Sisteme audio automobil
Re: Sisteme audio automobil
Si pe spate nu ai facut nimic Dupa poza, mi se pare o Astra in 3 usi, deci pe spate tot "165mm" ai, dar prost plasate, fata in fata in dreptul "coatelor" pasagerilor...
Eu asi fi pus si ceva mai solid in locul "inelelor" de plastic in care sunt montate difuzoarele, dar, ma rog... e usor a critici... Eu tot ceva similar am pus, din lene sa nu mai desfac usa...
Eu asi fi pus si ceva mai solid in locul "inelelor" de plastic in care sunt montate difuzoarele, dar, ma rog... e usor a critici... Eu tot ceva similar am pus, din lene sa nu mai desfac usa...
- HighEndFan
- Posts: 137
- Joined: 03 Oct 2008, 15:43
Re: Sisteme audio automobil
E Astra 5 usi.
Iar inelele sunt solide, facute special si montate de cei care mi-au vandut si montat difuzoarele si antifonat usile.
Si oricum, inelele cu tot cu difuzoare sunt complet acoperite de panourile originale ale portierelor, care au fost montate la urma.
Practic, daca nu vezi tweeterele, nu te prinzi ca difuzoarele nu sunt cele originale.
Iar inelele sunt solide, facute special si montate de cei care mi-au vandut si montat difuzoarele si antifonat usile.
Si oricum, inelele cu tot cu difuzoare sunt complet acoperite de panourile originale ale portierelor, care au fost montate la urma.
Practic, daca nu vezi tweeterele, nu te prinzi ca difuzoarele nu sunt cele originale.
Re: Sisteme audio automobil
Daca e vorba de astea:
http://www.clarionworld.co.uk/install/s ... asp?id=279 (Part reference: SAK-2902)
... cred ca sunt cam firave (le-am avut in mana...) dar nu vreau sa creez polemici.... Daca matale esti multumit, e OK...
http://www.clarionworld.co.uk/install/s ... asp?id=279 (Part reference: SAK-2902)
... cred ca sunt cam firave (le-am avut in mana...) dar nu vreau sa creez polemici.... Daca matale esti multumit, e OK...
- HighEndFan
- Posts: 137
- Joined: 03 Oct 2008, 15:43
Re: Sisteme audio automobil
Nu, nu sunt ca alea.
Daca o sa te uiti cu atentie la poza mea, o sa vezi ca zona de prindere cu suruburi este dubla, cu doua gauri, ca pentru doua suruburi.
Si nu, stai linistit, sunt carcotas si perfectionist cand e vorba de audiofilie, (ca n-ai vrea sa-ti fiu client ) cand am vazut ca vrea sa fixeze ditamai difuzorul pe care abia il tineam intr-o mana pe un inel din plastic mi s-au aprins toate beculetele si am zis NU.
Dupa ce am vazut inelul, care era destul de "carnos" si l-au montat (la insistentele mele) pe un strat dublu adeziv si am tras de el cat puteam fara sa-l clintesc (deja incepuse sa flambeze tabla) am cedat.
Pana la urma, cu difuzorul montat si el tot cu dublu adeziv si strans bine, am dedus ca punctul slab e chiar tabla in sine si am imaginat un fel de proptea care sa preia greutatea magnetului la gropi si alte socuri, dar meseriasii respectivi mi-au alungat rapid stolul de pasarele :"nu-i nevoie, sefu', ia uite ce treaba buna am facut, e beton".
Si proba am facut-o anul trecut in iarna, cand a intrat unu' in portiera mea, da' fix in zona difuzorului si atat de rau ca a trebuit sa schimb si portiera si pragul, dar nici difuzorul si nici inelul n-au patit nimic.
Practic pe fata exterioara, lovita a portierei se putea ghici forma magnetului difuzorului, care a servit ca nicovala.
Oricum, la o "boxa din tabla", chiar si antifonata, inelul ala e oricum "veriga puternica".
Daca o sa te uiti cu atentie la poza mea, o sa vezi ca zona de prindere cu suruburi este dubla, cu doua gauri, ca pentru doua suruburi.
Si nu, stai linistit, sunt carcotas si perfectionist cand e vorba de audiofilie, (ca n-ai vrea sa-ti fiu client ) cand am vazut ca vrea sa fixeze ditamai difuzorul pe care abia il tineam intr-o mana pe un inel din plastic mi s-au aprins toate beculetele si am zis NU.
Dupa ce am vazut inelul, care era destul de "carnos" si l-au montat (la insistentele mele) pe un strat dublu adeziv si am tras de el cat puteam fara sa-l clintesc (deja incepuse sa flambeze tabla) am cedat.
Pana la urma, cu difuzorul montat si el tot cu dublu adeziv si strans bine, am dedus ca punctul slab e chiar tabla in sine si am imaginat un fel de proptea care sa preia greutatea magnetului la gropi si alte socuri, dar meseriasii respectivi mi-au alungat rapid stolul de pasarele :"nu-i nevoie, sefu', ia uite ce treaba buna am facut, e beton".
Si proba am facut-o anul trecut in iarna, cand a intrat unu' in portiera mea, da' fix in zona difuzorului si atat de rau ca a trebuit sa schimb si portiera si pragul, dar nici difuzorul si nici inelul n-au patit nimic.
Practic pe fata exterioara, lovita a portierei se putea ghici forma magnetului difuzorului, care a servit ca nicovala.
Oricum, la o "boxa din tabla", chiar si antifonata, inelul ala e oricum "veriga puternica".
