Boxe mari in spatii mici

Analogic, digital, sisteme audio, casti, revelatii si review-uri
User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by felixx »

Corect, toti se refera la bas....conteaza si cum este reprodus nu cat de bubuitor este. Altfel hai sa luam un bucata boxa de nunta, neagra cu difuzorul cat un pepenele de dabuleni si va avea un bas super....dar cu siguranta nu corect.
Ca veni vorba de bas....
Boxele de nunta (aproape majoritatea) nu vor avea un bas "super" ...de corectitudine nici nu incape vorba...destinatia fiind ...nunta.
Reproducerea bas-ului ne fascineaza pe toti insa cel mai important este echilibrul incintei.
Acest echilibru nu se face simplu;in ecuatie sunt implicate difuzoarele/filtrele care trebuie sa fie construite foarte bine.
Conul de celuloza si suspensiile de panza/hartie nu sunt totul la un difuzor care se doreste sa reproduca un bas placut.
Deasemenea parametrii T/S ne spun doar o parte de informatie despre difuzor insa nu si cum va suna acel difuzor.
Pentru a cobora in redarea frecventelor d.p.d.v. calitativ,flexibilitatea celor doua suspensii trebuie crescuta si greutatea conului trebuie sa creasca.
Insa odata cu cresterea greutatii conului,eficienta acestuia scade.
Pentru a compensa aceasta "deficienta",magnetul difuzorului va trebui sa fie mai puternic.
Aici intra in ecuatie "maestrii" in confectionarea de difuzoare.
Echilibrarea tuturor acestor variabile nu e un lucru usor de facut si limitele magnetilor permanenti apar,fortand un compromis intre frecventa de rezonanta (Fs) si eficienta (spl).
Dincolo de aceasta "bariera" nu trec multi constructori insa cei care trec inlocuiesc magnetul permanent cu electromagnetul.
Astfel se obtin parametri foarte buni cu compromisuri mai mici si cu posibilitati de a "potrivi" difuzorul pentru o incinta anume mult mai usor,prin modificarea tensiunii de alimentare la bornele electromagnetului,odata cu aceasta modificandu-se si datele thiele/small ale difuzorului.
Aceste difuzoare nu sunt la indemana $$$$ oricui.
Ideea nu este noua si nu e reinventata ci s-a folosit trimiterea "back to the roots".
Acest tip de difuzor domina pe vremuri incintele mari.
Viteza si usurinta cu care puteau reproduce frecventele joase precum si naturaletea lor se pare ca aveau ceva in comun cu cele de mai sus.
Last edited by felixx on 19 Jul 2009, 18:33, edited 1 time in total.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

User avatar
TomJones
Posts: 636
Joined: 06 Oct 2008, 08:33
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by TomJones »

felixx wrote:Boxele de nunta (aproape majoritatea) nu vor avea un bas "super" ...de corectitudine nici nu incape vorba...destinatia fiind ...nunta.
Felixx eu am folosit o figura de stil.....am uitat sa pun ghilimelele la super....

User avatar
felixx
Posts: 200
Joined: 04 Oct 2008, 09:13
Location: Bacau

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by felixx »

Stiu.No problem.
http://customaudioprojects.com
"I'm glad I can build my own mistakes."

User avatar
DorinD
Posts: 255
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by DorinD »

sergiu wrote:
Am si eu o intrebare. Ce inseamna camera anecoica?????
Cuvantul in limba lui materna se scrie 'anechoic', in limba romana este unul din multele neologisme care ne-au invadat. De asemenea limba romana are o principala caracteristica, Tom Jones sper ca stii despre ce vorbesc :wink: , foloseste aceasta informatie si ...
"Anechoic" o fi corect in engleza; nu stiu daca si in radacinile lui latine sau grecesti. Insa in limba romana se foloseste termenul de "anecoida" sau "anecoid" cand ne referim la o incinta/spatiu lipsita/lipsit de reflexii acustice.
"It is never too late to have a happy childhood"

