AUTO - Despre masini (si soferi)

Doar o vorba sa-ti mai spun
User avatar
comanr
Posts: 517
Joined: 26 Apr 2013, 21:36
Location: galati
Contact:

Re: Despre masini

Post by comanr »

revenind on-topic :D cu scuzele de rigoare pentru lipsa nemotivata :)

zilele trecute am luat foc in masina din epoca de plastic, unde mai pui ca eram si cu aia mica in masina!

e vorba de un renault modus care s a gandit el ca e bine sa ia foc si sa faca fum la un moment dat. cel mai misto e ca "asa face ele, nu mereu, din cand in cand", explicatie de dealer.


rezolvare si poze aici:

http://www.reno.ro/A-luat-foc-Modusul-r ... 74968.html" onclick="window.open(this.href);return false;
my soul project - http://www.analogicsound.ro

cablurile cu sens.

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

Referitor la Iliescu..Ba din contra, mie inca din 90 nu mi a placut, eu votand ul la acea vreme pe mister Campeanu, care imi parea singurul domn bine la acea vreme. La primele alegeri, Campeanu a strans vreo 2.000.000 de voturi si John Ratiu 600.000 ! De atunci ma tot certam cu batranu din cauza asta, el cunoscandu l bine pe Iliescu. Intre anii 72 74, taica meu era pus in functia de arhitect sef al jud Jassy la C J si tovul Ilici, in 74 era numit guvernator politic si stapan absolut la Consiliu. Evident ca nimeni la acea vreme nu comenta politik, neavand nici un motiv ..economic. Pe atunci, poporenii inca era radiosi.. :wink:
............................................
Inotand impotriva curentului automobilistic din toata tara, care e profund unul progerman..aka Mercedes, BMW, AUDI, VW, Porsche, Maybach si ..Horch :lol: , io sunt un proamerican.

Cu toate ca sunt a fi recunoscute mai avansate tehnologic, mai fiabile si mai fine ca cele americane, fiind atat de multe pe soselele patriei, au ajuns sa ma plictiseasca ingrozitor!

Tot o femeie americana, pistruiata, grasa si frumoasa, domnilor.. :lol:

Daca ma intrebati ce imi place, Jeep ar fi alegerea mea. Este cea mai veche marca de masini off road !

Primul model va fi desenat si proiectat pentru armata americana si care va primi botezul focului si a schijelor, numele de ..Willys in 1941.

Practic aceasta masinuta, va castiga razboiul pe frontul de vest si din Balcani, opunandu se eroic in fata diviziile de tancuri si motorizate SS ale lui Ghitler, celebrele Das Reich, Adolf Hitler, Totenkopf sau Reichsfuhrer SS, pe fronturile din Normandia, in ofensiva americana din Ardeni, in teribila batalie de la Monte Cassino si in debarcarea americana din Sicilia. Mai mult isi va face simtita prezenta si pe frontul sovietic si in operatiunile din Africa de Nord. Principalele lor inamice erau formidabilele motociclete cu atas Zundapp si BMW, care si astea practic nu aveau moarte, putand merge si in noroaiele rusesti la temperaturi ingrozitoare de scazute, in zapada norvegiana, precum si pe nispul fierbinte de la Tobruk, El Alamein si in zonele selenare si stancoase din Grecia.

Zundapp, o marca de motoare fiintata in 1917 de grupul Krupp AG. In acest moment, pe ebay pot fi vazute exemplare reconditionate si vandute la 35.000 de dolari !

Willys 1944

http://blog.hemmings.com/index.php/2013 ... the-block/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeep Wrangler

http://www.netcarshow.com/jeep/2011-wra ... per_01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Zundapp KS 750

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... KS-750.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://data4.primeportal.net/transports ... _of_63.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://motorcyclephotooftheday.files.wo ... -06066.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

De mentionat ca, jeep le Willys in 1945, au inceput sa fie produse si scopuri civile.

Dupa cum stim, toate inventiile omenirii au fost facute exclusiv in scopuri militare, cunoscute fiind carele de asalt romane, grecesti si egiptene.
Initial ele apar pe campiile din Mesopotamia acum 5000 de ani !

