Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Cum ai reglat azimutul? Sau cum reusesti, in general, sa reglezi azimutul?
Deocamdata ochiometric cel mai mult dar ma uit extrem de bine cu o lupa la diamant sa vad daca e perfect perpendicular pe corpul cartusului si dupa aia tot ochiometric fac paralelismul partii din fata a cartusului sub care se afla cantileverul cu diamantul cu suprafata discului. E cam empiric dar merge si tot odata este extrem de important sa il poti face corect si cel mai bun este sa il faci cu o scula care a aparut de curand

http://forum.audiogon.com/cgi-bin/fr.pl ... th-Adjustm" onclick="window.open(this.href);return false;

Scula e in jur de 300 $ si daca ai paraule e bine sa o ai .... dar cate nu e bine sa ai :shock:
In afara de azimut critic este si sa obtii un perfect paraleleism cu liniile protractorului si mai ales paralelismul cu liniile dinspre interiorul discului a lateralelor corpului cartusului ( dar exact aceiasi conditie trb indeplinita si anume cantileverul sa fie perfect drept si nu intr-o parte !)
O alta extrem dae mare importanta este viteza sa fie perfect 33 1/3 si cel mai usor daca nu aveti scula de masurat e sa numarati rotatiile timp de trei minute sa fie perfect 100 turatii si asta o puteti face cel mai lesne cu cronometrul de la ipod.
Aceste trei reglaje te ajuta enorm sa depasesti bariera intre a se auzi frumos si natural.

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

De vreo doua zile am tot schimbat la maturi la tabla si am ajuns la niste concluzii preliminare.
Pana acum de departe cel mai bun mat din cate am incercat mi se pare matul original de la Lenco L70. Dar de vreo doua zile tot testez un nou mat care mi se pare extrem de interesant si anume matul din piele de porc gros de 1 mm. Acest mat l-am asezat in diferite combinatii si am ajuns la concluzia ca cel mai natural suna asezat peste matul original da le Lenco.
Ce a reusit sa aduca acest mat :
- mai putine distorsiuni
- pasajele fara sunet sunt mult mai clare- fara zgomot
- soundstage-ul e un pic mai mic dar mult mai bine definit si poate un pic mai adanc
- se pot localiza instrumentele mult mai bine
- vocile mi se par cel mai mare castig
- sibilanta e mai mica
- dinamica mi se pare ca a pierdut putin teren
Am ascultat asta-seara un vinil magnific" Rigoletto " scos de Eterna in '73 si m-a impresionat inregistrarea dar mai ales felul in care au fost inregistrate vocile si cred ca si matul cu pricina a avut un rol.
Mi-am facut doua maturi de genul asta dintr-o geaca cumparata la second si asta cred ca e modul cel mai ieftin de a avea asa ceva.
Acest mat a fost scos prima data de Jean Hiraga care a fost multi ani "tatic" la revista La Revue du Son si mi-a atras atentia spre acest mat si firma Acoustic Solid

http://www.acoustic-solid.de/english/ht ... ables.html" onclick="window.open(this.href);return false;

care foloseste intens aceste maturi in combinatie cu ceva acrilic.
Am facut si eu experimentul cu ceva pe aproape adica am folosit in loc de acrilic un disc f vechi ( anii '40 ) de la RCA f gros ceva de genul 3 mm grosime peste care am asezat matul din piele de porc dar deocamdata nu am tras nici o concluzie ferma adica deocamdata mi-a placut mai mult tot combinatia mat Lenco cu mat subtire din piele de porc.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

MICRO SEIKI aveau in oferta lor mat din piele naturala (de porc din cate am retinut). Uite aici cat costa second hand in zilele noastre:
http://www.micro-seiki.nl/micro-market/ ... .php?id=39" onclick="window.open(this.href);return false;
porto wrote:Ce a reusit sa aduca acest mat :
- mai putine distorsiuni
- pasajele fara sunet sunt mult mai clare- fara zgomot
- soundstage-ul e un pic mai mic dar mult mai bine definit si poate un pic mai adanc
- se pot localiza instrumentele mult mai bine
- vocile mi se par cel mai mare castig
- sibilanta e mai mica
- dinamica mi se pare ca a pierdut putin teren
- te intreb de curiozitate, ce sunet de referinta ai pentru comparatie incat sa ajungi la aceste concluzii ?

