Boxe mari in spatii mici

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
Post Reply
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14148
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Boxe mari in spatii mici

Post by momolo »

Un subiect controversat. Cu ceva timp in urma eram convins ca nu se pot baga boxe mari in spatii mici. Dar in acel timp aveam numai bookshelf-uri. Apoi am trecut la floorstandere de format mic, tot in ideea fixa ca nu se poate baga "sifonierul cantator" in camera mica.
Intr-un final de mare fast, trecerea mea a fost lenta catre...."sifoniere". Acum nu as mai concepe altceva decat boxele mari cu extensie suficienta in zona de frecvente joase.

Fara indoiala, nu orice magaoaie merg introduse intr-o camera medie de 18...20mp, adica tipul de camera pe care o are majoritatea poporului audiofil. Dar tot la fel de sigur este ca exista incinte acustice mari care pot fi introduse in spatii mici.

Nu cred ca exista reguli si nici nu cred ca putem emite un cod de procedura, de exemplu asa cum unii cu o experienta extrem de limitata spun ca boxele mari nu au cum sa sune bine fara 1,5 metri in spate si inca vreo 2 spre peretele lateral, sau alte "regului" de ei inchipuite, ca asa considera ei de bun simt in lipsa testului real si practic.

Realitatea e intotdeauna altfel, nu prea tine cont de teorie si de discutiile noastre de aici.

Insa cred ca e un subiect interesant.

Mai degraba ar trebui povestita experienta practica, anume cazuri decat facut apologia teoriei.

De exemplu, eu am constatat ca, desi frecventele foarte joase cu frecventa de unda lunga necesita o distanta mai mare decat camera de auditie ca unda sa fie perceputa intreaga la ascultator, totusi, chiar si intr-un spatiu inadecvat ca marime, daca avem incinte acustice cu extensie mare in banda joasa, se simte acest lucru, chiar si la o distanta mica si deci ineficienta teoretic. Faptul ca vecinii o simt ceva mai acut.....ghinionul lor, insa si al nostru deoarece trebuie sa fim cu bun simt si sa nu deranjam la ore nepotrivite!

In opinia mea, nu ne putem lega prea mult nici de modul de constructie al incintei, adica compresie, gaura de bas reflex sau horn. Fara indoiala, o incinta pe compresie e automat si din principiu mai "prietenoasa" cu spatiul acustic, in spetza spatiul acustic mic, dar exista incinte acustice mari in orice solutie tehnica ce pot presta impresionant..... intr-o "debara"!

Eu gasesc trei conditii ca fiind fundamentale:

1. controlul perfect al amplificarii. Aici sunt de mentionat fara dubiu amplificatoare mari si puternice care pot controla perfect difuzoarele sau mai corect spus, care nu sunt mult influentate inapoi de catre incinte (difuri+filtrele pasive).

2. calitatea difuzorului de bas sau mid-bas care de principiu trebuie sa aiba o cursa a membranei cat mai redusa. Lucrul asta implica automat membrana cu suprafata mare pentru sustinerea SPL-ului sau acceptarea unei presiuni mici, sau diverse solutii de cutii (hornuri) care ajuta SPL-ul. Intr-un cuvant, boxele trebuie sa nu bubuie din nascare, lucru care nu se intampla prea des! Putine difuzoare de calitate se pot intalni la preturi relativ....umane!

3. formarea-focalizarea sunetului dintr-o incinta mare sa se faca la un punct cat mai apropiat de corpul incintei. De obicei producatorii le fac pentru distante de auditie de aprox. 2,5....4m considerandu-se cazul cel mai des intalnit. Acest parametru se poate regla la unele scumpe, dar rare cazuri.


Intr-o oarecare concluzie, imi aduc aminte cu cata vehementa i-am combatut pe "adeptii de camioane pe circuitul de formula 1" si imi fac mea culpa! Insa nici ei nu au in mod automat dreptate, mai degraba se poate spune ca dreptate are cel ce a reusit sa bage "sifonierele cantatoare" in livingul de 20mp fara sa bubuie si fara sa-ti maciuleze creierii dupa o auditie de o ora. Proba practica ar trebui sa fie criteriul de judecata.

Nu cred ca mai trebuie mentionat faptul ca sunetul nu se poate gandi trancotareste ca la piata, la kilogram, ca sunetul e format din basi, medii si inalte.

Frecventele joase nu redau numai contrabasul, orga si pianul mare de concert, acestea intra si in componentza armonica a mediilor si chiar inaltelor contribuind la formarea unui sunet MAI NATURAL. Astfel ca imi vine sa dau dreptate celor care spun ca bookshlefurile nu sunt boxe adevarate, dar in acelasi timp trebuie tinut cont ca ceva adevarat COSTA! Pana la urma totul este un compromis in acest domeniu si totul are un cost. Bookshelfurile sunt o solutie de compromis care pierde una dar castiga alta, iar daca ceea ce castiga e mai important decat ceea ce pierde, atunci scopul este atins corect.

