Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

Băieţii spun că la braţ nu trebuie pus ulei şi nici la lagăul motorului...aşa o fi.

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

baietii spun multe, un ulei sintetic usor nu are ce sa dauneze, oricum o tabla suna intr un fel rece si in alt fel calda, de obicei dupa 10-20 de minute suna cum trebuie insa daca este uns un pick up tine mai mult, la mine conservarea sculelor are mare greutate, de aia nu sant de acord cu modificarea curentilor de mers in gol sau mai stiu eu ce lucruri care ar putea scurta durata de viata a sculei care si asa in cazul multora din ele atarna intr un fir de ata, multe din integratele din anii 70 de la sfarsit nu le gasesti nicaieri, morti neingropati.

acest lucru face ca sculele vechi fara circuite integrate, doar cu tranzistoare sa fie mai usor de reparat, hibridizarea de la inceputul anilor 80, sfarsitul anilor 70 din sculele "cu staif" e cam dureroasa in anul 2014 si cu regret trebuie sa recunosc ca sculele mai vechi au de castigat aici, poti invia mortul.

mult succes cu scula noua, sunetul cam ala e, care l ai auzit prima data, nu o sa se duca la cer, asta e cam ceea ce pot ele oferi, nu e rau si nu e cel mai bun dar e loc de ascultat muzica pe ele.
au prostul obicei sa nu se strice :D
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

comanr wrote:baietii spun multe, un ulei sintetic usor nu are ce sa dauneze, oricum o tabla suna intr un fel rece si in alt fel calda, de obicei dupa 10-20 de minute suna cum trebuie insa daca este uns un pick up tine mai mult
.
După prima audiţie făcută împreună cu fostul proprietar , care a durat cam 12 ore cu o doză AT şi altceva nu mai scrie pe ea (am observat că tija de la ac este neagră iar diamantul este mic), care era apăsată cu 1gram, scula se auzea cam strălucitor cu un bas bine controlat dar puţin în spate, dealtfel un sunet foarte exact, cu viaţă dar fără catifea. Cam japonache.
Ulterior m-am apucat să reglez braţul: calumea am observat că suportul braţului era slăbit, se mişca. Am strâns suportul braţului pe dedesupt ocazie cu care am văzut şi măţăraia sculei. Înăuntru este lucrată impecabil. Într-o cutie din pal sau mdf (nu m-am uitat prea atent) de 15 mm totul e pus pe plăci metalice de 5mm înşurubate la rîndul lor in cutie. Totul este ecranat inclusiv suportul braţului, traful este pe suporţi groşi din cauciuc, motorul mare, aproape lafel de mare ca cel de la Dual 701. După toate acestea braţul se mişca foarte bine: pe verticală lafel ca la Dualul cu braţul proaspăt uns iar pe orizontală foarte aproare de Dual. Chiar nu cred că trebuie unse lagărele braţului. Platanul este de 1,75 Kg şi liber se mişca foarte bine. Fără quaţ stă bine în viteză cu reglajul cam pe la jumate. Nici lagărul central nu cred că trebuie uns. Picioruşele reglabile au la bază o semisferă din cauciuc cu nervuri de rigidizare şi arată toate foarte bine: cauciucul nu este fisurat sau rupt.
Am reascultat doza AT, de data asta la 2gr şi sunetul s-a schimbat total. Tot ce avea înainte dar un alt raport al basului. Deja sunetul s-a mărit mult, basul e unde trebuie etc... dar parcă totuşi uşor japonache, după gusturile mele.
Am pus un Shure M75 TypD cu ac original şi lucrurile au reintat în normal. Am deja şi grăsimea, catifeaua pe care le căutam.
Am mai încercat o doză Ortofon F15OmkII cu ac original şi lafel sunet impecabil...te unge pe suflet. Urmează să mai încerc şi alte doze. Btaţul are regaj VTA la îndemâmă.
Una peste alta ăsta e pick-up nu jucărie.
Din ce m-am uitat în manualul de service, motorul este cu 6 poli şi 9 sloturi(bobine). Alte Pioneer-e DD din acea perioadă erau cu un motor cu 4 poli şi 6 sloturi. Bănuiesc că şi asta contează în calitatea sunetului.

