ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

CD, vinil, concerte
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Comentariu in fapt de seara (dupa ce am postat cu stoicism pozele si filmele de mai sus):

...Pai ce sa mai spun ?! Ca l-am auzit real live pe Zubin Mehta cu una din cele mai bune orchestre din lume ?! Ca l-am auzit la doi pasi pe unul din cei mai mari violonisti actuali, Vadim Repin ?! Ca repertoriul pe care l-au ales este de vis ?!.... Inutil sa insir iar epitete la superlativ ! Am ascultat pe viu, direct, in mijlocul lor pe unii dintre cei mai buni dintre cei buni. E ca un vis, am discuri cu ei puse la loc de cinste in colectia mea, dar niciodata nu-mi imaginam ca am sa-i ascult in realitate!

Nu stiu ce sa spun.....

Poate chestii din astea, de genul ca sala a fost plina ochi, stateau si in picioare pe unde mai ramasese putin loc si chiar direct pe jos, pe culoare. Plin de "vipuri" din politica, cultura si chiar can-can. In sala era ca spectator chiar si marele maestru Cristian Mandeal sau pianistul Dan Grigore (care nu lipseste aproape de la nici un spectacol la acest festival) sau diverse actrite nationale precum Rodica Mandache (deasemenea prezenta la multe alte spectacole) si Irina Petrescu. De politicieni nu mai spun, azi s-au bulucit pentru ca auzisera, "E bairam mare, e unu'celebru la clasica!"...sau alt scenariu, primisera cadou bilete de la lingaii din anturaj; au fost prezenti de la toate partidele dar la alte spectacole nu i-am vazut inafara de doi, trei. Unul din astia pe care l-am vazut acum prima oara la un spectacol de la festival, venise cu sotia, s-au asezat langa mine si cu vreo 2 minute inainte de incepere m-au intrebat.....cine canta si ce canta ?! :D .......Cica primisera cadou biletele :D Imi statea pe limba sa le spun ca va fi taraful de la clejani.

Astfel, s-a simtit sala plina ochi cu vreo 2 treimi care nu aveau ce cauta la muzica clasica. Tusete, zgomote, fosneala, paraiala de scaune, diversi care se sculau in timpul spectacolului, ba chiar si palavrageala in soapta (si se aude la pasajele joase!). Politicianul de langa mine se susotea cu nevasta in timp ce canta Vadim Repin la vioara, probabil comentau, "iata-l frate pe ala cum face din batul ala"....etc.....

Hotarat lucru, cand e un nume celebru sala de spectacol devine ceva mai "microbista" fapt care cere musai un repertoriu cu volum mare la sunet (sa acopere mitocanii). Ceva alamuri uriase, o pereche de talgere si o toba mare garnisita cu vreo 3 timpane, in felul asta se poate vietui pana la capatul spectacolului. :D

Dar si sala asta e proasta, ca nu a fost facuta pentru muzica clasica, a fost pentru congresele PCR-ului, chestie la care se preta perfect.

Si nu cred ca vreunul dintre politicieni (din nici o formatie politica) ar avea junghiul in neuron cum ca in Bucuresti avem totusi nevoie de o sala de concert macar de nivel secol 20, nu spun 21 ca as fi pretentios. Pentru ei sunt convins ca e perfect buna si Sala Palatului. Iar Ateneul e o chestie moderna....din anul 1888. Dar acolo nu ar incape orchestra de asta seara.

Ca tot sunt la can-can, ar mai fi de spus, la Concertul pentru vioară şi orchestră s-a produs si o "zbarca". Asiaticul care ciomagea setul de timpane din spate a fost luat de val si a tras vreo cateva babardeli suplimentare si zdravene ca i-a pufnit rasul pe Repin si pe Zubin Mehta, asta in timpul interpretarii. Nu a fost o greseala prea evidenta, doar o chestie subtila observata de cine are habar de clasica. Dar la ultima parte, simfonia 4, percutionistii si-au facut treaba impecabil.

Orchestra asta suna altfel decat celelalte. E un sunet pe care l-as descrie.... "uns", adica muzica curge precum mierea din borcan, e ca o masinarie extrem de bine pusa la punct.
Zubin Mehta stapaneste orchestra in stil absolutist. Nu se agita inutil si nu face teatrul pe care alti dirijori il mai fac sa impresioneze mai ales publicul mai putin cunoscator. Omul e strict profesional, cu minim de miscari stie sa scoata tot din orchestra.

