Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
A! Era sa uit, am gasit utilitatea acestor table! Sa pui discul pe ele sa se invarteasca ca sa dai cu peria! Eventual pot fi transformate in spalatoare de placi dar ma tem ca motorasele nu au puterea necesara pentru shamponare.
Rog mult posesorii de astfel de catastrofe sa aiba grija la reglajul dozelor! Sa apese cat mai putin (ca tot nu conteaza). Nu de alta, dar eu mai cumpar discuri second hand si e pacat de placi!
PS - astea s-ar inscrie la titlul, "Inevitabil, cand dai de aceste aparate vei scapa de vinil!"
Stau si imi imaginez, ce sunet au acasa cei carora le plac astfel de table ?! ....
Rog mult posesorii de astfel de catastrofe sa aiba grija la reglajul dozelor! Sa apese cat mai putin (ca tot nu conteaza). Nu de alta, dar eu mai cumpar discuri second hand si e pacat de placi!
PS - astea s-ar inscrie la titlul, "Inevitabil, cand dai de aceste aparate vei scapa de vinil!"
Stau si imi imaginez, ce sunet au acasa cei carora le plac astfel de table ?! ....
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
- dj_italo2001
- Posts: 146
- Joined: 29 Aug 2009, 21:07
- Location: Sibiu
- Contact:
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Pai ce sunet sa aibe ? Ala da' pa' aifone, chitzait si haudiofil )
Oricum trecerea de la moghil la sunetul oferit de niscai lazi cu difuzoare trebuie considerat un mare pas inainte, chiar daca acest pas este facut si doar din motive de snobism (adica bre, iti place ce sculi cu usebe mi-am luat ?)
Acum cu scuzele de riguare privind exprimarea ajung sa ma multumesc ca mai vad si acest pas (desi mic ce-i drept) inainte facut de cei care raman putin impresionati fie si de niste trancote care azi-maine trec de 40 ani si inca mai presteaza binisor.
Sincer nu recomand nici a investi foarte multi bani intro sursa anaOLOGica doar de amoru' artei deoarece digitalu' din ziua de azi ofera cu mult mai mult decat acum sa zicem doar 20 ani....
Prefer un computer cu o placa de sunet PRO (fie si entry level) decat un CD player scumpicel.Ca si aspect energetic un simplu cd e mai economic dar ca si versatilitate sau scalabilitate un pc e cea mai buna varianta.
Atat vinylul cat si banda magnetica isi vor gasi relativ repede somul de veci atunci cand acea mana de oameni care fumeaza aceiasi pipa vor cadea de comun acord ca muzica sa fie vanduta exclusiv on-line si doar in sistem cloud (unde poti implementa tot ce tine de DRM doar de un anume player-device-hardware).
Deocamdata s-a reincalzit o veche cioarba, i s-a mai presarat niscai prafuri magice (ceva e-uri) astfel incat sa se mai speculeze putin din ceea cea mai ramas din o mare si veche felie de piata.
Oricum aceasta incercare (disperata zic eu) de-a mai reincalzi aceasta ciorba mai prinde doar la generatia 40+
Oricum trecerea de la moghil la sunetul oferit de niscai lazi cu difuzoare trebuie considerat un mare pas inainte, chiar daca acest pas este facut si doar din motive de snobism (adica bre, iti place ce sculi cu usebe mi-am luat ?)
Acum cu scuzele de riguare privind exprimarea ajung sa ma multumesc ca mai vad si acest pas (desi mic ce-i drept) inainte facut de cei care raman putin impresionati fie si de niste trancote care azi-maine trec de 40 ani si inca mai presteaza binisor.
Sincer nu recomand nici a investi foarte multi bani intro sursa anaOLOGica doar de amoru' artei deoarece digitalu' din ziua de azi ofera cu mult mai mult decat acum sa zicem doar 20 ani....
Prefer un computer cu o placa de sunet PRO (fie si entry level) decat un CD player scumpicel.Ca si aspect energetic un simplu cd e mai economic dar ca si versatilitate sau scalabilitate un pc e cea mai buna varianta.
Atat vinylul cat si banda magnetica isi vor gasi relativ repede somul de veci atunci cand acea mana de oameni care fumeaza aceiasi pipa vor cadea de comun acord ca muzica sa fie vanduta exclusiv on-line si doar in sistem cloud (unde poti implementa tot ce tine de DRM doar de un anume player-device-hardware).
Deocamdata s-a reincalzit o veche cioarba, i s-a mai presarat niscai prafuri magice (ceva e-uri) astfel incat sa se mai speculeze putin din ceea cea mai ramas din o mare si veche felie de piata.
Oricum aceasta incercare (disperata zic eu) de-a mai reincalzi aceasta ciorba mai prinde doar la generatia 40+
- johndoe21ro
- Posts: 777
- Joined: 27 Jun 2015, 23:36
- Location: Craiova
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Eu cred ca te inseli! Revirimentul vinilului este foarte puternic in afara si cred ca incepe sa dea timid din coada chiar si pe piata noastra obscura! Vorbim aici de audiofili, evident! Este in continuare cea mai buna solutie de a avea un timbru cat mai natural, mai bogat la bani mai putini! La capitolul asta, domeniul digital cred ca sufera mai mult si costurile 'de reparatie' sunt mai maricele...
P.S. Este, de fapt, vorba de un reviriment al analogicului pe orice plan, inclusiv fotografic. Eu trag cu placere si pe film chiar daca treaba cu 'zemurile', cu developatul, cu scanatul/tiparitul e foarte complexa in tarisoara noastra mica! In afara insa... e revolutie!
