AUTO - Despre masini (si soferi)

Doar o vorba sa-ti mai spun
User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

ca sa fac o paranteza, romania a fost in auto ce a fost in audio (tot santem pe forum hi fi) adica zero barat.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by brighty »

comanr wrote:ca sa fac o paranteza, romania a fost in auto ce a fost in audio (tot santem pe forum hi fi) adica zero barat.
Cred ca exagerezi... zero barat au fost Ungaria ori Bulgaria. Iar Iugoslavia, cea atat de deschisa catre Vest in timpul lui Tito, n-a putut scoate mai mult de o Zastava mediocra, care putea rivaliza cel mult cu Skoda 120L ori cu Lada 1200. Spre finele anilor '80, prin cine stie ce conjunctura politica, s-au trezit sa fabrice un model destinat exportului in SUA (Yugo Florida), un fel de Oltcit cu 4 usi, care n-a avut niciodata succes acolo.
Zero barat sunt alti producatori... ai nostri, pe masura posibilitatilor, chiar au lasat ceva in urma iar Logan, Sandero sau Duster continua sa tina stindardul sus.

P.S. Mai stie cineva de "celebrul" Bulgarrenault produs la Sud de Dunare, asta daca tot e sa discutam de zero barat?! :roll:

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Dacia si Oltcitul erau numai bune ptr punga si drumurile infecte ale romanilor, au fost gandite anume pentru noi..nimeni NU avea voie sa se diferentieze, in afara de diplomati, artisti si securisti. :mrgreen: Problema era, ca nu erau fiabile.. se gaseau pe piata unele tipuri de pe piata CAER si anume LADA Jiguli din URSS, mult mai robusta, facuta sub licenta FIAT, Skoda din Cehoslovacia, Warszawa din Polonia, un adevarat tanc facut ptr zilele bune ale omenirii, asta imi placea cel mai MULT!, Trabant si Wartburg din RDG..tata prin anii 60, a avut curajul sa si cumpere un Wartburg, expus intr o vitrina din Bucuresti..acolo prin anii 60, 70, in perioada cea mai civilizata a Romaniei, puteau fi vazute de tot omul in vitrine masini precum Fiat 1200, Renault 16 si VW Beetle, vazute chiar de ochii mei, fiind luat si eu in desele delegatii ale tatei..Broscuta a fost de fapt facuta la comanda lui Hitler, pentru bravul popor german, de inginerul Alfred Porsche..doar seamana intre ele :wink:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by brighty »

Gabriel_Wo
LADA Jiguli din URSS, mult mai robusta, facuta sub licenta FIAT
Asta da, Lada 1500 era o masina puternica si rezistenta, am si mentionat ca alaturi de noi, rusii aveau cele mai bune masini din spatiul est-comunist.
Skoda din Cehoslovacia
nu pot sa cred!! :mrgreen: harburile alea anacronice, cu motor pe spate si care se miscau cu viteza babutzelor dupa dric?! :lol:
Warszawa din Polonia, un adevarat tanc facut ptr zilele bune ale omenirii, asta imi placea cel mai MULT!
pe asta n-am prins-o in anii '80... :? era deja destul de veche, din poze stiu ca semana cu un Wartburg model vechi.
Trabant si Wartburg din RDG
sincer, masini de toata jena... la ce industrie au avut nemtii, ar fi trebuit ca pana si "fratii" comunisti sa fabrice masini mai decente. Cand vedeam Trabantul ala anacronic pana si pt. anii '80, cu motorasul lui nesigur si cu caroseria din carton presat ma umfla rasul. Macar Ceausescu, preferand R12, nu ne-a "fericit" cu astfel de ciurucuri, veritabile prototipuri ale chinezariilor de acum stil "las' ca merge si e ieftina!" Wartburg-ul vechi, iarasi, o masina anacronica pe soselele Romaniei, cu motor slab, din ce stiu. Aveam un vecin cu o astfel de masina, toata ziua se defecta, mai mult statea s-o repare, cot la cot cu alti vecini, decat sa circule cu harabaia. Pana la urma, a scapat de ea si si-a luat Dacia. Modelul mai recent, cel patratos in design, cu care veneau RDGistii si polonezii in vacante prin Romania, tot o masina fragila si rudimentara parea.
prin anii 60, 70, in perioada cea mai civilizata a Romaniei, puteau fi vazute de tot omul in vitrine masini precum Fiat 1200, Renault 16 si VW Beetle, vazute chiar de ochii mei, fiind luat si eu in desele delegatii ale tatei..
Imi amintesc Fiat 1200, R16 si desigur VW Beetle (Kaefer), pareau masini bune pentru anii lor, R16 chiar este o incantare si pentru ziua de azi; cand vad pe strazi cate unul in stare excelenta, al vreunui pensionar ori colectionar, ma opresc sa-l admir, are o eleganta rar intalnita in zilele noastre!

