Preamplificator

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Preamplificator

Post by felixx »

Parerea mea:
-daca interconectul dintre amp si preu este mai mic de 1 metru,folosirea unui preu pasiv va avea efecte benefice,neexistand vreo influenta din partea sursei de alimentare sau a componentelor active.
In acest mod,adaptarea de impedante dintre etaje va fi data de alegerea valorii potentiometrului/atenuatorului pentru reglajul nivelului de iesire-volum.In calcul nu intra capacitatile cablurilor interconect.
Alegerea acestei valori este un compromis,la fel cum se intampla foarte des in audio,la orice nivel.
Nefolosirea valorii optime duce la acele nepotriveli cu restul sistemului.
Este ca si cand am pune un single ended cu 300B de 7W pe incinte cu sensibilitate mica.De aici si mesajul meu anterior referitor la cunoasterea unor parametri la amplificatorului folosit.
Deasemenea alegerea tipului de atenuator,potentiometru,poate spune multe despre preamplificator.Utilizand unul obisnuit,de genul DACT (pe care va trebui sa-l inspectam cel putin anual pentru depunerile de praf evidente si curatare generala),cu depuneri de "aur" indoielnic pe contacte,cu click-uri care se aud in difuzoare atunci cand modificam nivelul volumului,care are un timp de viata foarte mic in comparatie cu pretul cerut,in opinia mea nu se poate obtine acel preamplificator fiabil pe care ne bazam ca introduce cat mai putin din exterior in tot lantul audio.
Un preu nu ar trebui sa aduca "ceva" in calea de semnal (ideal).As zice ca celelalte componente aduc destul.... 8) si nu merita sa mai "atasam" ceva in plus.
Daca ne referim la potentiometre,treaba sta si mai prost...de cele mai multe ori.
Lipsa echilibrarii valorilor de pe cele doua canale la cel putin cele 3 referinte orare...ora 9,ora 12,ora 3...cat si calitatea proasta a depunerilor chimice,va duce in cel mai scurt timp catre un esec.
Ma uitam aici pe forum,la sectiunea vintage si observam cum erau construite fiarele de varf.Potentiometre de uz profesional,unele militare,atenuatoare cu o mecanica foarte bine pusa la punct (unul identic cu ce am folosit eu),altele extrem de bine realizate si scumpe totodata,lucruri care acum sunt extrem de $$$,dar care sunt sigur ca pot face fata criteriilor High End audio.
Exista valul cu preul pasiv,foarte bine prezentat de catre revistele de specialitate insa in momentul in care se arunca o privire inauntru,se va observa "piesa de baza" folosita....de cele mai multe ori un DACT sau mai rau...potentiometrul Alps....si bineinteles albastru. 8)
Basca este mentionat ca aduce Nirvana.
Montand asa ceva intr-un sistem si numindu-l pompos Preamplificator Pasiv pur si simplu este o gluma alimentata de marketing agresiv si de prost gust.Insa se vinde si asta conteaza. :wink:
In momentul in care distanta de interconect dintre preamplificator si etajul de putere este mai mare de 1m situatia se schimba si intervin in plus alte calcule bazate pe capacitatile interconectului si lungimea acestuia,de cele mai multe ori imposibil de realizat.
Abia acum se pote vorbi de posibilitatea preamplificatorului pasiv de a "pilota" amplificatorul X sau Y.
In acest caz,cei care nu doresc cu incapatanare acel "ceva" in plus,opteaza pentru un preamplificator care foloseste asa zis-ul control in curent.
Acesta consta intr-un sistem electronic montat intre potentiometru/atenuator si iesirea preamplificatorului si are un castig unitar care,daca este foarte bine pus la punct va controla sarcini dificile ce constau in diferite impedante ale etajelor de putere plus multitudinea de capacitati si caracteristici ale cablurilor interconect.
Daca ne gandim ca de cele mai multe ori la iesire... sa zicem...a unui CD player avem in jur de 1,5V si cele mai multe amplificatoare au o sensibilitate de 0,7-1,5V, practic aceasta este valoarea de semnal pentru a atinge puterea nominala,putem trage o concluzie clara ca sistemele care folosesc preamplificatoare in tensiune, adauga in sistem mult mai mult decat daca ar fi fost in curent.In plus distorsiunile cresc si riscul de a intra in clipping la etajele de putere creste semnificativ datorita supramodularii produse de cresterea semnalului din preu odata cu modificarea nivelului volumului.
As opta pentru un preamplificator in tensiune/curent doar daca amplificatorul ar avea sensibilitatea de peste 2V.
Last edited by felixx on 14 Apr 2009, 14:34, edited 1 time in total.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