Constantin C.
Posts: 205
Joined: 13 Oct 2008, 17:28

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by Constantin C. »

TomJones wrote: Corect, toti se refera la bas....conteaza si cum este reprodus nu cat de bubuitor este. Altfel hai sa luam un bucata boxa de nunta, neagra cu difuzorul cat un pepenele de dabuleni si va avea un bas super....dar cu siguranta nu corect.
Cu scuze, daca se considera ca abuzez de faptul ca tot suntem ceva mai departe de subiect, as indrazni si eu o intrebare.
Cuvantul polisemantic bas poate reprezenta dupa caz sunetele din registrul grav, cantaret a carui voce se plaseaza in acest registru sau instrument muzical.

Am in vedere sensul de instrument muzical, acum.
Basul poate fi cu rezonanta acustica sau electric.
Lunga introducerea, nu? Cer scuze din nou.

Foarte adesea sunetul bas-ului electric ( obtinut prin inductanta magnetica si amplificat ) este preluat pe scena dintr-o boxa cu ajutorul unui microfon si apoi introdus in sistemul de sunet (dupa caz, mixer, preamplificatoare , limitatoare, etc.).

In fine, intrebarea mea este : cat de corect este redat sunetul bas-ului in acest caz, adica cel mai apropiat de "natural", sunetul live?
Oare cat de "de nunta " este boxa aceea? Dar boxele prin care ascultam vocile interpretilor in timpul concertelor?
Toate boxele profesionale sunt "de nunta" sau se pot exercita si alte profesiuni cu boxele in afara nuntilor, fara a pune in mod serios la indoiala calitatea lor?

Intrebarile mele sunt sincere si ele vin in urma faptului ca am fost in situatia de a fi vazut si instalatii profesionale de sunet care sa ma fi convins de performanta lor.
Nu sunt adeptul utilizarii lor in casa, daca cineva ar putea crede asta, dar sunt constient ca sunetul care ma impresioneaza cand stau in fotoliul personal, probabil a trecut si prin cateva aparate care au caracter profesional.
Iar la concerte, sunetul este mai mereu amplificat.

katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by katalin »

Dupa parerea mea exista doua metode de a verifica capacitatile unui sistem de e a reda basul.
Prima si cea mai importanta ar fi comapararea cu sunetul natural ascultat la ateneu, filarmonici neamplificat.
A doua ar fi comaparea cu un sistem de referinta(care ar trebui sa aiba in componenta obligatoriu niste boxe complte, deci exclus bookshelvurile) asezat intr-o cmaera cu calitati acustice bune. Iei un cd fie cu instrumente naturale fie cu chitara de bass, sunete sintetizate electronic il asulti pe sitemul de referinta si dupaia il pui de exemplu pe niste bookshlvuri si exclamai: "aici parca era mult bass si acum nu se aude decat ceva vag" :lol:.

Ar mai fi una si anume compararea cu ce este in mintea nostra, fiecare are o "imagine" cum ar suna basul corect si de multe ori ne raportam la ea.
Desigur o experienta tehnica si practica cu diferite tipuri de incinte solutii tehnice pot sa sa ajute pe cineva sa spuna de unde vine o anumita anomalie in sunet.

nicusor
Posts: 37
Joined: 01 Jul 2009, 20:18

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by nicusor »

katalin wrote:Dupa parerea mea exista doua metode de a verifica capacitatile unui sistem de e a reda basul.
Prima si cea mai importanta ar fi comapararea cu sunetul natural ascultat la ateneu, filarmonici neamplificat.
A doua ar fi comaparea cu un sistem de referinta(care ar trebui sa aiba in componenta obligatoriu niste boxe complte, deci exclus bookshelvurile) asezat intr-o cmaera cu calitati acustice bune. Iei un cd fie cu instrumente naturale fie cu chitara de bass, sunete sintetizate electronic il asulti pe sitemul de referinta si dupaia il pui de exemplu pe niste bookshlvuri si exclamai: "aici parca era mult bass si acum nu se aude decat ceva vag" :lol:.