Evreii astia par a fi dotati cu maximul de calitate la instrumente. Flauturile erau aurite....sau din aur, nu ma pricep, oricum luceau ca noi; trombonul mare ma impresiona cum lucea impecabil nou nout, tot ce tineau in maini arata de top dar si ei aratau a oameni cu stare buna.

Prima parte au cantat-o mai relaxati, chiar mi-au facut impresie ca sunt un pic obositi si se relaxau voit, zero trac de spectacol. Partea a doua a cazut pe umerii lui Repin care a interpretat la vioara total diferit fatza de preferatul meu din toate timpurile, David Oistrakh pe care evident il stiu (pe dinafara) doar dupa inregistrari (ca e mort din 1974). Vadim Repin interpreteaza mai melodios, mai dulce, putin mai lent dar fara sa cada in pacatul lautaresc sau "de show". Vioara lui suna foarte special, un pic mai jos decat viorile clasice, nu guturala, doar un pic mai grava si foarte melodioasa, mi-a mers la inima!

Concertul pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski poate fi interpretat extrem de diferit si acum imi dau seama ce piesa grea este! Nu orice violonist e capabil de asemenea performantza (in fata unei sali asa mari).

Impresionanta a fost Simfonia 4. A fost piesa de rezistenta a concertului, zguduitoare! Daca as spune ca au fost impecabili parca nu ar fi de ajuns!....

La sfarsit, dupa lungi aplauze cu sala in picioare a urmat bisul. Zubin Mehta ne-a spus....in romaneste (pronuntand corect) ca va canta Lacul Lebedelor..... Si l-au cantat ! La partea asta m-au rupt....nu numai pe mine! :) Am plecat ca un lebadoi ranit (si negru; din difuzoare, oricare ar fi ele, nu e nici o sansa, nada, zero!).

Un concert de tinut minte toata viata, o seara superba!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Marti seara 20 septembrie 2011, al doilea si ultimul spectacol al,

ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA

Sala Mare a Palatului

Dirijor : ZUBIN MEHTA

Solist : YEFIM BRONFMAN - pian

Program :

G. Enescu - Uvertura de concert pe teme în caracter popular românesc în La Major op. 32
J. Brahms - Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în Si bemol Major op. 83

G. Mahler - Simfonia nr. 5 în do diez minor
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Image

Image

Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Image

Image

Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Image

Image

Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

si video:

ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Sala Mare a Palatului, Bucuresti, Romania
Dirijor : ZUBIN MEHTA
Solist : YEFIM BRONFMAN - pian
J. Brahms - Concertul nr. 2 pentru pian şi orchestră în Si bemol Major op. 83
20 sept. 2011 :


http://www.youtube.com/watch?v=cZZsnXCw3-8" onclick="window.open(this.href);return false;


ISRAEL PHILHARMONIC ORCHESTRA
Sala Mare a Palatului, Bucuresti, Romania
Dirijor : ZUBIN MEHTA
G. Mahler - Simfonia nr. 5 în do diez minor
20 sept. 2011 :


http://www.youtube.com/watch?v=3pH4HWT9F6U" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=fRjO1XrDzAo" onclick="window.open(this.href);return false;

si aplauze:

http://www.youtube.com/watch?v=WjJ_zJWoupE" onclick="window.open(this.href);return false;

si din nou aplauze si din nou aplauze....etc (bis nu au dat):

http://www.youtube.com/watch?v=FsrZFqNrJKs" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Comentariu 20 septembrie 2011:

Ma incearca multe sentimente amestecate. A fost a doua si ultima seara cu Orchestra Nationala a Israelului, in opinia mea una din cele mai bune din lume, dirijata de marele Zubin Mehta.

Spectacolul a fost compus din cele 3 piese muzicale si pot spune asa, am simtit cele 3 parti extrem de diferite intre ele.

