
Joined: 15 Jan 2009, 11:03
Location: Timisoara
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by DAN_TM »

Pe scurt- cunsosc pe dinafara ,e ptr mine refeinta Koln Koncert- Keith Jarret.Am fost la un amic - boxe VTP cu Supravox, ascultam de pe cd decent, calculator, senzatia ca in '95 cand l-am descoperit pe caseta, sunet parca interpretat de calculator, ceva mai bine ca un mp3, ascultat si prin DAC.Aceeasi senzatie, cumva plat, onest, fara implicare.Pune vinil- tabla Technics, ceva micut si greu rau, doza Nagaoka, sunet de vis, real, plin de naturalete, asa cum e un pian in realitate.Diferenta ar fii simtit-o si un copil de cativa ani.Diferenta - parca se luase o patura de pe boxe, sunet era fix cum stiu ca e un pian.Nu are rost sa mai continuu.Vinilul merita toata atentia si are in el el viata.

DAN_TM
Posts: 492
Joined: 15 Jan 2009, 11:03
Location: Timisoara
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by DAN_TM »

Deci, mi-e clar ca lumina zilei.E mult mai usor, ieftin sascoti sunet bun din vinil decat din CD.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

Sa-l stapanesti sanatos, remoteviewer1! Pusesem si eu ochii pe el imediat cum a aparut la vanzare. Cat despre cabluri, iti urez sa strangi banii care iti trebuie pentru cablurile dorite/visate! Si eu sunt in cautari de fonduri pentru un interconect care costa tot pe acolo (la lista)... asa ca stiu cum este si te inteleg perfect! Auditii placute alaturi de bestia neo-zeelandeza! Cred ca trebuie sa inveti cateva rutine de haka acum... :mrgreen:

P.S. Ti-am facut o urare si pe flickr! Spor si la fotografiat!
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
remoteviewer1
Posts: 925
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Multumesc de urari, deci tu erai johnny! Astazi a fost o zi "grea" pentru audiofilie la mine in casa, deoarece Compass Lake-ul m-a vizitat iarasi, bininteles insotit de niste fratiori mai mici de semnal si de curent.

Ca sa vedeti ca am innebunit, in acest moment ascult cd si imi place!

Am inceput sa incarcam pe rand un power Siltech, apoi al doilea, apoi un interconect, schimbat apoi cu altul mai performant si la final a venit Regina, a cantat doamna Grasa, Compass Lake-ul. Ce sa zic, sunt in stare sa ma prostituez pentru asa un cablu! Ma angajez si la Antena 3 pentru el, sincer sunt in stare!

Incrementele de calitate erau la fiecare aditie de cablu, penultimul interconect din aceasi familie, insa de generatie mai veche fata de Compass Lake, schimbase sunetul deja mult in bine, nu imi mai recunosteam sistemul! Canta Muzica la mine in sufragerie asa cum nu o mai auzisem niciodata. Ehh la final, am pus cireasa pe tort si am introdus si The King Compass, ce sa zic..., trecuram de la Bmw seria 5 la Bentley, sarmele mele actuale fiind considerate un fel de logan faza 1. Pur si simplu nu imi venea sa cred cum presteaza Harbeth-urile din dotare...incredibil, cantau superb pentru urechile mele orice as fi bagat(jazz, elctronica, clasica). Sistemul era mai coerent, mai carnos, inaltele mai fine si bine definite, bas-ul visceral iti misca canapeaua de sub fund. Ce sa zic...am ramas fara suflare.

Apoi a urmat Sambata Cenusie si muzica a inceput sa moara...Am scoss Compass-ul si am pus un interconect mai vechi (tot Siltech) si poc, magia a disparut, insa sunetul era semicoerent, am scos si power-urile(de la phono si amp) dupa care la final am scos tot, se auzea mp3 adevarat nu va mint, nu stiu cum am putut sa ascult muzica in conditiile astea atat timp, pesemne sunt meloman...

Apoi am suflat praful de pe cd-player, l-am conectat cu cel mai ieftin power, celalalt (mai scump)punandu-l la amplificator. Conectat si Compass Lake-ul intre cele doua Luxman-uri, se auzea incredibil pentru un cd...nu imi venea sa cred ca se mai poate asculta muzica si pe digital. Am luat la o tura niste cd-uri arhicunoscute cu Radiohead si Patricia Barber si sunetul era stralucitor in sens bun, parca avea o magie in el, nu stiu, cu de toate mai mult...ma invaluia si nu ma lasa indiferent. Muzica curgea in valuri la mine in sufragerie, ma uitam cu admiratie la dubla Luxman si la sunetul pe care il producea. Apoi am inceput sa extragem Siltech-urile pe rand, Bentley, BMW seria 5, BMW seria 3, Opel si la final am ajuns din nou la Logan sh...Diferenta cea mai crunta era cand am scos Compass Lake-ul, insa cu fiecare extractie, se pierdea ceva. La final s-a intamplat si o chestie funny, din greseala ramase power-ul Siltech infipt in amplificator(CD-player-ul era conectat cu sarma de veioza la acest moment) si eu ziceam ca nu se aude chiar asa rau...cand musafirul meu imi spune ca trebuie sa scoatem si ultimul power din amplificator, odata scos poc MP3 m-a lovit in fata, se auzea deplorabil...

Deznodamant...

