ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

CD, vinil, concerte
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

dupa poze si ceva VIDEO prins pe sarite:

Johannes Brahms violin concerto - dirijor Misha Katz, solist violin, Ilian Garnet, Filarmonica George Enescu:

http://www.youtube.com/watch?v=XX2YsyC_ ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=GyfURoIL ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=4T2q2_se ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

Ilian Garnet - bis - Bach violin - Gavotte:

http://www.youtube.com/watch?v=8i3_kUq0 ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

Richard Strauss - Tod und Verklärung, dirijor MISHA KATZ, Filarmonica George Enescu :

http://www.youtube.com/watch?v=8PeiV60U ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=FRZ9YimZ ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=bKyjyUnz ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.youtube.com/watch?v=s5K_dQ3w ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;

Misha Katz - cuvant final:

http://www.youtube.com/watch?v=ng5FcjQ5 ... re=channel" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Image


Comentariu - simplu, a fost minunat ! Atat cat a scos Misha Katz din Filarmonica nationala nu am auzit pana acum sa fi scos chiar nimeni ! E mare maestru !

Prima parte, faimosul concert de vioara de Brahms, a fost exceptionala.

Ilian Garnet a interpretat excelent si in spate a avut o coordonare perfecta din partea orchestrei ca intr-un "balet" perfect. La acest concert nu poate canta orice solist cu orice dirijor si cu orice orchestra, trebuie sa existe o sinergie iar in acest caz, a existat.

Din punct de vedere audiofil, daca la prima parte, la concertul de vioara, mai puteai visa oarecum situatia unui sistem audio high-end si potent cu care ai putea reda cea mai mare parte a muzicii, la a doua parte, Richard Strauss, "Moarte şi transfiguraţie" (o piesa fantastica pe care o recomand iubitorilor de clasica), nu aveai decat un singur lucru de facut, sa te duci acasa dupa concert si sa arunci sistemul audio pe fereastra sau sa pui toporul pe scule! :D Asa ceva nu se poate reda pe boxe.....asta e! :cry:

Tot spectacolul cap-coada a fost minunat si....culmea!....nu a sunat nici un telefon mobil in timpul spectacolului, ceea ce este extrem de rar! :D

Dincolo de tonele de discutii sterile de batut apa in piua pe internet, un audiofil care nu merge la sala ( :D ) sa-si "ascuta" urechea in mod corect, ramane doar un biet (guraliv) pierdut in tranzitia vesnica a upgraditei degringolate si a teoriei chibritului.
Sala este singurul reper autentic, restul e tacere...sau doar zgomot. :wink:
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Kostas
Posts: 1479
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by Kostas »

Am fost la acelasi concert joi, in prima zi si am impresii similare. Orchestra a sunat perfect - dirijorul este un mare maestru al sunetelor, un magician. La piesa a doua si a treia e preferabil sa asculti pe viu pentru ca sunt greu de inregistrat , nemaivorbind de redarea pe un sistem audio. Sunetele au atata greutate, atat sens si dramatism incat pot fi traite la maxima intensitate doar printr-o auditie live. Misha Katz comunica atat cu orchestra cat si cu publicul pe care il invita sa ia parte la desfasurarea dramatica a repertoriului . Audienta a fost la inaltimea concertului, a existat o emulatie, o placere nedisimulata a celor din sala de a lua parte la un eveniment deosebit si irepetabil .
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

Kostas
Posts: 1479
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by Kostas »

Cateva informatii despre Misha Katz :