Deci, merg boxele mari in camere mici ?


Iata si un exemplu al unui sistem in valoare de 400.000 euro din Italia, camera obisnuita (5x7m) la care va spun de la sursa ca NU a fost amenajata acustic nici in cel mai modest mod:

http://www.milossaluciano.com/enzo.htm
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

ViMe
Posts: 56
Joined: 20 Nov 2008, 05:40
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by ViMe »

momolo wrote:Un subiect controversat. Cu ceva timp in urma eram convins ca nu se pot baga boxe mari in spatii mici. Dar in acel timp aveam numai bokshelf-uri. Apoi am trecut la floorstandere de format mic, tot in ideea fixa ca nu se poate baga "sifonierul cantator" in camera mica. Intr-un final de mare fast, trecerea mea a fost lenta catre...."sifoniere".

Ai putea sa completezi, din experienta proprie, in ce tip de camera lungime x latime x inaltime si ce modelele de boxe ai ascultat pentru perioade de timp mai lungi de doua luni? Cand aveai numai boxe de raft, care erau acestea? Prin ce boxe de podea format mic ai trecut si la ce boxe de podea format mare ai ajuns in prezent?
momolo wrote:Pana la urma totul este un compromis in acest domeniu si totul are un cost. Bookshelfurile sunt o solutie de compromis care pierde una dar castiga alta, iar daca ceea ce castiga e mai important decat ceea ce pierde, atunci scopul este atins corect.

Total de acord cu parerea conform careia Hi-Fi-ul este un compromis, unul foare placut.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by Obelix »

In "vesnica tranzitie", eu sunt in cazul... opus :x Boxe mici in camera mare (30mp) :cry:
Cred ca totul e o chestie de echilibru si ca excesele trebuie evitate... adica auditoriul trebuie sa mai intre si el in camara cu sifoniere... :wink:
Acestea fiind zise, sunt curios de exemple concrete, fara sa uit ciorapii cu care se poate "infunda" portul bass reflex... :mrgreen:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14148
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by momolo »

ViMe decat sa te dai "profesor" si sa ma chestionezi pe mine, ai putea intai de orice interventie din asta sa postezi tu, concret, cam ce experiente ai. Genul asta de interventii le poate face oricine.
Total de acord cu parerea conform careia Hi-Fi-ul este un compromis, unul foare placut.
- pentru unii e mai compromis decat altii.

Daca e cazul, functie de discutie, o sa postez si eu chestii din astea concrete. In caz ca am cu cine discuta. :wink:

Obelix
Acestea fiind zise, sunt curios de exemple concrete, fara sa uit ciorapii cu care se poate "infunda" portul bass reflex...
imi aduci aminte de "proba cu lumanarea" din timpul anilor '80, pentru multi, majoritatea, poate chiar toti, ani cu desavarsire trancotari (insa o perioada in care trancotarul ce avea sa devina in viitorul luminos audiofil ce vorbeste in termeni sofisticati despre sunet, isi permitea sa trancotareasca pentru simplu motiv ca si trancotele erau de calitate si sunau bine pe atunci iar digitalul inca nu aparuse ca un viitor luminos al omenirii, deci sursa era prin definitie de.....calitate, azi un lux! :wink: ).

Proba cu lumanarea se facea la portul de bas reflex. Amplifurile erau fixate cu loudness si de multe ori se plusa la corectorul de bas (TREBLE era prin definitie intepenit la maxim). Se punea bricheta sau lumanarea langa portul de bas reflex si bagandu-se muzici "audiofile" (era perioada dinaintea manelelor, pana si muzica comerciala prezenta ceva calitate) se urmarea daca se stinge flacara si la ce distanta de portul BR se petrece lucrul asta. Cu cat se stingea mai repede si cu cat lucrul asta se petrecea la distanta mai mare, cu atat boxele erau considerate mai bune! :D Apareau chiar exclamatii de admiratie cand auditoriul era racorit cu suflul porturilor BR !

Ulterior proba cu lumanarea a evoluat in "proba de fluturare crac blug". Lucrul asta a aparut din cauza atrofierii sunetului la cote vecine cu scleroza basului, chestiune cauzata de extinderea folosirii ca sursa a digitalului si pierirea vinilului intr-o extinctie pe scara larga.

Insa, legat de subiect, am observat ca boxele BR care "pufaie" cel mai puternic pe gaura BR sunt si cel mai greu de potrivit in spatii acustice mici si dificile, mai pe scurt, sunt boxe in general bubuite. As putea spune ca masurand presiunea la gaura (sau gaurile) BR, putem deduce oarecum si indirect daca incintele cu pricina sunt prietenoase cu debaraua audiofilului mioritic sau nu (devenit critic vehement si atoatecunoscator in 4 ani si jumatate ca la cincinal).