Nu as putea spune cu exactitudine care cablu este mai important, in plus nu era niciunul din aceeasi familie si nivel de pret. Magia Siltech ( :lol: ) se manifesta cu cat mai multe cabluri conectate la sistem(aveam in total 2 power si 3 XLR-uri). Fiecare cablu avea magia lui, de acelasi tip, cu cat erau mai scumpe cu atat era sunetul era mai bun. La niciun cablu nu am simtit "inalte" mai multe sau nu stiu ce strat exacerbat, ci dimpotriva sunetul era din ce in ce mai bun pe ansamblu cu aceeasi directie. Imbunatatirile au fost semnificative in sunet cu interconect-ul conectat atat la sursa analogica cat si la cea digitala. Din ce am inteles, cablurile de semnal erau de argint(mufate cu Neutrik), la cele de power nu stiu compozitia. Intrebarea daca merita sau nu cablurile pretul cerut este puerila, parerea mea personala este ca merita cu varf si indesat, cu cat sistemele sunt mai elaborate cu atat mai mult (si daca iti permiti).

johndoe21ro si ceilalti ce sunt interesati de achizitionarea de cabluri audio, trebuie neaparat sa testati in sistemele voastre de acasa niste Siltech-uri. johndoe21ro poti sa ma acuzi de ce vrei, de publicitate pe fata, insa daca iti permiti, trebuie neaparat sa incerci un Compass Lake in sistemul tau...musai!Nu se stie ce reactie poti sa ai dupa expunere...Cat despre mine, ma gandesc cum sa fac rost de firfirei sa achizitionez ce mi-a ramas acum in teste(1 power+1 xlr din generatii mai vechi)...poate cand o sa ma fac mare, o sa pun si eu mana pe un Compass Lake bine tavalit...
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Bai mama!!.....tu bagi zâzanie in oameni :oops: ....tu chiar vrei sa ma omoare "fimeia"....pai la cat de "frumoz" le zici tatā....pe mine ma apucā bâtzul....si daca ai fi scris vreo doua pagini chiar nu mā mai saturam sa citesc....
Eu de vreo ceva vreme fac experimente cu clapacioace , cu materiale puse sub tablā...ma joc...si ceva "concluzioare" am tras dar nu sunt asa de radicale ca ceea ce ai auzit tu ( si te cred ) ceea ce inseamna ca aceste cabluri sunt jale de importante ( dar asta nu inseamna ca la un car cu boi daca schimbi rotile de lemn si o dai pe caucioace carul va merge mai repede ) .
Un material care m-a impresionat este pucul de hochei si schimbarile pe care le aduce , combinat sub piciorele tablei , cu mici bucati din lemn de esenta tare.
Dar se vede treaba ca tot cablurile aduc cele mai mari satisfactii si acum cand ma gandesc ca la ultimul show audio de la Toronto gasisem niste " siltoace" SPX 800 de curent noi la juma de pret si m-a pus dreaq sa o sun pe " mamutza" si sa-i spun in ce sa " investesc" ceva marafetzi si gata ...visuri destramate :roll: ...data "aviatoare" trec direct la "acsân" si dupa aia ma hotarasc cu telefonul.
Din ce am observat eu cablul de curent si priza in care il bagi este cel mai important dintre cabluri si in sens bun si rau adica poti sa ai o priza de la furutech care sa crezi ca e o minine ...si dupa mult timp sa iti dai seama ca de fapt aducea mult bright in sunet si sipla schimbare a prizei cu una banala sa iti aduca o mare satisfactie si ....chiar cand mi-am pus plasma Pioneer in aceiasi priza de cupru am vazut aceiasi diferenta....
Nu stiu daca cineva de pe forum are discul de la Electrecord Club A ( muzica rock )care daca reusesti sa faci sa sune bine ( partea 2 ) la tabla ta atunci inseamna ca sistemul e spre bine reglat...asta e parerea mea si ce am observat e ca e bine sa faci sa sune cinelii cat mai carnoshi si cat mai necongestioanatzi.
Merci pentru povestile frumoase despre cablutze!...dau sperantza ( sā nu afle mamutza ssshhhtt!!!!) .

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

remoteviewer1 wrote:Multumesc de urari, deci tu erai johnny! Astazi a fost o zi "grea" pentru audiofilie la mine in casa, deoarece Compass Lake-ul m-a vizitat iarasi, bininteles insotit de niste fratiori mai mici de semnal si de curent.

Ca sa vedeti ca am innebunit, in acest moment ascult cd si imi place!

Am inceput sa incarcam pe rand un power Siltech, apoi al doilea, apoi un interconect, schimbat apoi cu altul mai performant si la final a venit Regina, a cantat doamna Grasa, Compass Lake-ul. Ce sa zic, sunt in stare sa ma prostituez pentru asa un cablu! Ma angajez si la Antena 3 pentru el, sincer sunt in stare!

Incrementele de calitate erau la fiecare aditie de cablu, penultimul interconect din aceasi familie, insa de generatie mai veche fata de Compass Lake, schimbase sunetul deja mult in bine, nu imi mai recunosteam sistemul! Canta Muzica la mine in sufragerie asa cum nu o mai auzisem niciodata. Ehh la final, am pus cireasa pe tort si am introdus si The King Compass, ce sa zic..., trecuram de la Bmw seria 5 la Bentley, sarmele mele actuale fiind considerate un fel de logan faza 1. Pur si simplu nu imi venea sa cred cum presteaza Harbeth-urile din dotare...incredibil, cantau superb pentru urechile mele orice as fi bagat(jazz, elctronica, clasica). Sistemul era mai coerent, mai carnos, inaltele mai fine si bine definite, bas-ul visceral iti misca canapeaua de sub fund. Ce sa zic...am ramas fara suflare.

Apoi a urmat Sambata Cenusie si muzica a inceput sa moara...Am scoss Compass-ul si am pus un interconect mai vechi (tot Siltech) si poc, magia a disparut, insa sunetul era semicoerent, am scos si power-urile(de la phono si amp) dupa care la final am scos tot, se auzea mp3 adevarat nu va mint, nu stiu cum am putut sa ascult muzica in conditiile astea atat timp, pesemne sunt meloman...

