UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

A fost odata ca niciodata
Post Reply
User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by momolo »

Poveste cu Unitra (Tineret Tg Mures) de 140W

Am avut 3 perechi acum multi ani. Toate erau la fel, adica asimetrice. Nu tin minte de stanga sau dreapta si nu am vazut niciodata simetrice desi pe vremea aia (anii 80) le-am cumparat direct din depozit oculte, trimis cu "mandat verbal" de catre "pile" suspuse, locuri unde omul fara pile nu intra. In magazine nu se expuneau, doar pe sub mana. Pile nu aveau numai securistii si activistii, aveau si oamenii obisnuiti care cunoasteau pe cineva din sistemul comercial, sefi de magazine si depozite, evident, doar cei dispusi sa "pluseseze" la pretul oficial care era destinat NUMAI pentru securisti, militieni, activisti, etc. Astia nu dadeau spaga, astia comandau si li se aducea/facea rost.

Am incercat si eu bricolarea lor in vremurile respective. Cel mai bine au sunat cu difuzoarele originale desi o vreme le-am folosit cu niste JAMO de bas care se potriveau perfect in gaura. Basul era mai bun cu Jamo dar in final o bubuiala placuta, doar cu difurile originale au sunat corect vreodata corect.

Nu am ajuns niciodata sa re-bobinez sau sa schimb suspensie membrana (numita popular "lira"). Cred ca pe ultimele le-am vandut undeva prin anul 1991..95. Inca erau perfecte la burete, dar parca isi schimbase un pic culoarea intr-o nuanta mai intunecata.

Aceste Unitra se pot imbunatati real. Evident, o imbunatatire la nivelul respectiv de calitate, astazi socotit nivel HiFi mediu-jos. Insa oricum suna mai bine decat tonele de boxe chinezesti sinistre care populeaza in prezent supermagazinele.

Prima modificare in bine a fost cand am desfintat rezistentele de putere si contactele rotitoare din circuit. Se scot si se anuleaza lipind firele ca si cand cele doua corectii de ton de front stau la maxim, singura pozitie acceptabila. Defapt nu le foloseam decat cu acele rotactoare la pozitia + ca toata lumea dealtfel (la acea vreme cand orice amplificator statea cu treble date la maxim si basul la +2 DB precum si loudness-ul activat.... unii mai foloseau si EQ-uri peste toate astea....)

Apoi am inlocuit mufele cu unele pe suruburi groase si bune.

Am mai facut un studiu de gauri bassreflex. Boxele suna mai bine daca se scot ornamentele din gaurile de bas reflex si se lasa gaura din MDF libera.

Sunt 2 ornamente si 2 comutatoare, deci exista 4 gauri la fel, dupa ce le scoti afara piesele cu tragere printr-o simpla surubelnita. Stau infipte prin presare.

Am studiat cum suna cu 4, 3 si 2 gauri de bassreflex precum si unde stau mai bine cele 2 gauri ? (cele doua comutatoare rotactoare acopera gaura respectiva)

Am incercat sa bag si tuburi (carton si pvc) in gauri de diverse lungimi si combinatii.

Rezultatul a fost simplu - cel mai bine suna cu gaurile din MDF lasate libere, fara ornamente, far tuburi (nici scurte si nici lungi) si cu cele doua gauri de jos, acolo unde in mod normal sunt pozitionate cele 2 comutatoare pe care le-am re-bagat in gaurile de sus (si au fost dezafectate electric, cum am zis, ramanand doar decorative).

Apoi o alta imbunatatire a fost schimband condensatoarele din filtre, mai ales cele electrolitice nepolarizate. Dar schimband bobinele nu a fost bine, cele originale sunt de preferat. Cand am pus altele sunetul se schimba dramatic chiar daca bobine aveau aceeasi valoare masurata. Am schimbat apoi condensatoarele cu unele ne-electrolitice si a fost pe vremea aia, mai bine.

Apoi am schimbat locul filtrelor care in original sunt pozitionate pe oala de plastic a mediei. Se pot pune pe o bucata de placaj de lemn, parchet sau MDF in partea de jos cat mai in spate si departate de difuzoare. In mod normal din cauza asta trebuiesc schimbate si firele. Unele mai groase din cupru s-au dovedit mai bune, sursa fiind cablu de resheu englezesc, foarte bune sarme pe vremea aia.

Pentru simetrie se pot schimba partile frontale din MDF cu altele din MDF de 18, preferabil 22mm, gaurite-taiate simetric ocazie cu care se pot lasa numai 2 gauri bassreflex (cele de jos) dar totul pe aceleasi dimensiuni si diametre, neaparat ! Nu am mai apucat sa fac si asta, au venit vremuri in care timpul liber s-a dus, ca si cheful. Poate ca ar fi bine de rotunjit colturile placii frontale cu raza de jur imprejur si de imbracat in piele ca la Opera. Pe vremea aia nu ma gandeam la imbracarea in piele, nu exista acest exemplu, dar ma gandeam la rotunjirea colturilor.