Dar in general, in zilele noastre avand in vedere ca boxele mediocru-ieftine (dar si destule ne-mediocru de scumpe) cat si sculele chinezofile aferente suna toate ca niste tigai batute cu lingura (in devenire linguritza), nu ne putem face mari griji in legatura cu basul mare in debaraua mica, bas care este sublim dar lipseste cu desavarsire.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
DorinD
Posts: 251
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by DorinD »

momolo wrote: ...Intr-o oarecare concluzie, imi aduc aminte cu cata vehementa i-am combatut pe "adeptii de camioane pe circuitul de formula 1" si imi fac mea culpa! Insa nici ei nu au in mod automat dreptate, mai degraba se poate spune ca dreptate are cel ce a reusit sa bage "sifonierele cantatoare" in livingul de 20mp fara sa bubuie si fara sa-ti maciuleze creierii dupa o auditie de o ora. Proba practica ar trebui sa fie criteriul de judecata...
Amen! :roll:

Fiind unul din adeptii "camioanelor de cursa" am simtit pe propria piele urgia maestrului. Dar n-a fost rea --urgia asta-- ba chiar a fost justificata avand in vedere starea de fapt a momentului pentru ca in final am fost motivat sa-mi dresez elefantii sa faca balet. Acum cred c-a sosit timpul sa-l chem din nou pe maestru la auditie, macar sa-mi spuna daca sensul in care ma indrept e bun (directia oricum e gresita). Momentan sunt prins cu lucrari de amenajari dar abia astept sa le termin.
"It is never too late to have a happy childhood"

saureign
Posts: 85
Joined: 08 Oct 2008, 15:26
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by saureign »

am avut ocazia sa ascult boxe nu mari, imense (raidho eben x4) in spatiu mic (aprox. 20 mp, bloc, cu deschidere insa spre 2 camere - deci, prin extensie, se poate spune ca era ceva spatiu) si sunetul obtinut (desi pe electronice de varf: bat vk600, emmlabs) nu m-a dat pe spate, ba chiar dimpotriva. Mi-a luat vreo 2 ore numai sa ma obisnuiesc cu sunetul, dupa care am inceput sa disting muzica.
Personal, ma declar multumit cu ale mele x-baby in 20 mp, puse pe latura scurta.

Totusi, sunt constient ca se pot integra cu succes boxe mari in spatii mici; singurul motiv pt care vad facandu-se acest lucru este extensia de bass.

bubicu
Posts: 43
Joined: 17 Apr 2009, 17:28
Location: Cluj-Napoca

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by bubicu »

Si eu am 18 mp camera.Pana acuma am avut doar standflooruri.Din experienta mea am avut boxa cu trei difuzoare de bas(din clasa ieftina) care bubuia ca nu puteam sta in camera si deci sunau execrabil.Apoi am avut boxe cu doua difuzoare de bas care se integrau de minune una din ele era echilibrata cea de-a doua boxa standfloor avad joasele destul de slabe pt camera mea(deci am intalnit si standfloor care in camera nu raspandea joasele mai deloc).Momenatan detin niste bookshelfuri Usher x-719 care sunt foarte mari zic eu pentru niste bookshelfuri si au o extensie impresionanta de bass.Sunt chiar foarte multumit dar cateodata simt lipsa unei extensii ceva mai pronuntate pe joase(desi inca odata spun cred ca oricine le-ar asculta la mine ar fi socat de cat de jos coboara frecventele de basi). Concluzia mea este ca pentru a ajunge la o apropiere de sunetul ideal ,este nevoie de un standfloor.Cred ca in 18 mp se pot adapta chiar foarte bine boxe cu portul de bas in jos sau in fata.
De asemenea mai este important ca boxele sa fie in asa fel concepute incat sa poata fi ascultate de aproape si nu sa urle mediile la primul voulm incat sa nu poti sta in camera.
Categoric sunt de acord cu momolo legat de amplificator si puterea acestuia.Cu cat un amplificator are putere mai mare cu atat distorsioneaza mai putin la volume moderate.Si spre surprinderea multora s-ar putea ca o statie de 300 de w sa sune mai incet ca una de 50w la acelasi volum dar acesta doar datorita faptului ca iese semnalul cum trebuie sa iasa si nu cu un milion de distorsiuni care dau senzatia de volum tare.

