comanr are catonas rosu in acest weekend. I-am dat timp sa schimbe sigurantele peste tot. In ultima vreme isi pierdea atat de mult timpul cu forumul ca nu mai avea vreme de nimic! Sper ca i-am fost de ajutor!
Revenind la subiect - in opinia mea cablurile dintre doza si preul phono sunt cele mai criminale cabluri pentru sunet. Multa lume, chiar si cei care stiu asta (care stim asta) le ignora sau nu dau suficienta atentie. De aceea eu cand am timp schimb cablul atarnator de la trancota-pickup cu mufe RCA
haurite insurubate pe carcasa, in spate sau intr-o parte, pe unde e loc si vine bine.
Mufele ca mufele, chiar daca sunt chineze si haurite cat sa tina pana la coltul strazii (desi conteaza al naibii mai ales la MC; din cauze evidente) insa cablul pana la preu poate face diferenta intre a asculta numai paraituri sau numai Muzica de pe LP.
Evident, conteaza tabla, doza si preul insa cablul acordeaza toata instalatia. Si degeaba ai jdemii de reglaje la preul phono bengos, total inutil, cablul phono e "regele" in toata povestea!
Si nu exista teorie care sa ne indrume catre ce matz sa alegem (adica inginerul atoatestiutor care nu crede in sigurante se uita pe datele tehnice ale cablului si dintr-o data strigaaaa, Evricaaaaa!, am gasit cel mai perfect cablu phonooooo! Dupa care il pune la instalatie si e ok pentru el deoarece, oricum, la ce instalatie are, poate pune si sarma de rufe ca tot aia e la cum se aude, insa cablul ala perfect in date tehnice e mai bun de legat pudelul de piciorul canapelei decat doza de preul phono!).
Pur si simplu e pe incercare. Cateodata cabluri cu o capacitate mare pe metru suna mai bine, alta data suna cel mai prost, depinde de instalatie. De obicei, asa de amorul artei putem pleca de la cablu cu capacitatea cea mai mica pe metru, dar nu e musai.
Si sa nu creada careva ca rezolva mare branza daca are la preul phono setare de capacitate. Asta e buna sa fie dar alegerea cablului (la ureche) e sfanta. Culmea este ca la phono democratia e deplina, exista cabluri ieftine care bat cabluri scumpe. Particularitatea acestui mic semnal de la doza MM la phono preamp sau si de zece ori si mai mic de la MC la preamp, face ca acest cablu phono sa se comporte total diferit de situatia folosirii lui ca interconect. Ca interconect poate fi sublim dar ca phono poate fi de rahat, dar si invers.
Si ca sa ies din chestii generale si sa spun ceva la obiect, folositor, eu unul am gasit un cablu foarte bun pentru phono (evident, nu e bun universal, depinde de situatie si pe langa asta, trebuie sa tinem cont si de pret! Ca una este sa pretinzi ceva de la un cablu care te costa 50 lei si alta e de la un cablu de 500 lei!) si anume un Cordial pentru chitara electrica care costa foarte putin, cam 9 lei pe metru liniar, cablu mono, coaxial nebalansat.
Dar mai exista cabluri "phono" bune si ieftine pe la Canare, SommerCable si Mogami, toate astea fiind firme mari care vand la metru mai mult pentru sectorul profy.
Unele firme audiofile (nu toate, doar unele) care cer pretul de zece ori (ca asa e piata audiofila), defapt selecteaza cabluri din astea si ori le imbraca, ori le comanda la fabrica chineza cu inscriptia proprietara (de obicei din Taiwan sau China). Asa stiu de un brand audiofil care cerea pret de durere totala pe un cablu normal si ieftin de la Canare. Insa il avea marcat din fabrica cu brandul propriu si dupa ce am comparat si analizat, nu era chiar identic cu ala de la Canare (care costa vreo 3 dolari pe metru in timp ce "haudiofilul" costa 50 de dolari la metru), probabil un pic selectat, probabil facut cu mai multa atentie. Dar per total era acelasi cablu si diferentele erau subtile si de gust. Cam pe inalte, daca e sa zic si eu ceva insa cu rezolutie dementa. Daca aveai doza MC rezoluta si puneai si sarma asta rezoluta, iti iesea sangele pe urechi si numarai toate paraiturile, chiar si alea care nu existau!
Defapt la toate firmele mari se intampla sa fie diferente intre diferite loturi de cabluri din acelasi model. Adica, daca iei de pe un mosor (din ala mare) suna intr-un fel, daca mai trece vremea si iei de pe alt mosor din alta serie facut, suna usor diferit. Cum s-a nimerit.
Cert este ca pentru o selectie de phono ar trebui un mare sac plin cu cabluri gata facute si multa rabdare si timp. Si daca gasesti unul intre doza A si preul B, nu inseamna ca e la fel de potrivit intre doza C si preul B. Pardon, in ecuatie intra si lantul de amplificare cu tot cu "traductoare". Daca sunetul per ansamblu e mai stralucitor (din cauza boxelor si amplificarii) trebuie un anume cablu de phono, daca e inchis, e bun alt cablu de phono pe care pana atunci poate l-ai aruncat deoparte "ca nu e bun". De aia e bine de pastrat toate sarmele.
Si toate astea in conditiile in care daca acordezi perfect intreaga instalatie viniloasa ai mai multa muzica decat paraiala sau daca o faci prost (dupa retete si teorii sau cu urechi de tabla) poti avea mai multa paraiala decat muzica pana intracolo incat in loc sa asculti Beethoven, numeri paraiturile si te obsedeaza spalatul placilor! Eu am trecut prin toate fazele si tot ce pot spune, e mai complicat de povestit in cuvinte, mai usor cu pusul in practica. Si rezolutia nu e totul! Echilibrul e totul!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.