Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Astazi a fost o zi fasta la mine in batatura pentru vinil, incurajat de calitatea audio ce parca mustea din batranul Pioneer pl55x mi-am calcat pe inima si am investit niste banuti intr-un headshell si o doza noi. Dupa ceva documentare amestecata cu un gut feeling am achizitionat o doza decenta zic eu.
Fara a avea posibilitatea de a proba acasa (la doze de pick-up si in tarile mai dezvoltate e cam imposibil acest fapt), citind printre randuri la multe review-uri pe forumuri internationale si dorind sa incerc altceva (bineinteles cu riscul portofelului) decat ce deja experimentasem, am ales un Sumiko Pearl, o doza entry-level destul de ambitioasa. Compliance-ul se potrivea teoretic cu bratul usurel, insa cum suna in realitate in sistemul propriu nu aveam cum sa stiu.
Headshell-ul Ortofon a venit echipat cu cablurile de conexiune pentru doza, instalarea fiind o joaca de copil; dupa aproximativ 10 minute doza Sumiko era instalata grosier (fara reglarea de overhang). Dupa reglarea overhang-ului, am trecut la auditie in conditii lejere (respectand instructiunile de apasare a acului pe disc in valoare de 2 grame si antiskating in jur de 1,7) fara a intra intr-o sesiune hardcore de reglat urechiometric (va urma in zilele urmatoare in masura disponibilitatii de timp si chef- am prezentat anterior o sinteza a acestor reglaje pentru cei interesati).
Am apasat "play" si sunetul m-a invaluit cu o naturalete pura si o senzatie de finete incredibila insotita de un aparent echilibru tonal. Acest pick-up are o semnatura sonora proprie (cum zicea momolo prin postarile sale -pe care le citeste multa lume, in ciuda neincrederii sale- tabla are o semnatura majora in sunetul final), in ciuda vechimii lui de aproape 40 de ani, acest caracter se pastreaza chiar si in combinatie cu diferite doze(am incercat aproximativ 4 in acest moment). Am inceput sa derulez vinilurile cunoscute cu rapiditate (semn bun!), find incantat de muzicalitatea izvorata intr-un mod sincer din batranul pick-up. Nu cred ca este un campion al rezolutiei sau al soundstage-ului, ci mai degraba are in el un sunet molatec, relaxat, viu, neplictisitor, neobositor, fara accent pe partea de inalte, suna bine si placut dupa umila mea parere. Bas-ul este doborator(in sens bun) ca de obicei la vinil, avand un disc “de test” interpretat de Enigma (45 rpm), fiind mirat de fiecare data ce pot scoate boxele mele in unele conditii. Pianul are o finete incredibila apropiindu-se de textura celui din sala de concerte auzit de la o distanta relativa. Vioara este si ea naturala, avand o nota realista, credibila. Nivelul de distorsiuni creste un pic in momentul in care acul se aproprie de sfarsitul discului, trebuie sa mai bricolez la asezarea dozei in headshell. Un fapt negativ ar fi dansul acului pe disc in momentul actionarii comutatorului off(liftul de ridicare), insotit de niste pacaneli destul de puternice propagate in boxe. Din ce m-am documentat eu in trecut, este un defect de tipul “asa face la toate” semn ca ingineria japoneza nu a fost chiar perfecta.
In concluzie: pick-up Pioneer vintage in stare cadaverica:aprox. 100 euro; reconditionare motor/suspensie/brat + inlocuire headhshell+ achizitionare doza noua: aprox. 200 euro; privilegiul de a asculta ore in sir la un pick-up de 40 de ani...Priceless!
PS. Aviz amatorilor pentru cine cauta o doza entry level noua cu compliance maricel(pentru brate usoare), nu trebuie sa ignore modelul prezentat anterior(are mai multe denumiri comerciale pe alte continente); eu am riscat sa zicem punand banul jos fara sa o ascult fiind total multumit in acest moment de ea fara sa fi terminat perioada de burn-in (am ascultat aproximativ 10 ore), chiar daca sunetul se va mai imbunatati putin, e bonus...fata de cum se aude scoasa din cutie. Este aparent mai corecta, neutra si fara accente pe zona de inalte decat Ortofon-urile contemporane (modelel entry din seria 2M testate de mine) ce sunt un pic on the bright-side(tipate) dupa parerea mea.
Fara a avea posibilitatea de a proba acasa (la doze de pick-up si in tarile mai dezvoltate e cam imposibil acest fapt), citind printre randuri la multe review-uri pe forumuri internationale si dorind sa incerc altceva (bineinteles cu riscul portofelului) decat ce deja experimentasem, am ales un Sumiko Pearl, o doza entry-level destul de ambitioasa. Compliance-ul se potrivea teoretic cu bratul usurel, insa cum suna in realitate in sistemul propriu nu aveam cum sa stiu.
Headshell-ul Ortofon a venit echipat cu cablurile de conexiune pentru doza, instalarea fiind o joaca de copil; dupa aproximativ 10 minute doza Sumiko era instalata grosier (fara reglarea de overhang). Dupa reglarea overhang-ului, am trecut la auditie in conditii lejere (respectand instructiunile de apasare a acului pe disc in valoare de 2 grame si antiskating in jur de 1,7) fara a intra intr-o sesiune hardcore de reglat urechiometric (va urma in zilele urmatoare in masura disponibilitatii de timp si chef- am prezentat anterior o sinteza a acestor reglaje pentru cei interesati).