Apoi am suflat praful de pe cd-player, l-am conectat cu cel mai ieftin power, celalalt (mai scump)punandu-l la amplificator. Conectat si Compass Lake-ul intre cele doua Luxman-uri, se auzea incredibil pentru un cd...nu imi venea sa cred ca se mai poate asculta muzica si pe digital. Am luat la o tura niste cd-uri arhicunoscute cu Radiohead si Patricia Barber si sunetul era stralucitor in sens bun, parca avea o magie in el, nu stiu, cu de toate mai mult...ma invaluia si nu ma lasa indiferent. Muzica curgea in valuri la mine in sufragerie, ma uitam cu admiratie la dubla Luxman si la sunetul pe care il producea. Apoi am inceput sa extragem Siltech-urile pe rand, Bentley, BMW seria 5, BMW seria 3, Opel si la final am ajuns din nou la Logan sh...Diferenta cea mai crunta era cand am scos Compass Lake-ul, insa cu fiecare extractie, se pierdea ceva. La final s-a intamplat si o chestie funny, din greseala ramase power-ul Siltech infipt in amplificator(CD-player-ul era conectat cu sarma de veioza la acest moment) si eu ziceam ca nu se aude chiar asa rau...cand musafirul meu imi spune ca trebuie sa scoatem si ultimul power din amplificator, odata scos poc MP3 m-a lovit in fata, se auzea deplorabil...

Deznodamant...

Nu as putea spune cu exactitudine care cablu este mai important, in plus nu era niciunul din aceeasi familie si nivel de pret. Magia Siltech ( :lol: ) se manifesta cu cat mai multe cabluri conectate la sistem(aveam in total 2 power si 3 XLR-uri). Fiecare cablu avea magia lui, de acelasi tip, cu cat erau mai scumpe cu atat era sunetul era mai bun. La niciun cablu nu am simtit "inalte" mai multe sau nu stiu ce strat exacerbat, ci dimpotriva sunetul era din ce in ce mai bun pe ansamblu cu aceeasi directie. Imbunatatirile au fost semnificative in sunet cu interconect-ul conectat atat la sursa analogica cat si la cea digitala. Din ce am inteles, cablurile de semnal erau de argint(mufate cu Neutrik), la cele de power nu stiu compozitia. Intrebarea daca merita sau nu cablurile pretul cerut este puerila, parerea mea personala este ca merita cu varf si indesat, cu cat sistemele sunt mai elaborate cu atat mai mult (si daca iti permiti).

johndoe21ro si ceilalti ce sunt interesati de achizitionarea de cabluri audio, trebuie neaparat sa testati in sistemele voastre de acasa niste Siltech-uri. johndoe21ro poti sa ma acuzi de ce vrei, de publicitate pe fata, insa daca iti permiti, trebuie neaparat sa incerci un Compass Lake in sistemul tau...musai!Nu se stie ce reactie poti sa ai dupa expunere...Cat despre mine, ma gandesc cum sa fac rost de firfirei sa achizitionez ce mi-a ramas acum in teste(1 power+1 xlr din generatii mai vechi)...poate cand o sa ma fac mare, o sa pun si eu mana pe un Compass Lake bine tavalit...
Stai linistit ca mp3 ascultam cu totii cu sarmele de veioza indiferent ce 'basmeste' unul si altul dintre helectronisti & co. Din pacate si eu am ascultat cablul la care vreau sa ma arunc si stiu perfect despre ce vorbesti! Bine, la mine sistemul este intr-o masura mai mare deja cablat pana la capat (cabluri de boxe si USB, iar Sky-ul poate tine loc si de Wild Blue Yonder sau WBY pentru o perioada de timp scurta, sper eu). Apreciez recomandarea ta si sunt pe deplin convins ca ai dreptate... insa te asigur ca lucrurile stau RELATIV la fel indiferent ca vorbim de cablurile de top de la Jorma, Ansuz, Transparent, Kubala Sosna, AudioQuest, Nordost, Crystal Cable, samd (presupunand ca fac matching bun in sistem, desigur). Socul este teribil - odata ce te-ai obisnuit cu un sunet mult mai bun, nu prea te mai poti intoarce la situatia precedenta si sa mai si pastrezi zambetul pe buze si pofta de auditie... Riscand sa primesc niste vorbe de ocara ( :P ), ma bucur ca iti dai seama ca exista magie si in digital, nu numai in analogic! Fa-te mare cat mai repede! :mrgreen:
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
remoteviewer1
Posts: 925
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by remoteviewer1 »

Off baietie groasa cu cablurile astea, de exemplu in acest moment ascult un CD (citind un topic de vinil :lol: ) Miles Davis-Plays for lovers, cred ca am dat vreo 20 de ron pe el si mi se pare ca se aude foarte natural...Trompeta suna a trompeta, contrabas-ul se aude discret in spate...nebunie, ma pregatesc si imi fac curaj sa trec la vinil...(am ascultat prima jumate de zi vinil, acum pregatesc neo-zeelandezu-ul si il pun din nou la incalzit). Va rog sa nu radeti de mine, insa astazi a fost o zi dificila si in acelasi timp frumoasa audiofiliceste vorbind. Recomandarile mele disperate va rog sa nu le luati in considerare ca atare, va rog sa imi scuzati entuziasm-ul debordant. Fiecare la el acasica in sistemul lui stie ce are de facut. Eu doar am realizat niste cabluri bunicele iti schimba sistemul, mai mult poate ca un upgrade de componente. Unii probabil vor zice "doooh! se stie....", pentru ceilalti nu ezitati sa incercati sa audiati asa ceva in sistemul propriu, poate nu stiti de ce sunt in stare sculele si discurile voastre din dotare, poate e pacat de ele...

Am ramas totusi un pic nedumerit cu un singur aspect...cu faza cu cablurile "potrivite", eu cred dupa umila parere si experienta ca un cablu bun "desfunda" treaba si lasa muzica sa curga...dispare in peisaj, un cablu bun neavand cum sa strice un sistem. Asa o fi?

P.S. Johnny, daca ai timp si daca imi permiti, poate iti voi trece odata pragul sa iti ascult sistemul digital, si jur ca nu vin cu catei de usturoi la gat si nici cu glontul de argint :lol: ! Pentru calitatea audio sunt deschis la orice...