P.S. Este, de fapt, vorba de un reviriment al analogicului pe orice plan, inclusiv fotografic. Eu trag cu placere si pe film chiar daca treaba cu 'zemurile', cu developatul, cu scanatul/tiparitul e foarte complexa in tarisoara noastra mica! In afara insa... e revolutie!
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid
- dj_italo2001
- Posts: 146
- Joined: 29 Aug 2009, 21:07
- Location: Sibiu
- Contact:
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Si atunci la ce mai foloseste toata tehnologia 24\192 sau 32\384 daca reducem totul la cei 40-60db ai unui mediu analogic ?
Sunt intrutotul de acord cu acele albume trase si masterizate doar in analog si salvate pe vinyl sau banda, dar ma cam indoiesc ca artistii nou lansati mai fac acest fel de masterizare....
Sunt intrutotul de acord cu acele albume trase si masterizate doar in analog si salvate pe vinyl sau banda, dar ma cam indoiesc ca artistii nou lansati mai fac acest fel de masterizare....
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
ei vezi, la afirmatia asta ai dat-o de gard! Glumesc metaforic! Am fost si eu ca tine o data, de aceea imi permit sa spun.dj_italo2001 wrote:Si atunci la ce mai foloseste toata tehnologia 24\192 sau 32\384 daca reducem totul la cei 40-60db ai unui mediu analogic ?
Toata aceasta tehnologie este o poveste pentru creduli, dar mai ales pentru cei care nu aud cu urechile, pentru oameni extrem de ....logici! (de obicei inginerii cad in plasa asta)
Omul citeste despre tehnologia superioara si nu pune la indoiala! Dar omul care nu inghite pe nemestecate povestea, pune la indoiala orice pana nu aude cu propriile urechi. Pentru asta trebuie sa aiba si pe ce auzi! Asta e partea delicata. Costa!
Toata aceasta poveste cu "hirezul" este o poveste deoarece nu fisierul in sine conteaza (ca-i "hairez") ci sculele pe care-l redai, pentru ca intr-un final tot analogic ascultam. Un lantz de scule care sa poata reda minunatia digitala costa de behai si e foarte complicat de alcatuit. Daca discutam de calitati superioare audio, e o treaba de studio profesional unde poate sti deja, aparatura (aia adevarata, nu behringer pentru lautari din Ferentari) COSTA! De la soft (care costa defapt cel mai mult) pana la hardware.
Placile profesionale sunt minunate.... daca ai si softul ala din varful dealului! Softul e totul, in rest hardware fabrica chinezii pe preturi modice. Dar softul COSTA, uiti de cat costa placa profesionala, e mizilic. Si mai trebuie sa sti si ce sa faci cu softul, si altele. Trebuie sa sti multe si nu-s facute pentru delectarea la domiciliu, sunt facute pentru a produce bani.
E la mare moda acum sa se discute despre DAC-uri pe forumurile astea de amatori audio. Majoritarul crede ca daca si-a tras DAC si are fisiere "hairez" cu rata cat mai ridicata, gata, o sa-l striveasca decibelii!
In realitate problema calitatii sunetului nu e un subiect pentru imensa majoritate. Nu pot sa speculez procente dar ma tem nici unul din o suta de oameni nu se preocupa de calitatea sunetului redat de aparate si difuzoare. Adica la majoritar i se brehane.
Alt aspect, din placile de vinil nu ai automat calitate! Nu tot ce se invarte se aude bine. Am intalnit des cazuri de audifili de frunte la care se aude cdplayerul mai bine ca pickupul, mai ales daca au cdplayere bune. Poti intrece pickupul (in calitatea audio) chiar si cu fisiere dintr-un laptop daca iti cumperi table ca cele enumerate (infierate ) de mine mai sus. E complicat dar si simplu de scos sunet bun dintr-o sursa pe vinil. Oricum, cei care nu stiu cu ce se mananca, nu vor invata citind pe forumuri, fiecare trebuie sa puna osul la treaba si sa se zbata.
Fenomenul revirimentului discului de vinil e datorat altor cauze, mai putin calitatea audio. Asta e un pretext. Multi o iau de buna, ca asa "se spune", ca asa au citit! Omul e maimuta, imita, stim. Dar motivul nu e in sine calitatea audio. Nici vorba, la peste 90% li se flutura de calitate, se multumesc si cu smartul chitzcaind. Mult prea putini, un procent nesemnificativ au scule audio pe care sa poti aprecia cu adevarat superioritatea vinilului. Restul merg ca asa e moda, "trendul". Oricum, e mult mai cool sa pui o placa decat sa pui un fisier din PC. Orice prost are PC, si ultimul bosiman are un PC amarat care canta mp3 la un click de maus. Insa nu oricine are un pickup, daca arata si bine ca design, cad gagicile (sau musafirii) pe spate. Iar tinerii in general au spirit de rebeliune. Daca in jur toata lumea e cu "aifonul" in urechi, esti mai cool daca asculti placi! Plus ca ai ce sa pipai dupa ce ai dat banul. Daca cumperi fisiere ce sa pipai?! Propria putzulica?!
Iar producatorii de muzica (industrie de miliarde de dolari!) si-au dat seama ce mana cereasca este aceasta moda! Pai sa vinzi 20 minute de muzica la pret de pret si sa mai fie si perisabila dar si greu de piratizat?!.... bine ca abia acum le-a venit mintea la cap dupa ce in anii 80 si mai ales 90 se intreceau toti sa distruga vinilul!