Ascultand sunetul sistemului audio propriu la tine acasa (fara nici un alt reper, inferior/superior), cum poti aprecia daca schimbarile (firesti) aduse de diverse chestii, sunt corecte adica reprezinta o imbunatatire reala a sunetului si nu cumva sunt doar o modificare, o colorare, o simpla schimbare ce reprezinta doar un sunet altfel pe care-l apreciezi ca superior, mai bun (dupa ce te-ai plictisit de vechiul sunet) ?

In opinia mea sunetul este foarte inselator si in lipsa unui reper si a unei urechi foarte bine educate (care oricand se poate insela in orice conditii), nu putem trage concluzii valabile. Gandirea noastra este analogica si deci functioneaza prin analogie. Trebuie sa avem cu ce face analogie.

porto, te intreb de curiozitate - atunci cand apreciezi vocea inregistrata a unui cantaret de opera, atunci cand apreciezi sunetul unui pian (mic, mediu, mare, etc), atunci cand apreciezi o vioara (si asta e de multe feluri), etc, ai auzit in real life the real thing ?

Sti bine cum suna aceste intrumente real ?

De exemplu, ai auzit cum suna o trompeta reala, un saxofon real langa tine, ai stat langa tobe neamplificate, ai auzit fanfara satului, dar orchestra simfonica neamplificata, dar un qvartet de corzi sau ti-a cantat un profesionist (cu vocea sau cu acordeonul,etc) langa tine fara amplificare ? De cate ori, cat de des, etc ?

In concluzie - intrebarea mea este legata nu de rezultatul la care ai ajuns ci de conditiile de apreciere, test, comparatie, etc, prin care ai concluzionat una si alta.

Intreb toate astea deoarece mi se par foarte importante in dialogul internetului. Trebuie sa incercam sa diferentiem de exemplu, oarecare exemplu - "nirvana" unuia care a schimbat un cablu la turnul Sony si "nemultumirea" celui care a schimbat niste boxe Hansen cu Dynaudio. In primul caz, adica cel cu "Sony de supermarket", daca are talent literar poate umple o pagina de revelatii apetisante ce induc exaltarea si cresc pulsul cititorului pe cand al doilea poate umple o pagina de critici dure ce contin la tot pasul, "oribil", "se aude infect", "mi-am pierdut sounstageul", "am schimbat Krell-ul si nu mai avea control deloc!", etc,etc, etc, realitatea fiind ca la cel cu "turn" Sony se aude mai prost ca in masina din parcare pe cand la nemultumitul disperat cu Dynaudio se aude cam de vreo mie de ori mai bine atunci cand lui ii suna "prost"(= mai prost ca inainte).

Sper ca mi-ai inteles punctul de vedere (in mod corect, nu am nici o intentie decat aflarea unor informatii folositoare) si sper sa ma lamuresti mai bine deoarece sunt curios, chiar ma intereseaza matul de porc!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

In primul rand am tras aceste concluzii preliminare prin placerea deosebita cu care am ascultat muzica la mine acasa dupa ce am facut aceasta schimbare. Dupa placerea a venit si intrebarea de ce ma simt mai bine acum ascultand muzica decat inainte. Si am ascultat mai atent anumite discuri pe care eu le ascult mereu si mi-am pus intrebarea si mie si sotiei de ce avem aceasta stare.
Pian , da , am ascultat live acum cateva saptamani un mare pian cu coada la un concert dat la un colegiu aici in Montreal la fiica unui prieten care ma invitat sa o ascult printre altii si pe fata lui cum canta la pian. Vioara si chitara am ascultat chiar acum de Craciun cand au venit la mine cateva familii prietene.
Totusi ca sa fac o comparatie cum scrie la carte nu am facut si nu stiu daca voi avea vreo-data prilejul sa o fac.Ma bazez deocamdata numai pe urechea mea si a sotiei .
Ce mi-a mai atras atentia e si basul care suna mai placut si mai patrunzator dar nu deloc intr-un mod agresiv.
Acestea sunt concluziile mele ca titlu informativ si cine va dori poate sa experimenteze si el si repet nu e nevoie sa cumpere mat de la Micro Seiki ci sa cumpere pur si simplu o geaca de calitate de la second.
Lui Oake chiar i-am aratat geaca din care am taiat.
Nu e greu sa faci asa ceva .
Dar vocile sunt pur si simplu pentru mine incantatoare si nu cred ca vreau sa ma mai intorc la ce aveam inainte adica numai la matul de la Lenco L70.
Daca este vre-o cineva care poate sa dea o fuga este binevenit sa asculte si chiar sa si degustam muzichia la un paharel de vinulet rosu. :P
Pentru mine acest mat este un castig.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