P.S. porto ma bucur sincer ca ti-a placut postarea mea un pic heirupista...
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
hondaru
Posts: 314
Joined: 31 Oct 2010, 06:35
Location: La tara...
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by hondaru »

Confirm cele spuse de remote, si eu am avut aceeasi revelatie in privinta cablurilor insa conteaza si calitatea sculelor cu care sunt cuplate. Daca pui un cablu de 3-400 heuroi la o scula de 100 nu simti mare lucru dar daca scula este macar la aceelas pret cu cablul sau mai mult atunci incepe sa se simta diferenta. Cele mai mari diferente se simt cand cablul este cam 1/3 din valoarea sculei sau poate merge pana la 1/2. Asa ai avantajul ca daca schimbi scula cu una mai buna (scumpa) ai deja cablul pe masura :evil: . Vor fi destui carcotasi care vor spune ca 1000 heuroi ptr un cablu nu se regasesc in calitatea de 1000 ori mai buna in sunet, dar este o calitate care o data auzita nu te mai poti intoarce la origine. Te dai jos din Mercedes S class sa te sui inapoi in Dacie.

Porto, am experimentat si eu pucuri si suporti si alte acareturi dar cablurile sunt ca nivel de schimbare cu mult peste pucuri si picioare. Este daca vrei upgrade-ul puturosului larg la punga. Iei cabluri bune si rezolvi foarte multe probleme.
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

remoteviewer1, te asigur, nu esti singurul de pe forum care a avut experiente similare cu Siltech. Insa esti singurul care si-a expus experienta si pentru asta, jos palaria din partea mea! (pentru curaj). Te asigur ca nu ti s-a parut, nu e nici "placebo" si ai descris bine.

In opinia mea (si aici din pacate trebuie sa-i contrazic pe unii colegi de forum), cablurile "se simt" chiar si la scule audio modeste si chiar as putea spune, masiv! Am avut ocazia inca de acum foarte multi ani sa aud ce pot face cablurile bune (din pacate sunt inevitabil foarte scumpe...) chiar si cu scule din categoria 1000....2000 euro. Pur si simplu pot face ravagii, nu mai recunosti aparatele! Insa nu se intampla des sa mufam cablu care costa de 5 ori cat aparatele.

Deasemenea, din nou trebuie sa-i contrazic pe unii - nu consider nici o regula in costul cablului raportat la costul aparatelor. Nu mi se pare viabila regula cu o treime sau jumatate de pret. Pur si simplu nu exista regula. Sunt cazuri in care scule mai putin costisitoare performeaza formidabil cu niste cabluri extrem de scumpe si cazuri in care scule extrem de scumpe performeaza formidabil cu niste cabluri ieftine. Defapt, daca unii dintre noi ne gandim putin, am auzit asemenea situatii. Dar uitam repede. Un esec intotdeauna iese in evidenta, un lucru bun de obicei se uita repede. Dar un lucru imi este clar - nu exista nici o regula, nici o "lege" in acest sens.

De exemplu, Siltech mi se par si mie fenomenale insa nu merg la orice aparat si nici in toate cazurile. Exista deasemenea mari diferente intre diverse modele Siltech si daca punem in ecuatie matchingul, nu intotdeauna un model mai scump e si cel mai potrivit/bun.

Cat priveste importanta categoriilor de cabluri, eu unul mi-am mai expus parerea (de jdemii de ori). Astfel, clasez in felul urmator, pe locul 1 tipul de cablu care aduce cele mai mari modificari ale sunetului:

1) cablul phono si cablul coaxial SPDIF (nu vreau sa ma refer la cel optic, nu mi se pare o solutie audiofila). Deasemenea as putea adauga si cablul digital AES/EBU. Nu stiu nimic despre cablurile USB deoarece nu ma pasioneaza insa e posibil ca si astea sa fie la fel de importante ca si coaxialul digital.

2) cablul de curent. Importanta acestuia este enorma in orice sistem, de jos pana sus, de la trancota la high-end. Cei care nu-si dau seama in primul rand nu vor, in al doilea rand nu stiu cum si nici nu au pe ce (si nici cu ce.... ma refer la urechi de tabla si salcam). Lucrurile astea (experimentarea) se invata de la altii, asa e cel mai usor. Evident, nu e vorba de imitare asa cum cred trancotarii, nici de "placebo", ci de o anume disciplina si anumite reguli pentru obiectivitate. In cazul trancotarilor nu exista nici o disciplina si nici reguli, "experimentele" lor se desfasoara precum petrecerile manelare, taraf dupa ureche cu multa tanguire, de aceea nu au nici o sansa saracutii sa-si dea seama de ceva (sau sa auda ceva).

3) cablul de semnal ("interconectul"). In cazul asta au simtit si unii trancotari (carora le vine greu sa schimbe sarma de veioza atarnatoare), faptul ca se intampla ceva insa din motive lesne de imaginat (eu i-am si vazut) s-au inecat la mal.

4) cablul de boxe.

Dar totusi trebuie precizat ca in domeniul asta nu merge cu jumatatile de masura. Categorisirea facuta de mine este numai de amorul artei si in numele economiei celui care nu-si permite. Dar adevarul este ca toate cablurile sunt la fel de importante si nu poti face un sistem audio sa sune "nirvana" fara intreaga garnitura aleasa, potrivita si pusa la punct.

Mai vreau sa ma refer (evident, in opinia mea) la lungimi preferabile:

- cablurile de semnal ("interconecturile") - mi se pare mai bine sa nu fie scurte. Contrar credintelor trancotare. Lungimea pe care o prefer ar fi 1,5.....1,8 m, in medie 1,7 m. Nu-mi plac deloc cablurile scurte si nu e neaparat vorba de povestea cu efectul redus. Ce spun este o judecata "la ureche", adica in timp mi-am dat seama ca asa cum zic e mai bine. Apoi mai exista un tuning fin din lungime caci nu este nici o lege cu 1,7m, nicivorba. In anumite situatii, anume sarme suna mai bine la 1,2m, altele suna cel mai bine la 2m. Trebuie incercat si evident doar cei care construiesc cabluri, au pe ce si au si ureche educata, o pot face.