He started studying the cello in 1959 and in 1971 went to the Tchaikovsky Conservatory in Moscow to study with Mstislav ROSTROPOVITCH , his master and teacher.
In 1972 he studied conducting with his father, Leonid KATZ , the outstanding Russian conductor and skilled and popular artist. In 1976 Misha KATZ won the Grand Prix of the All the Russias Competition, a fitting reward for his outstanding ...virtuosity and talent. He obtained his doctorate at the Tchaikovsky Conservatory in Moscow in 1979.
In 1982 he studied conducting with the famous composer and conductor Leonard BERNSTEIN. After his arrival in France in 1985 he formed the “Shostakovich Trio”.
The artist and his trio were invited to record by SONY CLASSICAL in 1994. He has been invited to take part in major international festivals , such as Monte Carlo , Bodensee , Palma de Majorca , Bregenz , Cervantino in Mexico City , Jerusalem , Santander , Harrogate , Sion , Cannes , Flanders , Luxembourg , Sansepolcro, Moravia … and has been invited to play in the most prestigious concert halls in the world , such as the Concertgebouw in Amsterdam, Alte Oper in Frankfurt , the Salle Pleyel in Paris , Moscow’s Tchaikovsky Conservatory Concert Hall , the Manoel Theatre in Malta , the Wigmore Hall in London , Ateneul Român in Bucharest , the Bolshoi Theater , Auditorium in Monte – Carlo, Herkulessal in Munich…
In 1996 Misha KATZ is appointed Permanent Conductor of the Belorussian National Philharmonic Orchestra in Minsk.
In 1998 he is Principal Guest Conductor of the National Symphony Orchestra of Ukrania. Since 1998 he is the Permanent Conductor of the chamber orchestra “The Soloists from Russia”. In 2002 he is appointed Principal Guest Conductor of the Philharmonic Orchestra of Mexico City. Since 1997 his career as a conductor has developed on a large scale , he has been invited to conduct orchestras all over the world : in England , Belgium , Russia , France , the Czech Republic , Spain, Switzerland , Romania , Poland , Denmark , Sweden , Slovakia, Georgia, Israel , Monaco , Ukraine , Germany, Mexico , Moldavia, Italy …
In 2003 he is appointed Artistic Director of the “Solomon Mikhoels” International Festival in France, under the auspices of the President Jacques CHIRAC. In 2005 he is appointed Artistic Director of “The International Peace Festival”, under the auspices of the President Nicolas SARKOZY.


“ Such a deep understanding of music can only be explained by a divine gift “

Leonard BERNSTEIN
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by Gabriel_Wo »

INTERVIU Dmitri Sitkovetsky, violonist: „Enescu va deveni mult mai popular“

http://adevarul.ro/news/festivalul-geor ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

O personalitate muzicala uriasa acest Dmitry Sitkovetsky, compozitor, violonist si dirijor sovietic, nascut in Baku, Azerbaidjan, urmeaza Conservatorul din Moskva, va emigra in SUA, urmand studiile la prestigiosul institut Juilliard School.

A colaborat cu mai toatele orchestre de top ale lumii. fiindu le dirijor sau solist, participant activ la toate festivalurile importante.
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by brighty »

Vesti interesante despre viitoarele doua editii ale Festivalului:

http://www.romania-muzical.ro/articol/c ... 86391/17/1" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Trimisă cu ocazia decernării titlului Omul Anului 2015
Scrisoarea muzicianului Ioan Holender către redacția Cotidianul.ro:


Vă mulțumesc pentru onoarea pe care mi-ați făcut-o în această seară (joi seară- nr.), oferindu-mi această înaltă distincție pentru activitatea susținută în cadrul Fetivalului George Enescu.
Îmi pare rău că nu pot fi prezent aici în această seară, însă gândurile mele se îndreaptă către dumneavoastră și permiteți-mi să vă adresez pe această cale câteva cuvinte de mulțumire.
În decursul celor șapte ediții în care am fost Directorul Artistic al Festivaului George Enescu, am întâmpinat, pe lângă cunoscutele greutăți care se ivesc atunci când vrei să schimbi ceva în țara noastră, și multe dificultăți la care într-adevăr nu m-aș fi așteptat, venite din partea celor cu care, în mod normal, ar fi trebuit să colaborez.
Am reușit totuși treptat și, ducând multă ”muncă de convingere”, ca după toate aceste ediții, să aduc festivalul acesta de cultură în conștiința iubitorilor de muzică din România, dar și a celor de peste hotare. Cu bucurie pot spune că Festivalul George Enescu este astăzi unul dintre cele mai cunoscute și apreciate festivaluri de muzică din lume.

