porto wrote:Pai pozele ce le-ai pus nu canta...
N-ai spus cum mai suna...
dupa cum bine sti, cand incep vorbele inceteaza muzica.
Problema seamana cumva cu faimoasa poveste cu capra si varza. Greu sa le impaci pe toate si pe toti....
Daca nu spun cum a sunat unii trag "concluzia" ca nu a sunat bine si cica de aceea nu spun nimic.
Daca dimpotriva, spun ca a sunat bine altii trag concluzia ca acum sunt "angajatul" (sau asociatul) lui Panda. Tin minte pe vremuri cand mai scriam si descriam ce auzeam pe la un anume dealer prieten din Bucuresti, imi iesisera vorbe ca sunt angajatul lui si semnez condica pe acolo.
Daca nu postez nici o poza si chiar nimic atunci isi va imagina domnul Panda ca am fost extrem de nemultumit de ceea ce mi-a prezentat. Ca doar intai de toate m-a sunat sa-mi spuna ca a mai facut un amplif, pe cel micut (si foarte dragut).
Concluzia - orice as face bine nu e pe forumuri. Ca asa sunt (si au fost mereu) forumurile romanesti.
....Dar stati putin! Asta e forumul meu, mi-am adus aminte! Aici nu mai poate nici o gashca sa ma lege la zid, sa-mi bage pumnul in gura si sa-mi traga la gioale!
....Dar.... exista un dar, totusi. Tin (inca, poate mai incolo o sa-mi treaca deoarece stiti bine ce este facerea de bine) sa fiu cat pot eu de obiectiv. In cazul asta sa nu credeti ca e mai simplu, dimpotriva! Si asta pentru ca:
- daca scriu despre realizarile lui Panda as neindreptati pe altii care se ocupa cu treburi similare.
- daca laud realizarile lui Panda automat ar cam trebui sa-i laud si pe altii, sa nu fac discriminare. Si atunci ce ma fac daca merg la altcineva in vizita unde nu am ce lauda, dimpotriva, as avea numa' ce critica?! Pa acela il voi critica, pe domnul Panda il voi lauda ....si automat ma transform intr-un fel de "judecator-arbitru". Si ar fi cel putin incorect daca nu cumva aberant; nu doresc asa ceva.
Cam astea sunt dilemele....
Insa avand in vedere ca in trecut m-am exprimat despre realizarile domnului Panda ar fi poate indicat sa ma exprim si de data aceasta, mai ales ca am mai mult opinii pozitive.
Astfel, povestea e simpla. Am fost acolo insotit de un prieten audiofil si un tanar neaudiofil (nici unul dintre ei nu scrie pe forumuri) si am carat cu noi niste chestiuni esentiale care ne-au ajutat sa intelegem mai obiectiv cum canta acele lampase.
Am adus o pereche de faimoase monitoare Yamaha (cine stie cunoaste si vede in poze), un player SONY din vremea buna dotat cu TDA 1541 si un cablu de semnal Audioquest King Kobra precum si discuri CD haudiofile (axate mai ales pe muzici clasice, naturale si jazz-uri din vremurile bune).
Intai am triat ce bagam in amplif si la comparatie playerul DENON tip DVD (de lux, baragladina la vremea lui) si SONY a castigat ultimul fara drept de apel. Denon-ul era joagar. Nici SONY nu e opera de arta dar in mod cert era mai bun si e peste cacaturile de PC cu dacuri si flacuri.
Apoi am triat unicul cablu pe care-l puteam tria, cel de semnal si am constatat ca Audioqest facea legea, diferenta fatza de un gunoi de cablu no-name (3 lei) folosit de domnul Panda era crunta ca si alta diferenta fatza de un alt cablu adus (Technics made in Japan). Asa ca am lasat AQ cu regretul ca la priza aveam numai acele gunoaie de sarme de curent si acel prelungitor de doi lei folosit de domnul Panda. Nu ne-am preocupat de faza la priza, nefiind locul propice pentru astfel de fineturi si nici nu aveam surubelnita de faza la mine. Dar ce mai conta avand in vedere cum sunt bagate sculele in priza?!