porto wrote:In primul rand am tras aceste concluzii preliminare prin placerea deosebita cu care am ascultat muzica la mine acasa
porto wrote:Ce mi-a mai atras atentia e si basul care suna mai placut si mai patrunzator dar nu deloc intr-un mod agresiv.
Apare intrebarea - oare ceea ce place la urechea unui om normal care nu e nici muzician, nici interpret, nici compozitor, nici profesionist (in audio), etc, este automat mai corect, mai aproape de real/natural sau nu ?

Oare nu exista situatia in care in lipsa unor repere autentice (si a unei educatii/practici autentic muzicale) sa ne placa defapt un anume sunet colorat (+ distorsionat) in vre'un fel particular? Aici adaug un fenomen zic eu, foarte important, educatia gresita a urechii. Si mai adaug fenomenul foarte real si bine demonstrat stiintific in care mintea substituie lipsa informatiei reale.

Daca sa presupunem ca, poveste absolut inventata, audiofilul A prefera matul de porc, audiofilul B prefera matul de pluta si inginerul de sunet C prefera o bucata de sticla pe platan. La urma vine muzicantul si spune ca nici o varianta nu are treaba cu realitatea si ca intrumentele muzicale (din inregistrare) nu se aud ca in realitate.

Sa mai presupunem o poveste, audiofilul X este foarte fericit cu sistemul lui audio la care a muncit mult pana sa-l faca sa sune atat de minunat. Se poate bate cu orice audiofil pentru acest sunet minunat de natural asa cum sincer el crede.
Dupa o vreme merge la un concert de muzica clasica unde se canta o lucrare celebra si preferata de el.
Cand vine de la concert isi pune acasa discul audiofil cu simfonia pe care tocmai a ascultat-o pe viu si constata ca acel sunet "minunat" din propriul sistem nu seamana cu realitatea, constata ca pianul suna lesinat pe sculele lui si isi da seama ca defapt nimic din ceea ce credea ca-i corect, natural, real, nu este defapt valabil si nici nu seamana cu ceea ce a auzit (stand pe un loc bun in sala de concert). De exemplu, in realitate basul e mult mai agresiv decat credea el in timp ce incerca sa obtina inversul cu propriul sistem audio, apoi isi da sama ca trompeta si alamurile in realitate zbiara de-ti crapa timpanul iar el le voia dulci si rotunjite aiurea, apoi aude ca in realitate vioara are mai multe inalte si sunt atat de complicate, sofisticate, fine si complexe pe fondul vibratiei din cutia de lemn care pe boxele lui practic nici nu se aude! Apoi isi da seama ca intreg ansamblul muzical suna lalait si parca spart in bucatele pe sistemul lui si mai aude ca instrumentele cu corzi parca nu ar avea cutie din lemn pe minunatul lui sistem audio, multe suna de parca ar fi generate si simplificate electronic. Apoi isi da seama ca violoncelul canta mult mai sus in realitate, apoi e uimit ca flautul suna mai sec si mai plat in sala de concert si nicidecum armonic ca din boxele lui minunat audiofile. Etc.
Asta zic eu reper iar pentru asta mai trebuie o ureche analogica si o minte deschisa la a selectiona esentza problemei, adica ceea ce este important cu adevarat din marea de amanunte, arta de a observa padurea prin "marea" de copaci care o "acopera".