Țelul meu a fost, încă de la început, implicarea valorilor artistice autohtone în cadrul acestui festival și mă refer aici atât la orchestrele filarmonice din București și din țară, cât și la puținii, dar excepționalii dirijori români.
Un sentiment de împlinire îmi dă și faptul că, iarăși - nu fără obstacole, am reușit să fac cunoscuți în interpretări de excepție lucrările marilor compozitori - de la Richard Wagner, Gustav Mahkler, Alban Berg, Richard Straus, Dimitri Shostakovich, până la Arnold Schonberg.
Am fost conștient de faptul că publicul românesc este curios, interest de calitate și avid să cunoască nu numai muzica romantică a secolului XIX-lea, ci și valoroasele creații ale secolelelor al XX-lea și al XXI-lea.
Ca urmare a faptului că în cadrul Festivalului s-a cântat cu precădere muzica marelui nostru geniu - George Enescu, compozițiile sale și-au găsit și bine meritatul loc și în marile instituții musicale ale Europei. Astfel, în curând, voi participa la prima prezentare scenică a lucrării Oedip la Opera Regală din Londra, sub conducerea muzicală a lui Leo Hussain, cel care anul trecut, la ultima ediție a Festivalului George Enescu condus de mine, a dirijat Wozzeck-ul lui Berg și noua producție a Oedip-ului pe scena Operei Naționale București.
Țin să mulțumesc doamnei Magdalena Popa Buluc și domnului Cornel Nistorescu și colaboratorilor lor pentru că s-au gândit la mine, acordându-mi această înaltă distincție și sunt conștient că nu tuturor celor care momentan se află la conducerea culturală, se bucură de această numire.
Aș dori ca această distincție să aibă un caracter simbolic pentru toți cei care fac lucruri bune și de calitate și care aleg să nu acționeze în detrimental culturii, numai pentru a-și asigura pozițiile dobândite.

25 februarie 2016

Ioan Holender
http://www.cotidianul.ro/scrisoarea-muz ... ro-276958/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Ministrul Culturii anunţă că Bucureştiul va avea o nouă sală de concerte de 55 milioane euro. Unde va fi construită

Ministrul Culturii, Vlad Alexandrescu, a declarat, marţi, că la nivelul Guvernului există o discuţie în vederea construirii unei săli de concerte pe bulevardul Aviatorilor, în locul fostelor garaje Leonida, cu un împrumut de 55 de milioane de euro, de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei.

"Am studiat mai multe amplasamente pentru această sală de concerte pe care am anunţat-o încă de la începutul mandatului. Dar ea nu va fi doar o sală de concerte, va fi o sală de concerte şi un spaţiu de artă contemporană, va fi de fapt un nou concept integrat cultural, care nu există în România. Sala de concerte va fi de fapt integrată într-un ansamblu mai larg de arte contemporane, de creaţie, de ateliere de artişti, în care artiştii ar veni în contact direct cu publicul (...) Ne-am hotărât asupra unui loc central, lângă Guvern, pe bulevardul Aviatorilor, fostele garaje Leonida. Este un teren important de 14.000 de metri pătraţi, dacă luăm ambele garaje, care în momentul de faţă sunt practic dezafectate", a declarat ministrul Culturii, marţi, într-o întâlnire cu presa.

Potrivit lui Vlad Alexandrescu, unul dintre garaje este gol şi nefolosit. "Mai e acolo o unitate a Ministerului de Interne de coordonare a autostrăzilor", a spus ministrul Culturii.

Celălalt garaj apraţine Guvernului. "În garajul din dreapta funcţionează garajul Guvernului, adică o unitate care repară maşinile Guvernului şi alte maşini", a mai spus ministrul Culturii.

"Vrem să obţinem aceste două garaje cu terenurile aferente pe care să construim această sală de concerte. Unul din ele este monument istoric, pentru că este o faţadă probabil ridicată în anii 1910 - 1920 şi o vom prelua în concursul de arhitectură care va avea loc, o vom prelua ca temă de arhitectură, vom integra acest monument, faţada lui şi poate o parte din structura lui, într-un tip de construcţie care se doreşte a fi un model de conservare a patrimoniului", a explicat ministrul Culturii.

Acesta a mai spus că sala de concerte ar putea fi realizată în patru ani.

"Ideea de a avea o sală de concerte în Festivalul Enescu, dar nu numai pentru festival o sală importantă de concerte de circa 2.400 de locuri în Bucureşti, lângă o staţie de metrou, în Piaţa Victoriei, vizavi de Institutul de Istorie «Nicolae Iorga», la doi paşi de Muzeul Ţăranului Român, la 15 minute pe jos de Ateneul Român şi de Sala Radio, credem că ar fi într-adevăr un răspuns pe care Bucureştiul îl poate da cererii publicului meloman de a avea într-adevăr un loc de desfăşurare a concertelor în Bucureşti. În Polonia s-au făcut în ultimii ani mai bine de şapte astfel de centre culturale integrate pe fonduri europene, în România nu s-a întâmplat nimic. Tot ce s-a făcut a fost o renovare sau consolidare a unor clădiri existente. Eu cred că a venit momentul să edificăm în Bucureşti un edificiu reprezentativ printr-un concurs internaţional de arhitectură, care să respecte tehnica de acustică pe care putem să o oferim publicului meloman în 2016-2020", a explicat Vlad Alexandrescu.