De rack-uri si "standere" ce sa mai spun!? Chestia pe care stau sculele se batzaie, boxele se balangane la randul lor sa cada. Orice audiofil adevarat stie cat de important e rack-ul. Cateodata e mai important decat cablurile. Pui o scula pe covor, apoi o pui pe un rack audiofil si nu o mai recunosti. Chestii simple cunoscute de cei care au o minima baza de cunostinte in domeniul nostru (de consumatori).
Apoi am purces la auzit pe ala micu care era si noutatea de data aceasta. Intai cu boxele Kenwood vintage si apoi am bagat Yamaha, diferenta fiind cam mare (evident, in favoarea celor doua monitoare NS-10.... sper ca nu se mira nimeni!).
Mie si celor care ma insoteau ne-a placut ce auzeam, mai ales dupa ce am pus micile monitoare care au "nesimtirea" sa arate diverse carateristici ale sunetului.
Apoi am bagat cele doua monoblocuri (pe care eu le cunosteam dinainte) si schimbarea in bine a fost mare, cam pe masura greutatii si marimii. Cu astea sunetul a devenit si mai bun remarcand o imbinare foarte fericita intre monitoarele Yamaha (deloc usor de amplificat, adica foarte nazuroase in ciuda faptului ca au 8 ohmi si nu solicita finalii... Dar asta e o poveste si mai complicat de inteles pentru multi).
Dupa ce s-au mai incalzit lampile cele mari a sunat cum e si normal, si mai "uns". Facuseram ceva muzica pe acolo in ciuda acusticii horror si lipsei totale de studiu pozitie boxe, nu mai spun de cabluri si rack....
La urma, ca tot eram acolo, am dat o tura si cu lampadarul dotat cu 6C33, cel mustariu pe care l-am laudat mai demult pe aici (din cate tin minte). A sunat si asta bine, cam intre ala micul si ala mare, dar mai spre ala mare insa cu o nuanta ceva mai "barbatoasa" a sunetului ca asa e borcanul asta sovietic, tinde catre un sound mai putin lampofil, mai drept. Oricum bun.
Insa sa nu se inteleaga ca ala micu si ala mare sunau "a lampa". Nu am simtit coloraturi evidente, sunetul parea corect la toate. Dar sunetul e sunet.... greu de descris in vorbe insa usor de auzit cu urechile.
Problema cea mare sunt conditiile.... lipsa. Pentru a judeca un amplif audiofil trebuie conditii audiofile. Trebuie avut grija la cablaraie, asezare boxe in camera, rack-uri, standere si in primul rand trebuie tinut cont de acustica. Din toate aceste puncte de vedere situatia de acolo este la pamant, mai rau de atat chiar nu se poate. Acustica locului e imposibila (hala, rigips, zanganeli de toate alea, etc), cablurile folosite (inafara de cel de semnal adus si care facea o mare diferenta nefiind totusi cine stie ce top de cablu audiofil) sunt niste gunoaie sinistre, cel de boxe e folosit de obicei la legat capra de gard, la priza acel prelungitor nu e bun nici pentru veioze, firele trancotelor sunt vai mama lor, cablurile de curent doar un vis umed, rackurile inexistente, macar si bufetul de la mamaia ar fi fost mai rigid, boxele sunt puse pe unde sa nu se impiedice nimeni, chestia cu unghiul e ca sofranul vandut in comuna Cacoveanca, mufele sunt lipsa sau de 2 lei bucata, etc, etc....In aceste conditii discutam de HiFi, nu de altceva. Un HiFi dealtfel foarte bun, foarte fain.
Si mai este o chestiune. Prietenul audiofil cu care am venit a spus ceva foarte de luat in seama, citez, "-
Despre ce pret e vorba ca sa stim despre ce discutam!?"
Pentru ca e o mare diferenta in a analiza un amplificator de 600 euro si altul de 6000 euro! Logic.