- cablurile de boxe le prefer cat mai scurte. Aici sunt in concordanta cu credintele electronistilor trancotari (desi e un pleonasm, in opinia mea cei mai mari trancotari sunt electronistii. Abia cei care-si depasesc conditia ajung sa faca scule si boxe cu acele mult visate "preturi nesimtite" care ii inverzesc pe restul electronistilor trancotari, cei care viseaza la aceste preturi "nesimtite" asa cum viseaza soarecele la slanina sau cascavalul din pod). Oricum, un compromis mi se pare perechea de 2,4 m, e o lungime optima de compromis in opinia mea. Asta nu inseamna ca ar suna prost un cablu de 3,5m dar in mod cert unul care incepe sa depaseasca 5m este de evitat. Iar un cablu de boxe de 1,2 m e chiar minunat. Pentru cine isi permite asa distanta scurta.

- cablurile de curent deasemenea nu-mi plac scurte. Chiar si cele de 1m mi se par scurte. In cazul asta as tinde catre o lungime mai mare, de exemplu 2m sau chiar 2,5m. Aici nu mai avem asa multe limite, doar pretul! Cu cat cablul de curent e mai lung, cu atat si efectul lui este mai pronuntat. Pentru ca in opinia mea acest cablu actioneaza ca un fel de filtru-antena, cert este ca influenta poate fi dramatica. Astea sunt cablurile cel mai greu de inteles de catre trancotari. Mintea electronistului Dorel se blocheaza la problema cablului de curent. Dupa care o va debita pe aia cu kilometri de cabluri de la centrala electrica si se va tavali de ras ca prostul in mijlocul pietei care rade de propriul deget. Cine a auzit ce "ravagii" poate face un cablu de curent bun, rade din alte motive. Oricum, nu m-as duce sub 1,2m decat poate un cazul unui cablu de mare top (de exemplu Siltech) unde pretul colosal e in functie de lungime (dar si efectul este colosal!). Dar in general eu prefer cablul de curent cam de 1,6m lungime.
Evident, aici trebuie mentionat si "prelungitorul" electric. Este inevitabil deoarece e obligatoriu sa alimentam intreg sistemul din acelasi punct, adica aceeasi priza. Cel mai bun prelungitor este facut in stea. De exemplu cei de la NAIM au facut o astfel de solutie.

Alta constatare pe care am facut-o in timp - prelungitorul trebuie sa fie simplu, sa nu aiba nici un filtru de nici un fel, nici ferite (o mare mizerie!). Orice filtru, ferita, etc, are o influenta in sunet si am constatat de fiecare data, o influenta rea! Exista totusi o solutie interesanta, filtre de curent paralele (eu m-am referit evident la filtrele serie). Si mai e un aspect, aparatul daca consuma putin se mai poate accepta un filtru (daca influenta acestuia in sunet pare buna.... desi in final se va dovedi o pacaleala) insa la aparatele care consuma mult (de exemplu amplificatoare de putere) filtrele sunt de evitat pentru ca le limiteaza drastic performantele. Rar exista amplificatoare in clasa pura A si din ce stiu eu doar in cazul unor configuratii pe tuburi care sug ca nebunele tot timpul. Defapt exista cazuri si de tranzistorizate care sunt in clasa A pura (de exemplu am intalnit la Griphon, un monstru energofag). Astea care consuma constant sunt mai potrivite unei eventuale solutii cu conditionator sau filtru.... in caz ca aceste dispozitive pot sustine curentul consumat de "animal". De obicei nu prea pot.

In concluzie, un singur lucru mi se pare ca o regula..... nu exista regula! Cand ai zis ca ai gasit o regula, viata tine sa-ti demonstreze ca nu e asa! Dar anumite directii in linii generale sunt sanatoase in sensul ca scutesc audiofilul de incercari paguboase si pierdere de vreme in fundaturi incercate de altii.

Cert este ca nu exista sistem audio de calitate fara cabluri de calitate si potrivite. Influenta acestora este foarte mare si aici as mai face un clasament (care nu ar trebui facut) - consider ca pe primul loc sunt cablurile si rack-ul, apoi vin diverse dispozitive ca de exemplu clampa la pickup. Deasemenea, consider ca asta-i un lucru bun deoarece ne permite sa "tunam" sunetul intr-un sistem (bun). Trancotarii se gandesc automat la equalizere dar asta e din evul mediu, nu are rost sa o mai lungesc, cine nu stie trebuie sa afle pe pielea lui, altfel nu se poate, cu vorba buna nu merge.

Sunetul are zeci de atribute esentiale si daca unul nu e in regula, intregul nu e in regula! In suma e un mare echilibru care trebuie obtinut din variabile care se bat cap in cap unele pe altele, adica o anume variabila mai buna provoaca o alta variabila sa fie mai proasta.

De aceea e foarte greu de explicat in cuvinte si e totusi atat de usor de auzit. Multi oameni nu au nici o experienta in spate dar inunda forumurile cu ineptii si despica firul in patru aiurea (multi sunt atrasi fix acolo unde au mai putina competenta).

De aceea salut interventia lui remoteviewer1 pe drumul restabilirii unui dialog normal despre lucruri normale care merita relatate fara frica, ca pe un lucru firesc de viata! Suntem totusi, sa nu uitam, un forum AUDIOFIL. Lucrul asta se castiga! (prin normalitate).
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
Spirit Crusher
Posts: 139
Joined: 10 Nov 2013, 14:04
Location: HARBEarTH

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by Spirit Crusher »

Frumoasa poveste...ar trebui sa fim fericiti ca ne aflam in aceasta ipostaza. Ii includ aici doar pe cei care VAD si SIMT cum niste "sarme" te dau peste cap. Pentru cei cu urechile de tabla, imi pare rau, uleiul de sarpe se da doar pe cartela (nu reincarcabila). Mai incercati si luna viitoare, bagam la promotie...

Sunet intins!
Harbeth, vinyl and tubes...