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

mie mi a placut foarte mult trabantul, model de simplitate, folosind tehnologia 2stroke oferea aceiasi putere dintr o cilindree injumatatita fata de 4stroke. fara axe cu came, supape, lichid de racire etc... cu alte cuvinte, fiabilitate.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Si mie imi este dor de acele Trabanturi, mai ales de 601 Hycomat, parca..sunt masinile viitorului pe langa un Smart, cele electrice, hybride si cu hidrogen. GMC aveau si au prototipuri electrice inca din anii 70, dar nu iau lasat belferii ceia de la Shell si Standard Oil sa le puna pe banda de productie. Motivul? pai trebuie sa se ingrase bine pe spinarea noastra! :mrgreen: :|

Cea mai frumoasa masina , un clasic al genului :) , de fapt o masina atemporala, evident pe gustul meu, asa ca nu trageti in pianist>

Ferrari Dino

http://www.automotoportal.com/photos/10 ... all-time/7" onclick="window.open(this.href);return false;

Dino Concept

http://www.skyoftech.com/demo/joomla1.7 ... etail.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14345
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

Din productia auto a perioadei rosii si din tot ce am vazut/avut consider toate masinile comuniste depasite moral tehnologic la momentul cand erau fabricate, toate fiind patente vechi legale sau copii ilegale ale unor patente vechi sau imbunatatiri ale unor modele vechi preluate din lumea capitalista. Rusii dupa razboi au preluat tot ce au gasit in sfertul lor de Germanie si s-au inspirat dupa masinile americane primite ca ajutor in timpul razboiului din partea USA. O jumatate din fosta fabrica germana Opel a ajuns in URSS si astfel s-a nascut Moskvitch (cand eram copil taica-meu avea un 1500 cumparat de nou, foarte robusta masina!). Nu stiu ce baza avea Volga dar in mod cert nu era ceva original, doar ceva adaptat de rusi. Tot asa a fost si cu productia de utilitare in tot blocul sovietic.
Originali au fost doar RDG-istii cu Trabant si Wartburg sau cehii cu Skoda care avea totusi "influente". Polonezii si rusii (Lada) au cumparat sau piratat patente FIAT, noi romanii am cumparat legal patent Renault (foarte bun la vremea anilor 60, Dacia 1300 fiind defapt Renault 12 creeat la nivelul anului 1964 si exportat ulterior de francezi in America de Sud si in Turcia). Intai in Romania s-a produs Renault Gordini devenit prin asimilare Dacia 1100, un model deosebit de fiabil, mai ales cele facute cu piese importate din Franta (ca si primele Dacia 1300 cu piese frantuzesti, extrem de fiabile).
LADA 1200 era patent FIAT fara prea multe modificari, doar de cosmetica, LADA 1500 fiind o dezvoltare ruseasca a modelului FIAT insa extrem de consumatoare. Ambele au fost masini fiabile si de incredere.
Moskvitch 1500 era creatie ruseasca dar avea la baza un stramos Opel german din anii 40, mai precis Opel Olimpia. Deoarece l-am avut stiu mai multe despre aceasta masina. S-a fabricat in 3 locatii, un oras prin zona centrala a Rusiei (cea mai buna fabrica), un oras din zona asiatica a URSS si in Bulgaria (cele mai proaste). Rusii schimbau prin motor fara sa spuna astfel ca pe afara aratau la fel dar inauntru nu erau la fel. Totusi mare parte din piese erau comune si ok dar foarte scumpe in Romania, noroc ca nu aveai nevoie, masina asta fiind deosebit de fiabila cum in ziua de azi nu mai exista. Unele nu consumau mult cum era si cazul celei avute de tata, consum de oras 8...9 litri la 1500 cm si inafara cam 7 litri la 90 Km/ora. Insa avea faima proasta de consumatoare, stiu pe cineva care cumparase unul ca al nostru dar mai devreme cu jumatate de an si omul s-a chinuit fara succes sa o faca sa suga mai putin! In oras ii consuma 14 litri si inafara 10 litri. Era sef de garaj si avea acces la mecanici si piese dar nu a reusit sa-i dea de capat.