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

doza mea originala pioneer suna si ea putin pe inalte, nu rau, dupa rodaj nu mai tipa asa tare, totusi recunosc ca e ceva gen japonache, doza technics (aia buna) suna mai bine insa are un output mai slab si are nevoie de amplificare mai evoluata, un preu calumea, nu ce am eu, dar se poate trai.

platanele mai grele au avut motoare cu poli mai multi, cu cuplu mai mare, teoretic e mai bine, la sunet e destul de greu sa ti dai seama de diferenta dintre motoare, mai ales daca functioneaza cum trebuie.

cu ungerea nu stiu ce sa zic, motorul principal eu zic ca e bine sa fie uns daca nu este deja uns, poti verifica destul de usor acest lucru, la mine mai avea ceva unsoare dar timpul modifica proprietatile unsorii originale asa ca am preferat sa stiu ca e uns, oricum uzura la acel tip de motoare este una foarte mica din cauza materialelor folosite si a conceptului folosit.

e de bine, sa ti traiasca :D
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

comanr wrote:platanele mai grele au avut motoare cu poli mai multi, cu cuplu mai mare, teoretic e mai bine, la sunet e destul de greu sa ti dai seama de diferenta dintre motoare, mai ales daca functioneaza cum trebuie.


Nu ştiu ce să zic...Sansui făcea in acei ani la anumite DD-uri motoare cu 20 de poli şi 30 de sloturi desi platanul nu depăşea 1 Kg. Cred că se pune problema de corecţie a vitezei de rezoluţie. Cu cât e mai fină corecţia cu atât dă mai bine în sunet...cel puţin aşa ar fi logic. În mod sigur şi electronica contează foarte mult. Nu cred că are legătură cu momentul de torsiune al motorului.

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

da, cel mai bine se vede din datele tehnice, wow&flutter , cu cat mai mic cu atat mai bine, motor mai stabil, mai corect.

ca sa ti faci o idee am scos datele pentru 2 modele de ale lor, cam asa au scos motoarele, mai mult decat suficient.

Wow & flutter PL570 : ± 0,04% (DIN)
0,025% (WRMS)

Wow & Flutter PL L1000 : < 0,025% (WRMS)
< 0,013% (WRMS, measured at FG output)
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

În primul rând vreau să-ţi mulţumesc pentru urări!
La al meu Pioneer PL 550 motorul este identic cu cel de la PL570 adică: PXM-029.
Pe Pioneer PL-L1000 cu un motor PXB-061 (nu i-am găsit datele) l-am ascultat la Iura şi suna de excepţie, evident tot set-up-ul era pe măsură.
Bănui că ''WRMS'' înseamnă fluctuaţie de viteză...evident că PL-L1000 este superior per total.
Eu mă refeream la incidenţa micro corecţiilor de viteză care poate nu sunt măsurabile ca şi efect imediat în ce priveşte ''WRMS'' dar care per total dau o fluctuaţie mai mică (adică cu cât sunt mai dese cu atât mai bine în sunet), adică mă refeream la un principiu. Sunt ferm convins că motorul lui PL-L1000 are mai mulţi poli şi mai multe bobine decît al meu şi de aicea rezultă o mişcare de rotaţie mai uniformă. De exemplu motorul lui Technics SL1200 mkII are 9 poli şi 12 bobine şi sună extrem de bine, braţul reglat ca lumea şi cu o doză pe măsură. Aici intervine şi doza. Nu poţi compara ceapă cu varză.
Cred că pentru o mişcare de rezoluţie perfectă motorul ar trebui să aibe un număr infinit de poli şi cu 50% mai multe bobine astfel încât incidenţa microcorecţiilor de viteză să nu se mai audă în sunet.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

oake wrote:Braţul este unipivot
din ce vad eu, bratul nu este unipivot. Este conventional.