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

remoteviewer1 wrote:Off baietie groasa cu cablurile astea, de exemplu in acest moment ascult un CD (citind un topic de vinil :lol: ) Miles Davis-Plays for lovers, cred ca am dat vreo 20 de ron pe el si mi se pare ca se aude foarte natural...Trompeta suna a trompeta, contrabas-ul se aude discret in spate...nebunie, ma pregatesc si imi fac curaj sa trec la vinil...(am ascultat prima jumate de zi vinil, acum pregatesc neo-zeelandezu-ul si il pun din nou la incalzit). Va rog sa nu radeti de mine, insa astazi a fost o zi dificila si in acelasi timp frumoasa audiofiliceste vorbind. Recomandarile mele disperate va rog sa nu le luati in considerare ca atare, va rog sa imi scuzati entuziasm-ul debordant. Fiecare la el acasica in sistemul lui stie ce are de facut. Eu doar am realizat niste cabluri bunicele iti schimba sistemul, mai mult poate ca un upgrade de componente. Unii probabil vor zice "doooh! se stie....", pentru ceilalti nu ezitati sa incercati sa audiati asa ceva in sistemul propriu, poate nu stiti de ce sunt in stare sculele si discurile voastre din dotare, poate e pacat de ele...

Am ramas totusi un pic nedumerit cu un singur aspect...cu faza cu cablurile "potrivite", eu cred dupa umila parere si experienta ca un cablu bun "desfunda" treaba si lasa muzica sa curga...dispare in peisaj, un cablu bun neavand cum sa strice un sistem. Asa o fi?

P.S. Johnny, daca ai timp si daca imi permiti, poate iti voi trece odata pragul sa iti ascult sistemul digital, si jur ca nu vin cu catei de usturoi la gat si nici cu glontul de argint :lol: ! Pentru calitatea audio sunt deschis la orice...

P.S. porto ma bucur sincer ca ti-a placut postarea mea un pic heirupista...
Eu unul nu consider ca am ce sa-ti iert! Nu m-ai suparat cu absolut nimic... ba dimpotriva, te-am inteles perfect si iti inteleg euforia!
Cat despre 'trecutul pragului', ar fi o placere si o onoare! Eu sunt pentru aceste vizite, pentru aceste intalniri considerand ca audiofilii trebuie sa se adune, sa se intalneasca, sa faca auditii comune. Este sanatos pentru hobby-ul nostru sa fim mai uniti, sa formam un nucleu. In afara exista diverse cluburi si adunari locale si nationale unde se experimenteaza, se testeaza si, cel mai important, se distreaza omu'. Sigur, noi traind in ingusta noastra tarisoare (ingusta nu ca si dimensiune) aceste intalniri s-ar termina cel mai probabil cu urme de bocanci pe fata, sange pe pereti, membre rupte, cauciucuri dezumflate, flegme pe parbriz, etc.
Cat despre "cablurile potrivite", exista banuiesc un matching care vizeaza fenomene fizice (electrice) - inductanta, impedanta, rezistivitate, conductanta, skin-effect, samd si un matching care se evalueaza subiectiv, urechiometric. Nu exista perfectiune pe lumea asta si, din pacate, nici in audiofilie. Exista cabluri care exceleaza (se apropie de perfeciune) la anumite capitole si sunt perfectibile la altele (vorbim de cabluri de top) mai ales in contextul unor anumite sisteme. Evident, neajunsurile astea sunt minime in cazul cablurilor de referinta insa exista, mai ales pentru niste perfectionisti ca noi! Poate niste Nordost Valhalla 2 (sau poate chiar Odin 1) sa fie extrem de rezolute, de dinamice, de rapide, sa ofere o scena adanca, larga si inalta cu un focus teribil, cu mult aer intre instrumente, intre voci, insa sa lipseasca putin corp si sa fie mai uscate in sistemul meu (incintele mele sunt si asa cablate la interior cu Valhalla) iar pe sistemul tau neajunsuile astea sa nu fie evidente. La fel, poate ca niste Transparent Magnum Opus sa fie putin mai lente, mai greoaie, cu o extensie si o rezolutie incredibila pe partea de joase dar mai putina extenie pe inalte ca un Nordost Odin. Comparatia de mai sus este imaginara si exemplificativa. Evident vorbim probabil de diferente mici si irelevante pentre cei mai putin pretentiosi!
Concluzie: ma bucur mult pentru ca ai trecut prin aceasta experienta, fie ea putin dureroasa! O sa te faci tu mare si o sa iti iei ce-ti doreste inima si ce-ti tanjesc urechile! Te astept cu drag! Sa dai de veste dinainte sa aiba vinul timp sa rasufle putin! :)
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

hondaru wrote:Confirm cele spuse de remote, si eu am avut aceeasi revelatie in privinta cablurilor insa conteaza si calitatea sculelor cu care sunt cuplate. Daca pui un cablu de 3-400 heuroi la o scula de 100 nu simti mare lucru dar daca scula este macar la aceelas pret cu cablul sau mai mult atunci incepe sa se simta diferenta. Cele mai mari diferente se simt cand cablul este cam 1/3 din valoarea sculei sau poate merge pana la 1/2. Asa ai avantajul ca daca schimbi scula cu una mai buna (scumpa) ai deja cablul pe masura :evil: . Vor fi destui carcotasi care vor spune ca 1000 heuroi ptr un cablu nu se regasesc in calitatea de 1000 ori mai buna in sunet, dar este o calitate care o data auzita nu te mai poti intoarce la origine. Te dai jos din Mercedes S class sa te sui inapoi in Dacie.