Mai dificil ar fi taierea partii frontale a cutiei incat schimband fata sa nu se mareasca volumul intern.

Planuiam o treaba si mai desteapta, chestie de munca, sa tai cu pendularul fata dar lasand cam 5cm de jur imprejur si cu rotunjire la coltul gaurii dreptunghiulare (pentru rezistentza marita). E simplu, se baga pendularul in boxa si in 10 minute e gata. Mai greu cu finisajul ulterior. Apoi se lipeste fata cea noua din MDF de 22mm peste ce a ramas pe margini. Ca sa nu se modifice volumul, inainte de asta se lipeste placa MDF pe spatele interior al boxei. Pentru ca pe gaura lasata nu intra placa intreaga, se baga taiata in bucati si se lipeste pe spate cu adeziv pe toata suprafata. Pe vremea aia de baza era Aracetul sau Prenadezul pentru lipire. Ar fi imbunatatit si rezistenta cutiei care se umfla cand batea basul puternic, se simte la mana.

Apoi ultima modificare a fost umplerea cu material absorbant. Boxele au nativ niste "perne" din pasla imbracate in punga care fosneste, ceva penibil pus doar in spatele difului de bas. Unele modele erau insa captusite cu vatelina alba pe toata suprafata interna, de obicei cele facute in Polonia asa cum a fost ultima mea pereche Tineret 140W cumparate prin anunturile din ziarul Informatia Bucurestiului (parca). Deci pana la urma trebuie material absorbant in toata cutia, preferabil burete specializat lipit pe peretii interni sau vatelina. Am fost foarte surprins sa gasesc vatelina alba peste tot cand am desfacut ultima mea pereche de Unitra-Tineret 140W. Probabil era de prin prima serie poloneza. Cele anterioare aveau peretii cutiei goi pe dinauntru si doar acea "saltea" fosnitoare imbracata in punga in spatele difului de bas, in partea de jos.

Apoi am schimbat scamele alea textile din oala de plastic a difuzorului de medie. Eu am ajuns la concluzia ca cel mai bine suna cu oala aproape plina cu rozete din burete. Aveam unul gris scos din niste canapele.

Am renuntat de mult la aceste boxe, sa fie 15..18 ani pe putin. Azi mi se par bune doar de dat muzica in curte, la bodega sau la talcioc. Dar o lunga perioada le-am iubit. Pe vremea lui ceausescu erau considerate de top si putini norocosi le aveau pe cele mari de 140W numite "Tineret".

Eu le-am avut intai pe cele de 75 W culoare furnir maron care duceau lipsa de bas (pe vremea aia imi placea bubuiala) si abia apoi am reusit cu multe sacrificii sa fac rost de prima pereche 140W culoare neagra (si cu difurile toate pe aceeasi parte, nesimetrice). Vai ce grozave mi se pareau !!!! In prima zi cand le-am adus acasa dupa ce mi-am rupt spinarea sa le car, nu am mai dormit noaptea de fericire! Cand le luasem pe primele de 75W (maron) din depozitul pentru "pilosi" (generali, militieni, sefi de magazine) le vazusem pe cele mari negre de 140W insa mi s-a spus ca sunt pentru un general de militie. Eu aveam banii pregatiti (+ spaga) pentru cele de 75W cu dif de 25cm si furnir maron (pe care le-am luat acasa sigilate in ambalaje) dar cele negre de 140W costau mult mai mult. Imi ramasese ochii la ele!

Tot nesimetrice si astea de 75, le-am avut o vreme dar cu gandul la cele mari, negre, superbe, cele de 140W, visul meu (realizabil). Pe vremea aia consideram (ca toata lumea) ca o boxa e cu atat mai buna cu cat are difuzorul de bas mai mare cat lighianul ! Mama ce lighian vazusem eu la bani abordabili (si nu prea) pentru muritorul de rand! Oricum era o suma mare, reprezenta mai multe salarii bune la un loc, mult pentru orice cetatean RSR, dar boxele japoneze pe 3 cai cu diful de 25...30cm, cele clasice de la JVC, SONY, Pioneer, costau o avere, defapt aproape cat o masina la mana a doua sau cat un apartament de 2..3 camere. Asa ca Unitra era o solutie mult mai realista, daca strangeai ban pe ban si aveai pile si relatii (sau le cautai) puteai avea BOXE la nici a saptea parte din cele japoneze !!!! :) ....Care la un party (ceai, bairam) erau lux, senzatie, top total !