kaav
Posts: 1717
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Preamplificator

Post by kaav »

Felixx,multumesc pentru atentia si timpul acordat.In cazul tau avand in vedere ca ti-ai construit singur sistemul (cine nu ar fi mandru,mai ales daca iasa ceva ca la carte :wink: ) si scri din pasiune face mai autentic si valid ce spui.Voi lua aminte cand va fi ceasul cumparaturilor la vorbele tale,gandindu-ma la minimul din punct de vedere tehnic (punga hotareste,nu? :mrgreen: ) care asigura fiabilitatea si daca este cu noroc si sunetul preferat.

User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Preamplificator

Post by felixx »

:mrgreen:
Este doar o parere referitoare mai mult la acele preamplificatoare pasive care costa foarte mult si care au inauntru "foarte putin"....calitativ vorbind.
Sunt insa si optiuni mai ieftine....dupa buzunar.
Un exemplu ar fi potentiometrele militare sau cele folosite in pupitrele de mixaj la casele de mastering de renume (mai scumpe un pic :oops: ) care au depunerea stratului de buna calitate,durabile,pe post de volum general.
As prefera genul de mai jos oricand in locul unui Alps sau Dact montat in preu pasiv sau activ cu toate asa zisele "neajunsuri" ale lui.
http://www.banzaieffects.com/PEC-MIL-ST ... 26708.html
...sau ceva de la Vishay seria Sfernice.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

kaav
Posts: 1717
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Preamplificator

Post by kaav »

Sa inteleg ca, chiar daca o scula cu potentiometrele incriminate suna bine sunt de evitat totusi? (plaja de lucru mica in care in care presteaza optim,gatuieste sunetul la amplitudini mai maricele - sa zicem ca boxele sunt potrivite tonal cu amplifu',aduna ''parazitzi'' de diverse naturi electrice si ii arunca in sunet?)
Pai intr-o plaja de pret cum visez eu in viitor pentru un amplif (pana pe la 1500 E, de nou) compromisurile sunt la ele acasa prin comparatie cu vreun gigant,dar ma intereseaza in mod clar ca sunetul sa nu isi schimbe caracterul sa zicem intre orele 7 - 13 la volum.La asa ceva nu prea as face concesii,dar de facut o sa fac inevitabil la ceva.Mai am si fantezi cu faptul ca mi-ar placea ca sunetul sa fie reglat in pasi cat mai mici,detaliu la nivel sonor scazut.. :mrgreen:

User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Preamplificator

Post by felixx »