G. Enescu, Uvertura de concert pe teme în caracter popular românesc în La Major op. 32 nu mi-a placut. Nici interpretarea lor nu mi s-a parut foarte adaptata la ceea ce mi-as fi inchipuit ca trebuia. Totusi e pe tema de caracter popular romanesc si ar trebui sa sune undeva intr-un anume fel si gen.
Fara indoiala nu au repetat prea mult, fara indoiala nu au avut nici timpul necesar. Mai presupun ca facea parte din repertoriu (semi)impus, cel putin asa presupunea un prieten care se pricepe mai bine ca mine si e mereu bine informat in domeniu. Adica la Festivalul Enescu se canta ....Enescu ! Defapt e normal asa, toti isi impun (cum pot) compozitorii nationali.

Cert este ca am asteptat sa se termine intr-o sala plina complet, din nou peste 100% din capacitate (erau si in picioare si asezati pe jos la culoare). Bine ca nu a durat mult dar mai trebuie sa mentionez ca se auzea un tziuit de inalta frecventa din boxele agatate in tavan, alea cu LED-urile albastre aprinse si mai trebuie sa spun, nu am auzit niciodata sunet din astea (doar acum tziuiala la prima parte a concertului). Dar mereu am stat in prima treime a salii.

Partea a doua, concertul nr. 2 de pian compus de Brahms e una din piesele mele preferate la pian. Am acest concert inregistrat in multe variante atat pe Cd cat si pe LP. Asa ca-l aveam bine in cap.
YEFIM BRONFMAN a interpretat intr-un mod, in opinia mea, putin diferit de ceea ce eram eu obisnuit. As spune un pic mai muzical si mai cursiv, mai putin dramatic, as mai spune, intr-un stil un pic....anti-german. Orchestra din spatele lui condusa de Mehta a sunat absolut impecabil, la concertul asta nici nu as vedea o interpretare mai buna a orchestrei!

Aceasta piesa a constituit o problema neasteptata de mine legata de sala si acustica. Inainte de acest concert de asta seara am ascultat si altele cu solo de instrument, chiar mai mic decat pianul, adica vioara si desi aceasta s-a pierdut in caverna aia imensa de sala moarta acustic, de data asta pianul lui Bronfman a avut si mai mult de suferit. Concertul Nr. 2 de Brahms este plin de nuantze subtile si pasaje de joasa intensitate sonora astfel ca, datorita acusticii execrabile (binecunoscute) a iesit ceva amputat. La nici un concert clasica neamplificat la Sala Mare a Palatului nu am simtit ca asta seara afectarea produsa de acustica improprie. Practic as spune ca acest concert a fost omorat de sala. Opinia asta am auzit-o si de la altii, langa mine statea un muzician cunoscut care exact asta ii spunea sotiei lui, "Sala e moarta, un sunet mort, ce pacat!".

Ultima parte dupa pauza a fost momentul culminant si cu totul altceva. Piesa lui Gustav Mahler, Simfonia numarul 5 este una din piesele mele preferate din toata muzica clasica ce ar intra in topul meu 10. O am pe multe CD-uri si LP-uri in tot felul de inregistrari asa ca o aveam si pe asta in cap.
Pot spune ca a fost una din cele mai bune, minunate, fabuloase si perfecte interpretari a simfoniei 5 din cate am auzit pana acum!

Orchestra nationala israeliana sub bagheta lui Mehta suna.....nu am cuvinte !

Mahler este foarte complicat, aceasta simfonie contine pasaje extraordinar de diferite intre ele, trece de la cele mai dure momente de culme a intensitatii audio la cele mai subtile, de la muzica dramatica si agresiva aproape militareasca la muzica cea mai gingasa si melodioasa. Practic aceasta simfonie trece prin toate momentele clasice, eu as asemana-o cu povestea vietii unui om, cu toate cate ni se intampla in viata, si bune si rele.
A fost sublim, sunt sigur ca Mahler ar fi fost mandru de asa o interpretare ! Nu degeaba Zubin Mehta e un nume greu pe plan mondial !

In concluzie, din punct de vedere muzical a fost un mare spectacol si un eveniment care nu ar fi permis de ratat pentru un audiofil si meloman autentic.