Ministrul Culturii a mai spus că are nevoie "de puţină înţelegere ca ministrul de Interne să îşi mute nişte maşini din garaj" şi să nu coordoneze autostrăzile din Piaţa Victoriei. "Nu cred că trebuie să avem nino-nino pe bulevardul Aviatorilor, între statuia Aviatorilor şi Piaţa Victoriei. Putem să avem foarte bine la Chitila sau în altă parte, nu cred că e o problemă", a spus Vlad Alexandrescu.

Acesta a mai spus că, dacă Ministerul Culturii va obţine garajele, ar putea fi demarat concursul de arhitectură pentru viitoarea sală de concerte.

"Dacă reuşim să obţinem aceste două spaţii în proprietatea Ministerului Culturii putem imediat lansa extinderea devizului cadru cu Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei pentru o valoare de 55 de milioane de euro, un lucru care a fost deja evocat şi am putea avea un concurs de arhitectură ale cărui soluţii să le vedem deja în toamnă. Mă grăbesc pentru că nu voi sta în acest post mai mult decât e mandatul acestui Guvern şi mă grăbesc pentru că, dacă reuşesc să ajung la nişte rezultate care să fie ireversibile, în momentul în care voi pleca, sunt convins că cel care va succede va fi obligat să le continue", a concluzionat ministrul Culturii.
http://www.gandul.info/magazin/ministru ... a-15100728" onclick="window.open(this.href);return false;

Macar o intentie concreta dupa atatea vorbe goale.
Totusi, in opinia mea 55 milioane euro nu sunt de ajuns.
Iar terenul nu e asa de mare insa astia vor se la faca pe toate acolo, adica si centru de arte moderne, da cioplitorul cu ciocanul si pictorul modern cu rindeaua electrica.
Alta problema, traficul e cam mare prin zona. Insa nu e insurmontabil.
Mai ingrijorator e cam ce boi de arhitecti din tara asta vor juriza tampenia aleasa. Sper sa nu fie ca la monumentele cu gogosi intepate si aripi de tabla! (adica diverse cumetrii si aranjamente de culise)
Tema unei sali de concert muzica neamplificata e FOARTE GREA! S-au luat la paruiala altii in tari super tari si unora nu le-a iesit pe sume mult mai importante.
Nu-s multi in lume care stiu ce inseamna ACUSTICA unei astfel de sali. Si ideile unora se bat cap in cap, astfel depinde la cine apelezi.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

diversetrancote
Posts: 148
Joined: 04 Jul 2017, 09:17
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by diversetrancote »

2017 - an de festival
A văzut cineva duminica Simfonia a 11-a cu LPO dirijată de Jurowski? Mi s-a părut un concert slab. Am avut impresia că ascult un Shostakovich fără emoție uneori, iar alteori cu accente puse greșit. Să fie de vină schimbarea de program? – am înțeles că inițial trebuia să se cânte a 15-a. E cineva pe aici căruia i-a plăcut? Poate e vorba doar de felul meu de a vedea lucrurile.
Am apreciat în schimb foarte tare Russian National Orchestra cu Mikhail Pletnev dirijând simfonia a 6-a de Prokofiev. M-a emoționat de-a dreptul interpretarea, deși credeam că nu-mi place Prokofiev în simfonii.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