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by doru »

Am bagat boxe de diverse marimi si tipuri constructive in camera mea (25 mp). Din nefericire trebuie sa recunosc ca nu am gasit inca boxa care sa sune cel mai bine in conditiile date. La anumite frecventa din zona joasa, acustica spatiului genereaza niste rezonante neplacute (bubuieli, huruieli, mici cutremure) asa ca trebuie instantaneu sa reduci volumul la minim, la anumite pasaje.
Culmea, boxele care nu m-au deranjat deloc din punct de vedere strict al acusticii au fost niste adevarate dulapuri de 50 kg. fiecare, numite Technics SB M-1000, boxe ce din punct de vedere muzical pot fi incadrate in categoria trancote (e drept printre cele mai bune din categorie!). Constructia lor e de tip incinta inchisa, avand un sistem de difuzoare (radiatoare) pasive pe post de bass, deci nicio gaura. Nu stiu daca asta a fost motivul pentru care nu creau niciun fel de deranj, sau, pur si simplu, lipsa raspunsului la frecvente joase a acestor boxe, desi in specificatiile tehnice erau creditate cu o exceptionala plaja de frecvente cuprinsa intre 25-80000 hz!
Dupa experienta Technics am schimbat multe alte scule si, evident, boxe. Ceea ce am constatat este, cu certitudine, faptul ca dimensiunile boxelor nu au nicio importanta, excluzand bineinteles orice exagerari sau conditii impuse de limite fizice.
Am avut ocazia sa ascult (la mine in camera) bookshelf-uri care au bubuit mai tare si mai suparator decat floorstanderele actuale Spendor S8e, niste boxe de dimensiuni medii. Probabil ca pufaiala portului BR, pozitionat pe spatele boxei, a avut o influenta hotaratoare in cazul mentionat, dandu-i dreptate in acest sens lui momolo.
Problema este insa mult mai (de fapt extrem de) complexa. Orice lucru, aparent neinsemnat, poate conta mai mult decat pare la prima vedere, incepand de la o piesa de mobilier scoasa sau adugata in spatiul de auditie, pana la asezarea boxelor, de fapt stabilirea pozitiei optime ascultator-boxe, in spatiul de auditie dat. Din pacate aceasta este o problema destul de greu de realizat, fiindca (banuiesc) in cazul celor mai multi dintre noi, nu ne putem permite o camera dedicata auditiei pe care sa o aranjam cum vrem, ci trebuie sa ne adaptam la spatiul pe care-l avem, si care are mai multe destinatii (sufragerie, birou de lucru, dormitor, etc.). Daca mai adaugam in ecuatie si nevasta, problema devine de multe ori de nerezolvat!
Facand abstractie de acustica (proasta) a camerei de auditie, pe care, hai sa presupunam, o consideram o constanta, as considera cel mai important aspect cu privire la boxe ca fiind difuzorul (difuzoarele) de bass/medii (constructie, materiale) in stransa legatura cu intregul sistem (solutia constructiva) ales pentru redarea frecventelor joase (compresie, port BR-constructie, pozitionare). Cred ca aici este problema cea mai spinoasa, la redarea bassului si mediilor, care este foarte greu de corectat altfel, considerand cum am zis, niste conditii acustice date nu tocmai prietenoase ale camerei.
Sigur se pot purta multe discutii pe aceasta tema, eu am facut niste aprecieri bazate doar pe propria experienta si propriul auz, neavand altfel prea multe cunostiinte tehnice specifice pentru a cauta si oferi si alte explicatii, mai bine fundamentate, ale fenomenului (acustica), pe care il consider foarte complex.
Cert este ca, personal, am ajuns la concluzia ca nu dimensiunile boxelor conteaza, adica, raspunzand la intrebarea pusa de momolo, se pot baga boxe mari in camere mici, care sa sune mult mai placut si complet decat niste boxe mici (bookshelfuri), de exemplu. Probabil ca si reciproca e valabila: boxe mici in camere mari!
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

VTP
Posts: 369
Joined: 28 Nov 2008, 22:18

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by VTP »

BRAVO, momolo!
Cu varsta si experienta vine si intelepciunea! Daca vrei, poti!