Ca sa vedeti ce interesant fabricau rusii - cand tata a fost in service sa regleze ceva la motor, mecanicul, unul foarte doctor in meserie si recunoscut, i-a spus ca motorul acelui Moskvitch semana izbitor cu unul de BMW model 1969, model celebru pentru calitate si performanta. Motorul nostru avea o problema, la benzina proasta (ca numai deasta se gasea) dupa oprire face auto-aprindere din cauza compresiei ridicate la motor. Ne-a explicat mecanicul ca gasise 2 feluri de motoare de Moskvitch 1500, unul ca al nostru care sugea putin si semana cu cel de la BMW (doar pe dinauntru, nu si pe afara!) si altul cu compresie redusa care semana cu vechiul Moskvich 412.
Masina a venit de noua cu un manual complet in limba franceza, gros de vreo cativa centimetri si deosebit de bun, plin de poze explicative, practic te faceai singur mecanic citind cartea aia!
In timp s-a dovedit indestructibila, tabla groasa chiar si cu vopseaua sarita nu ruginea decat foarte greu, piesele de calitate, etc, etc.
Mai trebuie sa mentionez ceva despre masinile RDG-iste - erau lucrate impecabil, net superior masinilor romanesti si rusesti, ordonat, curat, gandit. Trabantul a fost o masina extraordinara, am iesit cu masina asta din gropi imense pline cu apa, fugea ca nebuna pe sosea, era deosebit de rezistenta si economica dar facea mult zgomot si mult fum iar la accident erai sigur mort, ciulama, te razuiau de pe sosea dintre cartoane, cred ca azi ar lua minus 10 stele necap! Wartburg vechi din ala bombat bicolor avea un unchi de al meu, neamtz, mecanic auto de meserie. Super masina, mergea ceas, era incantat de ea si spunea ca nu o da nici pe doua Dacii !
Skodele erau binisor lucrate dar aveau motoare dificile, aveau probleme cu pornirea pe timp de iarna. Cehii nu au fost foarte evoluati la motoare dar lucrau binisor, mai bine decat Dacia si cu materiale mai bune. Ei si cu RDG-istii au fost singurii care au fabricat din ce in ce mai bine pe cand ai nostrii, polonezii si rusii au fabricat din ce in ce mai prost si mai ne-fiabil, adica isi bagau picioarele la sfarsitul regimului comunist.
Masinile comuniste sunt greu de judecat obiectiv deoarece nu au existat in conditiile unei piete libere concurentiale, preturile fiind hotarate central de politic in economia socialista centralizata unde nu stiai daca un produs este eficient sau nu.
In opinia mea, in productia de masini comuniste s-au remarcat diversele popoare prin calitatile si defectele lor. Nemtii si cehii cei mai seriosi muncitori, rusii cu inclinatie spre lucru solid, trainic dar mai din topor, mai stramb, mai poetic insa ei aveau materialele cele mai bune. Romanii delasatori si neseriosi dar inventivi, din pacate nu in sensul util. Polonezii un fel de "ai nostrii" isi bagau picioarele una doua in ceea ce faceau, masinile lor erau proaste si nefiabile.
In opinia mea cele mai reusite masini comuniste au fost cele RDG-iste in frunte cu Trabant si cele rusesti datorita calitatii materialelor si fiabilitatii.
Dar toate apartin unei ere disparute, nu ar fi putut exista in conditiile unei economii autentice de piata concurentiala. In opinia mea toate acestea erau ca niste premii la Olimpiada Handicapatilor dar pe noi ne leaga nostalgia unor vremuri pe care le-am trait si au reprezentat copilaria si tineretea unora dintre noi.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Sa nu uitam faptul ca, homo sovieticus a facut multe modele de masini, in vremea lui de maxima dezvoltare, atunci cand simpla pomenire al lui, ii facea pe yankei sa se ingrozeasca..