diversetrancote wrote:A văzut cineva duminica Simfonia a 11-a cu LPO dirijată de Jurowski?
da, eram in sala. Am aceeasi parere. Atunci am spus ca au interpretat ca niste roboti, parca de un PC. Instrumentistii englezi mi s-au parut fara chef, obositi iar Jurowski (in opinia mea) nu e cel mai potrivit la o asemenea lucrare. Pe cat de magnific a scos simfonia a 3-a de Enescu la editia trecuta, pe atat de slab a scos Simfonia a 11-a de Șostakovici de data asta. Piesa mi se pare absolut fabuloasa insa deosebit de grea. Cred ca nici doua concerte de Beethoven nu echivaleaza cu efortul de a interpreta aceasta lucrare de Șostakovici. Posibil, nu au muncit destul. Orchestra engleza e dealtfel foarte buna si canta orice. Insa in muzica clasica exista si zile proaste, nu numai zile bune.
Russian National Orchestra cu Mikhail Pletnev mi s-au parut (si mie) foarte buni! Ceea ce era de asteptat. Insa a doua zi dirijati de "Strumf" (Horia Andreescu) au fost mediocrii. Este interesant cum simpaticul si blandul Horia Andreescu reuseste sa scoata mediocritate dintr-o orchestra exceptionala! Dar poate nici nu a fost timp de acomodare.
Surpriza placuta a fost ORCHESTRA ROMÂNĂ DE TINERET dirijata de tanarul venezuelean-elvetian. Foarte buni acesti tineri! Peste asteptari!
Insa in schimb, aseara, Pittsburgh Symphony Orchestra au facut-o de oaie la Ceaikovski cu Simfonia a VI-a, „Patetica” (probabil una din cele mai superbe piese din toata muzica clasica ever!). Manfred Honeck nu are nici o vina, parea ca orchestra licuriceasca nu poate, ca o masina la care apesi pedala de acceleratie degeaba ca nu raspunde. Licuricii astia de la caile ferate din Pittsburgh nu inteleg Ceaikovski, iar eu nu inteleg de ce au tinut musai sa cante o piesa ruseasca?! S-au comportat ca "orchestra circului ambulant", pe alocuri m-a bufnit rasul. Prin spate aia cu suflatorile mari au avut probleme, pe la sfarsit trombonul suna ca o dramba. La partea a 3-a sunau de parca cantau Gershwin, de aceea ma gandeam, de ce nu ne-au cantat ceva jazz sau un compozitor american!?
Sa fie fusul orar de vina? Sau ei nu pot pur si simplu?! Mi-au adus aminte de ai nostrii in zilele lor nasoale de acum 10...15 ani cand interpretau ca o adunatura de gaste, fiecare pre limba lui. Ma gandesc, oare diseara ce-or face la Dvořák cu Anne-Sophie Mutter ?!?! (ca la Mahler nu am pretentii! Daca habar nu au Ceaikovski, de ce ar intelege Mahler?!)
Insa publicul e format anul asta in mare majoritate de ghertoi parveniti (asa cum perfect descrie Stelian Tanase), efectul scumpirii biletelor si publicitatii, "Enescu e cool, mergem de la Bamboo la Sala!!" (asa a venit drojdia parvenitilor). Asa ca la fiecare spectacol nu au inteles nimic, la Șostakovici se foiau, unii citeau telefoanele, niste fatuci au fugit in timpul interpretarii, telefoanele sunau de zor, aplauzele sunt tot timpul aiurea (inclusiv aseara la Ceaikovski dar cel mai penibil a fost totusi la Șostakovici). Apropos, popor de lingai cum suntem, aseara ca era vorba de licurici, au aplaudat indelung cu spume si s-au ridicat in picioare (desi spectacolul a fost de circ). La rusnaci nu au fost asa de entuziasti desi aia au fost cu vreo 10 clase peste. Vorba aia, "multi aude, putini pricepe".
Deci, diversetrancote, am observat amandoi la fel, asa ca nu ti se pare :)
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Kostas
Posts: 1479
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by Kostas »

Dupa orchestra din Pitziburger a trebuit sa imi clatesc urechile cu aceeasi simfonie interpretata ca la mama ei de catre Mariinski Orchestra condusa de Valeri Gherghiev (https://ro.wikipedia.org/wiki/Valeri_Gherghiev" onclick="window.open(this.href);return false;)

https://www.youtube.com/watch?v=A7JFPWYq7o0" onclick="window.open(this.href);return false;

Puteti lua orice inregistrare de pe net, cu orice filarmonica importanta si va fi ok, nu se va compara cu varianta pitsburgheza” :)
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by johndoe21ro »

O sa risc sa fluier in biserica si sa spun ca Titan-ul de aseara a fost foarte asemanator cu cel de pe discul de la Exton care este, indubitabil, un disc de referinta pentru prima simfonie mahleriana. In presa de specialitate albumul cu pricina (si, mai precis intregul ciclu al simfoniilor lui Mahler scos de Exton/M. Honeck/Pittsburgh Symphony Orchestra) este unul de referinta. Cateva referinte gasite in graba:

https://www.classicstoday.com/review/review-15194/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.gramophone.co.uk/review/mah ... ony-no-5-0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.gramophone.co.uk/review/mah ... ony-no-1-5" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.enjoythemusic.com/magazine/m ... hony_1.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.musicweb-international.com/c ... L00026.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.classical-music.com/review/m ... ony-no-1-0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://klacknermusic.wordpress.com/201 ... -symphony/" onclick="window.open(this.href);return false;