Simetrice nu am vazut niciodata dar nici nu-mi puneam problema asta pe vremea aia. Insa le mai tin minte pe cele din ultima perioada, alea cu furnir maron si o dunga rosie in jurul difului. Astea parca aveau difurile centrate pe mijloc si nu mai aveau acele chedere de duraluminiu frumos, aveau unele de plastic gris cu acea dunga rosie. Sunau mai nasol desi erau date parca la puteri mai mari. Chiar am fost mirat deoarece pe vremea aia inca mai credeam in.... progresul tehnologic.

In realitate Unitra 140W (Tineret 140W) au 60W musical si unele serii aveau 80W musical atat cat scria pe diful de medie si tweeter. Cei 140W erau imaginari, la 140 reali boxele ar fi fost spulberate.

Au existat tweetere de 60W si de 80W care aratau perfect la fel, numai ca parca magnetul era mai mare la cel de 80W dar nu sunt sigur, posibil sa fie chiar la fel. Astea de 80 sunau parca un pic mai bine si se puteau pune in locul celor de 60 avand acelasi sunet, ceea ce am si facut cu ultimele Unitra 140W made in Polonia. Tweeterele de 80W le-am cumparat de la magazinul Dioda si nu au costat deloc putin.
Cred ca si difurile de bas au fost de 2 puteri, aspect identic si sunet cam identic, dar pe astea nu le-am mai schimbat. Am folosit o vreme Jamo de 100W si ulterior am pus difurile Unitra de 60W inapoi pentru ca astfel suna mai corect.

Cred ca cel mai bine se auzeau cele vechi, dintre primele serii fabricate in Polonia.

In final mi-am dat seama ca nu e bine de schimbat prea mult filtrul ca iese varza in sunet. Asa cum le facusera ei, erau ok. Insa la un moment dat am dat atat de tare ca mi-au explodat condensatorii electrolitici. Boxa isi pierduse inaltele, dar difurile au supravietuit cu brio si nu s-au bulit niciodata. Cand am desfacut boxele am gasit tuburile goale de la electroliticii nepolarizati explodati. Tuburile sarisera prin boxa si peste tot erau "confetti" formate din continutul condensatoarelor. :) Fusese TAREEE ! Dar pe vremea aia nu existau termopane ca sa pot masura efectul precum scara Mercalli.

In final mai zic ceva de tweeter - este copiat de la Jamo, 1/1 identic. Poate si difurile Tonsil au fost copiate de undeva. Destul de reusite totusi pentru vremea aia si nivelul tehnologic comunist (foarteee josss).

Totusi in perioada respectiva, dintre "comuniste" cel mai bine au sunat boxele rusesti, mai bine ca astea. Nu am apucat sa-mi iau, erau rare si cand m-am trezit ca sunt mai bune ca Unitra nu erau deloc ieftine la second hand si nici nu se gaseau nemanarite (adica ne-rebobinate dupa petreceri). Pe vremea aia tot ce era la second hand era.... mai scump ca pretul nou ! O aberatie a sistemului ceausist ce azi nimeni nu o mai poate intelege si crede.
Insa cele rusesti erau lucrate mult mai urat, mai grosolan si mai prost si se stricau pe capetele. Dar si se abuza de ele pe la petreceri cum am facut si eu cu Unitra :) .

Tineret-Unitra au fost vandute de polonezi si in RFG sub numele de Universum si erau apreciate pozitiv, mai ales ca erau mari, frumoase si costau putin. Le-am vazut in Necherman pe vremea aia dar nu tin minte daca erau simetrice ? Parca nici in Necherman nu erau pozate unele simetrice (de existenta carora ma indoiesc)

Cam asta a fost cu Unitra, cele mai proaste boxe ale mele dar si cele mai iubite vreodata.
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

User avatar
Schindler
Posts: 394
Joined: 28 Oct 2008, 11:13
Location: Constanta

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by Schindler »

Tin minte ca am vazut pentru prima oara Unitre de 140 W la unul din multele ''Studio-uri de inregistrari '' din Constanta, unde inregistrau casete audio copiindu-le de pe benzi de magnetofon sau chiar de pe alte casete. Aveau pe acolo vre-o doua magnetofoane, multe deck-uri Technics si Sony si aceste boxe pe care iti proba casetele. Eu pe vremea aceea ascultam muzica pe un casetofon mono ( dupa posibilitati ) asa ca toate sculele pe care le vedeam acolo mi se pareau High-Tech si minunate. Triste vremuri pentru melomani si pentru audiofili au fost ... probabil ca daca mai traia Ceasca am fi ascultat si acum muzica pe vre-un Stereo Spatial sau pe vre-un Kashtan ...
"Stop hearing music. Start listening to it."