Re: Sisteme audio automobil
La pasionatii obsedati inelele pentru boxe nu sunt nici macar de MDF sunt de otel strunjit ce cantareste cateva kilograme asigura o fixare perfecta si o inertie maxima atenuand forta de reactiune ce o transmite carcasa difuzorului, caroseriei de tabla a usii.
Secretul strunjirii consta si in obtinerea unei suprafete conice eventual neregulate la interiorul inelului, evitandu-se forma cilidrica pentru reducerea efectului de cavitate.
Materiale speciale fonoabsorbante speciale pot avea eficienta de 3-4 ori mai mare decat tot felul de bitumuri sau bureti, Dynamat Extreme in combinatie cu Dynapad si Dynaxorb pot face ca orice alta antifonare sa para o improvizatie.
Problema principala dupa tratamentul acustic este, in domeniu high-end, definirea volumului de incarcare a difuzorului sau incinta difuzorului de mid-bas.Fara o incinta perfect dimensionata controlata si ajustata pentru un difuzor anume si fara foarte multe teste si probe, nu se poate obtine un sunet cu adevarat bun.Inlocuirea unui OP din head-unit nu este un factor care sa faca vreo diferenta notabila daca baza sistemului si anume partea de difuzoare nu este ceva ceva high-end instalat cu precizie sau in urma unor teste extensive.
As da exemplu masina ce a castigat competitia intre natiuni de la EMMA de anul trecut, masina ce a fost aleasa special pentru acustica si la care s-au pozitionat difuzoarele dupa indelungi teste si la care s-au utilizat incinte dimensionate si ajustate in urma probelor pentru fiecare difuzor in parte.
Secretul strunjirii consta si in obtinerea unei suprafete conice eventual neregulate la interiorul inelului, evitandu-se forma cilidrica pentru reducerea efectului de cavitate.
Materiale speciale fonoabsorbante speciale pot avea eficienta de 3-4 ori mai mare decat tot felul de bitumuri sau bureti, Dynamat Extreme in combinatie cu Dynapad si Dynaxorb pot face ca orice alta antifonare sa para o improvizatie.
Problema principala dupa tratamentul acustic este, in domeniu high-end, definirea volumului de incarcare a difuzorului sau incinta difuzorului de mid-bas.Fara o incinta perfect dimensionata controlata si ajustata pentru un difuzor anume si fara foarte multe teste si probe, nu se poate obtine un sunet cu adevarat bun.Inlocuirea unui OP din head-unit nu este un factor care sa faca vreo diferenta notabila daca baza sistemului si anume partea de difuzoare nu este ceva ceva high-end instalat cu precizie sau in urma unor teste extensive.
As da exemplu masina ce a castigat competitia intre natiuni de la EMMA de anul trecut, masina ce a fost aleasa special pentru acustica si la care s-au pozitionat difuzoarele dupa indelungi teste si la care s-au utilizat incinte dimensionate si ajustate in urma probelor pentru fiecare difuzor in parte.
- HighEndFan
- Posts: 137
- Joined: 03 Oct 2008, 15:43
Re: Sisteme audio automobil
Nu e cazul, crede-ma. E vorba de o masina normala, in care imi petrec maxim o ora pe zi , "rupta" in doua-jumatate dimineata si jumatate seara, ascultand cu predilectie jazz in barait de motor diesel .puf wrote:La pasionatii obsedati .....
Si indiferent ce crezi, cele mai spectaculoase schimbari au fost produse, in ordine de:
1.Trecerea la Burr-Brown, cu inlocuirea condensatorilor si a OP-spectaculoasa, mai ales ca piesele nu m-au costat nimic.
2. Antifonarea portierelor.
3. Montarea amplificatorului.
Oricum, auditia e departe (rau) de sunetul de acasa, dar e de 100 de ori mai bine ca inainte si mie imi ajunge asta.
Nu-mi propun mai mult, nu vreau mai mult si nu merita masina mai mult.
Nu vreau sa mai cheltuiesc 1 leu in plus si nici nu mai am timp DELOC.
Desi mai am niste probleme( un usor bazait, care urmareste turatia motorului, mai degraba un tiuit la turatii mari), dar pur si simplu nu am timp macar sa incerc sa vad daca e chestie de mase diferite(firul de + al amplificatorului e tras direct din baterie, cel de masa e luat de la masa unui scaun din spate) sau daca nu cumva e datorita puntii si a releului schimbate cu unele neoriginale acum vreun an.
Re: Sisteme audio automobil
Ce tip de masina?Astra clasic?Ai putea sa incerci sa verifici condensatorii de deparazitare....daca stii unde sunt...
Iti trebuie si/sau un filtru de deparazitare bun.
Problemele apar pe traseul de alimentare (+) si amplitudinea creste odata cu momentul cand accelerezi.
Iti trebuie si/sau un filtru de deparazitare bun.
Problemele apar pe traseul de alimentare (+) si amplitudinea creste odata cu momentul cand accelerezi.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."
"I'm glad I can build my own mistakes."
Re: Sisteme audio automobil
Scuze ca ma bag si eu (ca peste tot, tzop si eu! ...daca va deranjez puteti sa ma dati afara!) in domeniul asta cu care sunt perfect paralel (chiar ma enerveaza ideea sa-mi bubuie ceva in cap la volan) - am observat ca pe Logan'ul vechi era un sistem audio (din pacate fara CD, doar radio + casetofon care transforma casetele in salata) destul de bun, din punctul meu de vedere, ca sunet (evident, cu sursa radio). Nici vorba de audiofilie, nici macar trancotofilie de lux nu este, dar totusi chestia aia suna foarte decent, placut, neenervant si mai ales, mare chestie!, nu oboseste!