Cei care se mai uita pe siteurile japoneze, au ocazia sa vada, la audiofili adevarati, unii cu posibilitati mari, "magaoi" in camere de multe ori mai mici decat sufrageriile de bloc. E adevarat, ca acestia exhiba incinte cu proprietati incontestabile, facute de firme care STIU ce fac de 7-8 decade, nu pisoi audiofili, fatati in drum de un program de calculator neajutat de o ureche antrenata timp de 2-3 decenii!
Constructorii buni incearca sa rezolve cat mai multe aspecte practice, nu sa construiasca incinte si sa elaboreze instructiuni limitative de utilizare! Din pacate asta-i adevarul din ultimele 2-3 decenii.
O incinta proiectata sa lucreze "bine" si in stereo si in Home Theatre e o strutzo-camila de joasa extractie, oricat de scumpa laudata si echipata (cu SEAS sau Scan-Speak) este! O logica primara arata ca au cerinte diferite.
Respectand gusturile (care in principiu, nu se discuta), am observat ca cel mai citat lucru este extensia la joase. Am observat demult ca distorsiunea obisnuitei de a asculta cu controlul de ton la maximum ( o ramasita ramasa din timpul mult hulitului comunism!!!) s-a transformat in cautarea unui bas profund, din pacate nereal, si, care, pe fondul unor inregistrari comerciale comune sau chiar "audiofile", a dus la o alta obisnuinta: aceea de a asculta un bas rezultat din subfundamentale rezultate din oscilatia suplimentara, rezonanta a unei membrane si a unui echipaj mobil cu un Fs voit foarte jos. Sigur, pot fi si un numar redus de inregistrari care sa contina frecvente sub 40-45 de Hz, dar reproducerea lor corecta nu prea se poate face cu echipamente din clasa entry-level sau medie.
Incintele care pretind ca POT, avand un pret affordable MINT, si rezultatul este formarea unei deprinderi (obisnuinte) gresite si complet anti audiofile!!!
Exemplul dat de momolo este excelent! din pacate putini si-l pot permite! :mrgreen:
Totdeauna mi-au placut raportarile la REFERINTE, nu la produsele de sub ele! E singura solutie daca vrei sa inaintezi in domeniu asta, macar MENTAL!
Cand esti sub referinta, incepi sa aberezi incercand sa stabilesti clasificari MAI adevarate decat cele ale "revistelor de specialitate" care fac totul pe bani! Cand mai intervine si orgoliul propriu de posesor al unor "scule de bascula", fandacsia-i gata!:twisted:
Raportandu-te la referinta, macar stii unde te plasezi!
Inca un lucru: momolo probabil a ajuns la concluzia exprimata, dupa ce experientele i-au aratat ca suprafata radianta are mare influenta asupra realismului reproducerii, si e adevarat: legile fizicii nu sunt sub influenta teoriilor audiofile, ci invers! Un test simplu: ascultati in panou electrostatic sau o incinta cu suprafata radianta mare! :twisted:

saureign
Posts: 85
Joined: 08 Oct 2008, 15:26
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by saureign »

total de acord cu VTP: comparand auditiile de concert (voci+instrumente fara amplificare) cu auditiile diverselor sisteme, am ajuns la concluzia ca bass-ul "real", auzit live este mult mai scurt, mai strans si mai percutant (cam ca la incintele mele ;)
Si eu consider ca cel mai bun sunet vine din panouri. Sper sa le am o data si o data...;)

katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by katalin »

Integrarea incintelor mari in camere mici are treaba in mare parte cu acustica si amplificatorul care trebuie sa fie capabil sa le controleze(insa aici si orice bookshelv ar beneficia de controlul in plus).

Un exemplu elocvent de sunet bun din boxe relativ mari in camera mica l-am auzit la domnujim. Boxele sunt elac fs 249 gandite special pentru a fi adaptate la camera(port bass-reflex in jos iar cel din spate cu posibilitate de acoperire), amplificare anthem, cd-player unico , camera avea cam 12-13 m^2 dar cu o acustica foarte buna. Motivele pentru care acea camera suna bine erau bibiloteca cat tot peretele din spate, pereti din caramida si tratamentul acustic aplicat de proprietar cu burete in spatele boxelor. Sunetul nu avea nici un semn de bubuiala, focalizarea foarte buna, spatializare limitata de dimensiunile fizice ale camerei. Am uitat sa mentinez ca auditiile s-au facut la volum ridicat in jur de ora 11 pe un amplif de 225W in 8 ohm iar boxele sunt pe 4 ohm. Deplasarile membranelor de bass erau foarte mici ceea ce denota o incinta bine acordata, lucru dovedit si de masuratori.

Intamplare face ca tot sistemul a fost mutat in alta locatie intr-o camera de 16-18m^2 si inalta de 3,15m , netratata acustic si cam goala si fara draperii(proaspat mutat). Rezultatul nu are nici o treaba cu ce am auzit in partea cealalta. Daca cineva ar fi auzit sistemul doar in noua locatie ar fi putut trage concluzia ca fie boxele sunt proaste, fie floorstanderele nu au ce cauta in camera mica, fie ca sistemul era alcatuit aiurea, fie ca cei care au auzit sistemul inainte si le-a placut au ureche de tabla. Desigur domnujim va incerca sa trateze si noua camera pantru a obtine macar sunetul din vechea locatie.