Culmea ca si fenomenul magnetofonului cunoaste reviriment! Asta e mai degraba din cauza care ne place unora, calitatea audio. Aici e pe bune, asta-i motivul. Caci in comparatie, digitalul e net superior din punct de vedere costuri, economic. Si usor de utilizat, orice maimuta poate butona sa traga digital fisiere, dar nu oricine stie sa intretina si sa puna la punct un magnetofon profesional care trebuie calibrat, curatat, bibilit si cunoscut bine sa sti cat semnal pompezi in banda, valoarea "pomparii" fiind critica pentru calitatea maxima a sunetului (stiind ca saturarea benzii e un fenomen unic in audio, minunat si inimitabil daca sti sa te folosesti de el).
Fenomenul piratizarii e chiar necesar ca sa mearga piata bine, o stie toata lumea, nimeni nu cumpara ceea ce nu cunoaste. Dar exista o proportie, peste o anumita limita pirateria omoara piata. Prin fisiere digitale pirateria se afla in Paradis! Acum poti fura biblioteca din Alexandria pe in stick in cateva minute! Visul de aur al omenirii, sa capeti pe nimic! Nu au stiut idiotii ce-i astepta cand au pus toporul pe placile de vinil! Acum iata, fenomenul incepe sa urce si parerea mea, e bine pentru toata lumea. Trebuie sa manance toti. Cu fisierele mor toti de foame!
Cat priveste calitatea audio, e o chestiune delicata. Forumuri ca astea sunt menite sa o discute, dar nu e pentru oricine. De aceea se ajunge rapid in "ba pe-a ma-tii!" in cadrul discutiilor contradictorii. Subiectul e profund subiectiv, ce este calitate pentru cineva, poate fi gunoi pentru altul. Urechea se educa, e un adevar. Conteaza si gusturile muzicale. Conteaza cu ce ai comparat, ce ai avut ocazia sa auzi, ce scule audio ai, conteaza multe, iar aici pe net toata lumea pare egala. De aceea intr-o zi stavridul iese castigator in cursa cu balena.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
- dj_italo2001
- Posts: 146
- Joined: 29 Aug 2009, 21:07
- Location: Sibiu
- Contact:
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Formatul hi-rez si tot hardware-ul aferent lui zic ca e un pas inainte din alt punct de vedere:
In anii 70 cand banda magnetica si analogicul ca format facea legea oferea ce se putea mai bine pentru acele timpuri dar, limitat ca perioada de stocare in timp.Post procesig-ul ca sa-l numim asa era limitat si nu facea minuni dar exista.Sa ne imaginam in zilele noastre ca ai la dispozitie un studio cu un mixel cu sa zicem 96 canale cu intrare analogica (mic si line) pe care tragi de pe 96 surse in format hirez. FARA nici o corectie nicimacar de ordin analog (nimic altceva infar' de corectie de volum) si materialul rezultat il stochezi intr-un format losless pe suport solid (ssd, hdd, centru de date cloud etc).Eu consider ca avand aceast "format master" de aici poti sa pleci in ce directie vrei, bagi de pe 4 adat-uri cu 24 canale in alt mixer analog si scoti cum vrei sau procesezi digital pe calc acet material cum iti doresti.
De pe un format analog care a trecut deja prin tot acest proces deja nu prea mai ai ce scoate, raul a fost deja facut.
Sa nu uitam ca se proceseaza la greu direct din faza de inregistrare, direct de pe mixer se aplica jde functii de corectie in acele DSP-uri integrate pe fiecare linie pe in care introduci semnal analog preluat de la fiecare intrument.
Parerea mea ca formatele hi-rez nu sunt folosite nici la sfert din potentialul lor.
Eu sunt curios care artist va oferi un material neprocesat asa brut cum este el inainte de procesare soft, doar tras din mixer analog si bagat printr-un ADAT pe un mediu de stocare digitala.Bineinteles nu 96 de canale dar pe 8 canale ar cam fi suficient pentru acasa
Din punctul meu de vedere evolutia digitalului este de-a dreptul fantastica in raport cu perioada de timp, analogul nu face altceva in ziua de azi decat sa mai zgandare putin elementul "consumist" daca pot sa zic asa.
Si cu cat mai exclusivist cu atat mai "trendy"
Zic toate acestea si din punctul de vedere al aceluia care a crescut si inceput cu banda magnetica si discul de vinyl care a trecut si prin mirajul empetrei-ului care foloseste azi doar losless ca formate dijitale, care nu a renuntat la vechile casete si benzi magnetice, discuri dar care e constient ca totusi dijitalul ofera stocare decenta la un pret modic al terabyt-ului in ziua de azi.
In anii 70 cand banda magnetica si analogicul ca format facea legea oferea ce se putea mai bine pentru acele timpuri dar, limitat ca perioada de stocare in timp.Post procesig-ul ca sa-l numim asa era limitat si nu facea minuni dar exista.Sa ne imaginam in zilele noastre ca ai la dispozitie un studio cu un mixel cu sa zicem 96 canale cu intrare analogica (mic si line) pe care tragi de pe 96 surse in format hirez. FARA nici o corectie nicimacar de ordin analog (nimic altceva infar' de corectie de volum) si materialul rezultat il stochezi intr-un format losless pe suport solid (ssd, hdd, centru de date cloud etc).Eu consider ca avand aceast "format master" de aici poti sa pleci in ce directie vrei, bagi de pe 4 adat-uri cu 24 canale in alt mixer analog si scoti cum vrei sau procesezi digital pe calc acet material cum iti doresti.
De pe un format analog care a trecut deja prin tot acest proces deja nu prea mai ai ce scoate, raul a fost deja facut.
Sa nu uitam ca se proceseaza la greu direct din faza de inregistrare, direct de pe mixer se aplica jde functii de corectie in acele DSP-uri integrate pe fiecare linie pe in care introduci semnal analog preluat de la fiecare intrument.