Pobeda

http://englishrussia.com/2006/10/13/new ... ke-pobeda/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by brighty »

momolo wrote: Dar toate apartin unei ere disparute, nu ar fi putut exista in conditiile unei economii autentice de piata concurentiala. In opinia mea toate acestea erau ca niste premii la Olimpiada Handicapatilor dar pe noi ne leaga nostalgia unor vremuri pe care le-am trait si au reprezentat copilaria si tineretea unora dintre noi.
Asa este, iti dau dreptate. Si cu ocazia asta cer sa imi tin scuze daca am deranjat cu ceva pe unii dintre colegii de discutii pe teme auto, poate ca au fost comment-uri unde am reactionat mai sarcastic. Fiecare are nostalgii dupa modelul/marca tineretii/copilariei lui iar acestea se cer a fi respectate. Mai glumim, mai facem bascalie...nu luati in serios orice ironie! :mrgreen:

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

poate si eu am criticat cam mult impotenta autohtona in materie, poate comunismul e de vina, cine stie daca nu eram sub rusi/turci/alte natii stangace poate faceam si noi masini cu elemente de siguranta pasiva in anii 80 desi cred ca in orice domeniu ai nevoie de inclinatie si preocupare din generatie in generatie iar de la oi la airbag e cale lunga :D
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
brighty
Posts: 899
Joined: 06 Nov 2008, 19:05
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by brighty »

momolo wrote: Moskvitch 1500 era creatie ruseasca dar avea la baza un stramos Opel german din anii 40, mai precis Opel Olimpia. Deoarece l-am avut stiu mai multe despre aceasta masina. S-a fabricat in 3 locatii, un oras prin zona centrala a Rusiei (cea mai buna fabrica), un oras din zona asiatica a URSS si in Bulgaria (cele mai proaste). Rusii schimbau prin motor fara sa spuna astfel ca pe afara aratau la fel dar inauntru nu erau la fel. Totusi mare parte din piese erau comune si ok dar foarte scumpe in Romania, noroc ca nu aveai nevoie, masina asta fiind deosebit de fiabila cum in ziua de azi nu mai exista. Unele nu consumau mult cum era si cazul celei avute de tata, consum de oras 8...9 litri la 1500 cm si inafara cam 7 litri la 90 Km/ora. Insa avea faima proasta de consumatoare, stiu pe cineva care cumparase unul ca al nostru dar mai devreme cu jumatate de an si omul s-a chinuit fara succes sa o faca sa suga mai putin! In oras ii consuma 14 litri si inafara 10 litri. Era sef de garaj si avea acces la mecanici si piese dar nu a reusit sa-i dea de capat.
Ca sa vedeti ce interesant fabricau rusii - cand tata a fost in service sa regleze ceva la motor, mecanicul, unul foarte doctor in meserie si recunoscut, i-a spus ca motorul acelui Moskvitch semana izbitor cu unul de BMW model 1969, model celebru pentru calitate si performanta. Motorul nostru avea o problema, la benzina proasta (ca numai deasta se gasea) dupa oprire face auto-aprindere din cauza compresiei ridicate la motor. Ne-a explicat mecanicul ca gasise 2 feluri de motoare de Moskvitch 1500, unul ca al nostru care sugea putin si semana cu cel de la BMW (doar pe dinauntru, nu si pe afara!) si altul cu compresie redusa care semana cu vechiul Moskvich 412.
Masina a venit de noua cu un manual complet in limba franceza, gros de vreo cativa centimetri si deosebit de bun, plin de poze explicative, practic te faceai singur mecanic citind cartea aia!
In timp s-a dovedit indestructibila, tabla groasa chiar si cu vopseaua sarita nu ruginea decat foarte greu, piesele de calitate, etc, etc.
Chiar erau rezistente masinile astea rusesti si tin minte ca vedeam destule Moskvich 1500 acum mai bine de 20 de ani pe soselele noastre!...
Profesorul meu de limba rusa din Sc.Gen., originar din Rusia dar ajuns la noi prin cine stie ce intamplari, avea, desigur, un Moskvich 408, modelul si culoarea fiind conforme cu cele din poza atasata:
Image
Stiu ca a mers cu ea ani multi, chiar pana dupa '89, cand a dus-o la Remat, intr-un final, din motive evidente de uzura. Altfel, mari probleme nu avea cu ea, doar uneori o mai regla cu cheia si o re-vopsea cu pulverizatorul si cu bidineaua (deh! meteahna deprinsa de la romani!) fix in curtea scolii :D