Din punctul meu de vedere, adica ce i-as face:
1. i-as elimina firul atarnator si as monta 2 mufe RCA mama pe carcasa la spate in asa fel incat sa ajung cu firele din brat direct la aceste mufe. Daca se poate si sunt destul de lungi. Din cate table de genul asta am vazut, existau cose inauntru unde se lipeau firele de la brat cu cablul atarnator sau chiar alte fire care plecau la mufele pe carcasa, in caz ca existau. Unele table aveau si releu sau switch care puneau semnalul la masa. Absolut daunatoare orice chestie din asta.
Atentie la mase!
2. i-as desface motorul DD si l-as curata bine (lagarul) si l-as unge. Vaselina veche.... e prea veche. Atentie cand scoti rotorul in cazul in care (cele mai multe cazuri) face corp comun cu axul. De obicei acolo exista ferita si asta se poate sparge sau ciobi. Forta de atractie e foarte mare, de multe ori e foarte greu de desprins! Nu trebuie bagata "ranga" daca exista (si exista!) cablaj dedesupt (inclusiv cablaj pe suport metalic). Deci cu grija si atentie daca exista saibe distantiere si atentie daca exista bila!
3. vaselina sau uleiul nu sunt musai alea date in manualul service. Oricum nu s-ar mai gasi, sunt istorie. Eu folosesc o vaselina albastra de la SONY facuta in Japan. Nu e dedicata pentru treaba asta. Insa daca lagarul are tolerante foarte mici, mai nimerit ar fi uleiul. Depinde ce gasesti acolo, cum e facut.
4. as incerca sa schimb condensatorii electrolitici. Toti. Atentie sa nu existe si unii mai speciali, gen low leakage. Trebuie pusi tot de tipul asta. Gasesti pe net de la vreo 3 firme mari. Restul normali poti pune ce vrei numai sa nu fie gunoi chinez. Deci, numai electroliticii, nu si ceilalti!
Ei bine, poate gasesti unii plezniti pe contactul de alimentare, caz in care e normal sa-i schimbi. Dar la japoneze nu gasesti, numai la alea nemtesti le mai plezneau de batranete.
5. verificare brat si strangeri. Daca ai umblat la ele nu e bine, daca ai avut nevoie (deoarece poate ai gasit joc) esti nevoit. Caz in care mare atentie la joc. E greu de potrivit dar nu imposibil, simtul pipairii e cel mai important. Eu am facut si chestii deastea si mi-a iesit la ochi si pipaire, nu ai aparate de masura pentru asta.
6. eu nu as unge lagarele bratului, doar le-as curata daca se poate (e foarte greu, de obicei mai bine le lasi asa daca nu e vorba de un aparat din pubela sau casa de tigani. Aici nu e vorba. Sunt greu de curatat si poti afecta bratul daca nu ai experienta)

Tabla arata dragutel. I-as cauta o doza de la Grado (preferabil vintage) sau as pune una din dozele alea pe care ti le-am luat eu, sti care (cele cu "Ex"), alea din plastic negru cu ace rosii si albastre.
Cred ca vrea doza clasica, medie, tipica anilor 70.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

nu ti fa probleme, variatii de ordinul sutimilor sant foarte mici, nu se vad decat pe distortion-metere din alea cu multe lampi , oricum alea sant masuratori pe scule noi, dupa 40 de ani ele nu mai arata chiar asa.

pentru masurarea distorsiunilor se pune un disc etalon cu o frecventa cunoscuta si se compara acea frecventa cu ce da scula, se filtreaza semnalul si ce ramane sant distorsiuni, frecvente care baleiaza in jurul frecventei etalon si deviatia se masoara in procente.

in realitate, discurile nu sant asa perfecte si distorsiunile din cauza inregistrarilor/deformarilor/dezalinierii centrului sant semnificative fata de cele date de aparat care sant nesemnificative, de neluat in seama as putea spune la asa aparate.