Parerea mea ca formatele hi-rez nu sunt folosite nici la sfert din potentialul lor.
Eu sunt curios care artist va oferi un material neprocesat asa brut cum este el inainte de procesare soft, doar tras din mixer analog si bagat printr-un ADAT pe un mediu de stocare digitala.Bineinteles nu 96 de canale dar pe 8 canale ar cam fi suficient pentru acasa
Din punctul meu de vedere evolutia digitalului este de-a dreptul fantastica in raport cu perioada de timp, analogul nu face altceva in ziua de azi decat sa mai zgandare putin elementul "consumist" daca pot sa zic asa.
Si cu cat mai exclusivist cu atat mai "trendy"
Zic toate acestea si din punctul de vedere al aceluia care a crescut si inceput cu banda magnetica si discul de vinyl care a trecut si prin mirajul empetrei-ului care foloseste azi doar losless ca formate dijitale, care nu a renuntat la vechile casete si benzi magnetice, discuri dar care e constient ca totusi dijitalul ofera stocare decenta la un pret modic al terabyt-ului in ziua de azi.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Aici sunt mai mult aspecte care ar conduce la discutii interminabile, subiectul e vast si complicat. Dar sa-ti spun ce stiu/cred eu:
- e o mare diferenta intre utilizarea analogului "de casa" si de studio (adevarat, nu manelar. Din pacate Romania in domeniul asta e cam 99% manelara. Folosesc termenul metaforic, il aplic si la alte genuri muzicale). Una e sa judeci analogul avand niste benzi mancate de molii si un AKAI, alta e sa judeci analogul cand iei contact cu lumea profy.
- cele mai bune inregistrari audio din toate timpurile sunt analogice. Majoritatea au fost facute in anii 1950...1960...1970. In ziua de azi inca se mai minuneaza lumea (in domeniu) cum au putut face asemenea inregistrari cu mijloacele "primitive" ale anilor 1950-60 ?!
- calitatea audio e deasupra zgomotului de fond. Exista inregistrari superbe, vii, asculti si parca esti acolo dar care au zgomot de fond, fashait, chiar brum. In contrapartida, exista inregistrari impecabile din punct de vedere al zgomotului de fond, adica acesta nu exista, totusi sunetul e mort, robotic si nu produce emotie ascultatorului, nu te simti ca acolo, suna ca mortul bine fardat spre groapa.
- toate inregistrarile analogice au zgomot de fond. Nu exista fara. Nu exista inregistrari finale de studio (nici analogice si nici digitale) fara prelucrari de compresie, expandare, EQ, filtre diverse, etc, etc. Totul este puternic prelucrat, altfel nu suna deloc. Daca pui pe disc (de orice fel) ce ai tras direct din microfon, suna (la om acasa) ca o basina adormita. Totul trebuie prelucrat si din pacate totul trece printr-un mixer (analogic sau digital). Asta e cel mai mare "macelar" al sunetului, mixerul maria asa! Asta e si secretul calitatii sau non-calitatii. Iar calitatea COSTA. Insa niciodata un mixer digital nu va depasi un mixer analogic (daca judecam strict dupa calitatea sunetului). Unii spun (pentru consolare), "E alta lume!" Si poate ca este! Omul se obisnuieste cu orice.
- in anii 1990 s-au raspandit brutal si peste noapte mixerele digitale. Lumea a sarit in sus de bucurie! S-a dus vremea zgomotului de fond, brumului, diverselor artificii sa ti cat mai jos pragul de zgomot (si sa nu pierzi mult din dinamica) prin jdemii de filtre si prelucrari. Toata gramada de aparatura analogica prin care se limba sunetul adauga zgomot si distorsiuni si este instabila, depinde de alimentare, cablaraie, mase, vreme, etc. Digitalul a shuntat problema, poti plimba bitzii cat vrei ca inafara de jitter, alta problema nu ai, iar zgomot de fond, deloc. Dar dupa o vreme lumea (in domeniu) a observat ca sunetul trecut prin noile mixere digitale este de rahat, e nascut mort. Nu are zgomot de fond, dar suna de rahat. Culmea este ca teoretic digitalul are o dinamica mult mai mare decat analogul insa la ureche toata lumea apreciaza fix pe dos, analogul se percepe mai dinamic decat digitalul.
- dar nimeni nu mai putea da inapoi. Era o chestiune de bani. In analog (banda mag, mixere analogice) totul costa mult mai mult (si necesita personal calificat de intretinere). Pentru ora de studio clasic analog se percepeau tarife exorbitante. Insa in digital s-a ajuns urgent la productia "de laptop" care nu costa mai nimic. Nu exista mecanisme in miscare, nu exista suport perisabil si dificil cum este banda magnetica, nu exista acea instabilitate electromagnetica a sistemelor analogice, nu exista uzura.
- astfel, in balanta a atarnat mai mult partea economica. Digitalul este MULT mai ieftin. Si mai practic. Analogul e un chin si costa enorm.
- dupa vreo 10...15 ani de bizoniada digitala unii de prin industria muzicala si-au dat seama ca in digital totul suna de rahat si nu obtin albumele pe care le aveau pe vremuri. Astfel unii au scurmat prin garaje si au reluat lantul analogic. Costa dar suna! "Moda" asta a inceput nu numai de la consumatori dar si de la producatori si in prezent se extinde deoarece comparatia e totul. Omul cand compara alege analogicul. Evident, daca nu compara si are capul plin de prejudecati si "logica inginereasca" ramane in ideile lui fixe (le cunosc, erau la moda in anii 1980, dar intre timp unii s-au trezit). Problema este sa ai unde compara. E greu! Rare situatiile care conteaza!