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by Obelix »

Eu mai am o pereche, la parinti, cu filtrele schimbate si cu pasla/burete pe interior, dar suspensia de burete e "terminata"...
Si eu am anulat rezistentele de "reglaj" si da, si eu ascultam prin EQ, un Akai pe 2x12 benzi... De pe alt Akai, cu capete GX... :wink:

User avatar
HighEndFan
Posts: 137
Joined: 03 Oct 2008, 15:43

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by HighEndFan »

Momolo, o sa-ti povestesc o istorie mult mai recenta: acum vreo 5 ani mi-am cumparat o pereche de boxe Sony, modelul "de varf" SS-X90ED- "ED" vine de la Extended definition", puteau reda pana la 75 KHz-citez din memorie. Luate cu mari sacrificii, le-am schimbat tweeterele (cu unele originale) , caci erau impunse cu degetul de clienti insistenti (ca sa nu le zic pe nume). Boxe adevarate, lucrate inginereste, dupa toate regulile artei.Aveti detalii in foto mai jos, un fel de sasiu intern, pentru rigidizarea intregii structuri. Filtre adevarate, borne din bronz aurit, 35 kg/bucata, ce mai..tot tacamul.
Image
Bucuros, le-am pus in masina, doar ca in drumul spre casa m-am oprit la un amic sa schimbam niste vorbe. Acolo, surpriza : omul tocmai isi cumparase niste B&W Nautilus 802 pe care deja le instalase. Sistemul era cam asa: un DVD player Panasonic -sursa, un Accuphase E202 sau 203 SH (nu mai tin minte bine, oricum tin minte ca avea trei iesiri comutabile pentru boxe), boxele in discutie si cabluri de duzina: interconect era cel mai ordinar cablu RCA-RCA, iar cablu de boxe, EFECTIV cablu de veioza. Ascultam cateva discuri, sunetul neasteptat de bun. Zic: sa vezi ce boxe mi-am luat EU, la a zecea parte din pretul alor tale si pun pariu ca suna cam la fel (el daduse vreo 7000 pe ele, daca mai tin bine minte). Zis si facut: le instalez si trecem la comparatii. Diferenta catastrofala, Sony sunau ca niste butoaie dogite, iar B&W cantau muzica adevarata. Nu-mi venea sa cred; toata lumea stupefiata; pana si baiatul care ne ajutase la carat statea cu gura cascata si nu putea crede ca niste boxe "cam la fel de mari"- ca sa-l citez-"pot suna asa diferit". Comparatia era nedreapta, comparam boxe cu pret de catalog de 12.000 euro cu boxe de maxim 1200, dar totusi...diferenta ucigatoare. Total dezumflat, zic: sa inversam cablurile, or avea astea ceva special. Le schimbam, nici o modificare, aceeasi diferenta catastrofala. Amicul meu zice: aveam niste Unitra 140W prin casa, cred ca si alea suna mai bine ca boxele tale. Si ca demonstratia sa fie totala, le instalam si pe alea. Amplificatorul avand TREI iesiri, le puteam compara direct pe toate trei. Mentiune: Unitrele nu mai cantasera de 10-12 ani si in acest rastimp folosisera ca suport pentru niste ghivece cu flori. La partea de jos(dar nu numai) PAL-ul era crapat si jupuit, fetele abia se mai tineau. Cu toate astea, surpriza totala: sunet decent, fara sa poata fi comparat cu B&W, dar cantau efectiv. Nu avea nici detaliile B&W, nici basii profunzi si controlati,dar cantau. Nu modificau vocile, asa cum faceau Sony, nu schimbau tonalitati si nu aveau basul dogit. Am avut pana acum vreo zece ani boxe din astea si mi-au placut intotdeauna, fara sa incerc vreo modificare(ma rog, am incercat eu ceva la un moment dat legat de tweetere, dar am renuntat rapid nemultumit de rezultate ,in final doar le-am captusit suplimentar la interior), dar ABIA LA ACEA COMPARATIE am inteles cat de bune erau boxele astea, comparativ cu niste boxe "adevarate". Cred ca utilizarea unui material mai gros sau o ranforsare a carcasei ar fi imbunatatit sunetul, dar asta e doar o presupunere. In concluzie, Unitrele de 140 W au fost niste boxe adevarate(si mai sunt inca, daca n-or fi prea batrane suspensiile- eu pe ale mele le schimbasem deja inainte de a da boxele). Din nefericire,insa astazi multe sunt modificate prin utilizarea de "difuzoare moderne" alese fara noima, doar pe baza diametrului,ceea ce le scoate total din parametrii proiectati. Pacat, au insemnat pentru mine o etapa importanta a formarii gustului pentru un sunet de calitate, alaturi de RFT, de niste boxe bulgaresti mai mici despre care nu mai tin minte nici numele, de niste Onkyo bookshelf si de multe altele care nu-mi mai vin acum in minte. Am avut si niste incercari de DIY in materie de boxe, dar rezultatele au fost tare dezamagitoare, ceea ce m-a descurajat definitiv. Daca as mai gasi o pereche de boxe Unitra de 140W in stare buna, nemodificate, mi-ar placea sa le cumpar, doar asa, de dragul vremurilor lor de glorie , pentru a echipa un sistem complet vintage.