Eu personal m-am convins ca se poate sunet bun din boxe de podea in camere mici si probabil urmatorele mele boxe vor fi unele de podea de calitate, pentru a avea un spectru complet. Insa dupa cum s-a mai spus si mai sus in momentul in care vrei sa aduci niste sifonire in camra mica iti asumi un risc destul de mare din care exista o sansa destul de mica sa iesi castigat la sunet si multe sanse sa iasa prost. Si inca ceva, pentru boxe mari camera cam trebuie supusa unui minim de tratament acustic(cu draperii, covore, carti, burete, vata minerala, sau de ce nu difuzori acustici).

eugenroca
Posts: 12
Joined: 06 Dec 2008, 15:12

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by eugenroca »

Pentru doritori pot oferi experienta unor incinte de podea maricele care au cantat excelent si mult peste asteptari intr-o camera mai mica de 18mp - este adevarat, camera prevazuta in puncte cheie cu bureti si dotata in spatele ascultatorului cu o bibleoteca de lemn masiv cu diverse "forme de relief" + bureti in cateva puncte strategice. Distanta de auditie boxa-ureche 2-2,5m.

Boxele sunt ELAC FS 249.

Nu doar basul foarte bine "strunit" fac aceste incinte demne de mentionat. Mai au de partea lor: echilibru tonal de invidiat, proiectarea unui soundstage amplu si in acelasi timp precis, aerisirea si diferentierea buna a instrumentelor si vocilor. Toate acestea sustinute de o coerenta placuta urechii.

Asadar, cine doreste sa asculte in spatiul propriu aceste incinte este rugat sa ma contacteze.

Conditii minime:
- electronice de calitate
- camera de auditii decenta: la clasica plesnire de palme sa nu se creeze un haos complet.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14148
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by momolo »

DorinD
Acum cred c-a sosit timpul sa-l chem din nou pe maestru la auditie, macar sa-mi spuna daca sensul in care ma indrept e bun (directia oricum e gresita). Momentan sunt prins cu lucrari de amenajari dar abia astept sa le termin.
multzam si onorat de invitatia care se va concretiza cand s-o putea! Din pacate nu pot lua cu mine urechile faraonice deoarece le-am dat la lustruit iar firma aia a incuiat usa si a pus un afis cu "Plecati in vacantza de criza".

Oricum, te pot asigura de pe acum ca la tine se aude varza cu carne, piperata cu behringer. Dar vom vedea si vom auzi. Stiu ca preferi clasica si fara dubiu, orice apreciere, pe asa ceva se face, si nu pe simple miorlaieli de la Caterinca Melua si Patricia Barbieru cu paharu in mana si alcooholul in vene.

TomJones, ai si tu dreptatea ta, cum zicea rabinul. :D Dar sa te vad in viitor mandru posesor de "sifoniere" ce-o sa mai zici !? :D

Cu partea practica, gen pierderea barbatiei pe scari cu sifonierele pana la 10, fara dubiu ca ai mare dreptate! :D Nu prea gasesti amatori sa-ti imprumute magaoile ca sa dai o tura cu ele pe la tine acasa sa vezi daca suna bine sau nu ?!

Imi aduc aminte cum mi-am carat ultima oara Lyrr-urile si doar nu trebuie sa urc scari! M-a rupt de spinare si doar nu sunt foarte grele desi am fost ajutat. Nu mai spun ca pentru deastea trebuie sa fi posesor de camion transport marfa la propriu, ca de exemplu in Logan nu incape nici un bookshelf mai gras!

Dar eu am o alta metoda - ma duc la dealer si dau tura prin staul, acolo unde isi tine dulapii cantatori. Ma uit la acestia, ii caut la dintzi si potcoave, apreciez, judec, mai vin, mai plec, ascult, mai trece vremea, mai trece vara, mai aud azi una si maine alta pana risc! Ca vorba tot a rabinului, cine nu rishca nu cashtiga! :) Si apoi e ce zici tu, iei "frigiderele" acasa si te speli cu ele pe cap ca inapoi nu mai ajungi daca nu-ti plac.
Se numeste evaluare de risc! :lol: E un talent sa ghicesti cum va dansa elefantul la tine in living doar privindul in cushca la zoo.

bubicu
Cu cat un amplificator are putere mai mare cu atat distorsioneaza mai putin la volume moderate.Si spre surprinderea multora s-ar putea ca o statie de 300 de w sa sune mai incet ca una de 50w la acelasi volum dar acesta doar datorita faptului ca iese semnalul cum trebuie sa iasa si nu cu un milion de distorsiuni care dau senzatia de volum tare.
Evident un mare adevar! Amplifurile mici si chinuite zbiara si dau senzatia ca e tare, dar in realitate sunt multe distorsiuni.