ps:
la scoaterea rotorului vacuumul format in lagar poate pune probleme, la fel la remontare, trebuie lasat un timp sa se aseze motorul pe pozitie, sa iasa presiunea din lagar.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

nakamichi tx-1000(cel care centreaza discul)

Wow & flutter : 0,003% (WRMS, measured at the FG)
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

momolo wrote:din ce vad eu, bratul nu este unipivot. Este conventional.

momolo la Pioneer PL550 braţul este unipivot în cel mai convenţional mod. Adică există un pivot central care îi dă mişcarea braţului pe axa X şi există o furcă cu două lagăre care îi dă mişcarea pe axa y. Cel puţin asta am înţeles eu din braţul unipivot.
momolo wrote: Din punctul meu de vedere, adica ce i-as face:

1. i-as elimina firul atarnator si as monta 2 mufe RCA mama pe carcasa la spate in asa fel incat sa ajung cu firele din brat direct la aceste mufe. Daca se poate si sunt destul de lungi. Din cate table de genul asta am vazut, existau cose inauntru unde se lipeau firele de la brat cu cablul atarnator sau chiar alte fire care plecau la mufele pe carcasa, in caz ca existau. Unele table aveau si releu sau switch care puneau semnalul la masa. Absolut daunatoare orice chestie din asta.
Atentie la mase!


Ai dreptate că în felul ăsta pot testa mai multe cabluri, dar firele de la braţ nu ajung la carcasă. Scula e şi adâncă şi lată în acelaşi timp. Dar cablul lor este gros dar la capăt are mufe de rahat pe care intenţionez să le schimb. Totuşi pot face ceva: să pun cb în direct cu firele de la braţ cum am făcut la Dual 701.

momolo wrote:2. i-as desface motorul DD si l-as curata bine (lagarul) si l-as unge. Vaselina veche.... e prea veche. Atentie cand scoti rotorul in cazul in care (cele mai multe cazuri) face corp comun cu axul. De obicei acolo exista ferita si asta se poate sparge sau ciobi. Forta de atractie e foarte mare, de multe ori e foarte greu de desprins! Nu trebuie bagata "ranga" daca exista (si exista!) cablaj dedesupt (inclusiv cablaj pe suport metalic). Deci cu grija si atentie daca exista saibe distantiere si atentie daca exista bila!


Dacă voi ajunge să desfac motorul îţi voi urma sfatul întocmai. Acuma, lagărul axului motorului în general se unge cu ulei special pentru lagăre cu viteze mici (asta depinde din ce material e făcut) după ce în prealabil se curăţă foarte bine. Biluţa se unge cu vaselină. Atâta timp cât se mişcă uşor, lafel ca şi Dualul 701 deşi platanul are masa la jumătate nu văd de ce aş face lucrul ăsta. Mai mult stă bine in viteză, fără quarţ, aproape de jumătatea de rezoluţie a potenţio-
metrului de reglaj. Bănui că lagărul este făcut din bronz antifricţional şi nu i-ar strica o ungere. Ar întârzia uzarea lui.

momolo wrote:4. as incerca sa schimb condensatorii electrolitici. Toti. Atentie sa nu existe si unii mai speciali, gen low leakage. Trebuie pusi tot de tipul asta. Gasesti pe net de la vreo 3 firme mari. Restul normali poti pune ce vrei numai sa nu fie gunoi chinez. Deci, numai electroliticii, nu si ceilalti!
Ei bine, poate gasesti unii plezniti pe contactul de alimentare, caz in care e normal sa-i schimbi. Dar la japoneze nu gasesti, numai la alea nemtesti le mai plezneau de batranete.


Atâta tîmp cât, electronic, merge impecabil nu mă bag aici. Nu uita că, chiar tu m-ai sfătuit să nu umblu în electronica DD-ului.

momolo wrote:5. verificare brat si strangeri. Daca ai umblat la ele nu e bine, daca ai avut nevoie (deoarece poate ai gasit joc) esti nevoit. Caz in care mare atentie la joc. E greu de potrivit dar nu imposibil, simtul pipairii e cel mai important. Eu am facut si chestii deastea si mi-a iesit la ochi si pipaire, nu ai aparate de masura pentru asta.