Am apasat "play" si sunetul m-a invaluit cu o naturalete pura si o senzatie de finete incredibila insotita de un aparent echilibru tonal. Acest pick-up are o semnatura sonora proprie (cum zicea momolo prin postarile sale -pe care le citeste multa lume, in ciuda neincrederii sale- tabla are o semnatura majora in sunetul final), in ciuda vechimii lui de aproape 40 de ani, acest caracter se pastreaza chiar si in combinatie cu diferite doze(am incercat aproximativ 4 in acest moment). Am inceput sa derulez vinilurile cunoscute cu rapiditate (semn bun!), find incantat de muzicalitatea izvorata intr-un mod sincer din batranul pick-up. Nu cred ca este un campion al rezolutiei sau al soundstage-ului, ci mai degraba are in el un sunet molatec, relaxat, viu, neplictisitor, neobositor, fara accent pe partea de inalte, suna bine si placut dupa umila mea parere. Bas-ul este doborator(in sens bun) ca de obicei la vinil, avand un disc “de test” interpretat de Enigma (45 rpm), fiind mirat de fiecare data ce pot scoate boxele mele in unele conditii. Pianul are o finete incredibila apropiindu-se de textura celui din sala de concerte auzit de la o distanta relativa. Vioara este si ea naturala, avand o nota realista, credibila. Nivelul de distorsiuni creste un pic in momentul in care acul se aproprie de sfarsitul discului, trebuie sa mai bricolez la asezarea dozei in headshell. Un fapt negativ ar fi dansul acului pe disc in momentul actionarii comutatorului off(liftul de ridicare), insotit de niste pacaneli destul de puternice propagate in boxe. Din ce m-am documentat eu in trecut, este un defect de tipul “asa face la toate” semn ca ingineria japoneza nu a fost chiar perfecta.
In concluzie: pick-up Pioneer vintage in stare cadaverica:aprox. 100 euro; reconditionare motor/suspensie/brat + inlocuire headhshell+ achizitionare doza noua: aprox. 200 euro; privilegiul de a asculta ore in sir la un pick-up de 40 de ani...Priceless!
PS. Aviz amatorilor pentru cine cauta o doza entry level noua cu compliance maricel(pentru brate usoare), nu trebuie sa ignore modelul prezentat anterior(are mai multe denumiri comerciale pe alte continente); eu am riscat sa zicem punand banul jos fara sa o ascult fiind total multumit in acest moment de ea fara sa fi terminat perioada de burn-in (am ascultat aproximativ 10 ore), chiar daca sunetul se va mai imbunatati putin, e bonus...fata de cum se aude scoasa din cutie. Este aparent mai corecta, neutra si fara accente pe zona de inalte decat Ortofon-urile contemporane (modelel entry din seria 2M testate de mine) ce sunt un pic on the bright-side(tipate) dupa parerea mea.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
pentru a scapa de pocnetul ala ar trebui sa disablezi contactele care pun la masa semnalul de la doza, defapt cel mai indicat ar fi sa bypassezi respectivele switch uri (lamele), poti sa pui si o hartie intre contacte dar nu e asa profi.
asta si renuntarea la auto-stop sant upgrade urile care multi le fac la 55x.
nu stiu daca era in stare de cadavru, pentru ca majoritatea componentelor importante nu aveau o uzura semnificativa, doar estetic era terminat, mecanic era ca un ceas.
asta si renuntarea la auto-stop sant upgrade urile care multi le fac la 55x.
nu stiu daca era in stare de cadavru, pentru ca majoritatea componentelor importante nu aveau o uzura semnificativa, doar estetic era terminat, mecanic era ca un ceas.
my soul project - http://www.analogicsound.ro
cablurile cu sens.
cablurile cu sens.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Inca cateva sfaturi de cum se regleaza o tabla...
http://brooksberdanltd.com/turntable-se ... d-hardesty" onclick="window.open(this.href);return false;
http://brooksberdanltd.com/turntable-se ... d-hardesty" onclick="window.open(this.href);return false;
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Dupa cum spune si articolul prezentat de porto, planeitatea e prima setare importanta cand te apuci de un nou pick-up. Mai ai de munca cu aranjarea dozei cu ajutorul protractorului (ce poate fi downloadat moka de pe net) si cu setarea greutatii optime de apasare a acului/reglare antiskating (urechiometric ar fi ideal la amandoua, daca nu... se respecta niste valori medii prestabilite de producatorul dozei)si esti gata... sa zicem dupa maxim jumatate de ora(cu tot cu instalare doza).
Daca ai reusit sa faci prima tura de setari impreuna cu ceva transpiratie aferenta poti obtine un sunet deosebit fata de majoritate surselor digitale(ajutat si de niste inregistrari decente). Daca insisti cu inca o runda de setari urechiometrice in detaliu si posezi o combinatie buna doza/brat/tabla, te poti apropia usurel de nirvana in sufragerie. Parerea mea...