Un alt story cu o masina ruseasca: un prieten de familie, artist (cantaret) a tinut sa-si cumpere din URSS, intr-unul din turneele intreprinse alaturi de alti solisti de muzica usoara, o Lada Niva, dupa ce anterior detinuse o Dacia 1310. Astazi pare ceva banal sa ai un asemenea model, dar acum 25 de ani toti cascau ochii cat cepele la vederea "tractorului", inclusiv membrii familiei sale, vadit nemultumiti de alegerea "jupanului"! :D Cand venea cu spectacole in mica noastra urbe, lasa Niva in grija lui taica-meu care, bucuros nevoie mare, se dadea cu ea prin tot orasul, de mult ce-i placea s-o conduca! M-a luat si pe mine o data in Niva, tin minte ca era confortabila si rapida, raspundea excelent la comenzi!

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

daaa, misto Niva. Am invins o Niva in insula mare a Brailei, fiind veche, dupa 6 ore de alergat la blana prin mocirla si drumuri de exploatare, am venit la baza cu amortizoarele spate atarnand din punte ca doua cozi. Chiar a fost ca la razboi, fara mila. Sant sigur ca amortizoarele erau demult duse si atunci au cedat dar atelajul avea potential. Atuuri:

-masa mica , roti maricele , foarte scurta, motor nervos si usurel pe benzina
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Imi aduc aminte ce mi au spus niste calugari din Muntele Athos, cu okazia unui pelerinaj facut acolo..singurele masini care rezista sa mearga zi de zi pe drumurile Sf Munte, de altfel lungi, intortochiate, cu diferente mari de nivel si anevoioase, sunt doar Toyota Land Cruiser ! In rest aici, nimic nu rezista..adaug eu si..Land Rover Defender :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

eu sincer nu as baga mana in foc pentru muntele atos nici pentru calugarii de acolo :D

din experienta mea personala in off road ceea ce conteaza e priceperea in abordarea traseului si apoi hardware ul.
cu o dacie veche ajungi unde vrei daca e pusa la punct si esti sofer. in ziua de azi au la dispozitie 3 diferentiale blocabile si ajung cu planetare rupte la destinatie. cel mai greu e de gasit creier, in off road ai nevoie de mult creier.

land cruiser actual e o gluma, seriile alea vechi erau tari.
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Evident ca era vorba de vechituri! Am avut pe mana un astfel de tanc, un Land Cruiser cu cutie automata, la rulat, fiind masina unui amic. Waw! Cat era de mare, ai fi zis ca e dificil de strunit. Nici vorba! Comparativ cu Lexus, se conducea mai usor :shock: , o directie, o vizibilite si o manevrabilitate iesita din comun, fina ca un puf de nea..ce putea sa faca pe dealuri, numai ea stie.. urca si cobora rampe de 45 ..48 gr :shock: , incadrate de sant..nici Dacia lui nea Cotea cu reactie, nu ar face asa ceva in veci! O masina de pastrat, pe langa un Mercedes Cobra D Automatik, in opinia mea cele mai BUNE si fiabile ever masini ptr. o punga medie si pe timp de criza prelungita. :idea:
Cam la fel e si cu primele cd playere 1983..1985..le ai, merg struna si nu le dai ! :wink:
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

Post Reply