ttsto Sper sa ajung si la o expozitie hi-fi anul asta (Milano sau Bruxelles)
daca mergi in septembrie la Milano sa-mi spui ca poate ne intalnim. Ma duc si eu, ca nu pot lipsi nici de data asta !
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
(dar nimic nu e sigur 100%)
In opinia mea va vaicariti cu totii degeaba in legatura cu camera de auditie.
Exista solutii de "rezolvare" pentru fiecare "debara".
Si NU exista reguli inafara de una, EXPERIENTA!
Fara indoiala ca putem insira multe, de exemplu ca boxele sunt cele mai importante, ca boxele mari sunt mai bune ca alea mici, ca SACD-ul iti aduce fericirea, ca fisierele coishpenouazecisisapte de biti au soundstage si alte bazaconii precum in fabula cu pictorul care nu era multumit de opera si cerea parerea la elefant, crocodil si bivol; primul sustinea ca orice tablou frumos trebuie sa contina o trompa, al doilea ca ar trebui pictati cat mai multi dinti si ultimul ca o pereche de coarne sunt suprema frumusete. Fiecare spune dupa experienta proprie tinzand sa emita legi ale Universului din propria "debara".
In opinia mea pentru CALITATE si MUZICA conteaza.....banala chestie,....TOATE!
Dar asta e descurajator pentru omul care nu are destui bani insa viseaza la un mare yaht din barcutza lui cumparata cu truda.
Eu as spune cam asa, in linii mari, pentru cei ce nu au au cu ce in buzunar dar au cu ce in cap:
- digitalul e furajer, oricare forma. Mergi pe sursa digitala, deja ai o cauza pierduta, din start.
- vinilul e sursa audiofila a saracului. Mai bine putin dar bine decat mult si prost. Oricum, la cat timp avem noi astia care muncim pentru bani....nu conteaza ca ai doar 15 minute pe o fatza de disc, macar ai MUZICA !
- boxele - exista proaste si bune in realitate, BANALUL ADEVAR!
NU exista reguli de genul mari = bune si mici = proaste. Aici se pune si adaptarea la spatiu acustic, fara indoiala. NU exista spatiu acustic prost.....sau defapt toate sunt proaste, insa exista boxe adaptate (natural, adica se potrivesc acolo ) si neadaptate.
- amplificarea - potrivita
pe boxele respective.
- cablarea - greu! Aici trebuie cea mai multa experienta si cea mai buna ureche iar culmea este ca fara cabluri POTRIVITE nu ajungi la audiofilia sfantului Graal nici in vecii vecilor, amin.
- inregistrarea - aici se speculeaza mult. Insa in opinia mea, cu cat ai un sistem mai bun cu atat se aud mai bine mai multe inregistrari, cu cat e mai prost facut sistemul audio (stiinta grea de ureche de salcam si bun simtz zero - asta poate costa si o avere!) cu atat iti trebuiesc discuri mai speciale si mai minunate ca sa sune bine!
In banala si nesuferita realitate pe care nu e usor sa o percepem, in general majoritatea inregistrarilor sunt BUNE! Chiar si digitale 100% pe langa cele analogice.
In general sculele profy sunt OK pentru ce trebuie facut, dar evident sunt diferente, nu varfurile conteaza si cele mai de jos, acolo e limita reala. Cert este ca marea majoritate a inregistrarilor sunt ok, problemele aparand la stantzare si la redare.
Un sistem "audiofil" alcatuit prost va pune in evidenta inregistrarile proaste intr-un anume fel nesuferit. De aia unii ajung la concluzia gresita ca pentru sisteme audiofile bune si de top trebuiesc musai discuri de top. Insa daca pe acele sisteme pui discuri mai putin de top si nu le poti asculta BUCURANDU-TE DE MUZICA, atunci avem deaface cu un pseudo-sistem audio "de top" si nu cu unul real. Fara indoiala, exista si reversul, sistemele coloratoare pe care orice suna la fel, adica "frumosssss", un caz de ocolit in mod evident. Iar cat priveste sistemele proaste, mediocre si ieftine, saracele vor discuri rezolute ca sa le mai ajute cat de cat, de unde si alte pareri cu rol de decret sau ordonantza de urgentza in legatura cu discurile audiofilistice obligatorii. Dar in general digitalul (redarea) e de vina deoarece e un sistem atat de idiot si nenatural (indiferent de rata de sampling si multimea bitilor) incat trebuiesc exchibitii serioase sa-l faci ...mai "uman".
ttsto, eu iti zic asa:
1. vinil ca sursa.
2. la alcatuire sistem apelezi la cei cu experienta, tu ai grija doar sa judeci cu bun simt. Daca iti alegi ceva dupa prea multa lectura de net, fix in balarii vei ajunge. Demonstratia practica trebuie sa fie determinanta. Ce daca ai in fatza un sistem audio extrem de scump care nu te impresioneaza cu nimic sau prea putin! Daca e scump nu inseamna ca suna automat bine!
3. tabula-rasa, vinzi toate trancotele (ce ai acum e jalnic, ciuciu MUZICA), uiti de FLAC si tzac-pac, faci un buget cat mai mare poti (niciodata nu e suficient de mare) si cumperi trancotele gata imbucate fericit intre ele, NUMAI ce auzi tu ca-ti merge la suflet, elimini partea de "logica" si citirea datelor tehnice precum si treaba aia - "trebuie sa se auda bine pentru ca, costa mult, are principul tehnic de la NASA, e fabricat de marele rahat de brand laudat cu mii de stele in hartiile igienice hihi-stereo-shpitzenclase-cacamaca (de lecturat pe buda pentru pozele colorate frumos)....etc". In realitate multe care trebuie sa se auda bine nu o fac si altele care
trebuie sa se auda prost, se aud bine! Daca azi am ajuns sa ascultam sunet de tigai date pe scari este din lipsa de bun simt si aceste chestii "logice" cu ochii pe solutia tehnica, povestile altora si fara atentie la ceea ce auzi si simti personal in ciuda aparentelor, pretului, aurului poleit, frazelor frumoase, etc. Intr-un fel e si din lipsa educatiei in general, nu neaparat a celei muzicale. Am intalnit urechi de salcam inflorit si la unii cu educatie muzicala si mari ifose de oameni superiori. Nu trebuie diplome "honoris-gaoza" ca sa ai bun simtz, asta e!
Bafta! (si citeste totusi, dar nu pune la inima, las-o libera sa auda!
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
)
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.