Sa inteleg ca, chiar daca o scula cu potentiometrele incriminate suna bine sunt de evitat totusi?
Suna bine pentru unii iar prost pentru altii;suna bine de la ora 10 pana la ora 3 dar prost pe sisteme cu spl mare si foarte mare,unde eficienta si fiabilitatea sunt la primele ore;suna bine pe anumite tipuri de muzica si manjit pe altele.
Depunerea de carbon de calitate ce se afla pe potentiometru are calitatile si proprietatile ei. Deasemenea comparatiile trebuiesc facute in aceleasi conditii......si...uite asa ajungem din nou la ...matching precum zicea momolo.
Se intampla uneori ca atunci cand ridicam nivelul spre ora12 sunetul devine aglomerat si oarecum mat,ca o perdea dupa care se afla orchestra in toata splendoarea ei.Exista acel ceva care nu te lasa sa atingi interpretul.De cele mai multe ori excludem din ecuatie preul si ne gandim automat la incinte si apoi la amplificator.
Unii incep cautarea unor alte amplificatoare,surse de redare,etc si trec cu vederea preamplificatorul.
As zice ca acesta este un element destul de delicat intr-un sistem,care daca nu face echilibru cu urmatoarele etaje,se prea poate ca proprietarul sa nu reuseasca sa stoarca tot ce se poate din setup,sau sa nu-l cunoasca pe deplin si sa nu se bucure de adevarata valoare a sistemului sau.
Mai am si fantezi cu faptul ca mi-ar placea ca sunetul sa fie reglat in pasi cat mai mici,detaliu la nivel sonor scazut.. :mrgreen:
8) ...atenuator cu un nr. mare de pasi....41 and beyond.... :mrgreen:
....daca introduci si incinte rezolute cu spl mare sau foarte mare,pilotate de amplificatoare dedicate....va trebui in primul rand sa arunci pe fereastra toate discurile achizitionate pana acum :mrgreen: .
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

kaav
Posts: 1717
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Preamplificator

Post by kaav »

Ma bucur ca am intrebat ceva la care ai considerat ca merita sa raspunzi.De ce nu ma bucur este experienta mea care tinde catre zero vis-a-vis de sistemele audio care isi merita acesta descriere si aici includ si cele ieftine de pe piatza :cry:.
Intrebarile mele s-au nascut din descrierile forumistilor incepatori in ale sunetului, la care nu se refereau tot timpul la cauzele unor probleme direct (poate nu stiau sa le diagnosticheze corect cum bine imi confirmi) si mi-am zis ca pe langa sunetul propriu zis (care se mentinea corect in circumstantze fragile) mai conteaza si factori consideratzi secundari ca importantza,care nu sar in ochi evident mai ales daca esti incepator.Din ce ai mai spus ma depaseste datorita lipsei experientei urmatorul fapt:
Relatia dintre calitatea inregistrarii unui disc si sensibilitatea boxei.Ii scoate ca o lupa defectele de masterizare si lipsa de dinamica a sunetului care ar trebui sa existe precum in realitate, la suprafatza?

User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Preamplificator

Post by felixx »

Cam asa. 8)
Unele inregistrari care sunt extrem de bune for fi cu adevarat frightening pentru urechi,in timp ce majoritatea vor sta pe raft.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

kaav
Posts: 1717
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Preamplificator

Post by kaav »

Eu ca om si aici probabil ca marea majoritate, ca sa inteleg ceva pe langa faptul ca ma straduiesc sa pun cap la cap din cunostintele cumulate si rumegate pe cat posibil bine, apelez si la intuitzie care ajuta, dar tot este oarba fara experientza suficienta.
O concluzie (prematura) ar fi ca un sistem rezolutiv seamana cu o soacra care face si placinte bune,dar iti face si zile fripte (din cauza inregistrarilor).Ceva frustrant dar adictiv.Trebuie un pic de curaj sa accepti ambele aspecte :wink:
(Incerc sa socotesc cam cu cate beri iti sunt dator moral pentru raspunsuri,dar ies rau in pierdere :D )

User avatar
SOLO
Moderator
Posts: 1771
Joined: 25 Sep 2008, 22:42
Location: Milan

Re: Preamplificator

Post by SOLO »

Jos palaria pentru Felixx .

Aproape ca ma dezobisnuisem sa mai citesc explicatii tehnice clare si la obiect . Urechea are un rol important e adevarat , insa cunostintele de baza de multe ori ne ajuta sa coboram cu picioarele pe pamant .

solo
Every foot from the wall adds 1000$ to the sound
*Doneaza pentru libertatea si sustenabilitatea forumului

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Preamplificator

Post by momolo »

Am testat acum vreo doi ani doua preuri pasive, un CREEK si unul facut (proiectat si realizat) de Cristian Sugar. CREEK costa vreo 500 euro, preul lui Sugar costa peste 600 euro ca suma stricta a componentelor (adica scumpe, numai un singur multicontact costa peste 100 euro bucata).