Caliatea analoga se obtine cu ceva transpiratie, gimnastica, unele vorbe de duh lansate printre dinti, depinde si de experienta fiecaruia , insa deobicei e vorba de happy-end(ma refer la calitatea sunetului, insa nu la portofel). La digital e mai simplu, daca nu iti place cum suna dupa ce te-ai asezat pe canapea...asta e tzeapa, il pui pe oligofrenor si astepti sa muste nada altul si mai strangi bani sa cumperi upgrade (sau vizitezi dealer-ul si il schimbi in mare tzeapa). Intradevar pentru cei super comozi vinilul nu e calea, deoarece pana in acest moment la nici macar un pick-up pus in functiune imediat dupa achizitie nu a inceput sa curga muzica din prima, a trebuit sa reglez(transpir) sau sa upgradez piese... pana la sfarsit a meritat cu varf si indesat, insa perioada de surubareala este inevitabila si poate descurajanta pentru cineva la inceput de drum.
Merita atat efort? Eu zic ca da atat timp cat se lasa cu "piele de gaina" prin unele zone ale corpului la pasajul discurilor preferate.
Daca ai reusit sa faci prima tura de setari impreuna cu ceva transpiratie aferenta poti obtine un sunet deosebit fata de majoritate surselor digitale(ajutat si de niste inregistrari decente). Daca insisti cu inca o runda de setari urechiometrice in detaliu si posezi o combinatie buna doza/brat/tabla, te poti apropia usurel de nirvana in sufragerie. Parerea mea...
Caliatea analoga se obtine cu ceva transpiratie, gimnastica, unele vorbe de duh lansate printre dinti, depinde si de experienta fiecaruia , insa deobicei e vorba de happy-end(ma refer la calitatea sunetului, insa nu la portofel). La digital e mai simplu, daca nu iti place cum suna dupa ce te-ai asezat pe canapea...asta e tzeapa, il pui pe oligofrenor si astepti sa muste nada altul si mai strangi bani sa cumperi upgrade (sau vizitezi dealer-ul si il schimbi in mare tzeapa). Intradevar pentru cei super comozi vinilul nu e calea, deoarece pana in acest moment la nici macar un pick-up pus in functiune imediat dupa achizitie nu a inceput sa curga muzica din prima, a trebuit sa reglez(transpir) sau sa upgradez piese... pana la sfarsit a meritat cu varf si indesat, insa perioada de surubareala este inevitabila si poate descurajanta pentru cineva la inceput de drum.
Merita atat efort? Eu zic ca da atat timp cat se lasa cu "piele de gaina" prin unele zone ale corpului la pasajul discurilor preferate.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Astazi, inca in perioada de concedii, am trecut inca odata la modificarea setup-ului din sufragerie atat din motive practice cat si audiofile. Am mutat tot sistemul pe latura scurta a camere cu spatele la geam din mai multe motive: vroiam sa vad cum respira boxele departe de pereti aranjate mai aerisit; in acelasi timp, am eliberat comoda tv pentru TV si m-am mutat cu tot calabalacul intr-o alta parte a camerei (motive estetice si ergonomice).
Buun, rezultatul sunetului a fost un compromis ca deobicei cum ii sta bine unui hobbist. In primul rand am pierdut ceva din bas (oricum boxele mele din dotare nu straluceau la acest capitol), la acest lucru ma asteptam deoarece le-am mai avut montate in aceasta pozitie la mutarea in apartament. Mutarea cu spatele spre un perete exterior insotit de un geam foarte lat (de peste 4m) nu avea cum sa imbunatateasca zona de joase mai ales ca veneam de la un perete de beton ce ajuta mult in aceasta privinta. Insa in detrimentul basului (poate si de faptul ca am mutat sculele pe alt suport), a venit o vivacitate si aerisire nemaipomenita a sunetului. Pur si simplu am ramas cu gura cascata la imaginea stereo imbunatatita uimit fiind de fluiditatea muzicii izvorate in aceasta pozitionare. Nu am folosit legile de aur a pozitionarii a lui nea' caisa, am aranjat boxele la distanta egala fata de peretii exteriori si le-am inclinat un pic spre interior din ce in ce mai mult pana a inceput sa imi fie gadilata urechea intr-un mod placut.
Batranul Pioneer este vedeta incontestabila in acest moment, impreuna cu noua doza nemaisaturandu-ma sa ascult viniluri; ca o martoaga ce a mancat jaratec din basme si s-a transformat in armasar, in acest moment presteaza fara incetare de dimineata pana seara aproape. Oi fi nimerit o combinatie buna doza/brat, nu stiu cum sa explic..., insa exista o sinergie extraordinara in acest moment intre componente ducandu-ma cu gandul la muzica live, naturala, neamplificata alaturi de niste viniluri din anii 70. In acest moment, acest batran pick-up reprezinta o sursa audio redutabila asa cum putine s-au perindat pe la mine in sistem, sunt pur si simplu entuziasmat.