Dupa aia au bagat alt sistem pe Logan'ul nou si pe Sandero. Surpriza! Asta nou nu se ridica nici la degetul mic aluia de pe Logan'ul vechi, desi asta nou ruleaza si discuri optice! Pare ca de devina sunt difuzoarele, posibil si unele plastice din portiere, poate acustica masinii ce tine in mod special de materialele utilizate, ...naiba stie?! Cert este ca asta nou e o pocnitoare standart, in timp ce ala vechi, pe bune ca suna placut si neobositor!
Ca tot veni vorba de conceptul "pocnitoare standart" - e vorba de un sunet format majoritar din tzatz cu adaos de boom de sus precum ai bate o lada de carton (flescaita de ploaie) cu batul. Ceva obositor, agasant, un zgomot de fond enervant si agasant, zic mereu dupa ce tace, "ce buna e linistea!". Insa cu ala vechi de multe ori mi se intampla sa nu ma dau jos pana nu se termina nustiuce melodie pe la romantic.
Dar oricum, sunt in plus la asemenea discutii, pentru mine chestiile astea trebuie sa aiba un singur atu, sa nu ma deranjeze!
Ca sisteme mai dichisite cu care am mers (condus sau pasager fatza), un BOSE pe Audi A6 si A8, nu mi-au placut, sunet profund artificial, bubuiala de fitze, perfect pentru manelisti, apoi un HK pe un Mercedes de clasa superioara care-mi place, suna elegant ca si masina, nu oboseste si e clar, se intelege tot (si masina super-silentioasa), apoi un alt HK pe un Mitzubishi Pajero care nu mi-a placut, o bubuiala cu tzatzaiala nativa (corectiile pe zero), apoi o Honda CR-V care suna interesant, sunet foarte clar si detaliat, basul nebubuit dar pe termen lung totusi obositor (sistemul nu stiu ce era, unul standart), apoi...altele culminand cu sistemul care mi-a placut cel mai mult, de la mareee distanta, pe o masina americana Plymouth foarte veche (1992), mare, patrata, tipic americana (ca in filme, cele de la politia americana veche) dotata cu un sistem home-made cu difuzoare italienesti TREVI si amplificare koreana (un booster no-name cumparat second hand din New York de la ce mai fura portoricanii pe acolo) iar sursa era un Pioneer vechi din anii 90, foarte aratos si complex, evident radio + casetofon, nici vorba de player cd.
Pe sistemul asta care NU bubuia neavand subwoofer dar reda basul foarte frumos, se putea asculta si muzica de opera sau clasica fara sa para ridicol in plin trafic bezmetic de oras aglomerat. Un sunet relaxant, ritmat, cald. M-am gandit mereu ca "de vina" ar fi fost acustica baragladinei ce cantarea goala peste doua tone (nu mentionez consumul!, peste 18 la suta mergand pana in....32!) iar inauntru era tapitata complet in piele naturala avand ditamai fotoliile de living in care te lafaiai mai bine ca acasa! De mentionat lipsa practic totala de zgomot de la motorul "de locomotiva" cu 8 cilindrii in V la 3800cmc. Parea ca, conduc troleibuzul, mai ales cu pedala aia pentru babe chioare (fara schimbator) si in lipsa completa a zgomotului dar cu o tractiune cumplita ca parca aveam motor electric! Un salon pe roti.....dar ce sunet dintr-un sistem atat de modest! Eu cred ca acustica e o mare parte din sunetul intr-o masina!
Dupa aia au bagat alt sistem pe Logan'ul nou si pe Sandero. Surpriza! Asta nou nu se ridica nici la degetul mic aluia de pe Logan'ul vechi, desi asta nou ruleaza si discuri optice! Pare ca de devina sunt difuzoarele, posibil si unele plastice din portiere, poate acustica masinii ce tine in mod special de materialele utilizate, ...naiba stie?! Cert este ca asta nou e o pocnitoare standart, in timp ce ala vechi, pe bune ca suna placut si neobositor!
Ca tot veni vorba de conceptul "pocnitoare standart" - e vorba de un sunet format majoritar din tzatz cu adaos de boom de sus precum ai bate o lada de carton (flescaita de ploaie) cu batul. Ceva obositor, agasant, un zgomot de fond enervant si agasant, zic mereu dupa ce tace, "ce buna e linistea!". Insa cu ala vechi de multe ori mi se intampla sa nu ma dau jos pana nu se termina nustiuce melodie pe la romantic.
Dar oricum, sunt in plus la asemenea discutii, pentru mine chestiile astea trebuie sa aiba un singur atu, sa nu ma deranjeze!
Ca sisteme mai dichisite cu care am mers (condus sau pasager fatza), un BOSE pe Audi A6 si A8, nu mi-au placut, sunet profund artificial, bubuiala de fitze, perfect pentru manelisti, apoi un HK pe un Mercedes de clasa superioara care-mi place, suna elegant ca si masina, nu oboseste si e clar, se intelege tot (si masina super-silentioasa), apoi un alt HK pe un Mitzubishi Pajero care nu mi-a placut, o bubuiala cu tzatzaiala nativa (corectiile pe zero), apoi o Honda CR-V care suna interesant, sunet foarte clar si detaliat, basul nebubuit dar pe termen lung totusi obositor (sistemul nu stiu ce era, unul standart), apoi...altele culminand cu sistemul care mi-a placut cel mai mult, de la mareee distanta, pe o masina americana Plymouth foarte veche (1992), mare, patrata, tipic americana (ca in filme, cele de la politia americana veche) dotata cu un sistem home-made cu difuzoare italienesti TREVI si amplificare koreana (un booster no-name cumparat second hand din New York de la ce mai fura portoricanii pe acolo) iar sursa era un Pioneer vechi din anii 90, foarte aratos si complex, evident radio + casetofon, nici vorba de player cd.