Axul braţului e prins de o placă metalică atât deasupra cât şi dedesupt, de 5mm cu o piuliţă de M21 care se mişcă relativ greu. Chiar mă mir că s-a desfăcut. Doar am strâns-o. Nu am modificat poziţia braţului. La final avea aceeaşi distanţă dintre axa de rotaţie a braţului şi vârful acului. Există aparat de măsură pentru aşa ceva: şubler. Totul se leagă de distanţa relativă a axei de rotaţie a braţului şi vârful acului. Overhang.

momolo wrote:6. eu nu as unge lagarele bratului, doar le-as curata daca se poate (e foarte greu, de obicei mai bine le lasi asa daca nu e vorba de un aparat din pubela sau casa de tigani. Aici nu e vorba. Sunt greu de curatat si poti afecta bratul daca nu ai experienta)


Ai mare dreptate. Mai mult chiar Pioneer-urile acelei perioade, cele mai răsărite , aveau lagărele de la braţ din safir sau alte pietre semipreţioase care nu se ung, doar, eventual se curăţă dacă trebuie. Dacă ar fi să le desfac pierd reglajul strângerii...ele având dublu şurub. Dar dacă merg bine nu văd sensul.

momolo wrote:Tabla arata dragutel. I-as cauta o doza de la Grado (preferabil vintage) sau as pune una din dozele alea pe care ti le-am luat eu, sti care (cele cu "Ex"), alea din plastic negru cu ace rosii si albastre.
Cred ca vrea doza clasica, medie, tipica anilor 70.


Asta şi am pus. Oricum dozele de la tine Ex...merg superb cam pe toate sculele mele. Mai nou am comparat pe Lenco-ul meu Shure V15III pe braţul lui modificat cu Ex... pe braţul Rega Rb300 şi nu e diferenţă, poate o idee mai mult bas pe Ex....
Faţă de Sure M75, M91 sunt mai rafinate, primele două fiind ceva mai rele.
Până acuma nu am încercat Ex... cu ac albastru, cel conic, care mi-ai spus că sună ceva mai bine decât cele cu ac roşu, eliptic dar am mai multe ace de rezervă roşii. Între timp am mai luat vre-o 2-3.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

M-am uitat mai atent la rotaţia platanului. Deşi stă perfect în viteză fără quarţ potenţiometrul de reglaj e deplasat spre dreapta cu o treime de cursă (el neavînd nici un fel de marcaj) ceea ce înseamnă că lagărul central trebuie uns. Aveţi dreptate. Când ziceam şi eu că m-am liniştit cu acest pick-up m-aţi pus iar la muncă. Tot timpul am evitat ungerea lagărului principal la DD-uri având în vedere dificultatea de desfacere a motorului.

momolo wrote:2. i-as desface motorul DD si l-as curata bine (lagarul) si l-as unge. Vaselina veche.... e prea veche. Atentie cand scoti rotorul in cazul in care (cele mai multe cazuri) face corp comun cu axul. De obicei acolo exista ferita si asta se poate sparge sau ciobi. Forta de atractie e foarte mare, de multe ori e foarte greu de desprins! Nu trebuie bagata "ranga" daca exista (si exista!) cablaj dedesupt (inclusiv cablaj pe suport metalic). Deci cu grija si atentie daca exista saibe distantiere si atentie daca exista bila!