Buun, rezultatul sunetului a fost un compromis ca deobicei cum ii sta bine unui hobbist. In primul rand am pierdut ceva din bas (oricum boxele mele din dotare nu straluceau la acest capitol), la acest lucru ma asteptam deoarece le-am mai avut montate in aceasta pozitie la mutarea in apartament. Mutarea cu spatele spre un perete exterior insotit de un geam foarte lat (de peste 4m) nu avea cum sa imbunatateasca zona de joase mai ales ca veneam de la un perete de beton ce ajuta mult in aceasta privinta. Insa in detrimentul basului (poate si de faptul ca am mutat sculele pe alt suport), a venit o vivacitate si aerisire nemaipomenita a sunetului. Pur si simplu am ramas cu gura cascata la imaginea stereo imbunatatita uimit fiind de fluiditatea muzicii izvorate in aceasta pozitionare. Nu am folosit legile de aur a pozitionarii a lui nea' caisa, am aranjat boxele la distanta egala fata de peretii exteriori si le-am inclinat un pic spre interior din ce in ce mai mult pana a inceput sa imi fie gadilata urechea intr-un mod placut.
Batranul Pioneer este vedeta incontestabila in acest moment, impreuna cu noua doza nemaisaturandu-ma sa ascult viniluri; ca o martoaga ce a mancat jaratec din basme si s-a transformat in armasar, in acest moment presteaza fara incetare de dimineata pana seara aproape. Oi fi nimerit o combinatie buna doza/brat, nu stiu cum sa explic..., insa exista o sinergie extraordinara in acest moment intre componente ducandu-ma cu gandul la muzica live, naturala, neamplificata alaturi de niste viniluri din anii 70. In acest moment, acest batran pick-up reprezinta o sursa audio redutabila asa cum putine s-au perindat pe la mine in sistem, sunt pur si simplu entuziasmat.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
mie mi a placut si doza lui, mortaciunea aia veche, ti am zis ca suna bine patefonul.
my soul project - http://www.analogicsound.ro
cablurile cu sens.
cablurile cu sens.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Astazi venind mai repede de la servici...m-am apucat de treaba acasa ...si unde ...doar n-o sa dau cu sapa....ci la...tablitza.
Si ce am facut?
Am luat o lupa de 10X si...mi-am benoclat privirea la ...cartus sa vad si eu daca e adevarat ca uriecheste se regleaza o tabla bine ( cel putin in ceea ce ma priveste) ...s-a dovedit ca nu!...adica eram cam departe de adevar si de sunetul care mi-a lipsit atata timp de credeam ca am bagat o groaza de bani in scule sa obtin ceva un pic mai bun decat inainte cand aveam ceva scule cu preturi omenoase.
Mai precis mai intai am reglat AZIMULTUL cu lupa....ce ii drept ...mi-a cam luat ceva timp sa m-i se obisnuiasca ochii cu micimea peisajului si o alta treaba cu dichis este cum trebuie sa cada lumina ( ca lumina am folosit o lamputza din cele noi de la IKEA care are o luminita mica in varf si un gat lung de vreo 40 cm care se poate rasuci in toate pozitiile ).
Am ajuns la concluzia ca cel mai bine e sa o poti misca in timp ce tu te benoclezi la "locul cu pricina" si ce e f important e sa gasiti un disc extrem de plat cu partea lucioasa(dintre sf santurilor si eticheta discului) cat mai lata ca sa puteti face acest reglaj cat mai aproape de centrul discului zic asta deoarece cu siguranta platanul si talpa bratului nu sunt paralele perfect...priviti vf cartusului pe cat posibil pe prelungirea bratlui ca sa aveti o cat mai mica abatere.
Ok gata cu azimutul!
Cu VTA-ul lumina la mine avut cea mai buna pozitie aproape perpendicular pe locul unde este vf cartusului si in pic dar nu mult lumina pierduta....va ve-ti da seama cu siguranta daca ve-ti incerca...
Am uitat sa spun ce trb sa urmariti...ca vf diamantului real sa fie in perfecta prelungire cu imaginea din oglinda in ambele cazuri si azimut si VTA.
Este recomandat ca in cazul VTA vf real sa fie cu 1 grad inclinat spre partea dreapta daca va uitati cu lupa din stanga bratului dar aici dupa ce ati ajuns la perfecta prelungire a celor doua varfuri puteti sa va jucati un pic in jurul aceste zone "spot".
Va spun ca va fi un pic de chin pana va ve-ti da seama care este locul de unde vine lumina si sa vizualizati cat mai bine concomitent cele doua varfuri.
Dar dupa aceasta ce m-a asteptat pe mine a fost cu mult peste asteptari si va spun ca ...cel putin in cazul meu....m-a dat "pa spate".
La reglajul de GREUTATE cam e bine sa porniti de la MIJLOCUL plajei de valori indicate de producatorul cartusului.
Un amanunt f important e ....SA AI UN BRAT CU REGLAJ de AZIMUT si VTA si sa ai posibilitatea sa poti sa reglezi si VTA NEGATIV cu a fost cazul meu si chiar mult ca m-am minunat si eu unde a trebuit de coborat bratul .
Cu VTA spun "omuletii cu esperentza" ca unghiul trb sa fie de 91 grade.
Ce s-a inbunatatit ?
TOTUL...de la atacul sunetului la soundstage la precizia sunetului ...la satisfactia ce
am avut-o....recunosc " aroganta" mea de a zice ca am urechi de artist mi-a jucat feste care m-au costat cam mult din timpul meu de auditie...asa ca puneti "mana cu amandoua mainile" pe lupa si la treaba ca viata e scurta...