- culmea, in timp s-a constatat ca taman suporturile digitale, alea despre care se spunea in reclamele anilor 1980-1990 ca vor tine milioane de ani, au cedat inaintea suporturilor analogice! S-a constatat ca banda magnetica e mult mai rezistenta decat se credea iar suporturile digiltale sunt o mare problema deoarece nu cad gradual asa cum cade analogicul, ci se prapadesc brusc, intr-o clipa ai ramas fara nimic. Interesant este ca se petrec afectari ale datelor chiar si la mutarea de pe un suport pe altul unde teoretic ar trebui sa ramana tot bitzii aia dintr-o parte in alta. Astfel intra in functie sistemele de corectie care in majoritate merg pe principiul interpolarii logice, adica ne imaginam cum a fost bucatica de mozaic lipsa uitandu-ne la bucatelele de mozaic din jur, cele pe care le mai avem. Astfel inventam una noua, dar intrebarea este daca e identica cu cea originala care a disparut?! Nu este! Nu are cum sa fie! Ce s-a dus, s-a dus.
- si sunetul digital e defapt cu colaj de fashiutze pe care daca le ai din ce in ce mai subtiri si dese speri intr-o zi sa semene mai mult cu originalul analogic care e numai sinusoida, nu dinti de fierastrau. Dar in veci nu va fi identic. Si pe drum se petrec fenomene atat de ciudate incat dupa o vreme inginerii de sunet (buni) si-au dat seama ca digitalul este si mai al naibii (de dificil) decat era analogicul (de care se vaicareau ca le mananca ficatii la vremea respectiva!).
- de exemplu, daca pui acelasi microfon si acelasi preamplificator si il bagi intr-un recorder analogic si apoi intr-unul digital, ceea ce iese este complet, complet diferit. De exemplu, in cazul inregistrarii unui pianist folosind recorder digital, ala parca isi scoate in evidenta fix ce nu vrei, auzi pedalierul cand nu prea ar trebui sa auzi, auzi diverse frecvente puse in evidenta si nu sunt tocmai din cele mai frumoase, etc. Cert este ca intre inginerii de sunet unii s-au specializat pe digital care e complet alta lume decat analogicul. Se pot obtine inregistrari bune in ambele variante dar daca comparam la varful varfului, tot analogicul castiga (la calitate audio). Si dupa peste un deceniu de folosinta multi si-au dat seama ca digitalul e mai dificil decat analogicul, in ciuda mega avantajelor economice si ergonomice (asta pentru cine vrea calitate. In rest, orice tampit poate butona in digital, PC-ul gandeste in locul lui).
- problema de baza la toata discutia noastra este calitatea audio. Aceasta e profund relativa, una este pentru un DJ semi-surd caruia nu-i mai reactioneaza ORL-ul decat la basul seismic si care asculta muzica pop-disco de bum-bum-tzi-tzi, si alta este pentru un consumator de clasica care are scule audio bune si ani de zile in spate in care a ascultat numai sistem audio de calitate. De multe ori este ca si cand ai incerca o mediere de gusturi intre camionagii si biciclisti.
- exista "bizoni" (chiar multi) si in lumea profy. Defapt delimitarea zonei profy nu este stricta, e variabila. Dar in orice lume exista varfuri si trepte. Cand te afli pe o treapta inferioara greu poti intelege ce se petrece mai sus. Cand esti sus, nu pricepi ce se petrece jos, sau ce au aia cu tine de s-au turbat.
- calitatea audio pe langa faptul ca este extrem de subiectiva si relativa, nu este nici o prioritate. Altele sunt prioritatile, in primul sunt cele de natura economica. Astfel, producatorii vor cauta sa foloseasca sistemul cel mai eficient economic. Din punctul asta de vedere digitalul este mult deasupra analogului. Comerciantii vor cauta sa vanda dupa trendul pietei, ei vad ce marfuri pot tranzactiona cu posibilitate de castig mai bun. Daca trendul este digital, comerciantii iti vor spune ca digitalul e alfa si omega. Daca trendul coteste spre analog, aceeasi comercianti vor fi loviti brusc de "pasiunea" analogicului (daca acesta le permite castig banesc mai mare). Iar consumatorul este la baza lantului trofic, din el se hranesc toti. Si va fi directionat "sa pasca" acolo unde aduce mai mult beneficiu pradatorilor. Iar aici ajung la termenul de "bizon". Este foarte potrivit. Bizonu desi e mai puternic decat lupul, leul, tigrul, totusi ajunge in farfuria acestora pentru ca nu are creierul la fel de dezvoltat ca al pradatorului. Si pentru ca e..... bizon, si se ia dupa turma!
- e o mare diferenta intre utilizarea analogului "de casa" si de studio (adevarat, nu manelar. Din pacate Romania in domeniul asta e cam 99% manelara. Folosesc termenul metaforic, il aplic si la alte genuri muzicale). Una e sa judeci analogul avand niste benzi mancate de molii si un AKAI, alta e sa judeci analogul cand iei contact cu lumea profy.
- cele mai bune inregistrari audio din toate timpurile sunt analogice. Majoritatea au fost facute in anii 1950...1960...1970. In ziua de azi inca se mai minuneaza lumea (in domeniu) cum au putut face asemenea inregistrari cu mijloacele "primitive" ale anilor 1950-60 ?!
- calitatea audio e deasupra zgomotului de fond. Exista inregistrari superbe, vii, asculti si parca esti acolo dar care au zgomot de fond, fashait, chiar brum. In contrapartida, exista inregistrari impecabile din punct de vedere al zgomotului de fond, adica acesta nu exista, totusi sunetul e mort, robotic si nu produce emotie ascultatorului, nu te simti ca acolo, suna ca mortul bine fardat spre groapa.