Acum as spune despre celelalte sentimente care m-au incercat....In sala o buna parte din public nu avea ce cauta acolo. Pesemne venisera din diverse alte motive decat iubirea de muzica clasica. Cativa chiar au plecat in timpul spectacolului deranjand pe toata lumea de pe rand (sala a fost peste 100% din locuri!) si nu aratau bolnavi, multi butonau la telefoanele mobile android, altii susoteau cate ceva la ureche, in special un rand de pupeze din spatele meu, aveam si pe unul cu ceafa groasa, se vedea ca-i marlan cu bani care ori se foia, ori tinea mobilul in mana si-l butona la sms-uri, ori spunea ceva la ureche unuia cu care venise. Pe scurt, sala a fost mai plina de mitocani ca niciodata. Insa pentru o descriere justa trebuie sa mentionez ca mare parte din public a fost cuminte. Cei mai multi au stat nemiscati, la unele pasaje de foarte joasa intensitate sonora majoritatea nu mai respirau. Insa dupa cum se stie, un mitocan e de ajuns sa strice juma' de sala. Ba imi aduc aminte ca in prima parte era un mosneag in spatele meu care rasfoia intr-o agenda si tinea un stilou in mana sa scrie ceva; se uita lumea la el, insa nimic, mosu rasfoia si fosnea de zor.

Dupa cum unii stiu, la astfel de spectacole (clasica live fara amplificare) publicul trebuie sa stie cateva reguli elementare de bun simt si educatie. Dar sa nu fiu absurd, ce poti sa pretinzi de la un public mioritic ?! Mai ales avand in vedere ce pot face la alte genuri de spectacole. Din pacate trebuie sa recunoastem ca suntem un popor de mitocani, badarani si neamuri proaste, evident fara educatie sau mai rau, educati gresit. "Faima" pe care o avem in lume si modul cum ne trateaza popoarele civilizate este in mare masura... pe merit....

Ma mai gandeam la ceva - toti impotentzii care au condus tara asta in ultimii 20 de ani si nu au facut nimic pentru a construi o sala moderna si dedicata pentru astfel de muzica (fara difuzoare).....dar pe bune, fosilele comunistoide, gunoaiele pecereului si ale Securitatii care au ajuns in politica "postdecembrista" sau mai noii manelarii de azi, au ei saracii habar la ce foloseste o astfel de sala ?! Evident, ar fi ca in zicala, ce stie tzaranul ce este sofranul ?!
Ma uitam la hangarul asta de sala, unde poti zbura cu avionul, cum zace neschimbata de pe vremea lui Ceausescu. Cica s-a mai lucrat la acustica, era zvonul, parca am mai spus, ca niste suedezi au imbunatatit-o. Dar se pare ca defapt este imbunatatita pentru amplificare cu boxe, sa absoarba si mai mult din reverberatii. Ma uitam, pe peretii scenei ar fi niste chestii care seamana a bass-trap si de tavan atarna niste lanturi de cearceafuri care poate contin ceva material absorbant acustic. In rest e catifeaua jegoasa de pe vremea PCR-ului si scaunele hartanite care scartaie si te doare curu de ele.
.....Imi vine in minte o vorba care se adevereste in mod clar, cica Ceausescu ar fi spus, "Voi nu puteti zugravi cat am construit eu"....In fine, la modul simbolic e valabil.

In sala au fost din nou personalitati VIP, politicieni nu prea asta seara inafara de nelipsitul Theodor Paleologu (prezent 100% la toate spectacolele impreuna cu papionul sau si diverse doamne :) ) insa din cultura au fost, de exemplu, dirijorii Cristian Mandeal, Horia Andreescu, actrica Rodica Mandache, pianistul Dan Grigore. M-am uitat fugitiv la expresia fetzei lui Cristian Mandeal in timpul spectacolului (stand mai intr-o parte vedeam perfect centrul din fatza al salii) si omul era cateodata transfigurat si se vedea ca studiaza cu mare atentie interpretarea lui Mehta. As spune foarte interesanta expresia fetzei lui cateodata...Ii port recunostinta pentru ca m-a facut sa-l iubesc pe Mendelssohn.

... :) Ok, destul cu trancaneala, mai este muzica de ascultat.