Am discul cu pricina inca de prin 2013 si comparat cu L. Berstein, M. Tilson Thomas, I. Fischer, R. Chailly, M. Gielen, R. Kubelik suna cel putin la fel de bine, atat interpretativ cat si din punct de vedere al inregistrarii. Honeck are o abordare diferita insa, cu riscul de a nu fi pe gustul tuturor, nu a ales o solutie gresita. Este un album pe care l-am recomandat calduros la inceputul verii in threadul "100 de albume de referinta".
"Honeck claims that he has tried to emphasize the music’s debt to Austro-Bohemian folk music, and to bring out (even exaggerate) its brilliant orchestral colors. " - se simte clar aceasta usoara exagerare insa cred ca este in asentimentul marelui compozitor. Sa nu uitam ca atat Honeck cat si Mahler sunt austrieci, iar caracterul folk al lucrarilor mahleriene, fie ca vorbim de folclorul austriac sau evreiesc sunt evidente in fiecare compozitie a marelui compozitor.

P.S. Despre LPO/V. Jurowski nu am cuvinte de lauda insa interpretarea a fost acceptabila avand in vedere ca nici orchestra si nici dirijorul nu au ceva de spus in materie de Shostakovich. Chiar daca nu le-a reusit, a parut ca macar au incercat sa se ridice la inaltime, o inaltime la care nu au evident acces. Din partea mea un 7 cu felicitari pentru incercare! :mrgreen:
Last edited by johndoe21ro on 09 Sep 2017, 09:00, edited 1 time in total.
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

Anne-Sophie Mutter a fost MAGNIFICA! Mi s-a parut ca a inviat David Oistrah! (cel mai mare violonist al tuturor timpurilor). Parca era el!
Licuricii ("orchestra circului" din Pittsburgh) s-au descurcat mult mai bine ca prima data, tinuti in frau de super dirijorul austriac (el ar merita sa dirijeze concertul de anul nou de la Vienna!). La prima parte, Enescu, au scos-o la capat mai bine decat ma asteptam, pe Anne-Sophie Mutter au acompaniat-o bine, pe alocuri foarte bine. In partea a doua la Mahler au fost ciudatei, la anumite parti au dat-o de gard (mai ales la fineturi), la alte parti au scos-o la capat dand tare in instrumente (la asta se pricep ameircanii!). Nu e de ei piesele complicate si care necesita o cultura rafinata. Insa Mahler cu a 1-a merge oricum, mi se pare o piese eclectica, deci merge si "orchestra circului" daca e mult entuziasm si se baga forte! Pentru ca publicul a fost cuminte si a aplaudat in picioare si a doua oara, a capatat 2 bisuri excelente! In suma, concertul a fost reusit iar Anne-Sophie Mutter m-a socat (in bine!).

Apropos, nimeni nu stie ca din banii ei sunt tinute doua orfelinate in Romania, in orasul Victoria si Sibiu. Chestii din astea bune nu se afla din presa rromaneasca. A zis ca tot venind in Romania acum isi viziteaza si orfelinatele.

Sala Palatului este penala si penibila. Ca si conducatorii (+ poporul) care nu au fost in stare dupa atata vreme sa faca NIMIC (vorba lui ceausescu mort - nu puteti voi sa spoiti cat am construit eu!). Adica tot acelasi jeg comunist cu plus jegos, acustica penala, aspect trist, totul aiurea, totul o paragina de afara pana inauntru, etc.

Cu acustica e o mare problema. Cei care nu stau in micuta zona "buna" risca sa inteleaga cu totul altceva. Anii trecuti am testat problema si pur si simplu sunetul omorat de sala te induce in eroare si risti sa critici aiurea interpretarea crezand ca au cantat altfel.
Evident, un asemenea hangar non-acustic e total nepotrivit pentru solo de vioara (si solo de orice fel). Asa ca toata treaba e o panarama. Publicul e in majoritate format din oameni care habar nu au de muzica clasica (anul asta cei mai multi ghertoi parveniti pe metrul patrat), sala nu permite auditia corecta, muzicienii sunt probabil nauciti prima oara de sala (de ceea ce se aude - ei trebuie sa se auda intre ei) pana se obisnuiesc.