momolo poţi să fi sigur că forţa de atracţie este mare având în vedere viteza de reacţie a motorului. Nu are cablaj dedesupt, motorul fiind capsulat cablajul este înăuntrul măştii exterioare. În cazul în care rotorul face corp comun cu axul, cazul fericit, e mai puţin probabil să ciobesc inelul de ferită dar dacă axul are pană sau e canelat atunci chiar că trebuie mare atenţie. E posibil să aibe biluţă la baza axului având în vedere calitatea motorului. Pe de altă parte, având în vedere că băieţii zic că nu trebuie uns s-ar putea ca axa să se termine cu un vîrf conic. Nu ştiu, n-am mai desfăcut până acu un motor liniar. Mulţam momolo pentru sfaturi.
La un moment dat spuneai ca unele dozele Technics sună surprinzător de bine. Am o doză Technics EPC-P24 la care am şi adaptorul pentru headshell dar nu am ac la ea. Doza are compliance 12 care s-ar potrivi mănuşă pe braţ având în vedere că el avea la origine o doză Pioneer cu compliance 15. Şti ceva despre cum sună aceste doze (22,23, 24, 30...). Au toate caracteristici foarte bune, poate doar semnalul, 2,5 mV cam mic. Au unsoare, catifea...sau sunt japonache? Merită să mă grăbesc cu un ac pentru ea?

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by momolo »

oake wrote:momolo la Pioneer PL550 braţul este unipivot în cel mai convenţional mod. Adică există un pivot central care îi dă mişcarea braţului pe axa X şi există o furcă cu două lagăre care îi dă mişcarea pe axa y. Cel puţin asta am înţeles eu din braţul unipivot.
ai inteles gresit. Ala nu e unipivot.
Eu am 2 unipivot, Nima si Decca. Pe unul l-ai si ascultat de mult. Unipivot inseamna ca bratul sa stea efectiv intr-un singur punct, cui vertical. Cum se invarte farfuria chinezeasca la circ in varful unui batz. Dezavantajul este ca se misca in toate directiile, avantajul este frecarea cea mai mica, practic ai un singur punct, nu mai multe puncte. La al tau ai 3 puncte, un unipivot are doar 1 punct. Un unipivot este ceva mai greu de reglat si mai dificil. Uite o schema de la DECCA:
Image
si ale mele:
https://www.google.ro/search?q=brat+uni ... t+tonearms" onclick="window.open(this.href);return false;
si
https://www.google.ro/search?q=brat+uni ... t+tonearms" onclick="window.open(this.href);return false;

Cat priveste condensatorii si sfatul meu, ai inteles eronat, adica in stil mot a mot. Eu sunt reticent in a schimba condensatori pe calea de semnal deoarece schimb si sunetul (echilibrul sunetului care a fost obtinut de producator cu acele piese). Dar la un motor DD nu schimbi nici un sunet, nu ai cum. Decat eventual dintr-o dereglare a regulatorului electronic. De obicei aceste DD japoneze au putine reglaje (semireglabile), de multe ori doar 2 bucati care defapt se ocupa cu stabilirea punctului de mijloc la potentiometrul de reglaj al turatiei de pe carcasa. Acesta e inseriat cu semireglabile interne pentru ca sa reglezi din interior ca in momentul cand tabla are turatia standard 33 sau 45, potentiomtrele exterioare sa fie pe zero. Deoarece sunt 2 bucati, ai alte 2 bucati inauntru. Alte motoare DD au chiar un singur semireglabil inauntru care regleaza in cazul ambelor turatii, 33 si 45. Adica il faci pe 33 si presupui ca pe 45 iese tot pe mijloc (dar de obicei nu iese, insa nu e important, e o chestie de estetica).
Insa sunt si motoare DD mai complicate (am vazut la Denon care se pare ca ar fi defapt JVC). La unele gasesti mai multe semireglabile la care NU e bine sa umbli, se fac cu osciloscopul dupa manual. Insa la multe chiar daca ai manualul si esti meserias calificat, tot e riscant sa te bagi ca-i prea complicat. Dar de cele mai multe ori regulatoarele sunt simple, nu e mare filozofie. Daca schimb conzii electrolitici, modifici un pic si punctele de functionare insa nu e critic. Mai critic este sa le lasi cu niste conzi de 35 de ani care si-au facut datoria. Daca crapa unul e naspa deoarece pot crapa si semiconductori pe care nu-i mai poti inlocui (presupunand ca-i gasesti pe cei crapati!). Unele integrate sunt dedicate, am vazut la Denon si Technics, daca ti s-a impuscat unul din ala, iti iei la revedere! Si asta se petrece dintr-o cauza des intalnita = conzii electrolitici imbatraniti. Ceilalti conzi, nepolarizati, se duc mai greu, la unii le mai imbatraneste imbracamintea de plastic si se microfisureaza dar daca-i masori inca sunt ok. Ar trebui si astia schimbati insa e bine sa pui cat mai exact aceeasi valoare si acelasi tip constructiv.