puf
Posts: 429
Joined: 09 Oct 2008, 20:30

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by puf »

Si eu am avut o intrega gama de Unitre.
Am avut o foarte scurta perioada modelul de 50W, incinte mici pe 2 cai , niste ciudatenii care s-au ars repede si pe care le-am dat urgent dupa reparatie.
Am avut apoi incintele EI si anume Pop si Jazz care sincer mi-au placut mai mult dect Unitrele, aveau un bas rotund, controlat, medii placute si inalte finute dar le lipsea complet dinamica, atacul, definitia.
Am trecut la ceva serios la Unitrele alea de 75W cu basul de 25cm care aratau grozav.Ma asteptam la un upgrade puternic dar m-au dezamagit, basul era mai slab si mai sec si inaltele tipau , treaba ce nu ma deranja , la vremea aia excesele erau apreciate.
Pana sa ajung la capul de serie am avut si modelul de 110W dar asta in versiunea Electromures cu portul de bas-reflex tip fanta frontala si difuzoarele cu dust-cap cromat.Cosmar, chiar daca initial pareau evident mai bune decat cele de 75W.Astea cred ca au fost cele mai proaste boxe cumparate vreodata.

Am ajuns si la celebrele 140W care apropo le-am avut si vazut numai cu difuzoarele pe stanga nimic simetric pe dreapta.Am incercat tot felul de modificari inclusiv inlocuit filtre dupa un proiect din revista Tehnium , treaba ce a consumat cateva kilograme bune de CuEm, disponibil fara numar in industria comunista si de o calitate grozava fiind importat.
Dupa fiecare modificare ma autoconvingeam ca este un pas in plus dar mereu imi statea ceva pe creier ca nu suna cum trebuie.Nici nu vreau sa ma gandesc cat timp, nervi, bani si materiale, componente am bagat in ele.
Cu toate astea eram fericit, eram arogant si mandru posesor si le consideram inca niste referinte mai ales ca reusisera sa umileasca toate creatiile Technics aparute dupa "90 prin magazinele "de lux".

Socul s-a produs cand un bun amic pe care il respectam si ii acordam mare consideratie, mi-a spus sa ascult niste chistoace Tannoy.Cum nu puteam trece peste recomandarea sa m-am dus plin de curiozitate si cu un aer detasat la un magazin langa biserica Luterana sa ascult Tannoy M2.
Dupa un minut i-am cerut vanzatorului sa decupleze subwoferul si cand am vazut ca doar boxulitele alea se auzeau am crezut ca este ceva necurat la mijloc.
La scut timp mi-am cumparat M3 si cand le-am dus acasa si am facut comutarea A/B cu Unitrele tunate am fost complet bulversat.Probabil ca ala era sunetul care il cautam iar din acel moment Unitrele mi-au parut niste jalnice cutii cu difuzoare si opinia asta nu s-a modificat de atunci.
A doua zi le-am vandut ca painea calda, erau multi amatori de legendarele Unitre.Nu am rezistat si l-am invitat pe cumparatorul acestora sa auda Tannoy-urile ce le inlocuiau( nu l-am lasat sa asculte diferenta cand le-a ridicat).
Cu toata euforia ca nou posesor de legende a ramas traznit cand a auzit chistoacele si a trebuit sa il linistesc sa ii explic ca au costat de 3 ori cat a dat pe Unitre, de aia se aud asa.
Ce suna insa asa groaznic la Unitre: basul nu cobora suficient cu tot difuzorul de 30cm, nu avea control suna sec, pleznit, mediile erau congestionate, nazale si mereu aveam senzatia ca sunt defazate de restul iar inaltele erau trompete care generau un singur ton orice cinel suna la fel.Situatia se imbunatatea considerabil daca se plasau in spatii mari , in carciumi sunau chiar bine, problemele astea de finete nu se observau si reuseau sa umple spatiu cu un sunet ritmat , viu, dinamic.

User avatar
momolo
Moderator
Posts: 14344
Joined: 02 Oct 2008, 10:11
Location: Bucuresti

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by momolo »

puf
Ce suna insa asa groaznic la Unitre: basul nu cobora suficient cu tot difuzorul de 30cm, nu avea control suna sec, pleznit, mediile erau congestionate, nazale si mereu aveam senzatia ca sunt defazate de restul iar inaltele erau trompete care generau un singur ton orice cinel suna la fel.Situatia se imbunatatea considerabil daca se plasau in spatii mari , in carciumi sunau chiar bine, problemele astea de finete nu se observau si reuseau sa umple spatiu cu un sunet ritmat , viu, dinamic.
excelenta descriere ! Eu unul sunt de aceeasi parere, cuvant cu cuvant, observand fix aceleasi lucruri dealungul timpului.