Am dat doar niste exemple ipotetice si de ce sa nu spun, vazute/auzite real life dealungul timpului.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Nu cred si poate ca nu am obtinut sunetul natural iubit de profesionistii sunetului dar daca acest sunet va fi ceva care ma va face nefericit sa il ascult nici nu imi voi dori vreodata sa il am la mine in casa.
Deocamdata pentru mine il consider un pas in directia cea buna si daca dupa mai mult timp voi vedea ca am gresit directia atunci voi recunoaste greseala si o voi porni-o in alta directie.
Dar mereu aceasta directie va fi dictata de sufletul meu caci pentru asta ascult muzica.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

porto wrote:Nu cred si poate ca nu am obtinut sunetul natural iubit de profesionistii sunetului
- la ce profesionisti te referi ?! Muzicieni interpreti ? Muzicieni compozitori ? Ingineri de sunet ?
Daca la toti acestia te referi, afla ca nu exista un "sunet natural iubit". Problema nu se poate aborda la modul general. Sunetul poate fi judecat din multe puncte de vedere. Printre aceste puncte de vedere se afla si cel al audiofililor care presupune cautarea reproducerii unei inregistrari audio cat mai realist, cat mai apropiat de original/realitate/viu. Cu siguranta un muzician va fi atent (si) la alte detalii avand un alt punct de vedere. Idem in cazul inginerului de sunet.

De exemplu exista muzicieni carora nu le pasa pe ce trancota penibila asculta muzica inregistrata. Lor le pasa daca cel care canta la pian a gresit o nota, o masura, s-a grabit sau a zbarcit timingul, etc,etc. Pot asculta incantati o inregistrare banala pe o trancota banala apreciind muzica si modul in care este intepretata.
Insa, daca vei chema un astfel de muzician sa asculte un sistem audio de top iti va spune imediat daca exista greseli la redare in privinta modului in care trebuie sa sune un instrument muzical si chiar o simfonie, dar lui nu-i va pasa. Stie ca daca vrea, poate auzi the real thing in real life, chestie care nu se compara cu nimic artificial. Apoi daca nu mai poate audia the real thing si apeleaza la inregistrari, i se brehane de calitatea audio, el are muzica in cap (si in suflet) si va rezona la modul cum este interpretata.
porto wrote:dar daca acest sunet va fi ceva care ma va face nefericit sa il ascult nici nu imi voi dori vreodata sa il am la mine in casa.
- deci e vorba de pure preferinte personale, aleatoare, date de starea si particularitatile fiecaruia si nicidecum nu putem vorbi de repere si o apreciere obiectiva ?!

Aici trebuie sa-mi precizez crezul - consider ca se poate aprecia obiectiv si ca pot exista criterii exacte de apreciere si mai consider ca sunetul corect are o singura varianta, cea naturala, reala. Pentru asta nu e nevoie neaparat de talent ci de educatie (corecta), de un spirit obiectiv si sceptic in cautare de explicatii si referinte, de oameni care nu o iau de buna, care nu inghit orice precum gasca indopata cu nuci, de oameni care isi construiesc sisteme proprii prin care pot ajunge (rational) la concluzii bazate pe ceva obiectiv, pe referinte, pe analogii (comparatii).

Dovada ca am dreptate este existenta acelorasi opinii despre diverse subiecte/aparate audio de la oameni care nu au nici o legatura intre ei, care sunt in diferite puncte ale globului si fara indoiala, oameni care au fiecare propriul gust si propriile preferinte audio. Exista posibilitatea de a judeca obiectiv si preceptiile dupa un anume nivel nu mai sunt (doar) subiective si nici supuse gustului personal.
porto wrote:Deocamdata pentru mine il consider un pas in directia cea buna si daca dupa mai mult timp voi vedea ca am gresit directia atunci voi recunoaste greseala si o voi porni-o in alta directie.
- nu e vorba aici de nici o greseala si nu exista nici o competitie. Nu trebuie sa existe orgoliul in aceasta privinta. Ar trebui sa existe numai o relationare bazata pe dorinta de a impartasi ceea ce sti si de a invata de la altii. Astfel, cuvantul "greseala" nu-si are locul deoarece nu exista si nu poate fi vorba de nici o greseala.
porto wrote:Dar mereu aceasta directie va fi dictata de sufletul meu caci pentru asta ascult muzica.
este evident ca un audiofil asculta mai mult cu "inima" in timp ce un inginer de sunet asculta mai mult cu "mintea". Insa intotdeauna calea de mijloc este cea mai buna. :wink:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Momolo tu nu ai ascultat niciodata sistemul meu dar tu deja le stii pe toate cate'n luna si'n stele.
Pentru a emite niste judecati de valoare despre un anumit sistem trebuie ascultat mai intai sistemul zic eu.
Si chiar tu spui ca orice sistem ptr a putea sa-ti faci o parere trb ascultat mai intai si apoi sa ne dam cu parerea.Ori eu cred ca sistemul meu nu l-ai ascultat ci doar ai citit din ceea ce am spus eu si atat nimic mai mult.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