Nimic nou sub soare :!: Viata merge inainte! :)
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

Motocicleta Zündapp avea bunicul meu, era model din anii '30. Cand eram copil de gradinita ma jucam pe motocicleta lui. Initial avusese atas, dupa razboi ii vanduse atasul sa o faca de ....curse si au asa am apucat-o, moto fara atas. :D Tin minte, avea un suport mare rabatabil dedesupt pe care statea in curtea lui si bunica tipa la mine sa nu ma joc pe motocicleta ca o sa cada peste mine.
Imi aduc aminte, ma fascina ghidonul si manarele cu butoane, franele, tot ce era pe ghidon, apasam si rasuceam de toate. Tin minte, saua imensa (pentru mine) avea arcuri dar erau foarte tari, eu copil fiind eram prea usor ca sa le misc.
Mi-a zis bunicul atunci ca aceasta Zündapp nu se strica niciodata in comparatie cu cele rusesti la care reparai intruna si pe care le dispretuia.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
Gabriel_Wo
Posts: 899
Joined: 14 Sep 2010, 19:56
Location: Iasi

Re: Despre masini

Post by Gabriel_Wo »

In anii 80 cine avea o mototzacla cu atas de noua precum un Simpson, IJ Planeta, Dnepr MT sau o Jawa, nu ar mai fi contat ptr el un Harley. :)
Motoarele sovietice erau copii dupa cele germane.. par esample, un Dnepr era o replica dupa BMW R.

Daca cineva si ar injgheba o hala de productie si ar reconditiona toata recuzita folosita de Sergiu Nicolaescu in filmele sale si vanzandu le pe ebay, ar echilibra deficitul bugetar al Romaniei.

In Vestul cel putred de bogat sunt cautate cu lumanarea toate aceste vechituri. In Elvetia si Olanda, cele mai bogate tari de pe planeta din toate punctele de vedere, am vazut pe sosele in uichenduri, lume de varste diferite, ruland aceste vehicule vechi si imbracati in costume de epoca adecvate !

Socul cel mare nu este atunci cand calci granita in Ungaria, ci hotarul dintre Germania..cea mai avansata tara din istorie si..Olanda cea zambareata. Efectiv, lasi in urma lumea veche, legiutoare si ai in fata ..adevarata Lume Noua. Olanda, o tara incredibila, unde efectiv cainii umbla cu..Akaiul in coada si poporul isi saluta regina de dimineata, la o bere..

Bine, bine..dar in vremea cand flamanzii nostrii zugraveau nuduri rubensiene si pictau ..Rondul de noapte, in jurul anilor 1640, o capodopera perfecta, altii :roll: framantau malaiul ..
"Este intotdeauna de preferat compania oamenilor care cauta adevarul, fata de a celor care l-au gasit deja" Terry Pratchett

puf
Posts: 429
Joined: 09 Oct 2008, 20:30

Re: Despre masini

Post by puf »

In anii "90 cand m-am angajat in fabrica aveam un coleg care reconditiona motociclete vechi cautate si gasite prin sate.Putea face orice piesa de la 0 in fabica de la tunat, prelucrat, tratat, finisat, cheltuielile fiind neglijabile.Binenteles ca nu aveau calitatea celor originale dar ca aspect erau identice.
Specialitatea sa era Zundapp cu atas.
Treaba asta imi parea amuzanta si parea un hobby pagubos dar cand am aflat ca le reconditiona pentru a le vinde in Germania cu cu preturi intre 5000 si 10 000 marci, nu mai parea amuzant ci foarte serios, in conditiile in care noi aveam salariu de 200 marci lunar.
A aprut si in filmul "Noi cei din lini intai" cu unul din exemplarele sale, pe post de conducator moto.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

Patru bărbați din Bișkek, capitala Kîrgîzstanului, și-au îndeplinit visul de a avea una dintre cele mai scumpe mașini din lume. Și nu oricum, ci una făcută chiar de ei, la un cost mult mai mic decât modelul de pe piață.
http://www.evz.ro/detalii/stiri/lamborg ... mpaign=b12" onclick="window.open(this.href);return false;
Un ţăran chinez a construit un LAMBORGHINI cu numai 820 de dolari
http://www.evz.ro/detalii/stiri/lamborg ... 82783.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Kostas
Posts: 1480
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Despre masini