In domeniul asta pretul e foarte important deoarece imparte lucrurile pe categorii asa cum este si normal. Ca una ma astept (adica am asteptari si pretentii) de la un amplif de cateva sute de euro si cu totul alte asteptari as avea de la amplifuri de multe mii de euro.
In privinta asta si conditiile unei auditii trebuie judecate diferit. Ca daca ne adunam sa ascultam trancote ieftine e una (le putem sui si pe sifonier dupa care tragem doua beri si suntem fericiti), daca insa ascultam cine stie ce scumpiciune intr-un grajd parasit cu sarma trasa de la stalpul de lemn din strada e alta poveste.
Ca si cum am face probe de Logan prin cartier si probe de Mercedes la caratul verzei din Giurgiu in Obor.
Poate unii imi inteleg metaforele (altii sigur nu le inteleg!) insa mi-as dori sa le inteleaga si domnul Panda la care am vazut acelasi prelungitor de 2 lei pe care il vazusem si acum cativa ani (pozele mele pe picasa sunt niste indicii, sunt facute in timp). Totusi, se pot face lucruri bune chiar si cu bani putini, vointa sa ai! Si sa sti ca totusi conteaza! Mai ales cand doresti sa intri in Liga Mare....
Oricat am fi de ingineri si teoreticieni, trebuie totusi respectate niste reguli macar minime.
E ca si cu bucataria, un alt domeniu unde putem gasi de la tiganul care amesteca un bors in ceaunul pus pe pirostrie si bucatarul de 5 stele dintr-un restaurant de lux fratuzesc. Ar fi ciudat sa-l vedem pe bucatarul profesionist de 5 stele sa gateasca intr-un ceaun tiganesc si sa amestece in mancare cu o lingura ruginita recuperata din groapa Glina. Oricat ar fi de talentat la gateala,
exista niste minime reguli si conditii pentru a te incadra in lumea in care doresti sa te incadrezi.
Dar chiar si in aceste conditii borsul poate fi bun si fiecare cu gusturile proprii, de aceea cine vrea sa stie cum se aude.... trebuie sa auda (
cu propriile urechi). De preferinta in conditiile proprii de acasa daca acolo nu exista.
E afacerea si treaba domnului Panda prentru ce le face, cum si la cat le vinde. Eu unul (ca nu pot vorbi decat in numele meu) mi-a placut ce am auzit
tinand cont de conditiile de acolo (care nu-mi permit o judecata corecta, nici obiectiv-audiofila).
Mai ales mi-au placut monoblocurile mari cu monitoarele Yamaha care sunau de ziceai ca-s de vreo zece ori mai mari (tare as fi vrut sa vad mutra unui lighenar!

). Micile difuzorele umpleau camera cu muzica; frumos si muzical.
Si evident (pentru unii, restul vai de capul lor) conteaza matchingul pe romaneste potriveala. Ca nu orice amplif merge cu orice boxa si nu pui piticanie in camera mare si baragladina in debara.
De aceea cine e curios (de sunet) trebuie sa depuna efort de a bate drumul, de a cara, de a incerca si potrivi. De aceea nu e foarte usor de dat "note si verdicte" din varful tastaturii. Mai ales ca la mijloc e munca, talent si o viata in spate. Nu e cazul sa mai zic si eu acum felicitari pentru domnul Panda ca m-as simti un "Mitic" (din ala clasic, e plin pe forumuri de din astia care se tot felicita intre ei, vai de capul lor!), si este evident ca dansul are cu ce sa se mandreasca. Eu unul ii pot spune doar ca nu munceste degeaba, mi se pare evident. Insa asa cum destul de lipsit de subtilitate (si diplomatie) am scris mai sus, ar fi bine sa ia in seama unele "amanunte". Deoarece daca ma gandesc bine, high-end-ul sta mai degraba in detalii si amanunte. Si dupa vorba populara conteaza in ce burduf isi pune ciobanul branza.
Cam atat pot spune, asa in mare. Daca sunteti curiosi (si ar fi motive) luati legatura cu domnul Panda si puneti osul la treaba!
Prostu' invata pe pielea lui, desteptu' pe-a altuia.