Un "tablagiu" fericit....
Romi
PS. nu vreau sa fiu "zabalos" dar cu cat sculele sunt mai bune in restul tablei cu atat va fi mai mare diferenta si prin asta nu vreau sa spun decat ca e bine sa ai si un sistem bine pus la punct.
Si ce am facut?
Am luat o lupa de 10X si...mi-am benoclat privirea la ...cartus sa vad si eu daca e adevarat ca uriecheste se regleaza o tabla bine ( cel putin in ceea ce ma priveste) ...s-a dovedit ca nu!...adica eram cam departe de adevar si de sunetul care mi-a lipsit atata timp de credeam ca am bagat o groaza de bani in scule sa obtin ceva un pic mai bun decat inainte cand aveam ceva scule cu preturi omenoase.
Mai precis mai intai am reglat AZIMULTUL cu lupa....ce ii drept ...mi-a cam luat ceva timp sa m-i se obisnuiasca ochii cu micimea peisajului si o alta treaba cu dichis este cum trebuie sa cada lumina ( ca lumina am folosit o lamputza din cele noi de la IKEA care are o luminita mica in varf si un gat lung de vreo 40 cm care se poate rasuci in toate pozitiile ).
Am ajuns la concluzia ca cel mai bine e sa o poti misca in timp ce tu te benoclezi la "locul cu pricina" si ce e f important e sa gasiti un disc extrem de plat cu partea lucioasa(dintre sf santurilor si eticheta discului) cat mai lata ca sa puteti face acest reglaj cat mai aproape de centrul discului zic asta deoarece cu siguranta platanul si talpa bratului nu sunt paralele perfect...priviti vf cartusului pe cat posibil pe prelungirea bratlui ca sa aveti o cat mai mica abatere.
Ok gata cu azimutul!
Cu VTA-ul lumina la mine avut cea mai buna pozitie aproape perpendicular pe locul unde este vf cartusului si in pic dar nu mult lumina pierduta....va ve-ti da seama cu siguranta daca ve-ti incerca...
Am uitat sa spun ce trb sa urmariti...ca vf diamantului real sa fie in perfecta prelungire cu imaginea din oglinda in ambele cazuri si azimut si VTA.
Este recomandat ca in cazul VTA vf real sa fie cu 1 grad inclinat spre partea dreapta daca va uitati cu lupa din stanga bratului dar aici dupa ce ati ajuns la perfecta prelungire a celor doua varfuri puteti sa va jucati un pic in jurul aceste zone "spot".
Va spun ca va fi un pic de chin pana va ve-ti da seama care este locul de unde vine lumina si sa vizualizati cat mai bine concomitent cele doua varfuri.
Dar dupa aceasta ce m-a asteptat pe mine a fost cu mult peste asteptari si va spun ca ...cel putin in cazul meu....m-a dat "pa spate".
La reglajul de GREUTATE cam e bine sa porniti de la MIJLOCUL plajei de valori indicate de producatorul cartusului.
Un amanunt f important e ....SA AI UN BRAT CU REGLAJ de AZIMUT si VTA si sa ai posibilitatea sa poti sa reglezi si VTA NEGATIV cu a fost cazul meu si chiar mult ca m-am minunat si eu unde a trebuit de coborat bratul .
Cu VTA spun "omuletii cu esperentza" ca unghiul trb sa fie de 91 grade.
Ce s-a inbunatatit ?
TOTUL...de la atacul sunetului la soundstage la precizia sunetului ...la satisfactia ce
am avut-o....recunosc " aroganta" mea de a zice ca am urechi de artist mi-a jucat feste care m-au costat cam mult din timpul meu de auditie...asa ca puneti "mana cu amandoua mainile" pe lupa si la treaba ca viata e scurta...
Un "tablagiu" fericit....
Romi
PS. nu vreau sa fiu "zabalos" dar cu cat sculele sunt mai bune in restul tablei cu atat va fi mai mare diferenta si prin asta nu vreau sa spun decat ca e bine sa ai si un sistem bine pus la punct.
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
comanr
Daca ti-a placut in starea respectiva, sa il asculti in acest moment si vei fi uimit. Te invit, cand mai treci prin capitala prafuita, sa vii sa il asculti (eventual cu un chistol de lipit la tine) sa vezi acum ce poate...nu mai vreau sa continui cu epitetele poate ajung sa sun ridicol, imi musc limba...mai las emotiile sa se decanteze .mie mi a placut si doza lui, mortaciunea aia veche, ti am zis ca suna bine patefonul.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
porto wrote:Este recomandat ca in cazul VTA vf real sa fie cu 1 grad inclinat spre partea dreapta daca va uitati cu lupa din stanga bratului dar aici dupa ce ati ajuns la perfecta prelungire a celor doua varfuri puteti sa va jucati un pic in jurul aceste zone "spot".
Interesant ce spui...daca stau bine si ma gandesc si colegul remoteviewer1 a afirmat asa ceva mai devreme si anume ca putem obtine rezultate mai bune daca reglam VTA-ul nu tocmai ortodox. Teoria spune ca ansamblul brat headshell doza trebuie sa fie perfect paralel cu vinilul. Pentru asta folosesc un spirit level (o mininivela de forma cilindrica cu diametrul de 5 mm) pe care o pun pe headshel si pot regla in felul asta si VTA-ul dar si azimutul...adica bula de aer sa fie perfect concentrica cu cercul desenat pe mininivela.