Porto, am experimentat si eu pucuri si suporti si alte acareturi dar cablurile sunt ca nivel de schimbare cu mult peste pucuri si picioare. Este daca vrei upgrade-ul puturosului larg la punga. Iei cabluri bune si rezolvi foarte multe probleme.
Eu consider ca niste cabluri bune fac minuni (ce-i drept mai putin relevante, mai ales din perspectiva preturilor insa clar revelatoare) si pe troace. Si nu cred nici in procente sau fractii cand vine vorba de preturi. Intotdeauna am avut cabluri foarte scumpe si intotdeauna am imbratisat acest avantaj! Everestul meu este dublul pretului incintelor si cu 50% mai scump ca powerul (vorbesc de pretul de nou)... Cand l-am testat pentru prima data in sistemul meu, m-am imbolnavit... Este un cablu pe care il gasesti foarte rar si atunci cand reusesti sa o faci, costa foarte multe mii de euro (SH)! Bogatia timbrala pe care a adus-o in sistemul meu, prezenta si focusul, rezolutia sunt incredibile. Nu mai simtisem pana in acel moment atat de pregnant conturul solistului pe scena, umbra acestuia, greutatea lui, nu mai vazusem cu ochii minti fizionomia acestuia, nu mai simtisem niciodata intalnirea si ocolirea a doi solisti de opera pe scena atat de palpabil... Nu am crezut niciodata ca as putea descrie diametrul unei tobe, materialul membranei, cat de intinsa este aceasta, unde a lovit cu exactitate, cu ce a lovit, samd. Este foarte greu sa obtii corpul ca prezenta 'fizica' intr-un sistem, poate chiar mai greu intr-un sistem digital fata de unul analogic. Corpul insa nu inseamna un mid-bas mai pregnant ci o textura, o panza groasa pe care culorile se astern mult mai natural, mai veridic decat pe hartie! Nu e vorba de pierdere de viteza, viteza este extraordinara, insa holograma din fata este mult mai tangibila... exista o frecare a aerului iar detaliile ambientale, peretii salii, dimensiunile acesteia, scena ca spatiu fizic capata noi conotatii. Simti greutatea apasarii corpului artistului pe scena, simti gravitatia. La fel si cu bogatia timbrala.. comparatia cu mp3-ul este cat se poate de reala. Fara cablu, parca revii la niste voci robotizate, reci, metalice, sarace... instrumentele sufera la fel...
Distractiv si trist in acelasi timp este ca orice pas spre acest absolut audiofil te penalizeaza printr-o transparenta teribila. Practic, de la un anumit nivel incolo, diferentele intre 2 cabluri succesive ca gama, intre 2 surse care altadata sunau diferit 'pe aceeasi lungime de unda', intre doi conectori succesivi ai distribuitorului/conditionatorului de retea, intre diferitele iesiri USB ale transportului, intre diferitele intrari ale unui amplificator sunt de-a dreptul socante...
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by doru »

momolo wrote:
Sunetul are zeci de atribute esentiale si daca unul nu e in regula, intregul nu e in regula! In suma e un mare echilibru care trebuie obtinut din variabile care se bat cap in cap unele pe altele, adica o anume variabila mai buna provoaca o alta variabila sa fie mai proasta.
De aceea e foarte greu de explicat in cuvinte si e totusi atat de usor de auzit.
Am simtit imboldul sa subliniez cele spuse de momolo, fiindca, dupa parerea mea, mai presus de niste cuvinte, ele surprind esenta “trairilor” si cautarilor audiofile, a motivatiei existentei acestei pasiuni si a audiofililor.
Da, este usor de auzit, dar foarte greu de explicat in cuvinte astfel de trairi, iar eu, sincer, îi apreciez pe cei care reusesc sa faca acest lucru.
Exista unii care încearca sa explice “fenomenele” audiofile prin argumente stiintifice si masuratori de laborator, verdictul lor fiind clar: daca aparatele de masura nu indica variatii semnificative ale parametrilor (cablurilor, de exemplu), nu pot exista influente sesizabile ale sunetului. Treaba, din punctul lor de vedere, este clara, “audiofilii” sunt "dusi cu capul". Citind ce spune unul ca remoteviewer, despre diferentele ca de la noapte la zi remarcate intre cabluri, probabil se tavalesc pe jos de ras.
Toti acestia pierd din vedere un lucru esential, faptul ca exista inca pe lumea asta lucruri si fenomene ce nu pot fi explicate cu argumentele obiective, seci si exacte, oferite de stiinta si tehnica, fiindca ele tin de chestiuni mult mai complexe si subiective, cum ar fi perceptia umana. Asta ne face, pe unii, sa vedem intr-o pictura mai mult decat o simpla insiruire de culori, sau sa auzim modificari substantiale ale sunetului prin schimbarea unor cabluri.
Nici nu are rost sa cautam reguli (acolo unde ele nu exista) sau explicatii stiintifice, important e ca exista motive sa ne bucuram de ceea ce auzim si cum auzim.
In privinta cablurilor, trebuie sa recunosc ca si eu sunt nitel dus cu capul. Am ajuns sa sesizez diferente la schimbarea oricarui cablu (interconect, alimentare, de boxe). Spun ca am ajuns, fiindca inainte, in tineretile pasiunii mele melomano-trancotaro-audiofile, nu observam astfel de diferente. Probabil motivul era ca nu eram interesat sa le observ, s-ar putea spune, poate, ca eram “doar” un meloman, totusi calitatea auditiei a fost intotdeauna un element important pentru mine. Pe de alta parte, asa stateau lucrurile (erau vremurile) atunci, eram fericit cu pickup-ul Tesla si boxele RFT din dotare (amplificate de “celebra” statie fabricata de Electronica Industriala) scule cumparate, chiar si atunci, cu eforturi financiare serioase (pe atunci nu se luau credite de la banci, dar exista CAR-ul!). Cablurile de veioza (la propriu) cu mufe DIN, cu care erau interconectate aparatele, le priveam ca pe niste simple accesorii, a caror principala (si unica) utilitate si proprietate era sa… conduca curentul.
Privind in urma si gandind cu mintea (experienta) de acum, sunt convins ca, chiar si pe acele scule “rudimentare”, niste cabluri alese si potrivite mai cu grija, ar fi adus imbunatatiri spectaculoase sunetului! Experienta dobandita intre timp si in timp (multe ore de auditii pe sisteme de buna calitate) a fost principalul factor care a dus la schimbarea opticii. Inclusiv cu dezavantajul, care nu este o simpla constatare filozofica, ca din ce stii mai mult, iti dai seama ca stii tot mai putin.
Cred ca asta rezulta, in fond si in esenta, si din ce ne spune remoteviewer, prin impartasirea intamplarilor cu cabluri traite in ultimele zile, povestite cu vadit talent (cel putin in aprecierea mea).
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by johndoe21ro »