A mers ani de zile la fel (in paragina) insa era timp (si au fost si bani) ca azi sa fi avut o sala dedicata. Dar la asa popor, asa conducatori. Si chiar avem mai mult decat meritam! S-au dus vremurile de povesti si vise, este clar ca nu se va intampla nimic daca intreg sistemul actual se mentine la fel. Pur si simplu nu functioneaza si nu se poate construi si reface nimic in felul asta. Acuma "visele" lor (jalnice) este sa restaureze Sala Palatului in urmatorii 2 ani pana la urmatoarea editie. Dar un proverb american spune - nu repara ceea ce functioneaza! Sala Radio a fost restaurata interior si rezultatul e simplu - se aude mai prost! :lol: Deci, unica solutie pentru muzica clasica e o sala noua, dedicata. Insa lucrul asta nu se va intampla. Iar daca intr-un final se face ceva, avand in vedere "calitatea" conducatorilor ("elitei"), va iesi ceva jalnic, de coma. Astia nici macar nu constientizeaza cat costa o sala noua cu adevarat! Si sunt prea putini oameni cu o baza educationala si culturala solida care sa aiba si decizia.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by momolo »

La Mahler a 1-a au fost penali suflatorii in alamuri din dreapta spate, trompete si trombon. Astia au terorizat ambele seri. Buni suflatorii in lemne si cei mici, cei din mijloc spate. Bunicei cei pe instrumentele cu corzi. Prim violonistul tanar din fatza stanga, foarte talentat! Insa vioara nu-l ajuta, ce diferenta intre vioara lui si vioara lu' Anne-Sophie Mutter! Ca intre Logan si Mercedes!
Circoteca licuriceasca a fost haioasa, pacat ca la pasajele delicate au dat-o de gard! In mod evident dirijorul austriact este foarte bun deoarece a scos-o in mare foarte bine, versiunea fiind chiar mai placuta mie decat alte versiuni prea dark. Multi simt nevoia sa cante Mahler in mod intunecat, sinistru. Nu cred ca e cazul.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
johndoe21ro
Posts: 777
Joined: 27 Jun 2015, 23:36
Location: Craiova

Re: ROMANIA - Festivalul GEORGE ENESCU (peste ani)

Post by johndoe21ro »

Si legat tot de orchestra din Pittsburgh... cele 5 mari orchestre americane sau cum le spun ei 'the big five', adicatelea CSO, Cleveland Orchestra, LAPO, BSO si NYPO nu mai sunt ce au fost. Daca Chicago ramane in fruntea listei (si o sa ramana ceva timp de acum incolo) sub bagheta lui Riccardo Muti, iar Boston Symphony Orchestra sub bagheta lui Andris Nelsons (iarasi un european) se mentine inca in fata... restul orchestrelor tind sa cedeze locul celor din Minnesota (sub bagheta lui Osmo Vanska care face la propriu ravagii cu ciclul lui Beethoven si nu numai) si Pittsburgh (cu M. Honeck). Clevelandul lui Möst (iarasi un austriac - de fapt toti dirijorii marilor orchestre americane sunt europeni) a luat-o de ceva timp la vale si nu pare sa se opreasca... La fel, NYPO cu Jaap van Zweden sunt in cadere libera.. Daca Alan Gilbert a fost un dirijor bun care nu a reusit sa mentina pe pozitii orchestra new-yorkeza, ma tem ca van Zweden nu va reusi s-o opreasca din caderea in care se afla de ceva timp. O orchestra cu o asa valoare si traditie are nevoie de un dirijor sef de un talent cu totul aparte. Altfel, de mostenirea lui Maher (care a fost dirijor al orchestrei), a lui Mengelberg, Toscanini, Sargeant, Barbirolli, Bernstein (primul dirijor american al orchestrei), Boulez, Mehta si Maazel se va alege praful... :(
Triangle Magellan Concerto 2; AQ Everest; Vitus Audio SS-010 Mk2; AQ Dragon HC; AQ WEL XLR; Chord Qutest w UpTone JS-2; SOtM tX-USBultra & Paul Hynes SR5-12XL; AQ Diamond USB; Gryphon PowerZone; Stillpoints UltraSS; Solid Tech Hybrid

Post Reply