Post by Kostas »

La masinile scumpe sunt si adaosuri nesimtite la pret - aici este tot spilul. Exista o lume a constructorilor de replici de autoturisme celebre, unele folosind multe piese originale si ce sa vezi ies mai ieftin decat masina cumparata de-a gata , in timp ce la o masina ieftina de serie, datorita preturilor de retail, daca doresti sa o construiesti iesi mai scump.
Cazul cel mai clar este al unei firme din SUA care fabrica de multe zeci de ani Rols Royce la pretul de 50 000 dolari. Folosea piese originale, un motor de General Motors care este foarte asemanator cu motorul britanic, amandoua avand ca punct de plecare acelasi motor american cumparat de britanici si imbunatatit. Diferenta fata de masina originala era imposibil de detectat - asa ca peste tot exista adaosuri mari.
Chiar ma intreb, la un Maclaren de peste 1,2 mil. dolari cat o fi profitul ?! :)
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

atyclb
Posts: 653
Joined: 29 Jul 2009, 10:10

Re: Despre masini

Post by atyclb »

Cred ca la modelele astea in serie limitata cercetarea costa mult mai mult decat productia in sine a masinii... Daca e sa tinem cont doar de salariile celor de la McLaren, care nu se duc acolo pt 1 000 de euro pe luna si un pranz intr-o locatie foarte frumoasa, o sa tragem repede concluzia ca firma are niste cheltuieli foarte mari.

E greu de tras o concluzie obiectiva privind de pe margine, multe marci consacrate de masini premium au dat faliment. E clar ca industria asta e mult mai complicata decat pare.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

Kostas wrote:La masinile scumpe sunt si adaosuri nesimtite la pret - aici este tot spilul.
fara indoiala, din pretul final doar o mica parte reprezinta costul propriuzis de productie. Insa ca sa ajungi sa fabrici minunile astea trebuie intai sa bagi bani in cercetare si proiectare, inclusiv in locatia fabricii. Ai vazut cladirile de la McLaren ?! Alea costa bani (si poate mai mult costa utilajele interioare) ori daca nu-i scoti din adaosul pe produsul final, adica masina (culmea! Si in serie limitata!!!) atunci de unde sa-i scoti ?! Semeni zarzavat in jurul fabricii ?!
Filmele respective de reklama arata numai surubareala finala insa in spatele acestui lucru sta proiectarea unei armate de oameni destepti si care trebuie sa fie platiti bine si sa aiba facilitati de proiectare dar si timp !
Din cate stiam pe vremuri, conceptia de la zero a unui nou model auto de serie mare in oricare mare concern mondial costa 1 miliard de dolari. Banii se scot ulterior (poate doar partial) din vanzarea modelului si apoi se foloseste platforma (noua) pentru modele derivate. Practic, oricare mare concern mondial investeste rar si pe termen lung (de exemplu, cu target de peste 10 ani) la un model & platforma noi. De obicei se modifica platformele existente, se pun caroserii noi, se preiau motoare existente, etc, etc. Ori firme cum sunt McLaren trebuie sa vina cu totul de la zero. Asta costa enorm si de aceea eu chiar ma intreb de unde isi scot banii pentru super fabricile alea chiar daca vand la bucata cu 1,2 milioane de euroi ?! Si sa nu uitam, e vorba de serii mici! Pe bune, chiar ma intreb cum isi scot profitul !? De exemplu, super masina Bugatti Veyron facuta de Volkswagen Group si vanduta in serie limitata la un pret fabulos de mare, este o afacere in paguba, VW practic baga bani, adica pierde bani la acest model dar o face pentru prestigiul companiei. Iar costul fabricarii propriuzise a unui exemplar e mult sub pretul de vanzare, pret in care intra nu numai fabricarea propriuzisa.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
remoteviewer1
Posts: 926
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by remoteviewer1 »