Concluzia - exista puritate mare insa se potrivesc doar cu unele scule. Problemele legate de impedanta sunt foarte nasoale. Rezultatul este un sunet subtire, lipsit de bas si "grasime" dar cu multa curatenie si puritate. Majoritatea sculelor medii audiofile nu prea merg cu preuri pasive normale, cele bazate doar pe un divizor (ca cele probate de mine).

CREEK era lucrat foarte bine, potentiometrul era un ALPS original de 18Kohmi.
Sugar folosea (din cate retin) o valoare la divizor multirezistenta de 10Kohmi si mi-a spus ca ideal ar fi fost sa fie chiar 5Kohmi insa putine scule suportau asa ceva la iesire.
Rezulta ca cei de la CREEK au gandit bine o valoare de compromis insa majoritatea sculelor nu se potriveau pe preul pasiv.
Spre surprinderea mea totala, scula audio care a mers cel mai bine cu preul pasiv CREEK (dealtfel foarte bun) a fost....culmea!, magul AKAI Gx 636 !
Cel mai afectat (un sunet de tigaie, de nerecunoscut) erau preul de doza Cambridge Azur 640p.

Concluzia mea practica = mie nu-mi sunt de folos aceste preuri pasive. Sunetul era nemultumitor. Am incercat cu mai multe cabluri, scurte si lungi. Nu am avut rezultate bune in nici o varianta.

Preul facut de Cristian Sugar a fost ceva mai bun dar tot nepotrivit, chiar si la sculele audio slabute pe care le aveam atunci. La el in studio era perfect deoarece si restul lantului audio era proiectat si realizat de el, deci cu buffere foarte bune.

Eu nu cred ca preurile pasive sunt o solutie prea fericita si nicidecum universala pentru un audiofil obisnuit. Avantajul este un minim de distorsiuni si defazari, dezavantajul fiind un sunet cam subtire si cam "debil".

Ulterior am folosit un preu activ Audio Analogue Bellini din seria veche (pe tranzistoare, nu integrate). Diferenta a fost enorma, sunetul era cu o clasa mai sus in toate privintele. Iar ceea ce conta, nu erau acele diferente enorme in functie de aparatul sursa.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
LEKTOR
Posts: 1774
Joined: 05 Oct 2008, 16:08
Location: Audiofilsburg

Re: Preamplificator

Post by LEKTOR »

momolo, 636 are output mare la iesire, reglabil prin volum, chiar la 1/2 cursei suna f.f.f. plin .
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...

katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: Preamplificator

Post by katalin »

Sunt de acord cu explicatia lui felixx, dar chiar daca avem interconectul mai mic de 1m tot pot aparea probleme in unele cazuri si anume daca ampliful are intrare pe Jfet. Acestia au capacitatea de intrare destul de mare si neliniara. Problema unui potentiometru fara buffer este in primul rand faptul ca din punctul de vedere al amplificatorului impedanta care il conduce este variabila(in functie de volum) si cel mai rau este cand avem volumul la jumatate(daca pot e liniar). De aceea se prefera o valoare mai mica a potentiometrului(asa cum a facut si crissugar) pt a nu avea atenuare in banda audio. Am observat de asemenea ca daca valoarea pot e mare(50k de ex) cresc si distorsiunile semnificativ.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Preamplificator

Post by Obelix »

Deci, un preamplificator relativ simplu, cu un "potentiometru" din rezistente, dar prevazut cu un buffer (de ce nu pe lampi) ar fi solutia optima :?:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Preamplificator

Post by momolo »

Obelix
Deci, un preamplificator relativ simplu, cu un "potentiometru" din rezistente, dar prevazut cu un buffer (de ce nu pe lampi) ar fi solutia optima :?:
se pare ca da! Insa arta e in acele buffere! Ideea cu lampi si multicontactor pe rezistente e foarte buna, simpla ca schema insa nu e usor de realizat daca discutam despre calitatea adevarata.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Post Reply