- toate inregistrarile analogice au zgomot de fond. Nu exista fara. Nu exista inregistrari finale de studio (nici analogice si nici digitale) fara prelucrari de compresie, expandare, EQ, filtre diverse, etc, etc. Totul este puternic prelucrat, altfel nu suna deloc. Daca pui pe disc (de orice fel) ce ai tras direct din microfon, suna (la om acasa) ca o basina adormita. Totul trebuie prelucrat si din pacate totul trece printr-un mixer (analogic sau digital). Asta e cel mai mare "macelar" al sunetului, mixerul maria asa! Asta e si secretul calitatii sau non-calitatii. Iar calitatea COSTA. Insa niciodata un mixer digital nu va depasi un mixer analogic (daca judecam strict dupa calitatea sunetului). Unii spun (pentru consolare), "E alta lume!" Si poate ca este! Omul se obisnuieste cu orice.
- in anii 1990 s-au raspandit brutal si peste noapte mixerele digitale. Lumea a sarit in sus de bucurie! S-a dus vremea zgomotului de fond, brumului, diverselor artificii sa ti cat mai jos pragul de zgomot (si sa nu pierzi mult din dinamica) prin jdemii de filtre si prelucrari. Toata gramada de aparatura analogica prin care se limba sunetul adauga zgomot si distorsiuni si este instabila, depinde de alimentare, cablaraie, mase, vreme, etc. Digitalul a shuntat problema, poti plimba bitzii cat vrei ca inafara de jitter, alta problema nu ai, iar zgomot de fond, deloc. Dar dupa o vreme lumea (in domeniu) a observat ca sunetul trecut prin noile mixere digitale este de rahat, e nascut mort. Nu are zgomot de fond, dar suna de rahat. Culmea este ca teoretic digitalul are o dinamica mult mai mare decat analogul insa la ureche toata lumea apreciaza fix pe dos, analogul se percepe mai dinamic decat digitalul.
- dar nimeni nu mai putea da inapoi. Era o chestiune de bani. In analog (banda mag, mixere analogice) totul costa mult mai mult (si necesita personal calificat de intretinere). Pentru ora de studio clasic analog se percepeau tarife exorbitante. Insa in digital s-a ajuns urgent la productia "de laptop" care nu costa mai nimic. Nu exista mecanisme in miscare, nu exista suport perisabil si dificil cum este banda magnetica, nu exista acea instabilitate electromagnetica a sistemelor analogice, nu exista uzura.
- astfel, in balanta a atarnat mai mult partea economica. Digitalul este MULT mai ieftin. Si mai practic. Analogul e un chin si costa enorm.
- dupa vreo 10...15 ani de bizoniada digitala unii de prin industria muzicala si-au dat seama ca in digital totul suna de rahat si nu obtin albumele pe care le aveau pe vremuri. Astfel unii au scurmat prin garaje si au reluat lantul analogic. Costa dar suna! "Moda" asta a inceput nu numai de la consumatori dar si de la producatori si in prezent se extinde deoarece comparatia e totul. Omul cand compara alege analogicul. Evident, daca nu compara si are capul plin de prejudecati si "logica inginereasca" ramane in ideile lui fixe (le cunosc, erau la moda in anii 1980, dar intre timp unii s-au trezit). Problema este sa ai unde compara. E greu! Rare situatiile care conteaza!
- culmea, in timp s-a constatat ca taman suporturile digitale, alea despre care se spunea in reclamele anilor 1980-1990 ca vor tine milioane de ani, au cedat inaintea suporturilor analogice! S-a constatat ca banda magnetica e mult mai rezistenta decat se credea iar suporturile digiltale sunt o mare problema deoarece nu cad gradual asa cum cade analogicul, ci se prapadesc brusc, intr-o clipa ai ramas fara nimic. Interesant este ca se petrec afectari ale datelor chiar si la mutarea de pe un suport pe altul unde teoretic ar trebui sa ramana tot bitzii aia dintr-o parte in alta. Astfel intra in functie sistemele de corectie care in majoritate merg pe principiul interpolarii logice, adica ne imaginam cum a fost bucatica de mozaic lipsa uitandu-ne la bucatelele de mozaic din jur, cele pe care le mai avem. Astfel inventam una noua, dar intrebarea este daca e identica cu cea originala care a disparut?! Nu este! Nu are cum sa fie! Ce s-a dus, s-a dus.
- si sunetul digital e defapt cu colaj de fashiutze pe care daca le ai din ce in ce mai subtiri si dese speri intr-o zi sa semene mai mult cu originalul analogic care e numai sinusoida, nu dinti de fierastrau. Dar in veci nu va fi identic. Si pe drum se petrec fenomene atat de ciudate incat dupa o vreme inginerii de sunet (buni) si-au dat seama ca digitalul este si mai al naibii (de dificil) decat era analogicul (de care se vaicareau ca le mananca ficatii la vremea respectiva!).
- de exemplu, daca pui acelasi microfon si acelasi preamplificator si il bagi intr-un recorder analogic si apoi intr-unul digital, ceea ce iese este complet, complet diferit. De exemplu, in cazul inregistrarii unui pianist folosind recorder digital, ala parca isi scoate in evidenta fix ce nu vrei, auzi pedalierul cand nu prea ar trebui sa auzi, auzi diverse frecvente puse in evidenta si nu sunt tocmai din cele mai frumoase, etc. Cert este ca intre inginerii de sunet unii s-au specializat pe digital care e complet alta lume decat analogicul. Se pot obtine inregistrari bune in ambele variante dar daca comparam la varful varfului, tot analogicul castiga (la calitate audio). Si dupa peste un deceniu de folosinta multi si-au dat seama ca digitalul e mai dificil decat analogicul, in ciuda mega avantajelor economice si ergonomice (asta pentru cine vrea calitate. In rest, orice tampit poate butona in digital, PC-ul gandeste in locul lui).