Daca inteleg bine pentru reglarea VTA-ului bula de aer ar trebui sa fie deplasata un pic spre capatul headshel-ului (adica baza bratului sa fie o idee mai coborata decat varful bratului. Inteleg corect?
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
Din ce am inteles io, VTA-ul se lasa la urma de reglat atent, milimetric. Intai se rezolva azimutul, pozitia acului cu protractor, antiskating si greutatea de apasare.
Personal, pana in acest moment am obtinut rezultate bune (dupa urechea mea, nu am pretentia ca sunt maestru si ca am incercat toate variantele) cu un VTA ridicat sensibil de la axul bratului (bula de pe spirit ar fi in directia opusa prezentata de oake adica spre centrul bratului). Motivul ar fi ca vinilul nu este taiat in unghi perfect de 90 grade, deoarece unghiul de taiere a sculei nu a fost acelasi de-a lungul istoriei.
Aparent se doreste ca acul vinilului sa imite unghiul de taiere original care este (dupa sursa citata mai jos) cam 20 de grade de prin 1975 (modificarea standardului). Eu urechistic am obtinut un rezultat pozitiv cu bratul ridicat de la ax, dar voi incerca si varianta prezentata de porto pentru a compara rezultatele.
Personal, pana in acest moment am obtinut rezultate bune (dupa urechea mea, nu am pretentia ca sunt maestru si ca am incercat toate variantele) cu un VTA ridicat sensibil de la axul bratului (bula de pe spirit ar fi in directia opusa prezentata de oake adica spre centrul bratului). Motivul ar fi ca vinilul nu este taiat in unghi perfect de 90 grade, deoarece unghiul de taiere a sculei nu a fost acelasi de-a lungul istoriei.
Aparent se doreste ca acul vinilului sa imite unghiul de taiere original care este (dupa sursa citata mai jos) cam 20 de grade de prin 1975 (modificarea standardului). Eu urechistic am obtinut un rezultat pozitiv cu bratul ridicat de la ax, dar voi incerca si varianta prezentata de porto pentru a compara rezultatele.
When engraving the lacquer, the cutter diamond moves up and down over a short distance. Whether the movement is more an arc or just a straight line depends on the position of the cutter head and the position of the diamond. In theory this movement is a perpendicular movement (a), but it is likely not to be a straight line (b). The cutter head should be positioned the correct way so that the cutter diamond operates under an angle of 20º. Yet it is possible that the Cutter Rake Angle (the way the cutter diamond is mounted) is incorrect and the 20º are not met. If all is correct, the Cutter Diamond Angle must be imitated by the cartridge.
http://www.soundfountain.com/amb/ttadjust.htmlThe Vertical Tracking Angle was not always standardized. But since the stereo disc was launched, the angle was defined at 15 º and was changed in the nineteen seventies to 20 º
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
remoteviewer1 wrote:Aparent se doreste ca acul vinilului sa imite unghiul de taiere original care este (dupa sursa citata mai jos) cam 20 de grade de prin 1975 (modificarea standardului). Eu urechistic am obtinut un rezultat pozitiv cu bratul ridicat de la ax, dar voi incerca si varianta prezentata de porto pentru a compara rezultatele.
Daca avem o doza veche (30-35 ani) constanta elestica a tijei diamantului se modifica in timp adica scade, sau creste in functie de calitatea mansonului de cauciuc si a materialului tijei...adica acul isi va modifica pozitia fata de vinil in sensul in care va fi putin mai bleg sau invers. Si atunci va trebuii sa modificam pozitia relativa a acului versus vinil in sensul aratat de remoteviewer...sa saltam un pic axul bratului sau invers cum zice poro. Pana la urma totul e relativ si trebuie sa incecam.
- remoteviewer1
- Posts: 952
- Joined: 14 May 2011, 11:13
- Location: Bucuresti
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
VTA-ul este destul de tricky ca si setare dupa parerea mea. In primul rand daca pui un disc mai gros (180g) sau unul subtirel, se modifica VTA-ul, la fel daca umbli la grosimea mat-ului sau la forta de apasare. Toate aceste setari, afecteaza mai mult sau mai putin VTA-ul si dupa ceva documentare, am reusit sa il reglez decent (acolo unde bratul permitea) ridicandu-l tare in sus (axul bratului) si apoi coborand incetisor pana gaseam un echilibru decent intre calitatea inaltelor si a basului, coboram, ascultam si tot asa...
La Dual-ul 704 era parfum reglarea VTA-ului (se facea in timp ce ascultai muzica), la Kenny e cam dificil trebuind sa desfac 2 suruburi cu un imbus si exista posibilitatea sa scap bratul in pozitia maxim de jos si sa o iau de la capat. La pick-up-urile, fara posibilitate coborare/urcare brat(am 2 in acest moment), VTA-ul se regleaza prin reglarea fortei de apasare a acului (greutatea mai mare echivaleaza cu coborarea bratului pe ax si echivalent, scaderea greutatii imita urcarea bratului pe ax) si modificare grosime mat.