La Bugatti Veyron se spune are un pret real de aproximativ 5 mil euro/bucata (fabricatie plus dezvoltare), VW pierzand aproape 4 milioane de euro pentru fiecare model vandut. Merita? Eu zic ca da, pitipoancele si "sportivii" mari fani de haudi albe tedei cotizeaza si ei la acest model cand ies pe usa dealerilor cu minunatia lor exclusivista. In industria auto exista costuri imense cu industrializarea proiectului. Daca de proiectat mai angajezi niste gulere albe ce isi ingrasa fundurile stand la birouri si niste metrosexuali sa le deseneze, cu instalarea unei linii de productie, comandarea si fabricarea de matrite in fabricile proprii si la furnizori nu te joci. Mai adaugi mana de lucru, fluxuri logistice, stocuri piese, servicii post vanzare pe care trebuie sa la asiguri, etc. iti vine sa te lasi probabil de afacerea asta. Cei din industria de telecomunicatii castiga mult mai bine (fac aifonu cu 100 de dolari in China la aia care se arunca pe geam de la prea multa munca si vand la fraieri cu 1000 dolarei prin europa de est si Somalia), pe ei nu prea ii critica lumea. Ferrari a raportat la o productie mai mica din 2013 o marja mai mare de profit fata de anii anteriori cand fabrica mai multe vehicule. Pretul se formeaza la echilibrul dintre cerere si oferta, nu are treaba cu costurile de fabricatie, altfel aifonu ar fi costat 150 dolari, S- Class maxim 30-40k euro, etc.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

Kostas
Posts: 1480
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: Despre masini

Post by Kostas »

Maclaren Group PLC este pe profit.
Pentru masina P1 foloseste elemente si tehnologii de la Maclaren MP4 si de la Maclaren F1.
Motorul este proiectat de TWR Racing pentru Indianapolis. A fost cumparat de Maclaren cu tehnologii si patente si cu dreptul de al dezvolta in continuare.
Dupa terminarea seriei de P1 se va produce alta masina, nu dau foc la fabrica si pleaca. La randul lui Maclaren a vandut tehnologii altor constructori de masini. Tehnologia Body shape, masina fiind proiectata din interior spre exterior si nu din exterior - de la design spre interior. Tehnologia flapsurilor si aripilor reglabile in functie de viteze, tehnologia diagnosticului starii masinii de la distanta - inca de la F1 fiecare masina vine dotata cu o unitate externa care analizeaza starea masinii si comunica cu centrul din Anglia si multe altele au fost dezvoltate si vandute ulterior de Maclaren. Tipii aia sunt plini de bani, dar noi traind in pestera noastra stramta nu intelegem cum obtin acesti bani , si ne inchipuim tot felul de trasnai de genul - saracii pierd bani , deabia isi acopera cheltuielile, au un sponsor bogat, spala bani, au alte surse de venit - din agricultura eventual.
Deja avem probleme de limbaj si intelegere a unor lucruri datorita diferentei dintre lumea in care traim noi si in care se misca lucrurile acolo !
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

User avatar
remoteviewer1
Posts: 926
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by remoteviewer1 »

Sunt asa de plini de bani, ca acusi ii cumpara un indian sau chinezofil la pachet cu megaindustria automotive falimentara din Anglia. :mrgreen:
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