In concluzie, a fost si de asta data minunat si memorabil, vorba populara, fuse si se duse :)
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Vineri 23 septembrie 2011 va fi la Sala Mare a Palatului,
ORCHESTRA ROMÂNĂ DE TINERET
Dirijor : CRISTIAN MANDEAL
Solist : DAVID GARRETT - vioară
In program :
G. Enescu - Rapsodia nr. 1 în La Major op. 11
L. van Beethoven - Concertul pentru vioară şi orchestră în Re Major op. 61
I. Stravinsky - Pasărea de foc
M. Ravel - La Valse



Merita citit un interviu cu dirijorul Cristian Mandeal, intitulat:
"Îmi port cu demnitate crucea de a fi român"
http://www.jurnalul.ro/campaniile-jurna ... 73526.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Desi merita citat (si citit) intreg interviul, dealtfel destul de lung, am ales cateva pasaje din motive doar de spatiu postare:
....Tinerii au fost aleşi din toată ţara, sunt buni, modeşti şi vin aici să înveţe şi să facă artă. Entuziasmul le e egalat doar de energia pe care o transmit. L-am auzit pe unul dintre ei întrebându-l pe altul, de la Satu Mare: "Mă, dacă se mai face şi la anul, tu mai vii?". Răspuns: "Pe jos, pe lângă calea ferată!". Mi-a plăcut tare mult. Sunt încă "nemurdăriţi" şi se poate clădi ceva de preţ cu ei. Lor le transmit ceea ce sunt eu astăzi, după o experienţă de peste 35 de ani, dobândită de la personalităţile cu care am avut fericirea să lucrez (n.r. Herbert von Karajan, Sergiu Celibidache),.....
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Oricât aş vrea să ocolesc tristul episod al despărţirii sale de Filarmonică, acest subiect pluteşte mut. Ştiu faptul că faimosul dirijor nu duce lipsă de activitate artistică în ţară şi-n afara ei. În România, formând Oameni, în străinătate fiind invitat de onoare la cele mai prestigioase pupitre dirijorale. Eterna dramă a artistului român, de a se simţi străin în propria ţară, de a fi cunoscut şi preţuit mai mult peste hotare. Eliade, Cioran, Brâncuşi...