Ar trebui inteles clar ca amplificarea e bine sa fie cat mai puternica pentru ca ceea ce conteaza sa se petreaca in zona joasa de putere unde parametrii sunt optimi. Multi bibani judeca electric, ceva de genul, :roll: "Am boxe de 100W, imi trebuie si amplif de 100W", sau "Am boxe de 75W, imi e frica cu un amplif de 300W ca e prea mare!", etc

doru - avand ocazia sa cunosc spatiul tau acustic, chiar pe mai multe feluri de boxe si amplificari, cred ca la tine se petrec unele fenomene acustice foarte deranjante ce trec de pragul tolerarii.

Eu mai degraba as apela la un acustician si niste masuratori si estimari facute acolo. Un om de meserie e...un om de meserie. In sensul asta eu l-as apela pe dl. Oros, posibil ca sa mai treaca la un moment dat prin Bucuresti.

Rar am auzit fenomene atat de violente legate de bas ca la tine. Tin minte ca pe B&W (nu retin daca erau cele cu 7 sau ulterioarele cu 8 ?) basul continua sa se auda la multa vreme dupa oprirea muzicii....

Noi ca nespecialisti ne putem da cu parerea, dar din ce am constatat, cu acustica asta nimic nu e logic!.... :roll:

Stiu ca dl. Flaviu Oros a masurat si la alti audiofili acasa gasind rezultate foarte interesante.
Sunt sigur ca exista tratamente minime si neinvazive care ar aduce un plus in sunet mai mare decat schimbarea permanenta a boxelor.

Dar fara indoiala, unele incinte acustice sunt mai predispuse la bubuiala, altele mai putin predispuse. Insa in cazuri grave, de acustica problematica, e mai ieftin si mai sigur de tratat spatiul decat sistemul audio.

VTP - intradevar, diferenta cea mai mare intre experienta si educatia acustica a doua persoane implicate si pasionate, se cunoaste la atitudinea pe care acestia o au fatza de bas.

In opinia mea, frecventele joase sunt cel mai greu de reprodus corect!

Din real life constat instant nivelul la care se afla un confrate trancotar sau audiofil prin atitudinea sa fatza de bubuiala. Se pare ca orice incepator este cucerit instant cu bubuiala. Nu as sti atat de bine daca nu as fi trecut si eu prin faza asta, de multaaa vreme, faza ce este probabil obligatorie de trecut la noi toti. Am intalnit si audiofili cu ceva experienta, cu ceva scule foarte bune si scumpe la activ dar un pic inclinati catre bubuiala.

Dar dupa cate se pare asistam in zilele noastre la "audiofilul" facut peste noapte in 4 ani si jumatate (ca la cincinal), care plecand de la niste conserve chinezesti cu denumiri pompoase englezesti (si care presteaza mai prost ca fostele trancote din epoca de glorie hifi) ajunge la un limbaj si o emisie de texte cu termeni "de specialitate" de ne sta matzul in coada! Asta in timp ce unii mai bosorogi inca isi mai plimba troacele de colo, colo si inca nu pot spune cu certitudine ca au aflat prea multe taine ale sunetului. Care apropos, asa cum am zis mereu, este de sex feminin si e curva! :lol:

saureign
total de acord cu VTP: comparand auditiile de concert (voci+instrumente fara amplificare) cu auditiile diverselor sisteme, am ajuns la concluzia ca bass-ul "real", auzit live este mult mai scurt, mai strans si mai percutant (cam ca la incintele mele
Si eu consider ca cel mai bun sunet vine din panouri. Sper sa le am o data si o data...
Si eu sunt de acord cu VTP desi de multe ori exagereaza ( :oops: nu e singurul!)..... :lol: dar vazand ce mi-am scris in moto-ul meu, e normal!

Fara indoiala, modelul pentru noi cel mai corect, adevarat si curat este muzica clasica interpretata fara amplificare. Acolo in sala de concert, daca avem bun simtz, constatam in calitate de trancotari-audiofili niste lucruri paradoxale - in natura nu exista INALTE; In natura nu exista "booom-booom"!; in natura sunetul care ocupa o infima banda de frecventa (exemplu un oarecare instrument simplu ca fluierul, toba, un flaut, etc) este de o complexitate teribila, are niste nuantze si niste armonici care la o redare electronica sunt pur si simplu "tunse" la zero!
O comparatie cu sala de concert muzica clasica si apoi auditia de acasa pe un sistem audio releva.....adevarul!

Si mai e o mare problema, constat ca defapt lumea se tampeste in atitudinea fatza de sunet si mama natura de cand a disparut vinilul ca fenomen de masa.
Sursele digitale, din pacate au probleme, sunt artificiale si creeaza o a doua "natura" acustica auzului nostru foarte adaptabil. Ori, cum sa evaluam corect niste incinte acustice cu sunet incorect inca de la sursa ?! Defapt se si constata un comportament si o mentalitate noua vis a vis de sunet din partea celor "digitalizati" in exces.