porto wrote:Momolo tu nu ai ascultat niciodata sistemul meu dar tu deja le stii pe toate cate'n luna si'n stele.
- te rog frumos, citeaza-mi unde m-am referit eu la sistemul tau ?!
porto wrote:Ceea ce zici tu acum o faci in cunostiinta de cauza sau din auzite din ce am spus eu pe forum.
- te rog explica-mi ce vrei sa spui ca nu inteleg deloc ce vrei sa spui ?!
porto wrote:Tu spui ca orice sistem ptr a putea sa-ti faci o parere trb ascultat mai intai si apoi sa ne dam cu parerea.
si unde mai sus am spus eu altceva ?! :shock: . Unde din ce ti-am scris mai sus mi-am dat cu parerea despre sistemul tau (despre care nici nu am discutat macar!) ?! :shock:

Te rog, citeaza exact.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Daca tu ai tocat marunt aproape tot ce am scris eu despre sistemul meu la care i-am adaugat din fericire ptr mine matul din piele de porc la ce sistem faceai referinta ?
Daca scrii asa la modul general atunci te rog sa nu faci referinta la ce am scris eu in comentariile tale si atunci eu umil imi cer scuze. Multumesc!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

porto, te rog citeaza unde m-am referit eu la sistemul tau. Multumesc anticipat.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

porto
Posts: 416
Joined: 08 Nov 2008, 04:47
Location: Montreal

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by porto »

Ceea ce vreau sa spun e ca sistemul meu nu s-a auzit niciodata mai bine.
Dar nu numai matul a fost de vina ci toate reglajele care le-am facut cu incapatanare in ultimile doua saptamani cu toate ca au fost si momente cand credeam ca ma urc pe pereti dupa ce am schimbat motorul la tabla cu unul cu torc dublu.
Ptr ca a trebuit sa refac absolut toate reglajele de pozitionare a bratului de azimut de VTA mai ales ptr ca era numai un anumit unghi f putin pozitiv din care se auzea bine si pe care l-am cautat cateva zile in sir.Dar sunt f bucuros ca se aude asa cum se aude. Si forta de apasare a fost batuta in cuie la 1.25 si a trebuit mereu sa o ajustez dupa "melioanele" de reglaje ce am tot facut.
Si la motor m-am chinuit mult sa reung sa reglez din nou forta de apasare a idlerului ce face legatura intre axul motorului si platan. Intre timp din aceasta cauza am si scapat aproape de tot de vibratia idlerului si acum merge foarte lin (" smooth " ). Ce mai , m-am chinuit dar a meritat.
Doresc la toti cei de pe forum sa fie macar atat de multumiti de sistemele lor ca si mine pe partea de vinil.

ViMe
Posts: 56
Joined: 20 Nov 2008, 05:40
Location: Bucuresti

Re: alo aaalooooooo, dragi vinilisti

Post by ViMe »

Acum mai bine de o saptamana am adresat aici o intrebare.
@Micky, singurul care a cutezat un fel de raspuns: Multumesc!

Tot legat de subiect, o adaptare:

Vinilul NU e Raspunsul! Vinilul e Intrebarea! Raspunsul e ...

Take time to be kind & enjoy the music!

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

porto, esti incapabil sa-mi dai cel mai mic citat in suportul afirmatiei tale nefondate si idiotice cum ca m-as fi referit la sistemul tau audio pentru ca NU m-am referit la asa ceva (si ar fi fost stupid s-o fac si nici nu ma intereseaza subiectul asta) insa macar incearca sa ai demnitatea sa spui "pardon".
porto wrote:Ceea ce vreau sa spun e ca sistemul meu nu s-a auzit niciodata mai bine.
pana data viitoare cand o sa pui un matz de oaie pe bratul pickupului sau un mat din blana de iepure mancat de molii si vei spune acelasi lucru.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

ViMe
In conditiile in care:
- un individ locuieste intr-un apartament de bloc;
- in acesta camera "de ascultat muzica" este una care indeplineste in acelasi timp si alt rol (de camera de zi sau de dormitor, i.e. nu-i "dedicata");
- in acel spatiu convietuiesc mai multe suflete, printre care si cel putin un copil minor;
Va rog sa-mi spuneti, in conditiile date, cat de oportun ar fi ca subiectul nostru, ipotetic, sa foloseasca ca suport sursa pentru a asculta muzica discurile de vinil?
ViMe, mie mi s-a parut ca raspunsul la intrebarea ta este mult prea evident ca cineva sa se oboseasca sa raspunda (doar Micky a facut-o foarte bine si tot respectul !).