Kostas wrote:Tipii aia sunt plini de bani, dar noi traind in pestera noastra stramta nu intelegem cum obtin acesti bani , si ne inchipuim tot felul de trasnai de genul - saracii pierd bani , deabia isi acopera cheltuielile, au un sponsor bogat, spala bani, au alte surse de venit - din agricultura eventual.
Deja avem probleme de limbaj si intelegere a unor lucruri datorita diferentei dintre lumea in care traim noi si in care se misca lucrurile acolo !
Kostas wrote:La masinile scumpe sunt si adaosuri nesimtite la pret - aici este tot spilul.
Kostas wrote:Chiar ma intreb, la un Maclaren de peste 1,2 mil. dolari cat o fi profitul ?!
trebuie totusi sa fi consecvent in afirmatii sau sa te exprimi ceva mai clar. Atat eu cat si remoteviewer1 ne-am spus punctul de vedere, genul asta de productie si afacere se bazeaza pe know-how si inventivitate-inteligentza-proiectare care (ambele) COSTA! Si costurile trebuiesc acoperite din pretul de vanzare al produsului final, pret in care numai o fractie reprezinta costul efectiv al producerii cu tot cu manopera, energie, taxe si materie prima.
Cand m-am referit la proiectare, m-am referit in special la aplicarea proiectului propriu-zis, adica asa cum a spus si remoteviewer1, linia de productie si toata logistica necesara care este efectiv un cosmar!
Un fost coleg de-al meu, inginer ca specializare (proiecta structuri metalice) face parte de ani buni din echipa de proiectare de la Renault-Dacia. Astfel, am aflat cateva lucruri interesante. Asa cum spune remoteviewer1, sectorul de creatie si productie auto este un fel de cenusareasa, munca multa, complicat, riscant (un fel de mersul pe sarma economic) si cu satisfactii si profituri mici.
Apropos, in echipele de creiere Renault sefii sunt francezi (adica cei care muncesc ceva mai putin dar totusi au raspundere si sunt primii taxati) insa la proiectarea efectiva lucreaza creiere din toata lumea.... a treia. Sunt multi indieni, pakistanezi, mai sunt si de-ai nostrii, polonezi, etc, in general creiere din lumea ieftina. Francezii s-au cam lenevit dar (inca) afacerea este a lor si sunt sefi. Probabil nu pentru multa vreme avand in vedere ca zilele trecute Peugeot a incaput pe mana chinezilor (adica singurii care mai au bani=capital intr-o fosta lume occidentala care se duce la vale). Chinezii au ceva foarte important, o piata enorma de desfacere stiind ca in sectorul auto, in fiecare an se produc milioane de vehicule care nu au cumparator, pentru care nu exista cerere efectiva. De aceea piata auto este atat de complicata si defapt profiturile sunt mici si distribuite dezechilibrat. Rege este ala care vinde nu ala care produce.
Interesant si exemplul Ferrari care prin micsorarea productiei si scumpirea produselor a inregistrat cea mai mare crestere de piata din istoria lor intr-un singur an. Si apropos de Ferrari, ei au investit mult in tehnologie si inovatie dar iata, profit le-a adus pana la urma nu asta ci o miscare abila de marketing! Asta pentru ca in lumea reala comertul subordoneaza (din pacate) productia. Aici nu inteleg corifeii comunismului (citatorii din Vocea Rusiei si obsedatii de Licurici), faptul ca a vinde e mai important decat a produce. De aia si s-a dus la vale blocul comunist sovietic, au gresit cand au pus productia deasupra comertului (insa Partidul Comunist Chinez a corectat acest neajuns si vedem urmarile...). Din pacate neamul nostru mioritik poate are multe talente insa de cel al comertului duce acuta lipsa (asa ca falimenteaza in orice regim, comunist sau capitalist), si deja ma gandesc, probabil deficienta respectiva este inscrisa in codul genetic mioritik (daca citim istoria noastra dinainte de lagarul bolsevic o sa vedem ca in comert erau nume de orice fel, mai putin nume romanesti sau daca existau si astea, defapt erau evrei cu nume schimbat)....
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
remoteviewer1
Posts: 926
Joined: 14 May 2011, 11:13
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by remoteviewer1 »

Am observat si in zilele noastre o anumita reticenta ca sa nu spun altfel, a multor oameni cu studii superioare sa zicem tehnice din tara noastra, ce privesc cu dispret meseriile din "vanzari", ei dorind sa "ciocaneasca" ideal intr-un colt al lor, nederanjati de nimenim si sa nu paraseasca zona lor de confort. Experienta ne invata, ca in orice societatea comerciala, cashflow-ul este vital, nu neaparat gradul de specializare al unor angajati (conteaza si acesta, insa in mai putina masura decat ce exista in trezorerie). Exista multe firme cu foarte buni specialisti angajati, cu produse inovatoare, ce au depus bilantul deoarece nu s-au putut adapta "rigorilor" pietei.