Cand am citit mai sus mi-am adus aminte cand am fost la un restaurant vis a vis de Capsa pe Calea Victoriei sa asigur sonorizarea la o nunta. O sala dreptunghiulara foarte mare. Cand am intrat acolo (prima oara, nu cunosteam sala si nu am avut cum vedea dinainte in ce se va desfasura) m-am speriat de dimensiuni ! Eram sigur ca am incurcat-o si ca boxele Unitra nu vor face fatza...

Am fost impreuna cu un prieten. El era cu partea de contact cu "clientul" platitor, adica socrul mare.

Eu am pus la bataie amplificatorul meu IEI de 35 W, modificat, caruia i-am scos carcasa si suflam in el cu 2 ventilatoare industriale de 12cm. Daca era racit puternic era capabil de puteri mari pe varfuri si nu distorsiona, alimentarea modificata sustinea. Am pus la bataie si boxele mele Unitra 140 W modificate si ele la filtre numai. Am mai pus un EQ IEI modificat si una bucata Rostov 105 + cassdeck sovietic Electronica 302 (un tanc nemuritor foarte dichisit prevazut cu DNL) + un geamantan de benzi si casete.
Amicul a venit cu masina Lada 1500 pentru transport, geamantanul lui cu benzi, Rostovul lui 105 S si cam atat din ce-mi amintesc.

Cum am vazut sala undeva pe la ora 16, m-am ingrozit ! Credeam ca nu am cum acoperi ca volum sonor asa hangar cu boxele si statia mea..... Ulterior s-a dovedit ca dimpotriva, i-am terorizat pe oameni, nivelul sonor s-a dovedit chiar peste masura de puternic, cei de la mesele din apropriere nu puteau sa se inteleaga intre ei si ne cereau sa dam mai incet !

Deci, Unitra de 140W s-au dovedit eroice si au scapat perfect intregi dupa ce ma uimeau si pe mine ce pot sa faca ! Poate ca si sala aia in ciuda faptului ca era imensa, apreciez din memorie lejer peste 100mp, era buna acustic, cred ca fara indoiala. Pe vremea aia nu existau panouri de rigips ! :) Sala era veche si finisata tip ceausist anii 70, inclusiv lambriuri de lemn. Cred ca azi ar fi un salon audiofil de toata isprava! (dar probabil a fost renovata complet intre timp... adica rigipsata si manelizata!). Chiar imi aduc aminte ca si pe vremea aia (cand eram super-trancotar, nu aveam treaba cu fineturile) m-a mirat calitatea sunetului de acolo !

Imi aduc aminte de eveniment. A fost haios si ne-am facut cu bani frumosi pe atunci.

Dar ca de obicei, conform vorbei, socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din targ, in ciuda faptului ca cele mai grele bagaje nu erau boxele ci traistele imense pline ochi cu benzi (ORWO) si casete, cand am ajuns la fatza locului ne-am dat seama ca muzica ceruta era un pic diferita de colectiile noastre.

Initial, cand ne-am intalnit cu socrul cel mare pentru antamarea afacerii si pretului, omul ne-a asigurat ca, "copii" lui (se referea la mireasa si mire) nu suporta muzica populara si traditionala, ca le place muzica moderna si culta (motiv pentru care a apelat la noi in calitate de arhitect si inginer, ambii culti in cap) si mai spunea ca la nunta lor ei nu vor accepta ceea ce se pune de obicei la nuntile de prin partea asta sudica a Romaniei (sa le faca pe plac insurateilor, copii fini si intelectuali, toti culti in cap!).

Mentionez ca pe vremea aia inca nu se declansase fenomenul manelar, singurele chestii erau formatiile Azur si Albatros cat si inclinarea viitoarelor hoarde de manelari ale tarii catre muzicile asazis sarbesti si grecesti. Cea cu inflexiuni arabo-orientale inca nu era asimilata de masele de viitori votaci pe un kil de ulei si o pereche de papuci chinezi.

Dar pana la urma am avut noroc. Amicul meu care avea tot atata experienta in aceste evenimente ca si mine, adica zero (dar noi deja imparteam imaginar banii pe care o sa-i luam :) ), adusese intr-o doara, si era cat pe ci sa lase acasa, doua benzi cu populara, greceasca si sarbeasca, presarate pe alocuri cu Albatros si Azur. Aceste doua benzi ne-au salvat de la linshaj si ne-au asigurat chiar si o masa buna cu haleala imbelsugata! :)

