Nu sunt mai greu de fabricat dozele mono insa cererea este foarte mica si elitista. E acelasi fenomen din piata audiofila dar la scara mai mica. Cu cat piata e mai restransa si cererea mai mica, cu atat preturile sunt mai mari pentru a acoperi costurile de productie, transport si logistica. De aceea observam cum preturile aparatelor si boxelor haudiofile in ultimii 20 de ani au crescut pana la sume absurde, este o piata din ce in ce mai mica. Unica solutie de ieftinire este cererea de masa insa asta nu se mai intoarce, a fost in perioada denumita "de aur" care s-a incheiat aproximativ prin anii 90 dupa ce intrase in criza la inceputul anilor 80.
In legatura cu monofonia, in opinia mea este ceva legat mai mult de perceptie. In stereofonie avem doua surse de semnal in doua pozitii din spatiu care emit o inregistrare cu diferente de faze intre canale si astfel percepem constient si inconstient diferente de faza ori se stie din batrani ca diferentele de faza sunt mult mai usor percepute de auzul uman decat distorsiunile. Practic monofonia pare mai naturala nu pentru ca acele discuri mono sunt trase mai bine ci datorita sistemului mono. Dupa ce a aparut stereofonia prin anii 50 si primele discuri stereo, acestea au fost facute la o calitate si mai buna dar intervine insusi fenomenul stereo in joc care aduce un lucru bun, senzatia de spatialitate dar si un lucru rau, diferentele de faza percepute la ureche. Iata de ce sistemul multicanal (surround) nu a prins in lumea audiofila si nici nu are cum sa prinda prea mult. Este impur prin definitie, adica nivelul defazarilor la ureche e mult prea ridicat oricat de minunat tehnic ar fi realizata intreaga instalatie. La filme merge, in acest caz compromisul este cat se poate de acceptabil insa si la acest capitol probabil unii au observat ca daca pui coloana sonora a unui film pe un sistem stereo de calitate va fi chiar mai placut decat un sistem surround mediocru sau chiar bun (in cazul celor cu auzul mai cizelat).
In legatura cu discurile noi exista atat adevaruri cat si legende urbane. Se tot spune ca sunt facute din digital si de aia suna mai simplu si mai prost decat alea vechi. Eu cred ca asta e o poveste cu cocosul rosu. Sculele profy din orice studio decent sunt exceptionale chiar daca sunt digitale in intregime, problema o constituie ca si la calculatoare, "elementul viu" care sta in fatza monitorului,