Cu privire la "politica capitalista",scuzati cacofonia, de preturi as da un exemplu ce poate fi extrapolat in orice domeniu, insclusiv in lumea audiofila. Un Logan sa zicem costa X euro si te poate duce in bune conditii din punctul A in B. Sa intrebam un public mai larg daca un Seria 5 (ce costa X*5 euro) merita efortul financiar. Multi vor zice probabil ca da, iti ofera confort, exclusivitate, prestigiu in societate, deci se merita pretul de 5 ori mai mare. Acum sa comparam Seria 5 (de la beemer) cu un Bentley ce costa de 4-5 ori mai mult. Daca intrebam aceasi populatie de indivizi daca se merita sau nu diferenta, majoritatea vor spune ca nu, in niciun caz. Totusi, in lume exista fabricanti in competitie pentru fiecare categorie de pret. Niste intrebari pentru reflectie: un Bentley este mai bun de 5 ori cat un Bmw? Un Logan este de 25 ori mai slab cat un Bentley?Care e pretul de productie real pentru fiecare din aceste vehicule? Care sunt marjele de profit pentru fiecare produs?Care sunt clientii tinta pentru fiecare categorie de produse?Caror piete se adreseaza? Cine sunt competitorii acestor producatori? etc.
Eu cred ca aceasta politica de preturi (mari) a salvat in trecut tarile capitaliste ce au luat fata celor comuniste. Astazi traim vremuri noi, si aceasta politica se poate intoarce impotriva lor odata cu liberalizarea (fortata de lacomie) a pietii muncii de pe globul pamantesc, dupa parerea mea.
“Without music, life would be a mistake.”― Friedrich Nietzsche

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: Despre masini

Post by momolo »

remoteviewer1 wrote:Multi vor zice probabil ca da, iti ofera confort, exclusivitate, prestigiu in societate,
"prestigiul" poate intr-o societate ca a noastra sau altii ca noi din est. Pentru ca in societati avansate din vest si nord, automobilul nu-ti poate aduce prestigiu. Daca esti un maimutoi primitiv si incult, nici o marca de masina oricat de scumpa nu te va "imbunatati" din starea de rahat in care te afli decat eventual in ochii altor maimutoi si mai primitivi si mai inculti (si depinde de proportia acestora in societate). Imi povestea o data un prieten care lucreaza in Danemarka la o mega firma de top cu salarii de top, o firma unde exista zeci de mii de ofertanti din toata lumea cand se scoate un loc de munca - "angajatii vin cu bicicleta si autobuzul la serviciu, unii vin cu bicicleta bagata in tren, parcarea e aproape goala. Daca stai la mica distanta sau ai mijloace de transport pana la locul de munca si te vad colegii si sefii ca-ti parchezi masina, se uita urat la tine cand ajungi in birou, simti apasarea nespusa. O data un angajat de etnie araba a inceput sa vina cu un SUV si toti se uitau urat la el. Toti castiga atat de mult incat a-ti cumpara o masina scumpa si mare nu implica nici un efort. Pana la urma l-au dat afara pe detinatorul de SUV deoarece se manifesta "specific locului de unde vine" (adica mitocaneste) si in alte situatii..."

La noi cum tot sistemul de valori este rasturnat, se intampla pe dos. In cercuri de oameni bine platiti cu job sau afaceri manoase daca nu parchezi ditamai SUV-ul sau orice masina scumpa si de preferat cat mai mare, incepi sa fi luat la ochi.

Masina scumpa este un atribut aproape obligatoriu pentru parvenire in societatea romaneasca, oamenii sunt judecati in functie de masina, de haine, de bunuri si nu pentru ceea ce sunt ei. Nu este ceva original, este specific tarilor inapoiate care baltesc in saracie si mizerie indiferent de regimul politic.

S-a ajuns pana intracolo incat am observat mitocani jegosi care se comportau ca niste vacari in cercuri suspuse, imbracati in costume de haine foarte scumpe dar cu gesturi si comportament de margine de mahala, de multe ori atat de obisnuiti cu propria mitocanie incat nici nu-si dau seama, ca si porcul caruia i se pare normal sa pluteasca in rahatul racoritor sau sa se usureze in troaca dupa ce s-a saturat.