Pe sistemul asta care NU bubuia neavand subwoofer dar reda basul foarte frumos, se putea asculta si muzica de opera sau clasica fara sa para ridicol in plin trafic bezmetic de oras aglomerat. Un sunet relaxant, ritmat, cald. M-am gandit mereu ca "de vina" ar fi fost acustica baragladinei ce cantarea goala peste doua tone (nu mentionez consumul!, peste 18 la suta mergand pana in....32!) iar inauntru era tapitata complet in piele naturala avand ditamai fotoliile de living in care te lafaiai mai bine ca acasa! De mentionat lipsa practic totala de zgomot de la motorul "de locomotiva" cu 8 cilindrii in V la 3800cmc. Parea ca, conduc troleibuzul, mai ales cu pedala aia pentru babe chioare (fara schimbator) si in lipsa completa a zgomotului dar cu o tractiune cumplita ca parca aveam motor electric! Un salon pe roti.....dar ce sunet dintr-un sistem atat de modest! Eu cred ca acustica e o mare parte din sunetul intr-o masina!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.
- HighEndFan
- Posts: 137
- Joined: 03 Oct 2008, 15:43
Re: Sisteme audio automobil
Momolo, sa stii ca ai si tu dreptate si are si puf: prin alegerea judicioasa a difuzoarelor in functie de volumul habitaclului si al portierei sunt convins ca se poate obtine un rezultat de multe ori superior sistemului meu (de exemplu), la un cost de 5-6 ori mai mic:
De exemplu in Golful fiica-mii se aude pe radio DE PATRU ORI MAI BINE ca la mine. Avand doar radiocasetofon, o comparatie pe CD nu e posibila, desi sunt convins ca rezultatele ar fi fost tot cam alea si pe CD.
Nu stiu cum sa zic, sunetul e mult mai placut si mai odihnitor pe Golf standard, e o placere sa asculti muzica la volum normal.
Sigur, peste un anume nivel deja amplificatorul meu isi spune cuvantul, dar de cate ori ma urc in masina ei, ma enervez cat de bine se aude...
Asta inseamna ca prin proiectare sau incercari (sau experienta) se pot obtine rezultate foarte bune, mai bune decat incropirea unui sistem dupa brand, review-uri si o auditie scurta in showroom.
Oricum, mie personal nici prin cap nu-mi trece sa-mi pierd timpul cu probarea diverselor difuzoare, HU , amplificatoare si alte minuni. Ii las pe altii sa probeze, poate au mai mult timp.
De acum am mai invatat o lectie: data viitoare cand voi mai cumpara o masina voi prefera sa ma interesez in prealabil si despre sistemul audio.
Si oricum, mi se pare interesant si util sa prezentam scurte review-uri despre sistemele audio ale diverselor masini, eventual folosind un set standard de discuri de test, pentru a unifica macar cat de cat conditiile de test.
Eu am acces la VW Golf, Subaru Impreza,Toyota Avensis, Toyota Corolla, Lexus RX400h hybrid, Infiniti FX, Mercedes E200, Jaguar FX, Chevrolet Corvette, Honda Civic si inca vreo cateva care nu-mi vin acum si am putea stabili de comun acord cativa parametri specifici electronicii auto pe care sa-i urmarim si sa-i punctam.
De exemplu in Golful fiica-mii se aude pe radio DE PATRU ORI MAI BINE ca la mine. Avand doar radiocasetofon, o comparatie pe CD nu e posibila, desi sunt convins ca rezultatele ar fi fost tot cam alea si pe CD.
Nu stiu cum sa zic, sunetul e mult mai placut si mai odihnitor pe Golf standard, e o placere sa asculti muzica la volum normal.
Sigur, peste un anume nivel deja amplificatorul meu isi spune cuvantul, dar de cate ori ma urc in masina ei, ma enervez cat de bine se aude...
Asta inseamna ca prin proiectare sau incercari (sau experienta) se pot obtine rezultate foarte bune, mai bune decat incropirea unui sistem dupa brand, review-uri si o auditie scurta in showroom.
Oricum, mie personal nici prin cap nu-mi trece sa-mi pierd timpul cu probarea diverselor difuzoare, HU , amplificatoare si alte minuni. Ii las pe altii sa probeze, poate au mai mult timp.
De acum am mai invatat o lectie: data viitoare cand voi mai cumpara o masina voi prefera sa ma interesez in prealabil si despre sistemul audio.
Si oricum, mi se pare interesant si util sa prezentam scurte review-uri despre sistemele audio ale diverselor masini, eventual folosind un set standard de discuri de test, pentru a unifica macar cat de cat conditiile de test.
Eu am acces la VW Golf, Subaru Impreza,Toyota Avensis, Toyota Corolla, Lexus RX400h hybrid, Infiniti FX, Mercedes E200, Jaguar FX, Chevrolet Corvette, Honda Civic si inca vreo cateva care nu-mi vin acum si am putea stabili de comun acord cativa parametri specifici electronicii auto pe care sa-i urmarim si sa-i punctam.