Si pentru ca suntem la subiect, exista sunete joase, de exemplu din violoncele care nu coboara cat un contrabas, sunete care pentru a le auzi acasa/in sala de auditie pe un sistem audio trebuie PUTERE si diatamai difuzoarele sau orice poate reda cu acel SPL si cu acea definitie perfecta acele sunete joase pline de armonici complicate si departe de "boom-boom"-ul cel de toate zilele trancotarului si audiofilului facut peste noapte! (si departe de partzaiala unui mic difuzor chinuit, cu miscari spasmodice ale micii membrane in sarguintza sa de a reda ceva din sunetul pe joase).

Cat priveste panourile electrostatice, ca orice solutie, au plusuri si minusuri. Pot spune ca am ascultat chiar exemplare capete de serie pe scule exceptionale in camere bune si mari. Mi-ar place si mie, dar sa am doar panouri ?!....nu prea!....nu mi-ar ajunge! Imi plac si difuzoarele clasice ca si alte solutii mai ciudate cum sunt cele de la MBL de exemplu. Nici o solutie nu e cea mai buna, pe undeva castigi, pe undeva pierzi. Echilibrul dorit e cel care conteaza.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14148
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by momolo »

TomJones
.....cu upgrade la amplif; alegere grea cu pendulare intre E-450 si E-550, iar boxe B&W801D, dar pana atunci.....
nu o sa amplifici tu 801 nici cu mama lu' Accuphase 550 ! Nu ai nici cea mai vaga sansa! Asa ca decizia dintre 450 si 550 e superflua.

Nu de mult am auzit (la Sorin) E-550 pe 802 ale lui. Era cum era, dar comparatia e totul! Dupa aia a pus la loc aparatul sau de sudura marca Krell si boxele au inviat din starea de coma. Iar ale lui sunt 802 !

Pentru 801 iti trebuie (minim) cam asa ceva:

http://hifi.gxcnc.net/avbbs/getdata.html?sort_num=19799
Apropo, stii pe cineva care vrea sa cumpere un rinichi grupa A2 cu ceva nisip in el, dar functional, iar proprietarul nonalcoolic....
eu zic sa ti pastrezi si sa cureti nisipul din ei! Nu de alta, dar stiu ce inseamna durerea data de pietricele! Nimic nu mai valoreaza nimic in acele momente! Bere, multa bere audiofila! Costa mai putin decat upgradele si dupa doua halbe se mareste sounstage-ul, se micsoreaza distorsiunile si Aglaia pare mai slaba si mai frumoasa!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

VTP
Posts: 369
Joined: 28 Nov 2008, 22:18

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by VTP »

Ca sa fiu bine inteles: am dat electrostaticele ca ex. de suprafata MARE radianta, si ca sa ies din sfera traductoarelor clasice dinamice.
Sigur, traductoarele dinamice sunt, clar, preferatele marii majoritati a melomanilor si reusesc sa satisfaca mai multe gusturi pentru domenii variate ale muzicii.
Ca veni vorba de amplificatoare: nu stiu de unde ideea ca un amplificator, ca e de putere mica, mare, SS sau VS, nu produce decat distorsiuni!!! Unii au aceasta obsesie. Un amplificator de 50W si unul de 500W, indiferent daca e SS sau VS, folosit corect, cu un headroom de 3 dB (utilizat la 1/2 din PUTEREA NOMINALA!) dece trebuie sa produca distorsiuni neaparat??? Indiferent de tipul sau, el NU VA PRODUCE MAI MULTE DISTORSIUNI decat cele specificate de producator. Daca aceste distorsiuni, in totalitatea lor (THD + TID) sunt sub pragul de 3%, urechea umana NU LE PERCEPE!!!!! (Din pacate e dovedit stiintific).
Daca produce mai mult de 3%, atunci sigur nu e un amplificator serios, e o gluma!
In alta ordine de idei, normal ca o solutie constructiva sau alta, necesita pentru a scoate tot din incinte, sa aiba nevoie de un amplificator capabil sa satisfaca anumite cerinte. Pe de alta parte, incintele in cauza TREBUIE sa functioneze si sa presteze inteligibil si corect chiar in conditii grele. O combinutza de supermarket va excita intr-un fel o incinta aproape 100 dB/1W/1M si altfel una de 90 dB/1W/1m, chiar daca sunt referinte pentru firmele in cauza (ex. 801, Grand Utopia si Westminster Royal ). Daca vom schimba combinutza de 2x3W cu un SE cu EL84 cu aceiasi putere, vor fi clar diferente calitative, dar prestatia maxima nu o vom obtine nici in acest caz. Sigur un SS de 300W/c sau un VS in PP de 50-100 W/c vor reprezenta ALTE solutii pentru fiecare incinta, mai aproape de realitatea din jur!

Post Reply