Ar mai fi una si anume compararea cu ce este in mintea nostra, fiecare are o "imagine" cum ar suna basul corect si de multe ori ne raportam la ea.
Desigur o experienta tehnica si practica cu diferite tipuri de incinte solutii tehnice pot sa sa ajute pe cineva sa spuna de unde vine o anumita anomalie in sunet.
In general bine spus KATALIN. As extrapola si as zice cum mai spunea cineva pe aici ca e mai important echilibrul unei incinte, timbrele, nu ascultam doar bas. Extrapolind spusele lui KATALIN sunt de parere ca pentru a gasi o referinta e important sa participam la cit mai multe evenimente LIVE, de orice gen, acustice sau electrice, JAZZ, ROCK, CLASICA, ELECTRONICA, ETC. Chiar daca nu au toate sonorizare perfecta daca participam la multe putem sa facem o medie, statistica.
Din ce am ascultat eu pina acum DYNAUDIO se apropie cel mai mult de acest deziderat.

katalin
Posts: 111
Joined: 07 Oct 2008, 21:04

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by katalin »

Echilibrul tonal este extrem de important insa cum putem avea echilibru tonal daca o parte din bass este lipsa sau reprodusa fortat prin proeminete in jurul 100-150 hz cum se intampla la multe bookshelfuri.
Un alt aspect ar fi ca problemele din regimul joaselor se reflecta si in medii si chiar ianlte, indifernet ca au originea in incinta sau in acustica camerei.

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by Obelix »

Mai asculta... :lol:

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by momolo »

Mai asculta...
idem as spune si eu! :lol:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
aurel pustiu
Posts: 83
Joined: 21 Jul 2009, 18:00
Location: Giurgiu

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by aurel pustiu »

Basul nu inseamna numai 20-200 hz. Se crede fals ca energia basului sta in banda de frecvente 20-200 hz. Poti foarte bine sa creezi semnal de 100hz prin modularea unui semnal de 100khz sau orice frecventa. Frecventa de 100hz este foarte usor de reprodus, dificultatile vin din alta parte. Daca am reproduce numai 20-200hz atunci inseamna ca vom avea si erori de + - 20...200 hz. In realitate avem marginile acestui semnal (sa luam 100hz) care trebuiesc bine delimitate in timp astfel daca privim pe un osciloscop aceasta frecventa o vom vedea foarte clara, altfel ea apare blurata. Cumva seamana cu ideea de jitter. Asezarea temporala corecta a acestei frecvente de 100hz necesita o reactie a sistemului mult mai rapida decat cea generarii a 100hz. In plus pe langa reactie rapida mai este necesara si o energie destul de mare. Pe scurt este vorba de impuls, de frontul de unda al frecventei de 100hz. Tradus in frecventa acest front de unda se situeaza foarte sus, ajunge lejer si la 1 Mhz. Daca umblii la condensatorii ceramici (sau MKP, MKS, etc) care insotesc electroliticii de pe alimentare veti observa ca primii pot modifica basul, il pot face mai lalait sau din contra, mai dinamic, daca doriti putem intra in detalii.

Acelasi lucru se intampla si la difuzoare, basul este cantat si de difuzorul de medii si tweeter. Se face o enorma greseala considerandu-se ca frecventele sunt separate intre ele, ca avem bas , medii si inalte. Daca vrei calitate maxima atunci toate difuzoarele isi aduc aportul in toate benzile de frecventa.

Sunt multe de discutat...

nicusor
Posts: 37
Joined: 01 Jul 2009, 20:18

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by nicusor »

doru wrote:
momolo wrote:TomJones
Pentru 801 iti trebuie (minim) cam asa ceva:
La care se adauga neaparat o macara, pentru mutatul lor prin casa, in cazul in care ai ghinionul sa nu le nimeresti din prima pozitia.