-
- Posts: 79
- Joined: 10 Mar 2009, 14:53
Re: Sisteme audio automobil
In majoritatea sistemelor car-audio importanta tratarii acustice a portierelor este deseori neglijata, efectele datorate lipsei acesteia fiind in cele mai multe cazuri atribuite semnalului CD-playerului si mai ales difuzoarelor din portiere care "nu au destula putere" si distorsioneaza. Multi se apuca si inlocuiesc difuzoarele sau CD-playerul pentru a constata ulterior ca nimic nu s-a imbunatatit sau in unele cazuri se aude chiar mai prost.
In primul rand trebuie definiti cativa termeni necesari intelegerii a ceea ce se intampla cu sunetul intr-o portiera.
Sunetul = Orice perturbatie a energiei mecanice propagatã printr-un mediu material sub forma unei unde se numeste sunet
Viteza sunetului = Viteza cu care se propagã undele sonore depinde de mediul de propagare, în particular de elasticitatea si densitatea acestuia. În aer si alte gaze viteza sunetului depinde în primul rand de temperatura. Presiunea are un efect mic, iar umiditatea nu are aproape nici un efect asupra vitezei. Pentru aer, formula aproximativã de mai jos permite calculul vitezei de propagare a sunetelor în funcþie de temperatura:
Vaer = (331.5+0.6t) m/s > Valoarea de 343m/s cunoscuta de majoritatea corespunde unei temperaturi aproximative de 20 grade celsius
Unda = Prin undã se întelege fenomenul de propagare a unei oscilatii într-un mediu elastic
Rezonantele datorate Undelor stationare dintre 2 suprafete apar atunci cand distanta intre cele 2 suprafete este egala cu multiplul unei jumatati de lungime de unda. La frecventele de rezonanta, intensitatea sunetului se amplifica iar atenuarea undelor(decay) este mai lenta decat la frecventele non-rezonante, cauzand alterarea balantei tonale si lipsa de claritate. Datorita faptului ca portierele gazduiesc in general difuzoare de bass/mid-bass, frecventele de rezonanta apar in special in regiunea reprodusa de acestea (aprox 80-2500Hz), fiind datorate raportului dintre lungimea de unda si distanta dintre cele 2 panouri ale portierei.
Compunerea undelor(comb filtering) = Intrucat sunetul si muzica calatoresc prin intermediul undelor, ele trebuie sa se supuna legilor acestora. ceea ce inseamna ca atunci cand 2 unde se intalnesc, ele nu ricoseaza ca in cazul obiectelor materiale. Astfel amplitudinile lor combinate fie se aduna, fie se anuleaza. Undele aflate in faza se aduna rezultand o unda cu amplitudine dubla. Undele care sunt in faza inversa se aduna rezultand o unda de amplitudine 0. Desigur, informatia muzicala fiind foarte bogata si compusa dintr-o infinitate de sinusoidale, exista o multitudine de amplificari si anulari intr-o unitate temporala infinit mica. Datorita infinitatii punctelor de reflexie dintr-un plan, exista si posibilitatea ca o unda emisa de o sursa, dupa reflexie, sa se intoarca interferand cu ea insasi, acest lucru fiind cam ceea ce se intampla cu undele emise de difuzor in spate, catre panoul exterior al portierei.
Timpul de reverberatie = Este timpul necesar atenuarii undei pana in momentul in care ea devine imperceptibila de catre ureche. Cu cat acest timp este mai mare, cu atat creierul are dificultati mai mari in interpretarea informatiei initiale. De asemenea un timp de reverberatie 0 (camera surda) este de evitat, el creind senzatia lipsei de viata a unui pasaj muzical, senzatie datorata obisnuintei creierului uman cu un oarecare timp de reverberatie (reflexiile sunt peste tot in jurul nostru). Printre audiofilii de casa un timp de reverberatie de 30-50ms este acceptat ca fiind optim pentru o auditie de calitate.
Incinta infinite baffle = Incinta cea mai apropiata de aplicatiile car-audio din portiere, este o incinta al carei volum este mai mare decat parametrul "VAS" al difuzorului sau in care nu exista nici o cale ca energia din spatele difuzorului sa o intalneasca pe cea din fata acestuia.
Materialele utilizate in controlul undelor sunt in general fie difuzere(reflectante), fie absorbante. In interiorul unei portiere materialele absorbante sunt cele care prezinta interes. In mare, exista 2 fenomene ce trebuie evitate intr-o portiera : Vibratia panourilor ce alcatuiesc incinta difuzorului si rezonantele datorate undelor stationare. Vibratia panourilor se datoreaza in mare modificarilor permanente ale presiunii aerului din interiorul incintei. In momentul in care un corp intra in vibratie, devine el insusi "difuzor". Astfel, prin vibratia peretilor incintei, se produc modificari ale volumului acesteia. Perceptia maselor largi asupra acestui fenomen poate fi descrisa prin cuvinte ca : bass anemic, spart, necontrolat ! Rezonantele datorate undelor stationare sunt percepute ca lungiri neobisnuite ale sunetelor si in cazul masinilor cu o aliniere temporala eficienta, alterarea imaginii sonore prin "tragerea" anumitor instrumente din parbriz in usi ! Masurile ce pot fi luate in combaterea celor 2 probleme sunt rigidizarea cat mai puternica a peretilor incintei si umplerea acesteia cu materiale absorbante in functie de difuzorul folosit si de curba de raspuns in frecventa urmarita. Rigidizarea panourilor trebuie insotita de asemenea de rigidizarea suportului difuzorului. Ordinea operatiunilor ce trebuie executate pentru imbunatatirea calitatii incintei din portiera ar fi :
- Prinderea cat mai rigida a difuzorului de panoul de tabla prin intermediul unuia sau mai multor inele de MDF ( in cazul masinilor la care difuzorul este prins de fata de plastic, aceasta masura este obligatorie)
- Utilizarea unor folii bituminoase ca Dynamat, Caliber, Stinger...pentru impiedicarea vibratiei celor 2 panouri de tabla care alcatuiesc incinta. Pentru fetele de plastic exista o solutie foarte eficienta de tip pasta Brax X-Vibration care intareste foarte mult plasticul reducand "soriceii". Minimul pentru un sunet decent este un strat de folie bituminoasa pe fata exterioara si altul pe scheletul metalic, intre acesta si fata de plastic. Pentru efect sporit se pot aplica straturi succesive de folie pe pe panoul exterior si pe ambele parti ale scheletului metalic.