"E un deget pe rană, un subiect dureros. În prezent, sunt Principal Guest Conductor la Filarmonica din Copenhaga, dar şi la "Halle-Orchestra" de la Manchester, una dintre cele mai prestigioase din Europa, cea mai veche din Marea Britanie. Timp de 25 de ani a fost şi orchestra faimosului Sir John Barbirolli. Dirijez acolo de peste 15 ani şi nu s-au săturat încă de mine. Am concerte programate cu ei până-n 2013 şi probabil vor urma şi altele. Nu acelaşi lucru mi s-a întâmplat în România, deşi au existat şi locuri în care am fost apreciat. Nu vorbesc despre absenţa iubirii, căci nu pretind nimănui aşa ceva, deşi în artă există şi această componentă. Într-o relaţie artistică pot fi însă suficiente doar respectul şi comunicarea. Asta implică însă şi încrederea în partener… Cea mai recentă şi mai dureroasă păţanie a mea de aici a fost despărţirea de Filarmonica George Enescu. A fost un eveniment pe care mi-e greu să-l cataloghez şi încă şi mai greu să-l metabolizez, deşi s-a scurs un an şi jumătate de la eveniment, iar astăzi nu se mai gândeşte nimeni la asta, în afară de mine. În fapt, a semănat cu o execuţie publică, un linşaj, după 23 de ani de dirijat constant la Filarmonică şi după 19 ani de directorat. De altfel am fost, cred, cel mai longeviv director de instituţie de concert din România. În timpul meu s-a schimbat de cateva ori legislaţia în materie. Am început în 1991, s-au schimbat nu ştiu câţi miniştri, nu eu am fost schimbat, şi am fost socotit un bun director de toţi câţi s-au perindat până în 2010, în afară de propria mea orchestră, care în final mi-a intentat o acuză dovedită ulterior în totalitate falsă. Totodată am fost pur şi simplu alungat de la pupitrul dirijoral, în situaţia în care îmi dădusem déjà demisia din postul de director general cu patru zile în urmă, lucru cunoscut de către toţi cei aflaţi pe scena Ateneului în acel moment. În oricare parte a lumii aş fi putut să intentez şi să câştig un proces. Mi s-a părut nedemn şi mai ales inutil din moment ce lucrurile ajunseseră aici… Nu m-a durut atât faptul că s-au s-au găsit câţiva nemernici (se vor găsi mereu !) care să compună şi să susţină un memoriu mincinos, redactat pe mai multe pagini şi difuzat pe la mai toate forurile, inclusiv pe internet, făcându-mi astfel un rău public la nivel internaţional (vezi tot şirul de comentarii "agro-dolce" apărut pe net ca reacţie a diasporei române). Cel mai tare m-a durut faptul că s-au găsit cu uşurinţă alţi 80 care să-l semneze fără să-i cunoască sau să-i verifice conţinutul, aidoma câinelui care muşcă din instinct de potaie mâna stăpânului. Am cerut imediat o anchetă ministerială care, după o cercetare de două luni, a dovedit că nici macar unul din cele opt puncte principale ale memoriului nu era întemeiat. Cinismul răspunsului afişat la avizierul orchestrei a fost zdrobitor: "Rezultatul anchetei nu ne surprinde (n.a. adica disculparea mea) după cum merg astăzi lucrurile în România!". Nici poveste de regrete sau, Doamne fereşte!, de scuze. N-a contat nimic din trecutul nostru comum decât coada ţinută băţ. Calomnia, se ştie, e un mijloc de distrugere profitabil şi arareori pedepsit. Divorţuri există peste tot, amiabile sau mitocăneşti. Nu ai nimic de făcut, decât să accepţi realitatea ca pe o fatalitate. Cu toate că acuzele s-au referit doar la partea managerială, de cea artistică neavând totuşi obrazul de a se atinge, am fost dat afară de pe scenă… ca dirijor!! Asta cu adevărat face parte din scenariul caracteristic al vieţii româneşti! Acum, dacă ar fi s-o mai iau undeva de la capat, nu mi-ar mai trebui manageriat niciodată. Nici nu mă gândesc! Pentru mine, orice fel de funcţie publică în România este exclusă.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Am fost nu o dată întrebat dacă sunt mândru că m-am născut român", îşi continuă maestrul Mandeal şirul confesiunilor legate de condiţia sa de român. De artist român. "O întrebare destul de periculoasă. Periculoasă întrebarea, dar şi mai periculos răspunsul… Aş cuteza să spun că nu sunt deosebit de mândru de asta, dar nici nu-mi neg sau reneg originea… Îmi port doar crucea… Pentru mine, a fi român nu e un motiv de mândrie, e doar o stare de fapt de la care nu te poţi sustrage. Atunci când în stăinătate sunt numit "românul Cristian Mandeal" îmi accept condiţia. Uneori însă o port în spinare cu dificultate. În orice caz, acest lucru nu mi-a adus pe nicăieri vreun capital de încredere, de imagine sau de alt fel. Întotdeauna faptul de a fi fost definit ca român mi-a creat doar handicapuri, de altfel ca tuturor celor care nu s-au născut americani sau germani sau francezi sau englezi sau... ruşi (mai ales ruşi pe piaţa internaţională muzicală). Deşi mai există şi alte naţii ca a mea, de mai mică însemnătate culturală universală, trebuie să recunosc totuşi că a fi un exponent al imaginii pe care poporul meu a reuşit - fără prea mari eforturi - să şi-o compună în ochii celorlalţi, nu cred că mi-a priit. Căci reputaţia pe care o avem în general nu o pot numi decât "mizerabilă". În afară de o infimă parte a omenirii, care a aflat totuşi că au mai existat şi români ca Eliade, Cioran, Tzara, Coandă, Brâncuşi sau Enescu. Pentru toţi ceilalţi, România este şi astăzi încă o ţară cu o identitate îndoielnică, o creaţie artificială a marilor puteri, având un rol predominant geo-politic, de stat-tampon între Vest şi Est, cu un teritoriu cuprins între nişte limite geografice mereu controversate, cu o istorie incertă şi locuită de un popor a cărui provenienţă este destul de dubioasă...
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Cine-i de vină pentru asta în afară de noi înşine?! Nu cred ca cineva să fie obligat să ne simpatizeze, doar aşa, pentru că vrem noi şi credem că ni se cuvine. Doar aşa, prin definiţie. Respectul celorlalţi nu vine aprioric, el trebuie cucerit. Şi în nici un caz prin ghetourile din Italia şi Spania, profund detestate de localnici şi create chiar de "ai noştri". Nu există colţ de stradă din orice oraş european care să nu fie plin de cerşetori proveniţi din România. Nu există penitenciar care să nu conţina o bună parte din "pensionari" români. O dată ajunşi în Vest, facem notă discordantă nu atât prin sărăcie - oameni săraci există pretutindeni - cât mai ales prin modul în care ne purtăm sărăcia, prin comportamentul profund discordant şi mai ales prin lipsa de apetit pentru adaptare şi autocivilizare. Încercăm cu obstinaţie să impunem celorlaţi, aflaţi în propria lor ţară, stilul nostru cu totul personal. Slogan universal? "Românul e cel mai tare din parcare, românul e "dăştept"(ceilalţi e proşti), el e isteţ şi "'oţ". Ştie să se descurce, să sară legile, sa trăiască bine pe furt, cerşit şi înşelăciune. Românului i se cuvine totul, adică mai ales ce n-a muncit. Ca şi când prosperitatea acelor state ar fi fost anume clădită, pe munca localnicilor, cu unicul scop de a-l aştepta pe el, cel sosit recent din estul îndepărtat, să participe la profit (mai puţin la investiţie, căci asta-i pentru proşti). Experienţa asta am avut-o mai ales în Spania, unde am lucrat opt ani ca director artistic la Orchestra Naţională Bască. San Sebastian, o bijuterie de oraş rezidenţial, cu două festivaluri internaţionale renumite, de film şi de muzică, era treptat tot mai năpădit de "români" care stăteau, în cel mai fericit caz, în intersecţii la şters parbrize, dacă nu la întinsul mâinii. Ce fel de reputaţie ne-am putea face în aceste condiţii?!