Ca sa finalizez, un VTA reglat bine impreuna cu pozitionarea buna a dozei in brat (de ex. Baerwald cu protractor si ajutat de rotirea dozei spre interior daca este necesar) duce la un sunet excelent(celelalte setari mi se par mai putin impactante in calitatea finala).
La Dual-ul 704 era parfum reglarea VTA-ului (se facea in timp ce ascultai muzica), la Kenny e cam dificil trebuind sa desfac 2 suruburi cu un imbus si exista posibilitatea sa scap bratul in pozitia maxim de jos si sa o iau de la capat. La pick-up-urile, fara posibilitate coborare/urcare brat(am 2 in acest moment), VTA-ul se regleaza prin reglarea fortei de apasare a acului (greutatea mai mare echivaleaza cu coborarea bratului pe ax si echivalent, scaderea greutatii imita urcarea bratului pe ax) si modificare grosime mat.
Ca sa finalizez, un VTA reglat bine impreuna cu pozitionarea buna a dozei in brat (de ex. Baerwald cu protractor si ajutat de rotirea dozei spre interior daca este necesar) duce la un sunet excelent(celelalte setari mi se par mai putin impactante in calitatea finala).
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
remoteviewer1 wrote:La pick-up-urile, fara posibilitate coborare/urcare brat(am 2 in acest moment), VTA-ul se regleaza prin reglarea fortei de apasare a acului (greutatea mai mare echivaleaza cu coborarea bratului pe ax si echivalent, scaderea greutatii imita urcarea bratului pe ax) si modificare grosime mat.
Nu cred ca este o solutie...daca modifici forta de apasare si iesi din parametrii dozei vei avea probleme cu compliance-ul dozei fata de brat. Intri in altceva.
Nu cred ca pozitionarea diamantului fata de vinil ar trebui sa se faca nenatural. Nu am experimentat inca dar o voi face.
Chiar la pick-up-urile care nu au reglaj de VTA se pot pune niste spacere (bylagare) pentru a regla VTA-ul.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
In opinia mea acele protractoare celebre si universale care se gasesc pe net si sunt citate de toata lumea in domeniu (de exemplu Baerwald amintit mai sus) sunt proaste si inexacte. Am un pickup Technics model 1977 (SL-1710); acum cativa ani l-am capatat si am vrut sa-l reglez. Am folosit protractoarele celebre si universale; masinaria e prietenoasa, suna fara probleme chiar si prost reglata, nu e dintre acele masinarii la care, daca nu setezi la mare precizie se apuca de distorsionat.
Dar nu eram multumit, mai ales ca nu am gasit un protractor dedicat acestui model.
Astfel, am studiat problema si (conform datelor tehnice specifice modelului) mi-am facut singur un protractor folosind ACAD-ul si o imprimanta laser (care are distorsiuni minime). Practic mi l-am desenat de la zero cu dedicatie.
Apoi am reglat cu ajutorul acestuia si am constatat ca e altfel decat toate universalele folosite inainte, rezultatul audio fiind in mod clar, chiar dramatic mai bun!
Practic, pickupurile cu brat clasic sunt o suma de compromisuri. Bratul clasic nu va fi corect in raport cu santul din LP niciodata constant, niciodata de la inceputul la sfarsitul discului; undeva trebuie sa alegi compromisul ideal, de obicei cel mai corect e pe la mijlocul placii, poate putin mai spre inceput, adica nu chiar fix geometric la mijloc (cand am facut protractorul a trebuit sa aleg, sa deduc punctul median de compromis). Aici e relativitatea.
Cat priveste problema VTA, am constatat si eu ca teoria (chiar cea data de producatorul bratului, unele mai noi au prospect si toate cele pentru reglaj) de multe ori nu este cea mai buna solutie.
Mi-a iesit sunet (in opinia mea) mai bun cand am gadilat VTA-ul dupa ureche, fara sa-mi pese de teorie, dealtfel si voi ati patit acelasi lucru. Explicatia nu mi se pare un capat de tara, adica nu conteaza ca sti de ce sau nu sti de ce, important e ceea ce se aude.
Astfel, ce am constatat eu, prin ridicarea sau coborarea bratului schimband unghiul VTA se umbla in ceva foarte important, raportul de frecvente in toata banda audio; intr-un capat se ridica basul dar se pierde din inalte si deci din transparenta, in altul se castiga la inalte si definitie dar sunetul se subtiaza. Astfel, fiecare isi alege acest "equalizer" mecanic dupa propria ureche. In ecuatie intra tot sistemul si astfel, aprecierea este relativa la caracterul de sunet al amplificarii. De aceea nu cred ca se pot emite legi universale de reglat VTA-ul, fiecare trebuie sa si-l faca dupa ureche. Dar un lucru e clar, reglajul VTA este important pentru ca produce printre cele mai mari schimbari in sunet, per ansamblu.
In opinia mea remoteviewer1 are dreptate si a gasit una din problemele de baza - prin apasare se umbla (fara intentie) si la VTA. De aceea sunt cazuri in care, exemplu, o doza are o marja de apasare de 1,5....2,3 grame si se gaseste (la ureche) ca pe o tabla suna cel mai bine la 1,6 grame..... insa pe alta suna mai bine la 2 grame! Primul vinilist ar spune pe forumuri, "folositi doza asta la 1,6 grame deoarece la apasarea asta suna cel mai bine!", al doilea l-ar contrazice insa in final amandoi au dreptate si problema pleaca nu de la doza si apasare ci de la mica modificare de VTA, cauza descrisa corect si de oake, constanta elastica a "zgarciului" care tine acul in teaca.