- Pentru cei pretentiosi, la cele de mai sus se poate utiliza vata minerala intre scheletul metalic si fata de plastic iar in portiera se poate folosi burete cu celula inchisa tip "polyfoam", destinat in mod normal constructiilor. Acest tip de burete se poate gasi la magazinele ce comercializeaza materiale de constructii de tip Bricostore. Buretele in cauza, aplicat peste folia bituminoasa va reduce rezonantele din interiorul incintei dar va imbunatati si coeficientul de transfer termic al panoului exterior. Exista de asemenea niste placi de tip Dynaxorb ce se amplaseaza in spatele difuzoarelor pentru absorbtia exnergiei trimise de catre difuzor in spate.
- Solutii extreme merg pana la fabricarea de la 0 a fetelor de usi din fibra de sticla foarte groasa sau fabricarea de incinte separate in interiorul portierelor.
Atentie : Nu folositi vata minerala sau burete cofrat folosit in studiourile de inregistrari in interiorul incintei (intre cele 2 panouri de tabla) intrucat acolo se intalneste frecvent apa sub forma lichida si de condens iar cele 2 mucegaiesc in timp !
Dupa aplicarea tuturor acestor metode veti constata un bas si o medie inferioara mai scurte, curate si precise !
Alte considerente legate de difuzoarele de mid-bass din portiere :
- Pentru un difuzor uzual de 16.5cm frecventa inferioara de taiere trebuie sa fie in jurul valorii de 60-80Hz. Nu incercati sa mergeti mai jos intrucat nu numai ca nu veti obtine mari rezultate dar veti si stresa difuzorul inutil la volume mari. Putine difuzoare fac exceptie si sunt in general scumpe !
- Dati difuzorului cat mai mult curent si un semnal de calitate. Un amplificator mai puternic decat difuzorul si cu gain-ul dat cat mai jos este intotdeauna preferabil unui amplificator slab cu gain-ul impins la maxim
- Pentru cei foarte pretentiosi, alegera difuzorului de mid-bass ar trebui insotita de un calcul intr-un program specializat (incinta poate fi aproximata cu una inchisa). Un program exceptional de calcul este Unibox (fisier Excel). Acest program poate calcula raspunsul difuzorului intr-o incinta data, tinand cont de materialele fonoabsorbante folosite, de "scurgeri" ale incintei, poate sugera incinta optima pentru difuzorul respectiv, poate indica punctul de taiere al difuzorului, frecventa de rezonanta in incinta respectiva, frecventa la care cursa maxima sau liniara este depasita, timpul de raspuns al difuzorului ( decay > viteza sau cat de repede el se opreste din miscare dupa impulsul primit) ! Incinta portierei este bineinteles fixa si de aceea trebuie cautat difuzorul care i se potriveste.
In primul rand trebuie definiti cativa termeni necesari intelegerii a ceea ce se intampla cu sunetul intr-o portiera.
Sunetul = Orice perturbatie a energiei mecanice propagatã printr-un mediu material sub forma unei unde se numeste sunet
Viteza sunetului = Viteza cu care se propagã undele sonore depinde de mediul de propagare, în particular de elasticitatea si densitatea acestuia. În aer si alte gaze viteza sunetului depinde în primul rand de temperatura. Presiunea are un efect mic, iar umiditatea nu are aproape nici un efect asupra vitezei. Pentru aer, formula aproximativã de mai jos permite calculul vitezei de propagare a sunetelor în funcþie de temperatura:
Vaer = (331.5+0.6t) m/s > Valoarea de 343m/s cunoscuta de majoritatea corespunde unei temperaturi aproximative de 20 grade celsius
Unda = Prin undã se întelege fenomenul de propagare a unei oscilatii într-un mediu elastic
Rezonantele datorate Undelor stationare dintre 2 suprafete apar atunci cand distanta intre cele 2 suprafete este egala cu multiplul unei jumatati de lungime de unda. La frecventele de rezonanta, intensitatea sunetului se amplifica iar atenuarea undelor(decay) este mai lenta decat la frecventele non-rezonante, cauzand alterarea balantei tonale si lipsa de claritate. Datorita faptului ca portierele gazduiesc in general difuzoare de bass/mid-bass, frecventele de rezonanta apar in special in regiunea reprodusa de acestea (aprox 80-2500Hz), fiind datorate raportului dintre lungimea de unda si distanta dintre cele 2 panouri ale portierei.
Compunerea undelor(comb filtering) = Intrucat sunetul si muzica calatoresc prin intermediul undelor, ele trebuie sa se supuna legilor acestora. ceea ce inseamna ca atunci cand 2 unde se intalnesc, ele nu ricoseaza ca in cazul obiectelor materiale. Astfel amplitudinile lor combinate fie se aduna, fie se anuleaza. Undele aflate in faza se aduna rezultand o unda cu amplitudine dubla. Undele care sunt in faza inversa se aduna rezultand o unda de amplitudine 0. Desigur, informatia muzicala fiind foarte bogata si compusa dintr-o infinitate de sinusoidale, exista o multitudine de amplificari si anulari intr-o unitate temporala infinit mica. Datorita infinitatii punctelor de reflexie dintr-un plan, exista si posibilitatea ca o unda emisa de o sursa, dupa reflexie, sa se intoarca interferand cu ea insasi, acest lucru fiind cam ceea ce se intampla cu undele emise de difuzor in spate, catre panoul exterior al portierei.