Practic, erau vreo, habar nu am, poate 10 mese mari cu cate, aproximativ 12...16 locuri. Noi eram amplasati in fundul salii dreptunghiulare si lungi, undeva in stanga, usa de intrare fiind tot pe acolo, dar central salii. Langa noi, in fatza noastra s-au nimerit doua mese, cum am zis noi, "de ceapisti"....Eeee, astia ne-au facut probleme de la inceput! Erau rudele de la tara. :) Oamenii nu stiau prea bine sa poarte un dialog civilizat, se adresau pe ton rastit cu "Baaaa!" si considerau ca noi doi suntem un soi de slugi-roboti muzicali care executa fara cracnire dorintele lor. Peste asta adunati betia avansata si aveti tabloul complet, adica la inceputul eventimentului eram deja convinsi ca nu scapam fara o bataie zdravana de acolo ! Morocanosi, din aia care sunt violenti la betie, "ceapistii", atat barbati dar si femei la fel de bete, ne comandau in acelasi timp, fiecare cate un cantec popular sau semi-manelar (de pe vremea aia) spunand doar numele melodiei, ceva anume, ca numai aia voiau ei!.....:) Va dati seama, noi habar nu aveam de cantecele astea! Puteam sa le si avem pe benzi sau casete, dar cum naiba sa le gasim ?! Norocul nostru ca aveam 2 Rostoave si cu unul cautam si derulam, cu altul dadeam sonoru.

Dar pana la urma am reusit sa ne salvam si cum la inceput ceapistii ar fi vrut sa ne ciomageasca, dupa ce amicul meu a gasit pe cele doua benzi ale lui trase pe turatie 9 (deci pline ochi) muzici agreeate de acesti redneck, cazusera in partea ailalta, acum ne iubeau si voiau musai sa ne toarne alcool pe gat, nu mai scapam de ei!!...:)

Eram pe cont propriu in fundul salii, socrul mare zacea beat de mult si vorbea singur, nu mai exista nici o autoritate centrala ! :) Dar ne-am descurcat pana la urma cu ceapistii, ne-au salvat cele doua benzi ORWO jerpelite si trase pe 9, aduse aproape din intamplare.

Insa surprizele nu s-au terminat ! Din cand in cand, mirele, baiat finut si de la oras care nu iubea populara si muzicile manelare (asa cum spuneam, cult in cap), venea la noi sa ne intrebe cand ii bagam "melodia aia cu saxofonu si tipa in rosu, aia misto, denumita parca, "Liliana a fost pe aici", adica Lily Was Here (de Candy Dulfer)" http://www.youtube.com/watch?v=3SfSQ3lQmJw" onclick="window.open(this.href);return false; .

Evident, omul nu avea habar cum se numea tipa, adica Candy Dulfer, si ne-a facut sa intelegem ce doreste fredonand, jucand, intonand, etc (totul prin aburii de alcool)... Noi ne-am prins ce vrea dar ne-am prins si ca NU aveam la noi asa ceva!!! Adusesem orice, numai aia nu! I-am tot spus omului omului ca vom cauta sa ne lase in pace (ca poate uita) dar stiam bine ca nu avem. Desi detineam sub masa doua papornite imense pline cu zeci,sute de ORWO, in felul asta era de inteles omeneste ca aveam unde cauta...si pana la sfarsit nu am gasit.... evident!
Dar mirele nu a fost dintre cei care sa-si fi pierdut mintile in betie... si asta era problema lui, ca tinea minte ! :) A tot venit pe la noi sa ne intrebe sistematic daca am gasit in sfarsit melodia, noi, "inca nu, dar cautam, cautam, trebuie s-o avem, iata cate sunt, cine naiba gaseste ceva in atata gramada?!?!" Noroc cu ceapistii deoarece pana la urma s-au impus si devenisera un soi de sefi ai salii, nu mai conta ce voiau ceilalti, ei voiau sa joace si sa chiuie pe muzicile lor badaraneasca, asa ca spre usurarea noastra puneam de zor benzile populare scapand de momentele in care ar fi trebuit sa-i facem lui ginerica pe plac cu "Liliana a fost pe aci!".... care pana la urma nu a fost acolo in seara respectiva! :)

Nunta s-a terminat, spre sfarsit toti erau beti si obositi, nu mai juca nimeni, nu mai conta ce muzica se canta, noi ne-am luat banii de la socrul mare care nu mai stia ce face de beat, ne-am ambalat in Lada 1500 si dusi am fost.

Dar eroinele au fost dragutele si iubitele de Unitra 140 negre ! Ne-au salvat! Chiar erau cativa care le-au admirat si ne-au spus ca avem scule faine, noi mandrii nevoie mare! De remarcat si ampliful IEI modificat care si-a facut treaba eroic fara nici o problema sau sursele sovietice de la care nu aveam nici o emotie ca ne-ar putea lasa la greu fiind totusi mai multe. Insa daca ne lasau boxele sau ampliful, o incurcam!
"Tinereţea este o noţiune, biologia un adevăr. Ele împreună dau dimensiunea existenţei"(Geo Bogza)

Obelix
Posts: 1444
Joined: 19 Jan 2009, 13:01

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by Obelix »

Mda, intr-o situatie similara, eu si 2 amici (dintre care unul era mirele), am reusit sa ardem un tweeter yamaha, intr-o sala imensa, cu 3 pereti cu pedele de catifea... :cry:
Publicul, cel putin, era din ala de se spala pe picioare in fiecare seara... :roll:
Prestatia a fost gratuita, ca intre vecini, studenti si prieteni...