- problema de baza la toata discutia noastra este calitatea audio. Aceasta e profund relativa, una este pentru un DJ semi-surd caruia nu-i mai reactioneaza ORL-ul decat la basul seismic si care asculta muzica pop-disco de bum-bum-tzi-tzi, si alta este pentru un consumator de clasica care are scule audio bune si ani de zile in spate in care a ascultat numai sistem audio de calitate. De multe ori este ca si cand ai incerca o mediere de gusturi intre camionagii si biciclisti.
- exista "bizoni" (chiar multi) si in lumea profy. Defapt delimitarea zonei profy nu este stricta, e variabila. Dar in orice lume exista varfuri si trepte. Cand te afli pe o treapta inferioara greu poti intelege ce se petrece mai sus. Cand esti sus, nu pricepi ce se petrece jos, sau ce au aia cu tine de s-au turbat.
- calitatea audio pe langa faptul ca este extrem de subiectiva si relativa, nu este nici o prioritate. Altele sunt prioritatile, in primul sunt cele de natura economica. Astfel, producatorii vor cauta sa foloseasca sistemul cel mai eficient economic. Din punctul asta de vedere digitalul este mult deasupra analogului. Comerciantii vor cauta sa vanda dupa trendul pietei, ei vad ce marfuri pot tranzactiona cu posibilitate de castig mai bun. Daca trendul este digital, comerciantii iti vor spune ca digitalul e alfa si omega. Daca trendul coteste spre analog, aceeasi comercianti vor fi loviti brusc de "pasiunea" analogicului (daca acesta le permite castig banesc mai mare). Iar consumatorul este la baza lantului trofic, din el se hranesc toti. Si va fi directionat "sa pasca" acolo unde aduce mai mult beneficiu pradatorilor. Iar aici ajung la termenul de "bizon". Este foarte potrivit. Bizonu desi e mai puternic decat lupul, leul, tigrul, totusi ajunge in farfuria acestora pentru ca nu are creierul la fel de dezvoltat ca al pradatorului. Si pentru ca e..... bizon, si se ia dupa turma!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
https://www.youtube.com/watch?v=eKcV430APoo" onclick="window.open(this.href);return false;
...o prelegere foarte interesanta pentru cei care vor sa stie mult mai multe despre ce reprezinta numerele si literele din "deadwax"-ul unui vinyl , si in acest fel sa poata gasi originalele , pe cat de putiintza...
...o prelegere foarte interesanta pentru cei care vor sa stie mult mai multe despre ce reprezinta numerele si literele din "deadwax"-ul unui vinyl , si in acest fel sa poata gasi originalele , pe cat de putiintza...
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Un nou mod de imprimare a vinylului .....
https://blog.discogs.com/en/injection-m ... he-future/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://blog.discogs.com/en/injection-m ... he-future/" onclick="window.open(this.href);return false;
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Interesant...Eu lucrez intr-un domeniu cumva conex cu injectia de plastic, inclusiv la noi in tara existand firme maricele ce se ocupa cu aceasta activitate. Masinile se cumpara din tarile "civilizate", matritele se pot realiza in China, tehnologia este cunoscuta si folosita la scara mare...Problema ar fi, dupa parerea mea, gasirea unui material corespunzator, aici ma refer granulele de plastic ce se topesc si se injecteaza in matrita. Aceste granule sunt comercializate de cateva (o manutza) mega-concerne internationale, ma indoiesc ca industria audio actuala ar putea finanta dezvoltarea unui material "audiofil" de injectie pt discurile de vinil. In acest caz, ar trebuie folosit un material deja disponibil pe piata, insa ma indoiesc ca granula ce ajunge in usa de plastic a unui frigider ar fi ok si pentru un disc audio de calitate. Pana la urma, nu se stie niciodata de unde sare iepurele, totul depinzand pana la urma de munca si pasiunea oamenilor.
La chestii negative as putea mentiona durabilitatea ce scade proportional cu cadenta de fabricatie. Cu cat injectezi mai repede plasticul topit, moleculele se "streseaza" si se aranjeaza intr-un anumit fel in interiorul matritei, inducand o anumita fragilitate in timp si degradare(exista oameni experimentati in acest domeniu ce ar putea explica mai bine probabil aceste fenomene). Cu cat vrei sa faci injectezi multe viniluri pe minut, cu atat vor dura mai putin, ma indoiesc ca vor mai putea fi ascultate dupa cateva decenii. Racirea discurilor ar mai fi o problema, materialele injectate se contracta, acest proces trebuie sa fie supravegheat cu atentie pentru a evita discurile deformate(in momentul in care se ajunge la productia industriala). Una este sa injectezi un vinil cu toti tehnicienii de fata, si una este sa-l lasi pe Dorel sa umble la masina in schimbul de noapte. La aspecte pozitive, as putea mentiona reducerea preturilor discurilor de vinil spre nivelul cd-urilor(odata cu demararea productiei in masa), posibilitatea de a injecta discuri oriunde in lume atat timp cat exista sacul de granule potrivite si matrita discului.