Timpul de reverberatie = Este timpul necesar atenuarii undei pana in momentul in care ea devine imperceptibila de catre ureche. Cu cat acest timp este mai mare, cu atat creierul are dificultati mai mari in interpretarea informatiei initiale. De asemenea un timp de reverberatie 0 (camera surda) este de evitat, el creind senzatia lipsei de viata a unui pasaj muzical, senzatie datorata obisnuintei creierului uman cu un oarecare timp de reverberatie (reflexiile sunt peste tot in jurul nostru). Printre audiofilii de casa un timp de reverberatie de 30-50ms este acceptat ca fiind optim pentru o auditie de calitate.
Incinta infinite baffle = Incinta cea mai apropiata de aplicatiile car-audio din portiere, este o incinta al carei volum este mai mare decat parametrul "VAS" al difuzorului sau in care nu exista nici o cale ca energia din spatele difuzorului sa o intalneasca pe cea din fata acestuia.
Materialele utilizate in controlul undelor sunt in general fie difuzere(reflectante), fie absorbante. In interiorul unei portiere materialele absorbante sunt cele care prezinta interes. In mare, exista 2 fenomene ce trebuie evitate intr-o portiera : Vibratia panourilor ce alcatuiesc incinta difuzorului si rezonantele datorate undelor stationare. Vibratia panourilor se datoreaza in mare modificarilor permanente ale presiunii aerului din interiorul incintei. In momentul in care un corp intra in vibratie, devine el insusi "difuzor". Astfel, prin vibratia peretilor incintei, se produc modificari ale volumului acesteia. Perceptia maselor largi asupra acestui fenomen poate fi descrisa prin cuvinte ca : bass anemic, spart, necontrolat ! Rezonantele datorate undelor stationare sunt percepute ca lungiri neobisnuite ale sunetelor si in cazul masinilor cu o aliniere temporala eficienta, alterarea imaginii sonore prin "tragerea" anumitor instrumente din parbriz in usi ! Masurile ce pot fi luate in combaterea celor 2 probleme sunt rigidizarea cat mai puternica a peretilor incintei si umplerea acesteia cu materiale absorbante in functie de difuzorul folosit si de curba de raspuns in frecventa urmarita. Rigidizarea panourilor trebuie insotita de asemenea de rigidizarea suportului difuzorului. Ordinea operatiunilor ce trebuie executate pentru imbunatatirea calitatii incintei din portiera ar fi :
- Prinderea cat mai rigida a difuzorului de panoul de tabla prin intermediul unuia sau mai multor inele de MDF ( in cazul masinilor la care difuzorul este prins de fata de plastic, aceasta masura este obligatorie)
- Utilizarea unor folii bituminoase ca Dynamat, Caliber, Stinger...pentru impiedicarea vibratiei celor 2 panouri de tabla care alcatuiesc incinta. Pentru fetele de plastic exista o solutie foarte eficienta de tip pasta Brax X-Vibration care intareste foarte mult plasticul reducand "soriceii". Minimul pentru un sunet decent este un strat de folie bituminoasa pe fata exterioara si altul pe scheletul metalic, intre acesta si fata de plastic. Pentru efect sporit se pot aplica straturi succesive de folie pe pe panoul exterior si pe ambele parti ale scheletului metalic.
- Pentru cei pretentiosi, la cele de mai sus se poate utiliza vata minerala intre scheletul metalic si fata de plastic iar in portiera se poate folosi burete cu celula inchisa tip "polyfoam", destinat in mod normal constructiilor. Acest tip de burete se poate gasi la magazinele ce comercializeaza materiale de constructii de tip Bricostore. Buretele in cauza, aplicat peste folia bituminoasa va reduce rezonantele din interiorul incintei dar va imbunatati si coeficientul de transfer termic al panoului exterior. Exista de asemenea niste placi de tip Dynaxorb ce se amplaseaza in spatele difuzoarelor pentru absorbtia exnergiei trimise de catre difuzor in spate.
- Solutii extreme merg pana la fabricarea de la 0 a fetelor de usi din fibra de sticla foarte groasa sau fabricarea de incinte separate in interiorul portierelor.
Atentie : Nu folositi vata minerala sau burete cofrat folosit in studiourile de inregistrari in interiorul incintei (intre cele 2 panouri de tabla) intrucat acolo se intalneste frecvent apa sub forma lichida si de condens iar cele 2 mucegaiesc in timp !
Dupa aplicarea tuturor acestor metode veti constata un bas si o medie inferioara mai scurte, curate si precise !
Alte considerente legate de difuzoarele de mid-bass din portiere :
- Pentru un difuzor uzual de 16.5cm frecventa inferioara de taiere trebuie sa fie in jurul valorii de 60-80Hz. Nu incercati sa mergeti mai jos intrucat nu numai ca nu veti obtine mari rezultate dar veti si stresa difuzorul inutil la volume mari. Putine difuzoare fac exceptie si sunt in general scumpe !