Kostas
Posts: 1480
Joined: 03 Oct 2008, 16:23

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by Kostas »

In liceu fiind sala de festivitati a trebuit dotata cu aparatura audio, iar onoarea de a o achizitiona mi-a revenit. Cu o pila - bilet de la UTC Bucuresti m-am dus intr-un depozit unde am achizitionat fireste tot ce puteam gasi mai bun, adica statie IEI 2x60 precum si legendarele Unitre 140, nava amiral a productiei comuniste cu iz occidental. Deasemenea am mai luat un magnetofon Kashtan. Am fost lasati sa dam o mica petrecere , intre 5 ei 10 seara ca sa incercam aparatura in sala de festivitati. Dupa 23 de ani de la terminarea liceului, aflat in sala de festivitati am redescoperit combinatia IEI + Unitre care asigura sonorizarea in continuare. Am ramas siderat, mai ales ca o buna profesoara de a mea , putin schimbata si ea vorbea la microfon. Oricum boxele alea le-am tarat prin curte la careuri, la petreceri de sfarsit de an prin sali de curs si nu mi-am pus vre-o data problema a s-ar putea defecta. Fireste pe atunci ne interesa sa se auda inalta si basul, chestiile de finete nu se puneau. Nu mai foloseam magul , folosind in loc casuri de la cine se nimerea si casete. Eram fericiti ca ne lasa sa ne distram, fie si pana la ora 10 seara.
Tannoy-urile lea M2 le-am ascultat si eu la magazinul de pe Luterana si erau dinamice, foate bune pentru auditii dar erau batute la cur de niste Jamo de 1200 de dolari, mai mici care , cand au fost puse m-au terminat. Erau si mai detaliate si mai precise fata de Tannoy , facute in Danemarca, dar scumpe rau . Spre exemplu boxe Jamo entry level erau 100 - 150 dolari , dar erau cutii cu difuzoare.
Ce m-a impresionat atunci, imediat dupa revolutie a fost o pereche de Bose 901 aflate la Centrul Cultural American, in sala de proiectii, care , fata de ce se auzea prin targ , erau altceva. Este vorba despre acestea

http://blog.pcnews.ro/2007/02/25/bose-901-speakers/" onclick="window.open(this.href);return false;

care se fabrica la fel si acum , fiind proiectate in 1968.

Tin minte ca m-au impresionat, erau altceva decat Unitrele.
"Muzica este un răspuns căruia nu i s-a pus nici o întrebare". - Nichita Stănescu

kappa_ii
Posts: 4
Joined: 11 Dec 2008, 00:04

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by kappa_ii »

am avut unitra si la vremea lor au fost ok .
am din intamplare si sony ss-x90ed si se aud aproape identic cu B&W 704 s - dar sint mult mult mai pretentioase la amplificare . initial cand le-am cumparat am zis ca sint stricate - asa de prost se auzeau pe un amplificator yamaha , la fel si pe un denon ae-2000ae - doar cu un cambridge 840A s-au potrivit .
Basul pe restul amplificatoarelor suna sec si ca un butoi plin cu nisip .
omajul acestor boxe coboara pina la 1 ohm la fr de mici .

User avatar
leevyou
Posts: 8
Joined: 29 Oct 2009, 15:02

Re: UNITRA de 140W - o legenda pentru unii dintre noi.

Post by leevyou »

momolo, excelenta povestioara despre aventurile avute la nunta. M-am distrat copios.
Am avut si eu o pereche de Unitre de 90W, din cele cu 2 porturi bass-reflex jos si dustcap argintiu. Design destul de fain la vremea aia. Am fost mandru de ele vreo 10 ani pana cand am avut ocazia sa cumpar niste B&W DM302 noi. Cu parere de rau, am fost nevoit sa vand Unitrele ca sa am bani pentru noile scule caci impreuna cu boxele am cumparat si un amplif & CD-Player Onkyo.
Totusi parerea de rau a trecut repede. Punand micutele B&W in locul "uriaselor", prin comparatie, Unitre, am ramas pur si simplu fara cuvinte cand mi-am dat seama ca boxutele alea sunau mult mai larg; pur si simplu umpleau camera mare de bloc mult mai bine cu un sunet echilibrat si plin de detaliu. Din acel moment mi-am dat seama ce inseamna cu adevarat fidelitatea si m-am indragostit de ea definitiv. :)

Post Reply