La chestii negative as putea mentiona durabilitatea ce scade proportional cu cadenta de fabricatie. Cu cat injectezi mai repede plasticul topit, moleculele se "streseaza" si se aranjeaza intr-un anumit fel in interiorul matritei, inducand o anumita fragilitate in timp si degradare(exista oameni experimentati in acest domeniu ce ar putea explica mai bine probabil aceste fenomene). Cu cat vrei sa faci injectezi multe viniluri pe minut, cu atat vor dura mai putin, ma indoiesc ca vor mai putea fi ascultate dupa cateva decenii. Racirea discurilor ar mai fi o problema, materialele injectate se contracta, acest proces trebuie sa fie supravegheat cu atentie pentru a evita discurile deformate(in momentul in care se ajunge la productia industriala). Una este sa injectezi un vinil cu toti tehnicienii de fata, si una este sa-l lasi pe Dorel sa umble la masina in schimbul de noapte. La aspecte pozitive, as putea mentiona reducerea preturilor discurilor de vinil spre nivelul cd-urilor(odata cu demararea productiei in masa), posibilitatea de a injecta discuri oriunde in lume atat timp cat exista sacul de granule potrivite si matrita discului.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
- johndoe21ro
- Posts: 777
- Joined: 27 Jun 2015, 23:36
- Location: Craiova
MAG-LEV Audio - World's first levitating turntable
MAG-LEV Audio - World's first levitating turntable
https://youtu.be/se0XO3780Pg" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/se0XO3780Pg" onclick="window.open(this.href);return false;
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Mi-am luat in sfarsit primele discuri de 78 ...dar pur si simplu nu am putut sa rezist...ceeea ce este pe discuri este prea interesant ca sa le scap...o inregistrare din 1946 cu violonista care imi place mie cel mai mult.
Cum este sunetul ?...cald , foarte cald si din cauza ca nu am ac adecvat ptr discuri de aceasta turatie pe fond se aude o pacaneala continua dar care nu rapeste deloc farmecul viorii Ginette-i Neveu.
Saraca a murit foarte tanara ...pacat ..mare pacat !
Astea sunt discurile ( sunt cinci deoarece sunt inregistrate numai pe o parte )...viteza cu care se invart e ametitoare si se termina f repede un disc.
http://www.popsike.com/Brahms-Violin-Co ... 75911.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Am avut noroc ca am si pentru turatia de 78 sablon de reglat viteza de la cei de la KAB.
https://www.kabusa.com/strobe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Acest disc de reglaj este destul de precis dar nu mai precis decat daca utilizam un disc test care are inregistrata frecventa de 3150 hz care este folosita de softul de la Platter Speed
https://itunes.apple.com/ch/app/platter ... d415629169" onclick="window.open(this.href);return false;
Oricum... e de munca sa asculti discuri de 78 ....ha ha ha !!!
Cum este sunetul ?...cald , foarte cald si din cauza ca nu am ac adecvat ptr discuri de aceasta turatie pe fond se aude o pacaneala continua dar care nu rapeste deloc farmecul viorii Ginette-i Neveu.
Saraca a murit foarte tanara ...pacat ..mare pacat !
Astea sunt discurile ( sunt cinci deoarece sunt inregistrate numai pe o parte )...viteza cu care se invart e ametitoare si se termina f repede un disc.
http://www.popsike.com/Brahms-Violin-Co ... 75911.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Am avut noroc ca am si pentru turatia de 78 sablon de reglat viteza de la cei de la KAB.
https://www.kabusa.com/strobe.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Acest disc de reglaj este destul de precis dar nu mai precis decat daca utilizam un disc test care are inregistrata frecventa de 3150 hz care este folosita de softul de la Platter Speed
https://itunes.apple.com/ch/app/platter ... d415629169" onclick="window.open(this.href);return false;
Oricum... e de munca sa asculti discuri de 78 ....ha ha ha !!!
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Saptamana trecuta, pentru prima data, vanzarile de vinyl au depasit descarcarile digitale!
http://www.bbc.com/news/entertainment-a ... e=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bbc.com/news/entertainment-a ... e=facebook" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Adica trancotarii si haudiofilii au invins majoritatea calculatorista si smartfonista care ia muzica moka furaciune. Puterea financiara isi spune cuvantul Un trancotar de la baza piramidei este fortat datorita sculelor sa cumpere vinil SH prin talcioc iar haudiofilul cumpara direct online noi...In afara de bulgari nu stiu daca a mai piratat cineva vinil-uri...
◄◄ REW ► PLAY ▌▌PAUSE █▌STOP ►► FF
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau
Daca nu ajungi sa te pierzi in muzica atunci muzica se pierde in sistemul tau
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Aseara am descoperit , in opinia mea , cel mai bun disc lp de test si anume
https://www.discogs.com/Various-Ortofon ... se/2713538" onclick="window.open(this.href);return false;
si
http://www.ebay.co.uk/itm/ORTOFON-PICK- ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;
Este , de departe , prin muzica aleasa cel mai scurt drum spre reglarea unei table...incredibil cat de usor m-a dus in zona .
Si sa stiti ca am ceva discuri de test adica vreo 6 .
Daca cineva este interesat pot sa-i dau lista..ha ha ha !
Acest disc este un ..." musai " .
https://www.discogs.com/Various-Ortofon ... se/2713538" onclick="window.open(this.href);return false;
si
http://www.ebay.co.uk/itm/ORTOFON-PICK- ... 7675.l2557" onclick="window.open(this.href);return false;
Este , de departe , prin muzica aleasa cel mai scurt drum spre reglarea unei table...incredibil cat de usor m-a dus in zona .
Si sa stiti ca am ceva discuri de test adica vreo 6 .
Daca cineva este interesat pot sa-i dau lista..ha ha ha !
Acest disc este un ..." musai " .