- Dati difuzorului cat mai mult curent si un semnal de calitate. Un amplificator mai puternic decat difuzorul si cu gain-ul dat cat mai jos este intotdeauna preferabil unui amplificator slab cu gain-ul impins la maxim
- Pentru cei foarte pretentiosi, alegera difuzorului de mid-bass ar trebui insotita de un calcul intr-un program specializat (incinta poate fi aproximata cu una inchisa). Un program exceptional de calcul este Unibox (fisier Excel). Acest program poate calcula raspunsul difuzorului intr-o incinta data, tinand cont de materialele fonoabsorbante folosite, de "scurgeri" ale incintei, poate sugera incinta optima pentru difuzorul respectiv, poate indica punctul de taiere al difuzorului, frecventa de rezonanta in incinta respectiva, frecventa la care cursa maxima sau liniara este depasita, timpul de raspuns al difuzorului ( decay > viteza sau cat de repede el se opreste din miscare dupa impulsul primit) ! Incinta portierei este bineinteles fixa si de aceea trebuie cautat difuzorul care i se potriveste.
Re: Sisteme audio automobil
Hai ma Audioexpert, ce naiba ca esti (inca) baiat destept!!!
Daca tot dai copy-paste macar scrie si sursa de inspiratie, dreptul de autor este un respect important aparat de lege pentru cel care a invatat si a studiat mult timp pana a creat un bun sau serviciu...
http://www.car-sound.ro/blog/insonorizare/
Daca tot dai copy-paste macar scrie si sursa de inspiratie, dreptul de autor este un respect important aparat de lege pentru cel care a invatat si a studiat mult timp pana a creat un bun sau serviciu...
http://www.car-sound.ro/blog/insonorizare/
Re: Sisteme audio automobil
Mda, usor neplacut momentul.Cine citeste ceva postat pe forum, in mod normal asociaza randurile scrise cu persoana in cauza...In acest caz ce sa mai zici (de bine, ma refer...). Treptat, incepi sa te indoieste de anumite intentzii,care se vor bune (probabil - zic probabil ca sa par echidistant....)
Re: Sisteme audio automobil
HighEndFan eu nu am inteles de ce ai schimbat sistemul stoc, la Opel in general sunetul stoc este decent iar cine vrea mai mult trebuie sa stie ca se baga in o investitie de bani, timp si probe peste ce isi imagineaza sau presupune.
Textul lui audioexpert, indiferent cine l-a conceput, il consider pueril, nu este nici tehnic dar se vrea pe alocuri stiintific, nu este nici sistematic sau ordonat.Este ceva haotic cu referiri confuze la considerente teoretice si alegeri sau situatii practice.
Cei care se pricep intradevar sunt cei care activeaza in domeniile competitionale de ani de zile precum cei din echipa ce a realizat masina campioana la Supercup.
Spre exemplificare iata ce probleme aveau in legatura cu alegerea incintelor pentru difuzoare: http://forum.emma-romania.ro/index.php/topic,61.0.html
si aici : http://vwforum.vwforum.ro/index.php?sho ... 9774&st=20
Textul lui audioexpert, indiferent cine l-a conceput, il consider pueril, nu este nici tehnic dar se vrea pe alocuri stiintific, nu este nici sistematic sau ordonat.Este ceva haotic cu referiri confuze la considerente teoretice si alegeri sau situatii practice.
Cei care se pricep intradevar sunt cei care activeaza in domeniile competitionale de ani de zile precum cei din echipa ce a realizat masina campioana la Supercup.
Spre exemplificare iata ce probleme aveau in legatura cu alegerea incintelor pentru difuzoare: http://forum.emma-romania.ro/index.php/topic,61.0.html
si aici : http://vwforum.vwforum.ro/index.php?sho ... 9774&st=20
Re: Sisteme audio automobil
Alte linkuri
http://www.caraudiomag.com/features/index.html
http://ultaudio.com/What_We_Can_Do/ - pe astia i-am vizitat si vazut ce pot face - vedeti toate pozele,reviews,etc plus galleries
http://www.crutchfield.com/S-UZuqckHJ7k ... Video.html
http://www.mobilefantasy.com/ - custom installs
http://www.caraudiomag.com/features/index.html
http://ultaudio.com/What_We_Can_Do/ - pe astia i-am vizitat si vazut ce pot face - vedeti toate pozele,reviews,etc plus galleries
http://www.crutchfield.com/S-UZuqckHJ7k ... Video.html
http://www.mobilefantasy.com/ - custom installs
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...
Re: Sisteme audio automobil
FIrmele dominante in car audio
JL AUDIO http://mobile.jlaudio.com/products_page ... age_id=134
ALPINE http://www.alpine-usa.com/US-en/products/
ECLIPSE FUJITSU http://www.eclipse-web.com/us/index.html - PRODUCTS
PIONEER http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ ... n=overview
DIAMOND AUDIO http://www.diamondaudio.com/index.php
MTX http://www.mtx.com/caraudio/products/su ... Hammer.cfm
NAKAMICHI, KENWOOD,JVC,SONY,MB QUART
*** Un site f.f.f. complet - - - -
http://www.onlinecarstereo.com
JL AUDIO http://mobile.jlaudio.com/products_page ... age_id=134
ALPINE http://www.alpine-usa.com/US-en/products/
ECLIPSE FUJITSU http://www.eclipse-web.com/us/index.html - PRODUCTS
PIONEER http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/ ... n=overview
DIAMOND AUDIO http://www.diamondaudio.com/index.php
MTX http://www.mtx.com/caraudio/products/su ... Hammer.cfm
NAKAMICHI, KENWOOD,JVC,SONY,MB QUART
*** Un site f.f.f. complet - - - -
http://www.onlinecarstereo.com
... living a vi(ntage)king analog lifestyle in a digital world ...