Pur si simplu nu e cazul sa utilizezi pickup in aceste conditii.

Dincolo de exagerarile (as spune firesti la oamenii hobbysti) diferentele intre sursa CD/SACD audio si LP nu sunt chiar asa de mari, mai ales in cazul unor sisteme audio medii sau chiar bunicele (abia la chestii de top putem discuta dar alea costa imens!). Muzica si sunet de calitate poti asculta la fel de bine si dintr-un player CD bun si pus la punct intr-un sistem audio bine legat.

Pickup-ul poate suna si teribil de prost/aiurea si nici nu e foarte ieftin asa cum se spune. In primul rand ca sub vreo 3000 euro nu poti cumpara un pickup nou cat de cat de o calitate audiofila sa merite discutia despre diferenta intre formate. Faptul ca sunt multi care dau ochii peste cap ascultand niste troace sinistre nu se datoreaza decat libertatii internetului unde toti sunt egali si au acelasi drept sa-si scrie tampeniile din cap.

Este adevarat ca nici playere CD bune cu adevarat nu prea gasesti (noi) sub vreo 3K euroi si astfel nu ajungem atat la diferenta mult discutata intre CD si LP ci mai degraba la discutii practice legate de cumpararea suportului inregistrarii.
LP-urile sunt mult mai scumpe, in medie costa peste dublu cat CD-urile iar daca discutam de LP-urile second hand si asta e o loterie pentru ca majoritatea sunt distruse, pacane teribil, sare acul de pe santuri, etc, si ajungi sa asculti jumatate muzica cu jumatate haraiala si pocnete.

Ca principiu, teoretic si daca ne referim la ceea ce putem scoate din LP, da, TEORETIC (pentru 99,999% din forumisti care nu au cum pune in practica) LP-ul este superior, are mai multa informatie, inaltele sunt mai bune, basul mai bun si mai detaliat, suna mai realist, mai muzical si aparent mai natural, dar asta e TEORIE pana si pentru trancotarii care scriu fanatici pe internet despre "superioritatea vinilului". Pai ca sa ajunga ei la superioritatea acestuia (reala) trebuie si bani multi si munca multa si experienta multa si ureche buna. Foarte putini ajung PRACTIC sa aibe o sursa vinil/LP categoric mai buna ca cele digitale (medii la pret, decente). E foarte greu din toate punctele de vedere, inclusiv cheltuiala (tabla, doza, preu phono, cabluri, scule de reglat, etc,etc) sa pui CU ADEVARAT in valoare LP-ul. Restul sunt doar discutii de dragul taierii firului in patru. Multi talibani analogici (si digitali) au acasa un sunet ca-ti vine sa borasti insa daca citesti ce scriu pe forumuri si-o mai si iei de buna......e nashpa! De obicei intreaba-i ce sursa digitala au cu care si-au comparat pickupul si pe ce boxe/amplificare ? O sa obtii imediat lamurirea in toate cazurile si o sa observi ca audiofilii de top, cei cu bani destui ca sa-si cumpere numai topuri, au atat sursa vinil cat si digitala in egala masura.

Asa ca, ViMe, la intrebarea ta se raspunde mult prea usor si prea evident, NU SE MERITA DELOC si in plus, vorbind cu bun simt, e chiar o aiureala sa-ti cumperi pickup daca nu ai avut pana atunci, daca nu ai deja o colectie de LP-uri, daca ai copilul liber prin casa, daca nu ai spatiu, etc. Ar fi aberant ca si discutiile de pe internet despre vinil versus digital purtate de unii care din punct de vedere experienta audio (in acest hobby) sunt chiar si sub trancotarii colectionari de vintage (din care unii cu bun simt, modesti si care stau in banca lor in loc sa umple netul de aberatii agresive). Apropos, discutii mult mai interesante s-ar purta in jurul subiectului scule chinezofile noi (si scumpe) versus trancote vintage vechi si ieftine. Asta da subiect de fluierat in biserica! :)
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Post Reply