Legat de postarea lui momolo de mai sus (care are foarte mult adevar in ea)...
Cablurile de boxe consider ca trebuie sa fie cat mai scurta insa aici esti limitat mult de pozitionare (a incintelor, a conectorilor boxei, a amplasarii powerului/integratului). Al meu are 2.4m si, in sistemul meu, este lungimea ideala in sensul ca mi scurt nu as putea folosi. Nu as depasi insa 3m lungime la aceste cabluri.
Cablurile de curent consider ca au nevoie de o lungime mai mare ca sa 'sune' mai bine. Sunt clar pentru cele de 1.8m (fiind utilizator de AQ astea-s lungimile) in defavoarea celor de 0.9m. Cele mai lungi au o cu totul alta 'aroma'! Prea lungi nu pot folosi din pricina pretului si a grosimii acestora, grosime care pune piedici serioase amplasarii intregului 'harnasament'.
La interconecturi eu unul sunt pentru cablurile mai scurte (1m) in defavoarea celor lungi. Am observat diferente clare intre lungimi diferite insa apropiate ale aceluiasi model de cablu! Nu stiu exact cum sa ma pronunt vis-a-vis de cablurile mai scurte de 1m (0.5/0.75m).
Cablurile USB fac o mare diferenta. Aici, cu cat mai scurt, cu atat mai bine - eu am mers pe 0.75m, lungimea minima la AQ, insa am avut si Wireworld si Belkin Pro si raman la parerea mea vis-a-vis de lungime sau, mai bine zis, de scurtime!
Folosirea geometriei in stea pentru distribuitor este absolut necesara! Cat despre filtre... e foarte bine sa fie testata inainte pentru ca cele active si, de multe ori, cele pasive mananca din dinamica, chiar daca in rest fac minuni!
Relatarile mai sus reprezinta observatiile mele la testele facute pana acum de-a lungul timpului si nu se doresc a fi o completare sau enunturi de legi. Asta am constatat eu! :)
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

doru a amintit de scule "comuniste" si felul cum eram pe vremurile alea (eu la fel cu ceea ce povestete doru ) - avand in colectie un QUAD din 1969 facut chiar de "tata"Quad si care foloseste oribilele mufe DIN, am experimentat o data diferente intre cablurile DIN dupa ce am pus niste boxe foarte bune la QUAD-uri. Aveam pastrate si cateva cabluri standard DIN de dinainte de 1989, sovietice, TESLA, poloneze, chiar si romanesti precum si unele "capitaliste" provenind din RFG, pe vremuri se vindeau scule audio dotate cu cabluri (asa cum azi am mai vazut doar la japonezii de la Accuphase). Am si unele de la UHER sau Philips.
Ei bine, diferentele intre cablurile de semnal standard DIN s-au dovedit la fel de mari ca in cazul cablurilor audiofile din ziua de azi! "Tata" Quad prevazuse sculele a fi cuplate intre ele cu cablul lui din 1969 dar eu nu-l mai aveam. Interesant a fost ca cel mai mult mi-a placut un amarat de cablu sovietic (care provenea din dotarea primului meu Kashtan cumparat in 1985). Mi-a placut foarte mult si un cablu TESLA care arata cel mai bine din toate, calitate de top a executiei, dar altul suna nefiresc de bine.... adica un cablu.... romanesc din vremurile comuniste! Alt cablu, cel de la UHER din RFG, anii 70-80 nu mi-a placut prea mult, rezolut dar sec.
Ei bine, dupa experiment am ramas mai nedumerit ca inainte si as fi vrut sa am un sac de cabluri DIN sa "vad" ce face fiecare. Nu am gasit vreunul sa spun ca este "the ultimate" dar in mod cert am constatat diferentele deadreptul "nesimtite", modificarea sunetului capatand zeci de nuante interesante. Jos palaria pentru "tata" QUAD (parinte al audiofiliei mondiale) care din anii 60 stia importanta cablurilor fapt pentru care livra sculele cu cablul ales de el (sarma pe care din pacate nu o am, pierduta in negura vremurilor). Asa ca lucrurile nu sunt noi sub Soare. Prima oara cand s-a constatat influenta si importanta unui cablu in sunet a fost prin 1945....1947 in cazul sarmelor care legau doza de pickup de preamplificare. Interesant a fost ca in breasla meseriasilor electronisti multi nu au acceptat acest aspect si foarte tarziu s-a generalizat acceptarea.
Subiectul cablaraie trezeste foarte multe controverse pe forumuri din motive simple pe care eu, doru, prieteni de-ai mei, etc, le cunoastem pe pielea noastra. Cand eram tineri am fi procedat la fel cu unii de azi, cap in gura direct la aflarea acestor "constatari monstruoase"! :D Pe vremea aia unicul rol pe care trebuia sa-l aiba un cablu audio era sa faca contact! :lol: Si imi aduc aminte ca sculele audio se bagau in priza cea mai la indemana iar daca nu ajungea o priza cautam deabusilea prin camera alta priza si bagam acolo urmatoarea scula audio. Nici prin gand nu-mi trecea ca faza la priza are vreo importanta iar impamantarea o consideram utila doar impotriva electrocutarii! :lol: Cat priveste asezarea sculelor audio, orice suprafata pe care puteau sa stea era perfect egala, de la covor pana la bufetul cu pahare si balerina de portelan! :lol: Cat priveste boxele, cei care aveau spatiu mai redus le puneau si pe sifonier, unica regula era sa fie totusi cracanate intre ele, sa se auda stereo, adica diverse semnale care apareau diferite in stanga sau dreapta. Notiunea de "imagine" sau cea de "soundstage" erau complet necunoscute, nimeni nu-si batea capul cu asa ceva. Cei care printr-un noroc isi asezau boxele oarecum corect (ca azi) erau incantati doar de efectele stereo constand din voci si instrumente care apareau numai intr-un canal, chestie care umplea de incantare auditoriul care abia descoperise "noua descoperire".... stereo! :lol:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Post Reply