Asemenea ghertoi primitivi au pierdut de mult trenul educatiei (elementare) sau pentru ei nici nu a existat. Culmea, deficienta la "cei 7 ani de acasa" observ la indivizi crescuti in familii asazis "bune" chiar in perioada fosta comunista! Practic niste ghertoi elevati, in realitate niste redusi fara leac. Exista oameni crescuti chiar la marginea fostei societati comuniste romanesti dar care au mai mult bun simt si invata mai rapid in ciuda faptului ca nu au back-ground. Nu vreau sa ma refer la noua generatie crescuta dupa 1990, cu astia e dezastru, multi par inainte de toate afectati psihic caz in care ce sa le mai ceri...educatie! E nevoie de tratament medical!

Societatea romaneasca asa cum este alcatuita azi ii mascheaza sub bunuri, sub un strat de posesiuni materiale costisitoare printre care automobilul este la loc de cinste, de unde si fascinatia asta teribila la mioritici pentru "masinile de lux". Fascinatie pe care nu am intalnit-o in vest. De exemplu, acum ani multi in Italia am discutat fara sa stiu decat ulterior, cu un miliardar, proprietar de vreo 7 fabrici, mai degraba combinate (de otel, le-am si vazut ulterior pe marginea autostrazii care se numea "drum national" dar e mai lata decat orice drum/autostrada din Romania) si care imbracat absolut normal venise intr-o vizita la gazdele mele sa bea o cafea in bucatarioara de 4 metri patrati si sa discute ceva legat de munca. Dupa ce a plecat mi-au spus cine e tipul respectiv..... Si apropos, omul venea zilnic la birou in masinuta lui, Fiat Uno si de obicei era printre primii ajunsi dimineata!
Si nu e singura data cand am vazut oameni super-bogati din Vest ! Si va asigur, daca-i vedeti alaturati langa ghertoii nationali asazis bogati (desi e un nonsens, Romania nu are oameni bogati) este un spectacol vizual.....Doamne fereste sa fie si auditiv, ca mi-era mie jena de lipsa unora de jena!

Apropos de asta, de curand asistam la o conversatie intre doi ghertoi autohtoni in haine de lux cu masini de mare lux parcate (pe trotuare) la intrare - concluzia mea din conversatia lor - imediat ce ajunge omul sa se imbogateasca, sa fie "invingator" (asta e termenul folosit) "isi trage o masina bazata" (marci scumpe, caroserii dedicate ghertoilor, etc, cunoastem, nu insist). Asta este idealul lor in viata dupa imbogatire, sa-si "traga masina!(de mare lux)" ca sa-i invidieze ceilalti "baieti ca ei". Ba chiar exista si un termen pentru o masina de lux parcata in zona Dorobanti, "masina de invingator"! :lol: Asta e sistemul lor de valori supreme in viata!
Discutia mergea pana la imaginarea momentului in care super-ghertoiul o data ajuns in fruntea gramezii de cascaval, intra in incaperea (populata cu alti babuini ca si el) aruncand ostentativ cheile (de la Jaguar, un exemplu) pe masa! Moment de juisare, strigatele babuinilor devenisera vecine cu excitatia!
Partea si mai nasoala, babunii procreeaza beizadele si-si imagineaza ca respectivele bipede (crescute de bone filipineze si intarcate la Mall), inpuiati in vile cu 2 etaje in cartiere cu strazi de 2 metri latime, astia cica vor conduce viitoarea societate (de babuini) cladita azi dupa chipul si asemanarea lor! (pentru ca in rest, marea masa a electoratului este doar o turma amorfa si anonima pe care mica banda de "invingatori" se poate pisha cu bolta, oricand si din orice pozitie).

Sunt convins ca unii dintre noi (cel putin eu, da) am condus atat masini ieftine, gen Logan cat si masini scumpe (de preferinta negre si cu numere care contin W). Ei bine, se observa o reactie complet diferita a celorlalti soferi din trafic, primul caz, "Da-teee baaaa f.p.m-tii din calea mea!!!" primit la volanul unui Logan cand ai dreptul de trecere care nu ti se da, si in celalalt caz.... tacerea si evitarea umila a celorlalti soferi in trafic atunci cand "le-o tai" la volanul limuzinei negre ca te minunezi si tu cate mitocanii le poti face astora in timp ce se dau umili la o parte!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Post Reply