Şi-apoi suntem foarte… confundaţi. Cred că în momentul de faţă, problema identităţii acestui popor e foarte serioasă. Octavian Paler spunea mai demult ca România nu mai are un popor, ci doar o populaţie. Cam dureros...
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Care e contribuţia lui în acest "concert al naţiunilor"? Românul pretinde orice de la altul, dar el ce dă în schimb? Nu mai avem de mult o industrie, nici mari resurse naturale şi nici măcar o agricultură pe măsura celei care altădată ne definea ca "grânarul Europei". Ce ne-a mai rămas de oferit în afara unei pieţe de desfacere pentru produsele altora? Unde se ascunde ţăranul român, acel personaj fabulos, de legendă, născător şi continuator al unei civilizaţii milenare pe cale de extincţie? Legătura lui cu pământul, cu stelele, cu cerul, cu anotimpurile, cu infinitul? Cel care a dat (nu doar a luat) acestui pământ cam tot ce are el, inclusiv o istorie a sa, pentru o data, necontestată? Şi cum mai arată ţăranul de astăzi? Deseori nu mai ştie nici el cu ce se ocupă şi din ce trăieşte. Starea lui primară îl nemulţumeşte, încearcă să devină oraşan pentru că-i e greu şi chiar ruşine de el. Nu izbuteşte, pentru că şi orăşanul nu e decât o struţo-cămilă, mai mult mahalagiu decât citadin. S-au câştigat puţine şi s-au pierdut multe. Mă gândesc la intelectualitatea noastră de la cumpăna dintre veacuri. Aproape toată provenită din boierime sau de la ţară, în ambele cazuri însă, ghidaţi de valori morale şi educativ-formative unice, comune pentru toţi. Acest bun a fost astăzi înlocuit în parte de o adâncă dezorientare în definirea şi perceperea valorilor, iar pe de alta, de educaţia preponderent cantitativ-informativă în detrimentul celei formativ-creatoare. Devenind puţin cam prozaic, mărturisesc că uneori îmi face o mare plăcere să merg prin pieţe. Mai întâlnesc, ce-i drept, tot mai rar, pe acei ţărani ai copilăriei de care mi-e tot mai dor. Ei sunt speranţa mea de viaţă pentru acest popor.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Asta seara, miercuri 21 septembrie 2011,

ORCHESTRA DELL'ACCADEMIA NAZIONALE DI SANTA CECILIA

Sala Mare a Palatului Bucuresti, Romania,

Dirijor : ANTONIO PAPPANO

Solist : HÉLÈNE GRIMAUD - pian

Program :

J. Brahms - Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră în re minor op. 15

P.I. Ceaikovski - Simfonia nr. 6 în si minor "Patetica" op. 74
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Image

Image

Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Post Reply