VTP, asa ceva or fi bune? http://www.6moons.com/audioreviews/podium2/model05.html
Am avut ocazia sa ascult aceste "incinte" anul trecut la un show-room in Anglia. La inceput am crezut si eu ca sunt electrostatice, dar dupa ce mi-a explicat dealerul principiul de functionare - din care nu am intteles nimic- totusi am inteles un singur lucru - ca numai electrostatice nu sunt. SUnt ceva panouri, omnidirectionale arata cumva ca un fagure de miere structura. SUnt foarte sensibile - peste 97dB si usor de "condus". La inceput am ramas masca cind le-am auzit era ceva cu multe tobe. Eu ascult mai mult muzica clasic si vocal asa ca am zis sa-mi puna asa ceva. S-a gasit ceva Diana Kraal si Cesaria Evora pe care dupa ce le-am auzit parerea mi s-a schimba radical in asemenea hal poceau vocile si timbrele. Nu am reusit sa recunosc nimic de pe discuri, vocile erau nazale, congestionate, instrumentele parca din patefon. Restul electronicelor erau parca CROFT :? .
Dupa acest esec audiofil am ascultat niste Dynaudio si Neat si nu mi-a venit sa cred ce diferenta a putut sa fie!

kaav
Posts: 1701
Joined: 19 Oct 2008, 18:33

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by kaav »

Referitor la bas...
Ce parere avetzi de ''basul'' de clopot? Merita atentzia asa ceva, macar ca si idee?
I-mi place curgerea dintr-un registru in altul al clopotului si mai ales, ''basul stins'' cu care se incheie sunetul lui.

User avatar
doru
Posts: 248
Joined: 16 Oct 2008, 14:28

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by doru »

aurel pustiu wrote: Sunt multe de discutat...
Orice pareri bazate pe argumente care presupun si un anumit nivel de cunostiinte tehnico-stiintifice in domeniu, cred eu, sunt binevenite. Ele pot completa, sustine sau infirma parerile audiofililor, care in majoritatea cazurilor se bazeaza exclusiv pe ceea ce le “spun” urechile. O fi bine, o fi rau…?
Most people use their stereos to listen to music. Audiophiles use music to listen to their stereos.

User avatar
DorinD
Posts: 255
Joined: 20 Nov 2008, 16:18
Location: Bucuresti
Contact:

Re: Boxe mari in spatii mici

Post by DorinD »

aurel pustiu wrote:Basul nu inseamna numai 20-200 hz. Se crede fals ca energia basului sta in banda de frecvente 20-200 hz. Poti foarte bine sa creezi semnal de 100hz prin modularea unui semnal de 100khz sau orice frecventa.
aurel pustiu wrote: ...Acelasi lucru se intampla si la difuzoare, basul este cantat si de difuzorul de medii si tweeter. Se face o enorma greseala considerandu-se ca frecventele sunt separate intre ele, ca avem bas , medii si inalte. Daca vrei calitate maxima atunci toate difuzoarele isi aduc aportul in toate benzile de frecventa...
Cred ca gresesti in afirmatiile de mai sus si am sa explic de ce. Cred ca greseala consta in faptul ca tu te bazezi in afirmatii pe fenomenul "batailor", fenomen ce apare la emisia a doua frecvente inalte foarte apropiate. Insa bataile apar doar in urechea noastra sau in orice alt receptor ce prezinta o caracteristica neliniara de receptie.

Presupunand ca frecventele ce genereaza batai (frecvente percepute ca foarte joase, de ordinul diferentei dintre frecventele generatoare) sunt emise de tweeter tu vi si spui ca implicit tweeter-ul genereaza bass. E gresit, deoarece bass-ul generat (bataia) se gaseste doar in creierul nostru ca efect al neliniaritatii urechii receptoare.

Revenind la traductoarele incintelor, fiecare driver emite doar pe frecventa dedicata, contrar ipotezei tale. Faptul ca din combinatia frecventelor apar la receptie (in urechea neliniara) si alte componente nu este vina boxelor sau traductoarelor si nu le putem blama. Spectrele emise de traductoare sunt intr-adevar separate intre ele si doar perceptia noastra creaza acea legatura de care pomenesti.
"It is never too late to have a happy childhood"

Post Reply