Ar fi si altele de facut dar nu recomand la incepatori - refacerea lipiturilor cu fludor. Dupa cum se stie, lipiturile au si ele o garantie de viata si asta e de obicei pana in 25 de ani. Cositorul imbatraneste si el, mai ales in zonele de caldura, adica partile coapte din cablaj. Iar refacerea lipiturilor e si aceasta o treaba, teoretic trebuie multa munca, intai ar trebui eliminat cositorul vechi dar numai fanaticii o fac (si bravo lor!).

Trebuie multa atentie deoarece un nepriceput strica iremediabil.

Cu vaselina/uleiul originale treaba e simpla - aceste substante sunt organice (deci supuse imbatranirii in timp). Dupa 35...45 de ani devin "pamant de flori". Nu e de ajuns sa bagi ulei sau vaselina noua deoarece bagi peste rahatul care se afla inca in lagar, de multe ori pietrificat sau clisos. Trebuie desfacut si curatat temeinic (izopropilic sau acetona sau petrosin sau etc), dupa care uns. Nu e mare filozofie... pentru cineva cu experienta....
Dar trebuie si timp si iar timp......

Lagarele la brat nu se ung pe principiul ceasurilor mecanice. Eu am mesterit pe vremuri la ceasuri si prima greseala pe care am facut-o cand eram copil nestiutor, a fost sa le ung! :D

Iar mufele RCA pe carcasa sunt bune pentru ca poti pune la phono orice cablu. Iar cablul de phono are mare importanta, asa s-a descoperit efectul cablurilor in sunet inca din 1945. Daca mai sunt si azi diversi ....mesteri (audio) care "nu cred" in cabluri, asta arata ca domeniul asta audio chiar daca-i low technology, totusi in simplitatea lui e complicat.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by comanr »

oake, nu te speria asa tare, dupa ce scoti platanul vei vedea ca rotorul se misca sus jos destul de usor, cursa e limitata de o carcasa pe care trebuie sa o desfaci, de obicei are 3 suruburi, apoi totul iese usor.

potentiometrul acela de turatie nu sta la mijloc din alte cauze, exista un reglaj intern pentru ambele viteze, pe placa driver de unde poti face ajustari de finete, astfel incat potentiometrul sa cada pe mijoc insa nu stiu daca e asa important din moment ce ai plaja de reglaj suficienta.

reglajele se pot accesa cu o surubelnita prin niste gauri unde ai simbolurile 33 si 45 , pe carcasa care protejeaza circuitul driver, de obicei potentiometrele alea fac probleme, sugerez inlocuirea lor cu valori fixe, se va obtine o turatie mai stabila.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

oake
Posts: 625
Joined: 24 Oct 2008, 19:03
Location: bucuresti

Re: Ca audiofil, ajungi inevitabil la vinil ?

Post by oake »

momolo wrote:Cat priveste condensatorii si sfatul meu, ai inteles eronat, adica in stil mot a mot. Eu sunt reticent in a schimba condensatori pe calea de semnal deoarece schimb si sunetul (echilibrul sunetului care a fost obtinut de producator cu acele piese). Dar la un motor DD nu schimbi nici un sunet, nu ai cum. Decat eventual dintr-o dereglare a regulatorului electronic.


Atunci tu zici să schimb electroliticii atât la Pioneer cât şi la Dual?
Dacă dau de conzi cu capacităţi ciudate gen 250 uF ce fac pun valoarea imediat superioară?

Post Reply