In concluzie, manevrarea unei table tine mai mult de arta decat de inginerie. E greu de stabilit legi universale, fiecare descopera reglaje minunate in contextul propriului sistem audio dar pentru altii, in alt context, acele descoperiri nu valoreaza.
In opinia mea se si exagereaza. Incepatorii care citesc sunt ingroziti, pare complicat, incurcat, etc. In realitate nu e situatia chiar asa de neagra, sistemul pickup este foarte bun si permite tolerante foarte mari, mereu am spus o chestie, CD-ul audio e prin definitie prost si trebuie gasit ala cel mai bun pe cand sistemul pe LP este prin definitie bun si trebuie gasit doar ala cel mai prost.
Dar nu eram multumit, mai ales ca nu am gasit un protractor dedicat acestui model.
Astfel, am studiat problema si (conform datelor tehnice specifice modelului) mi-am facut singur un protractor folosind ACAD-ul si o imprimanta laser (care are distorsiuni minime). Practic mi l-am desenat de la zero cu dedicatie.
Apoi am reglat cu ajutorul acestuia si am constatat ca e altfel decat toate universalele folosite inainte, rezultatul audio fiind in mod clar, chiar dramatic mai bun!
Practic, pickupurile cu brat clasic sunt o suma de compromisuri. Bratul clasic nu va fi corect in raport cu santul din LP niciodata constant, niciodata de la inceputul la sfarsitul discului; undeva trebuie sa alegi compromisul ideal, de obicei cel mai corect e pe la mijlocul placii, poate putin mai spre inceput, adica nu chiar fix geometric la mijloc (cand am facut protractorul a trebuit sa aleg, sa deduc punctul median de compromis). Aici e relativitatea.
Cat priveste problema VTA, am constatat si eu ca teoria (chiar cea data de producatorul bratului, unele mai noi au prospect si toate cele pentru reglaj) de multe ori nu este cea mai buna solutie.
Mi-a iesit sunet (in opinia mea) mai bun cand am gadilat VTA-ul dupa ureche, fara sa-mi pese de teorie, dealtfel si voi ati patit acelasi lucru. Explicatia nu mi se pare un capat de tara, adica nu conteaza ca sti de ce sau nu sti de ce, important e ceea ce se aude.
Astfel, ce am constatat eu, prin ridicarea sau coborarea bratului schimband unghiul VTA se umbla in ceva foarte important, raportul de frecvente in toata banda audio; intr-un capat se ridica basul dar se pierde din inalte si deci din transparenta, in altul se castiga la inalte si definitie dar sunetul se subtiaza. Astfel, fiecare isi alege acest "equalizer" mecanic dupa propria ureche. In ecuatie intra tot sistemul si astfel, aprecierea este relativa la caracterul de sunet al amplificarii. De aceea nu cred ca se pot emite legi universale de reglat VTA-ul, fiecare trebuie sa si-l faca dupa ureche. Dar un lucru e clar, reglajul VTA este important pentru ca produce printre cele mai mari schimbari in sunet, per ansamblu.
In opinia mea remoteviewer1 are dreptate si a gasit una din problemele de baza - prin apasare se umbla (fara intentie) si la VTA. De aceea sunt cazuri in care, exemplu, o doza are o marja de apasare de 1,5....2,3 grame si se gaseste (la ureche) ca pe o tabla suna cel mai bine la 1,6 grame..... insa pe alta suna mai bine la 2 grame! Primul vinilist ar spune pe forumuri, "folositi doza asta la 1,6 grame deoarece la apasarea asta suna cel mai bine!", al doilea l-ar contrazice insa in final amandoi au dreptate si problema pleaca nu de la doza si apasare ci de la mica modificare de VTA, cauza descrisa corect si de oake, constanta elastica a "zgarciului" care tine acul in teaca.
In concluzie, manevrarea unei table tine mai mult de arta decat de inginerie. E greu de stabilit legi universale, fiecare descopera reglaje minunate in contextul propriului sistem audio dar pentru altii, in alt context, acele descoperiri nu valoreaza.
In opinia mea se si exagereaza. Incepatorii care citesc sunt ingroziti, pare complicat, incurcat, etc. In realitate nu e situatia chiar asa de neagra, sistemul pickup este foarte bun si permite tolerante foarte mari, mereu am spus o chestie, CD-ul audio e prin definitie prost si trebuie gasit ala cel mai bun pe cand sistemul pe LP este prin definitie bun si trebuie gasit doar ala cel mai prost.
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?
momolo wrote:In opinia mea acele protractoare celebre si universale care se gasesc pe net si sunt citate de toata lumea in domeniu (de exemplu Baerwald amintit mai sus) sunt proaste si inexacte.
Ai mare dreptate.
Am si eu 2 sau 3 protractoare ''universale'' si fiecare spune altceva la acelasi pick-up. De aceea prefer reglajul overhang-ului cu sublerul.