, oamenii care folosesc sculele alea. Asta ar fi un aspect, anume ca si daca masterul este digital in intregime lucrul asta nu inseamna automat calitate mai proasta decat masterurile din vechime complet analogice sau alea foarte vechi, complet pe lampi. Nu asta e problema ci inginerii de sunet, mesterii care folosesc sculele si cei care decid cum trebuie sa se auda. Se pot face inregistrari exceptionale chiar si cu scule 100% digitale de la cap la coada, dar pentru asta trebuie sa ai oamenii capabili de calitate. Si mai e un mare adevar, in digital se lucreaza complet diferit de analog, totul e altfel incepand de la captarea sunetului, e pur si simplu total alta lume si contrar legendelor urbane, digitalul e mai complicat decat analogul, are mai multe "taine" si "perversiuni'. In opinia mea, un inginer de sunet de top poate fi performer numai intr-unul dintre cele doua domenii, ori analog, ori digital. Asa cum in electronica construirea unui amplif pe tuburi este complet alta poveste decat constructia unuia pe tranzistoare. Cine spune ca le face pe amandoua la fel de bine e cel mult un mediocru sau minte. Inca o data spun, digitalul este un domeniu teribil de complicat in ciuda faptului ca pare simplu la prima vedere (superficiala).
Insa revenind la calitatea LP-urilor moderne, problema masterului sursa nu e cea mai importanta. Importanta este transferarea masterului sursa pe disc, procesul prin care se face prelucrarea incepand de la inregistrarea venita din studio pana la discul iesit de sub presa. Aici e marea belea si pentru ca un inginer de sunet sa stie ce are de facut in aceasta ramura distincta a meseriei, trebuie sa faca o ucenicie de minim 7 ani ! Problema este ca traditia s-a rupt intre generatii o data cu demolarea fabricilor de LP in anii 90 si trecerea totala la digital, atunci s-a rupt lantul intre generatia mesterilor vechi si tineri. Dupa o perioada de distrugere sistematica a sectorului LP de aproximativ 10...20 de ani se revine din nou la productie dar si aia mica si cu un sector de piata restrans (oricat ne-am imbata noi cu apa rece, piata LP este extrem de redusa, un sector de nisha). Asa ca in mod practic nu mai sunt oameni care sa stie din experienta de o viata cum se face un LP, s-a luat totul de la capat dupa o "chiuleala" de unul, doua decenii. Cum vreti voi in conditiile astea sa iasa discuri LP bune daca pana si in epoca de aur LP, anii 70, in piata numai o mica parte dintre mesteri stiau sa scoata LP-uri minunate ?! Dupa cum a observat si
porto, chiar in cadrul unei case de productie exceptionale existau diferente intre inginerii de sunet, cei care decideau in procesul de transpunere intre banda venita din studio si placa finala. Ori in vremea aia toti acesti mesteri aveau in spate zeci de ani de meserie, aveau si o anume educatie muzicala, majoritatea invatasera muzica in scoala, unii proveneau chiar din randurile muzicienilor, iar muzica live cu cate un instrument in maini nu era rara, mai pe la orice petrecere era careva cu chitara sau pianul sau mandolina, banjo, muzicuta, vioara, etc, etc, lumea nu era atat de complet rupta de muzica naturala ca in ziua de azi cand daca intrebi 100 de persoane, numai cativa au auzit ceva natural pret de cateva ore in toata viata lor.
Pai in conditiile astea, cand pe vremuri ca inginer de sunet la masterizare LP ajungeai in paine dupa minim 7 ani de ucenicie, cum vreti sa faca astia discuri LP bune ?! Repet, in opinia mea nu este masterul sursa de vina (pentru ca ar fi digital ....sau cel putin, teoretic, nu digitalul e de vina) ci oamenii care-l folosesc. Vedem cate urechi de tabla avem in toata comunitatea asta "haudiofila", vedem cum unii asculta diverse seturi de "tigai gaurite" si "lighiane date pe scari", cum atatia papagali gureshi se extaziaza si sunt coplesiti (

) de niste troace sinistre care suna precum galena bunicului in bucatarie ! Vedem cutiute cu difuzorele de 16cm puse in miijlocul unor camere haudiofile si audiofilul lesinand de bucurie intre aceste trompete zgomotoase care nu redau nici o fractie din banda audio si o mai fac si distorsionat in liniaritate iar timbrul sunetului e o parodie sinistra.....pai astora sa le vinzi LP-uri masterizate impecabil ???!!! Astia vor guitza ca nu au inalte destule (tzi, zti, zti

) sau nu au bas (bum, bum bum!) !

Pai la vreo 10 persoane de genul asta abia avem unul care stie cum sa-si foloseasca urechile din dotare (dar in rest toti sunt umflati in orgoliu si cauta pe orice cale sa se erijeze in "profesori"), restul tipa ca nu au.... "trasnparentza, aer, sounstage", etc!

dar habar nu au cum suna ceva natural pentru ca la nici un concert de muzica clasica neamplificata nu-i vezi in sala (dar in timpul asta la ei acasa seteaza sistemu' cu lunile sau anii, probeaza si cumpara cabluri de zor, schimba aparate ca sa auda ...pianul sau vioara ...natural

cand habar nu au cum suna o vioara, un pian sau o suflatoare de alama in mod natural !)
Consumarea sunetului audiofil e si asta un sport de performanta, trebuie antrenament sa sti sa-l faci dar si sa-l consumi
in cunostinta de cauza (altfel cauti de zor "transparenta, aerul, sounstagele" si orice bullshit din asta). E ca la vinuri, daca nu ai unele cunostinte si experienta poti foarte usor prefera o posirca in locul unui vin nobil.
Problema e simpla,
calitatea generala a scazut enorm (atat la consumator cat si la producator)....dar putem spune ca lumea s-a democratizat !

...Iar voi vreti LP-uri masterizate si stantate ca in anii 70 !

Pai am dubii ca azi stie vreunul cum se face materialul de stantat, de aia se pacane urgent, de moale si prost ce este. Nu e problema de materiale si bani, e problema de oameni. Oricum, profitul e mare, asta a invatat lumea in ultimii 30 de ani, "profitul conteaza cel mai mult"!

(voi credeti ca degeaba costa un LP nou in medie 30 euro bucata ?!)
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.